Občas chvíle s dobrým programem i pro předškoláka
Janava píše: >> skoro bych uvítala nějaký prográmek na typ úlohy "vyber co mezi ostatní věci nepatří" nebo "najdi rozdíly"<<
Takový program právě píšu (už dva roky - se dvěma dětmi na mateřské) a jestě pořád není hotový. Kreslím obrázky věcí, zvířat,... Už obsahuje skládanky, různě veliké mozaiky, hrátky se slovy a písmenky (obrázek jablka, napsat celé slovo jablko, nebo srovnat přeházená písmenka, diktát jednotlivých písmenek), chci tam dát i hru na paní prodavačku (správně vracet peníze) a na zákaznici (vybrat z peněženky správné množství peněz), a spousty takových věcí.
Mám velké plány právě takových logických úloh, jaké si přeje Janava (i pro tříleté děti). Ale nevím, kdy to dodělám do stavu k veřejnému šíření (dodělat sadu obrázků, neteře musí namluvit písmenka, slabiky, slova, doprogramovat snadné ovládání a ke všemu hlasovou nápovědu,...). Asi to nikdy nebude úplně hotové :-((.
Moje Eliška (skoro 6 let) zbožňuje třeba ty mozaiky. Někdy stráví u počítače dva dny po sobě i po dvou hodinách (ráda si vymýšlí i svoje mozaiky), ale pak si zase na počítač dva tři týdny ani nevzpomene. Ale i kdyby chtěla, třetí den už bych ji k počítači nepustila.
Na televizi by chtěla koukat hodně, ale pustíme jí nejvýš zhruba 3x týdně pohádku po hodině a půl. Počítám, že až bude chtít sedět víc u počítače, dostane časový limit pro počítač a televizi dohromady.
Hodně moc kreslí, vyplňuje sešity pro předškoláky, hraje si (dlouhatánské dialogy hraček mezi sebou). Proč by si počítání a tvorbu slov z písmen a různé logické hry nemohla trénovat na počítači, kde to jde mnohem rychleji, když psaní v ruce trénuje dost a dost?
Jde o to, aby pro dítě počítač byl přínosnou zábavou. A neodkládat dítě k počítači na dlouhé hodiny. Hlídat, pomáhat.
A chtěla bych, aby všechno školní učivo bylo multimediálně zpracované - aby si dítě mohlo přehrát a prozkoumat výklad látky, na kterou chybělo nebo kterou nepochopilo, vyzkoušet si třeba výpočty v praxi, ověřit si znalost slovíček, nastudovat si zajímavosti navíc v oblíbených předmětech,... Počítač by nikdy neměl nahradit učitele, ale měl by pomáhat.
Odpovědět