Lucyova + 3 |
|
(8.4.2015 21:36:49) Váhám, jak se postavit k tomu, že syn ve 3. třídě, po 3 letech výuky angličtiny, umí pořád jen barvy a čísla (co umí už ze školky) a nesloží základní větu. Přitom podle učebnice už mají za sebou jednoduché věty včetně otázky (Do you...). Dnes jsme spolu dělali úkol a na otázku "Do you live in a town?" se vůbec nechytal. Problém nepředpokládám v synovi, učení mu jde hladce. Po diskusi s ním vyplynulo, že výuka bude nejspíš klasická v tom horším slova smyslu - psaní slovíček na tabuli + nezvládnutá snaha o komunikaci (historka cca 2 měs. stará je, že si donesli každý do školy něco, co sbírají, syn si vzal album se známkami a po návratu ze školy neznal ani slovo "známka" ani "sbírat").
Škola se přitom prezentuje rozšířenou výukou angličtiny.
Co myslíte - bylo by namístě pokusit se to řešit (a být samozřejmě za matku prudičku) nebo je moje představa o tom, co se může naučit třeťák, moc náročná?
Jaké máte zkušenosti z vašich škol? Co na to přímo učitelky angličtiny, pokud to zde čtou?
Díky za názory!
|
jorad3 |
|
(8.4.2015 21:43:51) Děti kamarádek z několika škol chodí ještě odpoledne do jazykovky nebo mají někoho na doučování, aby vůbec něco uměli.
|
fyi | •
|
(9.4.2015 8:46:15) dcera také v šesté třídě neumí pořádně vytvořit větu , nic.....jen slovíčka se nazpamět naučit nebo nějakou básničku, a je tam na tom více dětí takhle, kromě těch, co mají přirozený talent, tak nevím, kde je chyby
|
Blank zero |
|
(11.4.2015 23:23:10) Nevidím problém v tom, když výuka jazyka ve škole obsahuje drilování slovíček a gramatiky. Slovíčka je třeba se namemorovat, pokud se někdo neučí stylem čtení, kde si slovíčka vyhledává a čte hodně. Tím si získá velkou pasivní znalost slovní zásoby, pochopí rozdíly ve významech, ale ovládá ta slovíčka aktivně.
Výuka u nás i jinde se obvykle staví na tom, že to množství slovíček a gramatiky, co se člověk naučí, tak má zvládat jak pasivně, tak i aktivně. Takže pak je nutné memorování slovíček a gramatický dril. Netvrdím, že tyto dvě věci jsou špatné. Dokonce si myslím, že aby někdo dokázal mluvit, tak musí ty slovíčka uměl a musí mít gramatický aparát, aby uměl dáva dohromady věty. Pro začátečníky mi přijde lepší výuka gramatiky v mateřském jazyce.
Děti ze školy umí jazyk žalostně málo. V ideálním případě to bude nějakých 1200 slovíček po deváté třídě. Potíž je, že děti všechna ta slovíčka ani neumí. Problém není ani tak drilování slovíček, ale spíš to, že děti se ta slovíčka nenaučí - trvale, tj. s opakováním.
Jenže, kolik se toho naučí děti z češtiny a matematiky? Jak ovládají pravopis v páté třídě? Z matematiky umí tak leda kupecké počty a vrcholem abstrakce za celou zš je trojčlenka a jednoduché goniometrické funkce, vysvětlované na trojúhelníku a Pythagorova věta. To je taky žalostně málo a potíž je, že děti toto umí jen zčásti, ti slabší to fakticky neumí, jen nějak projdou písemkou v době, kdy se to probírá a pak rychle zapomenou.
Já si myslím, že je špatný celý systém školství. Obvykle to je lidem jedno a nebo dokonce vyhovuje, protože většina populace géniové nejsou. Jak šité pro průměrné a podprůměrné. Zkrátka jde o to, aby 95% mělo maturitu a že skoro nic neumí, to je jedno.
Potíž je, že i různé jazykové školy taky za moc nestojí. Z dospělých tahají především peníze a výsledky jsou mnohdy bídné.
Naše školství není postavené na motivování a zájmu žáků. Snaží se naučit něco všechny. Takže laťka jde dolů, i méně schopní musí absolvovat. A je založené na tom, že se moc se zájmem žáka nepočítá. Systém výuky spíš zájem ubíjí než aby motivoval. Je tu iluze, že absolvováním takové výuky si každý naučí, sice méně, ale je to nějak garantované...
Na sš jsem měl z A jedničku, ale po setkání s rodilými mluvčími jsem se nechytal. Na tu jedničku jsem opravdu uměl a ostatní měli známky spíš špatné. Tu jedničku měl ještě jeden spolužáka a pak jedna holka, která angličtinu dělala X let předtím.
Pak jsem se začal učit sám z knížek, co byly tehdy dostupné. Moc audiomateriálu nebylo, ani originální texty, to bylo těžko dostupné, takže nejvíc přes ty učebnice. Když jsem těsně po revoluci přijel do USA, tak jsem se velmi dobře domluvil. Nedělám si iluze o svojí výslovnosti, správnosti gramatiky i plynulosti vyjadřování. Ale byl tu podstatný rozdíl. Já byl totiž za bolševika silně motivován se anglicky naučit a to bylo rozhodující. I za omezených možností jsem se ten jazyk docela naučil, byl jsem na stejné úrovni, co měli lidi, kteří tehdy složili státnici na jazykovce. Učil jsem se špatným způsobem v mnoha ohledech, to mi je zpětně jasné.
Pokud je cíl zš, aby žák pak ovládal základní gramatiku a znal nějakých 1000 slovíček, přitom ten výběr není dle frekvence používání, tak s tím i kdyby toto někdo dokonale uměl, tak moc umět nebude. FAkticky pak žák zná těch slovíček méně a gramatiku zná taky jen zčásti - co by umět měl, to málo. Když je běžné, že absolventi vš píšou v českém projevu plno hrubek, neovládají pravopis a neumí se vyjadřovat, mají ubohý sloh, tak proč se divit, že absolvetnt zš neumí angličtinu? Neumí ani matematiku, češtinu i další předměty.
Dítě za rok pobytu v cizině se v jazyce naučí velmi dobře mluvit. Ovšem když není motivace či nutnost, tak např. za rok pobytu v Dánsku se vš student nemusí naučit z dánštiny zhola nic. Prostě domluví se tam anglicky a dánština ho jaksi mine. V naší zemi žije spousta Američanů, kteří tu žijí dlouhá leta a množí česky nemluví. Asi něco rozumí, ale nemluví ani za 20 let. Kde není motivace, tak není ani výsledek. Pokud náš systém školství s motivací fakticky nepočítá, potlačuje ji a nahrazuje ji spíš donucováním, tak jaké pak čekat výsledky. Proč např. sš studenti tráví ve škole týdně 33 hodin čisté výuky? S přestávkami mezi hodinami, např. na oběd se tu dostáváme na skoro 8 hodin ve škole. Jenže škola je nenaučí. Předpokládá s domácí učení. Dle mého názoru by sš žáci měl být ve škole kratší dobu a měli by se učit spíš něco sami. Protože výuka nebývá tak kvalitní, aby to ze školy z velké části uměli a doma stačila jen hodina na všechny předměty a úkoly.
Učitelé nejsou moc vážení, mizerné platy jsou jen jedním projevem toho faktu. Co pak od školství čekat? Za málo peněz hodně muziky?
|
|
|
|
Svitka + 06/2011 + 10/2016 |
|
(8.4.2015 21:47:11) Mám zkušenost jen u 3,5letého dítěte a výuku angličtiny 2x týdně 25 minut ve školce, ale zná barvy, čísla, ovoce, tvary, pozdraví, poděkuje, pár příslovců, zazpívá samostatně asi 3 písničky a umí několik otázek - kde bydlíš? jak se jmenuješ a odpoví (město, jméno,... větu netvoří). Na to, že je to takové mimčo proti Tvému synovi, bych očekávala, že bude o hodně dál. Asi bych si promluvila s učitelkou a chtěla vědět, jak si představuje výsledek v červnu...
|
|
zerat |
|
(8.4.2015 21:50:57) Problém bude asi ten, že skutečně schopní a vystudovaní učitelé cizích jazyků neučí na základních školách, ale pracují jinde, kde dostanou více peněz. A nebo máme životní smůlu na učitele AJ Podle našich zkušeností,- pokud nezaplatíš synovi soukromé doučování nebo nemáte v rodině někoho znalého AJ, kdo by mohl pomoct dítěti, tak se v tom začne brzy topit. Manžel je vystudovaný učitel AJ a byť od 2. třídy ZŠ nechápal systém výuky danou učitelkou, tak pořád se snažil věřit, že učitelka ví, co dělá. Po roce už věděl, že učitelka vůbec neví, co dělá a co víc, že nejspíše AJ vůbec neumí. Změnili jsme kvůli přestěhování školu a nová učitelka je vystudovanou učitelkou AJ, anglicky asi umí, ale opět je to bída. Defakto rok a půl je učila takové ty úplné základy I´m... a děti stejně neuměly; neumí složit samy větu... Jak si vedou slovníček učitelku nezajímá, že děti netuší v 5. třídě, jak vypadají znaky pro výslovnost, ji zřejmě taky moc nezajímá... naprosto mého muže uzemnilo, že s dětmi teď skočila na nepravidelná slovesa - opět bez vypsané výslovnosti... často přemýšlím, co bych dělala být matkou samoživitelkou, neznalou AJ, bez možnosti platit doučování Takhle holky učí manžel, vysvětluje, učí je výslovnost, procvičuje s nimi, teď vysvětluje pomáhá se učit holce nepravidelná slovesa... já bych byla v koncích
|
HelenaPa |
|
(8.4.2015 22:03:49) Zerat, zrovna se znaky pro výslovnost bych nespěchala, doporučuje se je zařazovat až na druhém stupni (při klasické výuce od 3. třídy).
|
zerat |
|
(8.4.2015 22:33:55) Heleno, mně je srdečně jedno, co se doporučuje, pro mě je důležité, aby dítě umělo výslovnost a mělo se ji šanci někde nějak naučit. Jsem vděčná za jednoho z něj angličtinářů doma,- nemusím se o AJ starat Od výuky v ZŠ už nic nečekáme. Osobně si myslím, že je to zbytečný předmět na prvním stupni v té úrovni, v jaké je.
|
|
Termix |
|
(9.4.2015 8:36:20) Rozhodně bych fonetickou transkripci u dětí na prvním stupni nezaváděla. Výslovnost se dá učit jinak. Hromada dětí má problém si vůbec zapamatovat, jak se co píše anglicky, do toho ještě tyhle znaky, hromada dětí na prvním stupni píše blbě česky. Naopak já osobně bych ani písemnou podobu angličtiny na prvním stupni nehodnotila. Pro mě je zásadní mluvení.
|
|
|
|
Marketa, kluci 13 a 6 | •
|
(8.4.2015 23:35:17) Na co slovnicek a znaky pro vyslovnost? Pokud ve skole mluvi v dostatecne mire, nic z toho nepotrebuji. A pokud nemluvi, tak se nenauci.
|
HelenaPa |
|
(9.4.2015 7:58:47) Osobně slovníčky taky nevyžaduju, když jsou součástí pracovního sešitu. A děcka se mají výslovnost naučit ve škole, neustálým mluvením a posloucháním. Proto si myslím, že fonetické znaky jsou na pravním stupni předčasné.
|
|
|
|