monam |
|
(7.2.2023 11:30:48) Je u nás letos aktuální jak přijímací řízení na 4g, tak i na 8g. A tak stále procházím stránky škol a některé ani nyní nemají úplně jasně specifikované, co je obsahem školní části přijímací zkoušky. Někde se omezují jen na to, že za školní část lze dostat x bodů a ta že se skládá z motivačního pohovoru a posouzení studijních předpokladů. Jinde jsou tak konkrétní, že se v tom nejsem s to moc vyznat
"Školní část se skládá z ústního pohovoru, kvízu logického uvažování, hodnocení z vysvědčení a ohodnocení mimoškolní aktivity (certifikát, soutěž, olympiáda, školní, kulturní, hudební či sportovní aktivita)
Za pohovor lze získat maximálně 18 bodů, za krátký kvíz logického uvažování 15 bodů, za vysvědčení z 4.třídy z pololetí a na konci za samé jedničky po 1 bodu, za vysvědčení v pololetí 5.třídě za samé jedničky 1 bod a k tomu z hlavních předmětů (M,Čj,cizí jazyk) 3 body, snižuje se po bodu dle počtu dvojek ."
Mám tendence se podobným školám, kde není jasné kolik bodů a za co konkrétně lze dostat, vyhýbat. Je to špatně (hlavně letos, v tom návalu, který na sš bude?)
|
monam |
|
(7.2.2023 11:40:18) anebo také, bez dalšího, Motivační pohovor a prokázané aktivity (školní a mimoškolní) 40b.
|
monam |
|
(7.2.2023 11:42:30) nebo
Body uchazečům přidělí nejméně tříčlenná komise pedagogů jmenovaná ředitelem školy na základě:
● sledování účasti uchazeče na společných aktivitách během přijímací zkoušky
● osobního pohovoru s uchazečem
V obou formách bude komise hodnotit zejména:
● studijní předpoklady uchazeče
● aktivní přístup ke studiu, životu na škole i v mimoškolních aktivitách
● schopnosti spolupráce ve skupině
|
Monika |
|
(7.2.2023 12:28:31) Monam, jak je to velká škola s takovými přijímačkami, není to nějaká soukromá? Já si nedovedu představit, jak sledují účast třeba 400 uchažečů na společných aktivitách a kde vezmou tolik času na osobní pohovory s každým?
|
kosatka2 |
|
(7.2.2023 12:42:58) Pohovory mají spíše školy alternativní, nemívají takový nával, třeba Zatlanka obor ALT měla jen 87 uchazečů. Nebo Přírodní škola - dělala skupinové rozhovory za asistence starších studentů. To jsou školy, kde pracují specificky, není to "abychom dítě někam upíchli". PORG dřív rozhovory s dětmi nahrával na video, teď jak mají těch škol víc, dělají to zase jinak. Mimopražské školy neznám.
|
monam |
|
(7.2.2023 14:29:01) není to ani jedna z tebou vyjmenovaných škol, všechno to jsou běžné gymply se soukromým zřizovatelem.
|
|
|
monam |
|
(7.2.2023 14:31:04) Moniko, jsou to pražské gymply přijímací spíše dvě třídy (takže na poměry Prahy ty větší).
|
|
|
|
|
kosatka2 |
|
(7.2.2023 11:44:17) Není to ani dobře, ani špatně. Každé dítě je jiné, naštěstí i školy se začínají různě profilovat, některé myslím dost štve, že jsou omezené CERMATovými testy.
Já postupovala přesně naopak, než ty. toto dítě je silné v "soft skills". Co může být obsahem motivačního pohovoru si každej může vygooglit, zájmů má dítě fůru, k přijímačkám si děti nesly portfolia. No některé děti si nenesly nic a u pohovorů (po malých skupinách) mlčely, nebo odpovídaly "nevím" .
|
monam |
|
(7.2.2023 11:50:09) Jenže soft skills jsou soft právě proto, že nejsou jednoznačně definovatelné. A subjektivní. To, co někde vyhodnotí jako super schopnost někdo jiný může hodnotit úplně opačně. Navíc jde o ztrémovaného páťáka nebo deváťáka, kteří už dopoledne absolvovali cermatí testy M+ČJ. Me se líbí, když se do toho vnáší lidský aspekt, kdy dítě má možnost prezentovat samo sebe. Nemyslím, že by v tom moje děti byly špatné. Ale v momentě, kdy jsou možné max dvě přihlášky a na jedno místo je 5-8 zájemců mi to přijde..... jako ruská ruleta.
|
kosatka2 |
|
(7.2.2023 12:14:48) A ty myslíš, že učitel nepozná, jak vypadá ztrémovaný dítě?
Vyber pro svoje dítě školu, kde by se mu mohlo dařit, a připrav ho na přijímačky. Ruská ruleta to bude trochu vždycky. Pokud se ti nelíbí přijímací řízení té školy, přihlas je tam, kde ti to přijde "objektivní"
|
monam |
|
(7.2.2023 14:28:18) kosatko, píšu o transparentnosti. Co když to na někom pozná a na někom ne?
|
Monika |
|
(7.2.2023 15:20:08) Monam, když je někdo ztrémovaný, tak nejspíš pokazí i "objektivní" zkoušku, ne?
|
monam |
|
(7.2.2023 15:31:24) Moniko, spíše jde o to, jak se to hodnotí. Hlásila jsem jedno dítě kdysi na výběrovou základku a chtěla nahlédnout do spisu. Podotýkám, že dítě přijali. Ale v hodnocení nějaké výtvarné aktivity mělo snad i záporné body. Ředitel říkal, že jí kreslení nešlo. Dítě přitom bylo už od školy velmi výtvarně nadané a stále chodí na výtvarku do zušky. V zásadě maličkost )která mě překvapila).
|
|
|
|
|
|
|
Dana |
|
(7.2.2023 12:21:07) Cermat testy byly zavedeny také z důvodu, že při přijímání na gymnázia kvetla protekce a známosti. Když si dělaly zkoušky školy samy, tak třeba protekční děti věděly, jaké tam budou otázky předem a cíleně se na ně připravily. V Cermatu je to pod číslem, takže protekce nehrozí. Ale opět je možná právě při těch školních přijímacích pohovorech. Již to nyní nesleduji, ale doufám, že za ty školní přijímací pohovory není možné dostat příliš bodů.
|
kosatka2 |
|
(7.2.2023 12:33:47) Vlastní přijímací zkouška školy by měla tvořit max. 40% z celkového hodnocení (kdyžtak mě opravte)
|
TaJ |
|
(7.2.2023 12:40:42) Kosatkou, synova vybraná škola má třeba uvedeno, že jednotná přijímací zkouška tvoří nejméně 60 procent hodnocení. Ale není to gympl. Ten zbytek je prospěch z posledních dvou ročníků, pohovor nemají.
|
|
|
monam |
|
(7.2.2023 14:33:19) dano, čistě teoreticky 40 %
|
|
|
Monika |
|
(7.2.2023 12:25:05) No, motivační pohovor jako součást přijímacího řízení na gymnázium by se mi tedy taky moc nezdál, dost by mě zajímalo na základě čeho by se body přidělovaly. Ale tedy ještě jsem to u gymplů nikde neviděla (ovšem zatím jsem se podrobně zajímala jen před pár lety o 8G). Jinak, před rozhodnutím o ne/přijetí bys měla mít právo nahlédnout "do spisu" a zjistit přesně kolik bodů za co dítě získalo a teoreticky namítnout nějaké chyby (jako třeba najít kvíz bez chyby, ale s horším než maximálním bodovým ohodnocením nebo kvíz špatně ohodnocený ...). Ovšem k tomu rozhovoru těžko můžeš co říct ...
|
monam |
|
(7.2.2023 14:32:25) Moniko, no právě. Motivační pohovor a nespecifikované všeobecné znalosti mi nahánějí hrůzu.
|
Delete |
|
(7.2.2023 17:57:08) monam,
kdysi jsem dělala příjímací zkoušky z blíže nespecifikovaných všeobecných znalostí. Na gympl. Chvíli po revoluci. Matika a čeština si byly podobné, ten jeden gympl měl navíc ten test všeobecných znalostí. Byly tam otázky ze zeměpisu, dějepisu, logiky....
Byla jsem tehdy 15. z několika set uchazečů (ten gympl otvíral 6 tříd v ročníku), a do první stovky jsem měla nejnižší počet bodů právě z tohoto testu (15 z 20), protože zeměpis a dějepis byly mé největší slabiny.
A ve výsledku jsem na tenhle gympl ani nešla .
Ale píšu to proto, že blíže nespecifikované všeobecné znalosti nemusí děsit, je to docela fajn kritérium pro tu školu, když už ty státní testy skoro nemají rozlišovací schopnost, protože jsou na ně všichni nadrcení úplně stejným způsobem.
Kdybych byla ředitelka takového gymnázia, určitě bych si do všeobecného testu dala otázky podle toho, jak mám gympl vnitřně orientovaný. I když jsou všechny gymply všeobecné, přeci jen se některý více orientuje na biologické vědy, jiný na matematiku a fyziku, jiný na jazyky....takže bych přednostně chtěla žáky, kterým ten styl mého gymplu sedne.
|
monam |
|
(7.2.2023 19:34:52) LKdybych byla ředitelka takového gymnázia, určitě bych si do všeobecného testu dala otázky podle toho, jak mám gympl vnitřně orientovaný. I když jsou všechny gymply všeobecné, přeci jen se některý více orientuje na biologické vědy, jiný na matematiku a fyziku, jiný na jazyky....takže bych přednostně chtěla žáky, kterým ten styl mého gymplu sedne."
Ano. Jenže já nejsem ředitelka gymplu ale máma, která netuší, co která ředitelka chce nebo nechce. Motivační pohovor? bezva, o čem? Proč chci na gympl? Protože někam jít musím? Špatně? Protože neznám žádnou jinou školu, kam bych šla? Taky špatně? Tak pak ... pak nevím
|
Delete |
|
(7.2.2023 20:09:34) monam,
taky nejsem ředitelka, ale zkusila bych jako taková ředitelka přemýšlet a ne hned odsuzovat.
Motivační pohovor může být právě na téma, proč chci právě na toto gymnázium. A jsme opět u téhož, pokud je to gymnázium něčím významné, a co tak sleduju, každé má cosi do sebe, tak se dá najít důvod, proč chci tam a ne jinam. Nebo proč chci na gymnázium a ne na průmyslovku nebo zdrávku, v případě osmiletých gymnázií pak proč chci na gymnázium a ne zůstat na ZŠ.
"Proč chci na gympl? Protože někam jít musím?"
Tak jednak nikde není psáno, že dítě někam musí. A když už tedy musí, protože si to třeba rodič přeje, tak si nemyslím, že je to nejlepší důvod jít zrovna na gympl. Gympl je především příprava na další studium. Ne nutně, ale to další studium se předpokládá. Takže by dítě mohlo mít představu, co chce dělat a v čem mu právě gymnázium, a právě toto gymnázium, má pomoci. Motivace ke studiu je sakra důležitá a leckdy mnohem důležitější, než plný počet bodů z přijímačkové matiky nebo češtiny. Pokud dítě chce, zvládne gympl vystudovat i se 17 body z testu u přijímaček. Pokud nechce a neví, proč tu školu vlastně studuje, tak je větší pravděpodobnost, že školu časem zabalí, což není dobré ani pro to dítě, ani pro tu školu.
|
Monika |
|
(7.2.2023 22:53:19) Delete, motivace ke studiu určitě není zanedbatelná věc, ale otázka "proč chcete studovat právě naše gymnázium" mi tedy přijde dost děsná. Myslím,že velká část děti neví moc o rozdílech mezi gymnázií a prostě chtějí studovat na nějakém a pak jít na VS (možná vědí jakou,možná ani ne) A "právě toto gymnázium" si možná vybrali,protože je blízko nebo rodiče zjistili, že loni se tam snaž dalo dostat nebo je v Praze hned u metra ... A je to lepší nebo horší než když dítě řekne,že je natesene na speciální učebnu chemie nebo divadelní sál nebo školní sbor???
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(7.2.2023 23:00:01) Ještě, že se na takový věci neptali, když se hlásil syn. Ten měl hlavní důvod, ze tam z domova dojde za 5 minut.
|
|
Federika |
|
(7.2.2023 23:02:27) Moniko, mně na tom nic špatnýho nepřijde. Sama vidím, jak se rozhoduje moje dcera, co sleduje, co je pro ni důležitý a nakonec i kdyby řekla to,že je to jedna z nebližších škol, co je na tom špatnýho? Někdo si vybírá třeba podle toho,že je to gymnázium více zaměřeno na přírodní vědy, někdo podle toho, že poskytují IVP kvůli sportu, více se věnují cizím jazykům , mají brzy rozdělené extra semináře, co já vím...
|
|
kosatka2 |
|
(7.2.2023 23:08:26) Kdyby se mne někdy tehdá ptali, řekla bych podle pravdy, že mě zaujaly jejich semináře o dějinách umění... Třeba v alternativní třídě základky mého dítěte se měli ptát rodičů a neptali... Rodiče chtěli být módní, ale pak jim vadilo, že děti mají "jen" slovní hodnocení a učí se jinak. Ať se necpou do alternativní třídy, když chtějí, aby děti nosily v 1. třídě jedničky... Třídní schůzky byly děs. Měl být pohovor s rodiči, jestli tuší, do čeho jdou a jestli to opravdu chtějí.
|
Federika |
|
(7.2.2023 23:12:16) My jme jako rodiče na podobném pohovoru u základky byli Ale věděla jsem dopředu, proč si školu vybíráme, neměla jsem problém o tom mluvit. Stejně tak se na podobný motivační pohovor může připravit dítě. I to nemluvné. Al většinou je tenhle pohovor spíš součástí obecnější pohovoru, ta motivace je tam jeden z bodů.
|
|
|
Delete |
|
(7.2.2023 23:44:54) "Myslím,že velká část děti neví moc o rozdílech mezi gymnázií a prostě chtějí studovat na nějakém"
Tak to já si zase nemyslím. I já před 40 lety věděla, proč na jeden gympl chci a na druhý ne.
Alespoň v mém okolí si děti vybírají mezi třemi gymnázii (plus jedním soukromým) a i když dopravní obslužnost toho jednoho je výrazně horší, tak prostě při dvou přihláškách nějaká kritéria mají a ne vždy je to ta doprava. Každé to gymnázium má svá specifika. Třeba na jednom se učí španělština, na druhém francouzština, na třetím zase mají skvělý rozvrh a půlené hodiny M a ČJ. To mohou být sakra dobré důvody, proč zvolit to nebo ono.
Žádná z odpovědí nemusí být špatně, protože smysl to má i pro to dítě, proč jde na tu nebo na onu školu. Nejsou to mimina, jsou to patnácti, někdy dokonce šetnáctiletí skoro hotoví lidé zvyklí se ptát po smyslu toho, co musí dělat a učit se, tak proč by neměli mít představu o tom, kde chtějí trávit další 4 roky?
Proč se tedy chodí na dny otevřených dveří a veletrhy škol?Aby se člověk dozvěděl, že je tohle gymnázium od jeho bydliště dál? To asi ne .
|
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(7.2.2023 20:37:34) Se to dá říct jinak. "Mám víc zájmů a ještě si nejsem jistá čemu bych se chtěla věnovat hlouběji. Na gymnáziu získám čas, abych se rozhodla správně" Třeba
|
|
Vranice |
|
(7.2.2023 20:55:00) "Motivační pohovor? bezva, o čem? Proč chci na gympl?"
Čekala bych, že škola, která dá do přijímaček pohovor, projeví větší kreativitu, než se ptát stovky dětí, proč chtějí zrovna na jejich školu.
|
Federika |
|
(7.2.2023 21:06:39) Škola, kam chodí dcera. má i své gymnázium, 60 procent dělají Cermat testy, 40 procent školní část. Ta se skládá ze zkoušky z angličtiny, myslím,že esej a konverzace a z půlhodinového pohovoru na "sociálně-kulturní" téma. Co to přesně je, nevím. Vím jen, že si žák téma vylosuje. Řekla bych, že cílem je dítě víc poznat, zjistit třeba, jestli nějak "souzní" s filozofií školy a tak. Vzhledem k tomu, že školu znám docela chápu.Ale myslím si, že někoho to odradí.
|
|
|
|
|
|
|