| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ

 Celkem 149 názorů.
 Girili 


Téma: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 14:32:55)
Mame doma pomerne sikovneho predkolaka a resime vyber zakladni skoly. Po zvazeni vsech pro a proti se nejspis priklonime k zapisu na nasi spadovou ZS, ktera ale v mnoha ohledech neni idealni.

O co mi jde - syn se (zatim) jevi jako pomerne matematicky nadany, pocita z hlavy slozite priklady, orientuje se i ve velkych cislech atd. Kdyz jsem se byla podivat na vyuku matematiky nasi ZS, naznala jsem, ze se tam bud ukouse nudou nebo bude vyrusovat nebo... Kazdopadne az do konce druhe tridy se pocita jen do 20, coz by ho nebavilo uz ted a s jeho vrozenou lenosti by se tam flakal a naucil se proplouvat s minimem vynalozeneho usili.
Podle skolkove psycholozky pry maji ZS ze zakona nejakou (nevim jak presne specifikovanou) povinnost pracovat individualneji s nadanymi detmi, ale jak to byva v praxi, nikdo netusi.

Zajimalo by me, jake mate v tomto smeru zkusenosti s beznymi ZS, pokud vase dite vice vynikalo v jednom predmetu. Umi s tim ucitelky pracovat? Vychazely diteti vstric? Davaly mu zajimavou praci navic? Absolvovalo vase dite tento predmet se starsimi detmi? Jake jsou dalsi moznosti a na co se v uvazovane ZS ptat?

Na jednu stranu bych dite i celou rodinnou logistiku nerada pretizila dojizdenim na vzdalenejsi skolu kvuli nejakym svym (kdo vi jak realistickym) ambicim, na druhou stranu nechci nechat sikovne dite semlet ve spatne vybrane skole.

Nechali byste si dite nekde vice otestovat, abyste vedeli, jak moc je skutecne nadane, jestli vubec stoji za to vybirat vhodnejsi, ale vzdalenejsi skolu? Zatim jsem mluvila jen s ucitelkami ve skolce a spolupracujici psycholozkou, ktera hodnotila skolni zralost. Ve vsech testovanych oblastech dite vychazi velmi dobre, ale byly to testy omezene jen na skolni zralost, na nic navic se nezamerovaly. Pripadne na koho se obratit? PPP maji ted plno s hodnocenim odkladovych deti...

Uvitam i tipy na konkretni skoly na P6 a okoli.

Diky za vsechny rady a postrehy, doctu vecer. :-)
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 14:47:18)
Tak nadání dítěte může prověřit jen PPP - pokud dají doporučení k vypracování IVP pro nadané dítě, může být dítěti navýšena 1 dodina týdně (a zaplacena vyučujícímu). V praxi ale prakticky tyto hodiny mají zanedbatelný význam.

Každé dítě, nejen nadané, má právo na individuální přístup Představ si, jak se učitěl ve 45 minutách individuálně věnuje 25-30 dětem - v praxi nemožné. Bohužel je dnes bohužel trend věnovat se naopak dětem nenadaným, inkludovaným. Myslím, že je to na všech běžných ZŠ téměř stejné.

Z praxe vím, že to, co se jeví zpočátku jako nadání, v školní praxi postupně zaniká a splývá s davem. Můj syn je velmi nadaný na matematiku, je nejlepší a nejrychlejší ze třídy, ale prakticky pořád na ostatní čeká.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 14:48:38)
Omlouvám se za překlepy, píši v rychlosti.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:37:41)
"Z praxe vím, že to, co se jeví zpočátku jako nadání, v školní praxi postupně zaniká a splývá s davem. " TO proto, ze se s nadanim nepracuje.
 Alraune 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:42:49)
Ale to je přece běžné? Když má dítě literární nadání, taky ho učí pravopis a ne jak napsat román a dítě s hudebním nadáním zpívá s ostatními Skákal pes. Spousta lidí má jednostranně zaměřené nadání... není možné to pokrýt.
 Alraune 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:48:27)
On by obecně neměl být cíl školy vychovat z dětí jednostranně zaměřené fachidioty.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:00:03)
Ale to je přece běžné?" ze se s nadanymi nepracuje? bohuzel ano. Ale opravdu nema smysl nutit dite co pocita v radu stovek vyplnovat cely rok sesit s deseti jablicky. A deje se to bezne.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:07:39)
Zefýr, mám stejný názor jako ty. Mám děti v malé vesnické škole, která není sice co se týká výuky a nabídky mimoškolních činností zase ten top, ale je pro mě důležitější to, že děti jsou v kolektivu kamarádů, se kterými tráví čas i mimo školu, protože jsou to prakticky všichni sousedé.
 Alraune 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:05:04)
No a je nutné nutit děti, co čtou Ovidia, číst Odvážnou školačku? A děti, co hrají Čajkovského, zpívat Holku modrookou? Spousta dětí je v nějakém předmětu napřed a plave v jiném... ale většinou se rozvíjejí mimo školu. Spíš by se měla u všech dětí rozvíjet výroková logika a podobně. Ani z nadaného matematika nebo matematičky přece nechceš vychovat kalkulačku bez rozhledu.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:08:04)
Priznam se, ze pojeti skoly: "odsedim tam dopoledne a rozvijet se budu odpoledne" vubec nerozumim. Kazdy ma tak nejak pravo byt vyucovan podle svych potreb, k tomu by mela skola slouzit, ne ke kobercovemu jednotnemu tempu. V nekterych skolach to neni problem - vytizit primerene dite.
 Alraune 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:12:54)
No, dopoledne se zpravidla učí i jiné věci, než tu, ve které je dítě dobré.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:16:07)
"No, dopoledne se zpravidla učí i jiné věci, než tu, ve které je dítě dobré. "
no tak at se uci. Ale ono to byva tak, ze krome toho musi delat i veci co uz umi a ne ty co by ho zajimaly.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:13:13)
Aleno,
já zas moc nechápu, jak si to extra rozvíjení kdo představuje.
Jo, dovedu si představit, že dítě dostane práci navíc, jinou práci, že ho učitelka zapojí do výuky třeba tím, že něco bude vykládat místo ní, zpracuje nějaký referát... ale když se tu mluví o nějakým mimořádným nadání, má u něj ten učitel sedět a probírat s ním v první třídě Pythagorovu větu, když má ve třídě 20 nebo 30 jiných dětí, co se musí naučit sčítat a odčítat?
Nadaný dítě, i jednosměrně, se snad umí svým nadáním dostatečně zabavit samo, proč by mu měl pořád někdo asistovat na úkor ostatních? Umíš počítat do sta v první třídě, fajn, tady máš pracovní listy pro třetí třídu a počítej si. Jaký další extrabuřty si tak asi představujete?
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:18:46)
" Umíš počítat do sta v první třídě, fajn, tady máš pracovní listy pro třetí třídu a počítej si." Ale ve spouste trid je tohle uplne scifi. Casto by to samozrejme stacilo. Treba kamaradcin syn matematicky nadany dostaval vyse uvedena zadani jen mimoradne za odmenu, jinak musel vyplnovat sesit pro prvnaky.
 žiraf 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:45:12)
Fajn, bude si počítat.
A co bude dělat v té třetí třídě?
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:45:50)
žiraf,
věnovat se učivu pátý třídy? Třeba?
 Rodinová 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:08:11)
Souhlasim, Alraune, navic se zvysena pece o vyjimecny talent vetsinou pozdeji neodrazi ani v zivote, ani v kariere. To by musel byt fakt super talent.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:10:23)
"navic se zvysena pece o vyjimecny talent vetsinou pozdeji neodrazi ani v zivote, ani v kariere." jak toto vis? :)
 Rodinová 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:21:05)
Mam pochybnosti o tom, ze to, co vidime jako vyjimecne talenty ve skolce a v 1. tride je neco, co se pozdeji v zivote ukaze jako skutecne vyjimecna osobnost.
 Karkulína 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:32:29)
Rodinová, tak s tím naprosto souhlasím ~R^
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:35:22)
Z ceho ty pochybnosti prameni? Pokud by to byla pravda a deti dostaly primerenou peci nic se nestane. Pokud by to pravda nebyla a deti peci nedostaly je to velka skoda pro spolecnost.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:38:34)
Aleno,
ale ta škola fakt není samospasitelná, zvlášť v ty první třídě tam dítě tráví pár hodin denně. Chápu, že se nudí, když je v něčem napřed. Jenže mimo tu školu má X času a možností dělat to, co ho baví a k čemu má nějaké předpoklady. Není to tak, že ho těch pár hodin ubije a výjimečný talent přijde vniveč.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:39:53)
"Není to tak, že ho těch pár hodin ubije a výjimečný talent přijde vniveč" jiste ze to tak byt muze, pokud narazi na vylozene nepochopeni stane se patrne prudicem a muze nesnaset skolu cely zivot, takovych pribehu je mraky.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:43:01)
Aleno,
pak to asi žádný výjimečný talent nebyl nebo k tomu prvotnímu nadání neměl nějaké další potřebné povahové vlastnosti, které by mu umožnily ten talent rozvinout. Život se ani ve školním věku neredukuje na školu. Škola může otrávit, jasně. Ale když máš o něco zájem a něčím žiješ, tak si to v drtivý většině případů "školou" vzít nenecháš.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:09:30)
"Škola může otrávit, jasně. Ale když máš o něco zájem a něčím žiješ, tak si to v drtivý většině případů "školou" vzít nenecháš. " Ja vim ze je to tvoje mantra, ale vazne si neco o teto problematice precti. Ale spis nechapu, ze "skola co muze otravit" je stale neco, co je spolecensky tolerovatelne. Nastesti tlak ve spolecnosti sili a snad se to zmeni.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:24:12)
Aleno,
myslím si, že si nerozumíme. Opravdu neobhajuji současné pojetí školství, které zůstalo někde v 19. století. Mockrát jsem tu psala, že co od MŠMT pochází, to od ďábla pochází.
Já jen nemám pocit, že je úplně dobře druhý extrém, kde se bude vždy a ve všem hledat cesta, aby dítě všechno bavilo a zajímalo. Jednak je to nereálný, protože většinu lidí vč. dětí nezajímá úplně všechno, a hlavně to není tak úplně v souladu s životem, kde prostě jsou i ty věci, který nebaví. Kolik lidí má práci, která je vždycky a ve všem baví? Kolik lidí si vybere obor, ke kterýmu nepatří žádný opruz a je to pořád jen děsně podnětný a děsně zábavný?
Jediné, co říkám je, že i v tom vycházení vstříc by to mělo být "odtud - potud". A že život školního dítěte není jen škola. Ano, je hodně špatně neumožnit dítěti práci navíc podle jeho nadání nebo potřeb nebo aktuální úrovně vědomostí. Ale proč by to měla dělat jen škola, proč by chytré a nadané dítě mělo být odsouzené na přijímání podnětů zvenčí? Asi takovému nadání nerozumím, nikdy jsem se s tím u školních dětí nesetkala. I jen pouhý zájem bez geniality si dítě umí do značné míry saturovat samo. Takže odmítám myšlenku, že pokud učitel neposkytuje dítěti přesně to, co chce, je to dítě nutně odsouzený k zmaření talentu nebo zájmu.
 . . 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 19:42:41)
Monty, "pouhý zájem" si dítě samozřejmě v pohodě mimo školu saturuje. Jde ale o to, aby ve škole nesedělo čtvrtinu času (či více, je-li nadané ve více směrech) v nudě. Z toho pak může vzniknout řada patálií... jak píše Alena teď i dříve a i já jsem psávala, dokud mě to nepřestalo bavit a naši chlapci nevyrostli z let, kdy to bylo aktuální téma (první stupeň ZŠ).
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 19:47:20)
Slupko,
tak to mi psát nemusíš, mně se dítě pronudilo prvním stupněm přímo ukázkově, aniž by bylo na cokoli konkrétního mimořádně nadaný. Každopádně jsem ale toho názoru, že na spoustě škol dětem tu práci navíc dají a nebudou je nutit sčítat 2+3, když už řeší mocniny a odmocniny. Jen u něj zkrátka nebude sedět učitelka a nebude ho celou hodinu individuálně motivovat a probírat s ním něco, k čemu ti ostatní dospějou až za pár let.
 . . 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 20:00:32)
Monty, "naši chlapci" jsem myslela kromě svého toho tvého, no a právě proto, že tvůj se již (patrně ku svému prospěchu a spokojenosti všech zúčastněných) pronudil, už nepíšu.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:28:50)
Monty, ja ale nerikam, ze dite je genialni. Jen celkove sikovne a na matematiku nadanejsi. A ty ostatni povahove vlastnosti, co jsou k rozvijeni potreba - myslis treba cilevedomost? No, o tom bych prave pochybovala, ze muze v tomto veku nejak vic mit a i s ohledem na jeho rodice, bude vic inklinovat k prirozene lenosti nez k systematickemu seberozvijeni. ~;) Takze pak ten talent fakt zaniknout muze a v tomto smyslu ho skola semele. Mame s tim s manzelem zkusenosti oba. ~d~
 Senedra 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 19:17:04)
Girili, já nechala na konci první třídy otestovat v PPP svoje vlastní dítě - abych věděla, jestli je nadané na matematiku nebo "jen" o něco napřed. Dítě má IVP, ale jede podle stejných osnov, občas počítá složitější a těžší příklady, občas dělá něco jiného než ostatní, občas pomáhá spolužákům ( jak tady psala Bára). Nabízeli nám i zvážit přeskočení ročníku, ale to jsem nechtěla - z mnoha důvodů.
Viděla jsem v praxi IVP pro nadané dítě v matematice. V první třídě chodilo na matematiku do druhé, postupem doby přeskočilo dokonce o dva ročníky výš. Ale jen v matematice. A vyptávala jsme se rodičů, říkali, že to bylo dost těžké, protože třeba dítě zvládalo náročnější výpočty, ale třeba nedokázalo tak rychle přečíst obsáhlejší text u slovních úloh.
Asi bych nechala dítě otestovat v PPP a zkusila se domluvit se školou, jetli by případně umožnila na matematiku navštěvovat vyšší ročník.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:52:00)
Senedro, diky za zkusenost. Osobne s touto praxi - vyuka jednoho predmetu s vyssim rocnikem vubec zkusenost nemam. Pouze o tom mluvila dnes psycholozka v MS.
 Rodinová 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:40:34)
Ze zkusenosti, kdysi jsem ukrocila ze sve profesni drahy a ucila na prvnim soukromem gymplu zalozenem po roce 89 v Praze, pod vedenim slavneho OS :).
Zazila jsem celou radu mimoradne inteligentich deti z jaksetomurika - rozvijejiciho rodinneho prostredi, tehdy neslo o prestiz. Ted po rekneme 25 letech je jich viditelnych ve spolecnosti par.
Cimz nerikam, ze nejsou dobri a stastni a atd ...
Byla to mimochodem uzasna zkusenost.
 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 18:29:41)
Baru, hluboce se sklanim. Protoze s takovou skalou individualit cinis temer zazraky.
 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 18:52:06)
Baru, myslim, ze toto rozhodne neni obvykly pristup. Tahle zodpovednost, kreativita, maximalni snaha o individualizaci prace. Zlatem by te meli vyvazit.
 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 19:08:09)
Baro, myslim, ze ne. Myslim, ze jsi skromna.
 nordica 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 21:07:37)
Divá Báro, já to tady psala v minulosti už několikrát, kdybych měla dítě školou povinné, přála bych si pro něj takovou učitelku, jako jsi Ty. Jsi pro mne ta "paní učitelka", před kterou mám hluboký respekt a obdivuji její přístup (narozdíl od jiných zde přítomných úč).
 klikli 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 21:20:44)
Baro, popsala jsi to trefně. U nás se snažíme jazyk od 3. třídy dělit podle úrovně. A to je prý taky špatně. Pravda, mám v těch výběrových skupinách cca 17-18 dětí, což je šílený počet, protože tyto děti chtějí pracovat, chtějí mluvit, ale všechny zaráz samozřejmě mluvit nemůžou, takže je to taky ubíjí a demotivuje. A moje zkušenosti s nadanými dětmi moc pozitivní zatím nebyly. Když jsem zadala jinou a těžší práci, tak dotyčný potřeboval pomoct zrovna ve chvíli, kdy jsem měla plné ruce práce se zbytkem dětí, když třeba nebyla možnost zadat samostatnou práci, abych se mohla věnovat chvíli nadanému dítěti, takže to pak byl opravdu boj o pozornost u obou skupin dětí a já mezi tím lítala jak pinpongový míček. A kdo nezažije na vlastní kůži, tak nepochopí, jak je to náročné, aby to nesklouzlo k tomu, že ani jedna skupina ve výsledku neudělá nic pořádně. Nebo jednou mi jedna matka, jejíž dítě nadané bylo možná jen v jejích snech, řekla, že mi může přeci v hodině předčítat texty, co si samo donese, já mu jen opravím výslovnost, pomůžu s porozuměním a pak se můžu věnovat dalším 15 dětem ~t~. Takže za sebe říkám, že podporovat talent by se určitě mělo, ale je potřeba mít podmínky a dodržovat určitá pravidla takové práce.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 19:00:02)
No, já mám hlavně pocit, že "školy" přes veškeré destruktivní direktivy shora nejsou tak blbé, aby nezužitkovávaly talenty. Ve vlastním zájmu. Ono to prostě líp vypadá, když se ta škola může pochlubit úspěchy žáků. Nehledě na to, že podle počtu žáků dostává prachy, pokud vím. A rodiče se dneska zajímají, shání si informace. Stačí se podívat na web, jak na tom škola je. A když takový rodič uvidí, že děti v nějaké škole nedělají nic navíc, neúčastní se žádných soutěží, nemají žádný program nad rámec klasické výuky... proč by tam dítě dával?
 Jordana 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 14:54:06)
Nejprve bych nechala opravdu prověřit něj. testy. Spousta dětí je motivována a šikovná před školou k něčemu- co postupně pak sjede do průměru či stále šikovnosti-což pak řeší víceleté gym.V praxi na nadané děti moc času není- syn šel do školy již plynně čtoucí-a tak ze začátku si mohl číst své knížky-když ostatní hláskovali- za půl roku četla většina nějak-a po roce se to srovnalo...Učil se stále bez problémů dobře-a tak jsme to vyřešili víceletým gym.-kde s nástupem puberty je průměrný.;-)
Myslím, že sociální prostředí běžné třídy má také něco do sebe....
Ale uvidíš prostě,jak testy-a doporučení PPP.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:50:46)
Vubec ho nechci vytrhovat ze socialniho prostredi bezne tridy, i proto inklinujeme ke spadove ZS. Nicmene kamarady ma i o rok starsi a dost si ted nadavam, ze jsem ho nezapsala uz loni - je podzimni, nastupoval by tak temer v sesti letech, zraly by na to byval byl. ~d~
 Termix 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 14:58:36)
Syn měl v první a druhé třídě matematiku o hodinu více. Pak už škola neměla peníze. Ta hodina byla super, ale stejně se pak nudil dalších iks.
Teď v sedmé je sice pořád nejlepší ve třídě, matematicky mu to myslí výborně, ale klidně donese z písemky dvojku,protože 20+20 je 4 apod. Prostě se přehlídne, tu zapomene nulu, tam zase dopsat krychlový, čtvereční ....
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 14:59:44)
No počkej, pokud se tam do konce 2. třídy počítá jen do dvaceti, tak to úplně běžná ZŠ nebude.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:02:00)
Můj syn je těď v půlce dvojky a počítají do stovky ve škole.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:16:03)
Tutenstein, teď nevím, co je fajn, na co reaguješ.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:19:53)
Tut, tak to jsme se nepochopily, ve škole počítají do stovky, jinak syn počítá přes stovku už dávno.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:54:07)
Monty, to mam od maminky, co ma v te skole ted druhaka. Je mozne, ze neni uplne v obraze, ona komunikace ucitele - rodice na tehle skole taky trochu vazne. Je to ale bezna ZS s trochu vetsim akcentem na jazyky. ~d~
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:58:04)
Girili,
tak to asi nebude moc v obraze, protože ve druhé třídě normální školy se maximálně do 20 fakt nepočítá. ~d~
 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:04:16)
Gir, resila bych to individualne - uvidis, jaky pristup bude mit reditel, jestli treba bude uz tusit, kdo bude u prvnacku. Treba by mohl na matematiku chodit do jineho rocniku, pokud by to organizacne slo....
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:24:41)
Kat, reditelka se na dni otevrenych dveri tvarila, ze ucitelky 1. trid budou znamy nejdriv 1. zari. Tajemna, jak hrad v Karpatech... ~8~
 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:32:38)
Gir, ona to fakt nemusi vedet. Kdyz ti daji ucitele vypoved v kvetnu, cervnu, nebo mas dlouhodoby neschopnosti, matersky, rizikovy..... To jsou vsechno veci, ktery ji muzou, a udelaji, caru pres plany. Takze spis bude tak nejak pred prazdninama mit predstavu. A uplne jasno v srpnu.
 Kristiána. 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:04:05)
Koukni se na Univerzitní ZŠ ČVUT Lvíčata, tam chodí matematicky nadané děti, ale platí se školné. Další matematickou školu najdeš na Uhelném trhu na Praze 1, nyní spadá pod ZŠ Brána jazyků, která je skvělá.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:56:52)
Diky, na Lvicata mrknu. :-)
 Rozina 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:59:53)
Pokud nejsi zaměstnanec ČVUT, nemáš šanci tam dítě dostat.
 Kristiána. 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 21:56:17)
Jestliže je syn skutečně nadaný tak šance je.
 Rozina 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:37:36)
Vzhledem k tomu, že vloni třeba brali do 1. třídy jen 8 dětí a přednost mají děti zaměstnanců ČVUT, blíží se možnost limitně nule.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:11:44)
Tutenstein, bohužel když dítě zapisuješ do školy, tak nevíš předem, kdo je bude učit a jakýma rukama projdou, takže výbírat je jako hrát ruskou ruletu. U nás je v každém ročníku po čtyrech třídách, takže ani na konci roku se ještě neví, kdo bude dítě učit další rok.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:17:37)
Tutenstein, ty jsi znala všechny učitele předem až do 9.třídy? Tak to u nás není možné.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:27:27)
Tak to jo, první třída by se dala vybrat i u nás, ale pak už to nejde.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:30:47)
Tak to jo, první třída by se dala vybrat i u nás, ale pak už to nejde.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:56:28)
Majakova, ano, presne tak to vnimam. Informaci pomalu, vsechny skoly se na dnech otevrenych dveri vychvali, ale konkretni info jako treba kdo bude ucit v prvnich tridach se clovek nedozvi. ~d~
 Kristain 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:11:05)
Souhlas s předchozími. Mladší syn (zajisté také díky tomu, že byl ve vleku o něco staršího bráchy), od 5 let plynně četl, už ve školce předčítal ostatním, matika stejně jak ty říkáš, spousta věcí ho zajímala od šachů, dopravních značek, dinosaurů apod. Navíc je zářijový, školka nám doporučovala, ať ho dáme dřív, že už převyšuje všechny ostatní děti. Jenže zas měl a má ubráno v jemné motorice. Nechala jsem si ho otestovat svou kamarádkou, školní psycholožkou, vyšel jí tak na hraně a spíš nedoporučila dřívější nástup.
Teď je ve 4.třídě, učitelky a dříve i vychovatelky v družině se rozplývaly, jak je chytrý, jaké má vyjadřování apod. Ve škole doposud na nic nehrábl, práskne doma batohem, nadráše úkoly a letí ven.
Dle mé zkušenosti záleží na učitelce. ta předchozí mu nicmoc navíc nedávala, měla plné ruky práce s jinými (různě začlenné děti, Ukrajinec, co nastoupil do 1.třídy aniž by slovo uměl česky...). Letos má novou učitelku a s tou jsem se domluvila, že mu bude dávat úkoly navíc, což dělá.
Takže neporadím. Je to o domluvě a možnostech dané učitelky, je to i o vás, jak se mu budete věnovat doma. Určitě nemám doma žádného génia, je levý na výtvarku a hudebku, šikovný na sport, navíc mu leze na nerv, jak ho učitelky dávaly furt za příklad ostatním, takže na prahu puberty dělá vše pro to, aby nebyl za "šprta" a obsál ve třídě. Takže zlobí jako průměrný kluk, nedělá nic navíc...Kyž to tak po sobě čtu, tak je mi to vlastně líto, už delší dobu mám pocit, že mrhá svými možnostmi a krní. Donedávna aspoň hodně četl, to ho nyní taky opustilo, stl se z něj "jůtůber" ~e~ Je to těžké, my máme základku 100 metrů od domu, jsme z menšího města, na nějakou výběrovou by musel daleko dojíždět.
Starí syn byl také šikovný, ale ne tak moc, taky se vůbec učit nemusel, pak přešel na 8G a v primě jsme dost bojovali s tím, jak se neuměl učit. Druhý rok už na to přišel. Mladší syn na 8G nechce, neb viděl, jak se ten přechod byl pro bráchu těžký a taky mají dobrý kolektiv, který asi nebude chtít opustit.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:02:26)
Kristian, nas syn bude podobneho razeni. Nenapsala jsem, ze taky cte, ale tam snad nebude problem, aby si cetl neco navic. Ale jinak bezne spolecenske dite, co da prednost litani venku pred nejakou narocnou pripravou do skoly. :-)
 Edysha 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:38:50)
Mam dve deti s s diagnostikovanym matematickym nadanim. Od 2.tridy maji IVP, chodi na matiku o rocnik vys. V prvni tride jsem se vzdy domluvila s pani ucitelkou na ukolech navic a davaly jsme si navzajem zpetnou vazbu, zda to ditku vyhovuje, ci ne. Prvni trida je spis o zvykani si na skolu - rezim, rad, povinnosti, nez o nejakem velkem opravdickem uceni. Taky mi bylo v ppp doporuceno, rozvijet i jinymi smery, tim se castecne vykompenzuje pripadna nuda ve skole.
 Dari79 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:46:53)
Hele, takhle chytrých dětí je hromada, určitě nebude ve třídě jediný.

Moje mládě je v soukromé první třídě, je jich tam 7, z toho 2 děti (můj a ještě jeden chlapec) jsou tam zřetelně dřív (čili uměli číst, matematiku min. o rok napřed). Oni se učí Frause, čili jedou sice "učebnici" 1. třídy, ale tím, že si tam staví ty kostičky, dělají úkoly se sirkama a tak, já nevím, co vlastně, tak se "nenudí". Tu nutnou matematiku" vyššího stupně s ním dělám doma já, nenásilně - na procvičování cvičení jedeme pracovní sešity pro druháky (doma), jakmile na to dojdeme, vysvětlujeme si víc - čili počítáme i se zápornými čísly, vysvětlujeme si, že nulou se nedá dělit, násobilku, základy zlomků, primitivní rovnice... Ve třídě si také může brát pracovní listy pro starší, může dělat i něco jiného, třeba logické pracovní listy nebo úplně jinou práci, může pomáhat ostatním prvňáčkům (nejedou soutěživě, ale kooperativně). Určitě ho učitelka nenutí sedět v lavici a počítat sto příkladů na 5+3=8 (teda momentálně jsou u čísla 13 v oficiální matematice).

Já to považuju za ideál, nemyslím si, že je moje dítě nějak geniální, já byla jako malá stejná, prostě je to normální inteligentní chlapec, který to má v genech i podnětné rodinné prostředí. Je fakt, že já jsem cvičená ve standardní matematice, takže jsem za toho Frause (kde jede vlastně s ostatníma od začátku) vděčná, přece jen je to jiný styl myšlení.

Před rokem jsem tu taky zakládala téma, kam s dítětem do první třídy, nakonec se to vyvrbilo jako ideál, malá škola, lehce alternativní, blízko od mé práce, sice teda soukromá, ale prostě bezva. Nevadí mi, že nejedou extra rychle, nechci si hrát, že mám doma génia a že když od první třídy nebude v laboratoři někde, tak mi zakrní... Ale zas fakt neztrácíme čas tím, že bychom psali za domácí úkol 20 příkladů na primitivní součty. Druhákovské sešity jsou pro něj akorát, reálně je fakt tak ten rok napřed, ob den spočítá doma stránku z druháků, víc ho tím nezatěžuju (má to za minutu a půl, tudle jsem mu to stopovala, protože tvrdil, že nemá čas, tak jsem mu řekla, že za pět minut to má hotový a o co jde a reálně to byla minuta a půl) + v praxi když na něco narazíme, tak si to povíme, ale není to žádná systematika. Bude dobrej na statistiku :-) jednou.

Jo, nemáme žádné doporučení na nějaký postup z PPP, myslím, že s rozumnou učitelkou to fakt není nutné, inteligentní učitelka v první třídě snad vidí a chápe, že každé dítě je jiné... Já zas, když viděla už ve školce, že některé holčičky krasopisně psaly psacím písmem ještě jako předškolačky a moje dítě škrábalo i jen velkýma tiskacíma - tak ty maminky by se zas určitě kroutily, že ztrácí čas učením psaní, že. Podle mě je každé dítě v první třídě jiné a normální učitelka s tím musí být schopná dělat (nezlehčuju těžkou pozici učitelky ve třídě s 30 dětma, ale to je snad urban legend, ne? neznám ani tady školu, kde by v první třídě bylo dětí víc, než 20).
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:06:25)
Je fakt, že tohle mě tady překvapuje často - že se nebere vůbec zřetel na nějaký sociální vazby toho dítěte. To nemají žádný kamarády? Jsou všechny děti v šesti letech schopný navazovat vztahy ve třídě plné cizích lidí a zároveň se adaptovat na školu?
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:15:41)
zefýr,
já tomu rozumím, syn si taky vybral školu podle toho, kam se hlásilo nejvíc jeho kamarádů. A že mi ve školce radili, ať ho dám do specky. Probírala jsem to tehdy i s několika psychology, zajímal mě jejich názor. Většinově byli proti speckám v takhle nízkým věku. S odstupem času tu školu s kamarády vidím jako ideální řešení.
 Majákova 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:59:18)
Dari, u nás je ve všech prvních třídách kolem 25 dětí. A nepsala jsem o práci v hodině, ale o tom, že PPP může dát doporučení k hodinám navíc (na které tedy dostane škla od zřizovatele peníze).

 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:03:50)
"Jo, nemáme žádné doporučení na nějaký postup z PPP, myslím, že s rozumnou učitelkou to fakt není nutné, inteligentní učitelka v první třídě snad vidí a chápe, že každé dítě je jiné..." ano, kdo je ochoten s detmi pracovat "jinak" ten to dela, kdo ne tomu papir moc nepomuze (a ani moc nedonuti).
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:08:42)
Dari79, to co popisujes by byl ideal. Bohuzel jakakoliv alternativa je od nas s vetsim dojizdenim a jak by byla ochotna ucitelka na teto konzervativni spadovce pracovat treba s pracovnimi listy pro druhaky, to neni mozne se dozvedet. ~d~
 Dari79 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:40:37)
Jo, tu hodinu navíc bych teda nijak nepreferovala, připadá mi to jako zbytečné zatížení toho dítěte. U nás teda klidně i v družině dělají různé pracovní listy, mají jich tam hromadu, mohou si z toho brát + třeba na notebooku jim pouští ta on-line cvičení, to ty děti taky baví... Tam si každý zvolí svoji obtížnost, jakou dává... Ale jako dělat to nemusí, ale často vidím, že to ty děti dělají fakt dobrovolně a rády. Malý si to pak nosí domů nebo zakládá do svého portfolia, to jsme si teď brali třeba domů po pololetí na prohlédnutí.

Nevzdávej to a hledej, třeba tu školu najdeš. Já byla před rokem taky zoufalá, ptala jsem se snad všech, co jsem znala. Nakonec mi jedna kolegyně notářka poslala odkaz na článek v nějakých internetových místních novinách, kde se o této škole psalo (prostě nemají žádnou reklamu, skoro mám někdy pocit, že je to takový tajný spolek), tak jsem si tam hned zamluvila pohovor s ředitelkou + podívat se na vyučování + hned jsem si "zamluvila" místo.

Chodí do ekocentra, do galerie, do knihovny (městské), na nějaké tvůrčí workshopy, učí se blokově, neznámkují, jen výjimečně mají domácí úkoly ... Ale taky se normálně učí, jak se tu občas píše, že alternativa je leháro, tak oni jedou normálně učebnice - matiku Frause, češtinu "Pepu", akorát teda s hromadou sólo pracovních listů, bez drezury...
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 15:56:00)
Co se tyka Prahy 6, mam zkusenost, ze chces-li zjistit, jake je to s ditetem v oblasti nadani doopravdy, vynech PPP. Leda by se za posledni rok nejak razantne zlepsili. Otestovat neumeli, poradit skolu neumeli, napsali by cokoliv o co bych si rekla. Takze bud PPP specializovanou na nadani (na jine Praze) nebo soukrome Centrum nadani pana Fortika. Take se da otestovat u Fortika a pak na zaklade toho se dohodnout s PPP co by se dalo vytriskat v individualnim pristupu.
Dite nepotrebuje praci navic, potrebuje praci jinou a akcelerovat svym tempem.Takze musis narazit na ucitele, co je ochoten (a umi) temto potrebam vyhovet nebo zaradit o tridu vys (ale tam je obcas problem socialni a casto problem se zminenou akceleraci). Oficialni nejblizsi instituce - s detmi pro nadane - je ZŠ Nam.Curie. Fortik by dokazal (snad ) i poradit kam v ramci sestky - chvalil tusim Hanspaulku, umi to i rada ucitelek z mnts na Dlouhem Lanu a pak samozrejme soukrome skoly (vynechala bych Cestu k uspechu) , ale vzdycky je to o konkretnim uciteli (par jich bude i na ostanich skolach). Vynechala bych i "narocnejsi jazykove skoly" jako Destinova, to je spis po bystre deti ochotne se ucit nez pro nadane, tempo je jednotne, byt rychlejsi.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:16:55)
Aleno, diky moc! Mam z tech PPP na P6 podobny pocit, co slysim od ostatnich matek...
 withep 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(10.2.2018 13:34:02)
~R^
 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:05:54)
Gir, covece, ja bych se pokusila ho dat tam, kde mu fakt vyjdou vstric. Na extra pristup ve vasi spadove zs bych nespolehala.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:20:40)
Kat, jo jo, ale ktera to je? ~t~ Zjistuju, co se da a mam z toho cim dal zamotanejsi hlavu...
 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:25:44)
No, to je to, jak rikam, jit do skoly jeste pred zapisy, mluvit s reditelem, s uciteli, dat na dojem z komunikace. Ptat se, jestli maji zkusenosti z nadanymi detmi, jak to probiha. Treba budou protivni a budes mit jasno.
 X__X 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 16:23:00)
můj kluk má taky rád matiku, ale zase mě nikdy nenapadlo zkoumat, jestli to je nebo není nadání, takže jsem mu ve škole nějaké extrabuřty nezařizovala. ale do třídy chodil s klukem, který matiku absolvoval o ročník výš, mám pocit, že nějaké hodiny s druháky, nějaké s dětmi ze třídy, ale s učebnicí pro druháky. oni mají Frause, tam si děti často tvoří úkoly samy, takže tam, kde děcka vymýšlela úkoly na sčítání do desítky, tam se ten kluk s tím mojím trumfovali ve vyšších číslech. ale jak to fungovalo dál, to nevím, protože jsem se o to nezajímala. vím to vlastně jenom proto, že ze mne tehdy kluk vymámil pracovní sešit pro druhý ročník, aby ho měli stejný, tak mi to říkal, jinak mi to bylo vcelku jedno.

ale předpokládám, že k takovýmhle čachrům by bylo potřeba vyjádžení z PPP. zkus se domluvit se školou, jak se na to tváří a co to pro to můžeš udělat, nebo jak k takto nadaným dětem přistupují.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:22:14)
Vylozene s hejneho matematikou tu v okoli nemame, jen jednu, kde udajne z Hejneho obcas neco zarazuji. Ale tam je velky previs a mala sance pro nespadove se dostat. ~d~
 Ráchel, 3 děti 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 17:34:01)
i nadané děti mají nárok na inkluzi, tzn individuál zohledňující jejich nadání
 Rozina 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 18:09:04)
Než se propracujete do PPP, doporučila bych otestovat v Centru nadání. Je to přímo v Praze 6. Platí se to, ale výsledky dostanete okamžitě. Objednací lhůty byly asi 14 dní. Ukáže ti to, jak je na tom dítě ve všech pásmech inteligence. Pokud ti to ukáže, že má dítě logické myšlení třeba na hodnotu 140, můžeš už se do poradny objednat rovnou s tím, že budeš chtít udělat návrh individuálního plánu. Dítě může v matice chodit rovnou o rok výš, je to lepší, než přeskočit celý ročník. Mému dítěti ředitel školy nabízel, že může chodit výš na dva předmětu, zkazila to třídní učitelka, která dítě dost nesnášela a tvrdila, že by to bylo organizačně náročné.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:08:57)
Rozino, uz na to koukam, doporucoval to nekdo vyse. :-)
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 21:56:16)
Buchli, do te stovky urcite scitani, odcitani, nasobi z hlavy dvouciferne a jednociferne, deli (to nevim, jak velka cisla), zaporna cisla chape a zlomky (alespon zaklady) taky. Cte, zapisuje, porovnava velka cisla. Na papire s nim obcas nejake priklady dela manzel (ty zlomky), takze tam uplny prehled nemam - to je takova jejich chvilka. Za nim syn chodi vetsinou s matematikou a fyzikou, kresli spolu elektricke obvody a vysvetluji si principy fungovani radaru a podobne chlapske radosti. Ode me chce maximalne ty pocetni priklady, nebo zapisy a porovnavani velkych cisel, kdyz treba jedeme autem.
V ostatnich oblastech je urcite bystry, ale myslim nijak extra nevycniva, bez diagnoz, socialne zdatny, priiiiserne ukecany, cte kratsi, jednodussi texty. Vergilia v originale zatim nedava. ;-) Normalni dite. ~d~
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 0:12:19)
zefyr, jakou to hraje roli? Ze to moc resim? Moc si ho maluju? Je to to starsi. To mladsi je bezne sikovne, zadne vyrazne nadprumernosti nevykazuje. ~d~
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:01:17)
Ale toho, ze jsem ho nezapsala loni, celkem lituji. On je podzimni, takze by nebyl o tolik mladsi. Dnes kdyz vidim, jak jsou na tom letosni prvnacci, jeho lonsti spoluzaci ze skolky, tak by byl uplne OK. To uz jaksi zpet nevezmeme. Zaroven si ale nemyslim, ze by mel preskakovat cely rocnik a hlavne to se muze resit, az skutecne nastoupi, jak na tom bude. Mne by jen stacilo, kdybych vedela, ze ho fakt ucitelka nebude nutit cely rok pocitat tech deset jablicek, jak to nekdo vyse trefne popsal. ~d~
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:07:55)
Buchli, ja si myslim taky, ze by to nemusel byt problem. Ale tahle skola, ac ma pomerne dobrou povest, dostavaji se z ni deti na 8G, ma dobre jazyky, tak je zaroven velmi konzervativni, trochu se brani inovacim, jede klasickou frontalni vyuku. Take komunikace s rodici je trosku slabsi, takze si ani netroufam odhadnout, jaka pak bude s konkretni ucitelkou. ~d~
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:22:43)
Girili,
zjistila bych si, co přesně ta "klasická frontální výuka" znamená. Ono se pod to někdy vejde veškerý vyučování, při kterým děti nemůžou během vyučování ležet na zemi nebo courat po třídě.
Podle mě záleží nejvíc na tom, jakého dostane učitele/učitelku. I v rámci "frontální výuky" se dají dělat různé věci, neznamená to nutně, že jsou na té škole všichni kožení a chovají se jak za Rakouska. Na tom učiteli záleží strašně moc.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:45:27)
Monty, tady jsem mluvila primo o nasi spadove skole, o ktere mam pomerne dost informaci. Nejvetsi inovace je v teto skole prace s interaktivni tabuli, ze ktere prave nadsenim nehykam. Vyptavala jsem se reditelky, byla jsem se podivat ve vyuce. Pani reditelka se vycerpala na nadstandardni vyuce jazyku a na cokoliv dalsiho zrejme nezbyva cas, penize, ochota. Na co jsem se prave dostatecne nevyptala, je individualni pristup k nadanejsim detem. Vedela jsem, ze syn je sikovny, ale dokud jsem se nesla podivat na tu vyuku do prvni tridy, nenapadlo me, jak velky rozdil to je. A zaroven me az ted nedavno nakopla kamaradka, ktera zna dobre naseho syna a zaroven pracuje s prvnacky, takze ma srovnani. ~d~
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 23:38:39)
Na Praze 6 se deti dostávají na 8g z kazde školy (ale je to zásluha rodičů, žádnou přípravu necekej). Ano, mas pravdu, je to konzervativní instituce. Těmi dobrými jazyky myslíš bilingvni třídy? Ty jsou stale placene ne?
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 0:15:06)
Ano, pani reditelka hodne energie investuje do bilingvni vyuky. Pak je tam ale i mene intenzivni a vice dostupna placena varianta rozsirene jazykove vyuky pro bezne tridy. Jsou to 4 hodiny tydne s rodilym mluvcim.
 Líza 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 18:45:23)
A kterou máte spadovou?
Na Červeným vrchu mají matematické zaměření. Je na druhém stupni, ale předpokládám, že pracovat s matematiky budou na takové škole umět už na prvním.
 Slonisko 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 19:36:53)
Na Červený vrch přešel po 5. Třídě synův bývalý spolužák (právě do matematické třídy) a byl tam dost nešťastný, Výuka stylem zadání -vzorec-výsledek, prostě nic zajímavého, žádná kretivita.
Já bych doporučila ZŠ na Dědině, měli by tam učit Hejného metodou, jen asi ne všechny učitelky, to chce zjistit.
 Marta. 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 20:57:42)
Slonisko, ano, ZŠ Dědina /Praha 6/ je skvělá škola. Chodily tam moje děti. Letošní šk. rok otevřeli tři první třídy. V jedné, nebo ve dvou, se učí matematika podle Hejného, v dalších se učí matematika klasickým způsobem. Matematiku podle Hejného tam učí učitelka, která je výborná, vystudovala stavařinu, pak speciální pedagogiku. Neustále se vzdělává. Je velmi schopná a umí to s dětmi. Jeden ze synů ji měl jako třídní a velmi ji miloval. Tu Hejného matematiku tam určitě učí víc učitelů, ten první stupeň se nás už několik let netýká, tak nemám takový přehled. Škola dále klade důraz na jazyky, je tam dobrá úroveň angličtiny, ale i francouzštiny a němčiny.
 Senedra 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 5:58:23)
Slonisko, máš pravdu, na ZŠ Dědina vyučují metodou Hejného jen některé učitelky.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:11:57)
Lizo, Petriny - jih.
 Líza 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 5:34:23)
Aha, to už je od nás z ruky, o té nic bližšího nevím.
 . . 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 19:14:37)
Jak už tu padlo - zkonzultovat zde:
http://www.centrumnadani.cz/
 Renka + 3 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:17:18)
Nenechala jsem syna nikde otestovat a nehledala jsem pro něj žádnou extra školu, nastoupil do normální spádové vesnické malotřídky, kde měl kamarády ze školky. To, že je na tom dobře, jsme věděli ve čtyřech letech začal číst, v pěti plynule, s matematikou bylo taky jasné, že tam "něco" bude. Učitelka mu sama od sebe dávala trošku jiné věci, nenutila ho slabikovat, když plynule četl, dávala mu jiný materiál. V matematice trošku těžší příklady, ale že by se mu nějak věnovala, to ne. Teď má docela štěstí, že jako čtvrťák má druhostupňovou učitelku na matematiku, a ta mu dává různé Klokany, matematické olympiády pro páťáky apod. U něj se to nadání teprve s postupem věku ukazuje víc a víc, zatímco spolužák s papírem z PPP splývá s davem. I to je pro mě důvod nechtít pro něj žádné extrabuřty, aby pak po pár letech se jevil jako obyčejný jedničkář s papírem. Doma občas něco spočítá navíc, třeba jako čtvrťák vyřeší prakticky bezchybně přijímačky od CERMATU na 8G, kam asi půjde. Tam se snad nějak rozvine, ale přijde mi, že to má svůj čas, otrávený ze školy není, on je rád, že je nejlepší a nějaký speciální přístup mu nijak neschází. A já věřím, že se neztratí a nezakrní, ten talent tam je a nezmizí.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:25:49)
"Učitelka mu sama od sebe dávala trošku jiné věci, nenutila ho slabikovat, když plynule četl, dávala mu jiný materiál. V matematice trošku těžší příklady, ale že by se mu nějak věnovala, to ne."

Renko,
takhle nějak si představuju, že by to mělo fungovat a snad žádný aspoň trochu příčetný učitel by s tím neměl mít problém.
 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 6:08:52)
Monty, no ono ne vsechny ucitelky jsou pricetne. Bohuzel. A jestli bude ve tride s x detmi s spu a jinymi nedokonalostmi, tak muze byt opomijen. Vzdyt jemu to prece jde!
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 23:03:30)
Renko, já bych řekla, že ve venkovské malotřídce je větší prostor pro individuální přístup, než na velkých školách.
Ale jak už bylo psáno, záleží především na konkrétních učitelích.
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 23:09:04)
"nechtít pro něj žádné extrabuřty, aby pak po pár letech se jevil jako obyčejný jedničkář s papírem."

Také by z něj mohl být dvojkař s třídními důtkami, kdyby mu nikdo sám od sebe nedával těžší příklady a Klokany a kluk by z nudy a zoufalství nedával pozor a zlobil.
Tím "papírem" si holt někteří rodiče chtějí pojistit, že si učitel všimne, že dítě potřebuje vytížit.
Pokud je z něj pak spokojený řadový jedničkář, nevidím to vůbec jako záporný výsledek.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 23:13:37)
Ropucho, presne tak! Jednak aby si vsimli a hlavne aby se k tomu nejak postavili.
 withep 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(10.2.2018 13:39:32)
~R^
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 23:20:45)
"nějaký speciální přístup mu nijak neschází."mne tohle vždycky pobaví. Celou dobu popisuješ speciální přístup ke svému synovi v malopocetne tride, o kterym se mnohym ani nezdá a říkáš, že nechceš pro syna extrBurty. Proc bys chtěla, když je dostavas automaticky? Ale nediv se, že je chtějí i ostatni.
 Renka + 3 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 7:25:29)
Možná je pravda, že v malotřídce je přístup víc individuální, ale mě ani minutu nenapadlo uvažovat o tom, že by šel jinam a vytrhla bych ho z jeho prostředí, přecházeli do té třídy ze školky všichni. Zase tedy jsou spojeni ještě s jedním ročníkem, v první byli tuším se čtvrťáky, takže čas se musel dělit mezi oba ročníky. Je fakt, že kdyby ho nutili slabikovat a počítat do dvaceti, tak bych asi něco začala dělat, ale naštěstí to po něm nikdo nechtěl. To musím přiznat, že by ani nenapadlo, že by to učitelka po dítěti, které tohle umí, vyžadovala, jestli to takhle někde funguje, tak potřebu toho papíru chápu.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 9:24:58)
" Zase tedy jsou spojeni ještě s jedním ročníkem, v první byli tuším se čtvrťáky, takže čas se musel dělit mezi oba ročníky."
to je prece vyhoda, nauci se od starsich a ucitelky z malotridek jsou zkuseny a umi delat s ruzne pokrocilymi skupinami.
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 10:23:37)
Aleno, přesně tak, v malotřídce učitel před sebou nevidí jednolitou masu a je zvyklý výuku diferencovat.
Samozřejmě je to opět paušalizace, nemusí být každý stejně zkušený, ale očekávala bych tam ty zkušenosti spíše, než na velké klasické škole.
 Lída+2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 9:34:44)
Renka + 3, to se stalo synovi známé ze školky co chodil se starším synem....kluk četl od 4let knihy...... a v první třídě musel slabikovat...žádná práce navíc...nic....nudil se a pak na tom byl špatně......škola se na něm podepsala.....,ale holt šel do spádové školy.....měl to přece blízko...nebude dojíždět......já jsem se zbláznila.....
Navíc jim vyjednali vyjímku a bylo jich 32 ve třídě.....~8~ úča se změnila v krotitele zvěře, aby udržela klid....

A můj syn byl spokojený......malý kolektiv vše v pohodě. Pořád to tam dobře funguje.....navíc jim postavili tělocvičnu u školy, už nechodí do vesnické.
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 10:20:25)
"Je fakt, že kdyby ho nutili slabikovat a počítat do dvaceti, tak bych asi něco začala dělat, ale naštěstí to po něm nikdo nechtěl. To musím přiznat, že by ani nenapadlo, že by to učitelka po dítěti, které tohle umí, vyžadovala, jestli to takhle někde funguje, tak potřebu toho papíru chápu."

Renko, věř, že jsi měla jednoduše štěstí.
 Ananta 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:27:30)
Neřeším to, dcera se bude flákat minimálně dva roky. Jsem ráda, budeme se věnovat jenom psaní. Tiskacím už píše sama, umí číst, matematiku první třídy, to nevím co tam bude dělat. Aspoň nebude ve stresu.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 0:18:37)
Zefyr ~t~ Syn je taky cely nateseny, jak pani ucitelku prekvapi, ze uz bude vsechno umet. :-)
 Renka + 3 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 7:10:24)
V každé třídě každé základky je takové dítě, takže učitelka se s tím už určitě setkala. Je to taky tím, že věk 6, 7 let je pro některé děti poměrně pozdě na to, aby se učily ty základy, v zahraničí čtou pětiletí běžně a u nás se s výukou čeká. Děti, které mají vlohy se samy naučí spoustu věcí dřív než ve škole. A jsou to pravděpodobně ty, které potom míří na osmiletá gymnázia ze své vlastní potřeby, ne pod tlakem rodičů.
Mě připadá, že se první stupeň strašně přeceňuje, tam já vidím jako důležitější, aby tam bylo hezké a přátelské prostředí a kontakt s kamarády z okolí a aby dítě nestrávilo moc času s dojížděním. O druhém stupni už bych uvažovala víc, tam už taky vidět, jestli šlo skutečně o nadání nebo o urychlený vývoj a skutečně už začínají předměty, které ovlivní jeho budoucí směrování.


 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 10:18:29)
Renko, to máš sice pravdu, jenže ono nejde o to, že by z dítěte měl být vychován rovnou na prvním stupni vědec.
Jde o to, že děti v tomto věku (v pubertě to pak většinu přejde) jsou přirozeně lačné se učit, mají zájem, chtějí se posouvat dál.
A když přijdou do školy pozdě (jak píšeš, pro některé děti je v 6 letech pozdě) a škola jim nic nového nedává, je to promarněná příležitost, promrhaný čas, děti se zbytečně nudí, zbytečně jsou ze školy zklamané, otrávené, ty temperamentnější mají kázeňské problémy. A klidně to může negativně ovlivnit jejich vztah ke škole a k učení i do budoucna.
 withep 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(10.2.2018 13:41:06)
~R^
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 22:57:12)
Girili, moje zkušenosti jsou staré deset let, tak možná se něco změnilo, ale nepropadala bych na tvém místě přílišnému idealismu.
Měla jsem předškoláka otestovaného, doporučený individuální plán, hledala jsem školu, kde umějí pracovat s nadanými dětmi.
Většinou na mě na školách hleděli dost podivně, v jedné škole mi na dotaz, jak pracují s nadanými dětmi, odpověděl pan zástupce "Jako s každými jinými." ~d~
Nakonec jsme našli školu, kde mnohé slibovali, ale realita pak byla mnohem slabší.
Doporučovala bych ti hledat malou školu s málo početnými třídami a samozřejmě se vstřícnými učiteli. Na konkrétním učiteli záleží nejvíce, kolikrát je takový "poklad" schovaný na nenápadné škole, která na venek nic velkolepého nepropaguje.
 Girili 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(7.2.2018 23:12:04)
Ropucho, tak idealismus je v tuto chvili asi tak to posledni, cemu bych propadala. ~t~ Kazdopadne diky za zkusenosti.

 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 6:57:41)
Mám přímou zkušenost, bohužel 9 let starou. Starší syn byl PPP díky nadání na matematiku doporučen do speciální školy.
Jsme z malého města, speciálka ja v krajském. Já jezdím do rajského do práce, ale dělám od 6ti. Znamenalo to - buď by syn jezdil se mnou a pak dvě hodiny pročuměl u mne v práci. Anebo normální základka u nás. U nás je jen jedna, není na výběr. Kvůli kamarádům šel k nám. Po dvou týdnech v první třídě jsem byla pována do ředitelny, kde mi opět doporučili speciálku. Po domluvě s jeho třídní učitelkou a s ředitelem a po vysvětlení situace jsme zvolili kompromis - syn v hodinách matiky dostával listy od píučky, seděl v zadní lavici a věnoval se svému. Pokud probírali novou látku, dělal učce asistenta a pomáhal vysvětlovat látku (nebylo to každou hodinu). V pětce lehce zvládl přijímačky na gympl. V matice exceluje pořád, ale jsou obory, kde je slabší (není schopný se biflovat, co nemá logiku je problém).
Pokud není problém vaše dítě dát do speciálky, zvaž to. Pokud ano (pro nás by to bylo organizačně nemožné, máme dvě děti) nech ho na normální základce a zajdi za učkou. Dnes už je to jiné, máte jiné možnost. Snad by mohla vyhovět.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 7:16:27)
A ještě dodám, že syn se dostal do třídy, kde bylo pouhých 15 detí. Byl ve třídě s velmi postižených chlapcem na vozíčku, který měl asistentku. INkluze před ikluzí, třídu učila učka se speciální pedagogikou. Na škole vedla dys a byla velmi vstřícná.
Vše je vždy o lidech, na které natrefíš.
 Lída+2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 7:40:53)
Z tohoto důvodu jsem ho zapsala do vesnické školy s 13 žáky, kde měli čas mu celých 5let připravovat práci navíc a jinou z Matiky a přírodopisu a vlastivědy, předtím prvouky.....
Od pololetí první třídy tam zvládal v pohodě dojet sám.

Městská škola nemá čas u nás připravovat nic z toho čeho se mu dostalo na vesnici.

Pak přešel na 8G.

ZA mě spádová škola není vždy dobré řešení, u nás by to byla katastrofa.....
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 7:43:33)
Svatá pravda ~R^
Na velké škole sklouzne k průměru.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 9:32:23)
Sklouzne k průměru - a to znamená přesně co?
Mně někdy přijde, že spousta rodičů žije v domnění, že každý dítě nadaný na matematiku bude druhý Perelman, jenže realita je taková, že se dnes dětem víc věnují, rozvíjejí je, mají čas s nimi počítat, učit je číst atd., a samozřejmě že se v takovém případě bystré dítě naučí víc než to, se kterým nikdo nic takového nedělá. Navíc v dnešní době má to dítě i víc podnětů a možností. Když jsem nastupovala do školy já, tak umělo číst jedno, dvě děti ze čtyř prvních tříd, dneska jich to umí půlka v každý třídě, a fakt to není tím, že je jich půlka mimořádně nadaných.
Pokud někdo sklouzne k průměru, je dost pravděpodobný, že jeho reálné schopnosti až takové nejsou, nebo třeba jsou, ale samo to dítě nemá chuť je využívat. Protože těch podnětů a možností je právě mnohem víc a nikdo mu nebrání je využívat. Jasně, jsou učitelé, kteří budou nadaného počtáře učit sčítat deset jablíček a tím mu otráví školu, ale nepokládám za úplně reálný, že by se tím dalo ubít mimořádné nadání a skutečný zájem. ~d~
 Karkulkaaa 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 10:39:14)
I za socialismu, kdy bylo ve třídě pomalu 40 dětí ( u nás 36) a na nadání se nehrálo, byli nadprůměrní žáci a ani v té velké škole nesklouzli k průměru. Mám spolužáky, co prošli klasickou sídlišťní megazákladkou a úspěšně studovali náročné školy, přesto, že se jim v první třídě nikdo nevěnoval navíc. Tím nechci říct, že by to tak mělo být, líbí se mi škola, kterou popisuje Dari, ale na druhou stranu, když dítě nebude kdovíjak rozvíjené na prvním stupni, nic se nestane, chytré dítě nezhloupne, kliďně ať si užije to lítání s kamarády, zásadní je druhý stupeň a dále střední, případně vysoká škola.
Příprava na 8G je stejně na rodičích, ať je dítě kdekoliv, ale zase ty testy pro opravdu nadané dítě nejsou nic těžkého.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 10:43:45)
Chytre dite nezhloupne, maximalne se otravi a s rodici, co si hledi vzdelavani se dostane nekam, kde mu bude dobre. Ale jsou deti, ktere takove rodice nemaji a konci akorat tak s kazenskymi postihy.
 Karkulkaaa 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 10:53:03)
Aleno, já nejsem zastánce té klasické výuky ve velkém počtu žáků, ale je fakt, že moji bývalí spolužáci, měli jsme tam ve třídě cca 5 opravdu nadpůrměrných žáků, s kázeňskými postihy nekončili, to spíš vždycky byli ti, co měli školu na háku. Jak je možné, že je to dnes jiné? Můj muž šel do školy a plynule četl, měl přečteno řadu knih, říkal, že se do cca 3. třídy nudil, ale žádné zvláštní prohřešky neměl, tak proč dnes musí mít dítě papír na svoji nadprůměrnost a IVP, jinak se nudí a má dvojku z chování?
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:05:01)
Karkulkooo, to já si tedy živě pamatuji, jaké kázeňské postihy měl před čtyřiceti lety v sídlištní megazákladce např. jeden dnes šikovný lékař.
Samozřejmě nezhloupl, školu přežil a šel dále studovat.
Ale denně ho někdo peskoval, neustále byl "na koberečku", rodiče neustále voláni do školy.
A to jsme měli učitelku zlatou, ale bylo nás ve třídě třicet a kluk byl chytrý a navíc hyperaktivní.
Ve třídě s polovičním počtem žáků a třeba s asistentem by procházel školou nejspíš radostněji.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:06:10)
Karkulko,
ale jo - může se to stát. Myslím ty kázeňské problémy. Já šla do první třídy jako dítě, který umělo číst od tří let. Už ve školce jsem dětem četla místo učitelek před spaním. A fakt mi v té první třídě nedovolili si číst o hodině Ohníček nebo knížku, chtěli, abych slabikovala, skládala Ema mele apod. A protože jsem to odmítala, měla jsem nejvíc černých puntíků v celý třídě a pak se to se mnou vezlo. Takže tohle chápu, pokud dítě narazí na nějakou socialistickou soudružku.
Nechápu to, že by někdo "spadl do průměru" jen proto, že se mu dostatečně nevěnuje učitel/učitelka ve škole.
Podle mě to hodně dané tím, že se dětem dneska lidé víc věnují a děti, i když jsou chytré a nadané, nejsou vedené k tomu, aby se samy zabavily a samy si hledaly podněty. Neumí to, vyžadují neustále tu pozornost od okolí. V těch osmdesátých letech, kdy jsem chodila na základku, jsme měli akorát tak místní knihovnu. Dneska je těch možností bambilion, tak jak je možný, že dítě s takovými možnostmi "spadne do průměru" jen proto, že je pár hodin denně ve třídě s dětmi, které toho v nějakém předmětu umí míň? ~d~
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:11:59)
"aby se samy zabavily a samy si hledaly podněty"

No a to konkrétně při vyučovací hodině, kdy má sedět na židli a mlčet, provede jak?
Číst nemá co, kreslit nemá kam (případně ani nesmí), všechno kolem sebe má už prohlédnuté, za oknem se nic neděje.
Situace k zešílení i pro dospělého, natož pro šestileté dítě, pro něž je i pět minut věčnost.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:25:29)
Ropucho,
myslím mimo školu.
Ve škole stačí, když dostane JINOU PRÁCI nebo se mu umožní dělat to, co samo chce (třeba si číst), pokud ostatní neruší.
Není třeba u něj po většinu hodiny stát nebo ho chválit, jak je dobrý.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:29:33)
"Není třeba u něj po většinu hodiny stát nebo ho chválit, jak je dobrý." a tady nekdo nekdy psal, ze takhle vypada pece o nadane?
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:36:31)
"Ve škole stačí, když dostane JINOU PRÁCI nebo se mu umožní dělat to, co samo chce"

Ano ano, přesně to rodiče nadaných dětí chtějí!
Ale je potřeba, aby se na tom shodli s učitelem, že ano.
Což někde může proběhnout automaticky a hladce, jako popisovala třeba Renka, a jinde to nemusí tak hladce probíhat, ani když rodiče dodají "papír" s dobrozdáním, že by si dítě tu JINOU PRÁCI zasloužilo.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:45:56)
Ropucho,
njn, jenže ono taky vždycky není tak, že je dítě na něco nadané a tím to končí. Může mít celou řadu problémů, může dokonce i v něčem zaostávat, může být nezralé sociálně nebo mít poruchu učení. A myslím, že nelze sázet na to, že to "komplexně" a objektivně posoudí rodič nebo PPP, protože rodič zná dítě jen doma (a navíc je to jeho dítě, takže to objektivitu téměř vylučuje) a psycholog jen z poradny. V reálu je s ním v té třídě jenom ten učitel.
Jo, může stát za houby. To se samozřejmě někdy stane. Ale nepředjímala bych, že co učitel, to debil, který chce poškodit nadané dítě. Jakmile na jedné straně stojí někdo, kdo klade ultimáta a má pocit, že ON JEDINEJ ví, co je pro to dítě nejlepší, tak to taky není zrovna zn. ideál.
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:57:23)
"Ale nepředjímala bych, že co učitel, to debil, který chce poškodit nadané dítě."

I v tomto se shodneme, nikdo tu myslím takto nepředjímá.

"Jakmile na jedné straně stojí někdo, kdo klade ultimáta a má pocit, že ON JEDINEJ ví, co je pro to dítě nejlepší, tak to taky není zrovna zn. ideál.""

A taktéž v tomto se shodneme, ultimáta tady nikdo též neklade :-)
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:28:54)
Myslim si, ze jsou deti "nadane" a prirozene pracovite a "nadane", ktere bude bavit jen to svoje a pokud je pro ne skola moc lehka nenauci se dulezity navyk - aspon nejaky vztah k praci, vyvinout nejake usili. Takze deti co nedelaji prvni stupen vubec nic, protoze maji dojem ze to staci, vsechno je otravuje, si neodnesou ze skoly zadne navyky, ktere by jim pomohli k dosazeni nejakeho cile.
Vzdyt to vidis s osmiletymi gymply (vychazejme z predpokladu, ze ty dokazou pecovat o nadane :) - logika by byla, aby ucitelky podporovaly zdatne a smerovaly je na gympl (za nas to tak u osvicenych ucitelu bylo, ale byla to osmicka), ale realita je uplne jina - na 8gymply jdou deti, ktere jsou samy od sebe ukaznene a chteji nebo je velmi podporuji rodice. Podpora ze strany skoly prichazi malokde, spise naopak (nechceme aby deti odchazely).
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:38:08)
Aleno,
to přece není jediný možný scénář. Těch možností je víc, neplatí automaticky "kdo se na prvním stupni nudí, je zatracen navždy".
Navíc já nikde netvrdím, že se mají děti, co počítají v první třídě mocniny nutit sčítat jablíčka. Jen to, že není JEN ŠKOLA a že v situaci, kdy škola (resp. učitel) umožní, aby si dítě v předmětu, ve kterém je napřed dělalo něco jiného nebo něco navíc není jediný důvod, proč by si spoustu dalších věcí navíc nemohlo dělat doma nebo v nějakým kroužku. A to navíc si může dělat, i když to učitel neumožní, protože to neumí nebo nechce umožnit, protože ve škole je jen pár hodin a pak je fůra času, kdy si může dělat co chce a co ho baví.
Takže variantu "spadne do průměru" jen proto, že hodinu denně sedí mezi dětmi, co počítají jablíčka pokládám za dost málo pravděpodobnou.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:13:35)
zefýr,
tak všechno samozřejmě neovlivníš jen výchovou.
Jenže pokud šestiletý dítě nedokáže hodinu sedět ve škole, protože se nudí, tak z mého pohledu je někde chyba, není zralý nebo má nějakou poruchu typu ADHD. Je jedno, jestli kouká z okna, něco si maluje, na něco myslí, píše nebo čte, ale když musí nutně skákat po lavici nebo běhat dokola, tak chyba primárně není v nadprůměrným nadání a jeho nedostatečným využití.
Mně se syn pronudil celý první stupeň, měl sice tendence diskutovat s učitelkou, ale kromě toho prostě seděl a dělal si svý, neměl potřebu viset na lustru z nedostatku intelektuálních podnětů.
Ano, dovedu pochopit tu nudu, že je zbytečná a ten čas by šlo využít nějak efektivně. Ale představa, že jen kvůli nudě se někomu sníží IQ o padesát bodů mi přijde dost mimo realitu. Navíc pokud dítě nevyrušuje, může si ten čas efektivně využít podle svého, pokud tedy učitel není echt debil - a těch zas tolik na školách nebude.
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:20:14)
"prostě seděl a dělal si svý, neměl potřebu viset na lustru z nedostatku intelektuálních podnětů."

No a můžeme tu napsat po xté dokola, že někdo vydrží sedět a zabaví se v sedě a jiný ne.
Mohu s tím xtým kolečkem klidně začít: já jsem sedět vydržela, jiné děti ne, jedno mé dítě sedět vydrželo, druhé ne.

Že na tebe zrovna vyšlo dítě schopné klidně sedět, to při vší úctě není důkaz, že tvé dítě je inteligentní a na výši a děti neschopné sedět jsou vadné.
To je věc temperamentu.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:23:31)
Ropucho,
to není věc intelektu. I chytré dítě může mít poruchu typu ADHD.
A fakt si myslím, že šestiletý nebo sedmiletý dítě (protože dneska má každé druhé odklad), které musí pobíhat a válet se po zemi nebo dělat cokoli ne zcela standardního většinou nějaký problém má.
 sovice 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:30:08)
Jistě víš, že vyrušování není jen pobíhání a válení se po podlaze, viď.
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:31:33)
sovice,
jistě, to byl jen příklad nepřiměřenýho vyrušování, který podle mého názoru naznačuje nějaký problém.
 sovice 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:40:09)
A proč sem prosím tě takový příklad taháš, když o tom není řeč?
 Monty 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:56:22)
sovice,
tak já reagovala na to "spadnutí do průměru", asi to píšu ne úplně jasně. Chtěla jsem tím ve stručnosti říct, že jen nadáním a tím, že je někdo napřed se do průměru padá těžko. ~;)
 Lída+2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:39:54)
Monty, některým účám stačí jak se na ně dítko podívá a už má poznámku.......

A jiným se dítě nelíbí a stane se z něj problémoý žák ani nemrkneš, pak se vymění úča a dítko je najednou vzorné......velmi podivné.....chování, ale děje se.

Znám učitelky, který nemají rády chlapce, takže matky těchto dětí mají problém.....

a holt tak to je.....člověk se nezavděčí lidem všem.....

 K_at 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:51:16)
Lido, jo. Ja jsem ted v 6.tride omdlevala, kdyz mi postupne 4 ucitele rekli, ze A je hodna,chytra, sikovna, bezproblemova! Neuveritelny!
 Lída+2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 13:02:55)
Kat, 4 roky jsme poslouchali jak je ta třída na 8G strašná...samý sociálně nevyzrálý jedinec a chytrý....a ta třída celkově hodně chytrých žáků.....,ale z rodičáku jsme chodili zdeptaný....jak jsou sociálně mimo.....což o to já si nedělala o synovi žádné iluze, ale až tak mi nepřišel....ma to máme doma mladšího....
No nechali si vyměnit třídní, zažádali, bylo vyhověno.....

A skoro 4roky posloucháme, jaký jsou skvělý, jak je rád, že je má.....

No a letos mu maturují a on je asi opláče.....má je rád.....navíc nedávno mu vysílali gen s bývalým studentem....tak prý o ZSV vzpomínal.
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 12:13:52)
Zefýr, je to tak.
A ví to dobře i Monty, že své dítě v některých věcech nezlomí a nepředělá, protože jeho přirozenost je prostě nějaká.
A samozřejmě, že každý zdravý člověk je vychovatelný, socializovatelný a vzdělatelný, ale proces může probíhat různě a každý rodič asi logicky hledá způsob, který by přirozenosti jeho dítěte co nejvíce vyhovoval.
 Alena 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:07:21)
prosim te, jak vis, ze v dobe naseho detstvi dopadali talenty dobre? Ty vidis jen ty, s kterymi to opravdu dobre dopadlo.
 Ropucha + 2 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(8.2.2018 11:08:13)
"Můj muž šel do školy a plynule četl, měl přečteno řadu knih, říkal, že se do cca 3. třídy nudil, ale žádné zvláštní prohřešky neměl"

Ale to samozřejmě může být, já jsem na tom byla stejně, moje dcera také, ale každé dítě nevydrží 45 min. sedět a číst si pod lavicí, koukat z okna nebo si kreslit na piják.
To je také o temperamentu dítěte, ne jen o tom, co už umí.
 withep 


Re: Nadání v jednom předmětu a běžná ZŠ 

(10.2.2018 13:15:43)
Girili,

nějakou dobu jsem tu nebyla, ale matně si vzpomínám, že jsem někomu (tobě? Bouřce?) před časem doporučovala dítě důkladně proklepnout - tj. zajít někam, kde mu udělají WISC III (dětský klinický psycholog, PPP,... pokud jste z Prahy, můžu doporučit Centrum nadání).

Nekomplikuj si situaci s tím, že PPP teď mají plno práce se školní zralostí, to není tvůj problém, řeš problém svého dítěte (který je pravděpodobně větší než odklady). Jsou vázány nějakými lhůtami. Řešila jsem něco podobného ve stejné době (únor/březen) a termín jsme dostali už v dubnu, takže to nakonec nebylo tak zlé). Já jsem to tedy řešila až v době, kdy dítě už do školy chodilo a problémy mělo, a kvůli nedostatku informací zbytečně zdlouhavě a oklikou (podezření na AS těsně před 1. třídou a následně asi rok a půl v domnění, že se jedná o ADD). Teprve ve druhém pololetí druhé třídy jsme se dobrali závěru, že se jedná o mimořádné nadání, a ještě další rok mi trvalo, než jsem pochopila, že se jedná JEN o mimořádné nadání, a to, co vypadalo jako AS/ADD, prostě patří k tomu.

Testy synovi dělala klin. psycholožka, kam jsem ho vzala primárně proto, že začal propadat nějakým úzkostem a depresím. No aby ne, když trávil hodiny denně v prostředí prostém jakéhokoliv pochopení a podpory. Nadané děti jsou náchylné k psychickým problémům, což pramení jednak ze samotné povahy jejich neurologického nastavení a jednak druhotně ze srážky se systémem, který je kalibrovaný na pásmo průměru.

Kdo ví, kdybychom to věděli dřív, jestli bychom nezůstali v Praze, kde je tolik možností :-). Chodí dál na místní vesnickou ZŠ, je veden v PPP a má IVP, ideální to není, ale učitelka ho postupně začala akceptovat a naučila se s ním pracovat. Málo dětí ve třídě je částečně výhodné (je možný idnividuální přístup) a částečně nevýhodné (nemá ve třídě parťáka, což by ale možná neměl ani mezi 30 dětmi).

Co bych ti poradila? Nejdřív ho nech otestovat někde, kde ti sdělí podrobné výsledky (ne jen celkové skóre IQ, to není vševypovídající). Některé děti jsou nadané v jedné oblasti, ale celkové skóre jim nad 130 nevyjde, a tak se jim nedostane podpory, což je velká chyba. Nadání nebo mimořádné nadání není jen věc intelektu, je to triáda vysoké míry 1) intelektových schopností, 2) vnitřní motivace a 3) kreativity. Nenech se zmýlit tím, že ti dítě připadá líné, nejspíš bude velmi aktivní v tom, co ho skutečně zajímá, a nebo vyváží nižší motivaci vyšším intelektem a kreativitou.

Dále, pokud máš možnost výběru, hledej školu, kde umějí s nadanými a mim. nadanými dětmi pracovat. Pokud nenajdeš, hledej školu s učitelem, který je ochotný se to naučit. Ono to není jen o tom, že dostane práci adekvátní svým schopnostem (to není až takový problém, a pokud to PPP doporučí, je to pro školu závazné) nebo bude mít možnost docházet na matiku do vyšší třídy. Nejdůležitější je, aby takové dítě sociálně, komunikačně a emočně "zapadalo" mezi ostatní děti, což učitel může a má aktivně podporovat. A pokud to úplně nejde (např. dítě s IQ 140 chodí do třídy s dětmi, kde je hladina kolem IQ 105), je potřeba mu dopřát kolektiv s vyšší hladinou aspoň v kroužcích apod.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.