| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diskuze : Hlavní : Povídání o škole

26.1.2022 12:08:53 Monty

Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly

Náhodou na mě dnes ráno vybafl na FB tenhle článek.

Cituji:

Pojďme si ty největší mýty o vzdělávání rozebrat postupně.

Mýtus č. 1: Na chybu je třeba upozornit
To je úchylka východoevropského školství. Nikde jinde ve vyspělém světě nepracují s chybou tak jako u nás. Dobrá pedagogika radí hledat na výkonu žáka vždy to dobré. Neukazovat, kudy nelze, naopak vést tam, kudy lze. Nasměrovat k dobrým výsledkům. Proč v písance prvostupňového dítěte škrtat červeně písmenka, která jsou špatně, když můžeme podtrhat ta, která jsou dobře? Proč strhávat body za chyby, když naopak můžeme body získávat za správné odpovědi, práci navíc, dobrovolné úkoly a tak dále? V učení jazyků je upozorňování na chybu likvidační, vede k zablokování, ostychu, strachu promluvit. Dobrá pedagogika se snaží přirozené lidské „mindráky“ odstraňovat a zmírňovat, ne je způsobovat.

Mýtus č. 2: Je třeba hodnotit
Špatní učitelé jsou posedlí hodnocením, zapomínají však, že učení je pouhý proces, ne hotový výsledek. Cílem výuky je osvojení vědomostí a získání zkušeností. Nejefektivněji těchto cílů dosáhneme, když vytváříme situace, ve kterých si mohou žáci učivo dostatečně vyzkoušet, osahat, zažít chybu (!), selhání a bezradnost, zároveň ale vědomí, že jsou v bezpečném prostředí školy, tudíž se mohou uvolnit a kreativně, společně se spolužáky a učitelem hledat řešení. Jakmile do tohoto přirozeného, kreativního procesu spolupráce a hledání cesty hodím systém nálepek dobře/špatně/hůře/lépe, jenom se zbytečně naruší přirozené flow.
Na prvním stupni je posedlost hodnocením obzvlášť škodlivá, protože pro malé děti je učení přirozeným projevem bytí. Nechápou, co je výkon, jeho hodnocení vztahují na svou osobu. Známky si zvnitřňují. Buď jsi jedničkář, nebo nejsi jedničkář. Jsi snad trojkař? Význam těchto nálepek pro reálný svět je nulový, pro psychiku dítěte prokazatelně škodlivý. Neexistuje sebemenší důvod pro známkování na prvním stupni, většina vyspělých zemí od něj dávno upustila.

Mýtus č. 3: Hodnocení, soutěžení a srovnávání motivuje
Rozdíl mezi vnitřní a vnější motivací se vyučuje v prvním ročníku jak pedagogiky, tak managementu a mnoha dalších oborů. Je obecně známo, že když je člověk vnitřně přesvědčen o smyslu dané činnosti, chápe její význam a důležitost, bude ji vykonávat lépe, než když je k ní nucen vnějšími okolnostmi, typicky odměnou nebo trestem. Dostatečně silným vnějším stimulem můžeme člověka donutit udělat cokoliv, včetně masové vraždy.
Ve vzdělávání však nejde o to, jak se žáci jeví navenek (jsou ukáznění, plní úkoly), ale o to, co se jim děje v hlavách. Probrat neznamená splnit úkoly učitele. Probrat znamená pochopit základy fungování, umět použít, vysvětlit ostatním a po dokončení školy mít zájem se sám v předmětu dál vzdělávat. Učitel musí být schopen (a ochoten!) s žáky komunikovat o důležitosti a smyslu učiva. Je to podstata jeho práce.

Mýtus č. 4: Učitel by měl budit trochu strachu
Když organismus pociťuje strach, vypíná všechny civilizační „pluginy“ a aktivuje nouzové systémy pro útěk nebo útok. Jelikož ze školy není možno utéct, občas se stane, že se někdo pokusí o útok. To je pak špatný učitel velmi překvapen, ačkoliv se jedná o logickou reakci organismu na nepřátelské prostředí. Většina žáků samozřejmě zůstane sedět a tiše se koupe v lázni stresových hormonů. Psychosomatické projevy na sebe nenechají dlouho čekat. Bohužel v momentě, kdy vaše dítě každé ráno bolí břicho, už byly škody napáchány, na těle i na mysli.
Odpovědět
Průběh diskuze (95 názorů)
Téma: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste p... ...j.a.s... 26.1.2022 11:20
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... babi_ 26.1.2022 12:0
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... ...neviditelná... 26.1.2022 14:45
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Federika 26.1.2022 12:1
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... TaJ 26.1.2022 13:7
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Monty 26.1.2022 12:8
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... Ráchel, 3 děti 26.1.2022 16:26
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... libik 26.1.2022 12:12
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... Federika 26.1.2022 12:16
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... libik 26.1.2022 12:26
****Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ ... Stará husa 26.1.2022 12:35
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... monam 26.1.2022 12:13
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... libik 26.1.2022 12:19
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... monam 26.1.2022 12:24
****Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ ... libik 26.1.2022 12:32
*****Re: Jaký způsob hodnocení na Z... monam 26.1.2022 13:2
*****Re: Jaký způsob hodnocení na Z... Monika 26.1.2022 13:10
******Re: Jaký způsob hodnocení na... TaJ 26.1.2022 13:18
******Re: Jaký způsob hodnocení na... Monty 26.1.2022 13:18
*******Re: Jaký způsob hodnocení ... Monika 26.1.2022 13:23
*******Re: Jaký způsob hodnocení ... monam 26.1.2022 13:45
********Re: Jaký způsob hodnocen... Monty 26.1.2022 13:54
*********Re: Jaký způsob hodnoc... Konzerva 26.1.2022 14:14
*********Re: Jaký způsob hodnoc... TaJ 26.1.2022 14:16
*********Re: Jaký způsob hodnoc... monam 26.1.2022 14:19
*********Re: Jaký způsob hodnoc... HelenaPa 26.1.2022 14:29
****Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ ... TaJ 26.1.2022 13:16
****Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ ... ...neviditelná... 27.1.2022 10:34
*****Re: Jaký způsob hodnocení na Z... Federika 27.1.2022 15:45
******Re: Jaký způsob hodnocení na... ...neviditelná... 27.1.2022 15:53
*******Re: Jaký způsob hodnocení ... ...neviditelná... 27.1.2022 18:39
******Re: Jaký způsob hodnocení na... ...neviditelná... 27.1.2022 18:39
*******Re: Jaký způsob hodnocení ... Federika 27.1.2022 22:20
********Re: Jaký způsob hodnocen... ...neviditelná... 27.1.2022 22:36
*********Re: Jaký způsob hodnoc... Federika 27.1.2022 22:45
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... ivaxx 26.1.2022 12:18
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... Lída+2 26.1.2022 12:37
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... ivaxx 26.1.2022 14:30
****Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ ... Lída+2 26.1.2022 15:4
*****Re: Jaký způsob hodnocení na Z... monam 26.1.2022 15:27
******Re: Jaký způsob hodnocení na... Lída+2 26.1.2022 15:36
*******Re: Jaký způsob hodnocení ... Aninabe 26.1.2022 17:29
********Re: Jaký způsob hodnocen... Lída+2 27.1.2022 4:35
****Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ ... ...neviditelná... 26.1.2022 15:7
*****Re: Jaký způsob hodnocení na Z... Lída+2 26.1.2022 15:15
*****Re: Jaký způsob hodnocení na Z... ivaxx 26.1.2022 15:23
******Re: Jaký způsob hodnocení na... ...neviditelná... 26.1.2022 16:0
*******Re: Jaký způsob hodnocení ... Lída+2 26.1.2022 16:36
********Re: Jaký způsob hodnocen... ...neviditelná... 26.1.2022 17:25
*********Re: Jaký způsob hodnoc... Lída+2 27.1.2022 4:41
**********Re: Jaký způsob hodn... ...neviditelná... 27.1.2022 15:50
*******Re: Jaký způsob hodnocení ... Delete 26.1.2022 22:56
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Lída+2 26.1.2022 12:19
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Kaliope X 26.1.2022 12:26
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... ...neviditelná... 26.1.2022 12:29
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... libik 26.1.2022 12:36
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... máta 26.1.2022 13:5
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... ...j.a.s... 26.1.2022 16:27
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... adelaide k. 26.1.2022 13:9
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... libik 26.1.2022 13:13
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... kachna_ 26.1.2022 16:35
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Monika 26.1.2022 13:16
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... libik 26.1.2022 13:22
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... TaJ 26.1.2022 13:30
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Len 26.1.2022 13:38
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... ...neviditelná... 26.1.2022 13:40
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... kosatka2 26.1.2022 14:24
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... HelenaPa 26.1.2022 14:27
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Evelyn1968,2děti 26.1.2022 16:7
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... Yuki 00,03,07 26.1.2022 16:22
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Gladya, bývalá dasa, 26.1.2022 16:16
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Yuki 00,03,07 26.1.2022 16:17
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... monam 26.1.2022 16:26
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... Yuki 00,03,07 26.1.2022 17:3
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... ...neviditelná... 26.1.2022 16:33
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... Lída+2 26.1.2022 16:54
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... Yuki 00,03,07 26.1.2022 17:13
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... ...neviditelná... 26.1.2022 17:28
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Ráchel, 3 děti 26.1.2022 16:34
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... MaMar 26.1.2022 17:12
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... MaMar 26.1.2022 17:18
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... Yuki 00,03,07 26.1.2022 17:23
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... K_at 26.1.2022 17:29
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Delete 26.1.2022 22:9
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Delete 26.1.2022 23:50
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... Alena 27.1.2022 0:51
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... Delete 27.1.2022 6:48
****Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ ... Monika 27.1.2022 7:2
*****Re: Jaký způsob hodnocení na Z... Delete 27.1.2022 21:26
******Re: Jaký způsob hodnocení na... K_at 27.1.2022 21:39
*******Re: Jaký způsob hodnocení ... Delete 27.1.2022 22:27
**Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ... K_at 27.1.2022 5:36
***Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / ... Delete 27.1.2022 6:53
****Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ ... K_at 27.1.2022 6:55
*Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ b... Dari79 28.1.2022 16:7

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.