irlev |
|
(31.1.2013 15:26:41) Známkují se zvlášť všechny předměty, slovní hodnocení buď má škola komplet, nebo se dá v IVP stanovit slovní pro určité předměty - většinou u dětí integrovaných.
Jinak se známkuje běžně i trojkou, na konci roku i čtyřkou, v praxi jsem se s tím setkala několikrát (u kolegyň, já bych na prvním stupni učit nemohla :)
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 16:43:51) trojka v pololetí u prvňáka mně připadá šílená
|
irlev |
|
(31.1.2013 16:46:34) Tak očekávám, že taková známka se nedává z plezíru, ale je dostatečně vysvětlená jak rodičům, tak dítěti. A že tedy probíhá snaha o nápravu - ze strany školy i rodiny. Že to někdy nefunguje, je věc druhá.
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 17:10:37) no nebo ji taky paní učitelka vymlaskne možná na vysvědčení rodičům bez jakéhokoliv varování, aby ukázala svoji moc - tomu taky věřím
|
irlev |
|
(31.1.2013 17:17:52) V tom případě tam učitelka nemá co dělat a je na vedení školy, aby jí to dalo jednoznačně najevo. Zas bych si ty učitelky nedémonizovala.
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 17:19:53) pokud to není ředitelka, pak je to trochu obtížnější
|
irlev |
|
(31.1.2013 17:21:20) Samozřejmě i v tom případě je možné její práci kontrolovat.
Upřímně si ale myslím, že rodiče, kterým není jedno známkování - potažmo celé vyučování - jejich prvňáčka - nezjišťují až z pololetního vysvědčení, cože to za paní učí jejich dítě.
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 17:25:12) Je to blbost. Kamarád má tituly za jménem i před jménem, živí se hlavou, v 1. třídě měl jako jediný na vysvědčené velkou dvojku. Co vyprávěl, že ve škole zažil a jaké má na ní vzpomínky, to je dost hrůza. A myslím, že se to na mnoha školách dodnes moc nezměnilo. Trojka v 1. třídě je nálepka jek prase, to ať mi nikdo nevykládá, že ne.
|
irlev |
|
(31.1.2013 17:30:08) Tak uvedu příklad: dítě ze sociálně nepodnětného prostředí, bez možnosti doučování mimo školu, dítě po odkladu školní docházky, do školky nechodilo, od září doporučeno navštívit poradenské pracoviště (neuskutečněno), škola vlastního speciálního pedagoga nemá bohužel, grafomotorika bez vývoje, chybí základní předmatematické představy, barvu zná jen modrou, velmi slabá docházka. klasifikováno dvojkou z mat a čj, trojkou z prv, výchovy za jedna, rodina spokojena, předpokládá přeřazení do praktické, protože tam je to jednodušší.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:05:04) To jsi za prvé uvedla extrém, za druhé vůbec nezmiňuješ snahu toho dítěte. Protože takové dítě má startovací čáru někde úplně jinde, než ostatní.
|
irlev |
|
(31.1.2013 18:23:35) Lassie, v mé bývalé práci tohle extrém zdaleka nebyl. Snaha dítěte je - proto jedničky z výchov.
Upřímně mi přijde, že se prostě spousta lidí bojí nazývat věci pravými jmény. Prostě některé děti v klasickém základním školství úspěšné nebudou a někde se to holt projevit musí. A pokud nemají za zády rodinu, mnohá škola se na ně vyprdne. Tak to prostě je.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:30:35) Nesouhlasím s tebou. Proč z výchov, když se snaží v jiném předmětu, úkoly dělá samo bez pomoci(co si budme povídat, kolik těch úkolů je skutečně samostatnou prací žáků), často i bez normálního zázemí. To, co popisuješ, je prostě protěžování dětí, které jsou už i tak zvýhodněny poměry, ze kterých přicházejí. Ty jsi nepsala o snaze, ale o tom, odkud dítě je. A to je nálepkování a podle mě to není dobré. Neříkám, že se mají dětem dávat dobré známky za nic, ale hodnotit poměry, snahu rodičů, znalosti dětí, které si přinesly již z domova, protože rodiče to s nimi trénovali... to je silně demotivující pro někoho, kdo v té 1. třídě prostě začíná. A podle toho, co píšeš, už v té první třídě nemá šanci.
|
irlev |
|
(31.1.2013 18:34:02) Lassie, možná jsem měla být podrobnější, např. ohledně úkolů. Nicméně popisuju realitu, jaká je. Pokud má škola nastaveno, že za snahu neznámkuje, prostě k těm dvojkám a trojkám už v první třídě dochází. Pokud není možnost upravit dítěti vzdělávací program individuálním vzdělávacím plánem, prostě se známkuje podle většiny. Může se to zdát nespravedlivé, ale takový je systém, vždy má své oběti.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:36:34) Já nepíšu JEN o snaze, ale i o schopnostech žáků, kteří nejsou podprůměrně inteligentní, ale mají špatné zázemí. Tam prostě hodně záleží na osobnosti učitele. Když to má učitel nastavené, jako ty, takové dítě nemá šanci. Prostě hodnotíš domácí poměry žáka, nikoliv jejho intelekt.
|
irlev |
|
(31.1.2013 18:39:23) Lassie, není to pravda. Naopak - je velmi důležité pro učitele znát poměry, ze kterých dítě pochází - aby dokázal odhadnout, do jaké míry se může rodina zapojit do společného rozvoje dítěte. Pokud se rodina nezapojí, je vše na učiteli - a je potom možné, že prostě na lepší výkon dítě nedosáhne, ona jistě trojka zní hrozně, nicméně - i tam může být pokrok, na začátku roku znalosti většinou odpovídají pětce.
Samozřejmě, že většina lidí má nastaveno, že trojka je špatná - ale dobře vysvětlená trojka je dobrá známka.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:42:04) Já někde píšu, že není důležité znát poměry dítěte? Ty to překrucuješ. Já píšu, že není správné dítě podle nich hodnotit.
|
irlev |
|
(31.1.2013 18:44:42) Když konstatuju, že je zázemí špatné, nehodnotím tím žáka automaticky trojkou. Pouze se tím smiřiju s faktem, že bude obtížnější rodinu přesvědčit o spolupráci - a je třeba být připraven i na variantu, že ke spolupráci vůbec nedojde.
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 18:56:05) takže šikovná hodná pečlivá šestiletá holčička hodnocená trojkou na vysvědčení v první třídě pocházející z normální rodiny, rodiče vzdělaní, spolupracující se školou je spíše problém paní učitelky než žákyňky?
|
irlev |
|
(31.1.2013 19:01:24) Mandalo, nemyslím si, že je to nutně problém. Je třeba vědět, proč ta trojka je - odpovídají výkony dítěte trojce vzhledem k tomu, co škola požaduje na jedničku? Je trojka podložená známkami v průběhu pololetí? Došlo ke konzultacím hledajícím nápravu? Je známka vysvětlena?
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 19:07:49) Bylo by dobré ještě v této diskuzi tedy nějak definovat, co známka na vysvědčení vlastně znamená, co o dítěti říká a k čemu to známkování je. Pak můžeme diskutovat. Na jednu stranu říkáme, že je dítě chytré, ale nesnaží se, tak má 3. Na druhou říkáme, že dítě prostě nepodává dostatečné výkony, protože s ním doma nikdo nepracuje a snaha v tomto případě nerozhoduje, ocení se ve výchovách. Co nám ty známky tedy mají vlastně o dítěti říct?
|
irlev |
|
(31.1.2013 19:15:22) Snaha se cení v každém předmětu. V mnou uváděném případě se snaha nejlépe mohla projevit ve výchovách, nicméně není řečeno, že se neprojevuje v hodnocení i dalších předmětů.
Bez snahy se pracuje velmi těžko, nicméně tohle je zcela v rukou učitele, na prvním stupni určitě. Namotivovat malé dítě chce jen malinko fantazie.
Já jsem zastánce jasně daných kritérií pro známkování. Požaduju na jedničku to a to, na dvojku to a to ... atd. Pak nastupují možnosti úpravy známkování, odůvodněné např. poruchami učení, chování, speciálními vzdělávacími potřebami (v to počítám i nepodnětné rodinné zázemí) - to vše upravené v IVP vytvořeném ve spolupráci rodiny, školy a poradenského zařízení, interního nebo externího.
Výchovy podle snahy a zájmu.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 19:21:11) "Já jsem zastánce jasně daných kritérií pro známkování. Požaduju na jedničku to a to, na dvojku to a to ... atd." Ti mi právě na tom systému vadí. Takhle se lidi hodnotit nedají... Proto měl ten kamarád velkou 2 a školu nenáviděl, ačkoliv je doktor, inženýr, má za sebou stáže v zahraničí, ale jasným kritériím nevyhovoval.
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:26:00) Lassie...meho manzela zakladka taky vubec nebrala....nevim jake znamky nosil, ale kdyz videl vysvedceni male, rekl, ze po nem to nema urcite. Pritom je to diplom. ing, hlavu na patenty /a to doslova/ a ja se priznam, ze se nekdy desim, jak mam inteligentniho manzela
|
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:26:21) Lassie...meho manzela zakladka taky vubec nebrala....nevim jake znamky nosil, ale kdyz videl vysvedceni male, rekl, ze po nem to nema urcite. Pritom je to diplom. ing, hlavu na patenty /a to doslova/ a ja se priznam, ze se nekdy desim, jak mam inteligentniho manzela
|
|
irlev |
|
(31.1.2013 19:43:04) Lassie, tady záleží, co jsou jasně daná kritéria. To zdaleka nemusí být jen seznam znalostí.
Např. aktivita, zájem, samostatné rozhodování, komunikace ohledně problému, schopnost samostatné práce - na tohle všechno jsou prostředky, jak je zjistit a posléze zahrnout do hodnocení.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 19:45:37)
|
|
|
|
irlev |
|
(31.1.2013 19:47:07) Báro, já vím, bylo to trochu nadsazené na standardního prvostupňovýho žáčka. Taky znám děti, které už ve třetí třídě motivuje pouze herna. To už pak ale není v rukou učitele. Nikdo nedokáže spasit všechny.
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 19:50:28) Majo, tohle je ředitelka, zástupkyni nemají, píšu rovnou na školní inspekci a na krajský úřad o přezkoušení.
|
irlev |
|
(31.1.2013 19:51:57) Ještě lze oslovit zřizovatele školy, tedy zřejmě obec. Pozor na to přezkoušení, je nutné dítě na to adekvátně připravit, než budou napáchány ještě větší škody. Trojka bez vysvětlení je těžká podpásovka.
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 20:00:24) no to přezkoušení bude nervák hlavně pro matku, ale stejně to dítě už do téhle školy nemůže
|
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 20:02:07) podle zákona se to musí do tří dnů reklamovat u školní inspekce a u krajského úřadu
|
|
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:53:32) Manda-lo...a jake ma znamky v zakovske???..
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 19:58:26) no má trojku, pětku a jedničku, ale tu pětku měla zároveň s poznámkou-neví kde se čte, jenže ona asi nevěděla, kde se čte, protože jí to uteklo a očima už to nenašla, takže rodiče mysleli, že ta 5 byla spíš výchovná za tu nepozornost, ale z matiky má asi 15 známek a z tohoto jen tahle tři za celé pololetí
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 20:01:42) a ty ostatni jsou jednicky???? Ja nevim, ale pokud bych mela pred vysvedcenim jenom tyhle znamky, sla bych se zeptat do skoly, co to pro moji dceru znamena. Ocividne by mi vychazel jeste horsi prumer. Ale ja jsem ten typ co se radsi zepta nez aby se pak desil
|
Nevímsirady |
|
(31.1.2013 20:03:38) taky tak, dcera donesla dvě trojky z matiky a už jsem letěla...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(31.1.2013 19:18:41) Hmm. Proto já mám alespoň na prvním stupni radši slovní hodnocení (případně slovní se známkami). Ona totiž známka sama o sobě těžko něco říká. Dítě může mít třeba trojku, ale u jiné učitelky a na jiné škole jedničku.
Obecně by známka měla být vyjádřením toho, co dítě zná a umí. Ve slovním hodnocení se pak dá doplnit, co dítěti jde a co ne a jak se snaží.
|
|
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 19:10:27) známka vysvětlena není, dítě je zhroucené, matka je zhroucená - uvažuje o okamžité změně školy, což je tady problém hory atd., holčička šikovná, píše hezky,čte po písmenkách ale pak přečte celé slovo, je snaživá, motivovaná, rodiče se v ní vidí-jedináček
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 19:13:24) jinak budeme psát odvolání proti známce, tak to hledám v zákoně, jak postupovat
|
|
|
Renca a 2 |
|
(31.1.2013 19:25:47) Tak mam nyní dceru v první třídě, v prosinci nám bylo zděleno, že dostanou všichni jedničky v pololetí jako motivační, ale bylo i řečeno, že na konci roku tomu tak nebude, jelikož tomu znalosti nemusí odpovídat. Samozřejmě ve třídě jsou děti odkladové čtecí, psací , které jsou jinde než děti neodkladové.. Ale budu-li to brát jako rodič, je to fér nefér ohledně obouch stran.Jedni jsou ukřivděni před druhými. Z našeho pohledu, bychom jedničky mít neměli ani omylem.. diktáty vůbec nejsou reálné, čte po slabikách s hlasitým slabikováním atd. Vzhledem k tomu že máme rozumnou a hodnou paní učitelku a ve třídě jen 14 dětí jsme se dohodli na IVP. A nyní, pokud dítko v 1 třídě má problém takový,že je na známku 3 na vysvědčení asi to je k zamyšlení.. pokud tedy rodina a pani učitelka má zájem to řešit. Pokud je nezájem rodičů asi nic jiného nezbývá. Sama jsme v říjnu zjistila dle známek, že to neni ono a hned řešila. A pokud rodič vše zamítá nekomunikuje s učitelem, tak asi nic jiného nezbývá. Nicméně si myslím, že první pololetní by měli mít všichni za 1 bez rozdílu.A dál to je na okolnostech. Přeci dítko čtecí po slabikách nemůže dostat jedničku jako dítko co čte plynule na konci první třídy- ( pokud neni v IVP atd) ovšem v pololetí pro prvňáčky je motivace důležitá..
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:45:42) A o snaze jsem psala opakovaně. Píšu o tom, že ze špatných sociálních poměrů pochází nejeden inteligentní a schopný žák. Ale bez podpory učitele je nahranej, pokud ten učitel víc sleduje jeho rodiče, než výkony.
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 18:48:53) Lassie...a jak muze ucitel vic sledovat rodice nez vykon??? Znam deti, co museli pochopit latku ze skoly a delat vsechno samy, bez pomocu rodicu, presto jednickari. Rodice vidi ucitel pouze na tridnich schuzkach a jen mzik, jak muze ty rodice sledovat a hodnotit jinak??? Ze nema dite podepsany ukolacek???
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:55:30) Stačí třeba vědět že dítě je Rom, nebo má zavřeného otce, žije s babičkou, rodiče se nestarají.... To může u mnoha učitelů znamenat víc, než co v to dítěti skutečně je. Má to nějaký odborný název, prostě ti učitelé předem uvažují o dítěti jako o podprůměrném žákovi.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(31.1.2013 18:57:00) Lassie - že by haló efekt? ale nejsem si jistá, jestli je to i tento případ, to spíš je reakce na první dojem, který děcko udělá
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(31.1.2013 19:08:30) Lassie, jo, tohle je blbý a vadí mi, když se tak učitelé chovají.
|
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 19:17:33) http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/golem-efekt http://psychologie.cz/sebenaplnujici-proroctvi/
|
|
|
|
irlev |
|
(31.1.2013 18:49:45) Z nepodnětného prostředí pochází hodně inteligentních žáků, ostatně mnohé děti zařazené do praktické školy vzhledem ke svému původu, jsou zcela normálně inteligentní, to je velmi známý fakt. Nicméně jak říkám, podpora učitele může být znát i u trojkaře.
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(31.1.2013 18:53:48) Já teda nevím, o čem se vlastně bavíte (Lassie a MajaZrzka). Lassie, podle tebe by se měl učitel oprostit od toho, z jakýho prostředí dítě je? Já totiž z toho, co MajaZrzka psala, pochopila, že je to spíš dovysvětlení jeho výkonů a právě poznámka k tomu, že je potřeba více pomoci ve škole (pokud to jde). Tak nějak bych to brala spíš jako "polehčující okolnost" - vysvětlení, že má dítě těžší podmínky pro přípravu do školy. A nevidím na tom nic špatnýho.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:57:13) Ivo, přečti si, na co jsem reagovala úplně poprvé. Jde o to, že Maja zmínila všechno možné, jen ne snahu a schopnosti žáka.
|
irlev |
|
(31.1.2013 18:59:27) Takže jde o zkratku, kterou jsem napsala?
Ano, již jsem zmínila, že jsem mohla napsat více podrobností. Ten příklad byl uveden pro ilustraci, že prostě trojkaři v první třídě jsou.
A opět připomenu, že trojka nemusí být nutně špatná známka - pokud je na ni dítě i rodina připravena.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 19:00:59) Já nevylučuji, že jde jen o problém komunikační, to se prostě v diskuzích stává
|
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(31.1.2013 19:12:13) Lassie, to jo, ale já to pochopila jako reakci na předchozí diskuzi. Jakoby vysvětlení toho, proč má dítě trojky (proto, že má nulové základy a nulovou podporu rodiny, tudíž výsledky jeho práce nutně jsou horší než ostatních).
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:15:43) dle meho znamky vychazi z toho, jak dite plni zadany ukol /jak se k nemu stavi/, jak spolupracuje, jak chape probiranou latku a jak to cele zhodnoti v testu... nikdy by me nenapadlo, ze se hodnoti podle zazemi
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:18:43) Manda-lo..a vy jste dostali nejakou spatnou znamkua nevite proc??? A co ji vychazelo na tridnich schuzkach??? My uz vedeli od tridnich co budem mit
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 19:26:48) Anni, nestraš! my ne. To by si naše paní ičitelka nedovolila Ale pomáhám psát odvolání.
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:31:20) Manda-lo...ale stejne...rodice nebyly na tridnich schuzkach a nevedeli co je ceka??? My uz tam meli na papirku vypsane znamky a celkove hodnoceni v kazdem predmetu
|
Kreaty |
|
(31.1.2013 19:32:55) třídní schůzka byla v říjnu a pak už žádná nebyla, taky koukám jako blázen
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:35:05) rodice nebyly...pardon..nebyli... no jestli rodicce neco neprehledli, to se mi nezda. Neznam zadnou skolu kde nebyly. A jestli opravdu nebyly, je zase divne proc ne
|
|
|
|
irlev |
|
(31.1.2013 19:41:13) Mandalo, učitelka musí předložit podklady ke známce, kontaktujte zástupce nebo ředitele.
|
|
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(31.1.2013 19:24:21) Anni, nehodnotí. Ale zrovna v tom slovním to můžeš zmínit. Například může mít dítě pochvalu za trojku, může být vyzdviženo, že je v přípravě samostatné a že se stále zlepšuje a pokud bude pilné, tak se může posunout ještě výš.
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:29:56) Ivik...ale tu samostatnou pripravu /pokud vim, ze je dite na vsecho samo/, muzes prave ohodnotit uz v te znamce na vysvedceni /pokud teda ucitelka vi, ze je nekde problem/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(31.1.2013 18:41:43) Lassie, ale hodnotit intelekt taky není správný, ne? Hodnotit se mají výkony žáka (do toho je určitě dobré zahrnout snahu). Bude-li dítě velmi inteligentní, ale ve škole nebude dávat pozor, doma se na to ani nepodívá, tak může mít snadno špatný známky.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:43:34) Intelekt podle mě souvisí s výkony celkem dost. Hlavně v našem školství, kde se známkují příklady, diktáty, letopočty atp.
|
Ivik a kluci 00,03,06 |
|
(31.1.2013 18:49:31) Tak určitě to má inteligentnější dítě jednodušší, ale zrovna ty letopočty - tam to moc o intelektu není, spíš o tom, jakou má kdo paměť a jak je pilný (jestli se to učí nebo na to kašle). Stejně tak diktát - když se dítě nenaučí pravidla, tak mu intelekt moc k ničemu není. A příklady - stačí, když dítě neumí násobilku. Přitom logické myšlení může mít super.
|
Lassiesevrací |
|
(31.1.2013 18:52:25) Diktáty se nazpaměť nenaučíš, musíš tam chápat souvislosti. Psala jsem to jako příklad, co se u nás známkuje a že slovní hodnocení může o žákovi vypovídat daleko víc.
|
Anni&Annika |
|
(31.1.2013 19:00:29) Danulo, ale ty se tim diktatem procvicujes jak umis vyjmenovana slova co ses musela nazpammet naucit a musis logicky odvodit, jestli to a to slovo v diktate k tem vyjmenovanym patri puvodem taky..takze procvicujes procvicena slova a jeste logiku navic....nemcina takhle jako cestina zaludna neni.
|
|
Kreaty |
|
(1.2.2013 8:35:56) Danulu, ale to mají tedy švýcarské děti hodně těžké. A v těch ostatních kantonech mají francouštinu, italštinu jako úřední jazyk nebo tam jenom mluví fr.,it.?
|
Kreaty |
|
(1.2.2013 8:38:39) kromě toho prvňáka je to stres i pro rodiče a hlavně s prvňákem se učíš a věnuješ tomu dost času, takže je to i tvůj propad, není to samozřejmě nemoc, ale kamarádku sprdnul včera ještě manžel na tři doby, takže u nich bude asi rozvod
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|