Aninabe |
|
(6.4.2023 13:00:28) Aleno, stačí, pokud je dítě důsledně vedeno k tomu, aby ji provádělo a má-li na to kapacitu (duševní). Nebo zařídit rodinného či externího dozorce / doučovatele . Nechat dítě jen tak s tím, že ve škole je 1 hodina týdně plně zaměřena na úlohy z testů a že to stačí, to je výslovně hazard. Značný. Přesto se to děje.
|
Alena |
|
(6.4.2023 13:45:53) "pak se má dalších x hodin denně učit napřijímačky" to samozrejme nezvladne casove zadne dite a ani to zadne nedela. Presto jsou stredni skoly plne.
|
Aninabe |
|
(6.4.2023 13:59:39) Podívej, na www.statniprijimacky.cz jsou všechna zadání od roku 2015, čj i mat, všechny věkové kategorie. Jsou tam u naprosté většiny testů i POSTUPY řešení. Řekni mi jeden důvod, proč by se dítě nemohlo připravovat samo a zadarmo z těchto materiálů. Jednoduše zkoušet a když neví, tak se podívat.
|
Alena |
|
(6.4.2023 14:06:25) Na youtube jsou i videa s vysvetlenim celých testu.
|
|
Vítr z hor |
|
(6.4.2023 14:18:12) "Řekni mi jeden důvod, proč by se dítě nemohlo připravovat samo a zadarmo z těchto materiálů."
Protože takhle probíhá učení na vysoké škole a většina dětí na základce tímhle způsobem prostě nefunguje Protože děti, kterým rodiče/učitelé něco vysvětlují a dohlížejí na to, jak pracují, jsou na tom lépe. Protože kdyby to bylo, jak píšeš, tak by se daly bez problémů zrušit vlastně úplně všechny školy
|
77kraska |
|
(6.4.2023 14:27:38) Vitr, to mas naprostou pravdu
treba muj nevlastni syn nebyl schopen se sam ucit z pisemnych materialu ani na vysoke, musel chodit k nam a my ho zkouseli a dovysvetlovavali
|
Aninabe |
|
(6.4.2023 14:39:28) Na stránkách CERMATu mají snad i videonahrávky, kde postupy vysvětlují. Kdo chce, hledá jak, kdo nechce, hledá, proč to nejde.
|
|
|
Aninabe |
|
(6.4.2023 14:37:12) Větře, od Vrtáka byl dotaz ve stylu "jak k tomu přijdou ti, co nemají peníze na doučko". Jinak tohle je samozřejmě doplněk k tomu, co dítě dělá ve škole a může to sloužit jako náhrada placených kurzů. Zdá se, že taky trochu uniká jistý detail. V PZK je látka, která se týká hlavně 6.-8. třídy a jen části devítky. Co se učí nově v devítce, to už je v testech spíš minorita. Takže děti umí řešit lomené výrazy, soustavy rovnic, úlohy o pohybu, na směsi, na společnou práci, objemy a povrchy složitějších útvarů, funkce a grafy, finanční matiku. V testech jsou zlomky, převody jednotek, mocniny a odmocniny, rozklady na součin podle vzorce, rovnice o 1 neznámé, základní geometrie, pár úloh, kde se hodí umět SESTAVIT ty rovnice, Pythagorova věta, procenta... To se vše na začátku roku zopákne a tak od listopadu, prosince se jede nová látka. Vhodný čas na to si opakovat externě, protože většina to v hlavě neudrží - a někteří se to teprve učí, protože jim to do té doby uniklo. Skutečné testy Cermat jsme řešili 1/3 hodin, projeli jsme skoro všechny těžší úlohy, ale většina potřebuje tomu dát trochu času navíc. Nemusí, samozřejmě. Jejich boj, nikdy jsem nikomu doučko nenutila a k dobrovoným hodinám navíc mě museli přemlouvat (nakonec chodili 2-3 lidi).
|
|
77kraska |
|
(6.4.2023 14:38:55) Vitr, ja jsem si vzdycky myslela, ze ve samostatne uceni prichazi postupne...na prvnim stupni vsechno vysvetluje pani ucitelka a na domaci ukoly dohlizi rodice, pak postupne deti delaji DÚ samy, ve skole maji "projekty", ktere delaji trochu samy a trochu jsou vedene...a tak to pokracuje pres stredni, kde ucitel vyklada a zkousi a zase vic se delaji samostatne projekty....a konci to na VS, kde se latka odvyklada, ale o zkouskovem obdobi je kazdy zavreny nekde sam
ale najednou do toho vleti Cermat v 11 nebo 14 letech a dite ma samo doma trenovat testy
|
Aninabe |
|
(6.4.2023 14:45:01) 77krasko, jsou to většinově úlohy z učiva 6.-8. třídy. Z 80% to není nová látka.
|
|
Okolík |
|
(6.4.2023 15:11:02) Vždycky se na přijímačky musely děti připravovat i doma samy. Ty jsi snad nepočítala Bělouna?
|
77kraska |
|
(6.4.2023 15:57:18) Okolik, nepocitala jsem Belouna, to jmeno jsem cetla poprve az na Rodine...navic jsem sla na stredni skolu bez prijimacek...na pripravne kursy jsme chodili ve skole jednou nebo dvakrat tydne v nulte hodine, od 7 rano, chodila jsem tam se spoluzaky, abych netrhala partu
ale je pravda, za jsem s otcem celou zakladku procvicovala doma matiku...jen tak, protoze mel pocit, ze ji neumim
|
TaJ |
|
(6.4.2023 16:05:47) 77krasko, my jsme třeba z Bělouna počítali ve škole, i když jsem se na střední vůbec nehlásila, počítala to celá třída v hodinách.
|
|
Okolík |
|
(6.4.2023 16:06:57) No, tak když jsi šla bez přijímacek to je jiná. My ostatní, co jsme chtěli na gympl jsme hol počítali Bělouna. Takže já v tomto žádnou změnu nevidím...
|
77kraska |
|
(6.4.2023 16:09:01) ja jsem se Belounem minula, ted jsem ho hledala na wikipedii __________________
František Běloun je autorem mnoha didaktických statí, učebnic, sbírek příkladů a tabulek. K nejznámějším patří jeho Sbírka úloh z matematiky, poprvé vydaná v roce 1985 a v upravené podobě stále vydávaná i několik desetiletí po jeho smrti. __________________
v roce 1985 jsem byla uz na vysoke, proto Belouna neznam
|
TaJ |
|
(6.4.2023 16:10:51) 77krasko, myslela jsem si to, já končila základku 1988.
|
|
*Hany |
|
(6.4.2023 16:23:52) První vydání bylo 1965. Když mi přijde divné, jak děti šrotí Cermatí testy dokola, vždycky si vzpomenu, že jsme celý rok počítali Bělouna, abychom udělali přijímačky.
|
77kraska |
|
(6.4.2023 16:25:43) Hany, divala jsem se na www.trhknih.cz a tam vidim Belouna vydaneho uz v 70. letech...ale za nas jsme mu tak urcite nerikali...rikali jsme tomu Sbirka uloh
|
Okolík |
|
(6.4.2023 16:57:32) Aha, takže Bělouna znáš, ale říkali jste mu sbírka úloh. Tak to pak jo ...
|
77kraska |
|
(6.4.2023 17:00:25) Okolik, taky mohla byt jina sbirka uloh od jineho autora nez Belouna...to fakt po 40+ letech nevim
|
|
Rodinová |
|
(6.4.2023 18:05:27) Myslite, ze jsem taky pocitala na prijimacky na gympl Belouna?
Uprimne, jsem ztracenej pripad, ja si ani nepamatuju, ze jsem delala prijimacky z matiky ... nejspis ano
|
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.4.2023 16:42:57) Neznáš? Ať jdem polem nebo lesem Bělouna vždy s sebou nesem, ať jsi obut nebo bos,Bělouna vždy s sebou nos.
|
77kraska |
|
(6.4.2023 16:53:32) Inko, to neznam, u nas se tomu tak nerikalo
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.4.2023 17:27:04) Tuhle básničku vymyslel náš učitel matiky na gymplu. My měli Belouna na gymplu.
|
Okolík |
|
(6.4.2023 17:46:58) V maturitní třídě mého dítěte byl Běloun doporučen jako opakování ke státní maturitě A k tomu Petáková ke školní maturitě
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(6.4.2023 17:02:18) Kecaj, tu sbírku jsme měli už v r. 1980. Tohle bylo asi některé z dalších, přepracovaných vydání. Při přijímačkách ráno do rádia přečetli čísla asi 4 úloh a to byly přijímačkové příklady...
|
77kraska |
|
(6.4.2023 17:11:56) Okolik, wikipedie neni hodnoverny zdroj informaci, taky mi prislo divny, ze Fr. Beloun byl rocnik 1912 a prvni sbirka prikladu mu vysla az v roce 1985, kdy mu bylo 73 let
proto jsem se koukla na trh knih, na kterem se nabizeji jeho knihy z drivejsich let
|
|
77kraska |
|
(6.4.2023 17:12:39) tak to bylo super, ze v radiu precetli cisla uloh a ty byly v te Sbirce uloh a clovek je mohl mit naucene
|
Liaa |
|
(6.4.2023 17:15:34) Ono se o v roce 1980 totiž jmenovalo "Příprava žáků ZŠ k přijímacím zkouškám z matematiky na školy II. cyklu". Od roku 1984 to už vycházelo jako "Sbírka úloh z matematiky pro základní školu".
|
Okolík |
|
(6.4.2023 17:44:55) Lioo, díky za vysvětlení. 77 krásko, Aleno, cvičené opice, které by uměly řešení všech úloh zpaměti by byly spíš výjimkou. Myslím, že kdo poctivě počítal, něco třeba i ve škole (my měli ve skole "doučování" - hodinu matiky a hodinu češtiny týdně), něco doma, zopakoval/osvojil si potřebné postupy a metody řešení.
|
77kraska |
|
(6.4.2023 18:06:28) Okolik, ja ani nevim, kolik tam tech prikladu bylo a jestli bylo mozne se je naucit
ale urcite se tomu nevenovalo tolik casu a nebyly kolem toho nervy jako dneska
|
Alena |
|
(6.4.2023 18:42:26) "ale urcite se tomu nevenovalo tolik casu a nebyly kolem toho nervy jako dneska" Ano, ale to nebylo dane typem prijimacek. Stat prebral deti jeste pred prijimackami - posudky, znamkovani, - navic o maturitni vzdelavani zas takovy zajem nebyl, remeslnici meli lepsi platy. Kdyby se predlozil Beloun v dnesni situaci, nastalo by neco neuveritelneho - zavody v memorovani od rana do vecera,
|
Kaipa |
|
(6.4.2023 19:11:34) S tou zásadní úlohou státu souhlasím. Kdo měl byť jen jednu trojku, mazal na učňák - holky na kadeřnici, kluci na automechanika. Důležitou součástí přijímacího rituálu byl posudek. Proto jsem taky v osmičce vstupovala do Pionýra, protože jinak by se mohlo stát, že by ani samé jedničky na gympl nestačily.
|
Federika |
|
(6.4.2023 19:36:58) Já si nepamatuju vůbec nic Ani přihlášku, ani posudek, ani jakoukoli přípravu No jo, bylo to dávno no Všem přijímačkovým dětem přeju, aby se dostaly, kam chtějí. Jinak to fakt není o tom, že škola dokáže nebo nedokáže připravit děti na přijímačky, tak, aby uspěly. Co to znamená, aby uspěly? Znamená to, dostat se mezi ca 30, 60, někde 90 nejlepších... A tam se nemůžou dostat všichni. Je to prostě fakt soutěž. A v žádný soutěži neuspějou všichni. S přípravou nebo bez.
|
Federika |
|
(6.4.2023 20:22:26) Ono to takhle úplně není. Mají dva pokusy, oba dva pokopat nemusí. A "nejde o celý jejich život", to je fakt blbost, říká jim to spousta lidí a není to pravda, někteří z toho pak začnou mít fakt hodně velkej strach. Je to jen jedna ze zkoušek v životě. Není příjemný, když se nedostanou na školu, na kterou chtějí.Ale vždycky je víc možností a rozhodně to neznamená, že musí jít nutně na učńák, na kterej jít nechtějí. Některé školy budou mít druhá kola, budou se otevírat gymnaziální třídy v rámci některých středních škol (budou se otevírat až po přijímačkách, dají šanci některým nepřijatým dětem). Nebo může jít do zahraničí, na zkušenou, do jazykových škol, studovat jazyky a připravit se líp na příští rok... Nikdy není nic "ztraceno".
|
Okolík |
|
(6.4.2023 20:39:11) Vrtáku, to máš sice pravdu, ale nevím jak eliminovat výkyvy v psychice. Jak tedy myslíš, že by přijímací řízení mělo vypadat? 100% spravedlnost nemůže být nikdy, bohužel ...
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:03:46) Vrrtáku, znalosti ze školy stačí. Nestačí jen všem na tolik bodů,aby se dostali do první třicítky,šedesátky... A ty školy a třídy se prostě nafouknout nedají.
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:35:10) Jo, Vrrtáku, vím, že to tak je. Teda ne všude, někde jsou ty menší města docela dobře vybavený školama.
|
|
|
|
Okolík |
|
(6.4.2023 21:12:04) Vrtáku, ale vždyť v těch přijímačkách není nic co se neučí na ZŠ. A připravovat se na zkoušky, pokud chtěl člověk na gympl, to jsme se museli i my.
|
TaJ |
|
(6.4.2023 21:25:09) Okolíku, ona ale jedna věc je to probrané učivo a druhá to, jakou formou se to po nich chce, že je tam myslím víc kladený důraz na porozumění a orientaci v textu, děti se v tom musí umět vyznat a pochopit, co se po nich chce...u syna třeba vidím, že on určité učivo ovládá, ale je pro něj někdy problém odhalit, že je to zrovna "to ono", co má použít, jen je to třeba vyjádřené nějak jinak, než jak to zná on, i když je to vlastně to samé. Ale i to se postupem času lepší, tak doufám, že to příští rok nějak dáme.
|
|
Aninabe |
|
(7.4.2023 10:39:45) Okolíku, Vrtáku, přesně tak. Před lety byl příklad s traktorem, který najel na tubu a ta každých X centimetrů udělala skvrnu. Měli spočítat, jak vysoko od země je střed kola. Primitivní příklad, kdy máš daný obvod (vzdálenost mezi 2 otisky) a máš spočítat poloměr kruhu. Hodně lidí neuspělo a prskalo, že je to těžké - není, ale musí se pochopit, co se má aplikovat. Tzn. ta znalost musí být funkční a k tomu je třeba procvičovat tento typ myšlení i doma. Tedy procvičováním testů dítě cvičí použití už osvojených pouček v praxi. Nepochybně se to učili i ve škole, ale děti jsou schopné zapomenout látku, co dobře uměly, klidně po 3 měsících, natož po roce nebo dvou od probrání. Proto jsem taky psala, že jsou videorozbory i papírové rozbory úloh - když dítě řešení nevymyslí, tak aby mohlo mrknout a příště vědět jak na to.
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 11:03:18) Tak tady bych pohořela taky, absolutně bych netušila, co a jak počítat. Traktor najede na tubu - přejede jí na příč nebo po délce? Od otisku k otisku, jak to souvisí s velikostí kola? Jà bych tam hledala vzdálenost mezi osama kol. Traktor má přední kola často menší než zadní, co s tím?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.4.2023 11:08:54) Bouřko, najede na tubu s barvou, ta praskne, udělá flek barvy, ta se otiskne na kolo, je jedno na který když se kolo otočí, zase se ten flek otiskne na zem, takže máš délku neboli obvod kola, z toho se snadno spočítá průměr neboli výška kola
každá slovní úloha je příběh, je potřeba si ten příběh umět představit, jinak to nejde spočítat, takže základem je umět číst, pochopit text a potom vymyslet jak to vypočítat
jsou horší úlohy, kde je to tak zamotaný, že to odradí, někdy zase je logika úplně mimo schopnosti většiny patnáctiletých
|
|
mamoch |
|
(7.4.2023 11:11:36) No, otisk od otisku je přece obvod kola. Tohle byla fakt jednoduchá úloha. Stačilo znát vzorec na obvod kružnice, myslím učivo 7. tř.- možná se mýlím , kdy se to učí. Jo, cermatí testy jsou moje velká záliba, mám spočítány všechny
|
K_at |
|
(7.4.2023 11:12:51) Mamochu, m9je noční můra, tohleto.
|
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 11:22:19) Od otisku k otisku je to jedno kolo, ne traktor. Pak to tam musí být specifikovaný, že jde jen o otisk jednoho kola. Jinak ti dítě s focusem na detail začne promýšlet konstrukci traktoru a jak se to promítne do stop nebo se zasekne u toho, zda se teda předpokládá, že zadní kola do toho nenajela nebo barva nezbyla či co. Část dětí ztroskotá na tom, že myslí jinak než autor podobných zadání.
|
Alena |
|
(7.4.2023 11:27:56) V zadani je jasne specifikovano, ze jde o zaseklou tubu v zadnim kole a o ktery otisk jde je take dano. Neni treba fabulovat, co a kde ma jak byt.:)
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 11:32:29) To je už ale poněkud jiné zadání než že na tubu najede traktor
|
Alena |
|
(7.4.2023 11:49:18) Tady nikdo zadani nenapsal, jen pripomnel mytickou ulohu.
|
Beat |
|
(7.4.2023 11:56:34) Lei ano, tyto pocity znám.
MM , když mu bylo asi 13, rozebral celou pračku, protože nefungovala .. jeho otec nebyl přítomen, ten se jakékoli funkce v rodině vzdal nedlouho předtím. No, a rozebraná pračka prý x dni ležela po celé koupelně, a pak ji dal dohromady, a prala dál. Už si nepamatuje, co tam bylo za závadu. Takových historek má mraky. Možná i nějaké součástky zbyly, ale prala.
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 12:03:33) Choť tento týden rozebral na součástky čerpadlo, které zlobilo. Nevím, co tam bylo za problém, každopádně to vyřešil, složil to zase dohromady a šel ho umístit zpět. Po půl hodině si všimnul do rohu zakopnutého těsnění...
|
Beat |
|
(7.4.2023 12:11:38) Bouřko.. chudaaaak!
|
|
|
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 11:57:11) Zmíněna byla v souvislosti s tím, že děti měly problém s touto jednoduchou úlohou neb si pod tím nepředstavili nic konkrétního. Přičemž ta úloha byla popsaná tak, že bych takovéto zadání rozhodně nepovažovala za lehké. Traktor najede na tubu a tuba je zaseklá v kole jsou diametrálně odlišné situace.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.4.2023 12:08:52) bouřko, v čem se to liší? stačí projet na kole malou kaluží a ono to udělá při další otočce otisk, tím jsme se bavili jako malí, v tom není žádná věda, stejný efekt má bláto na botě, můžeš si změřit délku kroku
jestli se zasekne tuba ve vzorku kola, tak se zase zmáčkne a zase z ní něco vyleze
nebo váleček při malování stěny, za nás ještě s obrázkem, jenže to chce nějakou základní představivost a znalost věcí kolem sebe
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(7.4.2023 11:52:56) Bouřko, tak to si budeš muset to zadání najít, abys posoudila, zda je/není jednoznačné. To už si nikdo nepamatuje, tak to sem nemohl napsat. Já si jen pamatuju, jaké pozdvižení tahle vlastně jednoduchá úloha vyvolala. PS. Tak pardon, Alena si to pamatuje😉
|
mamoch |
|
(7.4.2023 11:56:13) Tady je ta úloha, zadání jednoznačné: : Traktor najel na přímé silnici zadním kolem na tubu s červenou barvou. Tuba se zaklínila do pneumatiky a praskla. Traktor pak na silnici vytvořil každých 252 cm maličkou červenou skvrnu. V jaké výšce nad zemí je střed zadního kola traktoru? Výsledek zaokrouhlete na celé cm.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.4.2023 12:02:49) myslím, že první otisk, takže první dva fleky, by nebyl zadním kolem ovlivněný, kdyby šlo o první kolo, a možná to bylo zadní kolo a tak už vůbec není možnost, aby to ovlivnilo kolo vpředu
děckám tenkrát nedělalo problém pochopit, že barva udělá flek, když se kolo znovu tím místem dotkne cesty, ale nedošlo jim, že je to obvod kola a mnohým nedošlo, že výška kola je jeho průměr
stejný problém jsem řešila v matice, když jsem do zadání dala hloubku skříňky, nebo když se počítá délka potrubí, že je to výška válce, některým to prostě nedojde
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 12:14:06) Yuki, to je právě to, že šlo o traktor U většiny vozidel by člověk minimálně došel k tomu, že se to první kolo otočí kolem osy dříve než tam najede to zadní. Ale zrovna u toho traktoru to tak úplně jednoznačné nebude a takový jako já, by se alespoň na nějakou dobu zasekli u toho, jak je traktor konstruován, jestli obvod předních kol je menší než vzdálenost mezi osami, že ony ty traktory jsou různé a někde je ten rozdíl velikostí poměrně malý a kola velká, a proč tam herdek specificky uvádějí že je to zrovna traktor a jakou to v úloze hraje roli...ve výsledku bych se na to frustrovaně vykašlala a úlohu přeskočila. Ovšem z úplně jiných důvodů, než by jeden myslel.
|
Okolík |
|
(7.4.2023 12:38:47) Bouřko, vždyť sem mamoch už přesné zadání dala, tam není žádná tebou uvedená pochybnost Pokud ti jde o "točení na teleti", tak to pardon ....
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 12:53:46) Okolíku, řeč není o zadání, to skutečně jednoznačné je. Řeč je o tom, že popsány byly dvě různé situace a že ta jedna nebyla ani jednoznačná ani jednoduchá. Původní přispěvatelce nešlo o to, dát jednoznačné zadání, jen zmínila něco, co mělo být jednoduché a nebylo, nicméně tak jak to podala, to na náhodného kolemjdoucího neznalého úlohy fakt nepůsobilo jednoduše, protože popsaná situace může být velmi matoucí. Kolo jednoznačné je, traktor není.
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 13:05:51) Jen tak na okraj, páťák na zadání, že má na pneumatice šmouhu od barvy, která zanechává stopu na silnici, a co že vlastně vyjadřuje vzdálenost mezi těma stopami, bezprostředně odpověděl že otočku kola, a po malém popostrčení, že to má říct geometricky, přišel s obvodem.
|
Aninabe |
|
(7.4.2023 13:09:29) Bouřko, ano. Roky si myslím, že je to test studijních předpokladů, zabalený do testu ze znalostí ZŠ.
|
K_at |
|
(7.4.2023 13:21:57) Aninabe, myslím, že tyto testy jsou super pro gymnázia. Myslím, že pokud by naše základní školství bylo schopno držet jednotnou linii, poskytovalo opravdu podporu pro děti jakkoliv neprumerne (tedy ve škále zvladatelné pro ZŠ!), stačilo by pracovat s výsledky žáků za docházku do ZŠ. Hodnotily by se průběžné výsledky, zájem, možnosti. A podle nich by děti i rodiče věděli, že dítě bude pokračovat ve více studijně, nebo méně studijně a více prakticky zaměřené SŠ. Vyloženě výběrové náročné školy výši děti otestovaly podle zaměření. Nicméně nějaký studijní základ by byl nepodkročitelný i pro tzv učňovské školy, to je asi i dnes. Jenže při úrovni jednotlivých ZŠ, jednotlivých tříd v ZŠ, je tohle úplně mimo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.4.2023 15:23:11) vzhledem k tomu, že máme v každé třídě aspoň jedno dítě s PO2 a ve většině i PO 3 a k tomu spoustu dětí bez PO, zato z prostředí, kde jim nikdo nepomůže ani v první třídě, ne tak na druhým stupni, tak prostě není možný v běžné hodině zvládnout úplně všem dát maximum a procvičit všechno aspoň s někým, třídy mají minimálně 25 dětí, řešíme bohužel i jiný věci než výuku, což se po nás chce a bez toho by se stejně výuka nehnula, děti mají vím dál víc problémů s psychikou, výjimkou není dítě v psychiatrické léčebně, když se vrátí po třech měsících, chce to úplně jiný přístup nejen k němu, než tam odejde, taky není v pohodě, řešíme s nimi chování, návykový látky (zlatý cigarety a alkohol), takže toho přibývá, a tady to šílenství s přijímačkama, kdy to bez důkladného procvičení typů příkladů fakt nejde, je úplně blbě, Za nás cermat nebyl, jednotný přijímačky byly opravdu o tom, co se dělalo ve škole, čtyři příklady na hodinu a stačilo to i pro gympl
dnešní vystresovaný děti brečí a hroutí se, školy nakonec vezmou (v minulých letech) i někoho, kdo to nezvládne ani na deset bodů, tak k čemu to je
letos je dětí moc, i to víc se stresují, za pár let zase budou brát všechny, jen aby naplnili třídy, protože narozdíl od dětí přemýšlení nikdo po zřizovateli nechce
|
|
Ennywan |
|
(7.4.2023 17:01:47) Já třeba nechápu, proč se musí umět vzorečky nebo převody zpaměti, stejně jako počítat bez kalkulačky u přijímaček. I v reálném životě pak člověk má k dispozici pomůcky, které mu často pomáhají a šetří čas, podstatná je jeho zkušenost, praxe ve smyslu rutiny atd. Takže pak třeba děcka jak synátor ztrácí body z nepozornosti a ze špatného nejprimitivnějšího výpočtu.
|
Okolík |
|
(7.4.2023 17:14:34) Jinak teda ty "vzorečky" v přijímačkách, to není žádné drama, všechny se dají odvodit, vymyslet, pokud tomu člověk rozumí
|
Ennywan |
|
(7.4.2023 17:16:28) Njn, ale dle mého ten, co to umí odvodit nebo vymyslet, tak si je i pamatuje, nějak mi přijde, že to jde ruku v ruce A ten co to vymýšlí při přijímačkách, tak ztrácí drahocenný čas.
|
Okolík |
|
(7.4.2023 17:43:11) Tak od toho je ta příprava, tedy opakování na přijímačky. Aby si to připomněli...
|
|
Alena |
|
(7.4.2023 18:15:42) Jaky vzorecky mas na mysli? Vypocet obsahu ctverce nebo obdelniku? To by fakt clovek nemel umet?
|
Okolík |
|
(7.4.2023 18:24:33) Tak ono je toho v těch přijímačkách víc.... V diskusi byla řeč o kruhu/kružnici
|
Alena |
|
(7.4.2023 18:36:07) Ale obvod a obsah kruhu nikdo umet nemusi. Vzorec obojiho je uveden. Maji znat ctverec,obdelnik, trojuhelnik a tu skutecnost, ze se u hranolu a valcu objem zjisti jako podstava krat vyska. A Pythagorovu vetu, tot vse. To mi pripada jako uplny zaklad.
|
|
|
Aninabe |
|
(7.4.2023 18:26:27) Základ je obvod a obsah kruhu, to si neodvodí. Pak podstava krát výška na objemy u hranolů, umět odvodit povrch, to by měli umět z obsahů čtverce, obdélníka, trojúhelníka. Lichoběžník se taky dost hodí. Samozřejmě umět použít Pythagorovou větu.
|
Alena |
|
(7.4.2023 18:37:54) Na kruznici a kruh dostanou tahak, lichobeznik netreba, je vzdy zadan k rozdeleni na ctverec/obdelnik a trojuhelniky.
|
Aninabe |
|
(7.4.2023 18:52:09) Tahák byl zatím pouze v roce 2022. Máš info, že to zopakují a bude to tam opět? Mmch. obsah lichoběžníku je jen jeho úprava na obdélník. Hlavně mě překvapilo, jak i obsah pravoúhlého trojúhelníku chtěla většina počítat přes výšku. Jako jde to, jasně, ale polovina z obdélníka je o dost rychlejší. I když nikomu metodu nenařizuju, beru cokoli, ale když člověk vidí, kolik času tím jsou schopní ztratit - než rozklíčují, že strana je výškou , tak nabízí alternativy.
|
Alena |
|
(7.4.2023 19:00:30) Informace je verejne dostupna - na strankach JPZ.
|
Aninabe |
|
(7.4.2023 19:12:56) To je fajn, ale nejsem si jistá, jestli jim to moc pomůže. Moje zkušenost je taková, že kdo trpí jen lehounkou nejistou, toho taková nápověda ujistí a je to OK. Kdo má zásadnější mezery, je to na nic. Už dávám třeba do fyziky vzorečky, ale když oni někteří nevědí, co je která veličina, ehm, je jim to málo platné. Pak do odpovědi napíšou, že odpor je 60 voltů - a člověk nemá slov (volty jsou jednotka napětí, jen tak pro úplnost - v testu se hromadně vyskytovaly ohmy, ampéry a volty, bylo třeba znát i ty značky, ale vzorce byly k dispozici). Takže po této zkušenosti bych byla opatrná s tím, jak moc jim to pomůže. Při bezkalkulačkovém testu na mocniny jsem ty druhé mocniny od 11 do 20 taky psala na tabuli. Ne že by to některým pomohlo. Ale to nebyli deváťáci, tihle mají pocit, že pzk za rok je něco jako v nekonečnu.
|
|
|
Senedra |
|
(7.4.2023 19:06:49) Tahák bude i letos..
Ale jak já říkám těm, které připravuju - můžeš mít taháků, kolik chceš, ale když nevíš, co s nimi, tak jsou totálně naprd.
Odvodit si vzorec třeba na objem kužele nebo válce jde, ale je to jen pro ty, kterým to pálí.
|
Aninabe |
|
(7.4.2023 19:17:16) Senedro, je to tak. Jedna třída byla poměrně dost naučená jet výslovně podle vzorců (nesměli se odchýlit, povolený mívali 1 způsob řešení) a tam to bylo horší, trvalo měsíce je vést k tomu, že se dá ledacos alternativně spočítat rychleji. Počítali trojčlenkou i 80% z čísla - a počítali to dlouho. To je u PZK velký handicap.
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 19:58:43) "nesměli se odchýlit, povolený mívali 1 způsob řešení"
No běžně jsou na to cepovaný, narážím na to furt, když se snažím dítě přimět myslet logicky (a moc dobře si pamatuju, jak máma měla totéž se mnou) - panická hrůza, že to neodpovídá tomu, co chtějí ve škole a že to bude za 5. Chápu, že když se učí konkrétní postup, že se trvá na něm, ale někde by bylo záhodno přehodit výhybku.
|
|
|
|
mamoch |
|
(7.4.2023 19:08:59) Tak já myslím, že obvod a obsah kruhu by měl umět vypočítat každý, vždyť se to hodí i v reálném životě, dva vzorečky snad v paměti udrží každý, ne? Je mi 65 let, mám jen gympl, matika byla tedy můj nejoblíbenější předmět a s testy Cermat nemám žádný problém...takže tak strašně obtížný to prostě není.
|
TaJ |
|
(7.4.2023 19:34:38) Mamochu, já si třeba pamatuju obdélník, čtverec...trojúhelník a kruh už ne a vlastně si nevzpomínám, že bych to někdy k něčemu za posledních x let potřebovala. Ale matematika nikdy nebyl můj oblíbený předmět, měli jsme ji na střední jen 3 roky z 5 a přijímačky ani maturitu jsem z ní nedělala.
|
Stará husa |
|
(7.4.2023 19:49:18) TaJ, já mám maturitu z matematiky, dokonce za jedna a obsah a obvod kruhu , ani žádné jiné vzorce si nepamatuju. Ani jsem to k ničemu celý život nepotřebovala. Je tedy pravda, že matematika spolu s chemií, fyzikou a deskriptivou byly moje nejvíc nenáviděné předměty. Já milovala češtinu, ruštinu, angličtinu a hlavně dějepis, ten jsem chtěla studovat.
|
TaJ |
|
(7.4.2023 22:17:55) Stará huso, měla jsem to podobně - matematika, fyzika, chemie, přírodopis...to byly věci, které mě nebavily. Teda ani ten dějepis moc ne. Měla jsem ráda češtinu, angličtinu, španělštinu, zeměpis....na základce ještě němčinu a výtvarku. Syn tak nějak nemá ve škole myslím žádný vyloženě oblíbený předmět. Možná angličtinu a zeměpis. Dějepis moc nemusí, i když teď naposled se nechal slyšet, že berou průmyslovou revoluci a že je to docela dobrý (no jo, století páry).
|
|
|
|
babi_ |
|
(7.4.2023 19:52:58) Mamochu, myslím, že kdo má rád matiku (píšeš dokonce "nejoblíbenější předmět"), měl by se v této diskuzi zdržet hlasování. Vidíme to z perspektivy výrazně odlišné od většiny lidí.
EDIT: např. zřejmě nepovažuješ výpočet obsahu či obvodu čtverce a obdélníka a objemu či povrchu krychle a kvádru za "vzorečky", stejně jako třeba objem válce ad... (když píšeš, že pro život stačí ty dva), ale ony to vzorečky jsou
|
mamoch |
|
(7.4.2023 20:31:32) Jasně, že je dobrý znát i jiné vzorečky, psala jsem , že obvod a obsah kruhu snad není problém si zapamatovat / nevím, proč zrovna tyto dva jsou v nápovědě u testů/.
|
babi_ |
|
(7.4.2023 20:55:42) Tak ty "hranaté" se dávají dohromady opravdu snadno, myslela jsem, že proto je ani nepovažuješ za vzorečky.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(7.4.2023 18:47:12) Predpokladam, ze prefernce bezkalkulovackovych uloh se odviji od prevence vylouceni podvodu.Je pro dozor jednodušší situace, kdyz maji vsichni jen tuzky a pravitka. Vypocty jsou proto dost primitivni, povetsinou pametne.
|
Okolík |
|
(7.4.2023 20:22:22) Moje zkušenost je, že s kalkulačkou nikoho nezarazí, jak velká/malá/nesmyslná čísla mu vycházejí. Ty výpočty v přijímačkách jsou v podstatě jednoduché a kalkulačka by je mohla zkomplikovat.
|
Senedra |
|
(8.4.2023 9:38:33) Okolíku, ono ani bez kalkulačky
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(7.4.2023 16:29:20) Bouřko, když tady čtu diskuzi, tak se obávám, aby nakonec dítko neskončilo na tom učňáku, protože tyhle typy úloh nedám ani já, ať už by šlo o jakékoli vozidlo, když jsem si četla zadání, tak bych vůbec netušila, co s tím a co mám vlastně počítat. A to mám maturitu...
|
mamoch |
|
(7.4.2023 16:38:19) Taj, zkus tu slovní úlohu dát synovi, třeba budeš překvapená, že si s tím poradí. Fakt to není nic těžkého , jak už jsem psala, obvod kružnice brali určitě už "dávno".
|
Okolík |
|
(7.4.2023 16:42:10) Jo, to tak je, děti občas překvapí
|
|
Dana |
|
(7.4.2023 16:50:46) Zrovna tahle úloha je docela lehká, protože obvod a obsah kruhu probírali snad úplně všude a dost důkladně. Že si to někdo nepamatuje, jak se to počítá, když je x let ze školy venku, se nedivím. Ale toto spočítá i dítě, které má z matematiky trojku.
|
TaJ |
|
(7.4.2023 17:02:18) Dano, u syna taky probírali tyhle věci, ale že by je dělali pořád a ve všem, to nevím...každopádně, když se ho teď zeptám, jak se to počítá, tak bude těžce vzpomínat, respektive, bude si pamatovat, že to někdy brali, ale jestli si vzpomene na vzoreček, o tom dost pochybuju. A to nemluvím o tom, že mu možná ani nedojde, že má vlastně počítat zrovna tohle...no, bude to zajímavé, každopádně bez nějakého doučování někým povolaným, se to neobejde.
|
Okolík |
|
(7.4.2023 17:04:40) TaJ proto je dobré na ty přijímačky všechno zopakovat
|
|
|
|
TaJ |
|
(7.4.2023 17:03:45) Mamochu, obvod kružnice určitě brali, to vím, ale dost pochybuju, že přijde na to, že má počítat právě tohle. A na vzoreček taky nevím, jestli si vzpomene.
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(7.4.2023 12:03:45) Okolik, Alena je zrejme dokonce autorkou ulohy o traktoru a tubě
|
|
|
|
Aninabe |
|
(7.4.2023 13:05:16) Mamochu, ano. Kdo to má propočítané, už ví, jak cca autoři myslí a dostane snadno primární nápad. Pak už bývá řešení snadné. Nejvíc to platí asi v geometrii. Obecně je ve všech úlohách s číslem nad 5 (do 5 jsou klasiky) výhodou tušit, jaké typy úloh se najdou. A dobře číst. Se špatnou čtenářskou gramotností klesá úspěšnost i v matematice. Pak taky znát jasné věci, jako že "o polovinu méně" je 1/2 a "o polovinu více" není dvojnásobek, ale 3/2...(s tím pravidelně děti bojují) Všechno takové detaily, ale je třeba to vědět, nebo alespoň to cvičit. Umět využít v praxi. Obecně je třeba důkladnější zvládnutí, než jen dosadit mechanicky do vzorečku, je nutné vědět, proč, kam, co a kdy dosadit.
|
|
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 11:13:24) Àá, začínám chápat, ono se předpokládá, že to udělá flek v jednom místě ten se obtiskne, další až když se kola protočí. Jenže ony to pŕejedou kola 2 a stopy se budou různě prolínat.
|
*Hany |
|
(7.4.2023 13:13:26) "Jenže ony to pŕejedou kola 2 a stopy se budou různě prolínat."
Naštěstí v zadání bylo, že tuba se zaklínila v zadním kole, takže děti neměly důvod přemýšlet o malém a velkém kole a konstrukci traktoru. Ale on se jim stejně pořád plete obvod a obsah, i když jim to ukážeš na desítkách názorných příkladů.
|
Ennywan |
|
(7.4.2023 16:58:27) Hany a že se jim to pořád plete i přes různé příklady, je pak vlastně známkou čeho? Že je to nedokážeme naučit nebo že s tím mají problém děti s horší představivostí nebo o čem to podle tebe vypovídá?
|
Okolík |
|
(7.4.2023 17:01:56) Řekla bych, že komu se to plete i přes dobré vysvětlení ve škole/rodiči je prostě líný nad tím přemýšlet a vyhovuje mu vzít vzorec a dosadit do něj A nebo na to prostě nemá.
|
Ennywan |
|
(7.4.2023 17:03:54) No a jak teda vysvětlíš, že např. řemeslníci jsou často horší v matematice na základce (rozuměj mívají trojky, čtverky, pětky), ale pak díky praxi nemají ve své práci problém při zedničině, tesařině, truhlařině, instalatéřství, kde využiješ ty obvody, obsahy.
|
Okolík |
|
(7.4.2023 17:07:56) No, tak asi o tom pak začnou přemýšlet? Někteří .... Nezapomenu na zedníka, který počítal plochu za omítnutí štítu trojúhelníkového tvaru šířka krát výška a jaksi to zapomněl vydělit 2.
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 17:15:27) Spíš se jim konečně propojí konkrétní a abstraktní. Mně taky fungování řady funkcí apod. řádně docvaklo až na VŠ, když se to začalo používat na modelování konkrétních situací, kterým jsem rozuměla,a z nich zpětně pochopila ten matematický aparát. Opačně to drhlo.
|
Ruth |
|
(7.4.2023 17:33:47) Právě ten konkrétní... Dítě mělo za úkol vypočítat plochu pro plakáty na válcovitý sloup. Zrovna se učili obvod a obsah. A co udělalo? Vypočetlo ze zadání plochu celého válce. A odmítlo uznat, že nemůže brát ani horní ani dolní plochu. "To jim to budeš muset vykopat že země." "NE, plocha je správně, bylo to ve škole."
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 17:44:47) Ruth, úplně to vidím Pro ně je válcovitá plakátovací plocha zcela abstraktní věc, i když nám to nepřijde, počítat plochu ruličky od toaleťáku by mohlo dělat menší problém, leckdo ji v ràmci tvořeníčka obaloval barevným papírem, tak by si možnà vzpomněl, co vlastně stříhal
|
TaJ |
|
(7.4.2023 17:47:02) Bouřko, přesně, přemýšlím, kdy a kde jsem naposled viděla válcovou plakátovací plochu...
|
Bouřka |
|
(7.4.2023 17:53:06) TaJ, někde nějakou potkávám, ale nevím kde. Možná v ČB v parku? Každopádně to není nic, co by člověk extra vnímal, zejména u mladé generace, co si dění zjišťuje online, a venku chodí čumící do mobilu nebo mluvící do éteru s anténkou v uchu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kaipa |
|
(6.4.2023 21:24:49) vrrtáku, to je podle mě nereálný. Dobře, nabrali by všechny zájemce (gymply by praskaly ve švech), po půl roce by se zjistilo, že polovina dětí na ten gympl nemá, a co potom s nimi? A co s těmi učiteli? S tou nohou to je smůla, jenže takový je život. Navíc to může zkusit za rok.
|
Kaipa |
|
(6.4.2023 21:54:51) vrrtáku, jste nějaký zvláštní region, kde se holka se dvěma dvojkama nedostane na zdrávku. To je pro mě dost scifi. Mám ze svého okolí případ, kdy se holka dostala na maturitní obor s pětkou na vysvědčení v devítce.
|
|
Alena |
|
(6.4.2023 21:56:31) "Proč se holka s dvěma dvojkama nedostane na zdravku?" ty se porad ohanis znamkami - jendickari, dvojkari, trojkari - tohle v soucasnosti nema skoro zadnou vypovedni hodnotu. Pokud se holka s dvema dvojkama nedostane na zdravku, tak to vypada na dost podivuhodnou zakladni skolu (nebo na mimoradnou indispozici pri prijimackach).
|
TaJ |
|
(6.4.2023 22:29:47) Vrrtaku, přesně, známky ovlivňují počet bodů u přijímaček, obě školy, o které se syn zajímal, dávají body zvlášť za celkový průměr na vysvědčení z celé osmičky a pololetí devítky, potom mají zvlášť odstupňované body za známky z češtiny, matematiky, angličtiny a chování. A není to úplně zanedbatelné, takže ačkoli hlavní důraz mají samozřejmě ty testy, tak i tohle může být rozhodující. Proto synovi vysvětluju, že mně osobně by bylo úplně jedno, jakou má známku, ale v tom přijímacím řízení se na to prostě bere ohled, takže bude pro něj výhodné, když ty známky budou co nejlepší, aby zvýšil svoje šance.
|
TaJ |
|
(6.4.2023 22:35:14) A u nás teda ještě hodně pomohlo, když jsem mu řekla, že se neučí kvůli nám, že my už jsme do školy chodili a že pro mě není důležité, jaké známky dostane, ale to dělá pro sebe, aby měl jednou co nejlepší šanci dělat to, co ho baví. Že se k tomu samozřejmě může dostat i s horšími známkami, ale že když je bude mít lepší, tak to pro něj může být i dost velká výhoda.
|
|
|
Alena |
|
(6.4.2023 22:29:47) Pripada mi, vrrtaku, ze nectes nebo nerozumis. "navíc je přece předpoklad že dítě co zvládne základku s pěknýma známkama" Ne, zadny takovy predpoklad v soucasnosti neni. Znam deti s vyznamenanim, zminovanymi dvema dvojkami, ktere by ve vedlejsi budove mely z matiky ctyrku a nad cermatovskymi testy bezmocne krci rameny. "A proč se nedostala? No protože se otevírá jedna třída na celý okres a tak je tam velký převis," A ne spis proto, ze ty ostatni umeli u prijimacek vic? Vzdyt jak tvrdis, dve dvojky jsou hezke znamky a s tim by mela jit bez potizi na gympl, psat testy na osmdesat a vic bodu? Co je to za zahadnou zdravku, kde je potreba takovy bodový zisk?
|
TaJ |
|
(6.4.2023 23:10:30) Vrrtaku - lépe zvládli stres...no, to je další významný faktor, který dítě někdy prostě nedokáže moc ovlivnit a přitom to má velký dopad na výsledek. Učivo třeba umí velmi dobře, ale pod tlakem při zkoušce zazmatkuje a poplete všechno, co může...
|
|
Alena |
|
(6.4.2023 23:15:06) "všude i tady slyšíš že na maturitní obory se mají hlásit jen premianti,že dítě co má trojky a horší že už tam nepatří " to si pamatuji max z detstvi, tady to ctu jenom od tebe.
Mas predstavu, na kolik bodu ta holka napsala testy, at vime o cem se bavime?
|
TaJ |
|
(6.4.2023 23:23:38) Aleno, jo, na některé školy stačí dost malý (minimální) počet bodů z těch jednotných testů, synův kamarád dělal loni přijímačky na střední, na nějaký elektrotechnický směr a stačilo mu 10 bodů z každého předmětu, aby se dostal. Byl prý druhý pod čarou, na odvolání ho v pohodě vzali.
|
|
Martina Bergerová |
|
(6.4.2023 23:42:05) "vím že byla lehce pod čarou a že je pak oslovovali jestli se budou odvolávat,že má velkou šanci že ji vezmou a na druhé škole byla v polovině seznamu přijatých,takže žádná hrůza to nebyla,ale vím že to pro ně byl šok"
nikdy jí nikdo nepřipravoval na situaci, kdy jí den přijímaček prostě nesedne a skončí lehce pod čarou? Ach jo, jako by ta čára byla osudová Vždyť je to krásnej výsledek, v prvních přijímaček lehce pod čarou, u druhých v polovině pořadí V obou uspěla!
Mně přijde, že se s dítětem v tomhle musí pracovat, takovou situaci mu předestřít...
vrrtaku, mě to přijde jako nezralost té holčiny a je na rodičích, aby to s ní probrali dřív, než vzdá svou vysněnou školu
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(11.4.2023 11:05:11) Tak v soucasnosti uz skoly, ktere vysvedceni jako kriterium nechteji, mohou dat znamkam vahu minimalni (treba promile).Bohuzel rada skol jeste klade duraz veliký a jak pisou ucnovske obory (i ty popularni) berou jen na vysvedceni. Tam bych zrovna nejakou zkousku zajmu a zrucnosti ocekavala, tam by zruseni znamek mohl byt velky prinos.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(6.4.2023 20:44:18) Ono to nějak dopadne, jen si fakt myslím, že je nesmysl dávat jim najevo, že to bude děsivá katastrofa, pokud to neklapne tak, jak dítě nebo rodič chce, chtějí. Četla jsem, že brzy chtějí chválit možnost podat si víc přihlášek, třeba 5 nebo 10, odstupňovat si to podle priority a školy si to pak samy podle výsledků přerozdělí.
Bude to asi míň stresu a práce s odvolání atd, ale výsledek o moc jiný vlastně nebude.
|
Alena |
|
(6.4.2023 20:47:52) "že brzy chtějí chválit možnost podat si víc přihlášek, třeba 5 nebo 10, odstupňovat si to podle priority a školy si to pak samy podle výsledků přerozdělí." dava to smysl, kdyz se pisou jednotne prijimacky, ale priznam se, ze si praxi v soucasne situaci vubec nedovedu predstavit. Kazda skola si muze pridat svoji cast prijimacich zkousek a uz ted ochromuje administrativa vyuku.
|
Federika |
|
(6.4.2023 20:51:34) To je pravda, taky to nijak neupřesňovali, nejspíš z toho nic nebude. Mě osobně se přijímačky čekají příští rok, naposled a počítám s letošní nezměněnou formou
|
Alena |
|
(6.4.2023 20:55:00) "Mě osobně se přijímačky čekají příští rok, naposled a počítám s letošní nezměněnou formou" to pocitej, do pristiho roku se neda stihnout zadna zmena. Krome legislativy: "Bez digitalizace by administrativa byla neúnosná a zřejmě by se musely přihlášky posílat už v listopadu a přijímačky začít už v lednu. Elektronizace procesu se ale zřejmě hned tak nestihne. Ostatně Asociace ředitelů gymnázií po ní volá bezmála deset let. " https://www.novinky.cz/clanek/domaci-na-ss-i-deset-elektronickych-prihlasek-navrhuje-balas-40408654
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:02:09) Jo,je mi to jasný. Ale nám dva termíny a dvě školy bohatě stačí, když bude blbnout, nechám si ji rok doma na úklid baráku Říkám jí to a myslím, že je to velká motivace, uklízí nerada
|
|
|
TaJ |
|
(6.4.2023 21:05:27) Federiko, já jsem v souvislosti s tím novým přijímacím řízením někde četla termín nejdřív od roku 2025...ale kdo ví, jestli vůbec.
|
|
|
|
|
Ennywan |
|
(6.4.2023 21:16:56) Děvčata, já si ulevím. Je to na hovno. Nejen, že má synátor malé šance, protože prostě přijímačky nedává, přípravě zas tolik nevěnoval a i to málo, co fakt v matice ví, jak se počítá, tak tam dělá chyby z nepozornosti, ještě ke všemu se prohlubují jeho úzkosti a v úterý nad ránem se u nás v ložnici regulérně sesypal a po probdělé noci hystericky rozbrečel, že nemůže spát, protože má myšlenky na smrt, přemýšlí o tom, že by bylo líp, kdyby nebyl, protože by už nic nemusel. Vyloženě o sebevraždě nemluví, ale vyděsil mě řádně. Netušila jsem, že je to s ním takto špatné. Teď se nejvíc bojí ne toho, že nedá přijímačky a skončí někde na učňáku, kam jít nechce, ale toho, že bude muset jít někam, kde bude moc lidí, navíc všichni cizí a všechno pro něj bude neznámá. Nevím, jak mu v tuto chvíli pomoct. Samozřejmě, že už jsem ho objednala k psycholožce, ale nevím, jestli ho tam nakonec dostanu. No když nebude chtít, tak půjdu aspoň já a proberu to s ní. Přitom přes den se mi zdá v pohodě, nečekala bych, že má takové myšlenky. S tím spaním je to horší už chvíli, měla jsem tady i téma.
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:21:01) Ennywan, hmm, tak to je horší. Držím pěsti. Mně sem chodí taky jedna holka, která se rozbrečí ještě dřív, než se jí na něco zeptám. Krmím i čokoládovýma bonbonama a povídáme si, ta příprava pak trvá podstatně déle Přijde mi to celý zbytečný, přijímačky jsou prostě jen přijímačky, tohle za to nestojí.
|
Ennywan |
|
(6.4.2023 21:23:01) Federiko, bohužel to nejsou jen přijímačky. Prostě je to nějaký předěl. Já nevím, jestli ten jeho stav souvisí s tím stresem teď před přijímačkami nebo je to něco hlubšího :-( nicméně citlivý a úzkostný je odjakživa, nechce nikam sám chodit, vyhýbá se pro něj nepříjemným situacím jako jít si pro pizzu, do obchodu, za učitelem apod. Odmítl jít i na přijímačky na nečisto, protože prý je to pro něj ještě větší stres dopředu. Neslyšel na to, že naopak je to lepší, že si to natrénuje, už bude vědět, do čeho jde. Odmítl doučování, placenou přípravu, jen chvíli chodil na přípravu ve škole, ale to stejně bylo o ničem, to je lepší, když něco děláme spolu.
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:29:17) Ennywan, já se tady nechci rozepisovat, ale řešila jsem relativně nedávno podobnou situaci se synem. Ten tedy neměl nikdy problém s přijímačkama apod, ale byly to zas jiný věci. Nejdůležitější je, dostat ho do pohody. My jsme to nakonec řešili formou příslušných doktorů, terapeutů, medikace-nešlo to jinak. Ale je v klidu,ťukťuk. Nějaký přijímačky jsou v týhle situaci spíš nedůležitý. Ale chápu.
|
Ennywan |
|
(6.4.2023 21:33:33) JJ, počítám s tím, že když to bude nutné, tak půjdem přes odborníky, medikaci. Hlavně aby se mu nějak ulevilo. Sama vím, jaké to je, i když jsem měla opačný problém - já se zase bála, že jsem smrtelně nemocná a nechtěla jsem zemřít. Ale třeba teď ho slyším z pokoje se smát, hraje s někým online a nepřijde mi, že má nějaké trable :-(
|
vertigo |
|
(7.4.2023 9:29:04) Úplně stejně to mám s dcerou, poslouchám v podstatě totéž v bledě modrém. Taky se mi týden hroutí a pak si s bratrem hraje hru na počítači a je klidná. Na psychiatrii je sledováná. Takže teď stres level milion
|
|
|
|
TaJ |
|
(6.4.2023 21:39:24) Ennywan, vím, je to těžké. Citlivé, úzkostné dítě, které si nejde dobrovolně samo nic koupit do obchodu mám doma v zásadě pořád. On už tedy nějakou dobu jezdí s kamarádem, nebo klidně i sám, když kámoš nemůže, někde po těch jejich vlacích, jsou klidně celý den někde v tahu, u tratí, na nádražích, večer přijde, sestříhá z toho video, vidím to vždycky až hotové, všechno si kolem toho už 5 let dělá sám. Ale třeba na různých těch vlakových akcích se nikdy sám na nic nezeptá, nerad mluví s lidmi, co nezná...O to víc jsme byli nedávno v šoku, že fakt na ten den otevřených dveří do té školy jel sám, fakt jsem si do poslední chvíle myslela, že že zavolá, že tam nakonec nejde. Ale když mi psal, že už je před tou školou a že musí nějak zjistit, co a jak a pak přinesl domů letáčky a sám rovnou prohlásil, že na té první škole, kde jsme byli spolu, se mu líbilo víc, tak jsem úplně žasla. Jsou to takové malé krůčky pořád dopředu, všechno u něj trvá několikanásobně dlouho, než jiným dětem. Třeba na tábor byl ochotný jet až ve 12 a jezdí jen na 5 dní. Zato s partou cca 25 lidí, což na něj byl taky docela výkon, když je od školky zvyklý na kolektivy do 10 dětí. A na jednodenních akcích od kroužku jich tam bývá ještě víc. Postupně si zvyká...na ty zkoušky nanečisto ho příští rok taky pošlu, aby si to zkusil, tu atmosféru, aby si uvědomil, co mu třeba dělá problém a mohli jsme vymyslet, co s tím, jak by si to mohl pro sebe nějak "usnadnit", aby to zvládnul. Všechno je s ním běh na dlouhou trať...
|
Ennywan |
|
(6.4.2023 21:49:34) TaJ u vás je super, že má ty vlaky. U nás jsou to sice zbraně, airsoft, ale to není zrovna ideální, navíc nemá žádného "živého" kamaráda, se kterým by trávil čas. Ve třídě s klukama funguje, ale s nikým si nerozumí tak, že by si padli do oka a kámošili. Dřív tvrdil, že je mu to jedno, ale myslím, že poslední dobou si to víc uvědomuje.
|
TaJ |
|
(6.4.2023 22:09:59) Ennywan, syn si vlastně kamarády našel hlavně díky tomu zájmu. Jak ty online, se kterými si jen píše na FB, tak i ty skutečné (někteří nejdřív byli právě z toho FB a pak se někde sešli v reálu). Dost jich našel taky v tom kroužku, ti ho zase seznámili se svými kamarády a tak se to pomalu rozšiřovalo. Přitom do 10 let vlastně neměl kamaráda žádného, jenom se vídal se spolužáky ve škole, s jedním občas i mimo školu.
|
|
|
TaJ |
|
(6.4.2023 22:18:48) Vrrtaku, syn knížky prakticky nečte. Číst si třeba nějaký příběh někoho, to je pro něj ztráta času, neví, proč by to vlastně četl, nic mu to nedává. Příběhy naposled poslouchal jako malý, když jsme mu četli my, to vydržel večer poslouchat klidně hodinu. Encyklopedie a odborné věci jako papírové knížky taky nečte, protože tam stejně nikdy nenajde zrovna to, co hledá. On mraky věcí čte na internetu. Různými články a odbornými zajímavostmi počínaje a komentáři a diskuzemi s kamarády konče. Vlastně hodně času něco čte...jen prostě na obrazovce, ne na papíře.
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(6.4.2023 21:28:31) Ennywan, něco podobného zažila moje kámoška se synem a s maturitou, v době covidu. Zkus domluvit s vedením školy, abys ho mohla doprovodit do třídy, kde bude dělat zkoušky, domluv se synem, že v den zkoušek budeš někde poblíž, na zavolání. Známá si na to brala volno, sice měla částečný HO, ale chtěla syna podpořit a ne být v pohotovosti v práci. Snad ti vedení školy vyjde vstříc. Přeju hodně štěstí 🍀
|
Ennywan |
|
(6.4.2023 21:31:22) Okolíku, s tím počítám, že budu k ruce a podpořím ho - v pátek nemůžu, ale bude zase manžel. ALe on by stejně ani nechtěl, abychom s ním chodili úplně do třídy, to by mu zase bylo trapně kvůli vrstevníkům :-( Prostě začarovaný kruh.
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(6.4.2023 20:49:55) Federiko, přesně, není přece to o tom, že se přijímačkami rozhodne o celém jejich budoucím životě, je spousta cest a spousta možností. Ani to, že se nedostanou na první pokus na vysněnou školu neznamená, že nebudou moci dělat to, co chtějí. Vždycky v podobných situacích synovi říkám, že se může stát, že to nevyjde podle jeho představ, ale že je dobré vědět, že pro to udělal všechno, co mohl. A že někdy prostě ta cesta za tím jeho snem nemusí být úplně rovná, ale může se k tomu dostat různými oklikami. Mluvíme o tom spolu už teď, i když se ho to bude týkat až příští rok. Ale samozřejmě všude kolem sebe teď slyší a čte, jaký bude na školy nával, co je letos dětí a že příští rok bude taky...takže i proto se o tom bavíme.
|
Federika |
|
(6.4.2023 20:54:02) Jo,TaJ, přesně tak to je. Moje dcera se právě dostala do víru puberty a nějaký přijímačky AŽ příští rok ji fakt vůbec nezajímají Doufám,že ji ta puberta nesejme až moc
|
TaJ |
|
(6.4.2023 21:17:32) Federiko, se synem nejvíc mlátila puberta kolem 11 let, od cca 12 se to začalo postupně lepšit a je to čím dál lepší. Teď v 15 je s ním úplně super domluva, začal brát spoustu věcí tak nějak zodpovědněji a ne dělat, že se ho netýkají a jsou daleko. Začal se víc učit a hlídat si známky, protože ví, že na těch posledních vysvědčeních už záleží a že čím lepší budou, tím větší šanci bude mít, protože každý bod bude dobrý. Učí se sám, já už často ani nevím, co vlastně berou, se mnou už se tak dva roky ani učit nechce...A celkově na něm poslední dobou vidím, že si prostě za tím svým snem jde, že se snaží, zajímá, zjišťuje, dokonce se nedávno do jedné školy šel na den otevřených dveří podívat úplně sám (bez nás, i bez kamaráda), což by ještě loni byla asi utopie...
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:25:14) Taj, dcera nikdy se školou neměla problémy, ani s učním Mě už vůbec na nic nepotřebuje. AAl ona byla donedávna takový miminko, poslouchala, chtěla mě kadej dne do postele na povídání,důvěřovala i ve všem... Teď začalo takový to špitání s kamarádkama, chichotání se všemu, posílání fotek nejrůznějších šílen cool outfitů a tenisek,bubble tea a Starbucks a dlouhý válení se ve vaně, krade mi řasenku a odličovací tamponky, náladová... No jo, tak bude jí 16, má nárok
|
Buřt |
|
(6.4.2023 21:31:41) Fed, a co sport, pořád dělá?
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:33:37) Buřte, myslíš dcera? Jo, jen po té atace dalšího imunitního onemocnění (momentálně je v pořádku, jen jiná biologická léčba) zatím omezila tréninky na 3-4 krát týdně. Už si to řídí úplně sama, jezdí tam sama,odchází po domluvě kdy chce. Je spokojená.
|
|
|
|
Kaipa |
|
(6.4.2023 21:28:21) TaJ, na jakou specku tvůj syn chodí? Jedou podle běžných osnov, takže umí to, co žáci na běžné základce? Jen prostě míň dětí a speciální metody?
|
TaJ |
|
(6.4.2023 21:48:38) Kaipo, ano, jedou běžné osnovy, jen je jich míň a mají trochu jiný přístup. Není to klasická specka, je to logopedická třída. Jinak ono to "umí to, co na jiné základce" se dost těžko posuzuje, protože sama určitě dobře víš, že úroveň základních škol je dost rozdílná. Učebnice i osnovy mají běžné, nemají nijak upravené výstupy apod., takže věřím, že s nějakou tou přípravou to příští rok dáme
|
Kaipa |
|
(6.4.2023 21:52:45) TaJ, takže umí to, co na běžné základce. V optimálním případě, samozřejmě že to "umí" je potřeba brát s nadsázkou. Důležité jsou výstupy.
|
|
|
|
TaJ |
|
(6.4.2023 21:56:56) Vrrtaku, syna učení nikdy nebavilo, on se ani do první třídy vůbec netěšil, do 5.třídy měl samé jedničky, potom do 7. vyznamenání, letos v osmičce schytal trojku z dějepisu, i když se podle něj snažil a ví, že to vysvědčení se mu bude počítat k přijímačkám. Ale teď se dost snaží a fakt se učí. My jsme nikdy na známkách nebazírovali, vždycky jsem mu říkala, ať proto udělá, co je v jeho silách a že vím, že někdy to prostě líp nevyjde. U něj je problém, že on má odmalička svého velkého koníčka, kolem kterého se točí celý jeho život a všechno, co dělá - ježdění ven za vlaky, hodiny postávání se stativem, kamerou a foťákem u tratí, hledání informací, kde jaký zajímavý vlak jede, plánování, kde a jak ho nejlíp zastihnou, vyhledávání všech zajímavých dopravních akcí, výjezdy na různé akce s jeho dopravním kroužkem, občas i nějaké to hraní online her s kamarády - samozřejmě vždycky o vlacích...no a hlavně úprava fotek a stříhání videí, psaní popisků k tomu, dohledávání informací, aby popisky byly vyčerpávající...to všechno ho hrozně baví, ale taky to zabere spoustu času. A to učení ho prostě od toho "zdržuje". Ale jelikož má ten svůj sen a už pochopil, že pro to prostě bude muset něco udělat, tak se teď snaží...
|
|
|
|
|
|
|
|
Kaipa |
|
(6.4.2023 20:36:59) vrrtaku, co navrhuješ? Nějaká kritéria přece být musí.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.4.2023 20:23:56) U nás stres byl, kdo se nedostal nikam, musel do devítky. To nikdo nechtěl.
|
Martina Bergerová |
|
(7.4.2023 1:06:02) "U nás stres byl, kdo se nedostal nikam, musel do devítky. To nikdo nechtěl."
No, devítka byla náhodou super, na naší škole tam spousta dětí šla cíleně, rodiče rozhodli, že nejsou zralí, že jim to prospěje - vím o několika případech, a myslím že opravdu v osmičce nešli k přijímačkám
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(6.4.2023 19:25:10) Aleno, tys to ještě asi zažila jak učitelka nebo státní úřednice, ze víš, jak to přesně bylo Lol
Já si pamatuju, ze nám rozdali přihlášky na střední skoly a za par dni jsme je měli přínest vyplněné…a byl tam jeden kluk, který hltal dobrodružné knížky a ten hned druhy den přinesl přihlášku vyplněnou, totiž vyplnil si ji sám a napsal tam Učební obor Námořník, ani to neměl podepsané od rodičů, odevzdal ji třídní ucitelce s ta mu strašně vynadala, ze žádný takový učební obor v našem okoli neexistuje
|
Okolík |
|
(6.4.2023 19:34:05) 77krasko, ty si nepamatuješ posudky?
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(6.4.2023 20:22:47) Posudek byl větší stres než přijímačky.
|
Federika |
|
(6.4.2023 20:30:12) Já fakt o posudku nic nevím A u nás stres nebyl asi vůbec, devítka nebyla a všichni někam muslei.
|
|
TaJ |
|
(6.4.2023 21:03:16) Vrrtaku, u nás to ve škole bylo úplně stejné, pár lidí šlo na gympl, jedna spolužačka bez přijímaček, měla od první třídy jenom samé jedničky (ale často právě jen díky tomu, že jí nikdo nechtěl zkazit vysvědčení a navíc její maminka byla učitelka na naší škole), o něco víc šlo na nějakou jinou střední a tak půlka třídy někam na učňák. Taky jsem měla pár trojek, šla jsem na administrativní učňák, tehdy dvouletý, taková malá "ekonomka", pak jsem dva roky pracovala v kanceláři jako asistentka sekretářky a pak jsem si večerně dodělala maturitu na obchodní akademii. Chtěla jsem mít aspoň tu maturitu, ale třeba na rozdíl od mého syna, jsem nikdy neměla přesnou představu, co chci jednou dělat. Asi do 10 let jsem chtěla být zdravotní sestra, pak mě to přešlo a už jsem nevěděla. Syn má celkem jasnou představu odmalička a zatím to vypadá, že si zatím pořád jde...
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:05:11) TaJ, já to dělala obráceně. Celé dětství jsem škrtala profese, který bych určitě ale určtiě dělat nechtěla A moc mi toho teda neezbylo
|
TaJ |
|
(6.4.2023 21:07:14) Federiko, já jsem vlastně jako dítě nikdy moc neřešila, co jednou chci, nebo budu dělat...zdravotní sestřičkou jsem chtěla být nejspíš proto, že jsem cca do 9 let strávila víckrát nějakou dobu v nemocnici a byly tam hrozně hodné sestřičky. Tak jsem se v tom asi zhlídla
|
Federika |
|
(6.4.2023 21:16:29) TaJ,e u mě to byla určitě jedna z těch profesí, co "nikdy" Ale jak říkám,většina věcí byla "nikdy"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|