Mája+kluci 07, 11 |
|
(25.9.2014 10:25:56) Syn s Aspergerovým syndromem má od letoška (2.třída) asistentku. On nemá nějak zvlášť divoké projevy, jen se často "zasekne" na banalitách (něco je jinak než jindy, nefunguje mu pero, apod.) a pak se nezvládne zapojit do výuky, občas se vzteká. Protože je jich letos ve třídě 25, tak jsme se s paní učitelkou domluvily na tom asistentovi (syn má nárok, ale loni jich bylo ve třídě jen 18 a učitelka ho zvládala sama). Naivně jsem to považovala za pozitivní, že paní učitelce ubyde práce, protože asistentka pomáhá i ostatním dětem a pomáhá i při přesunech na tělocviky, bruslení apod. (zavázat brusle 25 dětem jde určitě líp ve dvou lidech). Teď jsem ale zjistila, že ne všechny učitelky to berou stejně. Na angličtinu jsou děti rozdělené a dozvěděla jsem se, že syn jako jediný ze třídy chodí k jiné učitelce než zbytek třídy (ti jsou rozděleni mezi 2 další učitelky). Při dotazu na důvod jsem se dozvěděla, že druhé dvě učitelky nechtěly ve své skupině dítě s asistentem. Naše třídní se mi to snažila vysvětlit, ale víceméně z toho vyplynulo, že buď jim vadí asistent ve výuce nebo jim vadí potenciálně problémové dítě ve výuce. Obojí považuju za dost nešťastné... Takže se ptám, nejraději přímo zdejších učitelek, ale i ostatních: Jak je vnímáno dítě s asistentem? Je to tak, že si řeknou "Panebože, když má asistenta, tak to bude fakt těžký případ a učit ho rodši nebudu, když to nebude nutné?" Zrovna syn nenarušuje výuku nijak výrazně, byť chápu, že to někdy není jednoduché, většinu jeho potíží vyřeší asistent. Naopak spousta dětí s ADHD narušuje výuku daleko hůř, ale tím, že nemají asistenta, tak tolik apriori nevyčnívají. Stojí to vůbec za to, o asistenta v dalších letech žádat, když by to syn vcelku zvládl i bez něj? Považujete za důležitější pomoct dítěti prostřednictvím asistenta i za cenu jeho jisté stigmatizace?
Omlouvám se za elaborát a děkuji všem za odpovědi
|
Judy+2 |
|
(25.9.2014 10:32:33) Docela me prekvapuje, ze si takto ucitelky muzou zaky vybirat. Asi jim vadi ty potencialni problemy, mozna ale taky dohled dalsi dospele osoby na jejich vyuku. Oboji je dost spatne. U syna ma jeden chlapecek asistentku a pani ucitelka si moc chvali, ze pomaha chvilemi i ostatnim detem a ji pri praci. Takto to prezentovala i na rodicaku, takze vsichni rodice to take tak vzali.
|
Františka85 |
|
(25.9.2014 10:39:15) Nemám zkušenost s prací s dětmi, ale kdyby mi měl někdo celý den koukat prakticky přes rameno, jak pracuju, tak neudělám nic.
|
jentak | •
|
(25.9.2014 10:42:23) Ale asistent přece nekouká, má práci s tím kterým dítětem. Je to prostředník mezi učitelem a dítětem - tak to vnímám já. Pokud by učitel myslel, že mu někdo kouká za zady, aby ho mohl kritizovat, tak by přece nemohl učit, protože děti snad taky vidí přístup učitele a taky by mohly kritizovat, ne?
|
Františka85 |
|
(25.9.2014 11:16:16) Asistent má samozřejmě na práci dítě, ale tu přítomnost dalšího dospělého při vyučování vnímá učitel jinak než děti. Před inspekcí taky hodina vypadá úplně jinak
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(25.9.2014 11:23:09) Františko - to je to, co mi fakt vadí! Proč je před cizím dospělým hodina jiná? Sakryš snad ta inspekce chce vidět, jak vypadá běžná hodina a ne co je ze sebe ochotná učitelka vymáčknout "když se někdo kouká" a bez dozoru je hodina jiná
|
|
Delete |
|
(25.9.2014 19:41:31) Františko, můžu tě ujistit, že když rozjedu hodinu, nevnímám, jestli mi tam někdo kouká nebo ne. Odučila jsem i před inspekcí předmět, který není primárně "moje srdcovka", učila jsem to tak, jak bych to učila i bez nich, prostě proto, že jsem špatný improvizátor a ještě horší herec. Byla jsem nakonec i pochválena, což potěší. Při inspekci nebo hospitaci vedení si člověk dává spíš bacha na formality, jako je úvod a závěr hodiny, což je nakonec ku prospěchu věci, protože to tam patří a dětem vyhovuje, když vědí, co je čeká a nakonec jim to někdo shrne. Mojí výhodou je, že nejsem sólista a mám poměrně rozvinutou schopnost řídit lidi, takže asistentku zvládám úkolovat, případně určit priority, když je toho víc, co by mohla, pokud ona sama situaci úplně nevystihne. Ale většinou není třeba nic říkat...ona dělá svoji práci, já také svoji a vzájemně se doplňujeme.
|
|
|
|
Tessis |
|
(25.9.2014 13:02:22) Mě teda učitelka vnímá jako pomoc, ne jako někoho, kdo hlídá a kritizuje její práce. Normálně se spolu bavíme, co a jak, ona mi řekne, co si myslí, že by bylo třeba fajn pro to dané dítě udělat, vyrobit atd. Prostě jsme kolegyně, rozhodně ne sokyně
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(25.9.2014 13:03:44) Tessis
|
Tessis |
|
(25.9.2014 13:09:31) Já jsem přidělená ke dvěma dětem...jedno dítě má problémy hlavně mentálního charakteru (nezvládá učivo), druhé dítě naopak jak se tu píše nadprůměrně inteligentní, ale obrovské problémy s chováním. Moc si neumím představit, co by učitelka dělala beze mě, když jeden by nedělal vůbec nic a koukal z okna, a druhej hlučel, ječel, vztekal se, nadával atd. Já mám docela co dělat s nima dvěma, neumím si představit mít je a zbytek třídy.
Samozřejmě musím respektovat styl výuky učitelky (já třeba bych učila jiným způsobem), ale nejsem tam od toho, abych řešila učitelku, ale musím řešit právě ty dvě děti, aby jednak zvládaly učivo a jednak prostě krotit ty projevy, které patří k diagnoze.
|
|
|
|
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(25.9.2014 10:43:32) No, ony si ty děti asi mezi sebou rozdělovaly do skupin (jen na angličtinu), takže to bylo na nich. Oba přístupy (nechci tam nikoho dospělého, kdo by mi koukal do výuky, nebo nechci tam potenciálně problémové dítě) mi dost vadí, ten první důvod asi víc. (Druhý do jisté míry chápu, ale bylo by fajn, nejprve zjistit skutečný stav a až pak řešit).
Jinak sama třídní učitelka mi po 2 týdnech školy říkala, že je syn naprosto v pohodě a že by potřebovala asistentku spíš na jiné děti
|
Len |
|
(25.9.2014 10:50:13) Nejak nechapu, jak si muze ucitelka vybirat, koho chce a koho nechce do tridy To by snad mela zmenit povolani.
U nas jsou teda asistenti standard, ucitel nikdy neni na prvnim stupni ve tride s detmi sam, na zacatku skolni dochazky jsou minimalne dva az tri asistenti plus jsou deti, ktere maji sveho vlastniho k tomu (treba muj syn). Urcite je to pro ucitelku pomoc, kdyz ma ve tride treba 30 ctyr-petiletych. Vzdyt v CR si take ucitele stezuji na velke tridy, meli by vitat kazdou pomocnou ruku s otevrenou naruci.
|
|
Len |
|
(25.9.2014 10:56:31) Danulu, az tricet, myslim, ze dcera mela dokonce 32. A pak jsou deti se svym vlastnim asistentem, treba to moje. Ti 2-3 asistenti jsou ve tride, i kdyz tam zadne specialni dite neni, proste jako pomoc, extra ucitelky s nizsim platem.
|
Len |
|
(25.9.2014 11:29:39) Danulu, nj, mistni urad vydava povoleni pro stavbu novych bytu a domu jak na bezicim pasu, ale nove skoly nestavi a stavajici nezvetsuje
|
|
|
|
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(25.9.2014 10:56:28) To jsem si taky naivně myslela, že asistenta uvítají jako pomoc. Očividně asi ne všichni. Takže teď zjišťuju, jestli je to výjimka nebo spíš častá věc...
|
hbf |
|
(25.9.2014 11:28:04) Napadá mě paralela s paní na úklid domácnosti. Leckdo by to uvítal jako pomoc a leckdo by to zatratil jako nemístné rušení svých kruhů ...
Jinak já osobně mám pocit, že dítě s asistentem, který ho musí o přestávkách usměrňovat a odvádět ze třídy, by se mělo vzdělávat mimo "normální třídu". Chápu začlenění u tělesně postižených, chápu snahu o začlenění dítěte, které je pomalé, úzkostné, ... ale nechápu snahu o začlenění u dítěte, které terorizuje své okolí, ruší výuku, ječí, ničí, ubližuje.
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(25.9.2014 11:44:34) Hbf, psala jsem snad, že syn někoho "terorizuje, ječí, ničí"? Ano, občas to s ním není jednoduché, třeba nechce spolupracovat ve chvíli, kdy nechápe důvod nebo má od začátku problém se "skupinovými" úkoly, ale toto mu pomůže překonat asistent a víceméně tím neruší. Navíc se postupně učí všechna pravidla a sociální dovednosti, a časem pravděpodobně zvládne vše zcela sám. Jinak je mimořádně chytrý, takže jakou jinou než "normální" třídu by sis pro něj představovala? Pomocnou školu? Nebo speciální třídu, plnou dětí s handicapem, každé s jinými potřebami, kde každému sedí za zády jeho asistent a snaží se je něco naučit?
|
hbf |
|
(25.9.2014 12:12:46) Nehledejte v tom nic osobního, píši to pod dojmem ze spolužáka svého potomka. Plivání, ničení pomůcek, píchání do ostatních dětí tužkami, pravítkem, jekot, výšlapy po třídě ... Také nadprůměrně chytrý. Zachovat se takto dospělec mezi lidmi, třeba v divadle, tak ho vyvede městská policie.
Lapidárně řečeno si pro takové dítě představuji jakoukoliv třídu, jen jinou, než kde mám děti
Ale vážně. Spolužáci chlapce nesnáší. Nelze se sním bavit, hrát, nic. Učitelka vzala flek jinde i za cenu dojíždění do jiného okresu. Jak vnímá své spolužáky to dítě, si netroufám odhadovat. Komu a čím tato situace prospívá mě nenapadá.
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(25.9.2014 12:28:04) Jasně, já tě chápu, tohle je noční můra každého rodiče. Ale jinak se holt děti (ať už s diagnózou nebo bez) pohybují po široké škále od tiše sedících putiček až po raubíře. Můj dotaz zněl, jestli když slyší učitel (nebo i ostatní), že dítě má přiděleného asistenta, jestli ho dopředu berou jako pravděpodobný závažný problém nebo jestli si řeknou "fajn, když má asistenta, bude to víc v pohodě". Nebo jestli počkají na vlastní zkušenost s konkrétním dítětem, případně se vyptají kolegů, jak se dítě projevuje.
|
|
|
|
Monty |
|
(25.9.2014 12:37:13) Chápu začlenění u tělesně postižených, chápu snahu o začlenění dítěte, které je pomalé, úzkostné, ... ale nechápu snahu o začlenění u dítěte, které terorizuje své okolí, ruší výuku, ječí, ničí, ubližuje.
hbf, to jsme dva.
|
Luc. |
|
(25.9.2014 15:21:13) Chápu začlenění u tělesně postižených, chápu snahu o začlenění dítěte, které je pomalé, úzkostné, ... ale nechápu snahu o začlenění u dítěte, které terorizuje své okolí, ruší výuku, ječí, ničí, ubližuje.
jsme tři
Dodám, nechci, aby mé dítě bylo při výuce vyrušováno čímkoli a kýmkoli, kdyby mu nedej bože někdo ubližival nebo tam bylo nebezpečí, že se to může stát, budu tvrdě bojovat za to, aby agresor opustil naší třídu a nebudu sama.
|
Len |
|
(25.9.2014 15:27:57) Nevis, jestli muze byt agresivni, ale uz ho nazyvas agresorem? Nebezpeci bude vzdycky a jo, verim, ze snaz vystipete specialni dite nez pozdeji nejake uplne zdrave dite, ktere "jen" sikanuje.
Mit zdrave dite neni zadna zasluha, je to jen a jen stesti, neco, jako vyhrat v loterii. Jsem opravdu stastna, ze ziju mimo CR a na me dite neni koukano zkrs prsty, je mu poskytnut asistent bez reci a umozneno normalni vzdelavani. Segregace rozhodne neni ku prospechu spolecnosti, coz je tady v diskuzi ostatne krasne videt.
|
Luc. |
|
(25.9.2014 15:39:52) Len, nevkládej mi do úst něco co jsem neřekla. Nenazvala jsem agresorem nikoho konkrétního, mluvím všeobecně, KDYBY atd....
|
|
|
N. | •
|
(25.9.2014 15:29:56) Jinak ano, kdyby ve tride byl agresor, budu po skole požadovat reseni. Ale proc po 3 týdnech skoly podezírat dite s asistentem, ze je agresor?
|
Luc. |
|
(25.9.2014 15:45:59) N.
"Ale proc po 3 týdnech skoly podezírat dite s asistentem, ze je agresor?"
Nikoho nepodezírám.
|
|
|
|
|
Kamisi |
|
(25.9.2014 16:19:34) "Jinak já osobně mám pocit, že dítě s asistentem, který ho musí o přestávkách usměrňovat a odvádět ze třídy, by se mělo vzdělávat mimo "normální třídu". "
Jo, tohle je hrozně snadný říct z pozice rodiče "hodnýho" dítěte. Zajímalo by mě, co bys dělala, mít doma takové dítě, jak popisuješ. Ono se to snadno kritizuje, dokud v tom člověk sám není až po uši.
|
|
|
|
Kamisi |
|
(25.9.2014 11:06:57) Len, řekla bych, že v Čechách je potíž v tom, že učitelé nejsou zvyklí spolupracovat, každý si jede po svým a i děti jsou vedené ve školách spíš k samostatnosti než ke spolupráci, je to tady takový trend, který se těžko mění. Taky je jako přítěž bráno každé dítě, které nějak vybočuje z průměru. Přitom logicky by asistent ve třídě měl být přínosem, dalo by se s ním dohodnout, že se podle potřeby bude věnovat i jiným dětem.
|
|
|