Amálka1 |
|
(13.4.2013 22:23:36) Prosím, najdou se tady nějaké prvostupňové pani učitelky, které by uměly říct, v čem mají dnešní děti při nástupu do 1.tříd největší problémy?? S čím "zápasíte" nejvíce? Píšu na toto téma diplomovou práci a zajímal by mě názor profesionálů. Logopedické problémy, sociální dovednosti, špatný úchop psacího náčiní, sebeobsluha...cokoli vás napadne. Když se snažíte o nějakou nápravu, spolupracují s vámi rodiče, nebo žádné problémy nevidí? Předem všem velice děkuji!!!
|
Mikeš+ 3 holky |
|
(14.4.2013 7:58:39) Já vidím největší potíže v tom, že některé děti nechtějí pochopit, že ve třídě nejsou samy. Tedy že nemůžou mluvit pořád. Že se nemají urážet nebo rozčilovat, když paní učitelka vyvolá někoho jiného, že se nemají snažit vykřiknout. Anebo to chápou, ale nedovedou nebo nechtějí se omezovat a tak vykládají a vykládají, mezi sebou či spontánně jeden přes druhého reagují na učitelku. A druhý problém je nepřijetí faktu, že škola s nimi bude dalších nejméně 10 let a s ní souvisí určité povinnosti. Je spousta vztekajících se dětí, které předvádí zejména doma scény nad úkoly a přípravou do školy, ve škole předvádí trucování a stále mají pocit, že nic nemusí, že když se seknou, tak se nic neděje a můžou si dělat, co chtějí. Na tohle namítnete, že od toho je motivace, musíme je na něco chytnout, zaujmout, přece jsou malí a dají se utáhnout na vařené nudli. Ano, mnozí dají a reagují očekávaným způsobem. Ale mnozí nedají. Mají ve svých sedmi letech strašně moc odžito a zažito, činnosti ve škole se opakují a už nejsou atraktivní, většinu her, činností atd. zažili už ve školce. Doma jsou zavalení technikou, věcmi, ale nemají k dispozici sourozence nebo jiné blízké děti, aby mohli přirozeně fungovat ve spolupráci s vrstevníkem.(Je hodně poznat, které dítě má doma sourozence blízkého věkem, které má výrazně staršího sourozence, které má jen rodiče, který ho posadí k PC, které má rodiče, kteří ho vtahují do dospělého světa víc, než si uvědomují nebo se mu věnují intenzivně každou minutu...) V první třídě je potřeba, aby se kromě psaní, čtení a počítání do 20 naučili hlavně udržet pozornost a dokončit bez neustálého odbíhání práci, dokázat v klidu počkat na ostatní, respektovat a dodržovat nastavená pravidla, udržet si přehled a pořádek ve svých věcech, dokázat potlačit na určitou dobu nutkání poskakovat, pobíhat, ječet a vydržet potichu třeba poslouchat čtení nebo jinou tichou činnost.
|
Vr | •
|
(14.4.2013 8:25:53) Mikeš, krááásně napsané ........
|
|
Markéta |
|
(14.4.2013 9:19:38) "Mají ve svých sedmi letech strašně moc odžito a zažito, činnosti ve škole se opakují a už nejsou atraktivní, většinu her, činností atd. zažili už ve školce."
A proč se teda ty hry a činnosti ve škole nepřizpůsobují tomu, jaké děti jsou?
|
Mikeš+ 3 holky |
|
(14.4.2013 9:31:08) Nevím, není to snadné. Máš dejme tomu vyvodit písmenko. K němu je v učebnici nějaký obrázek, básnička, písnička, hra... vytáhneš to na prvňáky a oni otráveně, že to už znají ze školky. Malovat/vybarvovat je nebaví. Texty ve slabikářích a podobných učebnicích mnohým připadají dětinské, jsou zvyklí koukat na filmy pro dospělé a taky tak mluvit. Děti jsou dnes často velmi vulgární, ale je to pro ně naprosto přirozený jazyk. Výuka pro prvňáky je koncipovaná a vymyšlená obsahem a formou pro šestileté děti. Kolik šestiletých tam ale je? Má se učitel snažit dodržet formu a obsah právě pro ty šestileté a snažit se sedmileté a někdy starší udržet co nejdéle dětské, nebo se přizpůsobit těm starším a nechat mladší, ať se honem přizpůsobí?
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(14.4.2013 10:03:54) Myslím, že je problém, že se spousta věcí drtí už ve školce. Za nás se až tolik nedrtilo.I když teda já šla do 1.třídy, uměla jsem číst, počítat, psát tiskace a zlobila jsem přesně tak,jak píše Mikeš.Táhlo se to se mnou asi tak do 3.třídy, tam jsem pochopila,že nudu zabiju tak,že si budu číst pod lavicí a byl klid.
Jinak by mě zajímalo,jak zakladatelka diskuze ozdrojuje tyto poznatky. Já jsem nemohla napsat ani jednu commonsensovou úvahu typu: "Děti vyrušují",aniž bych neuvedla akademický zdroj tohoto poznatku.
|
Markéta |
|
(14.4.2013 10:07:42) Přesně, jako zdroj k diplomované práci mi diskuse na rodině přijde přinejmenším zvláštní. Klidně bych sem mohla napsat - jsem učitelka prvňáčků, nejhorší je, že jich dvanáct neudrží pozornost déle než tři minuty, zavázat tkaničky jich umí pouze pět procent a tři neudrží stolici. Rodiče na všechny kašlou a všechno je to jen na mně.
|
|
Amálka1 |
|
(14.4.2013 10:14:06) Díky za názory! Nepotřebuju nic odzdrojovat. Jde jen o zjištění co nejvíce názorů - takový předvýzkum :) a na základě výsledků pak udělat již zaměřené šetření mezi učiteli. Jejich názor jsou pro mě moc důležité.
|
Dee Dee+2 kluci |
|
(14.4.2013 10:17:40) No, i na to je kvalifikovanější metoda, třeba "focus group",ale jinak díky za vysvtělení. Takhle, jak to uděláš ty, je to samozřejmě ta lepší varianta.
|
|
|
|
Markéta |
|
(14.4.2013 10:05:31) No já myslím přizpůsobit včetně učebnic. Jestli texty v učebnicích neodpovídají průměrné vyspělosti dětí, jsou ty učebnice zřejmě špatné. Malování a vybarvování byla moje noční můra v první třídě - učebnice pro prvňáky jsou prostě omalovánky, první třída se mi scvrkla na mučení s psacím písmem, ořezávání pastelek a domalovávání za syna, poté, co s jazykem na vestě kroužil psací m, ma, mi, bylo na něj už trochu moc vymalovat obrázky, které na to m začínaly. To nic nemění na tom, že by nikdy paní učitelce neřekl, že je to otrava a držkoval kvůli tomu ve škole, ani na tom, že se mu ve škole vždycky líbilo a dodnes se moc rád učí. Paní učitelka v první a druhé třídě byla výborná, ale snad přece všichni vědí, co se děti učí ve školce a kolik tam toho už vybarvily. Trochu se děsím toho, až půjde do první mladši syn a ve třídě jich bude čtyřicet.
|
Markéta |
|
(14.4.2013 16:07:35) Já neříkám, že Mikeš nemá pravdu, já říkám, že je školství nepřizpůsobené potřebám a schopnostem dětí. Děti s odkladem prostě do školy chodí v hojné míře, ČSSD chce dokonce začátek školní docházky posunout na sedmý rok (nedávno to aspoň proběhlo médii), a učebnice a výuka vypadají v mnoha případech stejně, jako když jsem chodila do školy já. Tak to je těžký.
|
Kamisi |
|
(15.4.2013 9:00:26) No jo, ale pak jiné učitelky kritizují čerstvé šestileťáky, že nejsou vyzrálí sociálně, přestože často rozumově jsou. To je pak těžký, že jo. Kvůli tlaku na výkon mají rodiče strach z neúspěchu svých dětí, proto jim ty odklady dávají.
Pak jsou děti, které jsou napřed, naučí se samy číst ve čtyřech nebo pěti letech, zajímají se i o další věci, tomu už škola vůbec přizpůsobená není. Jiné děti zase na některé dovednosti potřebují víc času. Nikdo se nevyvíjí stejným tempem ve všech oblastech, děti nejsou roboti.
Podle mne je největší problém ve frontální výuce a v tom, že se předpokládá, že všech 20-30 dětí ve třídě bude stejně vyspělých a bude postupovat stejným tempem. To je proti přirozenosti. Je nesmysl, aby se přizpůsobovaly děti, přizpůsobit by se měla výuka, resp. celá koncepce, včetně poměru počtu dětí na učitele popř. asistenta.
|
|
Alena | •
|
(15.4.2013 9:12:14) Priznam se, ze tato veta me uprime desi "jde o to, srovnat děti na nějakou podobnou úroveň"
|
Alena | •
|
(15.4.2013 11:17:07) "ale děti začínají od začátku, všechny si projdou písmenky, psaním čárek"...ale proc musi vsechny a ty co uz to umi nemuzou jit rovnou dal? Co z okoli znam, tak kdyz uz nekdo je ochoten zabyvat se vykyvem ditete smerem dopredu, spociva to v tom, ze az se dite propismenkuje a provybarvi dennim penzem sesitu, konecne dostane neco "navic". Ano minimalni standard (nerekla bych tomu podobna uroven pro vsechny)by mel byt, ze vsechny deti na konci prvni tridy ctou s porozumenim, pisou a pocitaji do dvaceti...ale co maji umet ty, co tohle dokazou uz pri na zacatku roku nikdo moc neresi a ucivo z dalsiho rocniku vetsinou nedostanou, spis nejake ukroky bokem, nedej boze aby se bez razitka z IVP o nadani dozvedely neco o tvrdych souhlaskach.Na druhou stranu deti, co jim to jde pomaleji a potrebovali by vic casu treba na trenink cteni,tak musi poslouchat pri spolecnem predcitani jak to Oldovi tak vyborne jde a zpruzeli jsou oba. Deti co jsou stejne stare proste nejsou stejne, ale nase skola to tak ma. Pokud si zaplatim jakykoli kurs ci jazykovou skolu, na zacatku otestuji moje schopnosti a podle toho me zaradi, nikoho by nenapadlo narvat me proste do prvniho rocniku....ale ve skole je to uplne normalni.
|
|
|
|
|
|
|
Marťa | •
|
(14.4.2013 18:27:24) Markéto, to snad ČSSD neprosadí, to je úplná hovadina, to by šly do školy asi všechno už čtenáři a počtáři v 7mi letech... :-( dcera nastupuje v 5ti letech, jde do mezinárodní školy a je to akorát, zralá je více než dost... pokud by šla povinně až 7mi letech, tak to bych jí musela začít učit sama doma asi nebo nevím... ty děti by se ve školce už unudily
|
|
|
|