Cimbur |
|
(19.1.2020 15:01:46) To máš jak se zdravkou, Darino. Úroveň znalostí fyziky, chemie a biologie v podstatě nedovoluje absolventům SZŠ dostat se na medicínu.
|
darinaa |
|
(19.1.2020 15:09:12) To máš pravdu, zdravka je dnes kapitola sama pro sebe, produkuje personál se statusem lepší uklízečky, naprostá degradace.
|
A. Andrs |
|
(19.1.2020 15:14:16) Ten kdo podělal zdravky v ČR by měl jít sedět. Za mě zdravky byly školy s vysokou úrovní, taková sestra v praxi byla víc než doktor. Po 4 letech studia. Teď ten systém je naprosto k ničemu a studuje se tolik let.
|
X__X |
|
(19.1.2020 16:17:33) . ToAr, jenže po revoluci o zdrávky přestal být zájem a tím logicky šly zdrávky s úrovní dolů ono je rozdíl, když ti na školu chodí holky s vyznamenáním a maximálně několika dvojkami, a když o školu není zájem a chodí tam holky se čtyřkama už na základce. a to mluvím o době, kdy ze střední zdrávky ještě chodily do praxe hotové všeobecné sestry. holt se sešel úbytek dětí - uchazečů o studium s porevoluční rozšířenou nabídkou středoškolských oborů ke studiu a zdrávky zrovna nezabodovaly mmch na všeobecnou/dětskou sestru se nestuduje "tolik let", ale je to tříleté studium.
|
A. Andrs |
|
(19.1.2020 16:31:51) je to mozne, ze v porevolucni dobe nebyl obor zdravotni sestra atraktivni, ale dnes je zdravotni sestra vyvazovana zlatem, aspon tedy za hranicemi, plat nad dva tisice eur je asi bezny, co ja si pamatuju, tak za me to bylo spis tak, ze divka mela o ten obor zajem, mozna mohla mit i ctyrky, ne to asi ne, to by neudelala prijimacky na stredni skolu, ale trojky urcite, dulezita byla ta chut to studovat a beste zdravky byly za me v takovych neatraktivnnich mestech, jako Cheb, Rumburk a tak, v Plzni nebyla, v Ceske Lipe nebyla, v Liberci taky ne, dle meho, vzdycky nekde u hranic
|
Senedra |
|
(19.1.2020 16:51:16) To AR, jak kdy. Před 89 a těsně po něm na zdrávku chodily chytré šikovné holky, které nevěděly, jestli by někdy chtěly studovat VŠ. Všeobecně se na SŠ dostávalo výrazně méně žáků, mnoho jich odcházelo na učební obory.
|
|
Lassiesevrací |
|
(19.1.2020 16:51:17) Maturovala jsem v r.1994. Zájem o zdrávky byl tak velký, že pro velký zájem ke stávajícím SZŠ otevíraly nové. Střední Čechy otevřely ten rok (1990) hned tři - tuším, že to byl Nymburk, Mělník a Beroun. Všude kolem zdrávky byly, Praha, Benešov, Příbram. Udělala jsem si ke všeobecné sestře ještě roční specializaci,řada sester měla specializací na ARO a JIP, určitě bylo specializačních programů dost. Když přišla šaškárna s registracemi a bakaláři, ze zdravotnictví jsem odešla a odjela se učit jazyk do zahraničí. Ano, každý na VŠ nemusel, ale reálně hrozilo, že časem to bude nutnost, tak řada kolegyň odešla, dokud měly ještě věk měnit obor. Bakaláře jsem si nakonec udělala, ale v jiném oboru. Do zdravotnictví jsem se vrátila, i když to není nemocnice a směny. Baví mě to a jsem ráda, že jsem měla tu pauzu a nestihla vyhořet. Ten nedostatek sester a zdravotníků vůbec je určitě průšvih. A bude hůř.
|
Senedra |
|
(19.1.2020 16:56:35) Lassie, kamarádka dělala na zdrávce obor, který se otevíral jednou za dva roky, jediná třída pro celý tehdejší kraj. Co vyprávěla, vystudovat byl pěkný mazac. Když měla po x letech sraz třídy, tak se dozvěděla, že na ten samý obor berou i žáky s trojkami a čtyřkami.
|
Lassiesevrací |
|
(19.1.2020 16:58:49) Co to bylo za obor? Nějaký laborant?
|
Senedra |
|
(19.1.2020 17:07:03) JJ, zdravotnický laborant. Ve čtvrťáku měli třeba 6 hodin laborek v kuse.
|
byvala radka |
|
(23.1.2020 13:35:13) jo, na to chtěla dcera, a zrovna ten rok neotvírali...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X__X |
|
(19.1.2020 16:03:21) To máš jak se zdravkou, Darino. Úroveň znalostí fyziky, chemie a biologie v podstatě nedovoluje absolventům SZŠ dostat se na medicínu. To máš pravdu, zdravka je dnes kapitola sama pro sebe, produkuje personál se statusem lepší uklízečky, naprostá degradace.
tak já třeba na zdrávku šla ještě před revolucí a to byla výběrová škola. můžu tě ujistit, že i tehdy tam byla fyzika, chemie a biologie na úrovni nedostačující pro studium medicíny. ve třídě jsme měli holčinu, která po maturitě na medicínu šla a k přijímačkám se musela šrotit z gymnazijních učebnic, protože se znalostmi pro sestry by neměla šanci. protože holt sestra NENÍ nedostudovanej doktor a zdrávka tudíž NENÍ přípravka na medicínu
|
darinaa |
|
(19.1.2020 16:08:49) Tak problém dnešní zdrávky je spíše v tom, že sestra s maturitou jaksi stále není považována za kompetentní k vykonávání své profese, tak jak to dříve bylo. Nevím jak přesně to funguje, ale všechny moje kamarádky zdravotní sestry si na stará kolena dodělávaly různé vyšší odborné školy nebo Bc. aby mohly dělat práci, kterou naprosto profesionálně vykonávají už desítky let.
|
X__X |
|
(19.1.2020 16:36:38) Darinaa, ale dětské/všeobecné sestry se "starou zdrávkou" si nemusely dodělávat VŠ ani VOŠ těm přece kompetence nikdo nesebral. takže pokud si tvé kamarádky dodělávaly školu, tak buď proto, že ony samy chtěly nebo proto, že to po nich chtěl zaměstnavatel (anebo kombinace obojího). ale rozhodně ne proto, že by je k tomu nutila legislativa.
a dnešní středoškolské praktické sestry taky jsou považované za kompetentní k vykonávání své profese. jenom to holt není profese všeobecné sestry, tudíž praktická sestra má jenom některé kompetence. svého času ze střední zdrávky chodili zdravotniční asistenti a ti museli pracovat pod dohledem všeobecné sestry. to už teď není, zdravotničtí asistenti se přejmenovali na praktické sestry a spektrum svých činností konají bez dohledu na vlastní zodpovědnost. problém podle mne je spíš ten, že české zdravotnictví s nimi neumí pracovat, že neumí vytvořit (no, možná spíš zaplatit, než vytvořit) funkční ošetřovatelské týmy a místo toho předpokládá, že veškerý ošetřovatelský personál kolem pacienta hold dělají všichni všechno, bez ohledu na kompetence. čest výjimkám.
|
A. Andrs |
|
(19.1.2020 16:48:34) taky byly dvoulete zdravky, bez maturity, podle me taky zajimave, sestricky ve zlutych kosilich, kdyz chtel nekdo do zdravotnictvi a nemel na to znamky, tak mel sanci, fakt si nemyslim, ze zdravotni sestra musi do 21 let studovat vysokou skolu,
|
X__X |
|
(19.1.2020 17:15:10) však ošetřovatelky jsou pořád, je to tuším tříletý učňák anebo jako rekvalifikační kurz, nevím přesně - na rok, na dva?
jinak k tomu věku. vzpomínám si už z dob svého studia na střední škole, že věk nám byl předhazovaný často, že jsme ještě nezralé a nedokážeme některé skutečnosti řádně pobrat a jak máme být pacientovi oporou, když máme zmatek samy v sobě a bláblbáblá... a vzhledem k tomu, že v té době už studovaly první dětské sestry na vyšších odborných školách, tak nás naše třídní srovnávala i s nimi a samozřejmě ty dospělé a vyzrálé z toho vycházely líp :-( na druhou stranu dneska si myslím, že ono na tom přeci jenom něco bude a že praxe, kdy se pro studium na sestru rozhodují už dospělí lidé, není tak úplně mimo.
|
|
|
|
|
A. Andrs |
|
(19.1.2020 16:33:55) Zdravka mela asi hodne praxe driv ... ne, pak se nestihla biologie na urovni gymplu, ale to je logicke
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(19.1.2020 19:11:19) "obor chemik který je primárně určen pro farmacii a tak studenti ví spoustu věcí nejen o chemii,ale i o lécích,lékových formách atd.,ale na farmaceuta (lékárníka) na VŠ se ani nedostanou protože musí dělat přijímačky i z biologie a tu měli jen v prváku,...Nějak mi to nastavení předmětů na školách příjde divné"
Tahle roztříštěnost školství je přece vidět i na základkách. Každá škola učí víceméně to, co uzná za vhodné, kdy chce, a jak chce. Do mantinelů RVP se vejde ledacos. Papíry jsou v pořádku. A vždycky se najde něco, čím se doloží, že škola je vlastně úspěšná, nebo v naprosté krizi, že za to vlastně nemůže. Žáci se dostávají na školy, Scio na zakázku potvrdí, že je škola v porovnání s ostatními úžasná, občas nějaký žák získá škole diplom (přinejhorším se tři sousední školy domluví a uspořádají klání v různých oborech, načež každá se umístí na stupních vítězů)...
|
Kaipa |
|
(19.1.2020 19:41:43) Větře, myslím, že většinově se na základkách učí to samé. Co objevného chceš zavést třeba v matematice či dějepisu? Dokonce si myslím, že ani v časovém rozvržení učiva nebudou propastné rozdíly, rozhodně ne v češtině a matice, i když je možné, že jedna škola učí kroužkovce v sedmičce, zatímco jiná až v osmičce. Jako problém vidím jazyk, dítě přejde z jiné školy do devítky s němčinou, ale škola učí jako druhý cizí jazyk ruštinu.
|
Vítr z hor |
|
(19.1.2020 19:51:36) "většinově se na základkách učí to samé. Co objevného chceš zavést třeba v matematice či dějepisu?"
Bohužel jsem sama zjistila, že velká část učiva se dá celkem úspěšně přeskočit nebo předstírat výuku, aniž by si toho většina dětí/rodičů všimla. Když pak při přechodu na jinou školu nastanou problémy, rodiče uvěří, že dítě holt není od přírody nadáno... V našem okolí jsou školy, mezi nimiž jsou dost zásadní rozdíly ve výuce matematiky, češtiny a angličtiny. Při přechodu do jiné školy tu rodiče mnoho měsíců doučují či platí doučování. Děti, které tuto péči nemají, běžně nosí 4 (a některé i na vysvědčení už v 6. třídě, přičemž 5. třídu končily se samými jedničkami, max. 1-2 dvojkami). No a před pár dny jsem zjistila, že kamarádka asi 70 km od nás řeší to samé (vše blízké okolí Prahy, jen na druhé straně).
|
Kaipa |
|
(19.1.2020 19:59:20) Děti, které tuto péči nemají, běžně nosí 4 (a některé i na vysvědčení už v 6. třídě, přičemž 5. třídu končily se samými jedničkami, max. 1-2 dvojkami).
Nemůže to být způsobeno nízkými nároky školy minulé?
Osobně si myslím, že to, co popisuješ, není chyba systému, ale konkrétní školy, potažmo konkrétního kantora.
|
Vítr z hor |
|
(19.1.2020 20:11:36) Spíš vynechané učivo + mizerná kvalita výuky. Těch konkrétních škol je víc, kantorů a ředitelů taky.
|
Kaipa |
|
(19.1.2020 20:13:57) Těch konkrétních škol je víc, kantorů a ředitelů taky.
Větře, to nerozporuju, ale nenazvala bych to roztříštěností základních škol.
|
Vítr z hor |
|
(19.1.2020 20:33:42) Hodně to řeším, dnes tedy spíš už jen žasnu. Znám celkem podrobně situaci cca 10 základních škol – a každá z nich je zcela jiná. Liší se úrovní, přístupem, kvalifikovaností a kvalitou zaměstnanců, nabídkou předmětů, případně hodin navíc (těžko se přestupuje ze školy, kde učí část hodin ochotná družinářka, na školu, kde mají děti už několik let na 1. stupni až 3 hodiny matematiky navíc zdarma), získanými granty (jedna ze škol třeba získá 2 rodilé mluvčí angličtiny a nasadí je nejen na výuku jazyka, ale má i CLIL, jinde mají volitelné rozšiřující vyučování některých předmětů, v dalších školách i nadále učí ochotné družinářky). Část škol dá dětem do ruky na prvním stupni úhloměr, část ne. Po prvním stupni je rozdíl v úrovni angličtiny takový, že to děti z některých konkrétních škol dohánějí několik let. Někde probírají desetinná čísla 2 dny (!!!), slovní úlohy vůbec. Jinde řeší ve stejném roce slovní úlohy na soustavu rovnic o dvou neznámých. Myslím, že výraz "roztříštěný" jsem zvolila oprávněně.
|
Kaipa |
|
(19.1.2020 20:44:07) Myslím, že výraz "roztříštěný" jsem zvolila oprávněně.
Pořád mám pocit, že nepopisuješ roztříštěnost, ale rozdílnou úroveň.
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 6:55:03) To není jen rozdílá úroveň. Je to extrémní autonomie, která vede někdy až k radikální rozdílnosti, přestože by měly coby státní školy garantovat dostupnost nějakého standardu v přístupu, formě i úrovni. Ve velkém městě by teoreticky neměl být problém, když nastane nějaká odchylka od normy, o pár ulic dál je další škola – ale na vesnici je pro hodně lidí dost podstatné, jestli má dítě školu za rohem, nebo do ní musí jet 20 km. Školy s vyhlášenou kvalitou jsou navíc známé už natolik, že je do nich obtížné se dostat.
(Příklad nejmenované školy v Praze – je velmi žádaná, ze zoufalství nakonec ředitel po dohodě se zřizovatelem přijímá výhradně děti ze spádové oblasti, kterou dokonce musel zmenšit. Rodiče samozřejmě reagují jako kdekoli jinde na světě – snaží se dostat trvalým bydlištěm do spádové oblasti.)
|
|
|
77kraska |
|
(19.1.2020 21:24:47) Vitr, ja bych tomu nerikala roztristenost, rikala bych tomu rovnou bordel
ja jsem koncila zakladku na zacatku 80. let a myslim, ze jsem toho ze skoly (nepocitam vliv rodicu a prarodicu) umela mnohem vic, nez umi dnesni zaci (nejen moje dcera, ktera je trochu flink, ale i jeji spoluzaci, kteri nejsou flinkove).....bylo relativne malo hodin venovanych jinym vecem nez vyuce (nacvicovani na besidky, zajezdy, vylety, besedy s policajty, psychology, pametniky 17.listopadu atd. atd.) ....ve skole byl celkove vetsi řád a pořádek (law and order ) .....a to opravdu porovnavam s dnesni skolou, ktera je jazykova, vyberova, v Praze (mozna prave proto neni dobra )
|
77kraska |
|
(19.1.2020 21:28:07) v te nasi tride byla mj na konci prvniho stupne sikana, jedno dite dali rodice do jine skoly, protoze nase skola sikanu cely rok vubec neresila, druhe dite to nejak prezilo a odeslo na 8G
no a tak dale, proste z moji strany velka nespokojenost
|
|
Monty |
|
(19.1.2020 21:34:07) "...ja jsem koncila zakladku na zacatku 80. let a myslim, ze jsem toho ze skoly (nepocitam vliv rodicu a prarodicu) umela mnohem vic, nez umi dnesni zaci"
Sedmi, já končila základku na konci 80. let a jsem si naprosto jistá, že ze školy jsem uměla mnohem míň než dnešní žáci (když budu brát ty se srovnatelným prospěchem, končila jsem školu s pěti dvojkami, z toho tři byly z výchov a zbylé dvě z matiky a fyziky) - co mě zajímalo, tomu jsem se věnovala spíš škole navzdory, a to, co mě nezajímalo mi škola nedokázala podat tak, aby ve mně ten zájem probudila.
|
|
Alena |
|
(19.1.2020 21:42:29) No vidis, a moji synove umeji zcela jiste vic nez ja v jejich veku. A radove vic v mekkych dovednostech.
|
Okolík |
|
(19.1.2020 21:45:00) Aleno, to je poměrně zvláštní, vzhledem k tomu, jak vypadaly tehdejší osnovy a dnešní RVP ....
|
Monty |
|
(19.1.2020 21:53:42) Okolíku, ale osnovy a RVP nejsou až tak podstatný. Klíčový je ten zájem. Já třeba na ZŠ nepotkala jedinýho učitele, který by měl vztah k předmětu, který učil. A jestli ho náhodou měl, úspěšně jej tajil. Když to srovnám s druhostupňovými učiteli syna... Nebe a dudy. Z toho, co je naučil učitel na ORV těží ještě na gymplu a to nemá humanitní obory nijak zvlášť v lásce. Moji učitelé, resp. spíš učitelky, byly víc stranické pracovnice než pedagožky.
|
Okolík |
|
(19.1.2020 22:00:35) Monty, jenomže tvůj syn chodil do nějaké skvělé ZŠ, podle toho, jak ji tu popisuješ. Já potkala i skvělé i horší učitele. Nadšence pro svůj obor: matika, fyzika, čeština, ruština, biologie, výtvarka. Tím to tedy hasne ... A podobně u dětí, někteří učitelé je nadchli tak, že jejich obory studují i dál...
|
Monty |
|
(19.1.2020 22:09:08) Okolíku, chodil na normální základku, nic speciálního. Měl jen kliku na většinu učitelů a ochotu věnovat neskutečný množství času "samostudiu".
|
Okolík |
|
(19.1.2020 22:12:27) No, já vím, ale byla skvělá, ne?
|
Monty |
|
(19.1.2020 22:17:24) Okolíku, to já neposoudím, nechodila jsem tam. Z hlediska syna asi skvělá byla, druhý stupeň rozhodně, dodnes tam chodí třeba na adventní trhy, rád se vídá s bývalými učiteli i spolužáky.
|
Okolík |
|
(19.1.2020 22:20:59) Monty, tak už to, že se tam takhle vrací hovoří za vše ...
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(19.1.2020 21:49:40) Aleno, mekke dovednosti jsou jasne, tam deti umi lip mluvit, argumentovat, lepe si vyhledat informace, lepe je porovnat, poskladat, prezentovat atd. ...u tvrdych vedomosti bych o tom presvedcena nebyla
|
Alena |
|
(19.1.2020 21:59:23) a to je malo? to je dost. To je oblibena zaslepena zabava starsi generace merit vystupy soucasnych zaku svymi "vedomostmi" ze skoly - pravopisem a nabiflovanymi informacemimi osmdesatych let. Navic porovnavat "soucaneho zaka" dost dobre nejde, rozdily v jeho schopnostech ci znalostech jsou hodne siroke. Socialismus chrlil kompaktnejsi masu.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 22:19:20) Aleno, pravopis ponechme stranou, to by tady vznikla obri diskuse
ale "nabiflovane znalosti 80. let" mi zase tak malo nepripadaji...bylo by fajn, kdyby je mel kazdy
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 22:23:29) 7mi,
já mám naopak pocit, že moje děti uměj podstatně víc než já v jejich věku (a to jsem byla dobrej student na slušný škole)
|
77kraska |
|
(19.1.2020 22:25:39) Kudlo, kazdy muzeme mit svou subjektivni zkusenost objektivni vyzkum na to asi neni
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 22:28:16) jasně, tohle je subjektivní
Ale taky je to dost generační, pamatuju se, že za nás zase generace rodičů a prarodičů (některých) pěla chvály na prvorepublikové školství, kterému to naše tehdejší nesahalo ani po kotníky?
|
77kraska |
|
(19.1.2020 22:41:48) Kudlo, tak tomu prvorepublikovemu skolstvi opravdu to nase socialisticke nesahalo ani po kotniky...jen si zkus vzpomenout, co umeli nasi prarodice....treba muj deda byl z delnicke rodiny se 4 detmi, a "v mestance" se naucil tak dobre nemecky a francouzsky, ze to jeste po 50ti letech pouzival, a to se to potom uz nikdy neucil, proste mu na to stacily vedomosti za skoly
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 22:49:05) 7mi,
tam je otázka, za co může vzpomínkový optimismus.
Ovšem je taky možné, že gymnázium za první republiky byla opravdu ELITNÍ záležitost, na rozdíl od dneška.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 22:53:28) Kudlo, to nebyl vzpominkovy optimismus, ja jsem dedu slysela mluvit po 50 letech od skoly francouzsky a nemecky, kdyz jsme prijeli do ciziny
nebo co myslis tim vzpominkovym optimismem? ze mi jen vypravel, jak umel francouzsky a nemecky?
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 23:03:45) Tak ale jazyky uměj i dnešní maturanti, ne?
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:11:47) Kudlo, dnesni maturant se jeste po 50 letech domluvi dvema jazykama, aniz by jima potom kdy mluvil? ja znam maturanty, co se nedomluvi ani jednim jazykem hned po par letech od maturity a kvuli tomu nejdou delat praci, kde jsou jazyky nutne...nevim, jak to je mozne
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 23:12:34) 7mi,
na to si budeme muset počkat těch 50 let
a jak se poznalo, že se s nima domluví, když říkáš, že s nima nemluvil 50 let (což je vzhledem k uzavřeným hranicím poměrně pravděpodobný)?
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:34:05) Kudlo, deda se ucil jazyky nekdy kolem roku 1930 na mestance, pak uz na to nemel cas....v roce 1980 jsme meli stesti a jeli jsme na okruzni zajezd do Nemecka a Francie s jeho podnikem (meli druzbu s podobnymi podniky v cizine)....kdyz chces vedet detaily, tak nam tam zaridili autobusove vylety s pruvodci, a deda po 50 letech normalne prekladal vyklad pruvodcu a normalne tam s kazdym konverzoval, besedoval a vsechno kolem toho vyrizoval...samozrejme nemohu overit jeho jazykovou uroven, navic po 40 letech od tech vyletu, ale pry se jazyky naucil v mestance (jasne, ze si nemcinu vylepsil jako mlady chlap za protektoratu, ale k praci ji tehdy nepotreboval)
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 23:38:17) OK, beru, jazyky fakt nejsou moje parketa, jen jsem si to asi neuměla představit, že by to po těch letech nezapomněl.
Ale uznávám, že tomu nerozumím.
|
|
|
|
Okolík |
|
(19.1.2020 23:18:18) Sedmi, promiň, tohle ale nic neznamená. Můj táta se naučil ruský a německy v komunistickém školství a domluvil se ještě mnoho desítek let po maturitě, i když ty jazyky aktivně nepoužívá, jen když ho osloví na ulici turisti. Prostě je nadán na jazyky. Jako tvůj děda. Tchán naproti tomu úplně zapomněl německy, ačkoli za protektorátu mluvil plynně. Jenže němčinu nenáviděl tak, že ji fakt zapomněl....
|
|
|
|
Alena |
|
(19.1.2020 23:09:06) tak ta nemcina byla prohnana protektoratem, ale jinak souhlasim, i muj deda umel dobre jazyky z gymplu. Tenkrat sel na osmilety gympl tak jeden, dva ze tridy. Ale jazyky mely tenkrat velkou hodinovou dotaci, deda mel latinu, nemcinu, anglictinu. Z biologie si zase nepamatoval vubec nic, pozadavky z prirodovednych predmetu vysoke nebyly, obzvlast v porovnanim s dneskem. A vyzadovala se tyha kazen a sprtani.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:25:46) no na kazni neni nic spatneho...i kdyz sama nerada vzpominam, ze jsme museli mit pri hodine ruce za zady (70. leta) a nemohli se ani poskrabat na nose
|
|
|
|
77kraska |
|
(19.1.2020 22:56:52) Kudlo, Ty se prece rada divas na filmy pro pametniky, tak staci se podivat, co se tehdy ucili na gymplu (Cesta do hlubin studakovy duse a Skola zaklad zivota) i kdyz film samozrejme o nicem nevypovida, realita v nem mohla byt prikraslena, aby si budouci generace jeste po 80 letech myslely, jak byly gymply za 1. republiky narocne
|
Monty |
|
(19.1.2020 23:06:02) Sedmi, no, ale tam právě ty nabiflované znalosti a přístup kantorů naopak pranýřovali, vzpomínáš na tu slohovou práci o "učených mlocích", za kterou pak studenta vyloučili z gymnázia?
|
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 23:07:51) Právě.
Když si vezmeš, o čem se dělaj filmy dneska a jak vypadá realita, tak...
|
|
|
|
Marta. |
|
(19.1.2020 23:09:36) 77krasko, s těmi gymnázii za 1. republiky máš pravdu. Chodil tam můj děda, vystudoval přírodní vědy, byl RNDr. a učil pak na gymnáziu. Můj otec studoval po válce, ale v době. kdy ještě byla osmiletá gymnázia, chodil do školy, na kterou vzpomínal celý život, vystudoval pak ČVUT. Naučil se výborně francouzsky a celý život pak překládal, hlavně odborné věci.
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(19.1.2020 22:25:54) Mne to tedy pripada zoufale malo.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 22:36:46) Aleno, kdybychom o tom fakt chtely diskutovat, tak bychom si musely definovat, co tim kdo myslime, kdyz napiseme "nabiflovane znalosti 80. let" ....taky je otazka, co znamena "nabiflovane" a proc to ma tak pejorativni vyznam....a znalosti 80. let samozrejme, kdyz jsem v 80. letech chodila na gymnazium a pak na VS, tak pardon, ze jsem se tam nemohla naucit znalosti 90. let nebo nultych let nebo 10. let
tak muzeme nekdy priste, pokud vubec
|
Alena |
|
(19.1.2020 23:05:18) Take jsem chodila do skoly v osmdesatych letech. A skola proste byla poznamenana rezimem, diskuse zadna, v nekterych predmetech slo ciste o biflovani, pro me to proste pejorativni nadech ma.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:18:24) no neprijde mi spatne se "biflovat" treba tabulku chemickych prvku (ja si ji pamatuju spis podle mnemotechnickych pomucek jako Helenu Libal Na Kolena Robustni Cisar Francouzsky) nebo se biflovat slovicka k cizimu jazyku apod.
ostatne prava jsou same "biflovani" a bez toho to nejde....to same medicina, konkretne anatomie treba, tam navic latinsky
nejde se ucit vsechno jen logickym odvozovanim a zduraznovat mekke dovednosti s tim, ze vsechno se da nekde najit....aspon jeden clovek na pracovisti musi mit i tvrde vedomosti, kdyz ostatni komunikuji/prezentuji/vyjednavaji nebo vyhledavaji
|
Alena |
|
(19.1.2020 23:27:18) "Helenu Libal Na Kolena Robustni Cisar Francouzsky" a k cemu ti je takovahle znalost dobra?
|
Okolík |
|
(19.1.2020 23:29:21) Když jsi chemik, tak se ti to hodí...
|
Alena |
|
(19.1.2020 23:35:19) Muj syn chemii miluje,a na rozdil ode me vzdycky vi, proc neco s neci micha (v praktikach) a co by mu mohlo vyjit. A rozhodne do sebe nesoukal zadne absurdni rikacky o Helene.Tabulku meli k ruce porad, za chvili uz ji nepotreboval.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:40:25) Aleno, no ja uz tabulku v hlave nemam, od maturity mam 35 let, pak jsem chemii uz nemela
nevim, proc mne porovnavas se synem, porovnej mne s Tebou, ktera jsi mi asi vekove blizsi
|
Alena |
|
(19.1.2020 23:48:11) a ja myslela, ze porovnavame znalosti dnesni mladeze s nasimi? ;) Pokud se chces porovnavat se mnou, tak na rikanky samozrejme vitezis, ale o existenci sodiku ci helia clovek snad vi i bez rikanek? Ja proste dneska presne poradi prvku v tabulce nijak nevyuziju a kdyby na to opravdu prislo, tak to je zrovna ta informace ke ktere si velmi snadno behem peti vterin vyhledam zdroj. Pro me je "Helena" typicka predstavitelka nesmyslneho biflovani - laikovi je poradi prvku k nicemu (proc propana umet tabulku z pameti?) a chemik takove pomucky nepotrebuje.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:55:35) Aleno, no dneska je to uz jedno a uz ani nevim, kde nas ty mnemotechnicke pomucky ucili, jestli na zakladce nebo na gymplu....taky to nevyuziju, ale proste mi to zustalo v hlave, no.....uz tehdy nejaky jiny ucitel rikal, ze je spatne, ze se ucime ty pomucky, ze mame umet odrikat ty prvky, jak jdou po sobe, ale to mi prijde tezsi.....tyhle mnemotechnicke pomucky jsou mozna prave ty znalosti, kterymi muzeme ohromovat deti a vnoucata a dokazovat na nich, ze drivejsi skolstvi bylo lepsi ...ale i kdybych chtela, tak tohle "Helenu Libal Na Kolena" nikdy nezapomenu
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 0:05:17) no jo, ale k čemu je mechanická znalost toho, jak jdou ty prvky za sebou?
možná někoho ohromíš tím, že jsi schopná si zapamatovat "telefonní seznam", ale co z toho, když je to je navrčený nazpaměť a není to doprovázený nějakým POROZUMĚNÍM? Jak to dokazuje "lepší školství" ? To by dokazovala ta dědečkova znalost francouzštiny po 50 letech, ale toto?
Ve středověku se prý žáci učili nazpaměť celý latinský pasáže z Bible, aniž by tomu rozuměli, brali bychom jako známku vzdělanosti, že ten člověk umí nazpaměť odříkat Genesis, kdyby neuměl samostatně sestavit jedinou latinskou větu?
(Netvrdím, že tomu zrovna Ty nerozumíš, jenom že SAMOTNÁ znalost nazpaměť není nic k ohromení ani nesvědčí o vzdělanosti)
|
77kraska |
|
(20.1.2020 0:10:56) Kudlo, ja neobhajuju sve "Helenu Libal Na Kolena"....sama pisu, ze tim budu ohromovat vnoucata, ted mi to neni k nicemu, ale jednou mne to uz kdosi naucil a sebere mi to jen Alzheimer
ovsem jsou skoly, kde se proste musis naucit nazvy vsech kosti cesky a latinsky, a jsou skoly, kde musis umet ke zkousce vyjmenovat nazvy trestnych cinu majetkovych a trestnych cinu nasilnych (a taky o nich trochu povypravet) - a kdyz to neumis, tak Te vyhodi od zkousky.....kamaradka chodila na farmacii a tam to bylo vylozene o uceni se "telefonnich seznamu", jak sama rikala.....a bez toho to proste nejde, to neni bezucelne biflovani, to se proste ucis svou odbornost, pojmovy aparat, se kterym budes pracovat
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 0:20:30) No a Ty jsi u tý "Heleny" chápala souvislosti, nebo jsi to měla jen naučený jako básničku?
|
77kraska |
|
(20.1.2020 6:16:37) Kudlo, kdyz se ucis basnicku, tak se ji ucis jako basnicku nebo musis chapat souvislosti?
kdyz se budu ucit, jak jdou chemicke prvky po sobe v tabulce v jedne skupine chemickych prvku, tak se budu ucit bud jejich nazvy jako basnicku nebo Helenu Libal Na Kolena jako basnicku....nevim, jak bych se je ucila podle souvislosti
treba dcera se ucila asi ve treti tride nazvy oper Bedricha Smetany nejak takto:
Když byli Braniboři v Čechách, dala Prodaná nevěsta jménem Libuše Viola Daliborovi Hubičku u Čertovy stěny. Dověděly se to Dvě vdovy a bylo po Tajemství.
dodneska si to pamatuje...myslis, ze mela sanci se na naucit podle souvislosti? treba kdyby se naucila Smetanuv zivota beh a k tomu by si priradila jeho tvorbu?
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 6:56:38)
Znám kratší verzi: Brprdavi dvě huta čert
(BrPrDaVi Dvě HuTa Čert)
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 7:29:27) Jo, mě to bylo divný. Pamatuju si to jako BrPrDaLi, ale opravila jsem to na Vi. Takže Libuše tam byla a Viola naopak ne. Hutače – Hubička, Tajemství, Čertova stěna
Zagooglila jsem a našla tohle: Braprodali dvě hutačervi.
To je 8 dokončených oper a navíc 1 nedokončená: Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna, Viola.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 7:32:20) Vitr, je to jen 9 pojmu, ty si zapamatuju snadneji cele nez nejake "hutačervy"
|
77kraska |
|
(20.1.2020 7:33:29) ovsem Kudla by v tom asi hledala nejake logicke souvislosti, aby se vyhnula "biflovani"
|
77kraska |
|
(20.1.2020 7:49:01) Kudlo, jeste k tem filmum: to se radeji fakt budu ucit vypsana slovicka v metru/tramvaji ("jako basnicku") nez cele hodiny čučet na filmy a doufat, ze mi to samo vleze do hlavy....čučet na filmy ma podle mne smysl az pozdeji, kdyz uz clovek neco umi a chce pochytit melodii reci a treba nejake idiomy....
|
A. Andrs |
|
(20.1.2020 8:26:31) To se ještě někde učí slovíčka ze slovníčku? Já myslela, že jsou to starý už dávno nepoužívaný metody. Jazyk by měl učit rodilý mluvčí, který nemá vůbec potuchu jak se slovíčko řekne v mateřském jazyce.
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:08:30) ToAr, rodilych mluvcich je na skolach jako safranu, ale asi zijes v zahranici
ted (od pulky listopadu) jsem obesla asi 10 skol na dnech otevrenych dveri....strednich skol v Praze....rodileho mluvciho nemely zadneho nebo jednoho, obcas rustinare
na nasi zakladni jazykove skole v Praze je rodily mluvci: - 1 American (na vsechny tridy) a - 1 Spanelka - taky je tam 1 Ruska, ale ta uci anglictinu, rustina se tam uci jen jako krouzek
prijde mi to jako malo na 9 rocniku po dvou nebo trech tridach, kde AJ maji deti od 1. tridy a druhy jazyk myslim od 4. tridy...ale jsme radi aspon za toto, protoze jeste pred par lety skola tvrdila, ze rodileho mluvciho ji neumoznuji predpisy (nepamatuji si uz detaily) ....takze aspon ted v 9. tride na dceru konecne zbyl ten American (on se strida ve tridach po roce, aby zasahl co nejvic deti)
|
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:14:24) Diva Baro, to jsem delala zamlada, ze jsem cucela na CNN (tehdy na zacatku 90.let ji pousteli misto 2. programu ceske televize) a vypisovala si slovicka a obraty a pak se je ucila v tramvaji
ale dneska se mi fakt nechce zastavovat film, vypsat si slovicko, a zase film pustit....ja uz vlastne ve filmu nerozumim jen nekterym nadavkam a ty ani nevim, jak se pisou, tak bych je stejne nenasla
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 7:25:51) Vitr a Buchli, to bych se snad radeji naucila ty nazvy oper "jako basnicku" nez si pamatovat tuhle "mnemotechnickou pomucku"...tomu se snad ani neda rikat mnemotechnicka pomucka
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 8:14:14) 7krásko,
samozřejmě.
Je zatracenej rozdíl v tom navrčet se nazpaměť JEN názvy děl nějakého autora (ať už s pomůckou nebo bez), nebo si je dokázat odvodit na základě toho, že jsi ty opery slyšela nebo aspoň četla libreto, a pod každou tou operou si vybavíš i x dalších souvislostí (třeba o co jde v Prodané nevěstě, Daliborovi apod.).
Samozřejmě chápu, že ve škole často není prostor ani chuť na to, učit se to všecko do hloubky, ale přesně TOHLE je rozdíl mezi člověkem, kterej je vzdělanej, a člověkem, kterej je jen nabiflovanej.
|
Monty |
|
(20.1.2020 8:30:52) Kudlo, tak si na to vzpomeň, až se zas bude řešit hlavní město Portugalska.
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 8:33:05) Monty,
a proč?
Když se někdo navrčí nazpaměť názvy všech evropskejch měst, aniž by k tomu věděl cokoli dalšího, tak to bez těch souvislostí NESTAČÍ (protože to zase rychle zapomene, není to ničím podložený, to není vzdělání).
Vzdělanej člověk by měl mít tolik těch souvislostí, že mu některý základní věci vyskočej samy - podle čeho se Ti vybaví třeba hlavní město Francie? Určitě ne proto, že by ses ho navrčela nazpaměť, ale x-krát jsi o něm slyšela z nejrůznějších stran, co se tam odehrálo.
|
Monty |
|
(20.1.2020 9:35:38) Kudlo, protože jsi to před časem pokládala za známku nevzdělanosti.
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 10:34:16) Kudlo, mne pripada v posledni dobe, ze fakt jen diskutujes proto, ABY TU BEZELA NEJAKA DISKUSE, ze Tve nazory nemuze nikdo soudny zastavat
myslim, ze to co pises, zastava mozna tak byvala miss Helena Houdova, ze se jeji deti uci s ni doma bez ucebnic, a kdyz se uci napr. o pousti, tak jedou do tyden do pouste, aby si ji osahaly, kdyz se uci o Parizi, tak jedou na tyden do Parize, aby si ji prosly....samozrejme nemaji skolni vzdelavaci program ani nic takoveho...ale nase obycejne deti se proste musi navrčet/nabiflovat, ze existuje neco jako Pariz, nemaji k tomu mistu zadne vzpominky na vune, zvuky a zapad slunce, to si doplni treba potom nebo vubec nikdy, ale v hlave jim zustane, ze hlavni mesto F je Pariz
|
Monty |
|
(20.1.2020 10:40:38) "...ale v hlave jim zustane, ze hlavni mesto F je Pariz"
Sedmi, ale proč by jim tam mělo zůstávat zrovna tohle, k čemu přesně je to dobré?
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 10:44:21) Monty,
tak třeba k tomu, že když jeho dítěti ve škole nabídnou zájezd do Paříže, tak se nelekne, jak zaplatí letenku do Austrálie.
|
Monty |
|
(20.1.2020 11:04:05) Kudlo, v dnešní době se spíš prostě podívá na internet.
Ovšem zrovna Paříž si většinou zafixuješ bez biflování, Paříže je plná popkultura, proto jsem původně psala o tom Portugalsku.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:11:16) Monty, ja vim, ze si delas srandu....prece neni mozny se furt divat na internet na hlavni mesta, kdyz clovek posloucha radio nebo cte noviny, aby vedel, kde vlastne ten Macron, co zrovna mluvi na tiskovce v Parizi, vlastne zije ...podle Kudly asi jo
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:25:28) 7mi,
a kde jsi mě viděla obhajovat takovej nesmysl, že není nutný znát hlavní město Paříže a že si ho lze vygůglit?
Já tvrdím pouze, že navrčet se nazpaměť "pařížjehlavníměstofrancie, londýnjehlavníměstoanglie" jako mechanickou básničku NENÍ vcelku k ničemu, ne snad proboha že by to člověk NEMĚL VĚDĚT
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:32:56) Kudlo a jak si predstavujes, ze se to dite ve 4. nebo v jake tride dozvi, ze Pariz je hlavni mesto Francie? ze tam pojede s rodicema nebo se skolou?
ne, proste to bude mit v ucebnici nebo v sesite a nauci se to (pardon, nabifluje), protoze z toho bude psat pisemku, kde budou treba ve sloupecku hlavni mesta v druhem sloupecku staty a bude muset spojit carou stat s mestem....a rodic to s nim doma predtim bude procvicovat (nektery rodic)
jasne, taky si doma od prvni tridy mohou cist Zvonika od Matky Bozí od Victora Huga nebo se doma podivat na film a dite si to zapamatuje odtud...ale prece jen neuskodi se to proste naucit na pisemku, pro jistotu
|
Monty |
|
(20.1.2020 11:38:04) "...jak si predstavujes, ze se to dite ve 4. nebo v jake tride dozvi, ze Pariz je hlavni mesto Francie? ze tam pojede s rodicema nebo se skolou?"
Sedmi, ono je hlavně potřeba zbavit se představy, že se dítě musí nutně naučit ve 4. třídě, jaké je hlavní město Francie. Právě proto, že tuhle informaci naprostá většina lidí vstřebá kvůli její časté přítomnosti v literatuře, filmu, televizním zpravodajství. Podle mého názoru se dítě ve 4. třídě má daleko víc učit právě kontextu, porozumění, logice, zákonitostem dějů, ne se učit zpaměti informace, které pro něj v tu danou chvíli nepřináší nic "navíc".
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:40:19) Monty, asi jsem uz dinosaurus s tim biflovanim, pardon
jen upozornuji, ze v nekterych rodinach se nectou noviny, zpravy se vnimaji na pul ucha/oka, nekupuji se knihy a moc se nediskutuje
|
Monty |
|
(20.1.2020 11:44:28) "...ze v nekterych rodinach se nectou noviny, zpravy se vnimaji na pul ucha/oka, nekupuji se knihy a moc se nediskutuje"
Sedmi, to je samozřejmě pravda, ale pokud dítě normálně chodí do školy a je v kontaktu se svými spolužáky, tak se k němu velká část informací skrze "popkulturu" dostane taky. Zrovna nedávno kolegyně vyprávěla, jak byla překvapená, kolik informací z klasické literatury, zeměpisu nebo historie zná její prvostupňový dítě díky sledování Simpsonových.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:50:58) Monty, to mi neprijde prilis dobre, ze deti znaji souvislosti jen ze Simpsonu....za meho mladi znali lidi souvislosti z Cimrmanu :-(
|
Monty |
|
(20.1.2020 11:52:50) Sedmi, a není to jedno, jestli je mají z Cimrmanů nebo ze Simpsonových, pokud nám jde o to, aby je měly?
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:55:18) Monty, no at je maji treba z Mrazika, mne to je jedno, asi lepsi, nez aby je nemely vubec
my jsme taky meli indianske realie od Karla Maye, i kdyz pry vubec nebyl v Americe
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 12:00:32) 7mi,
pak je ovšem potřeba trochu kriticky hodnotit ty zdroje.
Karel May byl třeba docela dost mimo a jeho informace značně zkreslené (místa, o kterých psal - tuším, že Afriku - navštívil osobně až na sklonku života a pak napsal dvě knihy, které byly mnohem blíž realitě a už ne tak romantické).
Z Mrazíka jde jen tak "mimochodem" vstřebat spoustu informací - jak se zapřahalo do trojky, že ruský čarodějnice nelítaj na koštěti, ale ve stoupě, jak vypadá ruskej tradiční oděv... a to se Ti pak vybaví při jiný příležitosti a může se Ti to hodit.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:02:54) Kudlo, z cehokoliv lze vstrebat spoustu informaci.....i kdyz pujdu vedle do kramku pro chleba (kdyz uvidim, jake existuje zbozi, kolik co stoji), i kdyz budu okounet na rodine a poznam, jake existuji lidske typy
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:04:15) Kudlo, ja jsem tehdy netusila, ze Karel May byl mimo....nikdo mi to nerekl...Ty jsi to urcite vedela
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:54:27) Tak souvislosti jsou pořád souvislosti, ať je znáš odkudkoli, ne?
Samozřejmě je potřeba je kriticky hodnotit, ale Simpsonovi jsou náhodou hodně chytrej seriál, a pokud tam získáš první povědomí o těch souvislostech, tak když se s tím pak setkáš někde jinde, tak si budeš moct říct "jo, tohle už jsem někde slyšela" a dál to rozvíjet.
|
|
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:45:30) myslim, ze by se k tomu mel vyjadrit nekdo, kdo to uci nebo ma vzdelani k tomu, aby posoudil, co se ma ve ktere tride jak ucit....jestli se vubec ma neco biflovat a co tedy
u dcery jsem svedkem biflovani slovicek z nemciny, ze kterych se pisou testy...proste v ucebnici maji stranku slovicek, ty se nauci a pak z nich pisou pisemku - je to dobre nebo spatne? (ucitelka neni rodila mluvci)
Monty, ony ty nebiflujici se deti potom mohou mit problem na VS, kdyz se dostanou treba na farmacii a pak se maji ucit "telefonni seznamy", jak to popsala moje kamaradka, kdyz studovala farmacii.....ale predpokladam, ze tam se dostanou jen takove deti, co byly zvykle se biflovat hlavni mesta Evropy, jinak by to nedaly....na odvozovani tam neni fakt cas
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:49:18) a uměj ty nabiflovaný slovíčka pak použít, když se ocitnou v Německu a maj si tam koupit třeba lístek na vlak nebo se zeptat na cestu?
Nebo se jim to vzápětí vykouří z hlavy?
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:53:34) Kudlo, pak ty slovicka samozrejme procvicujou
kazda lekce je na nejake tema, k tomu se napred nauci slovicka a pak s nimi pracuji, delaji cviceni, dialogy, projekt.....to je snad standard
nebo Tve deti se ve skole nauci slovicka a pak hned prejdou k dalsi lekci?
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:55:32) 7mi,
já nevím, jak se moje děti ve škole učí slovíčka.
Ale pokud to procvičujou v nějakejch souvislostech, tak to nebude tak úplně biflování nazpaměť, jaký jsi popisovala v úvodu, že ne?
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:59:40) Kudlo, u slovicek jsou dve faze: 1. nabiflovani 2. procvicovani na cvicenich, v dialozich, v projektech
bez nabiflovani nemas co procvicovat
|
Monty |
|
(20.1.2020 12:07:20) Sedmi, tak moje dítě se v životě nebiflovalo slovíčka. Dokonce ani nic jako slovníček nemělo, přesněji řečeno nevedlo si ho po celou základku. K ničemu to nepotřebovalo.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:09:54) Monty, ja za to nemuzu, u nas ve skole se proste na zacatku kazde lekce pise pisemka za slovicek....moje dite si slovicka nevypisuje, ale uci se je z ucebnice
u Vas se nepsala pisemka ze slovicek?
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 12:15:36) Mé děti si slovíčka také nevypisují, ale dostávají listy s nekonečnými sloupci, které se musí naučit. Jistěže v angličtině, kterou ovládají plynně, čtou v ní, sledují filmy apod., je to snažší, ale v jiných jazycích prostě musí slovní zásobu nabiflovat.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:16:55) Ropucho, diky....uz jsem si myslela, ze jsem se zblaznila
|
|
|
Lída+4 |
|
(20.1.2020 12:25:57) Sedmi, písemku ze slovíček jsem za celej svůj dosavadní život zažila snad dvakrát, na nepovinný AJ na základce. Jinak nikdy (na SŠ dva jazyky, pak v jazykovce postupně tři další). Považuju to za velice špatnej způsob. Izolovaný slovíčka jsou pro mě osobně dost blbě zapamatovatelný, ale stačí mi párkrát si přečíst článek v učebnici, kde jsou použitý.
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 12:35:55) Učení izolovaných slov je samozřejmě pakárna. Pokud vím, učí se vždy slovní zásoba k určitému tématu, s nímž se pracuje, ale těch slov je prostě tolik, že pouhým přečtením textu si je člověk nezaoamatuje naráz.
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:40:38) Baro, znala jsem holcicku, ktera byla nadana na jazyky....slovicka umela jen ze skoly, ale ve 4. tride dokazala z kazde situace vybruslit, za pomoci tech omezenych slovicek rekla uplne vsechno...chodila s mou dcerou na soukrome hodiny k rodile mluvci....tehdy jeste na filmy v AJ nekoukaly
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:13:25) Monty, tak Tve dite je zrejme genius, kteremu slovicka sama skacou do hlavy bez uceni...jsou takove talenty, proc ne
v AJ to chapu, tu maji deti porad kolem sebe....v nemcine teda fakt ne
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 12:16:28) 77krasko, nebo třeba v latině, že ..
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:19:09) Rop, jasne, v latine, to prece odvodis....treba z anglictiny nebo z italstiny ....coz by slo, ale je snad jednodussi se to naucit tim nenavidenym biflovanim
|
|
|
Monty |
|
(20.1.2020 12:28:45) Sedmi, není génius, jen prostě ten jazyk raději používá, než aby se bifloval jednotlivosti. A vidím ten dramatickej rozdíl mezi angličtinou (jazyk, který denně používá a je s ním neustále v kontaktu) a druhým jazykem, který nepoužívá mimo hodiny ve škole vůbec a vcelku logicky z něj ani po skoro pěti letech výuky neumí naprosto nic.
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 12:31:48) "vcelku logicky z něj ani po skoro pěti letech výuky neumí vůbec nic"
No logicky, když nebifluje slovíčka Kdyby bifloval, umí už také plynně. Holt méně příjemnou metodou, ale jiná asi vedle přirozeného pohybu v jazykovém prostředí neexistuje.
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:41:32) Monty a to je urcite chyba ucitele, ze syn po 5 letech neumi z druheho jazyka nic
|
Monty |
|
(20.1.2020 12:52:33) Sedmi, není to chyba učitele. Je to jeho chyba, protože na ten jazyk kašle a nemá k němu vztah.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 14:19:06) Monty, podle mne vztah k predmetu se buduje i tim, ze se ten predmet ucim....presne to vidim na dceri, kdyz ji nejaky predmet jde, tak ho ma rada, kdyz ji nejde, tak ho nesnasi...kdyz se nauci slovicka na lekci a vsemu tam rozumi a vede dialog, tak prijde spokojena, kdyz se nenauci a nejde ji to, tak je nastvana....to je "no brainer"
|
|
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(20.1.2020 12:25:43) Monty, já Ti věřím, manžel to má podobně. Jednou to slyší a hned si to zapamatuje. I s filmů má úžasnou slovní zásobu.
A geniální manžel není. Prostě mu to jde samo.
|
|
|
K_at |
|
(20.1.2020 12:26:46) 77, nějak nevím, že by dcera drtila slovíčka. V AJ vůbec. A co mohu soudit, tak v NJ nějaké gramatické jevy. Jinak si pamatuje..... A použije.
|
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:00:46) nebo mas rodileho mluvciho, ktery porad mele a mele a Ty si to slovicko zapamatujes...ale to neni v nasich krajich moc zvykem
|
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:20:04) Baro, ja souhlasim.....ale u nas v nemcine to tak proste je, napred se nadrti slovicka a pak s nim i pracuji....hadam, ze to je asi rychlejsi
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 12:29:01) Báro, do určité úrovně, kdy se děti učí pár slov a je na to dostatek času, určitě. Ale když se má na SŠ naučit jazyk z nuly na maturitní (nebo vyšší) úroveň, už se to asi touto metodou nezvládne ...
|
77kraska |
|
(20.1.2020 12:47:46) Baro, ja to mam treba s rustinou tak, ze nejvetsi muj problem jsou chybejici slovicka...kdyz nekdo mluvi, tak rozumim 90%, i televizi, zpravam nebo filmu rozumim, dokazu reagovat celkem automaticky na rodileho mluvciho, pokecam si, ale jak zacnu mluvit, tak mi chybi slovicka....kdyz chci zacit vysvetlovat neco slozitejsiho :-(
ale uz se to asi nebudu ucit
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 12:54:45) 77krasko, já to tak mám se všemi jazyky. Pasivně rozumím velmi dobře, aktivně mi chybí slovní zásoba. Asi je to běžné. Při čtení/poslechu si spoustu věcí domyslíš z kontextu nebo si vybavíš slova zasunutá někde v hloubi paměti, která bys aktivně už neuměla vytáhnout. Samozřejmě třeba pravidelnou četbou nebo sledováním ledacos nasaji, ale není to nic intenzivního.
|
A. Andrs |
|
(20.1.2020 14:05:01) taky bych mela strach, ze prostym biflovanim slovicek se jazyk nenaucis k tomu, aby si ho pouzivala, v ten dany okamzik se ti to slovicko nevybavi,
ja to slovicko pouzivam a ani nevim jaky je jeho ekvivalent v cestine nebo zda vubec ma ekvivalent v cestine, to same deti, slovicko normalne pouzijou, a kdyz se jich zeptam co znamena v cestine, tak mi reknou, mami nevim, pak hledame ve slovniku
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 14:13:48) ToAr, samotným biflováním slovíček pochopitelně ne. Ale když nežiješ v cizojazyčném prostředí nebo nemáš jazyk všude kolem sebe jako angličtinu, těžko najdeš tolik času na práci v tom jazyce, aby ses naučila veškerou slovní zásobu jen přirozeně z kontextu. Během pár hodin výuky týdně ve škole těžko bez trochy biflování nastuduješ na certifikát.
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 14:15:10) ToAr, myslim, ze jsi sem uz chodila pod jinym nickem a zijes v zahranici - mam pravdu?
no, myslim, ze clovek, co zije v zahranici, to tak proste ma, ten v tom jazyce zije...ani nezna cesky ekvivalent slova atd. .... ale vetsina z nas na Rodine zije v CR a jazyk pouziva treba k praci nebo k zabave (filmy), ale pouze jako druhy, nezije v nem...fakt nemuzes porovnavat cloveka zijiciho roky v zahranici mezi rodilymi mluvcimi s clovekem zijicim v CR
i kdyz jsem se ucila hodne slovicek biflovanim pred 30 a vice lety, tak to nemam tak, ze bych si vzpomnela na slovicko na strane 33 ucebnice, kdyz ho potrebuju....proste se prepnu do ciziho jazyka a mluvim....a pak mi holt nejake slovicko treba chybi a zaseknu se, v AJ malokdy a umim to obejit, v rustine kazdou chvili, bohuzel
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 14:21:30) 77krasko, přesně tak. Jistěže je ideální myslet rovnou v cizím jazyce a nepřemýšlet vůbec nad českým ekvivalentem, ono to v plynulé řeči ani dost dobře nejde. Ale holt tu prvotní informaci je třeba nějak získat a nabiflování přes český překlad je zkratka, když se člověk učí mimo dané jazykové prostředí. Používáním v kontextu si pak slova automatizuje.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 14:23:17) Ropucho, myslim, ze je krajne nefer, kdyz sem prijde uzivatelka, co zije v zahranici, a zacne nas poucovat, jak je nesmyslne biflovat slovicka, ze prece mame v jazyce rovnou myslet
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 14:27:49) 77krasko, tak ona má pravdu, ale kdyby se teď začala ve škole (ve škole, spolu s dalšími předměty, ne v intenzivním kurzu) učit nějaký úplně cizí jazyk a měla ho za pár let umět na C1, viděla by sama, jestli to dá zcela bez biflování
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 14:32:46) 7mi,
ale to přece není žádná vědomostní soutěž, kde by se známkovalo nebo by se ta osoba žijící v zahraničí umístila líp než Ty, kde je co "nefér"?
Já na to nejsem žádný odborník, ale právě to biflování mě tak strašně nebavilo, že jsem se nikdy žádnej jazyk pořádně nenaučila.
Moje děti nemají studijní disciplínu o nic větší než já, ale věčně koukaj na nějaký filmy v angličtině a jsou někde úplně jinde a rozuměj asi docela dost tomu (samozřejmě neposoudím, jak moc do hloubky, ale z toho, že vydržej koukat na celej film, a vědí, o čem to bylo, tak usuzuju, že asi dost dobře) a nemám pocit, že by to pro ně byla pruda, spíš zábava.
Přijde mi to jako mnohem lepší výsledek s mnohem menší námahou.
(ano, mají lepší možnosti než my, ale pro mě to svědčí právě o tom, že třeba z těch filmů se toho lze naučit podstatně víc než tím biflováním.)
|
77kraska |
|
(20.1.2020 14:56:51) Kudlo, pojem "nefer" se pouziva nejen u sportu a u soutezeni...muze byt nefer chovani v beznem zivote, nefer komentar, nefer uvaha atd.
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 14:59:48) A co je "nefér" na konstatování, že ta a ta metoda je efektivnější než jiná?
|
|
|
|
|
Monty |
|
(20.1.2020 14:34:03) Ropucho, ale tu angličtinu kolem sebe děti mají denně. V podstatě je to pro ně přirozený druhý jazyk jako bývala pro nás slovenština. Bifloval se někdo z vás slovenský slovíčka? Já teda fakt ne. Jistě, cit pro jazyk a jisté nadání pro jeho "vstřebávání" být musí, ale pokud je, není potřeba biflovat žádná slovíčka.
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 14:45:34) Monty, no však o angličtině přesně toto píši po celou dobu. Ale jsou tu i jiné jazyky. Nevím, jak jiné děti, moje děti se jich každopádně učí více. A pochopitelně, že je dobré jim to ulehčit třeba výměnnými pobyty a podobnými akcemi, protože to šprtání je nejméně příjemná a nejméně efektivní metoda.
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 15:15:00) "šprtání je nejméně příjemná a nejméně efektivní metoda"
Příjemná určitě není, ale efektivní jo, pokud teda považuješ za efektivní, když se člověk naučí jazyk za 3 měsíce v rozsahu dejme tomu 4 tisíc slov, zvládne gramatiku požadovanou ke státnici, čte knihy (byť to ještě trochu bolí), kouká na filmy (a občas se zeptá) + domluví se v podstatě s každým. To celé v cizojazyčném prostředí.
Nebo za cca rok v ČR na zhruba stejné úrovni jako v předchozím případě, ale s omezenou možností věnovat tomu čas (při práci a studiu).
|
77kraska |
|
(20.1.2020 15:20:20) Vitr, nechapu, ze nekdo ocekava od jakehokoliv uceni predevsim "prijemnost"
pro mne ta prijemnost (a vlastne odmena) prijde, kdyz rozumim televizi, pokecam s rodilymi mluvcimi, slozim mezinarodne uznavany jazykovy test a muzu v tom jazyce pracovat (teda mam jen jeden takovy jazyk, Ty jich mas asi 5)
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 15:31:32) Neeee, nemám, jen 3, 1 jsem už zapomněla a 1 se se mnou nechce nikdo učit, i když bych ráda v partě, už se rozpadly 3 skupinky. Německy se zase nechci učit já, i když už mi to začíná připadat jako legrační jazyk (což považuju za pozitivní posun).
Taky se mi strašně líbí, když najednou začnu rozumět. Když se mi to stalo poprvé, vůbec jsem to nemohla pochopit (měla jsem v autě CD, které jsem znala, ale nerozuměla jsem ani slovo – a najednou, když jsem ho po pár měsících pustila, tak jsem rozuměla skoro všemu, byl to nádhernej šok). Vůbec ta prozření byla hezká. Třeba jsem poslouchala francouzské rádio a najednou říkali, že izraelský prezident byl obviněn ze znásilnění. Usoudila jsem že teda rozumím pěkný kulový, bo to je přece blbost. A za chvíli to hlásili i na českém rádiu
Ale tuhle jsme si po 2 víkendech italštiny pustili Suburru a nerozuměli jsme v podstatě nic. A to už jsme se docela chytali na prohlídkách v galeriích a tak. Jednou jsem to řekla nějaké Italce – a ta se začala strašně chechtat, že ona sama se na to dívá s titulkama, bo je to kombinace šíleného slangu a nářečí. Ulevilo se mi
Je hezký se něco naučit!
|
77kraska |
|
(20.1.2020 15:33:45) Vitr, takze mas anglictinu, spanelstinu a francouzstinu?
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 15:39:32) Jj. A velmi extenzivně zkouším italštinu. Za rok jsme absolvovali 3 víkendy od pátku do neděle, bylo to moc fajn. V hospodě si objednám, přečtu Psa baskervillského, nakoupím přes net, zvládnu prohlídku zámku, domluvím se na velmi základních věcech ohledně pěstování citrusů a na takových těch turistických záležitostech. Strašně se mi to líbí, ale nemám na to čas. A teď ta němčina, co se holky učí, to nám byl čert dlužen.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 15:49:36) ano, dcerina nemcina mne taky rozciluje, hlavne proto, ze jsem na ni jako dite chodila 6 let a nic neumim, protoze nemcina byl tehdy (70.leta) jazyk nacistu ve filmech a dodneska ji nedokazu vnimat jako cool jazyk, kterym si mladi lide domlouvaji odpoledni zabavu (jak to ma dcera v ucebnicich)...a toho se asi uz nezbavim :-(
|
A. Andrs |
|
(20.1.2020 15:53:56) rec nacistu v ruskych filmech, ano to je urcite do konce Zivota, darek od Rusaku
|
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 16:00:43) Jj, presne. Toho se clovek nezbavi. Bydlela jsem na Pankraci, tridni zazila konec valky tamtez, pres ulici bylo u skoly kino -> same valecne filmy, vzala nas do sekyrarny... a vzdycky, kdyz jim zkusim duverovat, daji mi treba lososa s nudlemi na paprice a ruzickovymi kapustickami, cimz to totalne zazdi.
|
|
Rigel |
|
(20.1.2020 16:09:13) Němčina pro mě v dětství ( poč.80.let ) byla řečí Star Treku který jsem snad žádný večer nepromeškala na rakouské ORF1 . Měla jsem ji ráda , ale musím říct, že jen tím pravidelným sledováním epizod jsem se určitě nenaučila německy, a nerozuměla jsem řeči postav. Smysl si člověk zhruba podle děje domyslel. To trvalo dokud jsme nezačali mít ve škole němčinu ve čvrté třídě ( slovíčka a tak ) a až po nějaké době se mi pak ten tehdy tak oblíbený seriál "otevřel "
|
77kraska |
|
(20.1.2020 18:24:28) Rigel, tak tohle je bizár, ze nemcina je reci Startreku....to by tvurce Startreku asi nikdy nenapadlo, mela bys jim to napsat
|
Rigel |
|
(20.1.2020 18:56:30) Nevím, jestli by jim to polichotilo . Ale když už si ze sentimentu chci nějakou epizodu TOSky pustit, tak sáhnu po německé verzi. ( německy dodnes nemluvím, spíš jen čtu nebo nějaký film...)
|
|
Vítr z hor |
|
(21.1.2020 6:27:27) Mně se to strašně líbí
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 15:36:01) Vitr, ja jsem z toho jeste pred nekolika lety byla celkem vedle, kdyz zacal mluvit prezident Reagan nebo kralovna Alzbeta II a rozumela jsem kazde slovo...kdyz jsem zacala hledat pořady na youtube...ted uz mi to neprijde
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 14:53:46) Já bych si taky tipla, že pro osvojení toho jazyka je potřeba určitý počet opakování, aby si to ten člověk zapamatoval.
U mateřštiny je to jasný, tu člověk slyší každej den odmalička.
U tý slovenštiny za nás a angličtiny dneska u našich dětí to funguje stejně - když je tomu člověk vystavenej dnes a denně, tak prostě bude rozumět bez biflování (je otázka, jak moc mluvit, já slovensky rozumím všecko, ale mluvit bych asi nedokázala).
Tím biflováním, co popisuje 7mi (tj. učením se slovíček nazpaměť jako básničky), taky lze dosáhnout kýženého počtu opakování, ale přijde mi to jako zbytečně pracná a strašně nudná metoda.
A jestli se ty děti učej i jiný jazyky než angličtinu, tak si přece můžou pouštět filmy i v tom jiným jazyce, ne? Internet je toho jistě plnej.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 14:58:24) Kudlo, samozrejme jsem se uz davno pidila po tom, jestli existuji zabavne serialy pro mlade lidi v nemcine...ucitelka nemciny mi jich doporucila nekolik, ale bohuzel nebyly tak pritazlive jako serialy v anglictine :-(
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 15:06:49) Nečetla jsem předchozí debatu, ale zrovna jsem narazila na seriál, v němž se občas mluví německy – Counterpart. Je skvělý, odehrává se v Berlíně, většinou se mluví anglicky, ale občas přejdou do němčiny. Nevím, jestli to teda nesháníš pro dítě
|
77kraska |
|
(20.1.2020 15:11:19) Vitr, shanim to pro devatacku, ta se uz diva na jakekoliv filmy pro dospele
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 15:22:46) Jestli jí povolíš občasný pohled na vraždění nebo sex, tak jo. Jen nevím, jestli by ji to bavilo. Je to špionážní seriál se sci-fi zápletkou.
Nebo jestli je intelektuálka, tak třeba Nebe nad Berlínem.
Nebo to vzít neortodoxně a sehnat seriály s německým dabingem, třeba něco, co má ráda – mládežnicím jsem koupila DVD Přátel a poohlížím se po Harrym Potterovi. Sice je to fuj, ale sama jsem se takhle docela zlepšila ve francouzštině, když jsem dostala na měsíc "pohlídat" DVD s dvěma ročníky dabovaného Sexu ve městě.
Mládežnice mají němčinu od září, jedna už kupodivu docela začíná mluvit (ta systematická, která je ochotna občas lehce zabiflovat).
|
77kraska |
|
(20.1.2020 15:30:34) Vitr, vrazdeni a sex jsou v pohode
no vlastne na Netflixu si lze pustit spoustu filmu a serialu v nemeckem zneni s ceskymi titulky, pokud se nepletu, tak to bych mohla zkusit...treba Stranger Things.....teda pokud s tim bude souhlasit
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(20.1.2020 14:59:48) Kudlo, tak sis holt vybrala nepodstoupit nudne biflovani slovicek a vysledkem je, ze neumis zadny cizi jazyk...holt kazdy sveho stesti strujcem
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 15:25:02) 7mi,
tak samozřejmě, tohle je čistě moje "blbost" a důsledek toho, že se mi nechtělo tomu věnovat dost energie, tam bych se určitě na nic jinýho nevymlouvala.
Ale to nic nemění na tom, že biflování v tom smyslu, ve kterém se ten výraz obvykle používá (tj. bezmyšlenkovité učení nazpaměť) nepovažuji za způsob učení, který by mi vyhovoval.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 15:32:14) Kudlo, uceni se slovicek nepovazuji za bezmyslenkovite, fakt ne.....hned dalsi minutu to slovicko muzes pouzit, cist ho, rict ho, videt ho v televizi, slyset ho ve filmu....co je na tom bezmyslenkoviteho?
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 15:42:13) Hlavně s tím novým slovíčkem začnou člověku docházet další souvislosti a někdy je to fakt zábava. Chtěla jsem uvést nějaký poučný případ, jako třeba sarkofág, ale furt se mi vybavuje hundendecken – na dovolené byla v prádelně cedule, že je hosté nemají rvát do pračky
|
K_at |
|
(20.1.2020 15:45:27) Hundende.... To je co? Psi deka? 😂
|
Vítr z hor |
|
(20.1.2020 15:55:19) Soudim, ze jo - vsude byly spousty duchodcu se psy.
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(20.1.2020 15:01:44) "A jestli se ty děti učej i jiný jazyky než angličtinu, tak si přece můžou pouštět filmy i v tom jiným jazyce, ne? Internet je toho jistě plnej."
Kudlo, no, můžou. Jenže problém povinného druhého jazyka je v tom (když pominu fakt, že je jeho "povinnost" obecně blbost), že si obvykle nevybíráš ten, který se učit chceš, ale který ti ve škole nabídnou. Angličtina tím, že má dnes roli té slovenštiny je jaksi bez debat, dá se bez ní těžko obejít a děti se ji obvykle samy CHTÉJÍ učit. Druhý jazyk je pro spoustu z nich jen "zbytečný opruz".
|
|
Ropucha + 2 |
|
(20.1.2020 18:22:02) Kudlo, i když slušně rozumíme a dokážeme konverzovat, kdybychom chtěli z té slovenštiny/angličtiny složit zkoušky, museli bychom ještě trochu přitlačit a něco přece jenom našprtat. Co se týká jiných jazyků, sledovat filmy jistě lze, lze číst, lze si najít rodilé mluvčí na konverzaci, lze dělat ledacos. Moje dítě např. rok studovalo v Německu, přesto se před složením jazykové zkoušky z němčiny ještě něco učilo.
|
Monty |
|
(20.1.2020 18:26:19) Ropucho, jsi se slovenštinou pravidelně v kontaktu?
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Andrs |
|
(20.1.2020 14:07:23) vzdycky ti bude chybet slovni zasoba, i v materskem jazyce nenajdes vzdy odpovidajici vyraz, ale muzes to popsat, nahradit jinym slovem, vysvetlit
kdyz se koncentrujes, ze si musis vybavit slovicko z seste lekce na druhem radku ve slovnicku, tak budes mlcet jako trubka, protoze se ti to jako na potvoru nevybavi
|
A. Andrs |
|
(20.1.2020 14:09:55) jinak souhlasim s Monty, k cemu je diteti informace, ze hlavni mesto Francie je Paris, kdyz je ta informace pasivni a naprosto si pod tim nic nepredstavi, pak je to papousek, ktery pro slove Francie vykrikne Paris, aniz by tusil o dem je rec
|
A. Andrs |
|
(20.1.2020 14:11:03) deti ani dospeli nejsou Siri ani Alexa, aby ze sebe chrdlily info, ale musi umet informace pouzivat
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(20.1.2020 12:49:36) Baro, já když vzpomenu na 1.hodinu AJ ve 3.tride dcery: děti seděly a psaly slovíčka. Paní učitelka se divila, že děti ve třídě již neumí základy z různých kurzů, školky atd..... tehdy jsem byla matka plná úcty a pokory. Dnes bych startovala z nuly na 100.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:42:39) Monty,
já si myslím, že to dítě by mělo být v té písemce automaticky schopno tu Paříž přiřadit k Francii bez mrknutí oka a bez zaváhání.
Ale nemyslím si, že by toho bylo možné dosáhnout JEN tím, že se to nabifluje nazpaměť, to by mi přišlo dost smutné (a taky se to velmi rychle zapomíná).
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:44:24) "Podle mého názoru se dítě ve 4. třídě má daleko víc učit právě kontextu, porozumění, logice, zákonitostem dějů, ne se učit zpaměti informace, které pro něj v tu danou chvíli nepřináší nic "navíc"."
Monty, ano, souhlasím.
A ten výstup by měl být právě mj. to, že nezaváhá u těch hlavních měst, ale ne díky tomu, že se je naučilo jako básničku, ale tomu, že se je naučilo v nějakejch souvislostech..
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:47:31) "Kudlo a jak si predstavujes, ze se to dite ve 4. nebo v jake tride dozvi, ze Pariz je hlavni mesto Francie? ze tam pojede s rodicema nebo se skolou?"
tak třeba mu rodiče můžou prozradit něco o francouzských králích, o tom, kde vlastně visí Mona Lisa, kde studovala řada českých umělců, jak se stavěla Eiffelovka....?
|
|
|
|
Monty |
|
(20.1.2020 11:28:16) Sedmi, vždyť to píšu. Povědomí o Paříži nelze uniknout. To ani není potřeba biflovat. U Portugalska je to složitější, tam mi nepřijde nijak nepochopitelné nebo hodné pozastavení se, že někdo nezná "z hlavy" jeho hlavní město.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:38:40) Monty, no asi clovek musi byt tolerantni, aby se nepozastavil nad neznalosti hlavniho mesta Portugalska....myslim, ze my Evropani bychom meli znat hlavni mesta zemi aspon v Evrope (kdyz chceme jezdit na Eurovikendy) ....u Afriky bych byla tolerantni, vlastne u zbytku sveta taky (krom Tokia, New Yorku, Sydney...hlavnich center obchodu a politiky)
|
Monty |
|
(20.1.2020 11:41:19) Sedmi, Sydney ovšem není hlavní město Austrálie. Hlavní město Austrálie je Canberra.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:49:02) Monty, ja samozrejme vim, ze hlavni mesto Australie je Canberra, mj proto, ze jsem nekolik let mela kolegu Australana ze Sydney a ten kazdeho porad opravoval....a taky kazdemu cpal, ze chodil na University of New South Wales, coz je nejlepsi univerzita v Australii, ac neni v hlavnim meste (jako u nas Karlovka)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 10:43:09) 7mi,
jednak ani vzdáleně nepíšu nic takového, co říkáš o Heleně Houdové.
Samozřejmě, že ten člověk musí do sebe ty informace dostat nějak systematicky.
Ale z Tvého přístupu mám pocit, že preferuješ tupé učení nazpaměť bez přesahu a nutnosti POROZUMĚT tomu, co se učíš (a trochu tomu odpovídá i to, co čiší z Tvých příspěvků - hodně mechanických informací, ale bez pochopení podstaty ani bez snahy o to pochopení)
|
77kraska |
|
(20.1.2020 10:57:33) Kudlo, jak se chces treba ucit nazvy kosti na medicine pres pochopeni souvislosti a nikoliv "nabiflovanim"? proste se ty nazvy musis naucit chtej nechtej, abys je v praxi pouzivala a nespletla si kost lytkovou a holenni, kdyz o ni chces mluvit s kolegou v nemocnici nebo o ni neco napsat do lekarske zpravy
ale pisu to furt dokola, nevim, co na tom nechapes
jinak k Tve posledni poznamce, pambu (nebo priroda) je mi svedkem, ze kdyz narazim na nejakou informaci, kterou povazuju za dulezitou, tak se ptam "proc" a hledam si souvislosti, v cemz mi pomaha mj. anglictina, pac v ni je prece jen vic zdroju informaci o obecnych a svetovych udalostech/jevech (nikoliv o ceskych, pochopitelne)....Ty mi furt podsouvas, ze sem davam odkazy na "příručky"...jo, davam odkazy treba na text zakona, pac ten je dany a aspon po nejakou dobu se nemeni, nebo na definice, ktere jsou treba na wikipedii (jasne, tam je vsechno spatne, pise to kdovikdo)......ale abychom mohli diskutovat, tak musime mit nejaky zaklad, o cem vlastne, pokud se nechceme spolehat jen na sve vlastni nazory a pocity jako to delas napr. Ty....a mne takove diskuse o pocitech vubec nebavi, jestli je spravne/moralni to a ono, ze nekdo v zahranici ve vlaku nepustil sednout tehotnou nebo kojici pani, to je proste porad dokola - a o nicem
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:17:27) Kudlo, ale samozrejme je jednodussi toho moc nevedet, nic se nebiflovat, neumet zadny cizi jazyk a nic si nevyhledavat v zahranicnich zdrojich....spolehnout se jen na to, co uz je v Tve hlave a co se tam dostalo do Tvych treba 30 let....a pak neustale diskutovat o tom jestli je z hlediska moralky spravne to a ono
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:26:40) 7mi,
ovšem poměrně tragické je taky mít hlavu přecpanou nazpaměť naučenými informacemi, které ten člověk není schopen kriticky vyhodnotit a někdy jim ani porozumět
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:27:59) Kudlo a to jako popisujes mne, ze mam hlavu nacpanou informacemi, kterym nerozumium a nevidim mezi nima souvislosti?
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 11:30:53) 7mi,
upřímně řečeno ano, velmi často Tě tak vnímám.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 11:34:39) Kudlo, ja Te zase vnimam viz nize/vyse a proto mne diskuse s Tebou moc nebavi...ale to jsem psala uz mockrat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:38:19) Aleno, aspon vim, ze existuji chemicke prvky helium, lithum, natrium (sodik) atd.
nebo myslis, ze kdyz si vyberu, ze se stanu pravnikem, tak muzu celou chemii rovnou zapomenout? a taky fyziku, z matiky si necham v pameti jen procenta atd.?
|
|
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 23:30:27) ale mají nabiflované (tj. nazpaměť naučené bez porozumění) znalosti skutečně stejnou hodnotu, jako znalosti získané na základě logického pochopení?
Já chápu, že když se někdo učí třeba anglicky, tak se neobejde bez znalosti, že X v češtině znamená Y v angličtině.
Ale je opravdu tak potřebný a efektivní, aby se to slovíčko NABIFLOVAL (tj. vzal učebnici a naučil se ho nazpaměť), nebo lze stejného nebo i lepšího výsledku dosáhnout i příjemněji (třeba že se bude koukat na film, kde se to slovíčko používá, a zapamatuje si ho? )
Mně se tou biflovací metodou nepodařilo naučit žádnej jazyk, bylo mi to protivný, ale moje děti koukaj na cizojazyčný filmy a řekla bych, že jsou na za mnohem kratší dobu na daleko lepší úrovni než lidi mojí generace, který na rozdíl ode mě to biflování neodradilo.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:45:16) Kudlo, asi na zacatku uceni jazyka je asi treba se neco nabiflovat, aby clovek vedel aspon jak se rekne "ja, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona" a "mit, nemit, delat, nedelat, muset, nemuset, chtit, nechtit".....asi se da naucit jazyk jen z filmu, i kdyz nekdo neumel predtim ani slovo (Voskovec a Werich se v Americe ucili pry taky jen od okoli, z radia atd.....napred nerozumeli nic a pak najednou rozumeli vsechno) ....ale nase deti se prece napred bifluji slovicka, pisou testy ze slovicek, na tom prece nic nemeni pozdejsi zdokonaleni se koukanim na filmy
|
Kudla2 |
|
(19.1.2020 23:51:09) 7mi,
ale svůj první jazyk - mateřský - se přece taky neučíš biflováním slovíček.
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:58:14) Kudlo, no matersky jazyk je neco jineho, rekla bych....ale tam vlastne je taky biflovani, kdyz matka rekne diteti tisickrat "boticky" a "auto", akorat, ze to neni nikde napsane
|
77kraska |
|
(20.1.2020 0:05:33) Kudlo, taky ostatne zalezi na tom, jestli chces jazyk pouzivat k porozumeni akcnim filmum a k objednani jidla v restauraci v zahranici, nebo jestli v nem budes cist a psat o sve odbornosti....pokud to druhe, tak se budes muset nabiflovat odborna slovicka, ta v zadnem filmu nenajdes
|
|
Kudla2 |
|
(20.1.2020 0:06:36) No, ale slyšet něco tisíckrát v kontextu přece není biflování.
Biflování pro mě znamená mechanický učení nazpaměť bez chápání souvislostí.
|
77kraska |
|
(20.1.2020 0:15:34) bez chapani souvislosti.....tak u moderniho biflovani to neni bez chapani souvislosti, tam se ucis kosti a zaroven k tomu vidis obrazek, kde jsou umistene, nebo se ucis trestne ciny a je tam popsane, co musis konkretne spachat, aby ses vesla do definice toho trestneho cinu
dneska se uz nememoruje v latine neco, cemu zaci nerozumi...nebo mozna nekde jeste jo....ale v 80. letech si nevzpominam, ze bychom se memorovali neco, cemu bychom nerozumeli, ty chemicke prvky jsme potrebovali, a taky jejich elektronove cislo atd.
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(19.1.2020 23:49:54) ja tedy u jazyku verim spis na biflovani slovicek nez na nauceni se soustavnym opakovanim, ale nejsem zadna ucitelka jazyku, ktera to ma vymakane, a takovych sem chodi spousta, tak se mohou vyjadrit
ja jsem to mela tak, ze jsem si kazde nove slovicko ze CNN nebo z textu pisnicky nebo z kursu AJ zapsala a prelozila a pak jsem v metru porad koukala do notysku a ucila jsem se to....a priste jsem to na CNN zase videla a slysela a uz jsme si to pamatovala atd.
|
Len |
|
(20.1.2020 8:36:18) Biflovani slovicek na me nikdy nefungovalo, nemam zadnou pamet na doslovne zapamatovani, k nauceni jazyku se potrobuju ponorit, zafungovalo to u dvou jazyku, ted zkousim treti. Nenaucim se ani basnicku a kdyz uz, tak ji za den dva zapomenu, proste tenhle typ pameti nemam, potrebuju ty souvislosti.
|
|
|
Lída+2 |
|
(20.1.2020 5:30:09) Diva.Bara, manžel sice neumí gramatiku, francouzky se nikdy neučil. Když tam přijedeme mluví v obchodě jejich jazykem. Kouká na filmy bez titulků a je mu to jedno, rozumí....a je schopný překládat....
podobně to má s němčinou,kterou se nikdy neučil. Je schopný tam komunikovat líp jak já, která jsem měla němčinu 4 roky na sš.
Ani jeden syn tuto schopnost nemá. Oba jsou spíš po mě.
Každý má nadání na něco jiného.Je třeba ho najít a rozvíjet. To si myslím já. Bohužel bych řekla, že škola je schopná spíš udělat opak.
|
Filip Tesař |
|
(20.1.2020 7:50:13) Jedinej cizí jazyk, kterej jsem se naučil opravdu dobře, jsem se naučil odposloucháváním.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|