Martina, 2 kluci |
|
(19.10.2021 18:06:24) Mě tam dost vyděsily ty matematický výklady, speciálně kauza "koláčový graf". Ředitelka nakreslí kruh, který rozdělí na osminy, vyšrafuje dvě z nich a položí geniální dotaz "kolik to je?". Vrabčákova odpověď "no dvě" je naprosto pravdivá. Další genialita byla "dvanáct a půl a dvanáct a půl je dvacet pět procent ze sta, takže jedna čtvrtina". Strašný, nesrozumitelný, splácaný tvrzení, možná se ta příslovečná určení a vztahy mezi větnými členy měla naučit spíš ta ředitelka. Nesmírně mi vadí, když učitelka ječí, že na otázku "kolik je součet úhlů v trojúhelníku??" jí drzoun žák odpověděl "tři"....měl přece vytušit, na co se pedagožka ptá. Ještě k seriálu - být Pelánovu manželkou, už jí nejsem. On ví, že na mrtvou žákyni je lepší zapomenout, on to přece udělal (to určitě),život jde přece dál...on ví, že ona s tím Parkinsonem děsně nadělá, v práci by jí bylo fajn, nejde přece o to, jak před tabulí vypadá...on ví, že si za to stejně může sama,...Prostě bych nedokázala být tak nad věcí, nenávidím chladné odmítání.
|
Martina Bergerová |
|
(19.10.2021 18:43:21) "být Pelánovu manželkou, už jí nejsem. On ví, že na mrtvou žákyni je lepší zapomenout, on to přece udělal (to určitě),život jde přece dál...on ví, že ona s tím Parkinsonem děsně nadělá, v práci by jí bylo fajn, nejde přece o to, jak před tabulí vypadá...on ví, že si za to stejně může sama,...Prostě bych nedokázala být tak nad věcí, nenávidím chladné odmítání."
Martino, jaká je "správná" reakce na tohle? Tohle není reakce, to je odmítnutí té skutečnosti, reakce je někde pod tím... Už jsem to párkrát viděla ve svém okolí a i na manželovi - vím, že to není on, čekám, až se pocitově propíchne a vyventiluje... Nemůže za to, že to má jinak, já řvu a brečím. MM jsem taky viděla brečet, a kupodivu v naprosto jiných situacích, než kdy brečím já
|
Martina, 2 kluci |
|
(19.10.2021 19:44:49) Marťasíno, jediná "správná" reakce vím, že neexistuje. Nevím, jak to nejlíp napsat. Ona toleruje jeho mlčení na dané téma, nesnaží se ho rozmluvit, respektuje to. On obviňuje ji, že si přivodila chorobu tím, že na to pořád myslí, říká jí, že by měla zapomenout = nerespektuje její způsob odžívání a noblesně ji nechá, ať se v tom plácá.
|
Konzerva |
|
(19.10.2021 20:01:02) Já seriál nesleduju, ale tady to téma o zpracování něčeho špatného mě zaujalo. Já chápu, že každý to může zpracovávat jinak, ale nevím, jestli lze říct, že někdo něco zpracovává, když se k tomu pořád vrací, pořád si to prožívá a proto to v sobě nedokáže uzavřít a tak ho to deptá pořád.
Třeba když se rozešla kamarádka s partnerem, tak jsem chápala, že to trvá dlouho než se s tím vyrovná, ale ona právě byla ten typ, který se v tom pořád patlal, pořád o tom mluvila, pořád se k tomu vracela, vlastně pořád žila tou minulostí, pořád dokola přemítala, co by bylo kdyby apod. A upřímně, mně už to po roce začalo dost rozčilovat.
Ten rok jsem s ní soucítila, poskytovala jsem v našich hovorech veškerý prostor, který potřeboval, dvakrát týdně jsem poslouchala některé věci pořád dokola. Ale po roce jsem si uvědomila, že se ona nikam neposouvá. že je na tom pořád stejně, resp. čím dál hůř.
Snažila jsem se jí přimět, aby se tolik nesoustředila na minulost, ale na přítomnost a budoucnost, ale nešlo to. Další rok jsem jí tedy věnovala ucho, ale už ne tak často, protože mě to fakt vyčerpávalo, bylo to jak křeček v kole.
Pak došlo k v její rodině k určitým problémům, tak jsem se jí zase snažila pomoct, ale se zase každou chvíli vracela k tomu, že kdyby ten bejvalej jí neopustil, tak teď by ..blablabla. No ale kvůli těm problémům, které jí nakonec stály hodně energie a času, se konečně od té minulosti odpoutala. Teď mu sice pořád nemůže přijít na jméno, pořád na něj nadává, ale už to není tak často a ty "návraty do minulosti".
Takže pokud se v tomhle partneři zásadně liší, jeden to v sobě uzavře a druhý se naopak v tom furt nimrá aniž by mu to ale pomáhalo, tak chápu, že to může vést k rozchodu, protože jeden si bude myslet, že ten druhý se v tom nemá furt nimrat, když mu to nepomáhá, zatímco druhý si zas bude myslet, že ten první je necita.
|
Martina, 2 kluci |
|
(19.10.2021 20:22:33) Konzervo, máš pravdu, musí být vysilující to denně mít na talíři a muset v tom denně žít....asi jo. Já to nablízko neprožila, tak se jen domnívám...
|
|
Martina Bergerová |
|
(19.10.2021 20:34:35) "Takže pokud se v tomhle partneři zásadně liší, jeden to v sobě uzavře a druhý se naopak v tom furt nimrá aniž by mu to ale pomáhalo, tak chápu, že to může vést k rozchodu, protože jeden si bude myslet, že ten druhý se v tom nemá furt nimrat, když mu to nepomáhá, zatímco druhý si zas bude myslet, že ten první je necita."
Taky mám dojem, že to Pelán fakt překonal, má to uzavřené a je vysílenej z toho, jak jeho žena z té události chátrá (rychleji stárne, vrací se k tomu stále zpátky, není orientovaná do budoucnosti, je rezignovaná). Možná má pocit, že když se od jejího set-upu neodřízne, nebude schopen jí pomoct, až na té své destruktivní cestě bude potřebovat.
Třeba sem nějakej chlap napíše, jak to vidí pánové
|
Marika Letní |
|
(19.10.2021 20:58:08) Pelán ale neměl tu žačku na starosti, byl na běžkách, ani to neviděl, až jak nakládali rakev. Pelánová zažila celou tu tragédii a musela to i řešit. To je dost rozdíl.
|
|
|
|
|
|
šedá myška |
|
(19.10.2021 20:06:00) Tak problém byl, že děvče neumí číst graf, i když by asi ( na úrovni toho vzdělání v té třídě ) měla , tedy nepozná z obrázku čtvrtinu ( což by mi i připadlo vizuálně jasné, viditelné z obrázku ). Je problém asi začlenit někoho ze "speciální školy " , kdo má fakt skluz.
|
babi_ |
|
(19.10.2021 20:14:20) Neviděla jsem to, ale pokud na obrázku byl kruh rozdělený na osm výsečí a učitelka vybarvila dvě výseče, tak na otázku "kolik to je?" vztahující se k obrázku existuje mnoho správných odpovědí. Např.:
dvě šest osm (z toho šest volných a dvě plné) tři čtvrtiny čtvrtina jeden (kruh) čeho kolik? ...tvořivější povahy zvládnou i další...
|
Martina, 2 kluci |
|
(19.10.2021 20:18:15) Ámen
|
|
angrešt |
|
(20.10.2021 10:57:04) babi, v tomhle s Tebou souhlasím (ale taky jsem to neviděla), podle popisu mi přijde to spoléhání se na to, že všichni jedou společně stejným tunelem a tak "přeci vědí, co se chce", omezující a vlastně z hledicka učení (ne vyučování:)) špatně. Tohle se naopak dalo využít jako skvělý odrazový můstek třeba právě k důležitosti správného formulování vět, o němž tu byla řeč výš :) Aby byla srozumitelná i pro člověka mimo lokální diskurs.
|
|
|
Martina, 2 kluci |
|
(19.10.2021 20:17:03) Šedá Myško, určitě poznala čtvrtinu, určitě ji uměla i bezpečně v praxi (čtvrt vědra, čtvrt koláče,...), ale ta otázka "kolik to je?" nemá jedinou možnou odpověď.
|
šedá myška |
|
(19.10.2021 20:26:47) ale zrovna tu čtvrtinu vůbec neuvedla ( v možnostech různých odpovědí "dva" " míň než polovina " ) a z toho bych usoudila, že tu souvislost v rámci grafu moc nechápe. Tím ji nechci znectit, jen prostě je vidět, že zrovna tahle odpověď ji nenapadla, protože jí ten graf byl cizí. a teď si uvědomuju, že řekla " mín než polovina ", takže asi mohla poznat i tu čtvrtinu
|
babi_ |
|
(19.10.2021 20:34:05) šedá myško, ale člověk běžně v kruhu nevidí graf. Normální je vidět kruh, koláč, terč na šipky, kolo štěstí.................. kdeco. Ale proč by někomu měl být "vlastní" (ne cizí) zrovna graf?!?
|
šedá myška |
|
(19.10.2021 20:50:08) no právě kvůli tomu, že se to ve škole probíralo. Abych teda uvedla na pravou míru, hrdinka mi byla moc sympatická svou praktickou šikovností a zkušeností. Ale měla kvůli zpúsobu svého vzdělávání ( který zvolili rodiče ) ten skluz oproti normální škole. Asi na to hledím tím pohledem "staré školy ", v mém děství bylo běžné, třeba u mých dvou nej kamarádek ze školy, které byly z vesnice ( já městské dítě bez těch praktických šikovností ), že se doma samozřejmě staraly o hospodářství a zvířectvo - slepice, králíky, kráva, praly si samy v ruce svetry atd. Nakupovaly ve městě maso na obědy, vařily. A zároveň při tom procházely tou standardní základkou a pozdějí střední školou. Tady bereme samozřejmě, že taková praktická dívka teda má zákonitě skluz třeba dvou let ve škole. V jiné debatě, na téma domácí práce dětí, čítávám, že by vlastně děti neměly doma nic moc dělat, že jejich úkolem je se vzdělávat a žít svou zábavou, a práce doma ( nebo v hospodářství ) je vlastně nějakou újmou, kterou by po nich nikdo neměl vyžadovat.
|
babi_ |
|
(19.10.2021 20:58:02) "no právě kvůli tomu, že se to ve škole probíralo."
V tom případě musí ovšem otázka obsahovat tuto informaci. Něco jako: probírali jsme tento druh grafu, jde o to, že kruh představuje jeden celek - tedy "všechno", výseče jsou části celku, tvým úkolem nyní je odhadnout, jakou část kruhu jsem vybarvila. Vyjádři to zlomkem. Například polovina, třetina, čtvrtina, pětina...
|
šedá myška |
|
(19.10.2021 21:20:11) Ano babi, právě kdyby to ve škole probrala, tak by tohle všechno už otázka nemusela obsahovat, už by to bylo jasné, při vybarvování částí grafu. Z té souvislosti, kterou ona neměla, protože měla ty školní mezery. ale myslím, že zároveň i odpověděla " míň než půlka " takže něco tušila.
|
babi_ |
|
(19.10.2021 21:24:10) Šedá myško, jak to tu píšete, ne "tušila", ale věděla a odpověděla naprosto přesně a správně, že učitelka vybarvila dvě výseče. Zasloužila si jedničku s hvězdičkou
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(19.10.2021 20:56:24) Mohla v tom kruhu ale vidět hodiny a že by nepoznala čtvrt? Prostě mi tenhle díl přišel scenáristiky špatnej, to už jsem psala a tohle je vlastně další důvod.
|
babi_ |
|
(19.10.2021 21:00:22) Mariko, neviděla jsem to, ale jak to tu píšete tak ona se vůbec nesnažila odpovědět zlomkem. Proč taky? Na otázku "kolik to je?" je fakt logických odpovědí hodně, a zrovna "dvě" je dost na forhontě
|
Marika Letní |
|
(19.10.2021 21:11:25) Možná jo. Ale mě napadly hned ty hodiny.
|
babi_ |
|
(19.10.2021 21:21:03) No právě. Každého napadne něco jiného, protože otázka "kolik to je?" je velmi neurčitá.
Aby žák odpověděl podle učitelky správně, musí být srozuměn s tím, že má odpovědět nikoli obecně správně, ale tak, jak to chce slyšet učitelka, a pak musí vědět, co učitelka považuje za správnou odpověď. To není úplně jednoduché, pokud je člověk zvyklý řešit praktické problémy, a navíc možná ani neví, "co se bralo".
|
šedá myška |
|
(19.10.2021 21:29:33) ano, v tom byl problém, že Vrabčák měla ty mezery a byla zvyklá na úplně jinou školu ( kam se asi moc nechodilo " každý ráno vstát a jít do školy ? " ) tímto způsobem vzdělání jí otec asi uzavřel nějaké cesty, které by třeba mohla mít později , pokud by chtěla, byla inteligentní, chytrá. naštěstí zdědila farmu, kde se pak s manželem živila výrobou sýra - i tak asi pak potřebovala dodržovat nějaké uměle nadiktované věci, jako účetnictví, daně, hygienické předpisy, odpady, vykazování... v naší společnosti v naší době asi málokdo unikne nějakým uměle daným předpisům a podmínkám. Nakonec i v práci jistě hodně z nás řeší věci, které "jsou prostě dané " a vyplní radši třeba ty výkazy odpadů , než aby riskoval pokutu půl milionu, a snažil se bojovat s úřady, že tytéž svodky o odpadech už má ministerstvo od zpracovatele těch odpadů, takže je opravdu, ale opravdu zbytečné vyplnovat to za firmu stejně...
|
babi_ |
|
(19.10.2021 21:41:16) Vyplnit výkaz odpadů je praktická věc, dává smysl v kontextu činnosti na statku (a kdekoli jinde), není to umělá záležitost. Že se to dubluje s výkazy od zpracovatelů nehraje roli. To je zas jiná historka.
Nejde o to, že věc "je nadiktovaná", ale že odpověď na ni navazuje na realitu, praxi.
Ve škole jsou mnohé věci zcela bez návaznosti na praxi. Nedává smysl odpovídat na otázku "kolik to je?" zrovna slovem "čtvrtina". Pokud půjde o dodání dostatečného množství krmiva ovcím nebo daně, normálně to spočítá, nebo si to spočítat nechá, pokud ji to nebude bavit.
|
Marika Letní |
|
(19.10.2021 21:44:10) A nebo nespočítá, protože čím bude starší tím hůř se základy doučí. Ona se sotva podepsala a číst taky sotva uměla. Šlo o to, že jí to vzalo šanci jít na nějakou další školu. Třeba by mohla být veterinářka, třeba ne a byla by spokojená na farmě. Ale proč ji nechat zaostalou a bez šancí vybrat si cestu. O to zřejmě šlo.
|
Martina Bergerová |
|
(19.10.2021 21:53:58) "protože čím bude starší tím hůř se základy doučí. Ona se sotva podepsala a číst taky sotva uměla. Šlo o to, že jí to vzalo šanci jít na nějakou další školu. Třeba by mohla být veterinářka, třeba ne a byla by spokojená na farmě. Ale proč ji nechat zaostalou a bez šancí vybrat si cestu. O to zřejmě šlo."
ani náhodou....škola má dítě učit pro život, a co dítě, které samo zodpovědně k druhým zvládá to, co dospělý? Je zaostalé, když je v cíli, ale po cestě nenabyla nějaké vědomosti? Nebyla zaostalá, byla naopak velice vyzrálá, ochotná poskytovat, spolupracovat, myslet na druhé. Před sto lety by byla za hvězdu a sedláci by se o ni prali, aby se přivdala. Dnešní optikou je vlastně méněcenná. A věční studenti, co studují další a další vš představují elitu, ačkoli ještě společnosti nic nevrátili a třeba se o sebe zatím neumějí postarat.
|
Okolík |
|
(19.10.2021 22:00:32) A ty si, Marťasíno umíš představit, že by jako téměř negramotná mohla vlastnit a vést tu farmu? To by přece sama nezvládla, uměla se sotva podepsat. Postarat se o zvířata uměla dobře, ale to nestačí. Jak by zvládla to všechno ostatní, aby měla dost krmiva, zvládli zimu, aby platila zaměstnancům, .... Je dobře, že jí pomohli najít školu, která jí pomohla zvládnout učivo a že mohla pokračovat na střední zemědělce. To je dostatečná kvalifikace pro práci, kterou dělala.
|
Martina Bergerová |
|
(19.10.2021 22:04:58) tak jako zemědělci, farmáři, hospodáři po staletí a tisíciletí zpátky v čase
A její "zaostalost" byl důsledek vzdělávacího systému, ne její přirozená charakterová vlastnost
|
Okolík |
|
(19.10.2021 22:06:38) Tak to nesouhlasím. Její nevzdělanost (neřekla bych zaostalost, ta to nevystihuje a charakterová vlastnost to není určitě) byla chybou jejích rodičů. Chápu, že ji po špatných zkušenostech se staršími syny nechtěli dát do běžné školy. Ale proč ji teda neučili doma???
|
Martina Bergerová |
|
(19.10.2021 22:14:51) ok, to ano...počítám viníky od shora Nejdříve se má profesionálně chovat škola a poskytovat kvalitu, pokud rodič dítě stáhne ze systému, protože lokálnímu druhému stupni intenzívně nedůvěřuje, přechází zodpovědnost na něj, a on to nenaplnil A škola si během své druhé šance umyla ruce...prostě všechno špatně
|
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 1:29:16) Zaostalost jsem nemyslela mentálně, ale za učivem pro její věk. Abych to upřesnila.
Martasina "škola má dítě učit pro život, a co dítě, které samo zodpovědně k druhým zvládá to, co dospělý?"
Jo jenže ona nezvládala to, co dospělý, jen nějakou část, dát ovcím a podojit kozu, jezdit na koni, ale co dál? Nejsme v prvobytně pospolné společnosti, aby jí to stačilo. Do školy nechodila, aby se dozvěděla víc o souvislostech, o současném světě. Rodiče ji ani nevzdělávali doma, byla fakt jak ta děvečka. Nemusí všichni studovat, ale tohle byl opačný extrém? U otce inženýra to překvapí o to víc.
|
Vítr z hor |
|
(20.10.2021 7:15:41) "U otce inženýra to překvapí o to víc."
Hele, vídám občas tenhle typ lidí – a jsou z obou extrémů. VŠ vzdělaní rodiče, co "nechávají děti dozrát", "formální vzdělání je v dnešním světě stejně k ničemu", "škola je násilí a zničí dětem osobnost". A na druhé straně naprosto nevzdělaní a/nebo extrémně nesebevědomí rodiče, avšak ambiciózní, kteří nestačí vzdělaným, ale touží se jim aspoň vyrovnat, ne-li rovnou nadřadit (samozřejmě nejlépe snadno a rychle). No tak tohle je způsob – zavrhnout to "jejich", protože mám svoje informace a vím, že to není správně, nebo je to rovnou týrání. Takže unschooling .
Lidi vzděláním a postavením zhruba uprostřed jsem nikdy nezažila dělat takovéto výkruty
(Un- nebo homeschoolingem se většinou samozřejmě zabývají naprosto normální rodiče, ale občas jsou holt mezi nimi i extrémní exoti viz téma.)
A ještě k otci inženýrovi: mezi VŠ technických profesí je statisticky nejvíce těch, kteří nepocházejí ze vzdělaných rodin, je tam tedy největší pravděpodobnost vertikální mobility a nejmenší závislost na reprodukci kultury. V jiných VŠ oborech je ta závislost na prostředí vč. "dědičnosti" profesí mnohem vyšší.
|
šedá myška |
|
(20.10.2021 14:19:17) no a není to jedno ? výsledek je, že někdo nebude vzdělaný ( protože jeho rodiče si to nepřejí, je to pro ně opruz, vysvětlit svým dětem, proč je dobré mít vzdělání ) snazší je nechat chytrou holku nevzdělanou, už je jedno, jestli jsou sami rovněž nevzdělaní, nebo jsou to lidi s vš vzděláním, pro které ale vzdělání jejich dětí je nevýznmné, stačí, když budou umět pár praktických věci, podojit ovce, a pohoda. a jiní rodiče, jako zdejší, tomu budou tleskat. Jejich děti nebudou pracovat, nebudou se ani doma podílet na ničem, ale ti dospělí zde tleskají pologramotné dívce, která umí podojit ovce. Proč ne, proč neuvítat nevzdělané pracovníky, to je přece záměr určité politiky, že. Skvělý. Moje děti na nic nešáhnou doma, ale strašně oceňuju pologramotnou dceru jiných lidí, která o vzdělání ( povinnost do školy ) nestojí, a je úžasná, protože umí podojit ovce. Brali byste tak své děti ? že neumí nic školního, ale podojí ovce ? pochybuju. je to pokrytectví.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 14:46:58) myšičko, myš... lidé (a ani nicky tady) nejsou jen JÁ (ty) a ONI... takže bych řekla, že směšuješ do jedné skupiny lidí lidi různé a s různými názory... zrovna ty, co tu nadšeně tleskají vrabčákům, fakt nemusí být tytéž, jejichž děti doma na nic nesáhnou (a skoro bych řekla, že to nebude žádná z nich)... takže své spravedlivé rozhořčení nad pokrytectvím zase klidně zchlaď
|
|
|
|
TaJ |
|
(20.10.2021 9:03:14) Mariko, já nevím, mně přišlo, že toho zvládala daleko víc, než píšeš...dokázala si hned poradit při tom pádu z koně, když si udělala tu dlahu, takže i v tomhle měla asi nějaký přehled, dokázala hned pohotově zareagovat...domluvila se německy...a nejspíš by toho bylo ještě mnohem víc... Když jsem tu četla názory, že kdyby chodila do školy, tak by mohla být třeba vystudovanou veterinářkou apod...asi jo, mohla...ale napadá mě, co když by o to ani nestála? Co když chtěla prostě dělat to, co dělá a v čem byla šťastná, o čem toho věděla hodně a dokázala si se vším poradit...? Trochu mi to připomíná situaci, kdy dneska všichni chtějí studovat, nikomu se moc nechce pracovat rukama, ale za chvíli nebudou obyčejní lidé na obyčejnou manuální práci - to je přeci taky potřeba, ne? Na druhou stranu souhlasím s tím, že ji mohli víc vzdělávat aspoň doma, to každopádně...
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 9:27:55) tinko, ale ve dvanácti letech ta holka fakt nemá jasno o životě... má právo dostat celou škálu možností... ona ani neměla šanci si zkusit ten "běžný režim"... tatínek si vedl svůj ústav a dceru si vychovával po svém, na vzdělání kladl nároky stejné jako u mentálně postižených dětí - to při jejím intelektu bylo sakra málo... maminka se kasala, že je anarchistka (a pracovala na poště!? ) - ve výsledku se holka plácala mezi rodiči, co spolu nedokázali ani spolupracovat... na místní zš už měli vlastní pověst díky starším dětem (a věřím, že matka anarchistka a otec inženýr, co vede vlastní ústav, může být pro ředitelku běžné základky noční můra)... pořád jsem musela myslet na "půlnoční bouři", která utekla do klokánku asi v 16 letech (nepamatuju si přesně) - ani ona nedostala na výběr a věřím, že třeba v 10 letech by se běžné základce bránila taky... a jo, taky určitě uměla spoustu věcí o přežití, na rozdíl od běžných vrstevníků...
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 9:48:37) Rose, rozumím, co chceš říct, a máš pravdu.
Ale v tomto konkrétním případě, šokující je jedna věc: že ta holka byla fakt spokojená, dobře vybavená pro život, který miluje - před tím tak trochu všechno hasne
|
Okolík |
|
(20.10.2021 10:20:35) Připadá mi, že nebyla dobře vybavena pro život. Její rodiče udělali velkou chybu. Negramotný (téměř) člověk v tomhle světě není dobře vybavený pro život - v tomto případě vlastnictví a vedení farmy. Jo, na "pěšáka" na farmě by to možná stačilo .... Skvělá a vyjímečná jistě byla ....
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 10:32:36) ale na konci dílu je napsáno, že vede vlastní farmu a vyrábí sýry!
|
TaJ |
|
(20.10.2021 11:23:58) Marťasíno, přesně tak, na konci bylo, že tuším s manželem mají vlastní farmu a vyrábějí sýry - takže asi dobrý konec
|
Konzerva |
|
(20.10.2021 12:15:47) "Marťasíno, přesně tak, na konci bylo, že tuším s manželem mají vlastní farmu a vyrábějí sýry - takže asi dobrý konec"
Otázka je, co bude dál s jejich dětmi. Když jí stačila výchova a práce na farmě, bude stejně vychovávat svoje děti? Nebo jim dá možnost výběru?
|
TaJ |
|
(20.10.2021 12:22:27) Konzervo, tak jejich děti samozřejmě budou vyrůstat na farmě, takže k tomu asi budou mít vztah a budou kolem toho něco umět, ale myslím, že oni už zase ty děti posunou trochu dál, minimálně Vrabčák asi pochopila, že se jí aspoň něco z toho učení může hodit i na farmě...a záleží, z jakého prostředí je její manžel...
|
|
angrešt |
|
(20.10.2021 12:22:41) No, hlavně - jakkoli je to hezký a milý příběh o splněném snu - tak je to z velké části survivorship bias. Takový pěkný, optimistický příběh je ten, který je vidět, a ukazuje přesně to, co jsem psala výš - existují výjimeční lidé, kteří dokážou přervat handicap v podobě téměř úplné absence vzdělání. Reálně ale většina lidí na hranici gramotnosti živoří na hranici chudoby, jenže to jsou ti, kteří jsou jen velmi málo vidět.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 12:30:06) " je to z velké části survivorship bias"
angrešt, přesně to mi celou tu dobu téhle debaty běží hlavou, jen jsem to nedokázala tak pěkně uchopit a postihnout tu podstatu
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(20.10.2021 11:52:03) Marťasíno - to ano, možná díky tomu, že dochodila tu alternativní základku a něco se naučila, třeba číst a psát?
|
|
|
neznámá |
|
(20.10.2021 11:06:37) Okolíku, znám hodně majitelů farem a většina z nich nemá střední školu. Jeden z našeho okolí největší a nejúspěšnější farmář má zvláštní školu a má zaměstnance a zvládá vést základy učetnictví nebo třeba papírování kolem zvířat, číst jsem ho nikdy neslyšela, ale asi to nebude žádná hitparáda. Na vedení farmy fakt člověk nepotřebuje větné rozbory, na to stačí cit, selský rozum a asi hlavně zkušenosti. Všichni pocházejí z rodin, kde se hospodařilo i za komunismu a žili tím od dětství.
Naopak ti namachrovaní a vzdělaní, co se přistěhovali a mysleli si, jak to vidlákům ukáží celkem rychle skončili.
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 11:16:49) máme své bublině člověka, který školstvím prošel téměř netknut, ale od školky prý stále vyprávěl o tom, že bude šéfovat prasečáku On opravdu zabral až na zemědělském učňáku, a fakt dneska podniká, má ten vysněný prasečák, aplikuje bio chovatelství, spolupracuje na šlechtění, čerpá dotace z evropských fondů! Na srazu prý opravdu stále mele jen o tom svém prasečáku, ale faktem je, že je to zatraceně dobře uživí a on tím absolutně žije. Písmo má prý pořád naprosto strašný (zastydnul ve třetí třídě), ale je absolutně šťastnej. A pak si jedno nedej
|
TaJ |
|
(20.10.2021 11:20:00) Marťasíno, no tak to je ideál, je šťastný, spokojený a ještě se tím dobře uživí...co víc chtít? To se nepodaří ani některým lidem s vyšším vzděláním
|
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 11:21:53) jo, a jako příklad jeho zainteresovanosti na výuce je už roky připomínáno, jak měl ve druhé třídě napsat celý řádek slova "cibule". Ten kluk se vyznačoval tím, že na ten celý řádek rozprostřel svůj výtvor "cibutralalalala" Naprosto bezelstně, prostě se po dvou slabikách přestal soustředit. Takhle to u něj bylo se vším....a dneska má 6ciferný příjem
|
neznámá |
|
(20.10.2021 11:28:22) Marťasíno, to mi připomíná moje děti. Ty podobné věci řeší stejně. Když druhák píše odpověď ke slovní úloze, počítá slova a písmena a vybírá nejkratší variantu.
Já mám takové historky ráda, protože mi to vždy dá naději, že z někoho, kdo napíše do sešitu "Krok měl tři dcery, Kari, Tetu a Libuši a neustále si plete b/d - babička jebe (jede) - také nakonec vyroste spokojený člověk a nemusí skončit v montovně.
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 11:41:39) neznámá, moje dcera předevčírem odpověděla, že známá pražská rozhledna (kde mimochodem i osobně byla), se jmenuje Temelín
|
neznámá |
|
(20.10.2021 11:47:47) Taky hezký.
Já se včera dozvěděla, že nejoblíbenější měsíc našeho předškoláka je duben, protože si rád hraje na zahradě pod dubem.
Naše děti prostě písmenka neslyší.
|
|
|
TaJ |
|
(20.10.2021 12:20:16) Neznámá, syn měl teď v úkolu z geometrie narýsovat trojúhelník, když měl danou jednu stranu a délky těch dvou dalších...když jsem se ho ptala, jak to udělá, když nemá zadaný žádný úhel, tak povídal, že to vždycky ve škole rýsují tak nějak od oka. Až na mojí připomínku, jestli by to nešlo třeba pomocí kružítka, se uhodil do čela a povídá "a jo, vlastně" a úkol dokončil. Že by skončil v montovně, to strach nemám...i když pravda, někdy mě ta rychlost, jakou zapomíná věci, které se naučil, trochu zneklidňuje...zato technické údaje, letopočty výroby, nebo uvedení do provozu a mraky dalších údajů týkajících se vlaků, to si pamatuje úplně geniálně...zbytek světa je pro něj jen taková omáčka, zasluhující občas trochu pozornosti...
|
|
|
|
neznámá |
|
(20.10.2021 11:22:40) To si mi připomněla předsedu zdejšího největšího JZD, ten teda maturitu má, ale několikrát propadl a udělal ji s odřenýma ušima. A nakonec z té třídy udělal největší "karieru". Vždycky říká, že si to tolikrát zopakoval, že z nich nejvíc ví a je logické, že dělá předsedu. Sice nepodniká, ale vede si dobře.
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 11:28:17) je na tom něco neskutečně lidsky milýho, ale jeho třídní učitelka ze srazu odchází, protože jeho nadšené vyprávění o prasečáku u ní vyvolá tepání žlučníku On ji s ničím špatným spojenou nemá, nadšeně se s ní zdraví
|
|
|
|
Okolík |
|
(20.10.2021 11:49:59) No, neznámá, pochybuju, že se ti pánové zvládnou sotva podepsat. Gramotní nejspíš, na rozdíl od Vrabčáka budou?
|
neznámá |
|
(20.10.2021 12:03:35) Já z "Vrabčáka" viděla pouze poslední asi dvě třetiny. Nepřišla mi negramotná, ale možná byla. Přišla mi naopak chytá a praktická, připomněla mi ty dotyčné pány.
Dotyční pánové se samozřejmě podepsat umí, dokonce vyrábí sýry, ale jsem si jistá že příslovečné určení nebo zájmena by nedali. Koláčový graf by dešifrovali, ale už by to neřešili přes zlomky, ale šli by na to logikou.
Já loni vysvětlovala osmákovi druhy vedlejších vět, dělali to strašně dlouho, vlastně jsme téměř celou distanční výuku ČJ řešili vedlejší věty. Puberťák se čílil a nechápal proč a k čemu, no k ničemu, prostě to jen musí umět aby dostal slušnou známku.
|
Okolík |
|
(20.10.2021 12:48:54) neznámá, na začátku bylo, že se sotva podepíše ...
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 15:10:53) Okolíku, na začátku bylo, že je vědomostmi max. v šesté třídě, buďme přesní, negramotná nebyla...
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 15:25:21) Tak ale nepíše a nečte šesťák. To tak druhák. Nebo třeťák. Sice to není přesná realita, jen inspirace, ale v rámci této diskuze to beru tak, jak to scénárista napsal a režisér natočil.
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 15:41:39) to je právě ono, dítě, která pomalu píše a pomalu čte, je NEGRAMOTNÉ?
Ta holka doháněla češtinu - prskala na příslovečnými určeními, ale druhy zájmen už dala, a hlásila se, aby to předvedla...pod původním dojmem z toho, že pomalu četla a psala, je to téměř zapomenuto Čili kvůli výchozímu stavu je všechno ostatní nepodstatné.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 15:49:21) omg marťasíno a co tu teď obhajuješ? a nad čím prosím tě pláčeš? (btw tenhle uřvaný emotikon mě fakt dráždí ) doháněla češtinu a s dopomocí doučování začala zvládat... kdyby z toho koně nespadla, zůstala by pologramotná... a o tom to je... kupodivu ten hnusnej systém (povinného školství) jí umožnil se zlepšovat, což jen potvrdilo, že vlastní otec ji prostě zanedbával ohledně základního vzdělání a nechal by ji na úrovni mentálně postižených dětí, bez ohledu na její přirozenou inteligenci...
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 15:54:58) "na úrovni mentálně postižených dětí"
ty vole, Rose, ta holka šla jako buldok za tím, co má ráda - vyráběla vlastní sýr, obstarávala zvířata (vč. zásahů při onemocnění), rozuměla chovu koní a uměla na nich jezdit, mluvila německy - pro někoho je toto úroveň mentálně postiženého
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 16:00:47) marťasíno, vzpamatuj se a dej si čaj otec vedl ústav a poskytoval základní vzdělání svým chovancům (mentálně postiženým) a na stejnou úroveň základního vzdělávání přihlásil i vlastní dceru... a ano, naučil ji spoustu praktického, ale to základní vzdělání tam prostě chybělo, o to ji okradl... btw co kdyby nebyla buldok, co kdyby ji zvířata zas tak nebavila nebo měla slabší vůli? jak by asi s takovým přístupem dopadla? nijak... baly by z ní nula, o které nikdo nenatočí ani pitomý díl do televizní série, ty ani my bychom se o ní nikdy nedozvěděli a ona by žila svůj ubohý život pomocné dělnice bez základního vzdělání (připomínám, nebýt drobné nehody na koni, vypadla by díky otci ze systému úplně)... a o tom psala angrešt - nemůžeš stavět pravděpodobnost přežití na tom jediném přeživším, který je slyšet (právě pro svou buldočí povahu, každý ne/přeživší není buldok...)
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 16:11:37) tak dobrá, zaběhám si pár koleček Ale fakt, já tyhle samodelegované komise neomylných dam s drdólem prostě nemám ráda
|
libik |
|
(20.10.2021 18:07:08) Ještě mi není jasné, proč dcera osvíceného tatínka inženýra, co odhalil bídu systémového vzdělání, mluvila jako kanál.
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 18:15:36) protože takto na druhém stupni mluví všichni, i ty činané dívky s vyznamenáním...a pak to zase přejde
|
libik |
|
(20.10.2021 18:23:44) Nojo, ale ona přivlála na ten ošklivý druhý stupeň na vraníkovi z krásné farmy a nedotčená manýry školních dětí.
Nebudu raději rozebírat její praktičnost a lásku ke zvířatům, s níž to zvíře uvázala na krátkou uzdu a mínila ho tak mít 6- 8 vyučujících hodin.
Prostě scénárista to fakt "uchopil"
|
Martina Bergerová |
|
(21.10.2021 12:32:54) Libik, máš pravdu v tom, že už to občas bylo ztvárněno klíšoviště, něco už bylo na hraně s těmi dívčinými nadpřirozenými schopnostmi
Ale já znám ve svém okolí dva případy, kdy naprostí outsideři dosáhli nadstandardního uplatnění v životě, a přitom se školou děsně bojovali a učitelé jim předvídali kariéru v chráněné dílně Ten druhý podniká s italským produktem, naučil se italsky, zrekonstruoval budovu, ve které podnikání provozuje, žije si evidentně velmi dobře.
A zajímavé je, že okolí to vnímá negativně jako jakousi nespravedlnost, společenskou anomálii, absurdní systémové pochybení
|
šedá myška |
|
(21.10.2021 12:43:27) určitě to bylo klišé, zajímavá, sympatická ,inteligentní dívka kovbojka bojuje s nudnou základní školou, kde požadují gramatiku, a koláčové grafy. to tv seriál chce a jsou tu určitě i zvlášt neinteligentní žáci, které také nebaví " vstávat každý ráno do školy ?? " a jejich rodiče jim zvolili tuhle cestu nejmenšího odporu, stejně jako otec hlavní hrdinky. Ono to pak vypadá, že tohle zbytečné vzdělání ( už i základní ) nepotřebujeme, když máme to své životní směřování v 12 letech - zvířectvo, dojení, ošetřování vemen. přesto si myslím, že člověk může mít takový zájem, vyznat se v chovu zvířectva, a zároveň získat i to základní vzdělání - v tomto dílu prezentované jako asi zbytečnost, bez které se kovbojka přece obejde a nakonec na zděděné farmě bude dělat sýry, i když neumí moc číst. ale ona, pokud bude jako dospělá provozovat farmu, tak bude aspoň to základní vzdělání potřebovat ( část z něj , čtenářský deník asi neuplatní, neuplatní totiž u chovu ovcí vůbec schopnost číst např. beletrii, to je navíc. Čtení se jí bude hodit jen ve smyslu " Jak chovat ovce a zabezpečit vemena") Základní škola to ale takhle nemůže přece brát. To by musela každému na míru dát jeho čtivo " jak ošetřovat vemena " " jak fárat na uhlí " " jak fárat na uran " " jak píchat injekce dětem " " jak vařit oběd pro 50 strávníků " " jak válcovat asfalt "
|
Martina Bergerová |
|
(21.10.2021 13:39:57) "v tomto dílu prezentované jako asi zbytečnost, bez které se kovbojka přece obejde a nakonec na zděděné farmě bude dělat sýry, i když neumí moc číst."
ne, mělo to poukázat na kvalitu systému, ne na jednotlivce, který to správně má na salámu, přeci ta holka se do systému vrátila (domácí doučování, později alternativní škola), čili nikomu není podsouváno, že správná cesta je ta její původní uminutá
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 21:22:01) "Ještě mi není jasné, proč dcera osvíceného tatínka inženýra, co odhalil bídu systémového vzdělání, mluvila jako kanál."
Protože tak se pozná ryzí charakter, přece. Kdo nemluví jak kanál, to je jasnej pokrytec.
|
|
|
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 16:03:33) "kupodivu ten hnusnej systém (povinného školství) jí umožnil se zlepšovat"
systém povinného školství je zcela v pořádku, Vrabčákovi nesnášeli konkrétně tu ředitelku, která hned následně potvrdila, že k tomu mají i důvod...že je omezená jako člověk i jako placený "profesionál/manažer", odstrašující příklad jinak normálního systému
A Vrabčák se zlepšovala hlavně díky Pelánové, jiná forma, přístup a šlo to...takže jakýpak negramot
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 16:11:31) no jo, ale k pelánové ji nepřivedl milující tatínek, ani maminka anarchistka, že? tatínek inženýr a maminka anarchistka se nijak nesnažili zlepšit podmínky své dcery (a předtím ani svých synů), jen věděli, že jejich základka je špatná a to jim stačilo... nehledali cestu, neučili dceru pořádně... kdyby se zajímali, našli by vstřícnější školu sami... takže ještě jednou, koho teď obhajuješ a za koho se tu zlobíš? (btw připomínám, že taková babčáková mohla být zaujatá už předem prostě na základě zkušeností - neříkám, že je to dobře, ale že je to dost možná i pochopitelné)
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 16:18:49) smyšlenky, bludy, podsouvačky a jediný drobeček lidského pochopení vyplácán na Babčákovou
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 16:27:31) jindy jo? dneska vám, paní Kyselá, někdo šlápl na lorňon
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 15:53:11) Angrešt to popisuje tak, jak to vnímám i já, že gramotnost není jen čtení a psaní. Já to beru jako schopnost orientovat se v současném světě. A k tomu tedy opravdu nespěla. Kdyby nespadla z koně, tak byla zřejmě vesele pologramotná napořád.
|
|
|
Len |
|
(20.10.2021 16:13:13) No, ja ctu nahlas trosku podobne, nektere dny lepsi, jine horsi. Detem jsem pred spanim nikdy necetla, protoze to nedavam. Pro sebe ctu normalne, ve ctyrech jazycich, jsem clenkou mensy a mam vysokou skolu. Jsem dyslektik a neumim pusou hybat tak, jak vidim slova. Taky nerozpoznam pravou a levou stranu. Ze cteni nelze usuzovat, nekdo cte jak pan prednaska a pritom ma nulove porozumeni textu. Takove prezkusovani ve cteni nahlas ve veku, ve kterem byla ta holka, mi prislo neverohodne a dost zbytecne. Tam tedy drhly i jine znalosti, ale celkove mi to prislo jako nepovedene dilo. Dalsi dily jsem jeste nevidela, nejak nevim, jestli se chci divat, sama si ze zakladky nesu par krivd a tohle je trochu moc rozvirilo.
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 16:17:07) Len ano, tenhle díl byl pro mě nejslabší. Až dosud se mi seriál líbil.
|
|
Rodinová |
|
(20.10.2021 16:24:21) Spravne, ja treba cetla detem pohadky s dokonalym prednesem, ale obsahu jsem se vubec nesnazila rozumet a dokonce jsem u toho dokazala myslet na neco uplne jinyho
Nejsem teda clen Mensy...
|
Len |
|
(20.10.2021 16:26:44) Protoze jsi to nikdy nezkusila, mne do toho uvrtali ve skole v ramci vyzkumu vzdelavani ve strednim veku
|
Len |
|
(20.10.2021 16:28:58) Jo a to nevnimani obsahu pri cteni dela moje rodina po generace, vypravi se mnoho pribehu, jak najednou prolozili cteni vetou z vlastiho myslenkoveho procesu v pozadi. Moje babicka cetla mamce pohadku o princezne a najednou uprostred povida "to pan reditel vystupoval z autobusu"
|
Rodinová |
|
(20.10.2021 16:40:02) Joo, to se mi taky stalo jinak mi to prijde dost paradni funkce mozku, matka obetave cte detem, spravna dikce, spravna intonace a premysli, co si vezme zitra na sebe na pohovor
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 17:11:53) Jasně. Čtení pohádek dětem bez vnímání obsahu. Skoro vždycky.
|
K_at |
|
(20.10.2021 17:26:04) Také znám. Je to zajímavé.
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(20.10.2021 17:57:20) Rodinová, tak to já jsem u čtení synovi ten text vnímala, v rámci nenápadného trénování řeči a porozumění textu jsme se průběžně občas bavili o tom, co jsme četli, sem tam jsem se zkušebně zeptala na něco, jestli si to pamatuje a rozuměl tomu...takže u nás moc nehrozilo, že bych u toho myslela na něco jiného...a to jsme četli večer třeba půl hodiny, často i hodinu...
|
|
|
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 15:47:03) "na začátku bylo, že se sotva podepíše ..."
a v průběhu bylo, že mluví plynně německy, pochytává ji na pobytech v Německu, kam cestují obchodně kvůli koním - nicméně kvůli startovacímu dojmu z jejího čtení - to nic neznamená
|
TaJ |
|
(20.10.2021 15:55:54) Marťasíno, navíc v té zkušební situaci jí to čtení šlo pravděpodobně ještě hůř, syn taky čte hůř v SPC před logopedkou, zatímco doma čte nahlas normálně bez problémů...
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 16:05:43) "v té zkušební situaci jí to čtení šlo pravděpodobně ještě hůř"
koukala jí přes rameno, chodila za zády, klapala podpatky...neudělala jí vstřícnou atmosféru, nicméně mladý učitel byl fajn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(20.10.2021 9:32:08) Třeba jo, třeba ne. Blbý je, když člověku nějakou extrémní dráhu vytyčí rodiče a nedají mu standardní šanci se později rozhodnout.
Nedělají to jen rodiče, ale samozřejmě i systém, který vyžaduje a hodnotí věci, které neposkytuje - ale myslím, že ani v tom našem tragickém školství se to neděje tak extrémně. Škola samozřejmě není jediná cesta, ale pokud se rodina rozhodne bez ní obejít, bere na sebe obrovskou odpovědnost a je otázka, kolik rodin to opravdu dá na úrovni. Třeba jako rodina Agathy Christie, která by coby produkt školského systému mohla skončit úplně jinde a neměli bychom slečnu Marplovou nebo Hercula Poirota
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 10:02:02) "když člověku nějakou extrémní dráhu vytyčí rodiče a nedají mu standardní šanci se později rozhodnout."
jo, a to se děje dost často - ale tenhle příběh byl o tom ojedinělém výskytu toho, kdy se to povedlo a ta holka coby výtvor svého otce byla skvělá a výjimečná
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 10:13:44) Všimly jste si v tom díle, jak Vrabčák nadšeně nabízí učiteli chleba se sýrem, a říká, že sýr včera sama vyráběla? A on odmítne... I kdyby řekl, "utrhni mi kousek, rád ochutnám později", cokoli jiného Jasné poukázání na to, že důležitý je jen ten jejich svět s příslovci a koláčovým grafem
Nezažily jste tohle u svých dětí? Moje dcera neskutečně prahne po ocenění toho, co vytvořila, uvařila, odšťavila, dávám si na to extra pozor I kdyby mi to nechutnalo, tak ji to stálo hodinu a půl práce, rozhodla se sama od sebe a vytvořila to nejen pro svou potřebu, naservírovala, nazdobila
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 10:19:07) Marťasíno, byla skvělá a výjimečná, což by byla asi i se základním vzděláním... není skvělé, když se neumíš podepsat, není skvělé když potřebuješ rozpočítat dávky léků pro nemocnou ovci a neumíš to, když ani nezjistíš, co by té ovci pomohlo, protože jsi odkázaná na svou intuici a veškeré nové věci jsou ti cizí (protože nemáš šanci si o nich nic načíst)... není skvělé, když nedokážeš propočítat objednávané krmivo a spočítat si, jestli na něj máš a vystačí ti na celou zimu... když nedokážeš propočítat, jestli budeš mít na zaplacení elektřiny, na vytápění stájí, jestli si můžeš dovolit rekonstrukci... a fakt není skvělé, když ve 20, ve 30 zjistíš, že ses celou dobu jen věnovala hospodářství a jinak neumíš vůbec nic... pak se ta životní dráha mění mnohem hůř, nedej bože, pokud přijde nějaká prekérka, co tě donutí ten život překopat od základů...
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 10:31:12) Rose, ta holka číst a psát uměla, ale fakt pomalu, to je něco, na čem se u ní nutno muselo zamakat Pod vedením Pelánové dala i témata jako druhy zájmen a vesmír
A miláčku, lidi stovky stovky let uměli hospodařit s krmivem, zásobami podestýlky, léčivy, osivem vs. osívanou plochou - naučili se, sakra nechtěli, aby jim dobytek zmíral na konci zimy hlady, nebo aby ho něčím předávkovali, nebo aby neměli obilí na osev - to je úsměvné a velice krátkozraké si myslet, že to ovládli až s absolvováním nauky o zlomcích a procentech
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 10:50:02) marťasíno, ale ta situace nemusela vůbec nastat, kdyby ji rodiče opravdu učili... klidně sami, ale učili... a když to nedělali, měli ji nechat chodit do školy...
a miláčku, i ti lidé v minulosti si předávali zkušenosti a učili se hospodařit vzájemným učením a psali si kalendáře a vytloukali do hliněných tabulek počty zvířat a objednávky... asi nebyli úplně blbí, aby nevěděli, že když budou hospodařit s rozmyslem (rozuměj poučení, na maximální možnou míru své doby), mají vyšší šanci uspět, než metodou pokus omyl... lidstvo od nepaměti vnímalo vzdělávání jako cestu vpřed
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 11:06:31) " ale ta situace nemusela vůbec nastat, kdyby ji rodiče opravdu učili."
áno...a navíc ta situace nemusela vůbec nastat, kdyby ve spádové škole nepřispěli k tomu, že Vrabčákovi na oficiální vzdělávání intenzívně zanevřeli Tomu Vrabčákovic extrémnímu rozhodnutí muselo přeci něco předcházet.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.10.2021 11:14:46) no jo, třeba tomu předcházelo, že vrabčákovic nepovažovali školu za partnera... chlapci chodili do vyučování pozdě (co je anarchistce do nějakého budíčku), někdy nepřišli vůbec (telení krávy je přece mnohem zajímavější), domácí úkoly nebo pomůcky do školy neexistovaly, případně když řekl malý vrabčák paní učitelce "naser si", považovala to maminka anarchistka za svobodu projevu... tatínek byl vš, maminka musela mít minimálně sš s maturitou - fakt jim přišlo ok nechat děti růst jak dříví v lese?
|
|
|
|
šedá myška |
|
(20.10.2021 12:20:44) Připadá mi, že všechny tady adorujete schopnost dívky postarat se o něco v hospodářství, a k tomu berete jako nutnou nevzdělanost ( pologramotnost ), jakoby pak byla nevzdělanost přijatelná, jakoby to s tím souviselo. já z minulosti znám od spolužaček tu siutaci, kdy prošly vzděláním a zároven stihly i tu péči o králíky a krávy. Já myslím, že je to blbost, právě proto, že jsem vyrostla a základní i střední školu absolvovala ještě za socíku, kdy nebylo možné se vzdělání vyhnout. Ano, absolvovali vzdělání všichni, vč. děcek z vesnic, které už na základce uměli makat kolem hospodářství, polí, zvířectva a k tomu i byli schopni projít vzděláním, zatímco tady se jede lajna " děti jsou děti a jejich jediným úkolem je škola a zábava " Tedy ty vaše děti. pak mě překvapí, že pak adorujete " praktickou schopnost" nakrmit ovce a krávy a koukat , že mají chycený vemena u hrdinky filmu. tohle všechno kdysi před 30 lety děti z vesnic byly schopné pobrat, a zároveň se i ve škole naučit to, co po nich škola chtěla. Vy se dnes tváříte že, děti nemají vůbec nic doma prací přispívat, jejich úkolem je jen se vzdělávat ve škole ( a přitom se zároveň rozplýváte nad holkou, co měla i nějaké praktické dovednosti, i když neuměla pomalu ani psát ) nechápu to. věříte tedy ve vzdělání dětí, nebo v to, že budou umět obstarat dobytek, ale školou budou skoro nedotčené ? a vidíte to tak pro své děti, nebo pro nějaké virtuální "pracovníky ", jakože přitakáte teda tomu, že zde budou nevzdělané děvečky, které ale umí praktickou část života a baví je to , ale vaše děti určite ně ? takže budete pro to, aby zde byly vaše vzdělané děti, které nemusí ani doma šáhnout na myčku, a pak vedle toho děti, které děsně obdivujete, protože zvládnou farmu ovcí, i když skoro neumí psát ?
|
angrešt |
|
(20.10.2021 12:29:33) Jj, umět se postarat o hospodářství je skvělé, je to mnohem lepší, než se pohybovat na hranici gramotnosti a neumět se ani postarat o hospodářství. A pak je tu právě ona varianta umět se postarat o hospodářství a k tomu mít i běžnou míru gramotnosti. Nebo dokonce i vyšší míru vzdělání :) Jedno rozhodně nevylučuje druhé, naopak, učení (obecně, čehokoli, teoretických i praktických dovedností) je snazší a rychlejší, pokud je stimulované z různých stran velmi různými podněty, takže tahle dívka mohla mít z toho, kolik získala prací na farmě, i pro učení se (nechci říct školním, ale prostě obecným) dovednostem značný bonus.
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 15:33:47) angrešt, to je hromada zajímavých definic, která ovšem krapýtek přikryla fakt, že jsi ten díl neviděla a vůbec nevíš, z jakého příběhu vycházíme Confirmation bias - nevím, jaký příběh s jakým rozuzlením a výchozím situací je propírán, ale nepotřebuji to, vím své
Mmch, ten příběh se fakt stal. Jestli si ta paní sedla na chvíli k netu a podívala se, co diváci o jejím příběhu soudí, musí koukat jako tele na nová vrata Lidé, kteří ten příběh neznají, o ní mají jasno - hodně nelichotivě. Mají dokonce negativní podezření o její kompetenci vychovávat děti
|
|
|
|
|
angrešt |
|
(20.10.2021 11:28:44) Rose, jj, negramotnost není výhoda. Je skvělé, pokud někdo handicap negramotnosti dokáže přervat svými vrozenými schopnostmi tak, že ty gramotné víceméně dožene, ale fakt to není do soudobého života bonus. Je lepší věci umět než neumět.
Hospodaření od předtereziánské doby trochu poskočilo. Takže to, co bylo ideální kvalifikací pro hospodaření tehdy a co by skutečně víceméně nic ze současného vzdělání (neříkám školy, protože si rozhodně nemyslím, že je škola jedinou cestou k základnímu vzdělání) nepotřebovalo, je už dnes činnost málo využitelná. I třeba u té zmiňované výroby sýra už tak trochu ztratila na významu schopnost vyříznout správný telecí žaludek a správně ho macerovat podle správné fáze měsíce ..., zatímco bez schopnosti napsat objednávku do Milcomu by to dneska byl trochu problém. Základní škola by měla (no, jak dobře to kdy a kde dělá, to je trochu jiná věc) tak nějak umožňovat držet krok s dobou v těchto věcech, pomoci "držet prst na tepu doby" tak, aby byla daná činnost, třeba to faremní hospodaření, dělané dobře v realitě současných okolních podmínek.
|
|
|
|
|
angrešt |
|
(20.10.2021 11:11:29) Taj, "Trochu mi to připomíná situaci, kdy dneska všichni chtějí studovat, nikomu se moc nechce pracovat rukama, ale za chvíli nebudou obyčejní lidé na obyčejnou manuální práci - to je přeci taky potřeba, ne? "
Míra potřebnosti lidí na "obyčejnou manuální práci" (dělnickou a méně odbornou řemeslnou) velmi rychle klesá a v některých oborech je už spíš trochu uměle udržovaná. Stoupá víceméně jen v pečovatelství a podobných oborech.
Zas ale bude potřeba asi hodně lidí se specifickou (a zatím vzácnou) kvalifikací řízení strojů a robotů vykonávajících tu "obyčejnou manuální práci". jeden známý říkal, že na jedné konferenci slyšel odhad 4 lidí na řízení přístrojů místo 10 dělníků, kteří dříve tu práci stroje dělali ručně. Těžko říct.
Hodně rychle je to vidět třeba u automechaniků, kde je ten posun tímhle směrem velmi rychlý, třeba ve stavebnictví zatím asi pomalejší, ale s 3D tiskem budov... těžko předpovídat, no.
|
TaJ |
|
(20.10.2021 11:18:13) Angrešte, ale vždyť ze všech stran člověk slyší, jaký je všude nedostatek dělníků, řemeslníků apod...když tu nejsou tolik zahraniční dělníci, tak najednou je lidí málo...a co máme pár už léta osvědčených řemeslníků a opravářů, tak všichni si stěžují, že nemůžou najít k sobě lidi, ať už jako pomocníky, nebo takové, kteří by je dokázali aspoň částečně zastoupit... Jinak souhlasím, že do budoucna budou asi potřeba zase trochu jiné profese, než doteď, ale...
|
angrešt |
|
(20.10.2021 12:00:47) TaJ, jo, to je oblíbená sloka současné "o tempora, o mores" písničky, snažící se hlavně odvést pozornost od reálného problému nelegální práce (zahraničních pracovníků). Jo, v tuhle chvíli, kdy tenhle nehezký puchýř poněkud v důsledku covidu praskl, to má i nějaké jiné konsekvence v podobě "nedostatku dělníků". Ale pravděpodobnost, že tenhle náš aktuální problém náhle zmizelých zahraničních dělníků je skutečně to, co budou řešit lidé, kteří jsou dneska na ZŠ, je, no, spíš malá.
Co se řemeslníků týká, tak jsem schválně uvedla automechanika - tam je posun od "kouknem v garáži na svíčky" k současné diagnostice hodně velký. A pokud dojde skutečně za těch 15 - 20 let k nahrazení aut se spalovacími motory jen elektroauty, tak... ten, kdo se teď (ve věku nějakých 10 - 12 let, což je, pokud chápu, věk té dívky z pořadu) rozhodne dělat automechanika, tak bude nejspíš v době, kdy by se jeho kariéra měla slibně rozjíždět, dost v řiti. Je dosti pravděpodobné, že elektroauta nebudou servisovaná současným způsobem drobných živnostníků, ale daleko víc centrálně, a hlavně daleko víc roboticky.
Jako jasně, snažit předpovídat budoucnost je vošajstlich :) Ale odhadovat pravděpodobné směry vývoje podle toho, zda se objeví ta či ona okolní podmínka... je tak trochu právě funkcí gramotnosti. Gramotnost není principiálně číst a psát, gramotnost ve středověku zahrnovala právě třeba ty hospodářské dovednosti a čtení/psaní v ní ani obsaženo být nemuselo. To, co je gramotnost (míra vzdělání potřebná pro funkční zapojení ve společnosti, která je právě tady a teď), se s časem mění. A málokdy couvá směrem vzad.
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 11:40:09) TaJ ale to jsem psala, že by třeba i tak zvolila práci na farmě a ne veterinu. Ale rozdíl vidím v tom, že bez základního vzdělání nemá možnost si opravdu vybrat a je za ni rozhodnuto. Ve chvíli, kdy dospěje a zjistí, že to chce jinak, tak už nedožene ty základní věci tak, aby mohla na sš, neřkuli na vš.
|
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 1:27:41) "Je zaostalé, když je v cíli, ale po cestě nenabyla nějaké vědomosti? Nebyla zaostalá, byla naopak velice vyzrálá, ochotná poskytovat, spolupracovat, myslet na druhé. Před sto lety by byla za hvězdu a sedláci by se o ni prali, aby se přivdala."
Je zaostalá za ostatními, pokud je pologramotná a nemá šanci ani dokončit základní vzdělání bez propadnutí. O šanci na další studium nemluvě. Ani před sto lety nebyla negramotnost ceněna, nechápu, kde jsi to vzala. Nechápu tvoji představu, že se někde někdo pral o negramotnou děvečku na statek. A ještě aby se přivdala nemajetná? No tak to určitě.
|
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(19.10.2021 21:37:17) babi když jsi to neviděla, tak si to pusť, protože to vyznělo jinak (např. "dvě z osmi " jak psala myška by bylo ok) a holka osmačka něco plácla, nic moc o zlomcích nebo grafech netušila. Tím nechci obhajovat, jak na ni ředitelka nastoupila.
|
babi_ |
|
(19.10.2021 21:46:35) Souhlasím, že nemusela tušit nic o grafech ani zlomcích v těch správných pojmech (že dvě ovce sežerou výrazně míň než osm ovcí je jí určitě jasné, patrně i s poměrně přesným odhadem, kolik jim nandat).
Jen říkám, že po vybarvení dvou dílků je na otázku "kolik to je?" odpověď "dvě" správná.
|
Okolík |
|
(19.10.2021 21:49:27) Učitelka se jí podle mě ptala na procenta. Tedy, kolik je to procent? Bylo mi to divný, v 6. třídě se přeci procenta neberou...
|
Martina Bergerová |
|
(19.10.2021 22:02:54) Okolíku, a není to vlastně jedno? Každopádně se k ní chovala ředitelka hrozně, neprofesionálně, nevstřícně...stále jí lehounce okopávali kotníky, že něco neví, ale ona se s tím holt zatím zřejmě ani nesetkala A při pracovkách ji učitelka nechala bez reakce veřejně šikanovat spolužáky Jeden střípeček po druhém, aby jí to znechutili.
Hrozně zvláštní konstelace - dítě, které se po pracovní stránce chová jako dospělé vs. dospělý, který se po pracovní stránce nechová profesionálně
|
Okolík |
|
(19.10.2021 22:04:31) souhlasím, že se k ní ve škole chovali hrozně - učitelé i spolužáci. Proto píšu - dobře, že jí našli tu alternativní školu ...
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(20.10.2021 1:23:11) babi "Jen říkám, že po vybarvení dvou dílků je na otázku "kolik to je?" odpověď "dvě" správná."
Není, protože ta ředitelka jí řekla, že se jí zeptá na koláčový graf. To je fakt těžký, když jsi to neviděla.
|
Martina Bergerová |
|
(20.10.2021 9:41:36) "Není, protože ta ředitelka jí řekla, že se jí zeptá na koláčový graf. To je fakt těžký, když jsi to neviděla"
Mariko, ale Vrabčák neví, co je koláčový graf, těžko tedy potom chápe, jak otázku "co to je?" směřující k těm vyšrafovaným dvěma osminám, zodpovědět. A už vůbec nemohla vědět, že odpověď má být "25%"
Přitom Vrabčák musela mockrát vidět půlení a čtvrcení prášku mláděti, jistě se setkala s pojmem "polovina/čtvrtina" tuby podle čárek na aplikátoru. Jen se zeptat jinak. A nejdřív vysvětlit, potom klást otázky...Mariko, pleteš se, koukni znovu na tu scénu v archívu. On se ti ten díl velice nelíbil a to ti zatmívá vnímání...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(19.10.2021 20:08:22) "Nesmírně mi vadí, když učitelka ječí, že na otázku "kolik je součet úhlů v trojúhelníku??" jí drzoun žák odpověděl "tři"....měl přece vytušit, na co se pedagožka ptá."
Taky mi vadí tenhle styl otázek a předpoklad, že žák "přeci ví, na co ptám, když to teď bereme". Mmch jedna učitelka tady na rodině tu uváděla příklad nějakého testu, kde to přesně takhle (dle mého blbě) bylo, a navíc se stejným způsob ptá tady = musíš mít spoustu kontextu, abys vůbec vytušil, na co se vlastně ptá Zřejmě to generuje ta učitelská praxe.
|
|
|