Jana (2 děti) | •
|
(5.12.2006 9:56:55) kdo a co s tím počítačem dělá. Když bylo klukům tam 5-7 let, ohromný úspěch měly programy typu "Jak věci pracují" či "Lidské tělo". Práce s nimi však vyvolala v dětech mnohem víc otázek a pro nás jako rodiče víc práce. Samotné spouštění programů a vyhledávání her na disku je postupně naučilo pracovat se soubory. Jak stárli, začínalo je víc bavit hrát komplikovanější hry. A zase, když potřebovali naučit propojovat počítače do sítě (kvůli hrám), vysvětlila jsem jim jak to vlastně funguje a v deseti letech nebyla slova jako "IP adresa" či "sdílení" naprosto běžná. Odmítli jsme počešťovat hry a důsledně děti testuji, zda opravdu rozumí anglickým slovíčkům (skvěle rozšiřují slovní zásobu, obzvášť strategie), ale nejdříve jsem je donutila vyhledat potřebné ve slovníku. Nakonec tak od sedmé třídy ztratili ostych i z internetu, takže syn dokáže udělat jednoduchou webovou stránku. Abych to zkrátila, PC považují za ohromný přínos, ale bylo za tím mnoho práce a času i od nás, naštěstí oba pracujeme v oboru. Neumím si představit, jak se něco takového učí děti počítačově negramotných rodičů, možná od kamarádů či ze školy, ale k tomu bych byla skeptická. Tam to musí zákonitě skončit spuštěním hry nebo prohlížením internetu, to zase za takový přínos nevidím a uznávám,že to se dá naučit i v dospělosti za pár hodin při průměrné inteligenci. Prostě pokud rodiče s počítačem neumí a nebo nejsou schopni se dětem při jeho používání věnovat, je asi zbytečné jim ho pořizovat a doufat v nějaký převratný vzdělávací proces.
|
Dana,dcera 18.měs. | •
|
(5.12.2006 10:11:02) Po přečtení vašeho příspěvku jsem došla k názoru,že si připadáte jako géniusové,kteří naučili brzy své děti na PC.Jen proto,že ho máte doma a pracojete s ním v práci.A proto lidi kteří s PC nepřišli vůbec do styku nebo minimálně by ho dětem neměli vůbec pořizovat domu,jelikož je na něm nic nenaučí.Takhle totiž se to čte mezi řádky ve vašem příspěvku.A je to blbost.Dnes existuje plno knih jak pracovat s PC a internetem a člověk s průměrnou inteligencí na to přijde brzy co a jak.Má matka ( přes 50 let)si asi před dvěmi měsíci pořídila PC a podle knihy už umí toho fakt mnoho,a to u toho nesedí každí den.Takže je to o chtění a nechtění něco naučit.Tak neodsuzujte lidi co neumí na PC a nedělejte ze sebe a své děti nej génia na PC.Takových lidí je a jsou lepší (sebe tam nepočítám,umím jen to co potřebuji).
|
Jana (2 děti) | •
|
(5.12.2006 10:31:43) To je naprostý nesmysl, jestli jste to tak pochopila, tak se omlouvám. Naopak, už od střední školy se jako koníček po práci věnuji počítačovému vzdělávání dětí i dospělých (i když v poslední době na to kvůli příliš náročné práci není čas), jak pomocí organizovaných kurzů i soukromě. právě proto vím, jak je náročné naučit na slušné úrovni pracovat lidi s počítačem. (minulý týden mi málem chytil amok, když moje vlastní máma, které není ještě ani šedešát a s počítačem pracuje léta mi řekla, že chce dát pryč ten program, co jí pořád otravuje, aby "klikala" - jednalo se o firewall) :-)))) Stejně jako neumí mluvit anglicky ten, co chodí dva-tři roky do jazykové školy (ano, doptá se na cestu a objedná si v restauraci), tak neumí pracovat s počítačem ten, kdo se dostane do pošty a přečte si nějakou stránku na internetu. Pokud někdo usoudí, že víc nepotřebuje, je to jeho problém (na to tipuji s odpuštěním vás). Ale na střední, potažmo vysoké škole, zvlášť technického charakteru, je tohle prostě málo. A kdo zvládá víc, má výhodu. Přínos počítače v rodině vidím v tom, že dítě se může naučit věci, ke kterým se ve škole dostane těžko, kluci např. mají na školní síti skoro všechno zaheslené a dostanou se jen k vyjmenovaným programům, které jim spouští při výuce učitel. Ale na to musí být někdo, kdo to ty děti naučí. Navíc se dítě takové vědomosti učí jen tak mimochodem, např. při hraní her. Nic víc jsem říct nechtěla, na nikoho se nepovyšuji.
|
Já | •
|
(5.12.2006 10:51:04) Nechceš se povyšovat, ale vyznívá to tak :-).
|
Jan (2 děti) | •
|
(5.12.2006 11:03:38) :"-(
|
ea | •
|
(5.12.2006 11:50:26) Pro mě nezníte povýšeně, protože rozumím tomu, co ste chtěla říct, ale chápu, že spoustě lidí to tak může vyznít... Je jasné, že problémem není počítač jako takový, ale spíš to, jakým způsobem k němu děti přistupují, resp. k čemu jsou vedeny.
Vidím často u známých jak 6-8 mi leté dítě "za odměnu" X hodin denně hraje hloupé hry, v nichž jde jenom o to, jak postřílet co nejvíc nepřátel. Vzhledem ke stále kvalitnějšímu grafickému provedení jde často o poměrně nechutné scény, které jsou pak vnímány jako něco samozřejmého... Navíc takové dítě ani neví jak konkrétní hru vůbec spustit nebo vypnout, kde ji najít, co znamenají ty nápisy všude kolem, co udělat když program přestane fungovat apod., natož aby tušilo, že počítač slouží i k něčemu jinému. Musím se smát, když pak příslušní rodiče hrdě hlásají, že jejich dítě "umí s počítačem"... I když spíš mi z toho běhá mráz po zádech.
|
|
|
Levandule | •
|
(6.12.2006 11:04:06) Doufám, že Vás Jano neotrávily potrefené husy, které nejvíc kejhají! Chápu o čem mluvíte. Právě minulý týden vyšlo najevo, jak se mi vyplatilo, že jsem zkušenější v používání počítačových programů než moje kolegině. A půjdu ještě dál. Potom totiž nebudu muset skončit u běžné práce, ale budou si mě držet právě pro ty další schopnosti. Je totiž levnější zaplatit mě a kromě běžné práce mi zadávat i úkoly, které ušetří pracovní síly a případně subdodavatele, kteří jsou opravdu drazí.
|
|
Petru | •
|
(6.12.2006 22:59:40) Jano s dvěma dětmi, i mě to tak trochu znělo, i když jste zřejmě jen dobře Počítačově zdatná. ALe není to tak dlouho, co tady Jarda psal podobně a mám dojem, že i vy jste ho kamenovala. Jestli se pletu, tak mě to mrzí.
ALe víc mě mrzí, že tu Jarda "není". Stejně už ho asi nepřivolám, protože se toho bojím, že mně pak budete nenávidět, i když byste mi (někdy a některé) mohly být tzv. ukradené. Ale já mám ráda různé názory, ať je to od lékaře a člověka s rozhledem nebo od člověka technicky vzdělaného nebo hudebně. Ono to tak vypadá často, když člověk něčemu rozumí a my ho dokážem vidět jen z té jedné stránky.
|
|
|
Janava | •
|
(5.12.2006 12:28:56) Jano, napsala jste to dobře. Kdo v tom chce vidět povyšování, uvidí ho vždy. Naše děti PC taky mají, jak já říkám, je to v rámci našeho pudu sebezáchovy. On když člověk používá PC pracovně (manžel) třeba i ke vzdálené správě, tak představa instalace a rytí dětí na něm je opravdu nebezpečná. Jen proto má syn PC od 3 let. A taky je pravda aspoň u nás, že když je člověk z oboru, tak je PC prostě levná hračka, sestavená z vyřazených dílů (které by se jinak třeba i vyhodily), ale většina dětských vzdělávacích programů na tom jede (třeba Clifford, Gordi, Špioni, Oskarové). V tom vidím tu výhodu. Že nějaký "šrot" vždycky bude. Časem i pro mladšího. Takže aspoň u nás to vůbec není o PC gramotnosti, ale o to poskytnout dítěti možnost rýt se v encyklopediích a učit se zábavnou formou, neb já jako matka jsem občas fakt neurotik a PC s ním má víc trělivosti :-))). Mmch. předškolák by podle učitelek pro 1.třídu měl umět počítat do 6 (říkali před 2 týdny na schůzce ve školce). Syn předškolák umí dopočítat do několika set, matematické operace do 20 zvládá, tak snad to nebude tak zlé. Ale je to volbou programů - schválně mu kupujeme jen to, co ho vzdělává (Gordiho kouzelné počty už má připravené Ježíšek). Autíčka jsou jen na povolení a to v řádu minut, bojové hry vůbec s vysvětlením, že násilí je jen na obranu když vše ostatní selže.
|
Petru | •
|
(6.12.2006 22:54:12) Janavo, opravdu záleží na tom.... a hodně.. Přeji vám, abyste našla dobrou školu pro vašeho předškoláka. Kdyby musel mezi nechápavé učitele, tak se z toho brzo osypete. U nás stačí mírně nadprůměrně nadaný kluk, který se ve škole nudí a je to tady. Máme skvělou paní učitelku, ale vzhledem k jejímu věku a počtu dětí ve škole a také tomu, že se věnuje hodně i mimoškolní činnosti pro děti, nějak zapoměla na jedno ze základních pravidel, že chytré děti potřebují práci navíc. Přeji vám, aby to vaše učitelka věděla. Nebo máte vyhlídlou specializovanou školu?
|
|
|
LEPE | •
|
(5.12.2006 13:46:48) naprosto souhlasim s Janou (2 deti) ... Je to o vychove, o pristupu, o vyberu... Muj trilety syn uz umi na PC tez dost veci, sam si ovlada i DVD (i tu mycku zapne sam, laduju ji samozrejme ja :-)) Krome toho denne precteme nekolik jeho knizek, a nekolikrat ho odhanim, ze na cteni ted neni cas... Do knihkupectvi mne na prochazce taha sam, takze ackoli kupuji knizky rada a hodne, uz nas musi obcas dozasobit knihovna... Ale je to jen a jen o rodicich, a pan Mudr. ma mozna pravdu, do nasi skvele Levne dilny sveta deti PC gramotnost potrebovat nebudou, tu budou mit ti, kteri je, mozna, zamestnaji...
|
|
Jana, syn 7,5 | •
|
(5.12.2006 14:15:34) Plně s Vámi souhlasím. Je to všechno o přístupu. Mám téměř 8 - mi letého syna a zrovna v sobotu jsem řešili obdobný problém.Byli jsme pozváni na oslavu narozenin. K mému překvapení se většinu oslavy hrály hry na počítači. A určitě ne hry, které by se mi líbili.A můj syn je v těchto věcech autsider. Když řekl, že to neumí, protože takové hry doma nemáme, děti se divily. A k smíchu jim připadalo, že se na počítači místo her učí angličtinu.Vysvětlování, že je to jedno, že bude aspoň vědět víc než oni, v tu chvíli přišlo vniveč. Rodiče jsou strašně hrdí na to, že jejich děti na počítači "umí" a přitom si neuvědomují, že slova počítačová gramotnost neznamená vědět jak si spustím hru, kde můžu zabít co nejvíc nepřátel.
|
|
Jindra, dcera 2, syn 6 | •
|
(10.12.2006 22:10:14) Plně souhlasím. Skutečně to záleží na rodičích a jejich schopnostech ukázat dětem správnou formou smysluplné využítí pc. A je pravda, že to sám neumím (z jakéhokoli důvodu), tak velmi těžko učím jiného, nebo se snažím, aby se on naučil. A mělo by vždy platit, že pc je pro dítě prostředek, nikoli cíl.
A jak už bylo výše napsáno - pc spadá určitě do kategorie "dobrý sluha, ale zlý pán"
|
|
|
Zuzana+Terezka | •
|
(5.12.2006 10:40:36) Myslím, že příspěvek byl prostě míňen tak, že by rodiče měli alespoň v prvních letech být napřed před dětmi v práci na PC. Aby je prostě rodiče mohli učit. Protože samy se to opravdu nenaučí. A počítačové hodiny ve škole nebývají moc přínosné. A pokud jste dříve na vy ani vaše maminka neuměly a nyní zvládáte, co potřebujete, tak skvěle. Myslím, že i to autorka měla na mysli. Pokud s počítačem neumíte a chcete ho pořídit dětem, měli byste se milí rodičové nejprv vzdělat vy. A vy a vaše maminka jste to zvládly.
|
Sissi | •
|
(5.12.2006 23:31:28) Sami se to nenaučí? A jak jsme se to naučili my? Mýlíte se, dnešní děti se hodně s počítačem naučí samy, když jejich rodiče to neláká nebo se PC bojí. Já patřím ke generaci, které ve škole ukázali, jak se počítač zapíná, pár základních příkazů v MS DOSU (protože nic jiného nebylo) a tvorbu lehkých programů v Turbo Pascalu, které spočívaly v tom, že se člověk půl hodiny mořil s podmínkami, hodnotami a středníky, a získal program, který uměl sečíst dvě celá čísla :o) Dneska ovládám počítač na takové úrovni, že když se mi na něm něco pokazí a volám o pomoc svému příteli informatikovi, tak už se chytá za hlavu, protože když jsem si s tím neporadila sama, tak to nebude žádná prkotina, a můžu s klidným srdcem říct, že jsem v životě nepřečetla jedinou knížku o práci s PC ani neabsolvovala jediný kurz. V tom je totiž kouzlo počítačů, že se všechno dá naučit metodou pokusů, omylů a hlavně kouzelného objevování neznámých končin. Jen se nebát.
|
Nelie |
|
(5.12.2006 23:52:45) sissi - souhlasim. Kim nema ve skole predmet vypocetni technika - oni PC pouzivaji prubezne vsude (snad krome telocviku) a zaci se uci tim, ze ty programy pouzivaji, ne teorii ale praktickym pristupem. A kdyz chtela pouzit cheats na Sims - tak se naucila, jak do toho programu vlezt, neb nebyl, kdo by ji s tim pomohl. Chtela si delat fotky - stahla si program a naucila se s nim zachazet. Nikdo ji to neucil (ja mam jiny program, manzel taky...kazdemu vyhovuje neco jineho)
|
Petru | •
|
(6.12.2006 23:11:52) já teda nesouhlasím, je to něco nového a děti by měly umět o něco míň než rodiče. přinejmenším do určitého věku. dámy, které tak hájíte své 3-leté děti, vy jistě umíte na PC velmi dobře. Ale čtete taky zpravodajství????? Slyšely jste o zneužívání dětí na chatu a nejen tam. Já se docela bojím, že když budou děti chytřejší než já, že budu mít problém je před tím ochránit. Samozřejmě nechci, aby se to nenaučily, ale na něco je zbytečně brzy. to že já se něco naučila sama, ještě snad neznamená, že to bylo o tolik jednodušší než kdyby mi to rodiče vysvětlili. ale stejně by bylo nepřirozené, kdyby to rodiče uměli dřív, když se to neměli proč učit. když byly děti před pár lety malé a učily se na PC, kolik lidí u nás mělo internet a kolik chatovacích místností navštěvovali pedofilové a pod. Zamyslete se, prosím, a pak odsuzujte lidi, co dětem počítač nepořizují nebo na něm neumí.
|
Sylvie |
|
(6.12.2006 23:53:47) No já nevím, Petru, ale moje třiapůlleté a šestileté dítě na internet sice chodí, ale rozhodně nechodí nikam chatovat. Už proto, že mladší nečte vůbec a starší sice už číst umí, ale zatím jenom Čtyřlístky a nápisy na ulici, jakýkoli větší shluk písmenek zatím odmítá ;o) Na počítač se chodí tehdy, když to dovolím a navíc mám děti pod dohledem. Pokud by do budoucna byly nějaké problémy s nadměrným využíváním domácího počítače, tak počítač se dá zaheslovat, stejně tak se dá omezit nebo znemožnit přístup na net. Zneužívání dětí v chatech je problém, ale nemyslím, že když se před dítětem budu tvářit, jako že internet a chat neexistuje, že mi na to skočí :o/ Jsem spíš pro poučení, až to bude aktuální, obávám se, že nepoučené dítě by bylo ve větším nebezpečí, tím spíš, když by přes zákaz chodilo chatovat potají z cizích počítačů (ve škole, u kamarádů...).
Jinak já si nemyslím, že by dítě MUSELO už jako malé chodit na internet. Na druhou stranu na netu se dá najít spousta zajímavých věcí a my si třeba každou chvíli googlujeme nějaké obrázky jevů nebo zvířat, o kterých si nejsem jista, jestli je holka z mého popisu pochopí (gejzír - tajfun - sopka). Jinak hledání zvířat má holka obzvlášť ráda, občas se nám podaří vygooglit i něco "super" (jako třeba jsme jednou narazily na kvákání různých žab :o) nebo jak had pojídá vajíčko...). Hlavně ale děcka chodí na anglické stránky pro děti, což velmi oceňuju, protože já anglicky umím - neumím :o/ takže jsem ráda, že ji poslouchají v originále a já se s nimi nemusím učit, neb bych jim svojí výslovností zbytečně motala hlavu.
|
Petru | •
|
(7.12.2006 0:00:35) Sylvie, já jsem to asi špatně napsala. Já chtěla napsat, že 3 a 6 leté děti se učí malovat Je mi jasné, že četují děti tak asi od 10 let výše, o těch jsem psala. Já věřím, že máte děti pod kontrolou
Bohužel jsem se asi málo snažila to napsat stručně. Ale nechce se mi zapisovat si každé jméno na koho reaguji a jinak to neumím, já počítačům nerozumím. Už mě ale fakt štve, jak se tady překrucuje a slovíčkaří, hlavně od chytrých ženských. Asi brzo vypadnu. Sylvo, omlouvám se a příště si to nechám pro sebe, i kdybych to 100x myslela dobře, jako s tím malováním
|
Sylvie |
|
(7.12.2006 0:15:46) To je mi líto, že jsem to špatně pochopila, ale o malování v příspěvku nebylo ani slovo. MMCH právě kvůli malování občas hledáme nějaká zvířata, když dostanu nějakou záludnou otázku, na kterou z hlavy neznám odpověĎ (resp. nejsem si jista). Ty žáby jsme třeba hledaly kvůli tomu, že jsem si nebyla jista, jak to mají s plovacími blánami...
Teda, nějak mě zlobí vkládání... jestli to tu bude opakovaně, tak se omlouvám :o/
|
Petru | •
|
(7.12.2006 0:24:39) Moje chyba. Jsem už unavená a zaměnila jsem si nějak odpovědi. Psala jsem asi reakci Bobovi, jak jeho syn maluje parní stroj ve 3 letech´, což je asi jen kopírování ale asi má dobrou vizuální paměť
Já jsem byla překvapená, že na to narážíš? Sylvie, právě Ty, když Tvé názory mi dost sedí. DOšlo k nepříjemnému nedorozumění. To se mi ddnes (vlastně včera) stalo asi 3x. Já jsem se snažila poctově přečíst celou diskuzi a nějak se mi to zamotalo. Sylvie, já se to snažím dělat s dětma podobně, ale já už mám nejmladší stejně starou jako Ty nejstarší, tak už uvažuji jinak. Přeji dobrou noc
|
Sylvie |
|
(7.12.2006 0:41:11) Petru, já Bobovi parní stroj klidně věřím :o) Starší holka ráda kreslí, nicméně když šla na pětiletou prohlídku, tak jsem jí kladla na srdce, kdyby třeba měla nakreslit nějakékou panenku, ať si nezapomene spočítat prsty - jestli kreslí tři, čtyři, pět, šest... co na tom, trocha prstů sem, trocha prstů tam :o/ Ale třeba zrovna u žab měla důkladně spočítáno, kolik prstů mají na zadních nohou a kolik na předních, ptákům pečlivě odpočítávala drápky, pavoukům nohy atd. Ale ty postavičky jí tak nějak byly putna, asi z nich neviděla žádný užitek ;o) Takže já věřím tomu, že jestli ses Bobovo dítěti zalíbil parní stroj, tak si ho zapamatoval a nakreslil. Vlastně vůbec odmalička - nejdřív nechtěla kreslit, že "to neumí tak hezky" a později, když kreslila nějakou KONKRÉTNÍ věc, chtěla ji mít co nejvíc stejnou jako originál a dokázala na ní nakreslit i detaily, které jinak běžně na obrázcích nepoužívala.
|
Petru | •
|
(7.12.2006 0:48:37) já mu taky věřím, ale to přece nevylučuje, že má dobrou vizuální paměť, ne? teda jeho syn a že ho zajímá víc stroj než postavička je asi přirozené, když má technicky nadaného tatínka, který se mu navíc věnuje. Nemyslím to ironicky. Už jdu ale opravdu spát. Zítra je taky den. vlastně už dnes ráno
|
Sylvie |
|
(7.12.2006 0:57:22) Petru, no jistě :o) A teď si vem tu ironii osudu - nejenom že to dítě čučí na bednu, ale díky dobré vizuální paměti (pokud ji má) mu půjde i ta gramatika sama, pokud aspoň občas vezme knížku do ruky ;o) (aspoň já patřím mezi ty šťastlivce, co se gramatiku ani tak nemuseli učit, jako spíš ji měli "nakoukanou"...) no ne, já špásuju...
|
Petru | •
|
(7.12.2006 7:06:16) Sylvie, pravděpodobně můj příspěvek zapadne, ale máme to stejně. Navíc si myslím, že inteligent zvládne i chaos a platí to hlavně v učení a ne v uklízení. Myslím to tak, že mu nevadí, že nemá načteno, když mu stačí nakoukat. HIHIHIHI
|
|
|
|
|
|
|
|
Petru | •
|
(7.12.2006 0:05:54) Sylvie, ještě jednou. Když umí dítě víc než já, tak si to heslo najde a odemkne si co bude chtít. Já nemám nic proti dětem u PC, když tam jsou do určitého věku s rodiči (jako vaše děti) a nebo jsou rodiče aspoň poblíž. Já vás chápu, ale vy nemáte snahu chápat mne. A to mne mrzí. Kdo mluví, co chce, uslyší, co nechce.
|
Sissi | •
|
(9.12.2006 20:38:15) Hesla jsou od toho, aby je nepřekonali ani velice šikovní dospělí, natož pak šikovné děti :o) Toho bych se až tak nebála.
|
Petru | •
|
(9.12.2006 20:43:26) syn mého kamaráda na to přišel zhruba v 9 letech, nechci tvrdit, že to je normální ale stát se to může. Není to tak dlouho, co na jedné diskusi psala nešťastná žena, že na to přišla manželovi náhodou, pokusem. Nemyslím si, že heslo je jistota. Když jsi inteligentní a ještě se umíš do druhého vcítit, pak i Tvoje děti mají šanci, že budou takové. to je můj subjektivní názor, já ho nikomu nenutím, jen jsem chtěla na tuto možnost upozornit
|
Ivana Procházková |
|
(9.12.2006 22:06:58) Jak "vycítit" heslo? Když dospělý nechce, aby mu dítě rozlousklo heslo a něco pro to udělá (tj. dodržuje několik málo zásad bezpečnosti), tak ho dítě (ani jiný dopělý) v reálném čase těžko rozlouskne..
|
|
|
|
|
Petru | •
|
(7.12.2006 0:06:21) Sylvie, ještě jednou. Když umí dítě víc než já, tak si to heslo najde a odemkne si co bude chtít. Já nemám nic proti dětem u PC, když tam jsou do určitého věku s rodiči (jako vaše děti) a nebo jsou rodiče aspoň poblíž. Já vás chápu, ale vy nemáte snahu chápat mne. A to mne mrzí.
Kdo mluví, co chce, uslyší, co nechce.
|
|
|
|
|
Damila |
|
(6.12.2006 7:18:29) :o) Ano, máš pravdu, můžeš na PC skoro beztrestně zkoušet zůzné věci a tak se mnoho naučit, je pravda, že tímto praktickým přístupem se spousta lidí naučí víc, než na kursech. Nicméně jsou věci, jež je jednodušší a rychlejší si přečíst, než pracně na ně přijít sám. Já jsem doma také takový "počítačový virus" jak mě nazval jeden kolega a u mého muže se to oslovení hned ujalo. Skoro je to přesné, jsem schopná odinstalovat součásti systému a pak se divit, že mi něco nepracuje. :-) Naštěstí se to vždy podařilo vrátit zpět, ale jednou (poprvé když jsem něco vyvedla-dala jsem do PC dva antivirové programy a ony se "hádaly") tak jsem to nesla známým opravit (jsou to lidé, kteří nám PC prodávali), ti mi řekli co se s tím dá dělat a celkem si vystačím už sama s příručkama a logikou... Ale třeba manžel k tomuto vůbec nemá vztah a když je nejhůř, klidně požádá svého PC-vira (mně), abych mu s něčím pomohla. On nemá takovou odvahu do toho šťourat. Nicméně musím říct, že někdy asi moc horlivosti škodí, fakt to může být někdy až na škodu. Někomu je fakt vhodnější jít na kurs, než si ničit PC. :o)
|
|
kiri | •
|
(6.12.2006 7:56:01) Sisi, máš pravdu. Sama jsem z téže sorty lidí, kteří začínali právě takto. A podle mne to bylo dobře. My jsme ještě věděli, co se v tom počítači děje a jek to vlastně běhá. Mimo jiné i proto nám šlo učení další obsluhy lépe.
Jenže jak dlouho mi trvalo, než jsem se dostala na dnešní úroveň. Dvacet let? Ten kdo chce dneska dětem koupit počítač, nemá k dispozici dvacet let. Je to škoda, ale prostě je nemá. Tady je dobrý kurs k nezaplacení. Jen jsem se s dobrýn kurzem setkala málokdy. Většinou to byl jen prostředek firmy k inkasování vstupného. Chjo.
|
Sylvie |
|
(6.12.2006 8:36:24) Kiri, dvacet let? Já teda nevím, ale před dvaceti lety jsem počítač viděla jednou a to když ho jeden známý přinesl k nám, abychom si jako děti zahrály něco tak exotického jako je průchod minovým polem :o) Přinesl si k tomu nějaké kabely, placatý dédérácký magnetofon, to všechno propojil s naší malou ČB televizí, do kazeťáku strčil kazetu a už se jelo V podobném duchu jsme se učili s počítačem zacházet i na střední škole. Musím říct, že když jsem se nějakých deset let po výuce ve škole dostala k běžnému počítači, mohla jsem s klidem konstatovat, že co jsme se učili ve škole klidně můžu zapomenout, protože před sebou vidím něco úplně jiného. A když jsem pak DOSovské programy postupně opustila a jedu jenom pod Win, je to zase jiné. Počítač ovládám naprosto běžně uživatelsky - umím si nainstalovat programy, které potřebuji, umím v nich pracovat - byť třeba při prvním spuštění programu trochu tápu a dělám některé kroky zbyečně těžkopádně, ale v základním se zorientuju a pokud program potřebuju, jsem schopná se časem zorientovat třeba za pomoci příručky, vím, jak se chránit před havětí z internetu. Běžné problémy zvládám, byť si vzpomínám, že jsme měli jeden účetní program,kvůli kterému jsem několikrát volala hot-line a problémy řešila s jejich telefonickou pomocí. Byl to ale tak pitomej program, že i aktualizace si firma prováděla sama osobně a možnost, abychom si to udělali sami, vůbec neexistovala. Neříkám, že jsem nějaký počítačový génius, ale prostě počítač ovládám tak, jak potřebuju a pokud potřebuju znát něco nového, tak se to prostě průběžně za pochodu doučím, žádný problém. Zvládám práci s internetem, včetně tvorby jednoduchých webových stránek - tam jsem ale ustrnula na základní znalosti HTML, dál mě nebavilo se "novinky" učit, protože nepotřebuju umět programovat webové stránky. Orientuju se v tom, co v počítači mám a kde to mám. ROzhodně mě tohle úsilí nestálo dvacet let, ale šlo o to základní rozkoukání se, ztracení ostychu z počítače, a pak už jen ochoty neustrnout na tom, co jsem se naučila ;o) CHápu, že jsou lidi, kteří na počítači umí daleko víc, než já, ale mně tohle stačí k práci i zábavě, aniž bych musela volat servis kvůli každé chybové hlášce. TOhle se prostě dá zvládnout během pár měsíců, pokud člověk chce. Řekla bych, že většině lidí tohle stačí ke štěstí, aspoň já nemám žádný reálný důvod, abych měla ještě hlubší znalosti.
|
Petru | •
|
(6.12.2006 9:03:38) Sylvie, já před 20 lety viděla počítač ne jednou, ale jeden. A to takový, že zabíral dost slušnou místnost na hraní.
|
|
kiri | •
|
(6.12.2006 10:45:15) NO, před léty dvaceti. To asi tak bude. I ten typ počítače souhlasí. Prastará IQ151, pak ZX81 a ZX Spektrum a pak vrchol dokonalosti Amiga a Commodor64. Mezi tím PMD85 a další třeba Consuly. Byly to doby. :-) ... nostalgická slza :-)
Chtěla jsem tím říci, že mnoha lidem stačí ke štěstí základy práce s počítačem. A já nejsem proti. Ale ke každému A je i B. Mezi umím něco napsat v počítači a efektivně ovládám textový editor je dost rozdíl.
|
kiri | •
|
(6.12.2006 11:25:10) ... a mimochodem, právě při přechodu z MS DOS na Windows jsem pochopila, že se až na tu grafiku nemění vůbec nic, že je všechno úplně stejné, jen přikryté hezčím kabátkem a pohodlnější.
|
|
Sylvie |
|
(6.12.2006 11:51:22) Mezi umím něco napsat v počítači a efektivně ovládám textový editor je dost rozdíl. Kiri, jistě, to já nepopírám. Jenom jsem přesvědčená, že pokud POTŘEBUJU (mám motivaci) něco ovládat, nepotřebuju k tomu roky pracovat s počítačem, ale dá se to naučit i bez předchozích zkušeností.
|
|
Lucienda |
|
(6.12.2006 20:20:02) jo, pred 20 lety taky lidi umeli mnohem lip programovat (myslim klasickou numeriku), setril se totiz vypocetni cas. dnesni algoritmy, kam se kolikrat hrabou...
|
|
|
|
|
|
|
sarmi |
|
(5.12.2006 13:52:46) dano, janin prispevek je pouze konstatovani skutecnosti, jeji zpusob vyuzivani pc, ne vychvalovani. bohuzel se tva reakce obratila proti tobe, protoze pises urazlive a zatrpkle, mozna proto,ze jane trosku zavidis. a mimochodem, lepe nez "geniusove", zni "geniove"...
|
Dana,dcera18.měs. | •
|
(6.12.2006 13:19:19) Nevím proč by se to mělo obrátit proti mě.Takto na mě její článek zapůsobil,tak jsem napsala svůj názor.Uražlivost v tom neni a závist už vůbec ne.Jaká,probůh?!To že umí na PC?!Dnes na něm umí spousta lidí.A nemusí te mne opravovat u slova "geniove".Jestli jste si někdy nevšimla,tak tady dělá hodně lidí chyby ve slovek.Nebo je snad opravujete všechny???!!! :-/
|
|
|
mag | •
|
(5.12.2006 14:43:57) Jana se 2 dětmi má pravdu a nemám pocit, že by se povyšovala. Lidé, kteří mají kolem počítače stohy papírů, aby věděli, co zmáčknout, když to napíše tohle, nejsou ti, které lze nazvat počítačově gramotnými. Jakmile jim dáte novou verzi programu nebo nějaký jiný, ale podobný program, jsou ztraceni. Bohužel v mnoha knihách a některých kurzech je "výuka" vedena právě tímto směrem: klikneš semhle, zmáčkeš tohle a vypadne z toho tamto. Mimochodem "umím to, co potřebuju" mi vyznívá (naprosto bez urážky) stejně, jako když si mnoho lidí po maturitě myslí, že už umí všechno. Ve skutečnosti jsou teprve krok za startovní čarou a mnohým to vydrží až do konce života.
|
|
|
Zuzana | •
|
(5.12.2006 10:22:02) Zcela souhlasím s předchozím příspěvkem. Mnozí rodiče pořizují dětem počítač, jako větší "digi hru". Což je zásadní chyba v přístupu k PC. Myslím, že je nutné, aby rodiče používali a využívali PC a internet stejně tak, jak tomu budou chtít u svých dětí. A pokud s počítačem neumí, dítě skutečně začne a skončí jen u her. Ale my jsme také "počítačová" rodina, u nás prostě myčka myje nádobí, na sporáku se vaří a počítač je k vyhledávání informací a zjednodušení práce. A děti jak myčku, tak počítač používají se stejnou suvertenitou k tomu, k čemu je to určeno. A jak se v článku psalo, že děti, co mají doma počítač, jsou o půl roku pozadu v matematickém testu... Probůh no a co? To přeci není žádný zničující verdikt. Např. matematické tabulky jsou k tomu, aby si člověk nemusel vše pamatovat a usnadňovaly práci s výpočty. Stejně tak počítač. Když se vhodně používá.
|
Linda | •
|
(5.12.2006 14:35:39) a nechápu, proč by měly být matematické znalosti důležitější než znalosti práce s PC. Dnes je PC běžnou součástí života, tak proč bychom od něj měli děti odhánět? Děti by se přeci měly učit především to, co ve svém životě budou potřebovat.
|
mag | •
|
(5.12.2006 14:49:27) Máte pravdu, matematické znalosti samy o sobě nejsou k ničemu. Jenže matematika je způsob přemýšlení, a to velmi užitečný. Těžko z článku vyvodíme, v čem vlastně ty děti zaostávají, jestli umí o 10 vzorců míň, tak bych to taky neřešila, jestli mají problémy např. s logickým odvozováním, je to na pováženou. Učit se myslet je určitě užitečnější než se učit pracovat s PC. Až budou dnešní děti dospělé, nějaké Ctrl, Alt a Del jim pravděpodobně nebude k ničemu.
|
|
Pátek | •
|
(6.12.2006 23:21:49) a já nesouhlasím. Chci vidět, jak vám matematika nebude nic říkat, až vám vemou zlatou platební kartu. Jo a kde budou základy matiky až budete před pokladnou přepočítávat poslední koruny na rohlík a pivo. Uvažujte od základů. Já taky vzorečky neznám, ale pak mám problém, když zapomenu nějakou základní věc, která se vztahuje na běžný život. když třeba potřebuju spočítat kolik kachliček potřebuji na několik stěn v koupelně. to fu matiku potřebuju a neříkejte, že vy máte na všechno lidí???? je jasné, že půlroční zpoždění se dá dohnat, ale kdy??? za ten půl rok už se musím učit něco jiného a také díky tomu, že mám počítač, který mí dává tu možnost poznat množství dalších věcí.
|
|
|
kiri | •
|
(6.12.2006 7:38:47) V matematice nejde o znalost vzorců. To je právě ten strašný omyl, který do nás základní školy natloukly. Proč? Protože znalost vzorce se velmi dobře kontroluje. Takže se velice často sníží škola k tomu, že se prostě jen zkouší vzorce. Vždy když slyším, že se někde učí děcka vzorce bez toho, aby jej odvozovaly, se mi pomyslně otvírá kudla v kapse. Taková matematika je pak vážně k ničemu.
Matematika je jediný předmět (snad ještě s výjimkou dobře vedené fyziky), který je přímo určen k tomu, aby rozvíjel logické myšlení a poznávání souvislostí. Proč zrovna matematika? Protože v matematice jsou úvahy a odvození jasně vyjádřitelné, výjimky snadno zdůvodnitelné a důkaz je jednou provždy.
Jinými slovy. Když dítě nezná vzorec, je všechno v pořádku. Když jej neumí odvodit, byť neuměle třeba s pomocí obrázku, je to problém.
Nemůžete počítat na počítači nebo dokonce programovat, pokud nedokážete sestavit vzájemné souvislosti mezi čísly. A věřte, že to na středních školách často problém je. Děti nemají problém s tím, naťukat vzorec do správné kolonky. Děti mají obrovský problém už se zadáním příkladu: Je dána cena 654 Kč bez DPH. DPH činí 5%. Vložte do buňky C6 vztah, který určí cenu včetně DPH. Pak přijdete na to, že nejsou schopné si rozebrat ani tak krátké pravidlo jako je "Procento je setina základu".
Kdysi kdesi se naučily tři vzorce o vztahu základu, počtu procent a procentové části, které zapomněly a už je nejsu schopné odvodit ani s nimi pracovat. Tak na takovouhle "matematiku" můžeta opravdu nadávat kolik chcete a dostane se vám jen mého souhlasu.
Ale prosím, neříkejte, že MATEMATIKA je k ničemu. Na matematice, jejích "nepochopitelných" teoriích a "hrách a hříčkách" je založena celá naše současná technologie a potažmo i společnost.
|
Janava | •
|
(6.12.2006 9:59:43) Kiri, tomuhle já neříkám matematika ale selský rozum :-). Myslím že jde o to problému POROZUMĚT, protože bez porozumění to samozřejmě nejde aplikovat a pak i vzorce jsou na nic. Mmch. teda že procento je jedna setina sta jsme se synkem probírali před 2 dny - a to mu bude 6... Asi tohle považuju za intuitivní věci. Ale rozhodně - když to dobrý učitel dobře nevysvětlí, je to o ničem. To platí i na VŠ, taky jsem párkrát stála na cvíku před studentama a musela jsem si s tím poradit (v roli vyučujícího). Předpokládat že jsou napůl mimo a vysvětlovat polopaticky byla nutnost, jinak tak 1/2-1/3 tápala. Ale po pochopení to zvrzal sotva jeden. Muž učí na jiné VŠ a tam zase "kdo to nepochopí standardně, nepatří sem" berou jako normál :-). To by na mé alma mater moc lidí nezbylo :-))). Ale opravdu má nesmírný vliv styl podávání informací. Nevyhmátnutí podstaty pedagogem může být jádro pozdějších potíží :-/ (mmch. mi někdejší šéf na katedře vždycky vyčítal že vysvětluju moc jasně a pak to každý pochopí a už to nemá kouzlo vědeckého přístupu :-))).
|
|
|
|
Jana (2 děti-4roky a 15 měsíců) | •
|
(5.12.2006 21:27:15) Nemyslím si,že by počítače nějakým způsobem snižovali inteligenci dětí.při vhodném používání-vhodná doba,limitovaná doba,vhodný software-mohou hodně pomoci.
|
kiri | •
|
(5.12.2006 22:12:09) Ne, počítače samy o sobě opravdu nemohou snížit inteligenci dětí. To opravdu ne. Na druhou stranu jim ubírají čas na aktivnější činnosti. Děti pak mohou ztrácí pohybové schopnosti, hůř čtou, hůř píší a tím se i hůř učí. Projeví se nechuť ke škole a tady už se dá mluvit o snížení inteligence. Využívat počítače jednoznačně ano, ale opravdu s mírou, aktivně a hlavně vždy ve spolupráci s rodiči.
|
Nelie |
|
(5.12.2006 23:41:01) ono to asi bude pristupem skoly k PC. Dcera je v 7 tride v Kanade, kazdy zak ma vlastni web stranky (pristupne v ramci skolni web), umi pouzivat hodne programu - text editory, spreadsheats, grafy...ted delala 10min film pro skolni projekt, sestrihala/grafiku pridala/ruzne triky - na PC a pak prepalit na DVD (coz byl ponekud slozitejsi proces diky Windows/Apple/DVD compatibilite:))) psani vsemi 10 se naucili ve 3 tride (paradox, oni pisi ve skole vicemene jen tiskacim, psaci brali ve 4 tride a jen okrajove a vlastne to vubec nepouzivaji) Nerekla bych, ze ji dela problemy cteni/psani - ona je velky knihomol a problem kouknout do knizky misto na obrazovku nema. Rekla bych, ze ji PC hodne naucil. A ma i hry, ale vetsinou jsou aspon castecne vzdelavaci - Civilization, Zoo Tycoon, i ty popularni Sims maji neco do sebe (ucila se podle planu stavet virtualni dum)
|
kiri | •
|
(6.12.2006 23:33:38) Nelie, no vidíš a o tom tu vedu debatu. O míře a způsobu využití.
|
|
|
|
|
|