13.5.2020 19:25:23 sally
Re: Memorovat nebo vyhledávat informace?
Tak ono to není buď a nebo.... je potřeba oboje.
Já osobně vidím problém v technologiích. Děti si nepíšou zápisky (proč, když je to v učebnici / na Wiki) - a tím pádem i výklad poslouchají na půl ucha. Byla i studie, že pokud si lidi píšou poznámky na počítači / klávesnici, tak protože píšou rychle, tak zvládají vlastně přepisovat mluvené slovo a nemusí nad tím přemýšlet. Když si musí dělat poznámky rukou, už si třídí, co zapíše a jak - a může to i nějak graficky zpracovat - a pak se v tom vyzná, a hlavně - PAMATUJE si to (nemluvím o výuce typu, že učitel 45 minut monotónním hlasem diktuje poznámky). Moje dcera zjistila až na střední škole, že jí pomáhá psát si poznámky rukou.... a od té doby tak funguje.
Podobně jsem zjistila v sedmé třídě, že moje děti nejsou schopné řešit slovní úlohy (takové ty kde vyjdou dvě rovnice o dvou neznámých a nahrazuje se to), protože klofáním do kalkulačky jim nevyšlo nic rozumného - koukaly na mě jak vrány, když jsem vzala papír a tužku a rozepsala zadání, z něj vytvořila rovnice.
Jinak třeba dítě taky počítalo rozlohu pozemku pomocí pythagorovy věty - a nepřišlo mu nic divného na tom, že zahrádka u baráku má 200 tisíc kilometrů čtverečních.
Ale nejsou to jen děti, kdo je totálně tupý a odmítá přemýšlet. Náš kamarád, programátor, k nám leta jezdil dle navigace - a hrozně se divil, když jsem jednou jela já a zahnula do naší ulice přímo z hlavní - pravda, je to tam bez semaforu, takže gpska ho posílala dokola čtvrti tak, aby odbočoval jen na semaforech. Jeho nikdy nenapadlo, že ta naše ulice někam vede (na hlavní) a že nemusí jezdit dokola - natož aby se podíval na tu mapu (třeba na té navigaci).
Takže si myslím, že to není ani o tupém memorování, ani o vyhledávání - ale o tom PŘEMÝŠLENÍ. Je spousta lidí, co si už bez smartphone nedokážou ani utřít zadek...
Odpovědět