Mlada |
|
(29.12.2013 23:17:02) Panebože Divá Báro, opravdu si představujete, že je pro školní práci bezpodmínečně nutná cílená příprava na školu?? Co když to dítě normálně vyrůstalo? Hráli si s ním, četli mu, zpívali s ním, pojmenovávali věci kolem něj, nechali ho běhat venku, jezdit na koloběžce, na kole, dítě pomáhalo doma - domácí práce jsou báječné na rozvoj motoriky, takové zametání, škrábání brambor, utírání nádobí.
Jasně, že máme celkem málo informací, možná opravdu bylo potřeba cílenější přípravy, ale to se rodiče měli dozvědět nejpozději v okamžiku, kdy žádali o odklad školní docházky.
|
Lassiesevrací |
|
(30.12.2013 10:33:08) Je to kráva, to mi nevymluvíš. Podle toho, co píše rodičům domů za bláboly, i podle toho, že chce prvňákovi nasolit trojku, konče jejím odmítáním jakékoliv individuální pomoci dítěti (s 8 dětmi ve třídě). Jinak nevím, proč s předškolníma dětma "cíleně pracovat", aby neměly odklad.....co je na odkladu tak děsivého? Já jsem zase odpůrcem stresu a nesmyslného nakládání práce na děti. Navíc ne každý rodič má odborné vzdělání a může více pokazit, ať už nevhodně zvolenou "předpřípravou", nebo špatným přístupem k dítěti. A ještě je tu jedna věc - mnoho rodičů vůbec netuší, že jejich dítě se v 1. třídě bude v učivu topit, často je to zaskočí, protože dítě se jeví před nástupem do školy "v normě". Psala jsem, že znám dvě děti, které měly odklad mít(i podle názoru učitelky ze školky). Ambiciozní rodiče je poslali a mají doma malé neurotiky. Proč?
|
Lassiesevrací |
|
(30.12.2013 12:59:37) Reaguji na to, co je psáno. Může to být jinak, ale to je pravděpodobně většina věcí popisovaných zde, protože jde vždy o pohled jedné strany. Pokud je to tak, jak je psáno v úvodu, tak ta učitelka normální není. Já bych asi dost koukala, kdyby dcera přinesla v notesu napsáno "nepřipravena". Co to jako má být? U nás si učitelka pozve rodiče a probere tyhle věci ústně, např. že dítě potřebuje doma více číst, nejde mu to a to a pod. Trojka na vysvědčení je úplně mimo, naše děti nedostávají ještě ani dvojky(taky 1. třída). A pak jsem psala o tom, že nechápu tu cílenou přípravu na školu, aby dítě nemělo odklad. Neznám školní dítě, které by bylo nadšené z domácí přípravy, proč děti prudit už od předškolního věku, tomu nerozumím
|
Lassiesevrací |
|
(30.12.2013 13:15:06) A tohle? "Chlapec je ze školy vynervovaný, už hledá výmluvy, jako že je mu špatně, večer pláče, že do školy nechce. Učitelka se také zmínila rodičům, že se mu ostatní děti ve třídě smějí, protože je vždy poslední."
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.12.2013 14:46:16) dítě by mělo před nástupem do školy znát barvy, napočítat do 10, orientovat se v tom, co bylo je a bude, před, za a podobně, malý velký, ale jestli cokoliv z toho neumí, měla by školka upozornit rodiče, ať zaberou, že něco nejde, ve školce se přece s dětma taky pracuje, takže by si učitelka měla všimnout a pokud je odklad, neprochází se ppp? tam by přece taky měli upozornit, co s dítětem dohnat, aby ten rok byl využitý jak má být
já jsme cíleně nedělala s žádným z dětí téměř nic, starší uměli všechno, mladší musel do školky i na odpolende, neměl už pak moc kapacity na učení se, ale ze školky uměl spoustu věcí, doma jsme si spolu hlavně povídali a děláme to pořád, se všema,. hrajeme hry, protě normální rodinný život, rozhodně ne, abych předškoláka nutila do učení a tím ho otrávila zaase tolik toho budoucí prvňák umět nemusí, aby se musel nějak speciálně připravovat, pokud to zsamozřejmě není dítě s postižením, jakýmkoliv, ale pak jsou odborníci, kteří ho mají v péči a měli by snad poradit oni rodičům, co mají dělat
třeba není chyba jen na straně učitelky, třeba je chyba i na straně nějakých odborníků, kteří neporadili rodičům, rodiče totiž nejsou odborníci a nemusí vědět, co všechno má dítě zvládat před nástupem do školy, nemusí umět dítě naučit nic, oni nemají vystudovanou školu, nemusí znát tabulky, co má dítě umět, oni mají vychovávat a ne učit, I V TÉ VÝCHOVĚ POTŘEBUJÍ ČASTO PORADIT, OD TOHO JSOU ZASE JINÍ, KTEŘÍ SI MAJÍ VŠICMNOUT PROBLÉMU A RODIČE NASMĚROVAT NA TU SPRÁVNOU POMOC(pardon za caps) je spousta roidičů, kteří sami neumí už víc než učivo druhé možná třetí třídy, a nemusí pro to být špatní rodiče, jen prostě nemají patřičný schopnosti
je pravda, že rodiče nám učitelům ztěžují práci tím, jak svoje děti (ne)vychovávají, ale nic víc po nich nemůžeme chtít. od narození je dítě pod dohledem pedatra, ten by měl být první, kdo si všimne problému, jenže často se stane, že rodiče mají podezření, že něco není v pořádku a pediatr to odbyde, pak jde dítě do školky, učitelky nepoznají nic, bohužel, velice často nejsou schopné problém poznat a už vůbec ne poradit rodičům, co mají dělat, kam zajít, čemu se věnovat. pak je dítě v první třídě a pokud má štěstí, rozumná učitelka je pošle hned v první třídě do ppp, pokusí se najít problém a poradit, jenže to už je dost pozdě a známe čekací dobu dna vyšetření do ppp
každopádně rodiče, kteří se snaží, komunikují se školou, učí se s děckem, těm je potřeba pomict a ne je obviňovat, ti fakt za nic nemůžou
|
Mlada |
|
(30.12.2013 18:05:27) Dívá Báro, možná nejsem úplně správně přilepená, ale co. V této diskuzi jsem si hodně uvědomila, jak moc člověk příběhy filtruje přes osobní zkušenosti. Myslím, že je to patrné z mých i tvých příspěvků. Asi proto, i když bych řekla, že v mnohém mluvíme o tomtéž, jsou mé příspěvky spíše na straně rodičů, tvé vyznívají více proti. Máš pravdu, že neznáme všechny podrobnosti, které by nám umožnily poskládat přesnější obraz.
Jen jsem ještě chtěla k odkladům. On odklad "kvůli věku" nemusí nutně znamenat problém, na kterém se musí cíleně pracovat. Děti prostě nedozrávají stejně. V září do školy nastupují (nepočítáme-li ty odklaďáky) i skoro s ročním rozdílem věku. To je velký rozdíl na startovní čáře. Těm mladším obvykle může chvíli trvat, než se se školou zžijí. Kolegyně tvrdí, že pro mnoho dětí by bylo super, kdyby se do školy nastupovalo nikoliv po roce, ale po půl roce. "Letní děti" by tak chodily až od ledna. Jasně, že to je v současném systému neprůchodné. S tímto rozdílem často kalkulují i pediatři a rodičům odklad "kvůli věku" doporučují. .. No a pak záleží, jaká potvrzení a kolik zákon zrovna vyžaduje. .. A ono v PPP také není problém potvrzení pro letní dítě získat (ano, četla jsem diskuzi o problémech, a nechápala)
V diskuzi se píše o dítěti po odkladu, které má problémy. Maminka dokonce kvůli jeho problémům ve škole zůstala doma. Přijde mi, že pokud by takováto matka byla vhodně a pečlivě informována dříve o tom, co je třeba dělat, dokázala by se zaktivizovat. Sama zřejmě nevěděla - a to se rodičům opravdu nedá klást za vinu. Ne všichni jsou toho schopni. Proto vidím chyby spíše na straně instituce. A mrzí mě, pokud se pletu a paní učitelka už vyzkoušela první poslední.
|
Vítr z hor |
|
(30.12.2013 18:28:02) Mlado, u nás je průšvih, že děti, které mají různé potíže, které mohou mít vliv na školní docházku, nejsou včas zachycovány, zejména pokud pocházejí se sociálně slabších rodin. Úplně u nás chybí celý systém vyhledávání, diagnostiky a péče.
Pokud si někdo dítěte všímá, systematicky s ním chodí na potřebná vyšetření, pracuje s ním, spolupracuje se školou atd., tak většinou není problém. Vždyť kolik je tu přispěvatelek, které píší, jak jejich děti měly v 1. třídě problémy kvůli různým dys- a nakonec jsou z nich vysokoškoláci.
Jenže ne každý má na to (čas, inteligence, vzdělání, psychický stav), aby si všiml, že není všechno v pořádku. Ve školce si nemusejí všimnout taky, třeba prostě proto, že dítě chodí jednou za měsíc, protože rodiče nepracují a nemají na autobus, aby dítě přivezli častěji. A když konečně dorazí, dítě celý den pláče, tak ho zase vyreklamují a další měsíc ho nevidí.
Zdá se nepochopitelné, že třeba těžké mentální postižení se odhalí až v 5 letech a v podstatě jen díky extrémně aktivní učitelce (která zajistí všechno včetně termínu vyšetření a spolupráce sociálky a úřadů, aby dítě na vyšetření opravdu dorazilo, což se napotřetí podaří). Pediatře i matce připadá zcela v normě, sousedi ho považují za nevychované... Natož různé "drobnější" a méně nápadné poruchy – ty se třeba začnou odhalovat až ve škole, zatímco dotyčné rodiny vůbec neřeší, neboť je ani nenapadne, že by mohl být problém. Stačí, aby dítě bydlelo mimo velké město a bylo z patologického prostředí... ...a najednou má učitelka na ZŠ ve třídě dítě, které se jí 3x denně pokálí, 2 neodhalené poruchy učení středního kalibru a 2 lehčí. Než se podaří zjistit, co mají dotyčné děti za problém, jsou tu v lepším případě vánoce...
|
Mlada |
|
(30.12.2013 18:54:04) Veveru, nedá se nesouhlasit. Ten popis je přesný. Ráda bych věřila, že povinnost posledního roku ve školce (nezdá se mi to jako jednoznačně dobré) to může zlepšit. Jenže to by předpokládalo dostatečnou odbornost lidí pracujících v MŠ, ideálně doplněnou psychology či speciálními pedagogy.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.12.2013 19:04:38) ve šklce nedokážou rozpoznat ani nadání, ani problém, to je pravda
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.12.2013 19:03:52) Divá Báro, já kdybych dala na doporučení školky, tak by syn asi dodneška nechodil do školy, jejich postřehy ohledně syna byly absolutně mimo, přestože tam chodil denně, sice jen na dopoledne, ale denně, minimálně nemocný. JEnže já a stejně tak asi i ty, jsme vzdělané a máme zkušensot se školstvím, víme, do čeho posíláme děti a co tam můžou potkat, a i ty rakce učitelek našich dětí dokážeme přefiltrovat, abysme v nich našly pozitiva, ale bohužel znám dost takových kolegn, u kteých vidím spoustu negativního, neučí moje děti, já je jen vidím, jak reagují na své žáky, většinou jde o žáky, kteří nejsou ideálně připravení, nemají ideální podmínky doma a podobně a o takové učitelce si rozhodně nemyslím nic dobrýho, to jsou takový učitelky, který jsou dobrý pro "normální" děti, pro děti průměrný, spíš šikovnější, ale ani s tou šikovností se to nsemí přehnat, prsotě žádný velký vybočení, ale tyto učitelky opravdu nedokážou pracovat s dětma na koncích spektra, k tomu je potřeba strašně moc zkušensotí a ochotny a pokory a kdoví čeho ještě
mám děti poměrně nestandardní, všichni tři mají své obtíže, každý trochu jiné - od vysokýho nadprůměru IQ v kombinaci s dys (včetně dysfázie), přes nějaký psychický blok (asi) po dítě do dvou let absolutně zanedbané zkušensotí mám opravdu dost, načteného víc než dost, ráda bych učitelkám řekla, poradila, jak si vyložit některé reakce dětí, navíc jako kolegyně v tom nevidím žádný poučování nebo neuznávání nebo snižování její autority, nikdo neví všechno, ale v lepším případě mě vyslechne, v horším odmítavě konstatuje, že učí už 30 let a zná spoustu dětí... a v minimu případů se mi poštěstí, že má zájem zjisti, o co jde a zamyslet se nad přístupem k dítěti
já mám pak tu výhodu, že problémové děti nepovažuju za neschopné, mně to pomáhá v práci, ale mnohým ta zkušenost zkrátka chybí a z těch jsou pak ty "úča-kr*va"
|
|
|
|