Zasjaj. |
|
(14.11.2012 23:34:04) Mam v predrevolucnum indexu nekolik nevyhnutelnych zkousek z toho vseho, ale jedine Manifest jsem cetla cely a poctive a se zaujetim a dneska bych nedala dohromady ani ty omilane ”tri zdroje”.
Je tu spousta lidi, co ctou, studujou, vyucuji, vysvetli mi to nekdo? Co si mam projit strucneho a vystizneho, abych pochopila, cim byl Marx novy a originalni a cim je aktualni ted?
|
Zasjaj. |
|
(14.11.2012 23:38:43) Belohradsky nekde rika, ze dejiny spolecnosti, lidi zijicich pospolu, jsou dejinami a evoluci prav, od prav politickych jsme se dostali k pravum socialnim a uz se tesim na prava na ticho a cisty vzduch.
Chapu nalehavost doby, kdy vznikaly socialni strany a hnuti, co byl ale ten klicovy obrat k bolsevismu?
Jelikoz povazuju Neubauera za sveho duchovniho tatinka, tak jsem, jiste dost zjednodusene, prijala jeho filosoficky vyklad vzniku a zaniku komunismu. Komunismu jako zjeveni ducha novoveku ve spolecnosti. Toho ducha, ktery se vytrhl svym myslenim z prirody a ta se stala jen nezivou sumou mechanickych vztahu v geometrickem prostoru, spocitatelnou a predviatelnou jako masinka, ovladnutelnou, vsak my porucime vetru desti, planovatelnou, jako petiletky a ponizenou, jako zurodnene celiny.
Jenze se zacatkem minuleho stoleti a skomiranim novoveku zacala doba nova. Pomalu a nejprve jen v kuloarech se cas relativizuje, prostor pokrivuje, electron je neuchopitelny, s psychoanalyzou a chaosem v prirode i na akciovem trhu se stava svet opet zivy a nepredvidatelny, vzbuzuje respekt a pokoru, nikoli panovacnost.
Komunismus nebyl spravna myslenka provedena spatne, komunismus byl spolecenskym zjevenim sve doby, ktera prave pomiji.
|
Tante Ema |
|
(15.11.2012 8:20:40) O Marxovi píše zajímavě E.Fromm. Zřejmě jediná možnost je prokousat se Kapitálem. Já si to netroufnu interpretovat a už vůbec ne na zdejší platformě, tady je moc vysoká laťka. Ale nemám pocit, že by se nějak navracel bolševismus. Proč ti to tak připadá? Bolševismus není jediná možná totalita přece.
|
Zasjaj. |
|
(15.11.2012 16:10:53) Tante dik za tip, ne nepripada mi, ze se navraci bolsevismus, to jsem se asi spatne vyjadrila, naopak je jejho doba nenavratne pryc, ale chtela jsem se po lopate dozvedet, co rekl Marx....a usetrit si praci s Kapitalem. bohuzel nemuzu ted diskutovat, jen jsem nakoukla, doctu vsechno poctive v noci
|
Monty |
|
(15.11.2012 16:14:07) Na to skoro stačí Wiki, ne?
Centrálním konceptem jeho filosofie je jeho postupně formulované pojetí dějin, Engelsem později označované jako historický materialismus, pozdějšími marxisty také jako dialektický materialismus (on sám tato označení nepoužíval). Ten je založen na Hegelově dialektice, tedy nahlížení vývoje jako stálého konfliktu tezí a antitezí, které ústí v syntezi, jež vývoj posouvá o krok dále. Jde tedy o princip věčného konfliktu. Za základní vlastnost společenského řádu označil konflikt různých společenských tříd: „Dějiny všech dosavadních společností jsou dějinami třídních bojů. — Svobodný a otrok, patricij a plebejec, baron a nevolník, cechovní mistr a tovaryš, vedli nepřetržitý boj, tu skrytý, tu otevřený, boj, který pokaždé skončil revolučním přetvořením celé společnosti nebo společným zánikem bojujících tříd.“ — Komunistický manifest, 1—2. Posledním stupněm třídního boje je pak podle něj soudobý konflikt proletariátu a buržoazie. Podle něj je jediným a nevyhnutelným rozuzlením tohoto věčného konfliktu beztřídní, komunistická společnost. Sociální spravedlnosti má být dosaženo odstraněním příčiny třídního boje, tedy zrušením soukromého vlastnictví výrobních prostředků, a to i za cenu násilí. Jeho filosofie je do určité míry scientistická: on sám byl přesvědčen, že s konečnou platností odhalil historicko-společenské zákonitosti vývoje — proto bývá jeho nauka nazývána „vědecký socialismus“, proto ho Engels v pohřební řeči přirovnal k Darwinovi.[9] Na druhou stranu však nevypracoval žádnou ucelenější koncepci sociálního systému, který by měl nastat po konci kapitalismu."
|
|
Ananta |
|
(16.11.2012 9:39:58) Zasjaj, já bych se teda tady nesnažila dozvědět co je to komunismus. Tady ti na to spíš napíše každý svůj názor a interpretuje to podle toho jak moc je vlevo nebo v pravo.
|
aky |
|
(16.11.2012 10:09:26) Ananto, nie napravo a nalavo. Podla standartneho zapadoeuropskeho diskurzu je komunizmus nazov pre rezim vzniknuty po roku 1917 v Rusku a nasledne silou expedovany do zvysku Europy. Pokial im budes vysvetlovat, ze je to ""posledna beztriedna spolocensko ekonomicka formacia"", ktora nastane po ""realnom socializme"" poklepu si na celo a nebudu Ti rozumiet ( okrem studentov frankfurtskej skoly a marxistov).
|
štěpánkaa |
|
(16.11.2012 19:58:57) možná by si měli v západní Evrově vyjasnit dojmy a pojmy
|
aky |
|
(16.11.2012 21:21:02) Nemeli. Staci pockat na generacnu vymenu.
|
štěpánkaa |
|
(16.11.2012 21:22:20) jo, třeba se tu začne mluvit německy, nebo anglicky ještě, že u toho nebudu.... přesto si myslím, že i té západní Evropě by si mohli doplnit vzdělání
|
aky |
|
(16.11.2012 22:16:30) Jasne, cely zapad si bude doplnat marxisticko-leninske dogmy a ucit sa budu u vychodonemeckych sudruhov, ktorym po spojeni Nemeciek neuznali ziadne vzdelanie z oblasti filozofie, historie, prava a vsetkych ideologicky indoktrinovanych odborov. Nechces im ist prednasat? Urcite maju nedostatok odbornikov.
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2012 20:04:17) nic takového jsem nepsala. a nejsem z oboru, maximálně bych mohla poskytnout přednášu z matematiky, kde se holt ty "pravdy" tak často nemění. Ono totiž tím, že se budeme tvářit, že některé věci neexistovaly je z historie nevymažeme, že..... a ani nepochopíme.... a můžeme se těšit, až se nám to pěkně zacyklí a zopakuje. jen doufám, že ani já, ani nikdo z lidí co znám už u toho nebude
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Girili |
|
(15.11.2012 0:06:08) Vsimla sis, v jakou pokrocilou hodinu sem podobne narocne tema hazis?
|
Zasjaj. |
|
(15.11.2012 2:01:42) kdyz ja se driv neutrhnu
|
|
|
Monty |
|
(15.11.2012 9:10:45) Zkus třeba tohle, ale radši nalačno.
http://www.marxists.org/cestina/lenin/1917/statarindx.htm
|
Ananta |
|
(16.11.2012 9:44:49) To je ale Lenin ne?
|
Monty |
|
(16.11.2012 9:45:42) Jj. Lenin.
|
Ananta |
|
(16.11.2012 9:48:38) Lenin je ale trochu jiný kalibr než Marx...
|
|
|
|
|
Hr.ouda |
|
(15.11.2012 9:29:20) na Marxe mi nesahej . Já bych snad dnes, vzhledem k tomu, jak je to slovo používáno, oddělila i Marxe a tzv. marxismus. Já ho vnímám jako významného filosofa i ekonoma, jehož myšlení bylo velmi ovlivněno osobní zkušeností s dobou a sociálními okolnostmi společnosti, v níž žil. Natolik významného, že v podstatě kdekdo, kdo chce ve společnských vědách něco znamenat, se musí s Marxem nejak vypořádat....
Tohle není vhodný prostor pro diskutování jeho myšlenek do hloubky, ale říci, že Marx je "bolševismus", "reálný socialismus" nebo ho dávat do jednoho pytle se Lenem, případně mu přišít stalinistickou diktaturu, je horší jako ztřeba říci, že Le Bon byl fašista, protože Mussolini důkladně studoval jeho ideje a traduje se, že měl Psychologii davů na stolku hned vedle Bible - což mi připomíná: je křesťanství totéž, co exkomunikace, vyvražďování kacířů nebo upalování čarodějnic?
Já nevím, zkus jednu jedinou knihu, Ekonomicko filosofické rukopisy.
Jinak Marx psal v době, kdy v Anglii dělníc pracovali 16 - 18 hodin denně, 7 dní v týdnu, od dětství, ženy u strojů rodily, děti mřely jak mouchy, za mzdy se nedalo žít, dělnící žili v brlozích, děti pracovali v dolech - zdokumentovány jsou případy, že od 4 let - v malých chodbách seděli a otevárali a zavírali vrátka 12 hodin denně, zároven začal poprvné v historii masově jen nezaměstanosti, popisovány jsou úplně bizarní deformace těla, které vznikaly u těch, kdo přežili do dospělosti, tím, že se v temnotě továren od dětství kroutili u strojů....A to vše prosím v době, kdy byly v Anglii velmi moderní myšlenky, které bychom dnes označili za primitivní sociální darwinismus, kdy se věřilo, že lidé si za svoji bídou moho usami a že pomáhat slabým a chodým je sociální zlo, protože to kazí kvalitu populace - ano, začaly se formulovat myšlenky eugeniky, které pak masově použily Spojené státy a vylepšilo nacistické neměcko....i tomu Marx čelil.
Jo, taková celkem krutá myšlenka A. Smithe o neviditelné ruce trhu, která přinesla tolik neštestí a strádání a krizí, tak ta se ted furt adoruje,holtr ideologii určují vítězové. (btw. i ta Smirhova "neviditelná ruka" je překroucena a vytržena z kontextu, jak se komu hodí)
|
Monty |
|
(15.11.2012 9:32:39) Hroudo, jenže Marx s tím měl asi tolik reálných zkušeností jako ty nebo já. Marx byl kavárenský intouš, který si navíc velmi "nelevicově" zakládal na šlechtickém titulu své ženy.
|
Hr.ouda |
|
(15.11.2012 9:37:03) pokud vidíš Marxe takto jednoduše, tak na toto téma s tebou nemohu diskutovat.
|
Monty |
|
(15.11.2012 9:42:42) Hroudo, tak jsou to TAKY fakta. A jak jsem psala už mockrát - mám radši činy než kecy, takže pro mne jsou daleko větší frajeři Saint-Simon nebo Fourier než Marx. Ten jenom něco popsal, to zvládne kdekdo.
|
|
|
Monty |
|
(15.11.2012 9:49:39) madelaine, viž níže - mne empatie v podobě keců nedojímá. A je úplně jedno, jestli je dotyčný levičák nebo pravičák.
|
Monty |
|
(15.11.2012 9:54:31) madelaine, ale "tady" není realita, "tady" si v podstatě všichni čteme noviny nebo lakujeme nehty.
|
|
Hr.ouda |
|
(15.11.2012 9:55:21) nelze diskutovat s argumentem ad hominem, nenech se do toho lapit.
|
|
|
Hr.ouda |
|
(15.11.2012 9:54:08) takže by ti měl imponovat Lenin, přetavil slova v činy ....
já si třeba myslím, že ideje mají význam ....mimochodem - mimochodem, jakýpak praktik byl Ch. Fourier? A jeho nejlepší myšlenky , zejména myšlenku rovnosti žen, nutnosti vzdělávat lidi s ohledem na jejcih vlohy, ne na pohlaví , taky tyhle myšlenyk abys v jeho dílech dolovala v záplavě fantasmagorií - já ho četla, vím co píšu.
|
Monty |
|
(15.11.2012 9:55:10) Hroudo, taky jsem to kdysi četla. I toho Marxe.
|
|
|
Ananta |
|
(16.11.2012 9:51:25) Monty, ale ty "kecy" to jsou myšlenky, které mají obrovskou sílu. Změna společenského řádu je úplně jiný level, než někomu občas dát nějakou charitu. To že se to vymklo je druhá věc, on se vymkl u nás i ten kapitalismus.
|
|
|
Hr.ouda |
|
(15.11.2012 9:50:27) hlavně tímto argumenetm bych mohla zrušit témeř celou politickou ekonomii
|
Hr.ouda |
|
(15.11.2012 10:02:30) myšlenka neviditelné ruky trhu, tak, jak je používána, ospravedlní klidně i vykořisťování nejhrubšího zrna, dyt ten detský delník v Bangladéši nabízí na pracovním trhu svoji pracovní sílu téněř zadarmo úúúúúúplně dobrovolně, kdyby nechtěl, tak by to přece nedělal , no ne? A hloupek by byl podnikatel, kterej by "nekoupil", jo to je trh, vážení, my nic, to trh , teda Trh, nebo spíš Pantrh?
|
Monty |
|
(15.11.2012 10:05:51) Hroudo, dětský dělník v Bangladéši pracuje skoro zadarmo proto, aby přežil. Je to srovnatelně špatné jako nevzít práci za malý plat, protože "to už je lepší sedět doma, brát podporu a čučet na TV". Oba systémy jsou stejně demoralizující a z dlouhodobého hlediska dysfunkční.
|
Ananta |
|
(16.11.2012 9:57:29) Monty, chceš tím říct, že kapitalista pocházející z z vyspělé země může v klidu zaměstnávat děti v Bangladéši a dát jim jen tolik, aby neumřely hlady, zatím co on si jezdí medákem a je ve svém vyspělém státě bohatá elita? Jo a ještě nakonec vlastně dělá dobrodiní?
|
Monty |
|
(16.11.2012 10:38:54) Ananto, ty to pořád stavíš strašně konfrontačně a navíc stylem "pokud podnikatel nedá dítěti v Bangladéši rovnou toho mercedesa, je to bezcharakterní idiot". Dítě v Bangladéši nejspíš žádnej mercedes nechce a kdyby ho náhodou od někoho dostalo, nevědělo by, co s ním - max. by ho prodalo, ale ty peníze by nepoužilo "po evropsku", protože na nějaký evropský standard zvysoka kašle. Sice jsem nebyla v Bangladéši, ale pár tzv. rozvojových zemí jsem poznala. Pořád tu přecházíme jednu věc - my nějak žijeme a "oni" taky nějak žijou, jenže stejně tak, jako bychom my nechtěli žít jejich život nechtějí oni mít ten náš. K ničemu ho totiž nepotřebujou. Podstata celého problému "vykořisťování" je v jedné jediné maličkosti - země nemá tolik půdy, aby uživila sedm miliard lidí. Podle odhadů OSN jich v roce 2050 bude devět miliard. A i kdyby měl každej sedmi miliard mercedesa, bude mu to ve finále prd platné, když nebude mít co jíst. Mercedesa se nenažereš. Ten, kdo zaměstnává dítě v Bangladéši mu neprokazuje žádnou laskavost, ani nepáchá dobrodiní, on ho jen udržuje při životě. Samozřejmě se na to taky může vykašlat. Ovšem na současném stavu má právě naše společnost (euroamerická) lví podíl, protože jsme ty ostatní nenechali být. Tzn. žít a umírat podle jejich prinicipů a jejich možností. Pokud je podle tebe zaměstnávání chudých lidí v rozvojových zemích vykořisťování, fajn. Nebudeme je vykořisťovat a necháme je chcípnout hlady. Jenže oni už to TEĎ akceptovat nebudou.
|
Len |
|
(16.11.2012 11:38:51) Monty, nejsou jen dve moznosti, tj. vykoristovat nebo nechat zemrit hlady. Sweatshopy jsou proste spatne a i kdyz zapadni firmy, ktere je vyuzivaji, nastavuji kodex vyroby, tak ten je zhusta nedodrzovan tamnimi majitely sweatshopu. Zapadni firmy uz v naproste vetsine nevlastni ty vyrobni kapacity, to jede cele na systemu subcontracts (mluvim teda o jednoduche vyrobe, treba saty, boty). Neni duvod, proc by takova prace mela byt vykoristovanim, detskou praci ty kodexy vzdy zakazuji, ale mistni majitel nedodrzuje, stejne, jako nedodrzuje mzdy, pracovni podminky atd., protoze on si chce ten zadek vozit v Mercedesu. Zapadni kultura uz opravdu pronikla i do Bangladese Takze ono by slo tu vyrobu ohlidat poradne a nevykoristovat, jen by k tomu musela byt vule, skutecna vule v zapadnim svete. Coz neni, protoze prave spousta lidi vidi jen dve moznosti - vykoristovani nebo nechat o hladu.
|
|
Ananta |
|
(16.11.2012 11:56:04) "nedá dítěti v Bangladéši rovnou toho mercedesa, je to bezcharakterní idiot".
To je pitomost, takhle to určitě nestavím.
|
|
|
|
|
|
|
|
|