| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Memorovat nebo vyhledávat informace?

 Celkem 114 názorů.
 Tizi 


Téma: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:02:50)
Vždy jsem vnímala pozitivně, když se ve škole ustupuje od memorování a podporuje se, aby se žáci uměli orientovat a vyhledávat si informace, které neznají. Dneska jsem ale dělala konzultantku kamarádce a jejímu synovi z 8. třídy, když se snažili zkompletovat kvíz z dějepisu. Nejsem učitelka a dějepis není moji pracovní náplni, takže některé otázky jsem rovněž z hlavy nevěděla. Trvalo ale cca 1 minutu si odpověď vyhledat na internetu.

K mému značnému překvapení byl ale student schopen si najít cca 25% odpovědí, které nevěděl, ty další nenašel resp. bylo to tak obtížné, že to vzdal. Dostali sice od učitele seznam s nápovědou, ale ta byla k ničemu, protože si nebyl schopni odfiltrovat jména osob od jmen ekonomických nebo politických směrů, přibližnou historickou dobu, prostě nedovedl seznam zúžit tím, že vyřadí pro danou otázku nesmyslné odpovědi. Teď si začínám myslet, že nějaké memorování je asi nutné. Pokud člověk o tématu nic neví, tak pak ani není schopen efektivně hledat, wiki ani internet asi nejsou samospasitelné. Jaké jsou vaše zkušenosti?
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:12:14)
Tizi,
ono je memorovat a memorovat.
Určitý věci se musí člověk naučit a to pokud možno dost dobře. Musí chápat souvislosti, spojitosti. Musí znát veškeré základy.Nemusí umět nazpaměť všechno do detailu.
Ale když se dobře nenaučí ten základ a pasívně nikdy neslyší ani to okolo, co si nutně pamatovat nemusí, těžko pak něco hledá. Když vlastně neví co hledat.
 Senedra 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:17:46)
Fed, já při výuce matematiky říkám :" Jo, těžko použijete vzoreček, o kterém ani nevíte, že existuje..."
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:18:49)
Senedro,
asi tak. A ono to platí pro všechno, nejen pro vzorečky.
 Monty 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:24:32)
Senedro,
dá se ovšem odvodit. Já to třeba neumím, nedisponuji tímto typem matematického myšlenï, ale syn v podstatě neumí žádné vzorečky a že se něco odvozuje složitě nebo že je praktičtější neodvozovat a pouze aplikovat, s tím přišel až teď ve druháku. Podotýkám, že z matematiky rozhodně nepropadá a je pokládán za nadaného matematika.
 sally 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:26:23)
Monty,
jedno moje dítě se odmítalo ve třetí třídě učit násobilku. Dokonce namemorování násobilky považovalo za "podvod", protože matematika se má přeci počítat... ~t~
 Monty 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:28:53)
Sally,
upřímně řečeno, jestli moje dítě umí násobilku ani nevím, co si pamatuji ze školních písemek, spíš si všechno dopočítával.
 Marika Letní 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:01:54)
Zrovna na násobilce zpaměti jsem trvala. To zrychlí jakékoliv další navazující počítání, např. velké dělení. Tam by se neustálým dopočítáváním děsně zdržovalo. Pochopit podstatu násobení a pak nabiflovat.
 Senedra 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:03:56)
Marko, navíc, když si člověk propočítá hodně příkladů (klidně nějakou hrou), tak časem získá určitý "cit" pro čísla, takže ho zarazí, že někde počítá 28*9 = 5 063. Jsou tací, které to nezarazí ani na sš.
 Monty 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:16:50)
Mno, já "trvala" maximálně na tom, aby bylo dítě schopno rozlišit, co je důležité a co ne. Jo, ve školce jsem ho možná trochu prudila s logikou a vztahem příčiny a následku, ale čím dál víc se mi potvrzuje, že to mělo smysl. Vzhledem k tomu, že většinu nabiflovaných informací bez praktického využití, které nespadají ani do oblasti zájmu pokládám za zbytné, nijak mi nevadí, že je dítě nemá.
 Delete 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:23:45)
sally,

tohle mám v podvědomí asi i já.

Trochu jinak, protože z druhé strany, jakože tím naučením se bez počítání se zablokuje něco, co pak později chybí, ale takové to "má se to počítat" tam mám.

Ale současně dělám vše pro to, aby děti tu násobilku musely používat tak často, aby k tomu zapamatování došlo "mimoděk", protože pro budoucí počítání je potřeba, aby je počítání v obor násobilky nezdržovalo (aby nezapomínaly mezivýpočty a co vůbec počítají a tak.).
 Senedra 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:29:35)
Monty, ale i na to odvození potřebuješ nějaký základ.. a kdybych měla furt odvozovat vzorečky, tak nic v matice nevypočítám. Hele, jsou okamžiky, kdy klidně dětem řeknu, "tady máte nějaký vzoreček, jestli se vám s ním bude lépe počítat, používejte ho, kdo nechce, má jiné možnosti". A jindy natvrdo oznámím, že tohle je prostě potřeba znát a umět. Myslím, že s mojí praxí už dokážu odhadnout, kdy je který přístup potřeba.
 Yuki 00,03,07 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:03:36)
Senedro, nejen v matematice u vzorečků to platí, na internetu najdeme všechno pokud
víme, co tam vlastně chceme hledat
víme, že to vlastně chceme hledat

spousta dětí ve škole hledá tím způsobem, že najde wiki nebo tak, že do googlu napíše celou větu, a pak se diví, že to nenašlo nic, nebo že to našlo nějakou blbost
pokud náhodou najdou něco použitelnýho, opíšou bez přemýšlení třeba od toho slova po konec řádku, neobtěžují se ani celou větou

neumí hledat, zoufale

a co je děs, když dostanou knížku, stránku s textem, a otázky k tomu, který jsou v tom textu, a oni se dožadují internetu, aby to mohli najít

někteří se pak diví, že to najít nešlo a jiní se dví, že to bylo z toho papíru rychlejší
 Senedra 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:06:46)
Yuki, matematika je "moje", tak s ní otravuju...

Je mi jasné, že když někdo považuje za opruz se naučit chemické značky nebo se jich naučí pět na jednu hodinu a za dva týdny se diví, že je pořád potřebuje, tak s chemií nebude vycházet.

Co je fakt děs, tak když má někdo udělat referát, stáhne něco z netu a pak to ani neumí přečíst. Děti učím dělat referáty postupně, nejdřív prezentují s papírem, pak ho mají jen jako pomůcku a ideální stav je, když ho nepotřebují vůbec.
 Yuki 00,03,07 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:08:29)
Senedro, já jsme se k matematice přes absolutní odpor propracovala, teď ji i učím, baví mě to a děcka asi taky, jako nematematik mám blízko k tomu, abych pochopila jejich (ne)myšlenkový pochody, takže jdeme pomalu a oni se chytají, nic nepřeskakuju, jak náš matikář
 Senedra 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:08:48)
Já mám pocit, že současný průměrný školák aplikuje to, co jsem nazvala "instantní znalosti" - zalít horkou vodou, vypít a zapomenout... takže moji žáci už vědí, že na otázku :" A musím se tohle naučit na písemku?" nedostanou odpověď ano nebo ne.
 Delete 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:28:55)
Senedro,

já vzorečky moc neřeším. Ani ve fyzice. Dokud neumí pořádně pracovat s proměnnými, je to pro ně leckdy komplikace, protože ještě nemají to propojení mezi operacemi s písmenky a čísly.

Já sama jsem měla hrozný problém se zapamatováním vzorečků. Vyvozovat je a tedy nemuset mít jejich seznam jsem začala zvládat až na střední škole.
 Senedra 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:16:54)
Tizi, zrovna jsem s jedním dítětem řešila, že se učí takové ty věci jako sinus, kosinus....

Dítě se naučilo" sinus - a/c". Tak jsem mu dala jinak popsaný trojúhelník a bylo v háji. Pak se naučilo, že tedy "sinus = protilehlá ku přeponě" a najednou mu příklady šly.

Bez nějakého memorování se prostě neobejdeme ( i když pravda, doba nahrává spíš nememorovat - kolik z vás zná alespoň 10 telefonních čísel zpaměti? Já už dávno ne) a pokud nebudeme znát nějaký základ, tak jsme prostě v háji. Je hezké třeba při studiu dějepisu objevovat souvislosti, ale když si u každé události budu hledat, kdy, kde a s kým k ním došlo, tak mi na ty souvislosti už nezbyde kapacita.
 Monty 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:27:14)
Mmch., na to, abys mohla hledat a objevovat souvislosti přesná data čehokoli nepotřebuješ. Naopak kontext je mnohem důležitější než přesné datum. Ano, je dobré vědět, že Jan Žižka nebojoval ve druhé světové válce, ale tuto informaci lze získat i bez memorování. ~;)
 Lexi. 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:43:53)
"je dobré vědět, že Jan Žižka nebojoval ve druhé světové válce, ale tuto informaci lze získat i bez memorování"
- ano, stačí na to vidět film Černí baroni ~t~ ~t~ ~t~
 sally 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:25:23)
Tak ono to není buď a nebo.... je potřeba oboje.

Já osobně vidím problém v technologiích. Děti si nepíšou zápisky (proč, když je to v učebnici / na Wiki) - a tím pádem i výklad poslouchají na půl ucha. Byla i studie, že pokud si lidi píšou poznámky na počítači / klávesnici, tak protože píšou rychle, tak zvládají vlastně přepisovat mluvené slovo a nemusí nad tím přemýšlet. Když si musí dělat poznámky rukou, už si třídí, co zapíše a jak - a může to i nějak graficky zpracovat - a pak se v tom vyzná, a hlavně - PAMATUJE si to (nemluvím o výuce typu, že učitel 45 minut monotónním hlasem diktuje poznámky). Moje dcera zjistila až na střední škole, že jí pomáhá psát si poznámky rukou.... a od té doby tak funguje.
Podobně jsem zjistila v sedmé třídě, že moje děti nejsou schopné řešit slovní úlohy (takové ty kde vyjdou dvě rovnice o dvou neznámých a nahrazuje se to), protože klofáním do kalkulačky jim nevyšlo nic rozumného - koukaly na mě jak vrány, když jsem vzala papír a tužku a rozepsala zadání, z něj vytvořila rovnice.
Jinak třeba dítě taky počítalo rozlohu pozemku pomocí pythagorovy věty - a nepřišlo mu nic divného na tom, že zahrádka u baráku má 200 tisíc kilometrů čtverečních.

Ale nejsou to jen děti, kdo je totálně tupý a odmítá přemýšlet. Náš kamarád, programátor, k nám leta jezdil dle navigace - a hrozně se divil, když jsem jednou jela já a zahnula do naší ulice přímo z hlavní - pravda, je to tam bez semaforu, takže gpska ho posílala dokola čtvrti tak, aby odbočoval jen na semaforech. Jeho nikdy nenapadlo, že ta naše ulice někam vede (na hlavní) a že nemusí jezdit dokola - natož aby se podíval na tu mapu (třeba na té navigaci).

Takže si myslím, že to není ani o tupém memorování, ani o vyhledávání - ale o tom PŘEMÝŠLENÍ. Je spousta lidí, co si už bez smartphone nedokážou ani utřít zadek...
 kachna_ 


Re: Memorovat, nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:57:20)
Tak přesně tenhle gramatický jev (čárky před a, i, nebo) bych zrušila, kdyby bylo po mém :-)
 . . 


Re: Memorovat, nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:04:25)
Tak zrovna tahle čárka má smysl.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Memorovat, nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 12:51:48)
no zrovna do téhle věty bych já čárku nedávala ~t~
(v souvislosti s mým postojem, že je třeba umět oboje nastejno a jedno bez druhého je vždycky nedostačující ~;))
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:26:54)
Souhlasím a tleskám. Memorovat je špatně, ale paměť se taky musí trénovat. A krásně popisuješ, že aby člověk uměl vyhledávat informace, alespoň něco znát musí. Práce s informacemi je samozřejmě dnes základ. Ale i to se musí učit jako dovednost. Vzhledem k tomu, kolik informací a také "informací" různé kvality se na internetu dá najít, se v tom moři člověk může snadno utopit. Otázka je, jak vybrat to, co by měl člověk opradu znát "z hlavy". Asi toho není zdaleka tolik, jak se často učitelé tváří.

On je asi problém i v tom, že se nemůže dítěti říct "najdi si něco o Žižkovi" a nechat ho v tom plácat. To jde, až když se dítě naučí jak se to dělá.
 Lexi. 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:28:01)
Samozřejmě, že určité možství informací se člověk musí nabiflovat. Když zná základ problému, může si najít podrobnosti. Jak už tady někdo psal, těžko něco najdeš,když nevíš co hledat.
 Monty 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:30:54)
Lexi,
co konkrétně myslíš, že je tak moc potřeba nabiflovat?
Nebo kolik procent školního učiva spadá pod "je nutné nabiflovat"?
 Lexi. 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 19:43:43)
"co konkrétně myslíš, že je tak moc potřeba nabiflovat?"
Nechci se pouštět do definice biflování.
Mám-li to přiblížit, myslím, že děti by třeba měli vědět, v jakém časovém období se asi tak staly nějaké historické události, ale netřeba po nich chtít přesné datum nebo letopčet.
Měli by třeba vědět, že egyptské pyramidy jsou mnohe starší než Karlštejn a že Amerika byla objevena dřív než penicilín.
Měli by vědět, že existoval nějaký Kryštof Kolumbus, Karel IV. a Tomáš Masaryk.


"Nebo kolik procent školního učiva spadá pod "je nutné nabiflovat"?"
- to záleží na konkrétním předmětu. Třaba když si vybavím objem vědomostí, které do nás byly huštěny v rámci dějin literatury na střední škole - to bych smrskla tak na 10%
 Yuki 00,03,07 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:05:40)
Lexi, oni jsou schopní zadat "žil dřív Karel 4. nebo Kolumbus" a z toho se jim fakt nepovede dostat kloudnou odpověď :)
 Lexi. 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:31:57)
"oni jsou schopní zadat "žil dřív Karel 4. nebo Kolumbus" a z toho se jim fakt nepovede dostat kloudnou odpověď :)"
- tak to je smutné a svědčí to nejen o tom, že nemají k dané problematice naučené žádné vědomosti, ale navíc ani ty informace neumí vyhledávat. Řekla bych, že i logika hapruje, když je nenapadne najít si na té Wiki životní data daných pánů....
 Vítr z hor 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:46:55)
Mládežnicím hapruje logika kdykoli, když je něco nezajímá. Buď vysmahnou za 20 minut luxusní prezentaci o čemkoli (korejský pop, Winston Churchill, mouchy, Japonsko...), nebo po 3 hodinách důkladného průzkumu za mocného vzdychání zjistí, že Mezopotámie obsahovala bahno a rákos. Tečka.
 Alena 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:55:15)
" tak to je smutné a svědčí to nejen o tom, že nemají k dané problematice naučené žádné vědomosti, ale navíc ani ty informace neumí vyhledávat."
On maloktery ucitel k tomu deti vede (rada ucitelu dokonce efektivne vyhledavat neumi ani casto nemaji zmapovane zdroje sveho oboru a konci u wikipedie), prvni stupen vetsinou ani nema ve tride pocitac, kde by deti mohly kdykoli hledat, co potrebuji, dohledavat podrobnosti. Deti by se to mely ve skole na prvnim stupni naucit, ale vetsinou to spadne na rodice nebo na nikoho.
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:14:58)
Aleno, to je fakt, ne všude k tomu ty děti vedou...já jsem třeba moc ráda, že u syna přímo ve třídě PC mají, plus interaktivku, plus tiskárnu a prostě ten učitel je nechává i něco vyhledávat apod...i doma se snažím syna naučit, že důležité není, že si bude všechno pamatovat, ale to, aby věděl, kde to v případě potřeby najde...a když se s ním doma učím, tak se snažím naučit ho, jak vyhledávat to, co chce, jak najít ta správná klíčová slova, která ho dovedou k tomu, co potřebuje a jak se těmi informacemi pak prokousat a najít, to, co hledal...na to jsou skvělé zrovna ty prezentace, co mívají průběžně zadané z různých předmětů...
 Marika Letní 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:10:23)
"Mám-li to přiblížit, myslím, že děti by třeba měli vědět, v jakém časovém období se asi tak staly nějaké historické události, ale netřeba po nich chtít přesné datum nebo letopčet.
Měli by třeba vědět, že egyptské pyramidy jsou mnohe starší než Karlštejn a že Amerika byla objevena dřív než penicilín.
Měli by vědět, že existoval nějaký Kryštof Kolumbus, Karel IV. a Tomáš Masaryk."

Jenže "starší-mladší" prostě nestačí. Je potřeba ta základní data vědět, jinak nezařadíš novou informaci. K čemu ti bude, že je Amerika dřív než penicilín, když pak nevíš jestli byla Karlova unverzita založena před objevením Ameriky nebo poté.

Data událostí skládají obraz časové osy, který je imho nutný k orientaci a právě k tomu (zakladatelkou) zmíněnému třídění informací.

Když nebudu znát označení chemických prvků, tak v chemii taky daleko nedojdu. Učení cizího jazyka je taky dost o memorování, prostě opakování pořád dokola, dokud to není v paměti. Nebo ruština bez nabiflování azbuky taky nejde...
 Lexi. 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:42:12)
"Data událostí skládají obraz časové osy, který je imho nutný k orientaci a právě k tomu (zakladatelkou) zmíněnému třídění informací."
- podle časové osy se přece ten dějepis ve škole učí. Já jsem si pamatovala, co jsme brali dřív a co později a podle toho jsem si pamatovala i to, která dějinná událost se stala dřív, než jiná.
Maximálně bych po nich chtěla staletí. Vyžadování přesného data bitev a událostí, včetně dne, považuji za zločin na dětech.
Před pár lety jsem si uvědomila, že jistá historická data, která mi na ZŠ dělalo problém si zapamatovat, jsem si zapamatovala až jako dospělá, v souvislosti se státními svátky (Jan Hus, vznik republiky)


"Když nebudu znát označení chemických prvků, tak v chemii taky daleko nedojdu. Učení cizího jazyka je taky dost o memorování, prostě opakování pořád dokola, dokud to není v paměti. Nebo ruština bez nabiflování azbuky taky nejde..."
- to máš pravdu
 Marika Letní 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:50:32)
Lexi "Vyžadování přesného data bitev a událostí, včetně dne, považuji za zločin na dětech. "

Tak to snad stačil vždy jen rok...
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:53:39)
Jak komu, zde vice nickum znamy profesor dejepisu na jednom prazskym gymplu cetl studentum uryvky z proslovu slavnych vojevudcu a chtel vedet, ktere datum a pri prilezitosti jake bitvy je drzeli ~:-D
Krom jineho teda.
 Termix 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:58:32)
Rodinová, moje šprtka si už koupila jeho knihu. A jedna starší studentka jí poradila, aby uměla rozeznat, teď si to nepamatuju přesně, ale myslím, že rokokovou židli od barokní :-).

Sice pořád se bojí, že by se mohla stát, hestli ho bude mít, že nebude mít na vyšším gymplu jedničku z dějepisu, ale už říká, že trojka je vlastně dobrá známka :-).
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:01:14)
Termixi ~:-D synek ho mel celou dobu, osciloval nekde mezi 2 a 3.
Na tridnich schuzkach se rodice nejdriv bourili a pak podlehli, coz je zrejme normalni vyvoj uz dlouha leta.
vsichni jsme nakonec dospeli k nazoru, ze vlastne o nic nejde, spejete k nemu taky ~:-D
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:02:48)
Termix, a já si vzpomínám, že jsem s tím mladším synem byla v té škole na Dni otevřených dveřích a spolužačka mýho staršího tam říkala:"Já jsem fakt děsná šprtka, mám skoro samý jedničky, mě to fakt baví,ale z dějepisu?Z dějepisu má dvojku i jááá, z dějepisu nemá nikdod jedničku."~t~
Musím teda ale říct, že mýho syna to poněkud odradila, toho mladšího.~t~
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:04:36)
A nam nase tridni, nyni i tridni male Termixove rikala "s nim nikdo nehne, uz leta, smirte se" ~t~
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:06:05)
A syn měl za třídní jeho velkou kamarádku, taková dobrá dvojka~:-D Ale ta je zrovna milá.
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:07:48)
To nevim, tak daleko ma informace nesahaly nebo jsem zapomnela, kdo byla velka kamaradka. Vim, ze deti rikaly, ze byval videt casto v blizke cukrarne s maminkou na dortiku ~:-D
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:10:20)
Ona je tam taky známá. Kdybych věděla, že zrovna tuhle mít dcera za třídní, tak bych třeba i byla ráda,kdyby se tam dostala:-)
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:15:16)
A nemyslis tu Termixovic teda?
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:21:53)
Myslím,že jsme se o tom bavily a že je to jiná. Tahle je taková rozšafná,dětem říká "Zlatunky" a kamarádí se s tím obávaným~:-D I letos s ním byla na DOD.
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:25:31)
Jezis Zlatunky, to si pamatuju, jdu psat synkovi, kdo jim tak rikal, jsem zvedava ~:-D
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:27:47)
Ona je i výchovná poradkyně~:-D
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:29:19)
Joo, uz viiim ~:-D
 Termix 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:31:04)
No, tak nejspíš o té jsem psala, že tu dcera taky miluje :-). Moje dcera teda tvrdí, že je nejlepší kamarádka s naší třídní :-). A dětem říká koťátka a myšky :-).
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:33:04)
Termixi, nechci te strasit, myslim, ze uz jsem to psala, dceru nejspis ta vseobjimajici laska k profesorum prejde tak v tercii, ale v septime se zase vrati ~:-D
 Termix 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:34:49)
Já vím :-). Zatím je to taková ta šprtka.
 Termix 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:13:18)
Ona je skvělá. Fakt. Dcera ji miluje. A my taky. Fakt výhra v loterii. A ještě má ráda češtinářku. Vlastně až na IKT všechny. A i tomu přichází na chuť, protože jí dal v prvním pololetí jedničku na vysvědčení :-).
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:59:48)
Hehe, Rodinová, jo, ale musím říct, že ač mě někteří lidé varovali,že tenhle dějepisář může zanechat na studentech trvalé psychické následky, tak ho syn přežil se shovívavou vzpomínkou~:-D
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:02:46)
Aaa znama skupina ... Federiko, k tomu jsme dospeli uz na gymplu, smireni apak pobavena vzpominka ~:-D
 Monty 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:02:30)
Znát jakýkoli přesný rok události bez čehokoli dalšího je naprosto k prdu a je to přesně typ tupého memorování, které je dobré jen proto, aby dítě dostalo jedničku z písemky.
 magrata1 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:56:53)
Náš chemikář na gymplu byl postrach a než jsme si zvykli, že vrazí do třídy, ukáže na žáka, vybafne prvek a žák bez přemýšlení musí vyhrknout vzorec, padla dlouhá řada kulí. Ale pak jsme si zvykli a doteď to znám bez přemýšlení, ač chemie není můj obor, nikdy mě nebavila a od školy ji nepotřebuju. Pak se teprve daly tvořit vzorce sloučenin. Kdyby člověk nad každou značkou dumal, moc by se toho nestihlo.
Na ZŠ v matice jsme se museli naučit vedle násobilky mocniny do 20 (a opačně). Pokud bylo v příkladech něco s mocninama a odmocninama (kvadratické rovnice a pod.), stihli spolužáci, co chodili na ZŠ do matematické třídy, možná tak nacvakat to do kalkulačky, zatímco my už jsme měli hotovo.
Slovíčka v jazyce se můžeš jakkoli snažit pochopit, stejně je musíš nabiflovat. A toho, kde je jediná možnost to našprtat, je spousta
 Delete 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:44:58)
Lexi,

my jsme se ve škole učili dějepis tak, že se nejprve probraly třeba světové dějiny určitého období, pak české dějiny toho samého období, takže já si sice pamatovala, v jakém pořadí jsme se to učili, ale rozhodně se z toho nedalo odvodit, jestli to dříve probírané proběhlo dříve.

Dodnes s tím mám problém.

Naopak letopočty bylo to jediné, co mi do toho vnášelo světlo, mohla jsem si to sama třídit a řadit. Dobře se mi pamatují, na rozdíl od slov, bez nich bych byla totálně ztracená.

Každý to má jinak, nejde říct, že tohle je špatně a tamto dobře.

Jako u jazyků. Dneska je systém výuky, jaký je, já na něj narazila na gymplu a byl to pro mě konec. Do té doby používaný a dnes zavrhovaný systém mi naprosto vyhovoval a co jsem se naučila na základce, umím pořád. Myslím z cizích jazyků, které mi fakt nejdou snadno a nikdy nešly.
 Marika Letní 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:46:18)
Delete "my jsme se ve škole učili dějepis tak, že se nejprve probraly třeba světové dějiny určitého období, pak české dějiny toho samého období, takže já si sice pamatovala, v jakém pořadí jsme se to učili, ale rozhodně se z toho nedalo odvodit, jestli to dříve probírané proběhlo dříve.

Dodnes s tím mám problém."

Ano, přesně jsi to popsala, měla jsem v tom chaos.
 Termix 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:01:32)
Tak já s oblibou používám i starý osvědčený drill. 20krát za sebou ... do you play, do you swim .... I have never seen, I have never been ... a v podstatě nepravidelná slovesa taky pořád dokola ...get got got, sit sat sat ... a pak k tomu učitel musí přidat i něco dalšího.
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:23:32)
Greto, tak ono je to učivo 9.třídy.
 Senedra 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:28:50)
Majáková, ale 2. SV se bere i v pátém ročníku.

Já jsem fakt nevěděla, jestli netlouct hlavou do zdi, když jsem se cvičně u sedmáků zeptala, co se slaví 28. října a věděla jsem, že jsem s nimi na prvním stupni o založení republiky mluvila každý rok, měli jsme projektové dny. Šli jsme celá škola položit věnec k památníku, děti u toho zpívaly...

Třeba mě takhle taky dostala dcera, když brala na 1. stupni různé stavební slohy, tak jsme si udělali rodinný výlet do Prahy, našli jsme kousek od Národního divadla rotundu, pak jsme šli do barokního kostela, obhlíželi jsme chrám Svatého Víta.. a ona pak ani netipla, v jakém období byl postavený Belveder.
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:32:24)
A to si někdo myslí, že si to budou tři roky pamatovat? :-) V dějepisu jako bych začínala vše úplně od nuly. Malinko si pamatují jen Karla IV. Dějepis je úzce, myšlenkově propojen s regionem, zeměpisem, bez znalosti časoprostoru si žáci cokoliv špatně pamatují, nebo vůbec. Potřebují dozrát myšlenkové operace a to vzájemné propojování, souvislosti.
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:41:52)
Greto, tak to se máš. Já mám doma iognorantku, která nechápe, co by ji mělo bavit na tom, co už bylo. To už přece nikoho nezajímá.
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:23:09)
Majákova - syna dějepis taky moc nezajímá a nebaví a to se učitel celkem snaží, když brali kelty, tak jim dokonce přes nějaké známé domluvil návštěvu přímo na nějakém nalezišti, kde probíhaly vykopávky...nebo je bere na vycházky po Praze na místa, kterých se týká to, co berou...sem tam ho něco zaujme, ale většinou moc ne...když jsme teď konečně ve vlastivědě dobrali první díl učebnice (končí to někde rozdělením na ČR a SR) a začali jsme dělat tu zeměpisnou část, tak úplně pookřál...daleko víc ho baví učit se o jednotlivých krajích ČR, krajská města, turistické zajímavosti...byl nadšený, že v učebnici je tolik obrázků míst, kde jsme s ním byli...spoustu měst si pamatuje, kde leží, hlavně podle toho, že ví, že tím směrem vede nějaká vlaková trať a vybaví si třeba i další města na té trase a dává si takhle do souvislostí různé věci... Ale ty dějiny mu prostě ničím blízké nejsou...já to teda měla ve škole taky tak, dějepis mě nebavil a zeměpis jo :-)
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:31:12)
TaJ, tak to je zajímavé, když jsi vzpomněla tu vlastivědu. Dcera to měla naopak - nenáviděla učivo zeměpisné, kraje, průmysl. Ožila, až když začali dějepisné učivo. Říkala tehdy, že ji to baví, že jsou to takové příběhy. Teď v sedmičce ji ty příběhy o něčem, co bylo, o někom, kdo už dávno nežije, absolutně nezajímají. Přitom ji celou dobu učí stejný učitel - vlastivědu i dějepis.
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:37:32)
Majákova, tak jeho ten průmysl taky moc nebaví, ale díky tomu, že s ním odmalička hodně jezdíme po Čechách, tak spoustu těch míst, o kterých se teď učí, zná ve skutečnosti, ví, jak to tam vypadá...a taky u něj to učení jde hodně přes ty jeho vlaky, takže i než začali brát ty kraje, tak věděl, kterým směrem přibližně je které město, nebo i řeka, protože jsme tamtudy jezdili třeba vlakem a pamatoval si zastávky po trase a tak...ty dějiny jsou pro něj právě něco, co bylo kdysi dávno a není mu to ničím blízké...
 Monika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:43:38)
Majáková, já mám pocit že ty "příběhy" jsou totiž spíš spojené se starší historií, kde se učí víc "povídání o tehdejším životě", kdežto v té novější se učí víc takových těch "výčtů" - samé letopočty, panovníci, války, politika (což právě většinou nutí k memorování, nemá to moc "logickou návaznost") - a ten život se už moc nestíhá ...
 Monika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:32:47)
TaJ, mě zase nikdy nebavil zeměpis, protože 1) jsme měli vždycky strašně nudné učitele a 2) se učilo moc takových těch "hospodářských" záležitostí, jako kde se co těží a vyrábí ... Cestování do zahraničí moc nepřicházelo v úvahu a o ČR jsme se snad ani z takového toho "turistického" hlediska nic neučili? Naši vlast jsem se naučila poměrně solidně znát hlavně díky cestování se sportem a celkem i s našima. Ale znám VŠ vzdělané osoby, které si pletou Prostějov s Přerovem, Hořovice s Hořicemi a Turnov s Trutnovem i ve 40 letech ~;)
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:40:36)
Moniko, teď jsi mi připomněla - "Trutnov není Turnov" - oblíbená hláška mého syna ze seriálu Comeback :-D, kde je Turnov, to taky ví, jeli tamtudy se skautem domů za toho strašného vichru a čekali tam x hodin, než něco pojede...Hořice a Hořovice taky rozliší, protože v Hořovicích byli na nějaké dopravní akci a v Hořicích byl na výletě se mnou a procházeli jsme tam "trubičkovou naučnou stezku" a dostal tam balíček trubiček, které miluje :-D
 Monika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:27:38)
Majáková, já hlavně mám pocit, že naše dnes už starší generace, co ještě chodila do školy před rokem 1989, má takový ten základní přehled o průběhu 20. století hlavně díky věčnému opakování všeho, nejen v dějepise a taky díky nástěnkám, které se každý rok opakovaly a "vzdělávacím filmům", hlavně tedy o 2. světové válce ... Já takhle třeba asi už nezapomenu, kdy byla založena Pionýrská organizace SSM ~;) Kdo zná dějiny jenom z hodin školního dějepisu, tak si podle mého z 90% nezapamatuje skoro nic, jsou k tomu potřebné podle mého další asociace a okolnosti - literatura, filmy, vyprávění rodiny (u novodobé historie) atd.
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:31:52)
Moniko,
to ale oni dneska přece mají taky, možná ještě daleko víc.
 Monika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:35:41)
Co mají, nástěnky? To jsem si tedy u našich dětí vůbec nevšimla, že by měly ve škole nástěnky s takovými událostmi, pořad to samé pravidelně každý rok. Mají občas nějakou výzdobu k významnému výročí (např. když bylo 30 let od listopadu 89). Možná ale jinde to bude jinak, nevím ...
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:38:05)
U nás mají milion nástěnek, neustále obnovujou, panely k jakýkoli události, děti si to dělají samy.
A když jsme byli na pár gymplech na DOD, tak tam měli k různým událostem, zrovna teda k 17. listopadu samostatný místnosti, výstavky a to obnovujou ke každý události.
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:42:21)
Moniko, já psala o nástěnkách před rokem 1989 :-) Já měla funkci nástěnkáře. Zůstalo mi to dodnes ~t~ Miluju nástěnky a pořád je ve škole dělám, i interaktvní, úplně se v tom vyžívám. Děláme s žáky dějepisné, literární, vše. Ke Dni holocaustu jsme se úplně vyřádili, měli jsme tam i kusy ostnatého drátu, až jsem měla strach, aby se někdo nezranil ~t~
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:45:52)
Tak Lenin s melouny byl v čítance, stejně tak gruzínské rozinky...takové ptákoviny mi utkvěly v hlavě :-) Továrny se zubatou střechou si taky pamatuji. Vystřihávat srp a kladivo byla fuška a na pěticípé hvězdy byla velká spotřeba špendlíků :-) Lenin i Naděžda Krupská pak měli vypíchané oči.
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:49:51)
Majákova, tak já si tyhle věci vůbec ze školy nepamatuju, už si nevybavím, jak vypadaly jednotlivé učebnice, nebo co v nich bylo za obrázky...jen si tak matně vybavuju, že jediné, co jsem z dějepisu poslouchala se zaujetím, bylo období příchodu Slovanů..., nebo celkově ty nejstarší dějiny, měla jsem ráda Řecké báje a pověsti apod...ale cokoli pozdějšího už mě vůbec nebavilo...na rozdíl třeba od map v zeměpise apod.
 Delete 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:15:09)
TaJ,

tak to já si učebnice ze svého dětství pamatuju hodně dobře. A některé i mám (ne svoje, sehnané až v dospělosti v různých antikvariátech nebo skladech škol).
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:17:41)
Já si taky pamatuju některý učebnice z dětství-ale jen ty, co mě bavily~:-D
Vždycky jsme je dostali v červnu a já si je hned přečetla, naučila, z toho,co mě bavilo, jsem už všechno znala předem. Co mě nebailo, to jsem nečetla, ani když jsem číst měla~:-D
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:18:53)
Delete, vždy, jak někde vidím starou učebnici, vždy se mi vybaví, že je to ta "moje". Kdybych ji neviděla, nikdy bych si už na ni nevzpomněla.
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:22:04)
Když se bávíme o tom dějepisu - zemepisu, čím to je, že to někoho baví, jiného ne? Já jsem vyrůstala v rodině, kde oba rodiče hodně četli. Táta vyloženě historickou literaturu. Odmala jsem s ním sledovala historické filmy. Moje dcera má úplně stejné prostředí, ale dějepis neeee, to ji absolutně nezajímá. Co tedy utváří zájem o něco?
 rišulka 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 0:26:27)
Majáková - "Co tedy utváří zájem o něco?" to by mě taky zajímalo!
Když vezmu tvůj příklad, u nás to bylo podobně, otec samouk, člověk s velkým přehledem, ke kterému dospěl víceméně sám, doma hora knih, hlavně historických (Loukotková áá, nebo o Komenském), mamka četla furt a cokoliv, já četla a všechno mi zůstalo v hlavě, internet je pro mě blaho, furt něco hledám, něco zaslechnu, zahlídnu, učím se s Ríšou a dohledávám si k tomu další "odnože" atd - nám v dějepise uč řekla, že Komenský "sepsal veškeré vědění tehdejší doby", tím si mě získal navždy :) (plus mé nyní dospělé spojení s Fulnekem :-) ) - a když něco hledám a pak mě to odvádí dál a dál, tak nastupuje pocit až frustrace, že dneska je těch vědomostí tolik, že je nelze pojmout.
A proti tomu moje sestra nemá zájem o nic, chodí do práce, z práce, uvaří, podrbe se v zahrádce, nakupuje - a chodí do knihovny, ale jinak nic, žádný zájem, tehdy ani teď. A obě jsme vyšli ze stejného prostředí.
A totéž lez vztáhnout i na život celkově, na postoje - my jsme zažili revoluci, já byla vždycky problémová, rebel, chodila jsem tehdy na koleje za studentama, co s námi jezdili na výlety (ha! turistický oddíl) a díky nim a s nimi se účastnila celého dění, to je jen příklad, ale i v jiných obdobích jsem měla za to, že svůj život směřuju a ovlivňuju, kdežto ona má celou dobu přístup "co naděláš".
A stejně teď vidím na Riškovi, jak ho něco nebaví, dokud nechápe, jak to upotřebí a jak to s něčím souvisí. Proto si už dávno myslím, že ve škole by se nemělo učit po předmětech, ale více v souvislostech.
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 2:02:32)
Rišulko, tak co utváří ten zájem, to je pro mě taky záhada...syn má svého životního koníčka - vlaky a dopravu...stačila jedna návštěva Smíchovského nádraží, kam jsme ho někdy ve 2 letech vzali prostě jen podívat na vlaky, stejně jako spousta jiných rodičů tam bere svoje kluky...a vláčkodráha pod stromeček a už to jelo...:-). My jsme se nikdy předtím o dopravu nijak nezajímali, než se narodil syn, tak jsme občas někam vlakem na výlet jeli, ale častěji spíš autem...teď naopak už několik let jezdíme hlavně vlakem :-). Ale od začátku jsme ho teda v tom maximálně podporovali, když jsme viděli, že ho to fakt zajímá a žije tím...takže prostě jezdíme snad na všechny dostupné akce po republice, pořizujeme knížky, hledáme spolu informace, dostal foťák, kameru, teď si sám dokoupil z kapesného ještě stativ...našli jsme i dopravně zaměřený kroužek, kde si konečně našel partu kamarádů, do té doby pro nás bylo scifi, že by se někde s někým skamarádil...no teď si díky vlakům kámoše hledá celkem snadno :-), prostě ho podporujeme jak můžeme...myslím, že i to ten zájem taky utváří...protože taky jsme to prostě mohli přejít, říct si jenom "hm, tak se mu líbí vlak, no..." a nechat to být...třeba by si k tomu cestu našel i tak...a třeba taky ne...myslím, že bez nějaké pomoci a podpory se ten zájem rozšiřuje o dost hůř... Já jsem třeba jako malá ráda a hezky kreslila, chtěla jsem chodit někam na výtvarku, ale nebyla jsem sama dost sociálně zdatná, abych si to nějak zařídila sama a naši se k tomu nějak neměli...dodnes mě to trochu mrzí...postupně ten zájem vyprchal a už jsem se k tomu nevrátila...možná i proto syna v tom jeho zájmu tolik podporujeme...vypadá to, že on u toho jednou skončí i profesně, ale hlavně, našel si díky tomu ty "svoje" lidi, se kterými si má co říct a i kdyby to měl být jen jeho koníček, tak pořád budu radši, když bude pobíhat s kámoši někde po perónech a natáčet vlaky po celé republice, než aby někde v parku na lavičce s kámoši kouřil, nebo se potloukal bůhví kde...~;)
 rišulka 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 12:24:10)
TaJ, chápu, že ty vlaky pro vás byly "cizí" a moc se mi líbí, jak vždycky o klukovi píšeš a jak se mu věnuješ, je to skvělé mít takový zájem a jestli mu přinesl i kamarády tak o to víc, taky ty vaše výlety, je fajn, že máte něco takhle svého, moc vám fandím.
A vlastně trochu i závidím. Riška nic takového nemá, proplul tím vesmírem, pak to byly cesty, hlavně značky. Asi od třetí třídy to všechno zmizelo a nic nenahradilo.
No díky škole doma teď začal na chatě fotit - úkol do přírodopisu - příroda kolem nás a furt ten hmyz. Ne že by to byly dobré fotky, ale zabaví ho to a jsou to docela zvláštní pohledy, třeba se tím směrem zaměří - nebo se najde něco časem no. Ale taky dlužno říct, že se mnohem více zapojuje do práce, na té chatě, sice ne úplně "klukovsky", bojí se ohně a strojů, nářadí, tak třeba nedělá se dřevem, ale snaží se a je to fajn.
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 14:19:36)
Rišulko, podle mě je fajn každý ten zájem podporovat, i když nám třeba v tu chvíli nepřipadá úplně smysluplný...někdy z toho je pak hlubší zájem, někdy ne, ale je fajn toho zájmu využít...takže i v tom focení bych ho hodně podporovala... Náš syn třeba k té zálibě ve vlacích přivedl časem i nás, fakt mě ty akce a výlety baví, člověk se dozví spoustu věcí a ty staré mašiny mají svoje kouzlo...navíc, díky vlakům není ani teď problém ho dostat někam ven, na vzduch, na výlet...což bez vlaků už problém docela je...takže stačí cokoli spojit nějak s vlaky a jsme spokojení všichni :-)
Náš začal fotit někdy okolo 6 let, tak potom dostal svůj vlastní foťák, vodotěsný a funguje pořád, jen repráček u videí už po těch 6 letech trochu chrastí...taky začal nejdřív fotit něco v přírodě, no a časem přešel na focení a natáčení vlaků a věcí kolem nich...loni dostal kameru, tak zase to trochu zdokonalil, teď ten stativ...
Jinak samozřejmě proběhly taky další krátkodobé zájmy - intenzívní období dinosaurů, vesmíru, letadel...všechno bylo fajn, že v té době nasával každou informaci o tom a hodně mu z toho zůstalo v povědomí...i když pokaždé se zase vrátil k těm svým vlakům...:-)
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 1:46:15)
Majákova - moje mamka taky má ráda historickou literaturu a historické filmy...naopak mě to nikdy nebavilo, i když jsem v tom byla odmalička... A náš syn třeba nečte vůbec, ačkoli my s manželem jsme docela čtenáři a knížky mu nabízíme odmalička...dokud se nenaučil sám číst, tak měl knížky rád a rád poslouchal čtení od nás...co čte sám, tak knížku vezme do ruky jen z donucení kvůli škole...zkoušeli jsme už snad všechno možné, ale čtenář z něj prostě nebude...
 byvala radka 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 8:32:19)
taky jsem vyrůstala v "dějepisném" prostředí a taky mě nikdy nebavil
zeměpis ano a hlavně ČR, a přesně jak píše TaJ, věděla jsem hodně, protože jsme hodně cestovali po ČR
nebo mě bavila chemie, ale jen teoretická část, prakticky jsem se bála přiblížit k hořáku a zkumavce
 Stará husa 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 8:52:11)
Já jsem se vždycky zajímala o minulost, už jako dítě předškolního věku mě bavila knížka Bylo nebylo, jsou to básničky o věcech z minulosti, co už dneska jsou jinak, má to krásné obrázky, já tím byla nadšená. Taky jsem hodně četla historické knížky, už někdy v 9 letech jsem četla Z Čech až na konec světa od Jiráska, to ve mně zanechalo hluboký dojem. Milovala jsem Jiráska (mám ho ráda dodnes), Sienkiewicze, Loukotkovou. To se pojilo i s láskou k četbě celkově, proto jsem milovala hodiny literatury, ať v češtině nebo v ruštině, většinu knih, o kterých jsme se učili, jsem už předtím četla a bavilo mě i učit se o spisovatelích, kdy kdo žil, co prožil, i teď mě to baví a jak narazím na nějakou takovou životopisnou knížku, tak ji hned hltám. Zeměpis mě bavil jen jako propojení s tím dějepisem. Co jsem nenáviděla byla matematiky, fyzika, chemie, deskriptiva, i když jsem to třeba i pochopila (maturovala jsem z matiky za 1), tak mě to prostě nebavilo a nezajímalo, stejně jako třeba biologie.
A naši třeba hodně četli, vlastně v každé volné chvíli, ale měli jiný vkus, maminka milovala americké autory jako Hemingway, Steinbeck, táta zas sci-fi, já ze začátku hltala všecko, anglické, francouzské, ruské klasiky, ty historické romány, ale klidně jsem zhltla i Mladou gardu nebo Sirénu, já ani nevěděla, že je to povinná četba. Dokonce jsem četla i Labyrint světa a ráj srdce, i když ta tehdejší čeština mi dala hodně zabrat. Přitom třeba moje babička byla vyslovený matematický talent a matika ji hodně bavila. Myslím si, že sklony k něčemu jsou prostě vrozené a pak stačí jen příležitost a už vzniká záliba. Jak to v sobě nemáš, tak můžeš mít příležitostí kolik chceš a nezaujme tě to.
 Delete 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:28:23)
Majáková,

já jak kterou, třeba zeměpis, dějepi vůbec, dokonce mám dojem, že jestli jsme vůbec učebnici měli, tak jsme ji nepoužívali. Ale třeba pracovní sešity na matematiku z první třídy, slabikář, pracovní listy na prvouku, přírodovědu ze třetí si vybavím desky (a třeba tu bych strašně ráda sehnala), pak jsem si třeba vždycky pamatovala, jak vypadala fyzika, obzvlášť ta v šestce, ale matiku si nevybavím. Přírodopis pětku a šestku jsem si pamatovala, sedmičku a osmičku ne...chemii už taky ne.

Tak a jak tu o tom píšeme, neodolala jsem a zkusila najít aspoň ten přírodopis pro 7. roč. A on ho někdo prodává i s tou mou vytouženou přírodovědou. Takže si jdu asi udělat radost ~f~.
 Alena 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:49:39)
Souhlasim, nase deti toho o dvacatem stoleti vedi nasobne vic nez my v jejich letech. Ano mraky nastenek jsme meli a porad se neco pripominalo, ale bylo to zoufale ulpivani na nekolika tematech: osvobozeni, ruda armada, unor, velka rijnova. Nevim jestli to bylo uplne nosna vybava pro zivot.
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:51:22)
Aleno, jak vidis, tak jsme se s touto vybavou nejak popasovali :-)
Zejmena ta blizka historie se vzdycky vyklada desne subjektivne, je moc blizko na odstup, my jim zrejme delame totez, akorat to ted nevnimame.
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:55:48)
Tak především se vždy učil dějepis do období minimálně o dvě generace nazpět. Dnes se končí dějepis v devítce současností. jsem trochu na rozpacích, zda je to dějepis, nebo širší současnost.
 Federika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:59:34)
Syn dokonce snad klasickej dějepis ni nemá.Má takový divný předměty, kde se to tak nějak prolíná, nic moc nememorujou,ale píšou všelijaký "vědecký" práce~:-D, ankety s pamětníky, pojednání a srovnávání událostí, doby atd... Ty předměty se jmenujou třeba KEK nebo Humanities, já nikdy pořádně něvěděla,co tam probírají:-)
 Stará husa 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:08:05)
To máš pravdu, my jsme na zakladce skončili někdy po první světové válce a na gymplu jsme tu druhou světovou proletěli jen tak letem světem. Zato na VŠ jsme měli předmět Dějiny MDH a KSČ, to byla těžká nuda. A jinak do nás neustále tlačili ze všech stran SSSR, VŘSR, Vítězný Únor, to bylo šílené. Ale dějepis jako takový mě bavil moc, hlavně středověk. Dodnes je historie mým koníčkem. Zeměpis jsem ráda neměla a musím přiznat, že v něm mám dost mezery.
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:12:25)
Zeměpis na základce i na gymplu jsem ráda neměla kvůli slepým mapám. Dodnes nemám vůbec prostorovou představivost, nejsem schopná si zapamatovat cestu autem, i když tudy jezdím mnohokrát za rok. Dnes mě zeměpis baví, protože si to propojuji s dějinami, ale ta orientace je stále chabá. Nemám na to buňky, vím to o sobě.
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 2:14:50)
Majákova, já si taky nepamatuju cesty autem, ale to asi i proto, že nejsem řidič a tudíž nikdy na tu cestu nedávám tolik pozor...a v mapách jsem se tady dřív moc nevyznala, nebo orientace v krajině - někde na výletě jsem se dvakrát otočila a už jsem pomalu nevěděla, odkud jsem přišla:-). Ale to se změnilo ve chvíli, kdy jsem asi před 3 lety začala se synem jezdit sama na pár dní někam pryč - vlakem, nebo autobusem, sama jsem si musela najít ubytování, spojení, cestu od vlaku k ubytování, umět se zorientovat na výletech, někde v přírodě apod...dokud jsme jezdili s manželem, který má výborný orientační smysl, tak jsem vždycky tak nějak podvědomě spoléhala na něj, že on to pohlídá...a až pak, když jsem na to byla sama, tak jsem začala to okolí víc sledovat, začala jsem si všímat různých orientačních bodů (zvláštní barák, strom, nebo prostě nějaké výraznější body po cestě) a najednou to jde :-). Podotýkám, že nepoužívám venku mapy v mobilu, ale máme radši papírovou mapu:-). A třeba před těmi 3 lety, když jsme začali takhle jezdit, tak jsem ani chytrý mobil ještě neměla...
 byvala radka 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 8:36:58)
jé, tak to já slepé mapy mám ráda
docela se orientuju i v neznámém prostředí (když se předtím kouknu na mapu, ale papírovou nebo celkovou v počítači, ne detaily, prostě "ofotím prostor do hlavy")
 MaMar 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 12:58:58)
Slepé mapy jsem neměla ráda proto, že se známkovaly - stačilo se splést o nějaký puntík, nebo čáru :-) a už horší známka. Přitom mapy jsem vždycky milovala a miluju, baví mě i hry ve stylu slepých map na internetu. A samozřejmě, člověk získá znalosti během života přirozeně, když cestuje, čte, skvělá je taky možnost "virtuálního cestování" třeba na Google Earth, to bavilo moje děti a baví to i žáčky ve škole při vlastivědě.
Myslím, že pro zeměpis i dějepis může škola hodně nadchnout, nebo je naopak znechutit, podle přístupu učitele a způsobu hodnocení.
 Alena 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:56:46)
Samozrejme, ze clovek inklinuje k nejakemu vykladu spornych udalosti, ale jsem si naprosto jista, ze nejake "my jim zrejme delame totez, akorat to ted nevnimame." skutecne neprobiha. Srovnavat socialisticke vyucovani s dnesni dostupnosti informaci a svobodou slova je hodne mimo.
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:00:07)
Aleno, ale nikdo tady nesrovnává výuku dnes a v době socialismu. Zmínili jsme jen nástěnky, že jsou hodně působivé názorností na paměť, a je jedno, v jaké době.
 Alena 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 15:39:30)
majakova "ale nikdo tady nesrovnává výuku dnes a v době socialismu. Zmínili jsme jen nástěnky, že jsou hodně působivé názorností na paměť, a je jedno, v jaké době."
divala ses po vlakne? reagovala jsem na toto:
"Zejmena ta blizka historie se vzdycky vyklada desne subjektivne, je moc blizko na odstup, my jim zrejme delame totez, akorat to ted nevnimame."
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:00:17)
O tom vubec nemluvim, i pri nejlepsi vuli vykladem historii zkreslujes, cim bliz je, tim vic. Tudiz my i nechtene delame totez, samozrejme, a doufam, na propagande jsme ubrali.
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:57:34)
Rodinová, my dělali se synem nedávno do vlastivědy prezentaci na téma "Sametová revoluce"...a oba jsme u toho tedy dost trpěli :-), i když nakonec jsme to nějak dali dohromady a bylo to příznivě ohodnoceno, tak jsme to teda dělali oba s nechutí a daleko víc jsme si užili "Mírný podnebný pás" z přírodovědy a nebo i další vlastivědné téma "Technický pokrok a zajímavosti po r. 1989" - tam se tedy vyřádil hlavně syn, byl ve svém živlu - porovnání tehdejšího cestování vlakem a tehdejší MHD, s tou současnou, ho vyloženě bavilo :-D
 Rodinová 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:12:00)
Taj, ale to presne se snazim rict, vykladat historii, kterou jse sama zazila jako "historii", je slozity
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 1:43:02)
Rodinova, jo, tak je fakt, že když syn dělal referát z doby Rudolfa II., tak nás to bavilo trošičku víc...ale fakt jenom trošku, my ten dějepis nějak nemusíme oba celkově...
 Majákova 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:33:56)
Moniko, s tím naprosto souhlasím. Velkou roli hraje vizuální paměť. Člověk před rokem 1989 chtě nechtě všude čuměl na nástěnky. Taky si dodnes pamatuji, že Lenin byl hodný člověk, protože rozdával dětem melouny :-)
 Monika 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 21:37:41)
Tak Lenina s melouny jsme asi neměli, to mi uniklo. S VŘSR mám nadosmrti spojenou Auroru, chrám Vasila Blaženého a potom (nevím proč) se vždycky kreslily továrny se zubatou střechou a komínem, na kterém byla pěticípá hvězda ~;)
 Vítr z hor 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:41:37)
Zjistila jsem, že snad všechny děti, co jsem s nimi kdy měla něco do činění ohledně 28. října, vědí, že 28. října slavili pejsek s kočičkou, že se to týkalo vlajek, a že pejsek s kočičkou prošustrovali všechny prachy a mysleli si, že děsně ušetřili, bo vlajky byly přece zadarmo k nákupu jako samolepky v Bille. Škola to nějakými nanicovatými informacemi většinou nedokázala převálcovat. ~t~
 magrata1 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 20:41:40)
Děcka (podporována rodiči) si myslí, že učení se něčeho zpaměti je zbytečný opruz starých struktur. Jsem ten poslední, kdo by podporoval bezduché šprtání, ale něco si zapamatovat neznamená, že to je bezduché memorování. I to, čemu rozumíš a znáš souvislosti, je dobré si zapamatovat. Mozek, který se necvičí, krní. Procvičovat je třeba i paměť.
Druhá věc je, co si spousta lidí představuje pod pojmem "vyhledat informace". Většinou to končí na Wiki nebo u prvních 5 odkazů, co to vyplivne. Jestli jsou zdroje kvalitní, jestli je to ta informace, co potřebuju, to už nezvládají. A třeba takové vyhledávání ve slovníku, v knihovně, v knize, to neumějí vůbec. Přečíst víc než 3 věty a pochopit větší celek, to už je výsada možná 1% dětí.
 Delete 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 22:12:33)
Já myslím, že paměť je potřeba trénovat a pak se hlavně naučit, co do ní uložit. Naučit se s tou svojí pracovat. Každý má jinou kapacitu, jiný způsob ukládání a třídění dat, jiný způsob vybavování.

A já vidím základ v tom, že se dítě naučí poznat, jak to funguje u něj.

Bohužel tohle se neučí, učivo je často předkládáno jen jedním způsobem, jde se ode zdi ke zdi, takže buď jen přes paměť, nebo jen přes třídění informací, ale bez naučení, co z toho stojí za zapamatování...

Jak tu Termix zmínila to opakované opakování těch řad slov...to jsem zkusila dvakrát. Jednou v němčině u slovíček a dopadla jsem tak, že jsem pro každé slovíško věděla stránku, lekci i řádek ve sloupečku, ale slovo se mi priostě nevybavilo. Pak znovu u nepravidelných sloves v angličtině. Dodnes si pamatuju tu učebnici, ročník a pak to, že jsem se nikdy nedostala za třetí řádek.
Prostě mi to takhle nejde, ale nikdy nikdo se mnou nezkusil nic jiného a já se po opakovaných neúspěších blokla. A na angličtinu obzvlášť.

Taky jsem třeba nikdy neuměla takové to naučit a zapomenout. Naučit se cíleně jen proto, že to musím kvůli nějaké zkoušce, to byla pohroma a nešlo to a nešlo. A když už se mi to stalo, tak to mám snad nafurt, rozhodně mi to zapomínání nejde. Vybavím si třeba texty písniček, které jsem slyšela na jediné škole v přírodě někdy v páté třídě, kde nám je hrála vychovatelka, kterou sjme měli právě jen na té škole v přírodě. Ale na některé věci se musím pokaždé podívat, jestli jsou skutečně tak, jak si myslím, i když jde o něco, co by asi stálo za to si to pamatovat. Jenže prostě nevím, jak je do té hlavy natrvalo uložit.

Nikdy u mě nefungovaly mnemotechnické pomůcky a ani takové to "trasování", kdy si člověk pojem spojí s místem a pak mu stačí vybavovat si místa k vybavení těch pojmů...

Teď už vím, že potřebuju hlavně systém, který si sama tvořím a souvislosti, které se mě osobně dotýkají.
Absolutně bez nějakého cíleného učení jsem schopná během krátké doby pojmout jména žáků z celé školy, zařazení do jednotlivých tříd, rozvrhy tříd, někdy i rozvrhy jednotlivých vyučujících, čísla místností ve škole, většina z toho se každý rok mění a mně to nedělá problém. Ale státy jihovýchodní Evropy nebo ty po rozpadu SSSR a jejich hlavní města prostě nedám ~f~.
 Ropucha + 2 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(13.5.2020 23:55:33)
Tizi, vidím to přesně tak: aby člověk mohl vyhledat informaci a aby mu byla k užitku, musí vědět, co má hledat a proč. Bez nějakého základního přehledu a souvislostí bude ztracený, jak popisuješ.
Detaily lze určitě vyhledat, proč ne. Celistvé vědomosti těžko.
 Tante Bante 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 13:58:50)
V případě, který popisuješ, nejde o memorování, ale o schopnost čtení s porozuměním. To je úhelný kámen práce ve škole, že se to nedělá, je smutné, ale zase děti mají "akce", výzdobu ve třídách, školu v přírodě a tak. Baví je to. Do čtyřiceti budou u rodičů, ti jim přečtou, co potřebují, a pak se uvidí. Proč se dřít s něčím namáhavým? Děti snad že by se namáhaly? Jen to ne..
 TaJ 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 14:41:19)
Tante, jo, čtení s porozuměním je základ...u syna ve škole se tomu věnují od začátku hodně, ale oni jsou logo třída a hodně dětí tam s tím má právě už z povahy své dg. větší či menší problém...i u nás to tak je, proto taky asi tak nesnáší čtení a slovní úlohy...pracujeme na tom, ale kdykoli vidí nějaký delší text, který má přečíst, tak už předem je z toho otrávený, protože mu dá celkem námahu se tím prokousat a ještě v tom registrovat ty informace, které potřebuje...
 Tante Bante 


Re: Memorovat nebo vyhledávat informace? 

(14.5.2020 16:19:13)
Jj. Mně chodilo dítě do logopedické školky, dobré. Pak pokračování v normální třídě, ale učitel velmi dobrý speckař. Výsledek je, že ačkoliv původně "nejspíše nikdy nebude plnohodnotně mluvit" a "počítejte s integrací ve stupni 3" a "proč vám tak vadí, že by byla autistka, toho se nemusíte bát", dneska nejen že mluví, ale plynule a s porozuměním čte. Jenže musela makat jak šroubek a měla štěstí, že se dostala do péče skvělým učitelům. Autistka není a nikdy nebyla, ale nebýval by problém z ní autistku vychovat, bylo by to asi i snazší než se od tří let denně namáhavě učit.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.