| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diplomová práce: Nástup do 1.třídy - školní zralost

 Celkem 30 názorů.
 Amálka1 


Téma: Diplomová práce: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(13.4.2013 22:23:36)
Prosím, najdou se tady nějaké prvostupňové pani učitelky, které by uměly říct, v čem mají dnešní děti při nástupu do 1.tříd největší problémy?? S čím "zápasíte" nejvíce? Píšu na toto téma diplomovou práci a zajímal by mě názor profesionálů. Logopedické problémy, sociální dovednosti, špatný úchop psacího náčiní, sebeobsluha...cokoli vás napadne. Když se snažíte o nějakou nápravu, spolupracují s vámi rodiče, nebo žádné problémy nevidí? Předem všem velice děkuji!!!
 Mikeš+ 3 holky 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 7:58:39)
Já vidím největší potíže v tom, že některé děti nechtějí pochopit, že ve třídě nejsou samy. Tedy že nemůžou mluvit pořád. Že se nemají urážet nebo rozčilovat, když paní učitelka vyvolá někoho jiného, že se nemají snažit vykřiknout. Anebo to chápou, ale nedovedou nebo nechtějí se omezovat a tak vykládají a vykládají, mezi sebou či spontánně jeden přes druhého reagují na učitelku.
A druhý problém je nepřijetí faktu, že škola s nimi bude dalších nejméně 10 let a s ní souvisí určité povinnosti. Je spousta vztekajících se dětí, které předvádí zejména doma scény nad úkoly a přípravou do školy, ve škole předvádí trucování a stále mají pocit, že nic nemusí, že když se seknou, tak se nic neděje a můžou si dělat, co chtějí. Na tohle namítnete, že od toho je motivace, musíme je na něco chytnout, zaujmout, přece jsou malí a dají se utáhnout na vařené nudli. Ano, mnozí dají a reagují očekávaným způsobem. Ale mnozí nedají.
Mají ve svých sedmi letech strašně moc odžito a zažito, činnosti ve škole se opakují a už nejsou atraktivní, většinu her, činností atd. zažili už ve školce. Doma jsou zavalení technikou, věcmi, ale nemají k dispozici sourozence nebo jiné blízké děti, aby mohli přirozeně fungovat ve spolupráci s vrstevníkem.(Je hodně poznat, které dítě má doma sourozence blízkého věkem, které má výrazně staršího sourozence, které má jen rodiče, který ho posadí k PC, které má rodiče, kteří ho vtahují do dospělého světa víc, než si uvědomují nebo se mu věnují intenzivně každou minutu...)
V první třídě je potřeba, aby se kromě psaní, čtení a počítání do 20 naučili hlavně udržet pozornost a dokončit bez neustálého odbíhání práci, dokázat v klidu počkat na ostatní, respektovat a dodržovat nastavená pravidla, udržet si přehled a pořádek ve svých věcech, dokázat potlačit na určitou dobu nutkání poskakovat, pobíhat, ječet a vydržet potichu třeba poslouchat čtení nebo jinou tichou činnost.
 Vr 
  • 

Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 8:25:53)
Mikeš, krááásně napsané :-)........
 Markéta 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 9:19:38)
"Mají ve svých sedmi letech strašně moc odžito a zažito, činnosti ve škole se opakují a už nejsou atraktivní, většinu her, činností atd. zažili už ve školce."

A proč se teda ty hry a činnosti ve škole nepřizpůsobují tomu, jaké děti jsou?
 Mikeš+ 3 holky 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 9:31:08)
Nevím, není to snadné. Máš dejme tomu vyvodit písmenko. K němu je v učebnici nějaký obrázek, básnička, písnička, hra... vytáhneš to na prvňáky a oni otráveně, že to už znají ze školky. Malovat/vybarvovat je nebaví. Texty ve slabikářích a podobných učebnicích mnohým připadají dětinské, jsou zvyklí koukat na filmy pro dospělé a taky tak mluvit. Děti jsou dnes často velmi vulgární, ale je to pro ně naprosto přirozený jazyk. Výuka pro prvňáky je koncipovaná a vymyšlená obsahem a formou pro šestileté děti. Kolik šestiletých tam ale je? Má se učitel snažit dodržet formu a obsah právě pro ty šestileté a snažit se sedmileté a někdy starší udržet co nejdéle dětské, nebo se přizpůsobit těm starším a nechat mladší, ať se honem přizpůsobí?
 Dee Dee+2 kluci 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 10:03:54)
Myslím, že je problém, že se spousta věcí drtí už ve školce. Za nás se až tolik nedrtilo.I když teda já šla do 1.třídy, uměla jsem číst, počítat, psát tiskace a zlobila jsem přesně tak,jak píše Mikeš.Táhlo se to se mnou asi tak do 3.třídy, tam jsem pochopila,že nudu zabiju tak,že si budu číst pod lavicí a byl klid.

Jinak by mě zajímalo,jak zakladatelka diskuze ozdrojuje tyto poznatky. Já jsem nemohla napsat ani jednu commonsensovou úvahu typu: "Děti vyrušují",aniž bych neuvedla akademický zdroj tohoto poznatku.
 Markéta 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 10:07:42)
Přesně, jako zdroj k diplomované práci mi diskuse na rodině přijde přinejmenším zvláštní. Klidně bych sem mohla napsat - jsem učitelka prvňáčků, nejhorší je, že jich dvanáct neudrží pozornost déle než tři minuty, zavázat tkaničky jich umí pouze pět procent a tři neudrží stolici. Rodiče na všechny kašlou a všechno je to jen na mně.
 Amálka1 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 10:14:06)
Díky za názory! Nepotřebuju nic odzdrojovat. Jde jen o zjištění co nejvíce názorů - takový předvýzkum :) a na základě výsledků pak udělat již zaměřené šetření mezi učiteli. Jejich názor jsou pro mě moc důležité.
 Dee Dee+2 kluci 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 10:17:40)
No, i na to je kvalifikovanější metoda, třeba "focus group",ale jinak díky za vysvtělení. Takhle, jak to uděláš ty, je to samozřejmě ta lepší varianta.
 Markéta 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 10:05:31)
No já myslím přizpůsobit včetně učebnic. Jestli texty v učebnicích neodpovídají průměrné vyspělosti dětí, jsou ty učebnice zřejmě špatné. Malování a vybarvování byla moje noční můra v první třídě - učebnice pro prvňáky jsou prostě omalovánky, první třída se mi scvrkla na mučení s psacím písmem, ořezávání pastelek a domalovávání za syna, poté, co s jazykem na vestě kroužil psací m, ma, mi, bylo na něj už trochu moc vymalovat obrázky, které na to m začínaly. To nic nemění na tom, že by nikdy paní učitelce neřekl, že je to otrava a držkoval kvůli tomu ve škole, ani na tom, že se mu ve škole vždycky líbilo a dodnes se moc rád učí. Paní učitelka v první a druhé třídě byla výborná, ale snad přece všichni vědí, co se děti učí ve školce a kolik tam toho už vybarvily. Trochu se děsím toho, až půjde do první mladši syn a ve třídě jich bude čtyřicet.
 Markéta 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 16:07:35)
Já neříkám, že Mikeš nemá pravdu, já říkám, že je školství nepřizpůsobené potřebám a schopnostem dětí. Děti s odkladem prostě do školy chodí v hojné míře, ČSSD chce dokonce začátek školní docházky posunout na sedmý rok (nedávno to aspoň proběhlo médii), a učebnice a výuka vypadají v mnoha případech stejně, jako když jsem chodila do školy já. Tak to je těžký.
 Kamisi 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 9:00:26)
No jo, ale pak jiné učitelky kritizují čerstvé šestileťáky, že nejsou vyzrálí sociálně, přestože často rozumově jsou. To je pak těžký, že jo. Kvůli tlaku na výkon mají rodiče strach z neúspěchu svých dětí, proto jim ty odklady dávají.

Pak jsou děti, které jsou napřed, naučí se samy číst ve čtyřech nebo pěti letech, zajímají se i o další věci, tomu už škola vůbec přizpůsobená není. Jiné děti zase na některé dovednosti potřebují víc času. Nikdo se nevyvíjí stejným tempem ve všech oblastech, děti nejsou roboti.

Podle mne je největší problém ve frontální výuce a v tom, že se předpokládá, že všech 20-30 dětí ve třídě bude stejně vyspělých a bude postupovat stejným tempem. To je proti přirozenosti. Je nesmysl, aby se přizpůsobovaly děti, přizpůsobit by se měla výuka, resp. celá koncepce, včetně poměru počtu dětí na učitele popř. asistenta.
 Alena 
  • 

Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 9:12:14)
Priznam se, ze tato veta me uprime desi "jde o to, srovnat děti na nějakou podobnou úroveň"
 Alena 
  • 

Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 11:17:07)
"ale děti začínají od začátku, všechny si projdou písmenky, psaním čárek"...ale proc musi vsechny a ty co uz to umi nemuzou jit rovnou dal? Co z okoli znam, tak kdyz uz nekdo je ochoten zabyvat se vykyvem ditete smerem dopredu, spociva to v tom, ze az se dite propismenkuje a provybarvi dennim penzem sesitu, konecne dostane neco "navic". Ano minimalni standard (nerekla bych tomu podobna uroven pro vsechny)by mel byt, ze vsechny deti na konci prvni tridy ctou s porozumenim, pisou a pocitaji do dvaceti...ale co maji umet ty, co tohle dokazou uz pri na zacatku roku nikdo moc neresi a ucivo z dalsiho rocniku vetsinou nedostanou, spis nejake ukroky bokem, nedej boze aby se bez razitka z IVP o nadani dozvedely neco o tvrdych souhlaskach.Na druhou stranu deti, co jim to jde pomaleji a potrebovali by vic casu treba na trenink cteni,tak musi poslouchat pri spolecnem predcitani jak to Oldovi tak vyborne jde a zpruzeli jsou oba. Deti co jsou stejne stare proste nejsou stejne, ale nase skola to tak ma. Pokud si zaplatim jakykoli kurs ci jazykovou skolu, na zacatku otestuji moje schopnosti a podle toho me zaradi, nikoho by nenapadlo narvat me proste do prvniho rocniku....ale ve skole je to uplne normalni.
 Marťa 
  • 

Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 18:27:24)
Markéto, to snad ČSSD neprosadí, to je úplná hovadina, to by šly do školy asi všechno už čtenáři a počtáři v 7mi letech... :-( dcera nastupuje v 5ti letech, jde do mezinárodní školy a je to akorát, zralá je více než dost... pokud by šla povinně až 7mi letech, tak to bych jí musela začít učit sama doma asi nebo nevím... ty děti by se ve školce už unudily
 Simeona+3 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 18:10:44)
To je pravda, spousta šestiletých už umí číst a myslím, že procento dětí které vidí písmena abecedy poprvé je hodně malé. Podle mě je to lépe nastavené v britském systému, kdy děti začínají chodit do školy v 5 letech, odpovídá to věku, kdy začínají psát první písmena, podepisovat se.
S tím že děti jsou "dospělejší" než my v jejich věku také souhlasím, mám syna ve 2. třídě a problematicky hledám co mu dát na čtení- příběhy pro něj určené rozsahem ho nudí, nechce je číst. Honzíkovu cestu ? Letadélko Káně? Neláká ho to.
 N. 
  • 

Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 18:31:17)
Simeona: Ale kdyby u nas chodily do skoly deti, ktere do ni maji jit(tedy sestilete), tak by to celkem odpovidalo.
Ale protoze chodi deti sedmilete, tak se ve skole nudi.

U nas ve skolce, bude mit odklad 8 deti z 19, nejmin u dvou je duvod, aby si prodlouzily detstvi.
 Simeona+3 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 19:04:28)
Já nemám v tomhle extra přehled, neučím, ale asi neznám dítko, které by se neumělo při nástupu do školy podepsat.
Syn chodil v ČR do menší skoly na okraji města, v jeho třídě umělo ze 17 dětí číst 7.
 Simeona+3 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 19:13:28)
A odkladové děti to nebyly. Ale samozřejmě musí být těžké sladit tempo pro třídu, kde je šestiletých jen několik a půlka třídy má odklad.
Já měla spíš na mysli způsob, jakým se výuka a čtení podává. V angličtině existují celé řady knížek odstupňované podle pokročilosti čtenáře na různá témata- literatura faktu i dobrodružné příběhy. Děti se mohou učit číst na příbězích, které je zajímají- syn napč. momentálně Hvězdné války. Také je lehčí nabízet dětem knihy individuálně podle jejich úrovně.
Bohužel nic takového v češtině není, mám ráda krátké básničky třeba od Žáčka, které děti baví a motivují je ke čtení. Ale další krok už je opravdu Kvak a Žbluňk nebo ta Honzíkova cesta. Pokud nezaujme příběh tak je těžké dítě přimět číst.
 Jahala. 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 19:54:13)
Tak moje dcera je narozená v březnu, do školy šla s odkladem, číst neuměla podepsat se tiskace ano, ale jen jméno ty 4 písmena zvládla, jinak byla pro ni 1 třída záhul.
Letos nám ve 4 třídách prvňáčků uměl číst jeden. Takže s tím čtením to nebude tak žhavý, anebo bydlím v blbém regoinu ~d~
 Kamisi 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 8:47:10)
Mikeši, koncepce pro šestileté prvňáky nevyhovovala ani mým dětem - v první třídě pětiletému a šestiletému. Některé děti jsou v tomto věku v určitých věcech vyspělejší a osnovy na to po dlouhá léta nereflektují.
Tohle není problém dětí, ale osnov, respektive nemožnosti přizpůsobit se různě vyspělým dětem.
Mladší syn kreslil v každém předmětu až do čtvrté třídy - velice otráveně. Chtěl číst, dozvídat se nové věci a ne ke každému přečtenému krátkému příběhu kreslit obrázky.
 L+2 ks 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 10:06:51)
Ale takových učitelek asi moc nebude ~:(
 Kamisi 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 15:17:48)
"pro nadané děti je možné požádat o ivp, se kterým je škola povinna pracovat" - tohle je bohužel většinou jen teorie a velký omyl. Pochopení problematiky nadaných dětí se bohužel nezakládá pouze na sepsání IVP.

Učitelka totiž často nemá např. zkušenosti, podporu ostatních učitelů a ředitele (aby např. žák navštěvoval v některém předmětu vyšší ročník, nebo aby se mu někdo indiv.věnoval), učitelky často nejsou ochotné připravovat práci navíc pro jedno dítě.
Mám s tím zkušenost s více školami, s více učitelkami a nefungovalo to dobře ani tam, kde ochota samotné učitelky byla velká - protože jí chyběly ty zkušenosti a podpora. Přesto je taková učitelka vyjímkou, většina učitelek skončila u té ochoty.

To ale není výtka Tobě, nebo jiným učitelkám. Problém je opravdu systémový a jeho kořen je už na pedogických fakultách, špatné přípravě učitelů (především praktické) a v názoru, že je třeba děti sestejnit do stejné úrovně, nedej bože aby někdo nevyčuhoval. Děti ale nebudou nikdy všechny stejné.
 Alena 
  • 

Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 9:14:32)
Ne, ma se prizpusobit ruznym skupinam podle jejich potreb. Zadne "jednotne". ANo bylo by potreba mene deti ve tride a vice financni motivace pro ucitele, ale je to take o pristupu ucitelu.
 Alena 
  • 

Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 11:05:40)
Tak jednak jsem se bavily o prvni tride obecne a tam ja opravdu nechapu, proc kazdy nemuze delat neco jineho. Kamaradky dcera chodi do malotridky 1.-5.trida, je jich dohromady 19 a neni problem, ze kazdy dela neco jineho, deti nemusi hledet do zdi a cekat az vsichni dokonci, protoze maji svoji praci, tak jak to ty ucitele z malotridek delaji?
U jazyku zas mam pocit, ze homogenita skupiny je prospesna a tady se opet uci vetsinou tak, ze rozpulime tridu prvni na dve casti a hotovo. Ten system je divny, nekde (malokde) jsou proste vytvorene jazykove skupiny napric rocniky, deti prostupuji po pololetich a pripada mi to mnohem ucelnejsi. Ja prece nerikam, ze ty to delas spatne, myslim, ze takhle heterogenni skupina na jazyk je nanic, to prece neni tvoje chyba, ale systemu.
 Kamisi 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(15.4.2013 15:02:33)
Souhlasím s Alenou. Zvláštní je, že v malotřídkách jde učit různé učivo v jedné třídě, proč je to tedy takový problém v běžných třídách?
Stran výuky jazyků - zažila jsem v ZŠ rozdělení podle úrovně i napříč ročníky.

Obecně je kladený malý důraz na samostatnou práci dětí. Děti můžou mít zadanou různou práci (dejme tomu ve 2-3 skupinkách, nemusí mít každé dítě úplně jiný pracovní list) a můžou pracovat samostatně.
Například: dvě skupiny pracují samostatně, popřípadě můžou si potichu radit, zatímco učitel vysvětluje třetí skupině. (podobně jako v malotřídkách)
Nadané děti bývají často dost samostatné, ale potřebují motivovat zajímavou činností. Není třeba, aby celá třída četla ze stejné učebnice, popřípadě poslouchala jedno dítě, které čte nahlas.

Já chápu, že taková práce je pro učitelku daleko náročnější na organizaci, neznamená to ale, že to nejde. Znám pár škol a tříd, kde to velmi dobře funguje.
Pomocný asistent učitele by ale byl určitě velkou pomocí, to už je bohužel systémový problém.

 Amálka1 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 10:16:45)
Moc děkuju za napsaný názor!!! Podobný názor má spousta učitelů.
 daba+holčička 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 13:10:32)
no jo, ale máš návod, jak by se tohle dalo nacvičit doma? mám dítě, které bude mít přesně tyto potíže - je střed vesmíru, vyžaduje absolutní pozornost, pokud jí nemá, zvyšuje intenzitu svých projevů, nebo se urazí. Je netrpělivé, těžko motivovatelné. Snažím se, aby neměla všechno zadarmo, aby se neskákalo jak ona píská, ale je to dost nanic.
 daba+holčička 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 13:13:38)
mě by se líbila přípravka ve škole, nebo poslední rok ve školce už s takovým školnějším režimem. My máme smíšené třídy, předškoláci akorát vyplňují nějaké sešity, ale po celou dobu je všechno stylem nechceš - nemusíš, ve škole to bude šok
 LaDa_A (2 deti) 


Re: Nástup do 1.třídy - školní zralost 

(14.4.2013 14:59:19)
To je zajimavy nazor a zavani mi cela ta situace nejakou systemovou chybou.
Podle tohohle nazoru to vypada, ze deti kdyz nastupuji do prvni tridy jsou na skolu jiz vice nez zrale ale proc pak se tak silene resi ruzna vysetreni, cely business kolem PPP a kolik matek s pychou a hrdosti na svoje rozhodnuti vyhlasuje "dala jsem mu odklad".
Pak si tady prectu, ze skolni osnovy pro prvnacky jsou vlastne velice detske a pro dnesni deti nudne. To je v sirsi souvislosti s celkovym trendem spolecnosti docela protichudne.
Jako netyka se mne to, nastesti, ale pozoruhodne to urcite je a zajimalo by mne jak se tohle vyvine za 10+ let.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.