13.4.2013 20:12:15 sovice
Re: Nejednoznačná bible
Ráchel,
já se tím taky dost zabývala, z podobných důvodů jako ty; celkem dost jsem toho v této věci načetla, ale... bohužel si myslím, že to nelze tak jednoduše smést se stolu; především proto, že tyhle a podobné verše dodnes svazují mnohé ženy a křesťanská společenství jako okovy. Pavel považoval za přirozené i otroctví, ale to mě netíží, protože je to teď prostě pasé, ale s postavením ženy se hýbe teprve krátkou dobu. A nejde jenom o ty verše, které jsem zmínila - ty jsou sice pro mě poměrně iritující, ale některé jiné se poměrně významně dotýkají samotného vztahu žen k Bohu - takový 1. Korintským 11, kde se v 3. verši píše
Rád bych, abyste si uvědomili, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy muž a hlavou Krista je Bůh.... Ano, je to v dobové souvislosti(mimochodem, připadá mi velmi lehounce komické, jak Pavel bere vhodnost délky/zahalování vlasů a podobné detaily jako danou přirozeně
) Ano, i tam napíše "v Kristu ovšem není žena bez muže ani muž bez ženy", jinde "není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši."; ale přesto, jakkoliv to v rámci Pavlovy doby bylo přirozené, pochopitelné a v mnoha směrech pokrokové, žena je pro něj v okamžiku, kdy přejde od teorie k praktickému životu prostě o příčku níž než muž, žena je člověk, ale ne tak úplně svéprávný
Jinak se omlouvám, že v téhle diskusi nebudu pokračovat, ale na tomhle fóru, bez možnosti náhledu před odesláním a rychlého propadání se vlákna v živějších diskusích to je pro mě celkem složité, pokoušet se o hlubší diskusi; a nerada bych tu sepisovala plachty; tyhle věci jsou pro mě spíš na rozhovor.
Odpovědět