angrešt |
|
(13.1.2012 15:00:26) Šešule, zajímavé téma.
Teď se potkávám s domácím vzděláváním u jedné své studentky v rámci projektu pro nadané. A, hmmm, ona je fakt prima, je šikovná od přírody a navíc jí myslím domácí vzdělávání svědčí, je strašně vepředu před vrstevníky, nejen vědomostmi, ale celkově způsobem myšlení, prací s vědomostmi...jo, fakt jo. Ona sama si to chválí. Ale mně připadá, jak bych to řekla, taková neotrkaná. Nevím, co s ní udělá posléze střet s realitou, no. Je to taková květinka pěstovaná ve skleníku plném intelektuálního supervýhřevu. Ale až přejde najednou do běžné školy, tak aby ji to nesemlelo. Nevím, nedokážu odhadnout.
Jinak s domácím vzděláváním jsem se v určité formě potkala sama na sobě - popisovala jsem to tu jednou v diskusi o kritickém myšlení, jak mě táta podle svého určitého systému "vzdělával v přemýšlení". Ale to není domácí vzdělávání v pravém slova smyslu, že. Ovšem podepsalo se to na mě rozhodně dost - intelektuálně kladně, ale bohužel sociálně poněkud záporně - on se člověk pak moc liší od spolužáků a to není ve škole teda žádná výhra. Zvlášť, když jde o brýlatou holku, která je nejmenší ve třídě. Ale to souvisí s domácím vzděláváním jen okrajově.
|
Lei |
|
(13.1.2012 15:31:46) angrešte, souhlasím s tím "vypuštěním skleníkové květinky do světa". To by byla věc, nad kterou bych asi nejvíc přemýšlela. Co s těmi mými dětmi udělá střet s realitou. Chtělo by to mít dětí hodně a vůbec tu rodinu kolem velkou, aby se zmírnila ta izolace.
|
angrešt |
|
(13.1.2012 15:49:22) Lei, jo, kdyby jich bylo povícero, tak by to asi bylo lepší. Já nevím, třeba to tak dopadnout nemusí, ale zrovna tahle dívenka mi tak připadá - že si neuvědomuje to, že pro většinu jejích vrstevníků není vzdělávání obrovská životní radost a cíl, no
|
Žžena |
|
(13.1.2012 17:53:26) angrešte, pro tu nadanou slečnu, která je vzdělávaná doma, možná bude podle Tebe kulturní šok, že všichni nejsou zanícení študáci. Ale to, co se doma naučí navíc, jí nikdo nevezme. Kdyby byla v klasické škole, čučela by do zdi.Pravděpodobně by byla za magora a divnou. Přijde mi to jako velká devíza do budoucna - mít možnost strávit aspoň pár školních let bez toho, abys byla ten ulítlej šprt (beztak vyloučenej z kolektivu).
|
angrešt |
|
(13.1.2012 18:03:53) Žženo, ale jo, to určitě bude. Jenže on velký objem vědomostí a schopnost s nimi (dokonce s radostí) pracovat je sice devizou pro budoucí dospělý život, ale pro soužití v normální škole to žádné terno není.
Jednak to možná pro ni bude šok, až zjistí, že ostatní to tak jak ona nemají.
Ale taky bude možná (řekla bych, že určitě, i teď poněkud trčí jak bolavej palec) za pěkného exota pro spolužáky. Kteří jsou navíc kolektivem už pěkných pár let. A spíš bych řekla, že jí to dají sežrat oni a že nezapadne a možná se spíš dočká šikany. Je navíc fyzicky teda hodně křehká. A neuvyklá sociálním vazbám spolužáků. Které jsou prostě výrazně jiné než např. vazby v zájmových kroužcích, protože v nich svedl děti dohromady společný zájem. Ve škole je svedla obvykle dohromady pouze adresa bydliště. Vědět to samozřejmě nemůžu, ale vidím to jako celkem pravděpodobné, že bude mít problémy.
Její intelektuální nadprůměrnost by ji, pravda, asi dělala problémy, i kdyby byla ve škole od začátku, a možná jí to takhle pěkných pár let šikany ušetřilo. Ale nevím, jestli "si to na ni nepočká" a nedopadne to pak ještě s větší silou. Ale fakt nevím, nejsem věštkyně.
|
štěpánkaa |
|
(13.1.2012 18:06:36) angreště, kolik jí je? Nejlepší by bylo, kdyby se pokusila "zapadnout" do nějakého nově vznikajícího kolektivu - gymnázium, jazyková ZŠ, apod, podle věku.
|
angrešt |
|
(13.1.2012 18:08:16) štěpánko, předpokládám, že asi půjde na nějakou výběrovou školu - intelektuálně na to stopro má. Ale neptala jsem se jí, co plánuje. Takový nový kolektiv by to asi řešil, to máš pravdu.
|
|
|
Žžena |
|
(13.1.2012 18:14:38) angrešte, ta "síla vztahů mezi spolužáky" je řekla bych dost otazná. Záleží na nátuře, já jsem introvert, takže jsem vždycky měla jednu nejlepší kamarádku a se zbytkem třídy jsem žádné vztahy prakticky neměla (taky šprt, no...). Na třídní srazy dnes nechodím a je mi upřímně jedno, co ti lidé, kteří se mnou chodili do třídy, dělají. Zato mezi lidmi, se kterými jsem měla společné zájmy, se mi vyvrbilo řada přátel, kteří mi vydrželi dodnes, chodíme si na svatby, stýkáme se, víme o sobě atd.
|
angrešt |
|
(13.1.2012 18:33:04) Žženo, vůbec nemluvím o vztazích mezi spolužáky pouze ve smyslu kamarádství. Vztahy mezi spolužáky jsou kladné, záporné i neutrální. Ale spolužáci jsou okolnostmi přivedeni k různým formám spolupráce - někdy i přímo učiteli, kteří mají třeba tendenci dát nějakého tahouna ke slabému žákovi, "ať mu to trochu ukáže" a tak. Navíc se čím dál víc rozšiřuje používání třeba společných projektů, kde se opět musí uplatnit nějaká spolupráce.
Já neříkám, že tohle nemůže doma vzdělávaný jedinec za žádných okolností získat jinde než ve škole.
Také jemožné, že nic takového v životě potřebovat nebude, protože ho intelekt vytáhne až na nějaké samotářské badatelské místo, třeba.
Ale nejpravděpodobnější je, že mu cosi z toho chybět bude a může to pak mít nepříjemné důsledky při následném "střetu s realitou".
|
Ropucha + 2 |
|
(13.1.2012 19:19:57) angrešte, myslím, že ten sociální přínos školy trochu idealizuješ. Dítě ve škole klidně může zůstat jen pramálo zasažené, pokud je to např. introvertní dítě, které se jen minimálně zapojuje do kolektivu a hned po posledním zazvonění jde domů. Ono se toho o těch přestávkách zase tolik nestihne a při hodinách frontální výuky také ne. Otázka spíš je, jestli existuje dostatek alternativ, kde by dítě tou socializací mohlo procházet. Naše společnost je podle mě málo různorodá na to, aby to v nějakém masovějším měřítku fungovalo, takže škola zůstává hlavním místem s touto funkcí.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.1.2012 19:38:08) Žluťásku, já právě také. Seděla jsem, koukala, dost času jsem se nudila a pak jsem šla domů. Bylo mi celkem jedno, co za další děti v té třídě sedí, kamarádila jsem se s dětmi z našeho a sousedního domu, které se mnou do třídy nechodily Později jsem se s pár dětmi ze třídy i skamarádila, ale kdyby to nebylo, nic by se nestalo Druhý stupeň ZŠ pak byl pro mě vyloženě záležitost, která mi ublížila, ale to tu rozepisovat ani nechci.
|
|
|
kávička |
|
(13.1.2012 19:33:17) Starší dcera nedávno vyslovila názor, že se už nemůže dočkat, až ze ZŠ odejde na gympl. Prý už se to s těmi dementy nedá vydržet. Učitelka běžně tráví víc než 50% výuky napomínáním a řešením kázeňských přestupků. Ve třídě je hluk, na děti s poruchami učení nemá učitelka čas. Ty chytřejší se nudí a do školy chodí za trest. Na rodičovských schůzkách se člověk nedozví nic o probírané látce, ale pořád dokola se řeší šikana a jiné lahůdky. Kdybych holce nabídla domácí školu, bude skákat 1,2 m vysoko. 100% vím, že učivo by při individuální výuce zvládla za 6 vyučovacích hodin týdně. Místo toho tráví ve škole hodin 25.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(13.1.2012 19:38:05) Souhlas, v některých případech je opravdu čas trávený ve škole spíše ztráta času.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.1.2012 19:42:42) jedůfko, já myslím, že ztráta času je to více či méně ve většině případů. Masové vzdělávání je neefektivní, jenže co jiného by dělaly celé dny děti, jejichž rodiče musejí z valné většiny pracovat mimo domov?
|
Roya |
|
(13.1.2012 20:15:14) Anett, tak, tak...
|
|
|
|
kávička |
|
(13.1.2012 19:39:15) Sociální vazby o krátkých přestávkách, kdy děti odchází na WC, svačí, přesunují se do jiné třídy, připravují si pomůcky na hodinu ( někteří se napadají a ubližují ostatním, nebo rychle opisují domácí úkol)? Tyhle vazby má Angrešt na mysli? Lepší vazby si vybuduješ v kolektivu, který dohromady spojuje konkrétní zájem. (Sbor, kolektivní sporty, skaut, divadelní kroužek apod.).
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(13.1.2012 19:42:38) Já si osobně myslím, že ty "sociální vazby" se dají vklidu dohnat na druhém stupni, ale přístup ke vzdělávání špatná škola může zkazit na celý život.
|
Delete |
|
(13.1.2012 19:48:16) Jedůfko, mám to také tak .
|
|
|
|
|
Šešule |
|
(13.1.2012 19:40:37) Nevím, jestli to angrašt idealizuje, ale myslím, že "přežití v džungli" se dítě při domácím vzdělávání nemá dítě šanci naučit. Jasně, že jsou děti, který prostě nemají problém. Když ale vzpomenu na sebe na ZŠ, tak mě by rodiče asi dost neprospěli, kdyby mě např. až do 9. třídy (to myslím už jde) učili doma. Byla jsem trochu jiná, zažila jsem šikanu, ale taky jsem se naučila v kolektivu fungovat a došla ke schopnosti nejen přežít, ale i si tu existenci užít (bez toho, abych se např. naučila vozit se po druhých, to jsem nikdy nedělala). K tomu skleníkovatění: Mám dojem, že i díky tomu, že jsem vychodila ZŠ až do devítky a nešla na gympl hned z 5. třídy mám větší povědomí o jiných lidech, než o "intelektuálech", než moji spolužáci, kteří šli (často z iniciativy svých VŠ rodičů) na gympl hned, jak to šlo. Nedokážu si představit, jaký povědomí bych měla o běžným životě běžnejch lidí, kdyby mě rodiče nejdřív učili doma a pak mě dali na gympl Troufám si říct, že bych byla dost mimo.
|
|
|
Delete |
|
(13.1.2012 19:47:29) Šešule, no tak třeba můj muž zůstal v tomto směru dost mimo, i když do školy chodil . Pravda, od třetí třídy na jazykovku, takže na výběrovku....
Mně ale stejně přijde nesmyslné chtít po všech, aby věděli, jak žijí jiní....to znamená vyžadovat od nich povinný zájem o to....ten, koho to nezajímá, může být v kolektivu pořád a stejně bude pořád mimo. Ten, koho to zajímá, si tu cestu k tomu najde....
|
Delete |
|
(13.1.2012 20:00:18) Žluťásku, jak to tak sleduju, máme mnoho společného, od vlastních zkušeností, přes potřeby a způsob realizace, až po mnoho názorů . Akorát ja už jsem psala, já bych své děti učit doma....no ne nedokázala, ale měla bych ze sebe v tomto směru strach....a zase ne že bych o tom neuvažovala, jednu dobu dost vážně, když hrozilo, že každé z dvojčat bude jinak zralé na školu a já nechtěla dávat odklad té zralejší a ani bych je nedokázala rozdělit o rok od sebe.... U nejstarší holky jsem většinu výhrad k běžné škole řešila Monessorkou....
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(13.1.2012 20:07:53) Žluťásku, jdi do toho. Je čas na změnu i ve školství
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(13.1.2012 20:22:36) Žluťásku, to chápu. Mně se hrozně líbí škola, kterou rozjela Jena. Ono když si člověk za tím svým přesvědčením jde, tak toho nakonec docílí, ale jednoduché to není. To rozhodně ne. Na druhou stranu je to něco, do čeho má smysl investovat čas a energii, nejen obecně, ale taky proto, že to člověka baví a práce je zároveň koníčkem.
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(13.1.2012 20:21:26) Žluťásku, tuším, že nejen, že dvojčata, ale čtyři holky? Nebo ty máš mezi dětmi nějakého kluka?
Já má jen pedagogické minimum. Vyučovat mě baví, ale také se mi do současné školy chce míň a míň....proto jsem tu psala o tom domácím učiteli, to by mi asi vyhovovalo nejvíc....a ty bys v tom navíc měla praxi .
|
Delete |
|
(13.1.2012 20:42:51) Žluťásku, já ty holky mám také čtyři, jen jsem začala s plozením o dva roky dříve, takže jsou narozené 01/2x03/05 . Žiju v obci, která má statut města, ale fungování se tu moc neliší od větší vesnice (kromě přistěhovalců se tu každý s každým zná a spousta se tu toho nezměnila třeba 50 let, protože většina si stojí za tím, že tak to tu bylo vždycky . Ano, také vidím největší problém v tom, jestli by bylo koho učit....I když, když vidím, kolik jsou dneska lidé ochotní platit za soukromé školky a jak daleko jsou ochotní vozit děti kvůli "lepší" škole, tak třeba by se možnost našla... No a s tím vzděláním, já třeba bych ráda studovala, měla jsem v merku doktorandské studium "Teorii výuky fyziky" nebo teď bych zase radši Speciální pedagogiku, ale musím počkat, až holky budou opravdu samostatné ohledně dojíždění na kroužky a do školy a tak.... Ono to studium je na dlouho, ale zase se dá, když na to přijde, pokračovat i při tom zaměstnání.... Já se ted bojím, že brzy mi to pedagogické minimum stejně stačit nebude, takže buď si tu klasiku dodělám taky nebo školství opustím...na střední školu se mi nechce .
|
|
|
|
|
|
|
Šešule |
|
(13.1.2012 20:02:21) Vědět, jak žijí jiní, je velká výhoda. Člověk pak tak lehce neprohlašuje, že "kdo pracuje, ten si vydělá" a že "lidi co nemaj peníze je nemaj, protože se jim nechce makat", například
|
|
Šešule |
|
(13.1.2012 20:14:52) Ve škole většinou přjdeš do kontaktu s "lidovou masou". Když chodíš na kroužky, nebo se stýkáš jen s dětma z DŠ je to do určitý míry skleník. Nevím, jak moc objektivně je důležitý mít to povědomí. Pro mě důležitý je. Netvrdím, že KAŽDÝ dítě z DŠ nutně MUSÍ být skleníková kytka a nemá ponětí o světě. Myslím ale, že je tam k tomu větší šance.
|
Šešule |
|
(13.1.2012 20:22:49) Aha, tak to jsem se asi blbě vyjádřila. Nemyslím, že rodiny, co mají DŠ jsou finančně za vodou. Na tom příkladu rodiny "za vodou" jsem chtěla ilustrovat, že to dítě prostě může postrádat kontakt s určitým typem lidí, s určitým prostředím, což pak nese následky do života. Netvrdím, že ten kontakt musí být vždycky a jen příjemnej.
|
|
|
|