6.12.2017 11:18:31 Filip Tesař
Re: Odmítnutá knížka
Podle mýho je navíc otázka, kolik učitelů Homéra doopravdy samo přečetlo? A i kdyby, kolik mu fakt rozumí?
Většina lidí, co má o Homérovi nějakej pojem, má podle mě za to, že Ílias popisuje deset let obléhání Tróje, končící trójským koněm. Ale tak to není, popisuje události šesti tejdnů, během kterejch postupně graduje osobní spor mezi řeckým vrchním velitelem a nejlepším válečníkem, končí to pohřbem dotyčnýho válečníka, důraz je na osobních vztazích a na tom, jak se ty vztahy promítaj do společnýho úsilí, obléhání k tomu tvoří kulisu s řadou odboček, který se postupně sbíhaj k vyvrcholení.
O Odyssei jsou zase lidi v naprostý většině přesvědčený, že popisuje smělý výpravy dobrodružně založenýho Odyssea. Ale tak to není, popis cest a dobrodružství tvoří jen zlomek, z deseti let, o kterejch pojednává děj, tvoří plavba po moři všehovšudy pár tejdnů, veškerý dobrodrůžo je nedobrovolný a Odysseus se chce furt akorát vrátit (o dobrodružstvích vypráví sám a naznačuje, že si je přibarvil). Hlavní rámec tvoří Odysseova postupná katarze nad tím, že se rozhodujícím způsobem přičinil o obléhání i zkázu Tróje, což vedlo ke zkáze zlatýho věku v Řecku.
Oba eposy si kladou určitou základní otázku, k ní předkládaj základní tezi, antitezi a syntezi, postupnou gradaci hlavní linie zakončenou katarzí, kromě hlavní obahujou taky jednu doprovodnou dějovou linii (Ílias: Hektór, Odysseia: Télemachos) plus další vedlejší linie. Ale to není všechno, oba eposy jsou vzájemně komplementární a tvořej celek, kterej se obrací k hrdinskýmu věku coby vzoru, ale ten celek neznamená jen přímou časovou návaznost, spíš Oddysea tvoří širší a Ílias užší část.
Ale kterej učitel to vůbec ví, a pokud ví, je schopnej to žákům zprostředkovat? Učitel na základce podle mýho výjimečně, a žáci na základce to schopný pojmout nejsou vůbec, chybí jim chuť přečíst obrovský dílo ve verších, znalost historie, ale i schopnost vcítit se do postav, protože jsou sami prostě ještě děti.
Odpovědět