Gertruda |
|
(22.9.2015 14:42:39) Tohleto vůbec nechápu. Nechápu, proč by to "mělo být ostatním dětem líto". Jako že jim radost nad dobrou prací kazí nezasloužený úspěch jiných, který sice není na jejich úkor, ale spravedlnost musí bejt? Individuální plán by mohl říci, že holčička má za úkol dosáhnout dejme tomu polovinu toho, co v normálním plánu. Jedničku pak mohou mít všichni.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(22.9.2015 14:45:54) S tímto naprosto nesouhlasím! Selekce dětí chytřejších od méně chytrých prostě byla, je a bude. Nejchytřejší si udělají VŠ, průměrní SŠ a ty nejméně vědomostně zdatní ten učňák. Jak je chceš pak od sebe oddělit. Pak se na gympl hlásí kdejaký blb s dvojkama, protože jemu bylo ulevováno.
|
Gertruda |
|
(22.9.2015 14:50:41) Ale proč, ten individuální plán by mohl dovysvětlovat, čemu ta známka odpovídá.
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 14:53:45) To úplně takhle nejde, protože ani u běžného plánu neexistuje standard, čemu odpovídá jaká známka. Problém je ve známkách samotných a neshodě na tom, co se ve škole hodnotí, proč se hodnotí... atd... Ale obecně pokud je dítě výrazněji nenadané, IVP by mělo být.
|
Gertruda |
|
(22.9.2015 14:55:09) Tušila jsem, že je v tom nějaký háček. Nechápu, proč nejsou standardy definované. To školství je u nás tak marný, že by člověk plakal. (Pardon všem dělnicím-učitelkám, to byl povzdech nad managementem.)
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 14:59:08) Konkrétně standard, za co je jaká známka, by se pokud možno vytvářet neměl, mělo by být zrušené známkování. Protože to je strašně blbý systém hodnocení. Žádný by byl lepší. Celkově by se hodnocení měla přikládat podstatně menší váha, než jak se to děje. Ale je to beznadějné. Neexistují např. ani minimální standardy, to je daleko větší problém. A existovat nebudou, hádej proč.
|
Gertruda |
|
(22.9.2015 15:00:33) Proč? Fakt nevím, vůbec se neorientuju v tom, proč je ve školství všechno takovej zatracenej problém vlekoucí se přes propasti historie dál a dál.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 16:35:21) souhlasím
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(22.9.2015 14:57:07) Protože potom v budoucnu dítě půjde na SŠ, kam automaticky vezmou kohokoliv s dvěmi dvojkami - a ty dvě dvojky může mít jak mrkací panenka s IQtykve, tak kluk ljdák s IQ 150. Rozumíme? Známky mají známkovat výkony. TZN. písemky - stejný počet chyb stejná známka a neexistuje přilepšit kvůli zoufalství. A stejně tak při zkoušení - prostě stejný metr a všechny.
|
Gertruda |
|
(22.9.2015 14:59:41) Stejný metr na všechny je prostě iluze těch úspěšnějších. Prdlajs. Nepotřebujeme, aby nám ze školy vylezli všichni stejně skvělí, potřebujeme, aby měli ještě pořád aspoň zbytky radosti z učení něčeho nového.
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 15:03:16) Jednak tohle a potom by škola měla v dětech nacházet a rozvíjet jejich dispozice, protože drtivá většina lidí nějaké má, byť by to byla třeba i "jen" krása a mírná povaha, se vším se dá dělat a navádět děti na cesty, které je povedou ke skutečné seberealizaci. Podporováním rivality a nenávisti, podrýváním sebeúcty atd. se nedosáhne ničeho, ani nějaké osobní vize spravedlnosti obvykle nebývají naplněné.
|
|
|
Monty |
|
(22.9.2015 15:00:20) cairo, jenže ono je dost nereálný, aby stejně známkovaly všechny školy v republice. Vždycky v tom budou rozdíly. V některých školách se známkuje mírněji, jinde přísněji, takže ve finále jedničkář z jedné školy může klidně umět míň než dvojkař ze druhé.
|
|
Kaja222 |
|
(22.9.2015 15:01:21) tak taková praxe je v hlavních předmětech na ZŠ
vedlejší předměty by možné měly být také tak vnímané, ale nejsou. Tam se dávají trojky jen když někdo výuku fakt úmyslně sabotuje
|
Monty |
|
(22.9.2015 15:02:11) huhu, a co jsou to ty vedlejší předměty? "Výchovy"?
|
Kaja222 |
|
(22.9.2015 15:04:26) jj, a vsechno, co ma hodinovou dotaci 1hod/tydne
|
|
Alraune |
|
(22.9.2015 15:15:21) Fakt je, že u Niki je "Výpočetní technika" nebo jak se to jmenuje, předmět vysloveně odpočinkový, kde si děti v páté třídě nastavují pozadí na počítačích a podobně. Asi něco jako pracovní vyučování.
|
Monty |
|
(22.9.2015 15:19:01) Alraune, u syna měli informatiku tři roky a pokud vím, tak se tam učili základní práci s programy typu Word, Excell... nic extra složitýho pro děti, který používají počítače ještě s plenkama na zadku, ale něco se od nich přece jenom chtělo.
|
Alraune |
|
(22.9.2015 15:26:26) Každopádně tenhle předmět se asi nepovažuje zásadní.
|
Monty |
|
(22.9.2015 15:27:20) Alraune, no to jistě ne.
|
Kaja222 |
|
(22.9.2015 15:46:38) tak ono v 8.-9.třídě mají v osnovách HTML, CSS a PHP skripty. Umět zacházet s Wordpressem, vytvořit web, základy fungování internetu, TCP/IP protokol .... to už je pro leckoho oříšek a odpočinkové to teda není...
I proto je mi té dívčiny líto, pátou třídu prolezla, tam se děcka učí ovládat kancelářské balíky, Video z fotek, Malování, ale v šesté už jedem grafiku v GIMPu a pak už je to čím dál těžší.
|
|
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 17:35:51) Alraune, nezásadní předměty by se měly ze školy odstranit. Čas ve škole by se měl trávit tématy smysluplnými, ne vedlejšími.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 17:37:23) Tante, které předměty jsou podle tebe nezásadní?
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 17:58:41) Podle mě v podstatě všechny, tak jak ve škole jsou, by se měly dělat pořádně, protože jsou podstatné. Počítačová gramotnost stejně jako zeměpis a pracovky. Nepodstatné, protože nefungující, protože vygenerované z nepochopení podstaty věci jsou předměty typu sexuální výchova, etická výchova, mediální výchova, multikulturní výchova apod., protože to jsou věci, které by měly být denní integrální součást všeho, co se ve škole dělá. Etiku nejde učit jako předmět, ta je nebo není, kecama to nedoženeš.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 18:00:22) "Etiku nejde učit jako předmět, ta je nebo není, kecama to nedoženeš." a tak to bych se hádala etika jako předmět se učit dá - jde o to, jak. kecama nikoliv.
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 18:08:32) Jasně že dá a jasně že dobře, stejně tak mediální nebo sexuální výchovu. Jde o pojetí. Já považuju, a obzvláště s přihlédnutím k naší realitě, za funkčnější pro základní školy integrální model. Je to věc názoru. Není důvod neučit, já akorát vidím, jak to pak povětšinou vypadá. U nás.
|
|
|
|
|
|
|
Kaja222 |
|
(22.9.2015 15:52:15) Monty, dost by ses divila. Decka umi hrat hry a plkat na FB. Ale ulozit rozpracovane dilo ve wordu, zformatovat text nekolika tlacitkama...to v pate tride umi tak pet deti ze tridy, ostatnim to opakovane kazdou hodinu musim vysvetlovat. Cca na konci seste tridy mam 90% sanci, ze ulozi soubor do sve slozky a nepremazou nikomu nic jineho.
Excel je hotova pohroma i pro osmaky a devataky, polovina z nich ma problem pochopit princip jak se to vlastne pouziva, nebo treba pochopit vrstvy v GIMPu (cast deti zamrzne na Malovani)... O HTML ani nemluve, s lonskymi devataky jsem PHP radeji vynechala.
Ta vyuka je odpocinkova tak v te pate tride, ale pak uz to svisti...
|
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 15:04:44) Vedlejší předměty? Prosím???? Mluví tu učitelka nebo kdo? Jde na mě infarkt myokardu, vypínám.
|
|
|
|
|
Clary |
|
(22.9.2015 14:52:09)
|
|
Chloé |
|
(22.9.2015 14:52:17) Cairo, tohle u nas fungovalo uz v prvni, druhy tride. Tahouni byli posazovani zamerne k slabsim deckam, aby pomahali.
|
|
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 14:51:00) Ono jim to reálně není líto, když je jim jasný systém a když učitel je spravedlivý a konstruktivní. Protože když se pracuje takhle, tak každé dítě může zažít úspěch, ale hlavně všechny poznají radost z práce, což je to, o co by mělo jít.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(22.9.2015 14:58:50) Tante - ale je , a ujišťuju Tě, že je to reálně dost s..., když stejný úspěch za vědomosti a snahu dostane i ten kdo má jen snahu.
|
Alena | •
|
(22.9.2015 15:07:18) "Tante - ale je , a ujišťuju Tě, že je to reálně dost s..., když stejný úspěch za vědomosti a snahu dostane i ten kdo má jen snahu." tak to by jim mel nekdo vysvetlit ucel skoly a ne je politovat.
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 17:30:39) Problém je v tom, že účel školy často uniká i učitelům a velmi často i rodičům. Pak nevysvětlí nikdo nikomu nic, jen se můžou šťastně dívat na jedničky nebo nešťastně na pětky, popř. se užírat kvůli "nespravedlnostem".
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 17:37:00) popř. se užírat kvůli "nespravedlnostem".
tos vystihla, Tante. Tak to totiž bylo na synově minulé škole - nebyl schopen převzít vlastní zodpovědnost, neustále se užíral reálnými i domnělými nespravedlnostmi.
Pán Bůh buď pochválen za změnu školy, díky které se jeho vztah k učení dost radikálně posunul.
|
|
|
|
|
|
Clary |
|
(22.9.2015 14:51:12) Nechápu, proč by to "mělo být ostatním dětem líto". Proč by nemělo? Že nemá smysl se snažit, když odměna je stejná jako u toho, co se nesnaží nebo je prostě hloupej a nemá na to. U syna se to takto stalo loni ve 4. třídě. To jsou malé děti. A ty budeš dělat stejnou práci s kolegyní, kdy ona bude dělat na 25% a ty na 100%. Plat dostanete stejný. Už vidím, jak budeš se šéfem souhlasit, že se jí přece musí pomoct, aby se necítila diskriminovaná, že je hloupá a pomalá.
|
Gertruda |
|
(22.9.2015 14:53:39) No jo, když to nebudu já, kdo za ní zadarmo bude muset dělat práci, co nestihla, tak je mi úplně fuk, že by brala stejně. Tobě ne?
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 14:55:34) To spousta lidí vůbec nesnese, nedělej si iluze.
|
|
Clary |
|
(22.9.2015 14:55:38) A kdo to za ni bude dělat?
|
Gertruda |
|
(22.9.2015 14:56:51) Nevím, Clary, ale jako paralela příběhu o holčičce v hodinách IT to není tak úplně přesné - ona se něco naučí a ten zbytek se za ní nebude muset učit někdo další.
|
Clary |
|
(22.9.2015 15:01:32) Píšu o systému hodnocení. Děti se učí od první třídy, že jejich výkon je hodnocen a učí se mimo jiné i na tomto, že to tak funguje i v zaměstnání. Zákon akce a reakce. Každý jsme motivován, i podvědomě, k lepšímu výkonu, odměnou. Takže vidíš, že v praxi to nelze uskutečnit. Tu kolegyni, která odvede práci jen na 25% nebude z čeho zaplatit, pokud těch jejích 75% neuděláš ty.
|
Gertruda |
|
(22.9.2015 15:02:49) Tyhlety paralely s mzdou a prací vždycky zavánějí nepochopením, že ve škole nemotivuje ta známka, to do těch dětí natluče až ten systém, ale ta radost z toho ovládnout něco nového.
|
Clary |
|
(22.9.2015 15:05:56) Tak co prvňáčci v první třídě? Největší radost mají z jedniček napsaných v notýsku. To, jestli je pančelka pochválí, za chvíli zapomenou, ale notýsek ukážou doma a jsou celí šťastní.
|
Monty |
|
(22.9.2015 15:08:49) "Tak co prvňáčci v první třídě? Největší radost mají z jedniček napsaných v notýsku."
Clary, to je spíš městská legenda... jistě takové děti jsou, ale nejsou takové všechny.
|
|
Gertruda |
|
(22.9.2015 15:09:58) Jsou šťastní z toho, že mají v nějakém sešitě napsané číslo? Vážně? Tak v tom případě tady mám takovou paralelu - jestli to fakt stačí ke štěstím, navrhuji, aby dospělí nedostávali mzdu, ale jenom se jim napsalo různě velké číslo do notýsku. Pak budou šťastní a navíc se dost ušetří.
|
|
Alena | •
|
(22.9.2015 15:11:30) MOzna tak za Rakouska Uherska. Anebo pokud maji rodice trpiciho vyznamne na znamky. Ja ti nevim, my prvnaci byli vzdycky nejvic radostny, kdyz vypraveli, ze delali neco zabavnyho.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 16:41:35) což je velice smutné, že se to učí už od první třídy. protože smyslem vzdělávání by nemělo být dostat jedničku nebo udělat radost paní učitelce, ale jaksi něco umět. navíc z mých zkušeností mi vyplynulo, že známky nemají žádnou exaktní vypovídací hodnotu.
|
Monty |
|
(22.9.2015 16:43:30) "protože smyslem vzdělávání by nemělo být dostat jedničku nebo udělat radost paní učitelce, ale jaksi něco umět."
Ráchel, s tím souhlasím, jen se ptám, jak to jako rodič poznám, když nebudou známky.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 16:49:01) od toho je slovní hodnocení. a to častější, než jednou za pololetí.
|
Monty |
|
(22.9.2015 16:52:03) Ráchel, na druhým stupni? A jak by to asi vypadalo, takový slovní hodnocení písemky? Já když se podívám na netu na známku, u který je napsáno, za co to přesně je, tak vím, co dítěti jde nebo nejde. U prvňáčka slovní hodnocení chápu, ale jak by mělo prosím tě vypadat v sedmičce, osmičce? To už je snad lepší ty písemky neznámkovat a rodičům je nascanovat, ale jak bys to dělala při zkoušení?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 17:10:59) ústně moje děti už nikdo nezkouší. písemku by klidně k nahlédnutí mít rodič mohl. jinak stačí stručné hodnocení - např. "Stále ještě neumíš bezpečně látku xy. Abys mohl dál pokračovat v učivu, potřebuješ ji více procvičit."
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 17:20:59) jo a taky si myslím, že se v našich školách málo využívá systém opravných testů (když už se známkuje). pokud je cílem učitele jen ohodnotit, tak není až taková motivace dávat opravné testy (akorát práce "navíc"). pokud je ovšem jeho fokusem docílit toho, aby se dítě danou látku NAUČILO, tak mu klidně tu další šanci dá.
nebo: teď přišel syn (9. třída) s úkolem z matiky. vypočítal ho a ve škole zjistil, že totálně blbě. učitel jim oznámil, že úkoly jsou pro něj kontrola, zda jim učivo dostatečně vysvětlil a kdo případně potřebuje ještě pomoci. synovi se věnoval, aby učivo pochopil - a podařilo se. pak teprve psali test "na známky". syn se nového matikáře nebojí, naopak k němu má důvěru, nebojí se chyb - ví, že se z nich skutečně bude moci poučit. jo a může psát opravu kdykoliv chce. jak velký rozdíl oproti výuce matematiky na minulé škole, kde se jelo stylem výklad - příště test - pětka většina třídy - jede se dál další učivo... a tak stále dokola. děti se naučily velký prd, ale tak hlavně, že dostaly ty známky, žejo.
|
|
|
Jahala. |
|
(22.9.2015 19:37:08) Dcera, měla slovní hodnocení na druhém stupni. Slovně bylo ústní zkoušení a vysvědčení písemky ohodnotily procenty. Slovní hodnocení bylo pro mě přínosnější než známka, přesně jsem se dozvěděla kde je problém, v čem uspěla. I jsem jí na něm mohla vyvrátit to, že si na ni učitelka zasedla. Tři hodnocení ze tří předmětů a chování, každé jiné a každé fakt přesně odpovídající postoji jaký měla dcera k danému předmětu i její zařazení a chování popsala velmi korektně. S učitelkou jsem měla spor a byla jsem kvůli tomu v ředitelně, ale rozhodně na dceři neseděla ono by se to v tom slovním hodnocení ukázalo.
|
|
|
|
|
Clary |
|
(22.9.2015 17:00:12) Samozřejmě, ale bavím se úzce o hodnocení. A jinou formu hodnocení (než známky) jsme ani já ani syn nezažili. Jak jinak chceš hodnotit děti od např. 4. třídy?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 17:13:10) slovně. mám doma páťáka a známky nemá. nevidím v tom problém.
|
Tante Bante |
|
(22.9.2015 17:32:26) Slovní hodnocení (skutečné, ne ty paskvily, co se zhusta dělají u nás) doplněné o informaci o procentuální úspěšnost v testu tam, kde jsou tématem testovatelné věci, poskytuje docela detailní obrázek.
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(22.9.2015 16:52:03) Prvňáčci mají ze všeho nejdřív radost z nových podnětů a rozšiřování obzorů, jsou nabuzení na poznávání... než jim škola vtluče do hlavy, že jediné, o co vlastně jde, jsou ty jedničky.
|
Clary |
|
(22.9.2015 16:56:33) Jasně, o tom žádná. Jste se zase chytly, jen čeho jste chtěly. Píšu jen o hodnocení, ne o celkovém vztahu ke škole.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 17:14:03) jenže to, jaký vztah si dítě ke škole vytvoří, se způsobem hodnocení docela dost souvisí
|
Monty |
|
(22.9.2015 17:24:33) Ráchel, ale kromě vztahu ke škole existuje ještě něco jako vztah k předmětům. Já brala školu celkem věcně, ale bez ohledu na to jsem se těšila na každou hodinu dějepisu a před každou hodinou fyziky jsem měla žaludeční neurózu. Že mi fyzika nejde a nebaví mne jsem věděla samozřejmě i bez známky, ale když vidíš červeně opravenou chybu, tak znáš i jisté podrobnosti. Jenže rodič tu písemku nevidí a tudíž, pokud by se s dítětem chtěl učit doma, mu slovní hodnocení bude platné jako vládní vojsko v Itálii...
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 17:34:48) Však jaký je problém v tom, aby rodič písemku viděl? A rodiči, který se chce s dítětem učit doma, přece zcela stačí informace typu "potřebuje procvičovat násobilku". ad vztah k předmětům - právě známky mohou ten vztah ke konkrétnímu předmětu ještě více komplikovat. mmch na základce jsem dějepis měla ráda spíše navzdory, než díky panu učiteli , na gymplu jsem už měla skvělou učitelku
|
Clary |
|
(22.9.2015 17:48:57) "ad vztah k předmětům - právě známky mohou ten vztah ke konkrétnímu předmětu ještě více komplikovat." O co víc mohou známky komplikovat vztah k předmětu, než slovní hodnocení s procentuálním vyjádřením úspěšnosti? Fyziku na gymplu jsme nesnášela už z nějakého postpuberťáckého principu a bylo by mi jedno, jestli mám hodnocení za 4 nebo úspěšnost 20%.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 18:00:52) já jsem ale žádnou procentuální úspěšnost tady nepropagovala
|
|
Monty |
|
(22.9.2015 18:06:07) Clary, právě - celkem mne zaráží, kolik rodičů má pocit, že špatná známka = špatný učitel nebo špatný způsob hodnocení. Moje zkušenost je ta, že děti mají špatné známky spíš proto, že jim něco nejde nebo k tomu zkrátka nemají vztah. Ani ty prvňáky nebaví všechno stejně a všechno jim stejně nejde, každé dítě je šikovné na něco jiného. Já měla na základce strašlivou češtinářku, třídní, která mne fakt nesnášela, jedničku mi dávala se zaťatými zuby, ale zas si mne vychutnávala poznámkami, důtkami, návrhy na dvojku z chování a nakonec tím, že mi nedala doporučení ke studiu. Přesto to můj vztah k češtině nijak neovlivnilo. Fyzikářka byla naopak fajn, ale já fyziku nesnášela, a bylo by to stejný, i kdyby ji učila matka Tereza. Syn má na matiku a češtinu stejnou učitelku, přesto má z matiky špatné známky a z češtiny dobré - protože matiku nesnáší. A takových příkladů můžu jmenovat spoustu, prakticky každé dítě, které znám (nebo i dospělý) má něco rád a něco ne, něco mu jde víc a něco míň.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 18:21:43) Monty, já si nemyslím, že špatná známka znamená automaticky špatný učitel nebo špatný způsob hodnocení. Je opravdu normální, že někomu něco jde víc, jinému méně. Ovšem známkování nevede ke zlepšování výkonu v rámci potenciálu daného dítěte, na to bylo už tolik výzkumů, že by se s nimi daly třídy tapetovat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(22.9.2015 15:08:41) Tož v práci by člověk ideálně měl taky mít radost z toho, že něco smysluplného dělá (vyrobí, vymyslí, někoho učeše, někomu poradí...).
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 16:39:08) ale škola je především od toho, aby se tam děti něco NAUČILY a už se má za dávno prokázané, že v tomto směru je známkování kontraproduktivní a že je záhodno děti motivovat jinými cestami. ale škola bude dál fungovat, jak funguje, protože má resistenci ke změnám podobnou katolické církvi. a zrovna známky považuje většina učitelů a žel i řada rodičů za svátost.
|
Monty |
|
(22.9.2015 16:42:51) Ráchel, ale tak je to furt jakýs-takýs ukazatel toho, co dítě zvládá/nezvládá. Nebo by měl být. Jak jinak to poznám, bez známek? Slovním hodnocením? Třeba na druhým stupni? To už ti dítě zvládne říct samo, jak na tom je.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 16:50:58) správně jsi napsala - měl by to být ukazatel. v reálu to velkou validitu často nemá. pěkný článek na toto téma od Mertina: http://www.5zsmb.cz/dokumenty/proc_neznamkovat.pdf
|
|
Alena | •
|
(22.9.2015 21:12:46) A co poznas ze znamky? ja teda uz vubec nic. NEzajima me znamka, ale ta prace. Navic nekde je 4 za 60% , nekde za 20%. Slovni hodnoceni na druhem stupni ma kamaradky dcera. Testy dostavaji domu, k cemu jinemu by byly, nez poucit se z chyb. Boduji se (treba 56 z 80, nebo jedou na procenta). Ustne nikoho nikdo nezkousi, to se jeste nekde dela?
|
Monty |
|
(22.9.2015 21:18:43) Aleno, tak já ze známky poznám, jestli dítě něco umí nebo neumí a taky co, protože u té známky je to napsané.
|
Clary |
|
(22.9.2015 21:21:19) Monty, já taky
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 21:28:33) "tak já ze známky poznám, jestli dítě něco umí nebo neumí" no a já mám žel zkušenost, že to vůbec nemusí odpovídat. a to oběma směry - dítě může mít blbou známku, ale učivo umět, nebo mít dobrou a umět houby
teď jedna čerstvá z přijímaček na školu, kde učím: přišla nám holčina, která napsala skvěle esej, ústní zkoušky - super. řekla nám, že ji ještě čeká zářijová maturita (stane se), ale na vysvědčení ze třeťáku a čtvrťáku, který nám ukázala, byly jedničky a dvojky. no a nevzali jsme ji, protože totálně nezvládla náš test z angličtiny. ze který přitom měla na střední škole na vysvědčení DVOJKY. náš test je opravdu velmi základní - a ona ho ne neudělala o bod či dva, ale TOTÁLNĚ pohořela. takže její rodiče celý ty roky mohli žít v domnění, že dobrý - přece má z angličtiny dvojku.
|
Eržika. |
|
(22.9.2015 21:34:39) Ráchel, s tím mám taky problém:
Kamarádka na vesnické základce upozorňovala na tristní úroveň chemie, ze které měly děti pěkné jedničky, dvojky. Byla rodiči umlčena. Její dítko šlo na veterinu - kde totálně pohořelo, a musela mu sehnat doučko na chemii.
A dcera je na matemický - má dvojky, i trojky, ovšem mám dojem, že její znalosti jsou někde jinde než jedničkářů z této vesnické základky...
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 21:46:21) mně tý holky bylo líto. už jsem se na ni těšila, že ji budu učit, byla fakt chytrá, se zájmem o obor, motivovaná...
|
|
|
Clary |
|
(22.9.2015 21:56:27) takže její rodiče celý ty roky mohli žít v domnění, že dobrý - přece má z angličtiny dvojku. Ale to přece vůbec nic nemění na tom, že to je chyba původní školy. Kdyby neměla známku, ale slovní hodnocení, kde by bylo, jak je šikovná a jak je konverzačně zdatná a že stačí doučit frázová slovesa, tak by si rodiče mysleli to samé. Sorry, ale to sis trochu naběhla
|
Delete |
|
(22.9.2015 22:08:27) Clary,
do slovního hodnocení se nepíše, jestli je dítě šikovné. Píšeš, jak zvládlo a ovládlo učivo a jak to koresponduje s očekávanými výstupy. Takže pokud by škola vydala hodnocení, že dítě bezpečně ovládá užití minulého času prostého, můžeš oprávněně očekávat, že v tomto směru nepohoří. Pokud by pohořelo, máš v ruce lejstro, které tě uvedlo v omyl a už se můžeš patřičně bránit. Pokud má z minulého času prostého jedničku, tak víš houby, jestli to to dítě opravdu umí.
Jako ona by známka a slovní hodnocení mělo být vzájemně zastupitelné, jenže zatímco nad slovním hodnocením se musíš opravdu zamyslet a napsat ho tak, aby odpovídalo klasifikačnímu řádu, tak jedničky se dají házet podle nálady. A kvůli jedničce se většinou nikdo hádat nepřijde, takže těžko zjistíž, že je někde problém, dokud se ten problém neprojeví jinde.
Mám za sebou rok každoměsíčního psaní slovního hodnocení pro 25 dětí. Nikdo z rodičů, kteří si na začátku první třídy nedokázali představit školu bez známek, za mnou nepřišel, že by nevěděl, co si s ním počít. A ani jeden z nich (a kromě jednoho dítěte, které ve škole víc nebylo, než bylo, takže bylo trochu mimo) ani jedno z dětí po číslech nevolalo.
Jde čistě o zvyk.
Pravda ovšem je, že aby to fungovalo, musí s tím umět a chtít pracovat především učitel(ka).
|
Clary |
|
(22.9.2015 22:18:00) Delete, díky. Nikdy jsem slovní hodnocení neviděla, ani neznám nikoho, koho děti ho mají. Nejnáročnější to musí být pro učitelku, to je obdivuhodné, když se tím některá dopodrobna zabývá. Mně by nechyběly známky jako takové v číselné podobě, to vůbec ne. Mně jde o to, že i slovní hodnocení i známky jsou hodnocení žáka za nějaký podaný výkon. Akce a reakce. Od 1. třídy se dítě učí, že ho někdo hodnotí za jeho komplexní výkon.
|
Delete |
|
(22.9.2015 22:45:09) Clary,
tak především je třeba oprostit se od toho, že hodnotíš dítě, člověka. Právě, že se hodnotí jen ten výkon nebo konkrétní chování, s hodnocením osoby to nemá co dělat. A v tom jsou známky mnohem nebezpečnější, protože se snáz odrážejí na sebehodnocení toho dítěte. Protože tam chybí ta formulace "krácení zlomků zvládáš s dopomocí" (zhruba trojka), kdy dítě ví, že se mluví jen o tom krácení zlomků, tak si snadno domýšlí, že neumí krácení zlomků, tedy neumí matematiku, tedy je hloupé....u známek se také mnohem snáz nálepkuje, z dítěte je velmi snadno "trojkař" a už tu máš další šrám na sebehodnocení. Ze slovního hodnocení tohle neuděláš. Nebo se o to pokouší jen někdo, kdo sám něco takového potřebuje, protože se bez nálepek neumí orientovat. Takže slovní hodnocení je pak šetrnější k psychice, což je hodně důležité především u těch labilnějších dětí, které si snáz domýšlejí něco, co za tou známkou není. Což je třeba případ i té holčiny z úvodního příspěvku. Ona přeci vidí, že neumí používat nástroje GIMPu, takže když jí napíšeš "nástroje GIMPU zatím zcela neovládáš", píšeš jí jen o těch nástrojích. Neříkáš jí nic víc a nic míň. A ona má možnost chytit se toho a ne utéct k tomu, že je hloupá, protože má zase čtyřku nebo pětku. Plus tam snáz vsuneš to, že to vlastně nemusí být konečný stav, že to není definitivní (zatím neovládáš). Dítě tak neztrácí motivaci pracovat, i když se mu něco nedaří. A o to jde především.
A ještě jedna věc. Když třeba píšeš diktát, tak známka je hodnocením za všechno, co se v diktátu odehrává. Když pak dítě 5x přinese špatnou známku z diktátu (u někoho stačí jen 2x), tak doma začnou psát diktáty. Jenže to je často úplně k ničemu. Já třeba vidím, že dítě v diktátu chybuje ve specifických věcech. Například teď bereme vlastní jména. Dítě má ve všech použitých slovech správně malé/velké písmeno, ale v každém z nich zapomnělo čárku, háček, vynechalo písmenko...prostě ve výsledku má třeba 10 chyb v deseti slovech a je tedy většinou hodnoceno pětkou. Takže rodič si přečte Diktát - vlastní jména...5, a začne s dítětem drtit velká a malá písmena. Ten diktát se k němu často nedostane, protože sešit na diktáty bývá zvlášť atd. No a slovně napíšeš: "Bezpečně ovládáš rozlišení vlastních a obecných jmen, víš, kde se píše velké písmeno, ale v diktátech stále vynecháváš čárky a háčky nad písmeny a někdy i celá písmena." A je jasno, že dítě zvládlo učivo, které mělo (za velká a malá písmena má 1), ale potřebuje trénovat hláskovou analýzu a syntézu, takže netřeba psát denně diktát, ale lze použít řadu jiných a jistě zábavnějších způsobů, jak procvičovat.
|
Clary |
|
(22.9.2015 22:59:58) Delete, škoda, že můj syn nemá takovou učitelku jako jsi Ty
|
Delete |
|
(22.9.2015 23:08:47) Clary,
dík . Čím častěji to čtu, tím víc se stydím v reálu, když něco nejde, jak by jít mělo...
Ale teď mám zrovna světlou chvilku nad sešity z matematiky. Pravda, je to domácí úkol (takže víc zásluha rodičů než moje) a společná práce s tabulí, ale zatím na opravdu slušné úrovni, kdy už kromě obsahu funguje i forma (jo, i tu řeším, ale nezahrnuju ji do hodnocení z předmětu). Nebývá pravidlem, že opravdu všichni mají vše v pořádku, obzvlášť ta společná práce často hapruje, protože je náročná na pozornost. A já se tu kochám a těším se, jak to zítra dětem řeknu.
|
Clary |
|
(22.9.2015 23:19:28) Přeju Ti hodně sil a úspěchů
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 22:23:29) "Pravda ovšem je, že aby to fungovalo, musí s tím umět a chtít pracovat především učitel(ka)."
bez toho to vážně nejde. jsi dobrá navíc teda když musí učitelka psát slovní hodnocení a chce to dělat poctivě, nutí ji to nad dětmi individuálně přemýšlet mnohem víc, bych řekla.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 22:19:34) jednak do slovního hodnocení se nepíše "je šikovná" druhak pokud by tam bylo "stačí doučit frázová slovesa", tak by byla šance, že zpozorní, že je něco konkrétního, co se potřebuje holka doučit
reagovala jsem na Monty, která opakovaně píše, že ze známky pozná, jak na tom dítě v daném předmětu je. no a já tvrdím, že v reálu je validita známek velmi diskutabilní
|
|
|
|
Jahala. |
|
(22.9.2015 21:32:19) no a z věty potřebuješ dotrénovat krácení zlomků, stále si nejsi jistý postupem a pozor na chyby z nepozornosti při převádění jednotek.
|
Clary |
|
(22.9.2015 22:00:58) no a z věty potřebuješ dotrénovat krácení zlomků, stále si nejsi jistý postupem a pozor na chyby z nepozornosti při převádění jednotek.
Kouknu do žákajdy a do jednotlivých sešitů nejméně 2xtýdně. V žákajdě by měl 3 z krácení zlomků. V pracovním sešitě 3 z převodu jednotek. Mně to je jasný i z těchto dvou známek, abych věděla, v čem ho mám popohnat a co se s ním případně doučit.
|
Alena | •
|
(22.9.2015 22:14:14) Fakt ? Ty poznas v kterych jednotkach dela chyby? V metrickych? V hmotnostnich?
|
Delete |
|
(22.9.2015 22:19:35) A tak jestli má možnost vidět konkrétní cvičení nebo test, tak asi ví...
Problém hodnocení obecně je především právě v tom, že ta možnost nahlédnutí do podkladů je značně omezená. No a v tom má to slovní hodnocení výhodu, protože podává přesnější informace.
|
|
Clary |
|
(22.9.2015 22:22:38) Fakt jo. Podívám se do sešitu a podle toho to poznám. Např. kg je váhová jednotka a např. cm je délková. A pokud bych si nebyla jistá, tak bývá v sešitě nebo učebnici nadpis a podle toho už to poznám bezpečně.
|
|
|
Jahala. |
|
(22.9.2015 22:14:50) To, ale vy první jste napsali, že slovní je k ničemu, není když je dělané dobře, vy jste zvyklé na známky, nic proti když je dělané dobře. já se jen snažím říct, že obojí má stejnou vypovídající hodnotu, když je dělané dobře, tak slovní je přesnější. Nemusím projíždět důkladně sešit abych věděla, že krácení zlomků a taky se dozvím, že jedno zatím nechápe a u druhého učiva je to jen nepozornost a na obou problémech zapracovat jinak. Třeba já na střední jezdila domů jednou za měsíc, musela jsem sakra dobře vědět co potřebuji dovysvětlit a probrat, abych na škole mohla fungovat. Brácha byl doma, tohle neuměl, v podstatě mu bylo jedno co do nej cpou od ignoroval i doučování jeden na jednoho. Zapřel se až těsně před koncem. Podle mě to bylo soustředěným tlakem a ten ho umořil, já měla tím, že jsem byla fakt daleko podstatně míň. a taky jsem měla pocit, že musím dokázat, že jsem stejně chytrá jako starší brách a tím sem získala lepší tah na branku než on.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 22:20:50) ze známek bys nepoznala, zda jsou to chyby z nepozornosti, nebo protože nepochopila látku. například.
|
|
|
|
alena | •
|
(22.9.2015 21:51:31) Tak to ti zavidim, jsem presvedcena, ze bych to nepoznala (nastesti u nas znamky nejsou). Zejmena proto, ze me take znamkovali a vim za jak rozdilne veci byla stejna znamka.
|
|
|
Jahala. |
|
(22.9.2015 21:19:39) Jasně, třeba moje dcera měla i od PPP doporučila upřednostnit ústní zkoušení před písemným.
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2015 16:39:08)
|
|
|
|
Jahala. |
|
(22.9.2015 15:00:25) A jak zjistíš jaký má kolegyně plat?to je snad normální neříkat, ne?
|
Clary |
|
(22.9.2015 15:03:43) Ty jsi to nepochopila, nebo si děláš srandu?
|
Jahala. |
|
(22.9.2015 15:12:40) Nedělám si srandu ja fakt nevím kolo berou moje kolegyně. Jo podle tabulek to jde odhadnout,ale přesnou sumu prostě nevím.
|
|
|
Kaja222 |
|
(22.9.2015 15:06:02) platy se nerikaji od cca 30k vyse. Do teto castky kazdy smele prizna "jak je na tom spatne". Vys uz se boji zavisti, tak mlzi. Takze kdyz nekdo nechce rict plat, tak ma nad 30k.
|
Jahala. |
|
(22.9.2015 15:10:45) Nikdy jsem neměla plat 30 a víc a nikdy jsem přesnou sumu neříkala nikomu.
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(22.9.2015 15:02:32) Clary, jenže tohle je těžký. Ona ta kolegyně dělá na svých 100%, a potřebuje stejně tak jíst a bydlet, jako já. Takže je to takové to zcela znehodnocené a nikdy nenaplněné heslo "každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb". Kdyby byl na každého spoleh, že dělá co může, tak za mě ok. Ať dělá čtvrtinu co já a dostane stejné peníze, protože tomu věnuje stejné úsilí. Protože já jsem se šikovná narodila a není mojí zásluhou, že jsem rychlejší... Jenže takhle to pochopitelně nefunguje. Lidi se flákaj a tak... Jak by to mělo být ve škole, u dětí, to je jiná věc - známky to skutečně staví do té "pracovní" situace.
|
Clary |
|
(22.9.2015 15:09:00) Slupko, z těchto důvodů jsem pro minimální mzdu v takové výši, aby si každý mohl zajistit slušné bydlení a jídlo. A rozhodně jsem pro, ji v ČR navýšit. To, co jsme uvedla, jsem uvedla jako příklad paralelně k tomu známkování. Aby některé nicky pochopily, jak to myslím.
|
. . |
|
(22.9.2015 15:12:31) Clary, já chápu jak to myslíš. Ale proč by za svůj standardní výkon měl ten, kdo se narodil schopnější, měl dostat více peněz (lepší známku), než ten, kdo měl smůlu? Jo, udělám práci "za" tu slabší, protože na to mám. A co. Musíme si pomáhat. Jinak to jako lidstvo můžem rovnou zabalit, žejo...
|
|
Alena | •
|
(22.9.2015 15:12:54) Prober se, paralela ke vyplata/znamky je nesmyslna. Dite chodi do skoly aby se neco naucilo, ne aby sbiralo znamky (= dostavalo vyplatu)
|
. . |
|
(22.9.2015 15:16:02) Aleno, ale teď pozor, proč se má "něco naučit"? V legislativě se užívá pojem "příprava na budoucí povolání". Ve skutečnosti je to opravdu to samé. Učit se i pracovat by lidi měli pro tu činnost samotnou, pro radost z poznání, pro radost z dobře vykonaného díla. A budeme všichni v pohodě, ne?
EDIT: ta "příprava" je možná až od sš, nevím, ale aby se dítě dostalo na sš, tak musí nejdřív projít tu zš, takže to vyjde nastejno
|
|
Clary |
|
(22.9.2015 16:35:23) "Prober se" - v tomto tónu s tebou nebudu diskutovat
|
|
|
|
|
Alena | •
|
(22.9.2015 15:04:34) Ale znamky nejsou plat ani odmena. Tady z tveho komentare jasne vyplyva, ze znamky jsou blbost. Deti chodi do skoly kvuli sobe, mely by si toho odnest co nejvice, je to sluzba pro ne, ne nejaka soutez. Mit otravene dite, ktere nedostacuje a pokud mozno mu jeste vic snizovat sebevedomi, neni dobre ani pro nej, ani pro spolecnost. Kdyz uz znamky musi byt, hodnotila bych hlavne pokrok. Pokud nekdo, komu je intelektove hodne dano, lituje, ze nekdo jiny, ktery ma rozumove schopnosti mensi, ale snazi se, ma stejnou znamku, tak je to jeho problem a mel by mu to nekdo vysvetlit.
|
|
|
|