14.4.2013 11:19:00 Filip Tesař
Re: Nejednoznačná bible
Ježíš se k sexuálnímu život vyjadřuje nepřímo, v odpovědi na dotaz ohledně možnosti rozvodu (tehdy se rozváděl pouze muž od ženy, nikdy naopak), přičemž říká, že jediným důvodem k rozvodu je manželčino smilstvo (Matouš 19).
Z apoštolů se k tomu vyjadřuje pouze Jakub, když říká, co mají pohané převzít ze židovského zákona: nežít ve smilstvu (Skutky 15:20).
Vše ostatní je od Pavla: tělo není pro smilstvo, nýbrž pro Pána (1. Korintským 6:13); kdo se dopouští smilstva, hřeší proti vlastnímu tělu (1. Korintským 6:18); Pokud jde o to, co jste psali: Je pro muže lépe, když žije bez ženy. Abyste se však uvarovali smilstva, ať každý má svou ženu a každá svého muže. Muž ať prokazuje ženě, čím je jí povinen, a podobně i žena muži. Žena nemá své tělo pro sebe, ale pro svého muže. Podobně však ani muž nemá své tělo pro sebe, ale pro svou ženu. Neodpírejte se jeden druhému, leda se vzájemným souhlasem a jen na čas, abyste byli volní pro modlitbu. Potom zase buďte spolu, aby vás satan nepokoušel, když byste se nemohli ovládnout. To ovšem říkám jako ústupek, ne jako příkaz. Přál bych si totiž, aby všichni lidé byli jako já; ale každý má od Boha svůj vlastní dar, jeden tak, druhý jinak (1. Korintským 7:1-7); proto umrtvujte své pozemské sklony: smilstvo, necudnost... (Kolosským 3:5); a každý z vás aby uměl žít se svou vlastní ženou svatě a s úctou, ne ve vášnivé chtivosti jako pohané (1. Tesalonickým 4:4-5); manželství ať mají všichni v úctě a manželé ať jsou si věrni (Židům 13:4).
Pavel ještě shrnuje: smilníci, cizoložníci... nemravní, zvrácení nebudou mít účast v Božím království (1. Korintským 6:9).
Můj osobní závěr: Pro Ježíše je sex vcelku okrajovým tématem, kritizoval mimomanželský sex.
Pro Pavla, který sám uznával jako vrchol křesťanského života absolutní celibát, je manželství ústupkem, uznává manželský sex, doporučuje při něm zdrženlivost, vše říká obecně, celkový rámec je zřejmý, ale jaké všechny formy sexuálního života jsou odsouzeníhodné, je ponejvíce formou výkladu, např. o homosexualitě se Pavel jednoznačně nevyjadřuje nikdy.
Jinak pro úplnost, v bibli najdeme také tohle: za cizoložství smrt, za mužskou homosexualitu smrt (ženská se nezmiňuje nikdy, takže čistě podle litery Písma je dovolena, i předmanželsky a mimomanželský), za soulož s mentruující ženou vyhnání, kdo uvidí svého otce nahého, zemře (3. Mojžíšova, 13).
Odpovědět