caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(13.10.2011 7:16:59) Chtěla bych se zeptat, zda vaši prvňáčci už nosí známky? A jaké? Naše paní učitelka "přitvrdila" - synek včera oplaal dvojku ze čtení, ale zakončil to slovy, že Ládík...xx dostal čtyřku a to je mnohem horší. To mi docela dostalo. Podotýkám, že se učí měsíc a čtou jednoduché věty typu: Máma má Emu, Máma mele maso, maso solí, atp.
|
Lenka | •
|
(13.10.2011 7:28:32) Starší chodí do první třídy a už má asi 20 známek, samý jedničky, 1 trojku a 1 pětku. Bral to sportovně, my už o něco míň :)
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(13.10.2011 7:33:13) Já mám staršího ve třetí, tak srovnávám typ výuky a můžu srovnat odkdy se známkovalo a jak... a mami učí na 1.stupni - letos má prvňáky )známkují do Vánoc stylem: dobře 1 , špatně podpis, ostatní známky prý děti demotivují a rodiče stresuují ) přijde mi, že jedou docela ostrým tempem (oproti staršímu) - a známky přes 3 se mi pro prvňáčka zdají fakt moc.
|
RadkaRR, M05, L08, E10 |
|
(13.10.2011 7:57:05) Má celkem 6 jedniček, dál dostávají hvězdičky, razítka a nálepky. Když se něco nepovede je podpis, když něco nestihne, tak vidlička (dodělat doma).
Ještě nečtou.
|
|
|
|
Martule, 2děti |
|
(13.10.2011 7:58:33) já myslela, že v první třídě děti dostávájí roztomilá razítka. Např. za pěknou známku delfín, za nepěknou známku hroch, ale růžový. Copak to tak není na všech školách?
|
Lenka | •
|
(13.10.2011 8:02:31) No dva dny se seznamovali, pak týden dostávali hvězdičky a další týden začali regulérně známkovat. I tak to bude určitě s přimhouřenýma očima a nebude to tak přísné známkování jak se zdá.
|
|
|
7kraska | •
|
(13.10.2011 8:00:30) dcera ma v prvni tride jen jednicky...ale slysela jsem o holcicce z jeji tridy, ktera ma uz dvojku....nevim, kam to jde dal, jestli ma nekdo i trojku
taky mi pripada, ze za hezci ukol ma jednicku a za horsi ma jen v. jako "videla" ...nevim, ucitelka s nami na rodicaku o tom nemluvila, meli jsme ho uz v pulce zari
|
|
Federika |
|
(13.10.2011 8:01:00) první syn měl v první třídě písemný hodnocení plus razítka, smajlíky, obrázky.. Druhý syn vpodstatě podobně, sem tam jedničky nikdy nikod nedostal dvojku,ani spolužáci.. Známkování v první třídě byhc úplně zrušila, mám s tím skvělou zkušenost. A když už známky, tak jen motivační, jedničky..
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(13.10.2011 8:08:15) S tím bych souhlasila- jako dát prˇváčkovi čtyřku za 5 týdnů učení.. to mi fakt přijde demotivující (jestli je kluk citlivka, má zaděláno na odpor ke škole)
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 8:40:07) Nejhorší je, že škodlivé a demotivující jsou i ty jedničky, smalíčci, razítečka a jiné "vymyšlené" pí... . Známkování mělo být dávno zrušené a to nejen pro prvňáky. Pokud se mají děti učit na motor své touhy objevovat a poznávat svět (a není pravda, že to nejde), je potřeba úplně vypnout systém odměn a trestů. Je iluze myslet si, že to jde dělat jen odměnami (jednička/podpis). Pokud chceme známkovat, je totálně nespravedlivé ale hlavně ZAVÁDĚJÍCÍ dávat za libovolný výkon jedničky nebo nic a najednou "tumáš čtverec". Dávat dvojku za něco, co je na pětku, je taky škodlivé a řeči o "šetrnosti k prvňáčkům" jsou maximální pokrytectví. Jediný možný správný systém je děti neznámkovat, pokud je nechceme od mala učit utilitárnímu chování a deformovat v nich vnímání hodnot. Je to fakt děsná marnost, jak "hodné" paní učitelky "motivují" děti jedničkami. Ale bude to tak do doby, než se proberou rodiče. Pokud se nám "motivování" jedničkami a pětky až (od jaké vlastně- nebo že by nikdy?) třídy líbí, přivítejme stejně nadšeně i ostatní známky rozdělované nejrůznějšími systémy.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.10.2011 9:10:02) Tante, ano. Jenže když už ten systém známkování ve škole je (a těžko změníš ze dne na den systém učitelky, která tak učí dvacet let a učí tak všechny učitelky na všech školách daleko široko), je pořád lepší jeho šetrnější varianta, než v první třídě natvrdo odradit a negativně zaškatulkovat čtvrtku třídy pětkami. Já myslím, že tak velké pokrytectví ty dobré známky (a razítka atd.) v první třídě zase nejsou - dítěti to symbolizuje, že když se bude snažit o co nejlepší výsledek, bude kladně ohodnoceno. A tak jako když se učí cokoliv jiného, např. zavazovat tkaničky nebo jíst samo lžící nebo cokoliv, pochválíš ho nejprve i za nedokonalý výsledek, za malý pokrok, a postupně se nároky na dokonalost budou zvyšovat.
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(13.10.2011 9:14:27) No jo, jenže systém známkování neznámkování nezmění rodiče. To musí škola a hlavně učitel/ka.
|
|
Federika |
|
(13.10.2011 9:24:38) Tante, pokrytecký to není, pokud vím,nedá učitelka za špatnej výkon jedničku. prostě špatnej výkon nechá opravit, případně d podpis a řekne, že příště to bude určitě lepší. Syn teď ve druhej třídě psal diktát, totálně zazmatkoval, přepisoval, pak už byl tak zoufalej,že přepisoval všechny slova,zamotal se do toho, no, byla by z toho kule učitelka viděla,že je na pokraje hysterie, tak mu v klidu řekla,že se nic neděje, ať to nechá bejt a správně to přepíše pod to. A už bylo všechno v pořádku. Neodradila ho neznechutila,neznervózněla, dala mu šanci a při příštích diktátech už nepanikařil... A první třída-ta fakt špatný známky nepatří, nemělo by jít o výkon,ale o motivaci. všichni prvňáci jsou nadšení a není třeba to jejich nadšení shazovat špatnejma známkama.. U staršího se nějak špatný známky nekonaly celej první stupeň. Rodiče spokojení, děti spokojený.. kupodivu-polovina dětí dešla na víceletý gymply a nikdo z nich tam nemá problém,byť už samozřejmě samý jedničky nemají.
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 9:30:36) Psala jsem, že pokrytectví je dávat dvojku za to, co je na pětku. Učení by nemělo být "o výkonu" úplně stejně, jako by nemělo být "o motivaci". Mělo by to být učení. Poznávání světa a sebe v něm.
|
Federika |
|
(13.10.2011 9:34:55) jo, souhlas. Já jsem se nesetkala s tím,že by dítě za výkon na pětku dostalo dvojku. Spíš nedostalo nic a dostalo šanci na opravu. To je podle mě cesta,pokud o ni dítě stojí protože cílem by mělo naučit a neodradit, podpořit přirozenou touhu po poznání. Mám syna v sekundě no dobře,tam už je to o něčem jiném, ale i u něj vidím,že když dostane jedničku nebo je pochválenej, jeho seminární práce je nějak vyzdvižená, rázem pookřeje a maká víc. Zatímco když dostane kuli, je otrávenej a nejradši by ten předmět vymazal z rozvrhu, určitě ho to k lepšímu výkonu nemotivuje..To jen jako příklad,na gymplu s koulema jinak počítám..
|
Federika |
|
(13.10.2011 9:48:13) to jsem taky psala..Šlo mi jen o to, že pochvalou a pozitivní motivací se dokáže víc, což obzvlášť v první třídě platí dvojnásob.
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 10:21:22) Učení a poznávání je vrozená lidská potřeba, i když ji lze dobřevolenou dlouhodobou deprivací ubít (to dělá naše průměrná česká škola). U dětí je jak burčák (sezónní přirovnání ). Daleko nejsytivější odměnou pro ně je, že učení probíhá, jsou jeho součástí. Dá se to klidně přirovnat k žízni, potřebuješ pít a to pití samotné je odměna, další, za to, že jsi uhasila žízeň, celkem ani nepotřebuješ. Motivace pochvalou je rozšířený a obecně přijímaný, ale mylný mýtus. Zpětná vazba je něco jiného než motivování pochvalou. V učebním procesu se samozřejmě motivuje, ale jinak a jindy, to jsou malé situace, kdy jde o zvládání překážek, snášení momentální frustrace, odkládání uspokojení... nic z toho není vhodné řešit známkou. Ta známka je zkratka za lichvářský úrok, i když to často tak nevypadá. I systém jednička/podpis je blbě, je to stejný systém jako jedna až pět, jen takový "s lidskou tváří". Soft, ale smrdí stejným druhem smradu a děti ho cítí. Jednička je "úspěch", podpis "neúspěch", výkonstní systém hodnocený kriteriálně jak vyšitý.
|
Federika |
|
(13.10.2011 10:29:40) no Tant Emo, některý děti ho necítí, jelikož ho cítit nechtějí A hlavně je to nestresuje. Můj starší syn dostával podpisy a "véčko", za psaní dost často. Ono jaksi, u toho psaní,chválit nebylo moc za co.. U véčka tvrdil:."nooo, to znamená viděla a dobrý", u podpisu, kterým bylo jen "P", což bylo počáteční písmeno příjmení učitelky, říkal:" noo, na jedničku to nebylo, ale "p" jako pěkné.." Můj mladší syn je takovej šprtounek,snaživej,ten by nelibě nesl i ten podpis, v každým případě ale určitě líp, než pětku..nebo i dvojku...
|
Roya |
|
(13.10.2011 10:32:44) "Můj mladší syn je takovej šprtounek,snaživej,ten by nelibě nesl i ten podpis, v každým případě ale určitě líp, než pětku..nebo i dvojku..."
No a o tom to je. Děti se kvůli tomuhle systému soustředí na to, jestli dostali dobré hodnocení nebo ne, místo aby se radovali, že se něco nového naučili a můžou jít dál... Pak už je to jen honba za dobrým ohodnocením (ať už známkami, razítky nebo pochvalami) a radost z učení mizí do nenávratna (s výjimkou studijně založených typů).
|
Federika |
|
(13.10.2011 10:42:01) Ne, royo, můj mladší syn chodí do školy, kde známky hrajou vedlejší roli, naštěstí, děti se neporovnávají a každý ráno se do školy těší, už i v polovině prázdnin se těšil, kdy už zase bude škola..Ato má vyučování denně až do 15.30, od první třídy, tráví tamvlastně většinu dne...Školu jsem vybírala )kromě tedy ožadavku na angličtinu)i podle toho,že on by ten tlak známek od první třídy neunesl, je srpnovej, šel čerstvě v šesti a nebyl "emočně "zralej,nesnesl byť sebemenší neúspěch..Ale je ve druhý třídě amyslím,že se to lepší
|
|
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 15:52:01) "no Tant Emo, některý děti ho necítí, jelikož ho cítit nechtějí A hlavně je to nestresuje." V tom je právě profesionalita učitele (nebo měla by být), že u takovývh dětí to umí "nahodit".
Že se nestresuje, to je dobře. Stres je v učebním procesu silně nežádoucí element.
|
Federika |
|
(13.10.2011 15:56:43) Tante Emo Jasně,souhlas.. Můj sedmiletej je milej chlapeček, snaživej, toho fakt nechci vůbec stresovat... Ale drzýho sekundána-ehm, on je tak strašně v pohodě, že nevim,nevim, možná by malinko toho stresu občas i potřeboval... Včera na mě blikala z elektronickýho indexu kule z přírodovědy.. Na můj dotaz, z čeho to je, s rohlíkem v puse zabručel:" Tohle? A jo, noo,to nic neni, jen jsem si čet noviny, mě to nebavilo a ona mě viděla..."
|
|
|
|
|
|
|
|
adelaide k. |
|
(13.10.2011 9:45:39) Tante ale pro prvňáky kteří neví co je to "pětka" je to přece totéž..
|
|
Ropucha + 2 |
|
(13.10.2011 9:50:45) Poznávání světa a sebe v něm ... to ano. Jenže tu máme nějaký systém školství, který předpokládá, že dítě zvládne určité penzum poznání a pokud ho zvládne výborně, může pokračovat v dalším vzdělávání. Tedy návazný systém, který bez určitého systému hodnocení nemůže fungovat. Takže děti si musí pozvolna na ten systém navyknout, aby mohly vzděláváním úspěšně projít.
|
Federika |
|
(13.10.2011 9:54:55) Anett, už jsem psala, na prvním stupni, kde byl můj starší syn,bylo veeelmi mírné známkování, v první třídě jen jedničky nebo nic, ve druhý myslím taky až do pátý prostě jen dobrý známky-nebo nic, oprav si to... A všechn yděti chodily do školy rády, jka říkal místní pediatr " baby friendly škola", nikdy neměl z týhle školy žádný dítě z psychosomatickými potížemi. Dětem teda bylo vštěpováno, že druhý stupeň na jiné škole. případně víceletý gympl bude "ostřejší", ale pokud vím,nikdy s tím problém nemá,děti si vedou dobře i na druhým stupn a polovina třídy odešla na víceletej gympl, přičemž,jka už jsou prostě starší a vyzrálejší, nemají problém s tím,že občas nějaká kule nebo o trochu lepší známka přiletí...
|
Ropucha + 2 |
|
(13.10.2011 10:02:40) Však ano, já si také myslím, že když se to nějak rozumně uchopí, nemusí známkování zničit vztah dětí ke škole nebo k učení. Spousta učitelek to dělá právě tak, jak popisuješ. Pokud jsou mé děti z něčeho ve škole nešťastné, tak z toho, že se nudí, ne z toho, že občas dostanou horší známku Já jim také od začátku vštěpuji, že horší známka neznamená nic jiného, než to, že se jim něco momentálně úplně nepovedlo, což se příště snadno napraví, když budou chtít a vyvinou snahu. Žádná tragédie.
|
|
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 10:05:01) Systém školství tu teda fakt máme. A kéž by byl alespoň takový, jaký se ti jeví být.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.10.2011 10:14:48) Dobře vím, že školství není ideální. Ale čekat, až ideální bude (bude-li někdy), naše děti jaksi nemohou. Proto musíme vycházet z toho, co je. Změny jsou samozřejmě žádoucí, ale všichni víme, jakým tempem probíhají - za dvacet let o slepičí krůček.
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 10:24:54) Bohužel ne. Ty změny probíhají retrográdně a akcelerují. Jediné, čím by to snad zachránit, je naše účast a následná principiální změna.
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 10:25:24) Musím už mazat, mějte se a hodně jedniček vašim dětičkám!
|
Delete |
|
(13.10.2011 22:25:35) Pod vše, co v této diskuzi napsala Tente Ema, se podepisuju, přesně takhle bych to napsala já, kdybych to tak uměla .
Jen tedy dodám, že existují i děti, které tu potřebu učit se mají významně potlačenou, nevím čím, nevím jak, ale jsou i děti, které bez té vnější motivace prstem prostě nehnou a nemusí to být ani kvůli výchově, prostě takové jsou....U těch pak asi nic jiného než cukr a bič nezabere, pokud je tedy cílem společnosti i tyto děti vzdělávat a zapojit do pracovního procesu. Což teda nevím, jestli je nebo není správné. Vypadá to, že správné je chtít, aby byla celá společnost co nejvíce vzdělaná....ale já si nejsem jistá, že by se k dosažení takového cíle mělo používat násilí (cukr a bič, odměna a trest).
|
qwerty | •
|
(13.10.2011 22:35:58) Ivo, a pak jsou jeste deti, ktere hrozne moc touzi po tom se ucit, ale jenom to, co je bavi. Naprosto vyberove. Tudiz napr. umej nakreslit, resp. narysovat podle pravitka, pomerit a okotovat, a nasledne podle vykresu sestrojit jadernou elektrarnu, aniz by se na ten rys dokazaly podepsat. A aniz by tusily, jestli je kveten nebo listopad a zvire za oknem je koza nebo krava, protoze takovy prizemni veci jako mesice v roce, druhy domaciho zvirectva nebo pismena je absolutne nezajimaj. Jo takhle planety Slunecni soustavy, ty vysypou z hlavy na pozadani vcetne vsech Saturnovych mesicu. Ale 12 pozemskych mesicu v roce jde mimo ne. Mam takovy exemplar doma. Naprosto nekompatibilni s beznym ucivem zakladni skoly. A jak ho donutit naucit se pismenka, kdyz jeho zenyjalni mozek se zabyva vesmirem a podle pouhe fotografie v knizce ti sestroji funkcni helikopteru, tot otazka. On totiz pry cist nepotrebuje, jemu stacej obrazky.
|
Delete |
|
(13.10.2011 22:40:06) qwerty, jo, ale tyhle děti časem pochopí, že jedno se bez druhého neobejde a začnou chtít se naučit i ta písmenka. Přijde mi zbytečné nutit jim to násilím. Prostě když už ti dojdou vědomosti a oni chtějí další, dáš mu knížku a poraď si sám....Ale já neumím číst....No tak se to nauč....Netřeba známek, netřeba nutit číst od prvního dne školy.... Ono není nutné dělat všechno s chutí a nadšením, ale je potřeba vidět tu potřebu to dělat. Pak se dá překonat i počáteční nechuť a nezájem se klidně později může změnit na zájem...
|
qwerty | •
|
(13.10.2011 22:48:40) Ivo, kez by! Pani ucitelka ma ovsem pocit, ze by se ted mel ucit pismenka, protoze ted se ucej pismenka, zatimco syn soudi, ze misto psani velkyho a malyho L by si mohl vypocitat celou ucebnici matematiky na nekolik mesicu napred. Snad vezme pismena na milost hodne brzo. Skoda, ze neexistuje institut domaciho ucitele, to by byl pro nej vylozene ideal.
|
Delete |
|
(13.10.2011 22:53:48) No existuje Montessori, tam je v tomhle přeci jen větší volnost.
No a pak domácí škola, ale ta spadá pod ŠVP té které školy, takže na přezkoušení už stejně číst i psát musí umět....
Ale přesně, proč musí všechny děti to samé zvládnout ve stejnou chvíli a kdo ne, je potrestaný, to mi hlava nebere .
|
qwerty | •
|
(13.10.2011 23:04:57) Ivo, jo to ja vim (tady teda domaci skola neni, bydlim v Nemecku, montessori a jine alternativy jo). Zatim jsem spis ja uz nejaka unavena z toho, ze vazne to L dneska musi za domaci ukol napsat a sedet s nim u toho hodinu, protoze ho to samozrejme nebavi, a kdyz se pak na deset minut vzdalim, tak po navratu zjisitim, ze behem moji nepritomnosti krome vypreparovani cartridge z tiskarny samovolne vypocital patnact stran z pracovniho sesitu z matematiky a zitra to JA budu muset nejak ve skole vysvetlit, proc misto ty jedny pitomy stranky z matematiky, co byla za domaci ukol jich ma hotovejch patnact. Porad osciluju mezi tim, jestli je debil nebo genial. No nic
|
Delete |
|
(13.10.2011 23:28:41) Asi neřešit...
Horší je, když tohle nedokážou pochopit ve škole .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
qwerty | •
|
(13.10.2011 9:36:10) Tante, mas pravdu. Ale podle me, kdyz si s necim dite da praci, tak ho tesi i pochvala z druhe strany nebo naopak pokud se na neco vyprdne, tak mu dat nejakym zpusobem najevo, ze to neni v poradku. Proste feedback potrebujem podle me kazdy.
Ale cesky znamkovani od prvni tridy ve stylu "heeheee, ted jsi zapomnela jeden hacek, tumas dvojku" je obludny a naprosto demotivujici.
|
Federika |
|
(13.10.2011 9:47:03) Querty, tohle se ale neděje na všech českých školách..A moji synovci v němeku byli třeba známkováni podobně, minimálně od třetí třídy. Sice ne za háčky,ale za jiný blbosti-a dost tvrdě známkovali třeba i pracovky... Zeží na škole a učiteli, ti si ten zpúsob hodnocení vytvářejí..
|
qwerty | •
|
(13.10.2011 9:58:47) Federiko, tak to jsem mela proste smulu ja i manzel i dcera, ze jsme vsichni v CR zazili skolu, kde se proste znamkovalo stylem "jedna chyba, stupen dolu". V druhy tride jsem kdysi dostala petku ze psani - zapomnela jsem na cely strance hacky a carky. Dneska mi to pride jako ohromna legrace, tenkrat jsem probrecela cely odpoledne (byla jsem na prvnim stupni introvertni sprtik)
|
Federika |
|
(13.10.2011 10:06:39) to se nedivím já jsem dostala ve druhý třídě pětku z kreslení a šla jsem se utopit. Já si školy pečlivě vybíral-jak ty státní, tak soukromou. A nic takovýho se tam nedělo, spíš naopka, někdy jsem si v pátý třídě říkala,že by klidně už trošku přitlačit mohli Ale první třída ne, ta ať je ťuťuńuňu , s bobonkama "pizzaparty",zmrzlinou, odměnama, válením se po koberci, ať s děti každý ráno do školy těší..Měla jsem to tak v obou školách,ve státní i soukromý-tam je teda navíc ta motivační"pizzaparty", když se všem dětem podaří zvládnout nějakou těžší látku..
|
|
|
qwerty | •
|
(13.10.2011 10:05:28) Federiko, synovec mel na gymplu v Pze nekdy v tercii trojku na vysvedceni z telocviku. Jinak samy jednicky, je velmi inteligentni, ale olympiadu vyhraje leda tu matematickou, byt to neni totalni nemehlo, ani nevazi metrak. Byl z ty trojky naprosto hotovej, jednak prisel o vyznamenani, jednak se mu vsichni smali. Jako kdyby to byla sportovni trida, tak prisny hodnoceni telocviku beru, vsak ja ve sportovce mivala z telaku dvojku, ac bych v normalni tride excelovala, ale matematickej gympl... Meli prej tabulky jak rychle musi co ubehnout, kam doskocit, kam dohodit, kam dosplhat na tu kterou znamku a on proste podle tabulek vysel na tri, tak ji dostal.
|
Federika |
|
(13.10.2011 10:08:10) no, to je taky pěkná blbost.. na tom našem gymplu teda samý jedničky neexistujou, neměl je tam snad v historii gymplu nikdo, takže by se i ta trojka ztratila, ale pitomost to je..
|
|
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 10:08:24) Sice ne za háčky,ale za jiný blbosti-a dost tvrdě známkovali třeba i pracovky...
j, to je právě ono, lákalo by mě se o tom rozepisovat, ale teď nemůžu, škoda. Zkráceně je to postě tak, že pokud se ve škole zžnámkuje, má to cenu jedině v případě, že se stejně objektivně (tvrdě) známkuje všechno. Tím, že se něco známkuje a něco ne (nebo jiným metrem) se devalvuje jednak ten známkovací systém, jednak "neznámkovaná" témata.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.10.2011 10:18:13) Tante, je to tak, ale to je zase vinou toho návazného systému - u některých předmětů je prostě tlak na výsledky, protože se z nich dělají přijímací zkoušky na další stupeň škol Holt nejpozději ve čtvrté třídě se na to musí najet
|
|
Federika |
|
(13.10.2011 10:18:20) Tante Emo, já vím,co myslíš...Já jse z těch "německých "pracovek byla překvapená,jelikož u nás z pracovek běžně čtyřky fakt nepadají. A tím, že jsou tyhle předměty u nás braný jako okrajový a na většině škol se za ně dává automaticky jednička, bylo by zas trochu nefér, kdyby jinde za ně ty čtyřky padaly.A pak se počítaly do průměru na přijímačky na gympl, třeba. ááá-já byhc prostě ty známky min. na to prvním stupni zrušila
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 10:23:20) Což je ovšem to, co se enažím říct. A nejen na prvním stupni. Základní škola by od nich měla být úplně čistá. Gymplům včetně víceletých bych nechala svobodu rozhodnout se pro vlastní koncepci. Základka by ale takhle fungovat neměla, měla by mít jiný výchivný i vzdělávací cíl.
|
|
|
|
|
Tante Ema |
|
(13.10.2011 10:04:00) Odpovím teď jenom telegraficky, protože sypeme ven s miminem: Feedback ano, známky ne. Pro feedback známky nepotřbuješ, pro kvalitní feedback jsou nevhodný nástroj.
|
qwerty | •
|
(13.10.2011 10:06:03) Tante, jo myslim jakykoli feedback, slovni hodnoceni idealni.
|
|
|
|
adelaide k. |
|
(13.10.2011 9:44:26) Tante, mě to přijde v pořádku (u nás, je mi jasné že tenhle systém se dá uplatňovat různými způsoby).
|
|
Roya |
|
(13.10.2011 10:27:43) Tante, naprosto souhlasím (hezky je to podané v RaR). Smutné je, že i na soukromé škole, kde si paní ředitelka může zavést systém, jaký chce, se známkuje z toho důvodu, že to rodiče chtějí a že se děti budou porovnávat s dětmi z ostatních škol a všichni se budou vytahovat jedničkami a oni by chudáci neměli nic. A rodiče si prý myslí, že jedině známkami lze ověřovat, jak na tom dítě je se znalostmi - chtějí mít přehled o jejich pozici na trhu. No a právě to porovnávání s ostatními je na tom to nejhorší, a dnes se v podstatě nic jiného nedělá - "musíš být lepší než ostatní, musíš to někam dotáhnout, musíš být schopen vydělat hromady peněz, jinak nebudeš šťastný" - se všemi těmi Scio testy a dalšími ďábelskými vynálezy...
|
Ropucha + 2 |
|
(13.10.2011 10:37:21) Royo, já myslím, že tady dětem mohou hodně pomoci právě rodiče, pokud jim nebudou školní úspěchy nebo neúspěchy stavět jako jediné měřítko životního štěstí. Dítě může zažívat úspěchy a satisfakci i jinde, než ve škole, a školní soutěživost mohou rodiče do jisté míry bagatelizovat, aby se dítě přehnaně nestresovalo.
|
Roya |
|
(13.10.2011 10:40:24) To máš pravdu a taky to tak dělám, protože mi nic jiného nezbývá. Většina rodičů ale naopak tenhle systém svým přístupem podporuje a tím zamezuje jakékoli nápravě.
|
Ropucha + 2 |
|
(13.10.2011 11:37:07) Ano, to slýchám, že snahy o změny často brzdí ambiciózní rodiče, kteří se zaběhnutého soutěživého modelu nechtějí vzdát. Ale víš co, ono to nakonec docela věrně kopíruje společnost, ve které ty děti pak budou žít - ti, co nejedou jen na výkon a úspěch a vidí hodnoty i jinde, bývají v menšině
|
|
|
|
|
mil007 |
|
(13.10.2011 14:44:14) Svatá pravda Tante .Já si pamatuju jak v mém děství moje hodná/a opravdu hodná a oblíbená/ paní učitelka v hudebce-klavíru pro mě vymyslela známky od nejlepší římské jednočky,přes jedničku se dvěma hvězdičkama jednou hvězdičkou až k jedničce.Bylo mi pět a záhy jsem pochopila,že ta jednička s hvězdičkou je vlastně špatná známka.
|
|
Kahlan+5 |
|
(14.10.2011 10:19:31) Souhlasim, ze znamkovani je spise demotivujici nez motivujici, ale hodnoceni je podle meho nazoru treba. Syn na znamky zcela kaslal od 1. tridy. Dcera je jina, tu sbirani slunicek bavi, ale zaroven je na ni videt, ze chce byt sama kvuli sobe nejlepsi...Nezijeme v CR a tady se hlavne dela slovni hodnoceni, kazdy mesic dostaneme celou stranku, kde ucitelka podrobne napise, co dceri jde, co ji jde mene a proc (nedostatek pozornosti), jak zvlada pravidla ve tride, jestli pomaha ostatnim, proste kazdy predmet je rozebrany. Totez pak dostavaji jako vysvedceni, je to vlastne nekolikastrankovy dokument, kde krome cehosi, co jsou znamky (ale jen 4 stupne: zvlada dokonale - zvlada dobre - zvlada, ale chybuje - nezvlada. Ten prvni stupen je ekvivalent 1*, tedy ze dite to umi uplatnit kdekoli a kdykoli a musi to umet vysvetlit i ostatnim...plus se tedy deti samy hodnoti kazdy tyden a opet, v kazdem predmetu je to rozebrano, takze treba v MA jsou 4 radky (scitani, odcitani, spravne psani cislic, apod.)Nicmene zdejsi hodnoceni je dost prisne, takze v 1. tride nejsou vyjimky stupne 2 a 3, takze v porovnani s CR maji deti uplne hrozne znamky, ale proste takoveto hodnoceni je pro mne mnohem dulezitejsi nez nic nerikajici 1 nebo 2. Z ni se totiz clovek nedozvi, co presne dela diteti problemy: muze umet skvele scitat, ale neumet nasobilku...dobre cist, ale kaslat na pravopis, pekne zpivat, ale nezvladat cteni z not, atd atd...
|
Delete |
|
(14.10.2011 19:52:21) Kahlan,
ano, takové hodnocení má smysl. Protože popisuje stav, ale nikam neškatulkuje.
U nás je bohužel slovní hodnocení pořád ještě o "je šikovná", "snaží se", "baví ho....", ale jestli umí sčítat s přechodem přes deítku nebo neumí násobky tří si v tom prostě nevyčteš.... Tady se během dvou měsíců dítě ze stavu "chci umět číst, psát, počítat" dostává do stavu "chci mít co nejvíce jedniček", přičemž ta jednička má stejnou hodnotu, stejný význam, jako nějaká nálepka v albu....
A navíc i na druhém stupni už je trojka (přeloženo jako dobře) špatná známka, jen málokdo připustí, že jeho dítě je v něčem "jen" dobré....a běda, když se použije výraz průměrné....Takže celé známkování je potom ještě posunuté do roviny, kdy jedničku má každý, kdo v daném předmětu zvládá úplný základ. Dvojku mají ti, co v základu chybují, trojku pak ti, co zvládnou zhruba polovinu toho, co by zvládnout měli, čtyřku mají ti, co nezvládají, ale alespoň nezlobí a pětku mají jen průšviháři, kteří by sice základ zvládnout mohli bez problémů, ovšem kdyby učitel zvládnul je....Důvodů, proč učitel takového průšiháře nezvládne, bývá u každého případu milion, ne vždy je vina vysloveně na straně učitele, každopádně opravdu propadne (i přes nezvládnutý reparát) jen mizivé procento těch, co by propadnout měli....Už jen proto, že propadnout se smí jen jednou za celý stupeň.....
A i proto je ta dvojka nebo horší známka v první třídě tak demotivující, protože každý ví, že jediné správné jsou ty jedničky do alba, jedině ty něco znamenají a jen podle nich se hodnotí, jaký kdo je....
|
|
|
|
|
|
Dáňula |
|
(13.10.2011 8:10:11) Synek loni taky nosil už od začátku. Teda prvních 14 dní nosili razítka, pak začly známky a dostávali takové, jaké si zasloužili. Přijde mi to lepší, než dostávat 1-nic(v případě že to na 1 není). Aspoň víte, v čem to dítko pokulhává a co třeba můžete doma trošku trénovat. Nějak extra to, že má špatnou známku nenesl, prostě řekl, že tohle mu nejde, tak to musíme natrénovat, ay to bylo lepší. Že by se ze 4 hroutil jsem nezažila(narozdíl od babičky), prostě ho to nakoplo, trochu se doma připravil a bylo to rázem lepší.
|
|
Benin |
|
(13.10.2011 8:11:47) Náš přinesl v první třídě 5 z diktátu, který psali někdy v prosinci. Z dvaceti písmenek napsal špatně 4, ten papír mám chovaný. Bylo mu to líto a podle mě to nebylo moc fér, takže jsem to neřešila. Teď je ve druhé a už donesl 4 z matiky z písemky, no to už jsem řešila. V první třídě bych známkování zrušila. Možná fakt jen pro někoho, kdo nepracuje, nesnaží se, ruší ostatní atd.
|
|
neznámá |
|
(13.10.2011 8:32:00)
U nás dávají pouze razítka a za supr výkon jedničku. Ale špatné výkony neznámkují, pouze upozorní rodiče, že je potřeba více cvičit. Ale oni jsou teda asi dost pozadu, zatím ani nečtou.
|
|
Eržika. |
|
(13.10.2011 8:32:09) Ještě, že máme slovní. Můj by nikdy nedonesl za 1 ze čtení, a přestal by se snažit.
|
|
Ira+M(2/02)+K(1/04)+M(2/07) |
|
(13.10.2011 8:33:24) V prvním pololetí 1. třídy se dávali jen jedničky, nebo nic, v druhém pololetí už i dvojky, ve druhé třídě už padaly i 3,4- pětku myslím nikdo nedostal, teď je syn ve třetí a už lítá všechno...
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(13.10.2011 8:48:44) cože??? no to je pro prvňáky fakt motivace u nás zatím samý jedničky, občas s hvězdičkou
|
Pája, A+A :o) |
|
(13.10.2011 8:54:24) syn tedy ještě vůbec nečte. zatím hláskují slova,ale moc jim to nejde.trénujeme. jinak známky ze začátku nedostávali. paní uč. říkala,že budou až od prosince,ale koncem září začala dávat jedničky. někdy 1-. nebo nic.
ještě mají speciální mini žákovskou knížku,co jim vyrobila. tam dává nálepky- za včasný příchod do školy, za přípravu věcí o přestávce na hodinu, za plnění dom. úkolů a hlášení se o hodině.
|
|
|
|