Majákova |
|
(17.2.2021 12:22:16) Berte prosím můj příspěvek jen jako vyventilování emocí...
Nedočkavě jsem očekávala slibované změny RVP. Jako předseda předmětové komise ČJ se už léta chystám na změnu ŠVP, ale čekala jsem na slibovanou revizi. Bohužel v předmětu Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ nedošlo k vůbec žádné změně. Rvu si vlasy na hlavě. Stále budeme vychovávat malé vědátory - lingvisty. V učivu mluvnice zůstalo na základní škole vše, tedy celý mluvnický systém českého jazyka. Opravdu musí žák základní školy obsáhnout celý mluvnický systém češtiny??? Tam nahoře nikdo nevěnuje pozornost tomu, jak klesá čtenářská gramotnost, jak se ztrácí komunikační dovednosti, řada dětí už nezvládá souvisle číst ani mluvit, ale stále se po nich chce příslovečné určení zřetele. A já tak čekala na změny a zase nic. Do důchodu mám ještě asi dvacet let a fakt mě vůbec nebaví tímto způsobem češtinu učit. Připadá mi, že od dob národního obrození jsme se nikam neposunuli. Co s tím?
|
Kaipa |
|
(17.2.2021 12:33:14) Majáková, fakt se po dětech chce příslovečné určení zřetele? Kde to je psáno? Moje děti to určitě nebraly. A když jsem před časem připravovala dva žáky (z různých škol) na přijímačky, tak o PU zřetele taky ani zmínka. Vím, co jsi svým příspěvkem měla na mysli, ale nemáte třeba blbě udělaný ŠVP?
|
Majákova |
|
(17.2.2021 12:42:05) Kaipo, ber to z mé strany jako nadsázku. PU zřetele v ŠVP nemáme, ale viděla jsem ho jinde a nové učebnice SPN ho v učebnicích pro 8. ročník mají (bohužel i PU prostředku a původce děje). Proč proboha? Kdo tu učebnici psal?
|
Kaipa |
|
(17.2.2021 12:59:43) Majáková, které nové učebnice máš na mysli? SPN mi na svých stránkách nic nového nenabízí.
|
|
Klara 68 |
|
(17.2.2021 15:48:00) A musí učitel učit všechno, co je v učebnici? Myslím, že nemusí. Učím na SŠ a rozhodně po dětech nechci, aby uměly všechny podrobnosti z učebnice. Od toho jsem přece já, abych to regulovala a vedla.
|
|
|
|
HelenaPa |
|
(17.2.2021 12:33:17) Pokud jsem to dobře pochopila, tak čeština je rozpracovaná a taky se řeší, jen ještě není hotová.
|
Majákova |
|
(17.2.2021 12:43:55) Heleno, to jsi mě moc potěšila, pokud to není ještě "konečné řešení" a pokud se na revizi ČJ ještě pracuje. Já si stáhla soubor Revize RVP, jsou tam všechny předměty a v čj úprava není žádná.
|
|
Kaipa |
|
(17.2.2021 12:56:39) HelenaPa, nemáš nějaký odkaz, ze kterého by bylo zřejmé to, co píšeš? Já jsem si to slavné RVP teď vygooglila a přijde mi ta upravená verze (2021) jako definitivní. Může se podle ní jet už od 9/2021. To mi moc časového prostoru na dodatečné změny nedává.
|
HelenaPa |
|
(17.2.2021 13:01:52) Odkaz nemám. Jen jsem toho dojmu nabyla na učitelských diskuzích na Faceboku. Ale je možné, že se pletu.... Fakt je, že víc času a energie jsem věnovala rozčilování se nad tím, co všechno vyházeli z přírodopisu a chemie.
|
|
Festina lente |
|
(17.2.2021 17:54:44) Ano, v diskuzi na FB potvrdili lidé, kteří se na úpravách spolupodílejí, že jde jen o škrty za účelem vecpání více hodin IT do učebního plánu, a fáze s dalšími finálními změnami bude teprve následovat. Věřím, že když mohly zmizet lišejníky a Newtonovy zákony, zmizí ve finále i trénink mladých lingvistů.
|
Analfabeta |
|
(17.2.2021 19:10:24) No zrovna to IT tam teda ukázkově zmršili. Já sem s dovolením zkopíruju svůj příspěvek, který jsem dala jinam: Proboha, kdo do toho školství narval tolik informatiky? Cituji z příslušného webu, ze zkušeností ředitele školy, která nabízí jako jeden z výukových směrů informatiku: "Problémem je správcovství techniky. V tomto bychom uvítali podporu. Učitelé informatiky a ICT koordinátoři to mnohdy nezvládají. Musíme najímat externisty, a ti berou peníze z našeho rozpočtu. Dostal jsem například nabídku na 45 tisíc za měsíc správcovství. Nakonec jsem se dostal aktuálně na nejnižší cenu kolem 10 tisíc. Důležité je mít po celé škole Wi-Fi. Nicméně je nutné si uvědomovat, jak musí být silné pokrytí. Protože škola je na stejné úrovni jako například kongresové centrum, kdy se všichni připojí najednou a jde o stovky uživatelů. Myslím si, že by na správu IT měli být vyhrazeni lidé na kraji nebo na městě." (https://revize.edu.cz/clanky/rozsirenou-informatiku-ucime-uz-osmnact-let-ohlasy-jsou-skvele)
Dále: učivo 2.stupně ZŠ: "počítačové sítě: typy, služby a význam počítačových sítí, fungování sítě – klient, server, switch, IP adresa; struktura a principy internetu; web – fungování webu, webová stránka, webový server, prohlížeč, odkaz, URL, vyhledávač; princip cloudových aplikací; metody zabezpečení přístupu k datům, role a přístupová práva" (https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymi-zmenami.pdf) Tak toto jsem za celý svůj profesní život NEPOTŘEBOVALA. Potřeboval to ale správce sítě. JEDINĚ ON má PRÁVO nastavovat síť, pokud se mu tam budou ostatní vrtat, tak to s odpuštěním leda rozeserou tak, že to pak horko těžko dá někdo dohromady.
Copak tohle zvládne běžná základka? Copak musí děti UMĚT PROGRAMOVAT nebo NASTAVOVAT PARAMETRY SÍTĚ? Ony potřebují UŽIVATELSKOU ZNALOST, programování je jim dokonale k prdu. Což říkám jako člověk, který v IT oboru strávil 26 let života.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.2.2021 19:24:29) tvůrci rvp poněkud nepochopili, že na základní školu chodí i děti, který doma počítač nemají, kterým dělá problém během celých devíti let zvládnout násobilku a který budou i v úplně jednoduchých algoritmech plavat, každá další věc navíc je špatně, tak jim seberme dejme tomu chemii, k čemu budou v životě potřebovat znalost chemických rovnic, vzorců sloučenin nebo značek prvků, seberme jim znalosti poměru hlavních vět v češtině, grafický znázornění vět, druhy příslovečných určení, seberme jim něco, aby měli možnost učit se informatiku jako teoretickou věc, už jsme jim přidali druhý cizí jazyk, třeba matiky je pořád stejně, akorát místo 5 hodin jsou 4, a divíme se, že to není dost procvičený, že se neřeší problémový úlohy, fakt by mě zajímalo, proč se změny rvp nedělají tak, aby to mělo smysl
|
Majákova |
|
(17.2.2021 20:49:30) Analfabeto, Yuki, mně z celé revize plyne to, že co ubrali teorie v přírodovědných předmětech, přidali množství zbytečné teorie, kterou stejně žáci nevyužijí, v informatice. Takové "nalej...vylej", užitek žádný
Druhý cizí jazyk mě taky děsně štve, kvůli němu strouhli hodiny češtiny, není čas nic pořádně procvičit. Děti neumí česky, hlavně že se musí povinně učit německy.
Yuki, o těch úvazcích jsem taky přemýšlela, asi se budou muset propusti lidi a vzít nové na informatiku, jestli se někdo bude hlásit. Moc si nedovedu představit, jak bych jako dějepisář učila informatiku.
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(17.2.2021 18:43:45) já jsem to taky pochopila tak, že letos se řeší. jak přidat IT a kde ubrat, ubere se přírodním vědám, tak se škrtá v nich, čeština i matika mají nesmysly, který na základní školu nepatří, ale asi se musí ještě počkat
mimochodem jak se to na vašich školách budeš řešit s úvazky? já ještě netuším Jestli dostane učitel IT o pár hodin víc nadúvazek učitelé přírodních věd dostanou necelý úvazek? nebo bude IT jako součást těch přírodních věd třeba hodinu za ten druhý stupeň, jak si to představují vzhledem k úvazkům?
|
Delete |
|
(17.2.2021 22:43:03) Yuki,
no u nás je informatika učená těmi, komu chybí hodiny do úvazku. Někdo z nich není schopen učit informatiku na požadované úrovni. Informatici se do škol nehrnou a už vůbec ne takoví, co by dokázali učit čtvrťáky i deváťáky, takže jen informatikou se prostě úvazek nenaplní.
No a mně ubydou hodiny, už teď máme fyziku dotovanou z disponibilních. No a na informatiku si netroufám. Nechci ji učit (rok jsem učila čtvrťáky a jo, Malování a základy textového editoru nám šlo pěkně). A protože už je nás i dost matikářů (a já bych ani víc matiky nechtěla, už takhle je to záhul), tak mi prostě hodiny chybět budou .
|
ivaxx |
|
(17.2.2021 23:03:59) ... Někdo z nich není schopen učit informatiku na požadované úrovni. ..
Já bych dodala - místo někdo - skoro "nikdo". Zkrouhli sice část učiva rozumně (také jsem nepochopila, proč se dítě v primě učilo vyjmenovávat krále v anglii v 17. století) nebo proč se v chemii na ZŠ učí postup frakční destilace ropy nebo elektronové konfigurace prvků, ale zkrouhli učivo, které učitelé učit uměli. Přidali něco, co řada z nich neovládá (algorimizace, robotika, sítě...).
Jak asi bude vypadat výuka? Už teď se na gymnáziích místo základů programování učí děti ovládat kancelářské balíky. Ať se nikdo nezlobí, ale to jsou věci, které se člověk prostě naučí za chodu, rozumět algoritmům a základům programování se samostudiem naučí daleko obtížněji. Jenže, zatímco ty kancelářské balíky učitelé ovládají, tak programování ne. Nařízení shora zřejmě vše vyřeší.
Přiznám se, že se zároveň bavím tím, jak učitelé na ZŠ a SŠ brojí proti lidem bez pedagogického minima (vzdělání) z oboru, kteří by lecos z výše uvedeného opravdu odučili lépe než učitel dějepisu, který má málo aprobovaných hodin, tak jde učit IT.
|
Delete |
|
(17.2.2021 23:04:57) ivaxx,
to byl překlep, myslela jsem "nikdo".
|
ivaxx |
|
(17.2.2021 23:09:35) Delete - v tom případě, naprosto souhlasím s Tvým příspěvkem.
|
|
|
Žžena |
|
(18.2.2021 7:16:09) ivaxx, já myslím, že kancelářské balíky do výuky patří. Práce s textem, typografie, práce s tabulkovým procesorem, matematické operace, grafy, prezentace, základ databází... považuji za důležité učivo s praktickým využitím do budoucna... ať už jde o studium VŠ nebo práci. A solidní ovládání těchto nástrojů se fakt člověku nepřihodí samo. Musí mít přehled, co umí, co v nich lze, k čemu můžou být užitečné, a praxi. Plus provázanost s dalšími předměty. Excel s matikou (grafy funkcí) nebo třeba s finanční gramotností (rodinný rozpočet), word s češtinou (sloh, CV), prezentace k referátu atd... napadá mne milion věcí. A v životě to bude potřebovat skoro každej.
|
|
Analfabeta |
|
(18.2.2021 9:01:23) ivaxx, základy programování jsou na nic, ty kancelářské balíky jsou užitečnější. S těmi se potká prakticky každý a uživatelským znalostem je třeba naučit i ty děti, které třeba PC doma nemají. uživatelskou znalost se naučí, programování bez PC asi sotva. Na tom webu, kde je nový RVP, jsou i příklady z praxe, jak znalosti IT rozvíjet i v jiných předmětech. Třeba znalost ovládání mobilu. To třeba dějepisář pošle dětem na mobily fotku stavby a děti mají říct, jestli je to stavba gotická a jaké gotické prvky tam vidí. To jsem se teda chutě zasmála. Tak za 1.) mají všechny děti mobily? A mají dotykáče? Dobře, připustím, že mobily mají. Takže za 2.) KDO TO BUDE PLATIT? Učitel? Škola? Když vidím podobné hovadské nápady, tak si vždycky vzpomenu, jak jsme jako budoucí pedagogové měli na střední pedagogické předmět audiovizuální techniku. Abychom uměli zacházet s rádiem, magnetofonem, gramofonem, zpětným projektorem, promítačkou, umět slepit roztržený film do promítačky a podobně. Myšlenka to byla dobrá, ale ty vykopávky, na kterých se to učilo, pocházely možná z předválečného období, ty by se uplatnily leda tak v technickém muzeu, ale ne ve výuce. Pan profesor se teda snažil nás s tím seznámit, ale my věděli, že se s podobnou technikou v praxi fakt nesetkáme. A to tehdy ještě neexistoval software, který po pár letech zastarává, a vývoj techniky neletěl dopředu tak, jak dneska frčí vývoj mobilů a počítačů. Myslím, že podobně dopadne výuka IT na školách. To, co bude na školách k dispozici, bude totálně zastaralé a děcka se budou učit něco, s čím se v životě nesetkají.
|
Filip Tesař |
|
(18.2.2021 9:46:57) Analfabeto, mám taky komickou vzpomínku. Tak ze dva- nebo třiadevadesátýho, z pražský VŠE. Zatímco profesoři na přednáškách furt blekotali poučky o národním hospodářství, polovina studentů ve třídě mýho kamaráda měla nějakou vlastní firmu a při studiu vydělávala třeba tři-čtyři tisíce měsíčně, což nebyly špatný prachy, a přednášky si chodili jen povinně odsedět.
|
|
Konzerva |
|
(18.2.2021 10:15:40) Já se na naší škole setkala s opakem - děcka měly psát závěrečnou práci v poslední verzi softwaru, kterou se neučily - dva roky před tím, když měly informatiku, dělaly předchozí verzi, a hlavně k ní ani neměly přístup, protože to psaly doma a většina rodičů tu nejnovější verzi neměla.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.2.2021 0:32:35) já si právě myslím, že bude ta hodina it navíc vymyšlená tak, že se třeba vnutí do přírodopisu nějaký využití počítačů, vlastně to, co se zatím nepovedlo v češtině a matice, v češtině word, v matice Excel, tak si umím představit, že v přírodopisu budeme dělat v powerpointu a hledat na internetu a dělat prezentace a možná do toho ti schopnější zakomponují ještě něco navíc v horším případě nás přinutí naučit se používat nějakou stavebnici, kde se musí něco naprogramovat podle návodu, aby to po zapojení měřilo teplotu, svítivost, nebo hustotu děcka budou vidět nějaký drátky, který zapojí podle návodu do krabičky, kterou jim nachystá učitel a krabička jim ukáže čísla, a oni budou jásat, jak je to zajímavá činnost a budou využívat it ve výuce
blbý je, že neznají ani ten teploměr, když jim chci vysvětlit záporná čísla...
a já, která techniku beru jako uživatelsky fajn věc, když mi to někdo připraví, se budu muset naučit, jak to připravit, přitom nevidím přínos pro děti ani výuku, blikající čísla ani programovatelnou krabičku prostě nemusím ale aspoň už vím, proč to škola pořídila,i když o to nikdo z nás nestál a nikdo to používat nechce ani neumí
|
Analfabeta |
|
(18.2.2021 9:06:28) Yuki, tady se do RVP narvalo programování, a přitom loni, kdy se zavřely školy a bylo třeba přejít na distanční výuku, tak řada učitelů, především starších, neuměla ani poslat mail s přílohou. KDO teda bude tu informatiku na této úrovni učit? Učitel, co ani neumí poslat mail? Nebude to stejné jako když se po r. 1989 přešlo z ruštiny na angličtinu a učitel byl o dvě lekce angličtiny před žáky?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.2.2021 9:35:40) analfabeto, přesně tak, je to další nápad bez plánu, bez přípravy, bez toho, aby to mohlo k něčemu být bude to stát peníze, bude to stát ještě ale něco navíc - učitelé nucení dělat zase něco, co nikdy dělat nechtěli, neumí, nemají k tomu vztah budou odházet, nahradí je ale nadšení lidi z praxe, kteří se už nemůžou dočkat, až místo svých platů dostanou ty učitelský platy
a nebo půjdou do škol jen ti odborníci z praxe, kteří jsou tak neschopní, že se jinde neuplatní?
aby bylo jasno - vždycky se najde nějaký nadšenec, který opravdu chce učit, ale rozhodně to nebude většina těch ,co se do škol dostanou
|
|
Marika Letní |
|
(18.2.2021 10:31:49) Analfabeta "tady se do RVP narvalo programování, a přitom loni, kdy se zavřely školy a bylo třeba přejít na distanční výuku, tak řada učitelů, především starších, neuměla ani poslat mail s přílohou. KDO teda bude tu informatiku na této úrovni učit? Učitel, co ani neumí poslat mail?"
Já jsem se fakt zhrozila. To je zase návrat k tomu, co jsem zažila na gymplu v Informatice já. T602 a programování. Úplně k ničemu, i kdyby to učil odborník. Protože 99 % lidí programovat nic nebude. To jsem považovala za vyvrácený omyl po prvotním nadšení úsvitu osobních počítačů, jak si každý bude programovat doma .... nevím vlastně co. Ale ne, v ČR zahájíme novou fázi. Každý občan ČR = programátor.
To je podobně pitomé, jako druhý cizí jazyk na běžné základce. Tipuji, že čtvrtina dětí má problém s mateřštinou, polovina s jedním cizím jazykem. A místo toho, aby se pořádně pracovalo na angličtině, tak se budeme snažit dělat z běžné populace polygloty? To je úlet.
|
Okolík |
|
(18.2.2021 14:58:15) Mariko., To je přesné. Prošla jsem něčím podobným (algoritmizace byla v matice). Mně to teda docela bavilo a šlo mi to, i programovat v Basicu a Pascalu. Většina spolužáků z toho šílela. a když pak přišel Word a Excel, tak jsem se to nějak sama naučila a "záviděla" dětem, že je ve škole toto učí, stejně jako dělat prezentace... A ony se to teď budou také učit "na koleně"?
|
|
|
|
|
|
|
|