16.4.2013 8:48:38 Filip Tesař
Re: Nejednoznačná bible
Ten kluk není zbohatlík. Jen mylně přisuzuje fakt, že jezdí autem s řidičem, a že táta taky jezdí autem s řidičem, jakémusi přirozenému stavu, který ho odlišuje od jiných, možná předpokládá, že děda dřív taky jezdil stejně a praděda taky... kdo ví. A podobně ty spojuješ dva jevy, do značné míry náhodně souběžné, do přímé závislosti.
Myslíš si, že současnost je přirozeným výsledkem postupného procesu, který začal v dobách prvních křesťanů, dokud nedospěl do dnešního stavu? Tak to ale nebylo. Londým před dvěma sty lety vypadal o poznání děsněji než dnes, Temže byla hnusná stoka, lidi kadili na ulici, plno chudinských brlohů. Jak si to srovnáš s tím, že šlo o křesťanskou kulturu?
Po většinu křesťanských dějin byla čínská města větší, čístší, lépe urbanisticky založená a spravovaná než evropská. Kdybys měl srovnat kolem roku 1500 Čínu a Evropu, dopadlo by to pro Evropu dost bídně. Vyvodíme z toho, že před pěti sty lety bylo lepší konfuciánství, zatímco dnes křesťanství? Za vlády pravověrně katolické vizigótské dynastie Španělsko upadalo (hluboko pod stav, v jakém bylo za pohanských Římanů), za vlády muslimů se ekonomicky pozvedlo, dřív se města měnila pomalu na vesnice, nyní rozkvetla co do velikosti, krásy, ekonomické síly. Co s tím?
Japonská města jsou většinou velice čistá a dobře spravovaná, lépe než například v katolickém Polsku. V Japonsku násilím vymýtili křesťanství v 17. století. Podle křesťanských měřítek jsou Japonci většinou pohané a modláři. Vyvodíme z toho, že pohanská kultura je lepší než katolická? Přidali bychom do vědomí, že je lepší než hinduistická, trochu trpké příchuti...
Odpovědět