13.5.2020 20:10:23 Marika Letní
Re: Memorovat nebo vyhledávat informace?
"Mám-li to přiblížit, myslím, že děti by třeba měli vědět, v jakém časovém období se asi tak staly nějaké historické události, ale netřeba po nich chtít přesné datum nebo letopčet.
Měli by třeba vědět, že egyptské pyramidy jsou mnohe starší než Karlštejn a že Amerika byla objevena dřív než penicilín.
Měli by vědět, že existoval nějaký Kryštof Kolumbus, Karel IV. a Tomáš Masaryk."
Jenže "starší-mladší" prostě nestačí. Je potřeba ta základní data vědět, jinak nezařadíš novou informaci. K čemu ti bude, že je Amerika dřív než penicilín, když pak nevíš jestli byla Karlova unverzita založena před objevením Ameriky nebo poté.
Data událostí skládají obraz časové osy, který je imho nutný k orientaci a právě k tomu (zakladatelkou) zmíněnému třídění informací.
Když nebudu znát označení chemických prvků, tak v chemii taky daleko nedojdu. Učení cizího jazyka je taky dost o memorování, prostě opakování pořád dokola, dokud to není v paměti. Nebo ruština bez nabiflování azbuky taky nejde...
Odpovědět