Monty |
|
(3.7.2015 14:41:26) No, ale teď vážně - opravdu si někdo myslí, že ke "kulturnímu rozvoji" dítěte pomáhá nějaký kroužek? A jaký konkrétně? To jsou nějaké kroužky, které s předškoláky vymetají koncerty, divadla, seznamují je s literaturou a výtvarným uměním? Vždyť to 99% dětí v tomhle věku vůbec neocení. To je práce pro rodiče a v reálu vypadá tak, že kdo tomu sám "hoví", ten k tomu děti vede, protože jsou toho součástí, a kdo ne, tak děti do podobného kroužku stejně neposílá, protože v tom nevidí žádný smysl. Neumím si představit, že někdo, kdo sám nechodí do divadla/na koncerty/na výstavy nebo nečte knihy posílá děti do kroužku, aby ho to "naučili" tam. To je přece nesmysl. Dítě z rodiny, kde se na tohle nehraje, se dostane na podobné akce max. se školou.
|
Brita | •
|
(3.7.2015 15:01:16) Monty, my třeba nejsme nijak extra hudebně zaměřený, manžel sice chodil do hudebky, ale já pořádně neznám noty a místo zpěvu veju jak vlk na měsíc, přesto (nebo právě proto) jsme dceru (když projevila zájem) dali do hudebky a v předškolním věku do taneční školy. Své ovoce to nese, je veeelmi úspěšná, což by bez těch institucí rozhodně nebyla.
|
Monty |
|
(3.7.2015 15:21:35) Brito, pak je ale otázka, co to je "hudebně zaměřený" a jestli je nutný hrát na nástroj proto, aby měl člověk vztah k hudbě. Já si třeba myslím, že ne. Sama poznám tak notu celou od půlový a odliším houslový klíč od basovýho. Matně tuším, co znamenají křížky v partituře, znám základní terminologii typu andante, largo, allegro a na klaviatuře najdu stupnici C-dur a přeťukám "Ovčáci, čtveráci". Víc nic. A fakt nemám pocit, že mne to v čemkoli jakkoli omezuje nebo že bych byla šťastnější člověk, kdybych toho uměla víc. Na můj vztah k hudbě to nemá naprosto žádný vliv. Syn má výborný sluch - taky proto mu jdou jazyky, pro ty je sluch celkem důležitá věc. Hrát ale nikdy na nic nechtěl a když byl nucen (poté, co byl jeho sluch babičkou odhalen), brzo toho nechal. A to, že na nic nehraje opět nemá naprosto žádný vliv na jeho vztah k hudbě. Mít rád hudbu prostě neznamená muset na něco hrát. Ať už dobře nebo špatně. Je to možná hezký koníček, ale se vztahem k hudbě jako takové to vcelku nesouvisí a není to životní nutnost.
|
Brita | •
|
(3.7.2015 15:26:02) No, v názvu tématu je také slůvko uplatnění, takže jsem to celé nevztahovala jen na lásku k něčemu. Je fakt, že hokej miluje kde kdo, ale většina jen pasivně u televize. Pokud tohle stačí, proč ne. Takže ano, proč ne.
P. S. Dneska jsi se ale rozjela s těmi smajlíky.
|
Monty |
|
(3.7.2015 15:30:45) Brito, jasně, uplatnění. Ale kolik lidí se uplatní jako profesionální hudebníci? Hraní na nástroj má většina lidí jako koníček, jen je to složitější na obsluhu než chození na hokej. K chození na hokej stačí mít nohy a vstupenku. A je to koníček možná ušlechtilý, nicméně nesouvisí se vztahem k hudbě jako takové, ten lze mít, i když nezahraješ ani na triangl.
|
Brita | •
|
(3.7.2015 15:34:23) Celé jsi to zúžila jen na vztah...dobře, ale podle mě by se měl ten vztah nějak naplnit. Já mám například velmi vřelý vztah ke středně propečenému hovězímu steaku, ale pochybuju, že by mi stačilo se na něj dívat v knížce. Občas si ho ráda dám v restauraci, občas ho sama připravuju. A navíc - pokud by mi ho nikdo nedal ochutnat, vztah bych si jaksi utvořit nemohla.
|
Monty |
|
(3.7.2015 15:41:04) Brito, jenže u steaku je to trochu něco jiného. Copak každý, kdo rád čte, musí být zároveň spisovatel? Nebo každý, kdo má rád divadlo, musí někde vystupovat s ochotníky? Navíc, hodně lidí četba přivede k tomu, aby si zkusili něco napsat, možná i to divadlo někoho inspiruje k tomu, aby si to vyzkoušel... ale to už se pohybujeme v trochu jiné věkové kategorii a nebude se to moc týkat předškoláků. Spousta kluků třeba začne chtít hrát na nástroj kolem puberty, protože chtějí hrát v kapele a dělat tak dojem na holky. Což je v podstatě to, o čem tu už asi čtvrtý den píšu. Je fajn, když někdo na základě zkušenosti sám dospěje k tomu, že chce něco zkusit. Už není tak moc fajn, když ho do toho tlačí rodiče v době, kdy si sám ještě žádný vztah ani vytvořit nemohl. A z hlediska zájmu je úplně jedno, jestli to zkusí v deseti nebo v padesáti.
|
Brita | •
|
(3.7.2015 16:03:31) Pokud začnu s něčím v deseti, mám za optimálních podmínek šanci se v té dané činnosti uplatnit. Pokud začnu v padesáti, není to u některých oborů lidské činnosti vyloučené (u jiných ano), ale je to mnohem méně pravděpodobnější. Ale ano, i v 50 můžu napsal skvělou knihu. Jen ten Wimbledon asi nevyhraju (jistě, kdo z nás vyhrál Wimbledon, ale pokud by těm vítězům nikdo v dětství tenis nenabídl, seděli by zrovna jako my ostatní jen u televize.) A i když nevyhraju, dá mi to spoustu věcí do života. Třeba vytrvalost, cílevědomost, trpělivost, naučí mě to vyhrávat i prohrávat...a nic z toho není k zahození.
|
Monty |
|
(3.7.2015 16:08:16) Brito, ale už v těch deseti je to jiné než ve čtyřech. Ono to v těch čtyřech většinou neublíží, to už jsem psala, jen nějak nemůžu uvěřit tomu, že ve čtyřech dítě něco samo chce, že to není primárně iniciativa rodičů, kteří doma toho vítěze Wimbledonu tajně chtějí mít. Ve čtyřech je dítě zkrátka malý na to, aby mohlo "vědět" a málokdy má něco, co by se dalo nazvat skutečným zájmem.
|
Brita | •
|
(3.7.2015 16:26:26) Monty, nechci paušalizovat, ale moje dcera už v nějakých 3 letech VĚDĚLA, že chce tancovat. Tak jsme jí to umožnili a dobře jsme udělali.
|
Monty |
|
(3.7.2015 16:28:17) Brito, taky nechci paušalizovat. Mému dítěti jeho koníček ze tří let vydržel dodnes a v životě na žádnej kroužek tohoto typu nechodil.
|
Monty |
|
(3.7.2015 16:37:09) Milado, takže nechodit na kroužek = péct na to? Zajímavá logika.
|
Monty |
|
(3.7.2015 17:02:30) Milado, není třeba. Synovi není pět nebo šest, jako v případě tvého dítěte a šachů, takže si ty možnosti umí dávno najít sám nebo je na ně někým upozorněn. Neřekla bych, že by mu absence kroužku v něčem uškodila. Čas od času ho vídám, jak se baví s přírodovědci a byť sama přírodovědec nejsem, neřekla bych, že není v obraze.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
susu | •
|
(3.7.2015 16:17:29) Monty, třeba mně hudební vzdělání docela chybí. Nezabrnkám ani ty Ovčáky. Ráda zpívám, ale i můj velmi necvičený sluch mi říká, že holt nejsem Navarová ani Bitová, a když pěknou písničku mrším, tak mě to dere uši i duši. A možná by nějaký ten rok zpěvu na LŠU dost pomohl. A kdyby ne, protože ten hlas je třeba mizerný, tak aspoň výuka nástroje by mi pomohla si to aspoň zahrát. Ale protože naši preferovali sportovní kroužky, jsem nuceně odsouzená nikdy nebýt ani amatérsky nadšeným interpretem, ale jen pasívním příjemcem. Pořád si říkám, že to jednou na důchod změním, ale kdo ví,... Takže za mě určitě aspoń zkusit, není nutné být Paganini nebo cokoli jiného, ale moci uspokojit svou potřebu vyjádření hudbou. A to chce opravdu ten kroužek, který ti řekne jak na to. A je jedno,jestli to bude kroužek na lidušce nebo soukromě, ale v každém případě nestačí neinformovaná pomoc či nepomoc rodičů. Pro jiné obory to platí stejně.
|
Monty |
|
(3.7.2015 16:20:57) susu, ale vždyť to, o čem píšeš, můžeš "dohnat" prakticky kdykoli. To jen na Rodině jsou zájmové aktivity limitované věkem šesti let a pak utrum. Pokud se tím nechceš živit, je úplně fuk, kdy začneš. A u toho živení je to vlastně často taky fuk, kromě vrcholového sportu, ten se třeba v těch padesáti začíná blbě.
|
susu | •
|
(3.7.2015 18:26:23) Monty, možná je jedno kdy začneš, no ale pokud ti to vyhovuje a dítku také tak proč ne ve 4 letech?
|
susu | •
|
(3.7.2015 18:27:44) No a čím dřív začneš, tím dřív si to užiješ. A tím víc máš i možností zkusit i něco jiného.
|
Monty |
|
(3.7.2015 18:38:21) susu, a to je právě to, čím si nejsem tak jistá. Že si dítě ve 4 letech opravdu vědomě užívá v kroužku a jestli by si nemohlo úplně stejně užívat někde na hřišti. Pořád se mi tam objevuje ten prvek soutěživosti, porovnávání, potřeby (primárně asi rodiče, i když i samy děti to často mají "v sobě") nad někým v něčem vynikat. Na hřišti to tak dobře nejde a doma v obýváku taky ne. Zatímco člověk, kterýmu jde o ten samotný zájem a potřebu srovnávání a neustálý konfrontace s někým mít nemusí. Což právě ve 4 letech až tak často není, jsou to ještě víceméně povrchní zájmy. A jak to tu čtu, tak to tam asi bude a možná proto jsem na opačný straně "barikády". Nesoutěživí lidi prostě tu potřebu nemají a nepochopí.
|
Monty |
|
(3.7.2015 18:51:49) maargitt, no asi proto, že většinu dětí v tomhle věku je dost lehké pro něco nadchnout. Moje třeba ne, to je negativista a poměrně těžký introvert, ale co tak vidím kolem sebe děti v tomhle věku, obvykle to tak bývá. Pro mne není nadšení ještě zájem. Ale to je zas o tom, co už jsem ti psala - mám to posunutý věkově jinam, malý dítě ještě neberu tak vážně jako větší. U malého dítěte se může všechno ještě desetkrát změnit. To, že je dneska něco takhle neznamená, že to tak bude i zítra. Zažila jsem to u sebe, u svých kamarádů, u syna, u jeho kamarádů, u dětí kamarádů... a sama jsem na to jako rodič několikrát nalítla.
|
TaJ |
|
(3.7.2015 18:57:15) Monty, tak ale každý zájem většinou začíná nějakým nadšením pro něco, ne? Tak to přece hned předem neutnu, když nevím, jestli z toho ten zájem časem fakt vznikne.... Já to mám tak, že kdyby v tom věku syn na nějaký kroužek chtěl, tak bych ho klidně dala, ať si něco vyzkouší a užije....jenže on nechtěl, no tak jsem ho nenutila....začíná si o kroužky říkat až teď, v 7 letech a taky vlastně teprve bude zkoušet, co by ho bavilo....u něj je to ale asi posunuté i tou dysfázií...
|
Monty |
|
(3.7.2015 18:58:35) "Tak to přece hned předem neutnu, když nevím, jestli z toho ten zájem časem fakt vznikne...."
Tino, to je pořád o tom samém - nemusím to utínat, ale nemusím taky hned běžet dítě hlásit do kroužku.
|
TaJ |
|
(3.7.2015 19:04:57) Monty, jo, je to pořád o tom samém - a to o tom, že doma na spoustu věcí dítě samo nepřijde, samo se to všechno nenaučí....a já tak všestranná taky nejsem....tak jak se má ten jeho zájem potom dál rozvíjet? Když mu nakoupím tuny barviček a nebudu mu sama umět ukázat, co a jak s nimi (nebo jakoukoli jinou věc), tak udělá pár čar a půjde od toho....zatímco když mu někdo ukáže, co se s tím dá všechno dělat, tak ho to bavit nejspíš bude dál....a já opravdu neumím všechno a nemám neomezeně času...bohužel...i když bych ráda...
|
Monty |
|
(3.7.2015 19:07:56) Tino, asi právě hledáme tu hranici, kdy dál. Dokdy stačí doma a kdy je třeba dítě někam postrčit.
|
TaJ |
|
(3.7.2015 19:21:51) Monty, já myslím, že tohle není o věku....já prostě když vidím, že dítě má o něco zájem, tak se mu k tomu snažím poskytnout všechno, co by mohlo jeho zájem rozvinout a rozšířit - koupím knížky k tématu, pomůcky apod...no a když na to pak už nestačím já, tak ho klidně zapíšu do kroužku, když bude o to stát...a asi bych ani neřešila, kolik je mu let...takže já to nemám tak, že bych si řekla, že ve 4 letech je brzy, nebo v 8 pozdě...
|
|
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(3.7.2015 18:50:20) Monty, tak zrovna ale s tou potřebou srovnávat a předhánět se jsme se na hřišti setkávali dost často, až mi to lezlo na nervy....a nemyslím teď hovory maminek, ale to, že každou chvíli se nějaké dítě předvádělo, že ono vyleze výš, rozhoupe se výš, postaví lepší stavbu z písku, sjede odvážněji klouzačku....a tohle syn zrovna fakt rád neměl, to spíš až teď začíná pomalinku ta soutěživost přicházet...ale okolo 4-5 let ho to nebralo....a ne všechny kroužky musejí být soutěživé - třeba ta výtvarka mi přijde prostě o tom, že se spolu s dalšími dětmi, které to taky baví, naučí pod vedením někoho kdo to umí nějaké nové techniky a fígle, které já bych ho asi nenaučila...že bude mezi lidmi, kteří mají nadšení pro stejnou věc a třeba se od sebe něco naučí i navzájem....
|
|
Sam01 |
|
(3.7.2015 18:51:38) Monty, malé děti chtějí třeba na tu výtvarku,protože je baví vyrábění. Nebo na sportovní kroužek,protože mají rádi pohyb. Nemyslím si,že v tomhle školkovém věku by to apriori bylo o tom někomu to nandat.
|
Monty |
|
(3.7.2015 18:53:12) Sam, ale to by je bavilo doma nebo na hřišti stejně jako na kroužku, ne?
|
Sam01 |
|
(3.7.2015 18:57:29) To asi těžko. Já dítěti kolektiv stejně starých dětí doma nenahradím a ani nejsem,tak kreativní,abych s ním tu výtvarku dlouhodobě dělala. Jistě taky jsme doma něco vyráběli,ale já na to moc nejsem. A navíc od dětí přišla ta poptávka na kroužek "šikulka" ve školce. Proč jim to nedopřát?
Já opravdu nevidím nic špatného na profesionálně vedeném kroužku.
Dětem jsem kroužky nikdy nenutila. Jenom jsem jim nabízela a pokud byl zájem,tak jsem je v tom podpořila. Něco bylo ve školce něco mimo. Nemám s tím problém. Nemyslím si,že je nutné si kvůli zájmům dítěte doma zřizovat dílničku,sportoviště nebo hudební sál. Navíc od profesionálního trenéra nebo učitele se naučí mnohem víc,než ode mě.
|
|
Sam01 |
|
(3.7.2015 19:00:15) Monty, v osmi letech si moje dcera řekla,že chce dělat nějaký sport. Ten sport dělá i teď,kdy jí táhne na 15 a bude ho dělat dalších x let pokud o to bude mít zájem. Je to její rozhodnutí,její výhry i prohry. Já s ní na led jít můžu(chodila jsem),ale rozhodně jí nenaučím ani skoky ani piruety ani nic dalšího. Navíc je to ti o tom,že to musí dělat dobře,aby se nezranila. To já jí opravdu nedám co dostane od trenérů.
|
Monty |
|
(3.7.2015 19:03:51) Sam, ale já tu píšu o čtyřletých, ne o osmiletých. Mezi čtyřletým a osmiletým je celkem velký rozdíl. A hlavně - je to každýho věc, kdy dává děti do kroužku. Mně jen zajímá proč, protože mi to prostě přijde ve 4 letech brzo a nemám s tím dobrou zkušenost. Tak se ptám a analyzuju.
|
Monty |
|
(3.7.2015 19:11:29) maargitt, ale já nepíšu o tvé dceři, myslím to obecně. Rozdíl mezi rozhodnutím čtyřletýho a osmiletýho prostě je. Ono to jistě může i některému čtyřletému vydržet, ale pravděpodobnost je o dost menší. Právě proto, že ve čtyřech se dítě nadchne snadno a v osmi už tak moc ne.
|
|
TaJ |
|
(3.7.2015 19:32:23) Monty, tak u toho třeba nevydrží a nadchne se zase pro něco jiného...a co je na tom špatného? Tak si aspoň vyzkouší víc věcí a časem přijde na to, co je pro něj to pravé, ne? To je normální, že se zájmy průběžně mění a je jedno, jestli jsou dítěti 4 a nebo 9 let...někdo se hledá dlouho...ale i když něco bude dělat jenom chvíli, tak mu to vždycky něco dá, něco se trochu naučí, získá větší rozhled...to taky není k zahození...
|
Monty |
|
(3.7.2015 19:41:44) "...ale i když něco bude dělat jenom chvíli, tak mu to vždycky něco dá, něco se trochu naučí, získá větší rozhled"
Tino, a právě tohle podle mne v těch 4 letech tak úplně neplatí, pokud to bude dělat "jenom chvíli".
|
Sam01 |
|
(3.7.2015 19:44:37) Monty, to,ale přece nikdo neví jestli dítěti ta záliba-dovednost vydrží jenom na čas nebo jestli se tomu bude věnovat a rozvíjet to dál.
V životě člověk dělá spoustu neužitečných věcí a některé jsou příjemné a užitečné.
Třeba když malé dítě naučíš sportovat nebudeš muset později řešit,že má nadváhu a dřepí u tv nebo pc. U dítěte,které má třeba horší motoriku tou výtvarkou podpoříš jeho rozvoj,což byla i u nás moje motivace. i když teda syn chtěl a dcera taky. Oba bavila keramika i vyrábění.
|
Monty |
|
(3.7.2015 19:56:50) Sam, právě že to neví. A podle mne se mají věci dělat buď pořádně, nebo vůbec. Jinak je to ztráta času i peněz. Takže zájem, dokud nemám podezření, že by mohl být trvalejší a že by ho dítě mohlo dělat pořádně podporuji max. tím, že mu nebráním v tom, aby se tomu věnovalo doma nebo někde venku.
|
TaJ |
|
(3.7.2015 22:05:22) Maargitt, tak ty korálky chápu, ale proč nesmí fixy, vodovky...? Dneska přece jsou různé netoxické, modelína se dá udělat i domácí, kterou můžou i ochutnat bez úhony...nebo to může mít někde schované před sourozenci a vytáhnout to třeba když spí, nebo nejsou doma...
|
TaJ |
|
(3.7.2015 23:41:55) Maargitt, no jo, to chápu, ono s více dětmi je to asi složitější...my máme v tomhle navíc asi výjimečné dítě, protože jeho nikdy nenapadlo malovat na zdi, nebo na oblečení, nemá rád, když je někde něco, co tam nepatří, takže už z tohohle důvodu by na to nikdy nečmáral, stejně tak nikdy nedával korálky a podobné věci do pusy (on tam tedy nedával moc ani to jídlo )....navíc většinou si k tomu tvoření sedneme spolu, tak to mám trochu pod kontrolou....ale stejně vidím, že ten výtvarný kroužek mu prospěje, protože já taky spoustu věcí neumím, nebo na to není tolik času...
|
|
|
|
|
Sam01 |
|
(3.7.2015 20:07:34) Monty, v tom se právě rozcházíme. Já si myslím,že vyzkoušet se má "všechno". Proč dítěti nerozšířit obzory? Mě za to těch pár korun stálo.
|
Monty |
|
(3.7.2015 20:09:25) Sam, no, já myslím, že naší babičce ne. Byly to peníze vyhozené oknem a nezůstalo po tom vůbec nic.
|
Sam01 |
|
(3.7.2015 20:11:20) Monty, to nemůžeš říct. Babička určitě měla radost,když ti to dopřála.
|
Monty |
|
(3.7.2015 20:12:08) Sam, mně ne, synovi. A radost tedy opravdu neměla. Ale my jí to říkali (tím myslím exmanžel a já). Nevěřila nám.
|
Sam01 |
|
(3.7.2015 20:17:08) Tak asi špatný výběr kroužků. Já mám keramiku od děti schovanou a vím,že pro děti to byl přínos. Bavilo je to i když z nich hrnčíři nebudou.
Podle mě je dobré ukazovat dětem nové věci a motivovat je k vyzkoušení.
|
|
Monty |
|
(3.7.2015 21:32:59) Šuplíku, ale k čemu to je? Nechtěl na nic hrát předtím, nehraje ani teď.
|
Ema | •
|
(3.7.2015 22:02:09) Monty, jak receno, tady nejde JENOM o to hrani.
VSECKO, co v zivote delas, z Tebe dela toho, kym se stanes. Kdybys jediny detail neudelala, nebudes ten clovek, ktery jsi.
|
Monty |
|
(3.7.2015 22:08:46) Emo, tak na to v předškolním věku fakt nevěřím.
|
Ema | •
|
(3.7.2015 22:11:04) Monty - to, co se naucis v predskolnim veku, je prevazna cast toho, co dela tvou osobnost.
|
|
|
|
Monty |
|
(3.7.2015 22:38:02) Šuplíku, no a zhruba o tom to je. Když zabírá v ZUŠce, kde je omezený počet míst to jedno místo dítě, který to dělat nechce, nemůže to dělat jiné, které by třeba chtělo. Začít něco a po čase se na to vykašlat, protože mě to vlastně až tak nebaví je ztráta času toho, kdo mne to učí i moje vlastní. ZKUSIT si to zkrátka můžu i jinak, tu zkušenost "tohle mne nebaví" nemusím získat na úkor někoho jinýho. Proto si myslím, že je ve 4 letech brzo a zvlášť v případě, že dítě ani nijak extra nechce. Pokud je kroužek přímo ve školce, tak je to úplně fuk, ale když je to opravdu nějaká "výběrová" záležitost, je to jiná situace. Jo, a co se týče přírodovědného kroužku... opravdu si nemyslím, že je to něco, co by syn potřeboval nebo po čem by toužil. Není týmový hráč a řekla bych, že to má "hozené" dost jinak, než si asi představuješ. Na to žádné kroužky nejsou, to je taková cesta osamělého lovce. A když ho občas slyším rozebírat tu přírodovědu s někým dospělým, kdo ji má třeba už vystudovanou, řekla bych, že jde správným směrem.
|
|
|
|
|
|
|
Ema | •
|
(3.7.2015 20:16:34) Jenze to vlastne nevis, Monty. Nevis, co to v nem vzbudilo, protoze nevis, jaky by byl a jake zajmy by mel, kdyby si to nevyzkousel.
|
Monty |
|
(3.7.2015 20:43:55) Emo, nevzbudilo to v něm nic, prostě to byla jen zbytečná otrava. Hudbu má rád pořád, sluch mu zůstal, jen nehraje na žádný nástroj a nejspíš už ani nikdy nebude.
|
Líza |
|
(3.7.2015 21:10:36) To ve 12 nemůžeš vědět.
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(3.7.2015 22:14:20) Monty a co je u tebe to "dělat pořádně"? Vždyť přece nemusí dělat tu věc hned na bůhvíjaké úrovni, ale prostě se s tím seznámit, zjistit, jestli ho to bude bavit a jestli mu to půjde....to fakt neberu jako ztrátu času a peněz...mimo to, dá se vybrat i tak, aby to nestálo tisíce...výtvarný kroužek nás bude stát 700,- za pololetí, což mi nepřijde nijak ruinující suma, to během roku utratím za jeho různé výtvarné pomůcky určitě víc...
|
|
|
|
TaJ |
|
(3.7.2015 19:54:18) Monty, tak u toho třeba dlouho nevydrží, ale minimálně bude vědět, že něco takového existuje a není vyloučené, že si za nějakou dobu vzpomene a vrátí se k tomu....ale když nebude vědět, že něco takového je, tak jak se k tomu samo od sebe dostane? To myslíš, jako že ve 4 letech je škoda dítě něco učit podporovat ho v jeho zájmu, protože ho to stejně za chvíli přejde? Aspoň takhle na mě ten tvůj přístup působí....že prostě buď se o to má zajímat pořádně, aby to k něčemu bylo, jinak nemá smysl se v tom nějak víc angažovat? Tak já to mám tedy trochu jinak....
|
Ema | •
|
(3.7.2015 20:14:48) Tino, nemuzu to pripojit na tvou reakci, nejak mi zlobi pocitac.
Ja si myslim, ze pro male deti je vyborne, kdyz se vedou k tomu, ze se ve volnem case da neco zajimaveho delat. A ze zajimavych veci je plno, ze se to muze prozkouset a kombinovat, naucit trosku od mnoha veci, potkat ruzne nove lidi, se kterymi se spratelimi uz juen proto, ze mame stejny zajem, ze ten umi neco a ja to od nej odkouka, druhy umi neco jineho, to odkoukame my dalsi - nejen vedouci, ale i eti se uci a obrusuji pri stejnych zajmech. A nejde tady o to nekam dite upichnout a kolik to stoji, ale dat mu tu prilezitost zjistit, jestli je to neco, co by ho bavilo. To je, Monty, jako by te postavili do obrovske knihovny, protoze jsi ctenarka a mas rada literaturu. A ted v ni sama hledas to, co te zajima, protoze jsi ctenarka a vis sama. Jenze to v te knihovne sama nenajdes, potrebujes, aby te nekdo zavedl do oddeleni, kde najdes veci, co rada ctes, a jeste k tomu cestou ti ukazuje jine knizky, ktere si prohlidnes a zjistis, ze to ci ono taky neni marny. A jeste si o tom popovidas s lidmi, kteri v tom jinem oddeleni jsou, nabidnou ti dalsi, knihovnik ti prida jine informace o podobnych knizkach, a tak. Samozrejme, ze bys si podle kartoteky tu tebou vybranou knihu taky nasla. Ale tohle kolem te urcite nejakym zpusobem obohati daleko vic a najdes nove spisovatele, o kterych jsi nemela tuseni. Pak si muzes cist co chces.
|
|
|
|
|
|
|
Sam01 |
|
(3.7.2015 19:33:16) Monty, tak tedy protože to moje děti v těch čtyřech letech bavilo. Oba rádi vyráběli,tak proč jim nedopřát výtvarný kroužek. Oba bavil sport,tak proč jim nedopřát sportovní kroužek. Navíc syn měl tolik energie,že skutečně bylo potřeba ho utahat.
|
|
|
|
|