| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Deprofesionalizace školství

 Celkem 98 názorů.
 Hr.ouda 


Téma: Deprofesionalizace školství 

(17.4.2022 22:07:40)
Učit může každej, kdo udrží křídu a moč, ne?

Co si myslíte o deprofesinalizaci školství?

"S protestem se ozvala i Pedagogická komora, profesní spolek sdružující tři tisíce pedagogů. „Jsme proti deregulaci učitelské profese. Preferovali jsme vždy primárně návrat kvalifikovaných pedagogů, kteří školství opustili především kvůli neuspokojivým platovým podmínkám,“ říká Janek Wagner, viceprezident komory.

Jenže ministr Gazdík je přesvědčený, že Česko takový zákon potřebuje. Poukazuje přitom na analýzy věkové struktury učitelů. „Z dostupných dat vyplývá, že průměrný věk učitele na středních školách je 49,4 roku a učitele na druhém stupni základní školy 46,4 roku, v regionálním školství jako celku pak 47,2 roku, přičemž v následujícím desetiletí učitelskou profesi opustí nejsilnější ročníky a výrazný pokles bude probíhat až do roku 2035,“ upozorňuje v předkládací zprávě ministerstvo školství.

Pokud tedy do škol nepustíme i méně kvalifikované, brzy by se mohlo stát, že nebude mít kdo učit. Gazdík argumentuje tím, že pravomoc bude mít v rukou ředitel školy. A ten by měl být natolik soudný, aby excesy, jako je zemědělec vyučující český jazyk, neumožnil."
 Hr.ouda 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:10:15)
fascinuje mne, že podle této logiky by ani ředitel školy vlastně nemusel bát pedagog, a ten by pak rozhodoval, kdo je kompetentní učit a co

Jsem ráda, že moje děti už nějak tím základním školstvím prolezly , když čtu tyhle návrhy

Osobně se myslím, že by se mělo jít přesně opačnou cestou - ztížit studium na pedagogických školách, vyžadovat celoživotní vzdělávání a zároveň pedagogy patřičně zaplatit
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:32:32)
když si přečteš zdejší diskuse, zjistíš, že jsou učitelé naprosto neschopní a tak je vlastně možná dobře, že to půjde dělat někdo normální

Po třech neuvěřitelně šílených letech dokonce i Gazdík očekává odliv učitelů, ani peníze nejsou všechno, navíc teda peníze... mám praxe bez měsíce dvacet let, dělám nejen učitele a zdaleka nemám průměrný učitelský plat, navíc od ledna nejsou odměny, protože je rozpočtový provizorium, takže ve výsledku mám od lednovýho přidání menší plat než loni, to není úplně lákadlo,

zatím ještě i ten geniální nápad vyžaduje vš vzdělání, jenže pokud by měl přijít někdo s praxí, šel by za nástupní plat, to pochybuju, že bude lákavá nabídka

ale bude to super trafika pro kamarády všeho druhu, to zase jo

nedávno slíbili psychology, už zmenšují úvazky, zjistili, že nejsou

učit taky nemá kdo, já myslím, že ještě pár let a naše školství se zhroutí, potom bude šance začít jinak

tak třeba tomu ta novinka pomůže, nejspíš ji podpořím, ať se to urychlí
 Hr.ouda 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:37:40)
pokud se očekává odliv učitelů, tak asi nelze předpokládat, že na jejich místo nastoupí nejlepší z nejlepších z neučitelů

jo, to bude super, když učitel bude taková poslední štace těch, co se neuplatní jinde
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:42:05)
rozhodně už ty debaty kolem platů a kolem toho, kdo vlastně bude učit pomáhají ke zvýšení autority učitelů a k zvýšení prestiže učitelství,
možná je to opravdu cílený 🤔
 Hr.ouda 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:44:42)
v druhým kroku vetší rozmach kvalitnějších placených soukromých škol

možná je cílem definitivně ustavit dvojkolejnost ve vzdělávání - bezplatné a mizerné veřejné školy a placené a kvalitní soukromé, které si ty pedagogy, co odejdou z veřejných škol přeberou a přeplatí
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:47:11)
jenže stát nepovolí založení školy, když je dostatek míst ve státních
není to úplně snadný
 Oliverka 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 0:09:11)
Bohuzel to není problém pouze ČR. Učitelé ze škol utíkají, příliš mnoho žáků, velké množství má inkluzi, což by bylo OK, kdyby k tomu byl dostatek asistentů a menší třídy. Představa, ze je možné vzdělávat 60 + děti v open class je stupidní. Sice jsou na ne dvě učitelky, ale ten ruch a srum kolem je pro nektere děti moc.

Proti ucitelkam nemám nic, absolutně chápu proč jdou učit na soukromé školy nebo opouští školství úplně.

Jedno dítě už na soukrome škole máme, druhé jde příští rok. Popravdě si myslím, ze to je cílem. Zničit státní školství a starej se jak umíš.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 0:13:28)
60+??? kde? to bych snad nechtěla ani vidět
 Oliverka 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 0:29:44)
Je to obrovska třída, mají jak klasické lavice, tak bean bags na valeni. Moderní třídy, postavené před par lety. Na první pohled to vypadá hravě a úžasné. Ale ve chvíli kdy tak ty děti jsou fyzicky je to šílené. Jedno z mých děti to zvládá, druhé je introvert a je v malé škole s 20 dětmi ve třídě.

Předpokládám, ze to vymyslel nějaký byrokrat, který ddeti nemá nebo je ma v soukromé škole.
 Oliverka 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 0:34:07)
Bohužel je to momentálně rozšířeny trend. High socialeconomic classes jsou už dávno v soukromých školách. Střední třídy tak napůl, ale začínají páchat do soukromého sektoru čím dal víc. Já mám dojem, ze to je cílem.
 Oliverka 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 0:34:51)
Bohužel je to momentálně rozšířeny trend. High socialeconomic classes jsou už dávno v soukromých školách. Střední třídy tak napůl, ale začínají prchat do soukromého sektoru čím dal víc. Já mám dojem, ze to je cílem.
 Hr.ouda 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:42:25)
doufám, že s přílivem nepedagogů se selským rozumem se konečně vrátí takové ty zdravé názory typu, že dyslexie je jen jiný název pro debilitu, dysgrafie je normální lenost pořádně se na psaní soustředit a diagnozu AS si vyběhají rodiče, co neuměj dítě zkrotit pevnou rukou ......
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:46:06)
jo, zatímco začínajícímu kolegovi po pajdě můžu něco vysvětlit, protože on si uvědomuje, že začíná a je mladý a nemá zkušenosti, ten starý skoro důchodce odborník je přesvědčený, že on ví všechno, celý život si uměl v práci poradit, řídil tým a vychoval svoje dítě a nějaký kecy učitelů ho nezajímají

sice je to asi extrém, ale existující

 Delete 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 23:01:48)
"doufám, že s přílivem nepedagogů se selským rozumem se konečně vrátí takové ty zdravé názory typu, že dyslexie je jen jiný název pro debilitu, dysgrafie je normální lenost pořádně se na psaní soustředit a diagnozu AS si vyběhají rodiče, co neuměj dítě zkrotit pevnou rukou ......"

Tyhle názory existují pořád a udržují je právě ty správně vystudované učitelky.

Ne všechny, ale není jich zase tak málo.

Nebo že by všichni ti, co si tady nebo na FB stěžují, jak s jejich dítky škola vymetá, naráželi jen na samé nepedagogy? V dnešní době, kdy někdo takový vlastně nemá ve škole vůbec existovat?

 Alena 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 23:26:07)
"Tyhle názory existují pořád a udržují je právě ty správně vystudované učitelky."
Abych pravdu rekla, ja jsem se s nim setkala jen prave u Pedagogicke komory a opakovane ho ctu tady od Yuki.
 Delete 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 23:42:15)
reagovala jsem na

"doufám, že s přílivem nepedagogů se selským rozumem se konečně vrátí takové ty zdravé názory typu, že dyslexie je jen jiný název pro debilitu, dysgrafie je normální lenost pořádně se na psaní soustředit a diagnozu AS si vyběhají rodiče, co neuměj dítě zkrotit pevnou rukou ......"
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 9:29:46)
Aleno, který konkrétně můj názor myslíš?
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 10:39:08)
vzhledem k tomu, že mám doma hodně nestandardní děti, včetně AS a SPU, nadání, kombinace toho všeho, řešili jsme šikanu ze strany učitelů, změny školy i školky, a nijak se tím netajím, tak by mě právě zajímalo, o čem vlastně Alena psala
 Alena 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 11:17:47)
myslim tim absolvent neucitelskeho oboru = horsi ucitel.(inzenyr nedokaze detem vysvetlit zaklady atp )
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 11:50:00)
Aleno, je blbý, že člověk má nějakou zkušenost, já ji mám takovou
pravděpodobně je za tím ředitel, který vzal inženýry ve starším věku bez zkušenostní s dětmi
asi je to daný tím, že neměl koho jinýho vzít
bohužel, není všude dostatek učitelů nebo aspoň lidi ochotných učit, aby bylo z koho vybírat a nebo za koho potom měnit
jsme kraj bez univerzity, která by produkovala učitele, toto je třeba důsledek
 K_at 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 9:48:55)
Aleno, Yuki tu rozhodně nepíše žvásty o tom, že AS je jen nevychované dítě, SPU neexistují, atd.
 Evžíček 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 8:50:08)
No horší už to být snad ani nemůže- třeba přijde někdo koho napadne, že by taky bylo fajn s dětmi se SPU pracovat jinak a ne jim jen dávat doplňovačky místo diktátu a vynechat 1 úlohu v písemce z matiky….. to je maximální výstup v naší škole pro děti s podpůrným opatřeními. Teda nabízí klasické doučování, podporu pro SPU ne, tedy tvrdí že to je podpora a není 😢
 sally 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 16:56:27)
Hroudo,
ale tyhle názory mají i učitelé s učitelským vzděláním.... a udělat trochu průvan mezi učiteli... jako žák, učitelka i rodič jsem zažila spoustu příšerných učitelů a míra příšernosti neměla vůbec nic společného s jejich vzděláním.

Osobně si myslím, že by celý systém školství potřeboval vyhodit do koše a začít znovu - s velikou decentralizací, velkou pravomocí obcí a obvodů a daňových poplatníků (rodičů).
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:29:55)
Saly, na jednu stranu souhlasím, taky bych byla ráda, kdyby se to změnilo, na druhou stranu už teď mají obce jako zřizovatelé dost volnou ruku, jenže čím menší obec, tím míň je tam někdo, kdo rozumí aspoň trochu školství, když nic jinýho, nezná zákony, nemá přehled a hlavně nemá s kým konzultovat a neví, co se školou, už teď kvůli tomu vzniká chaos, který začíná už tím, že malý obce nemají ředitele pro školy, neví, jak jim platit cokoliv nad tabulkový plat

Jak má zřizovatel schvalovat švp, když tomu nerozumí a tak dál
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:36:18)
ŠVP schvaluje pouze ředitel. Odpovědností zřizovatele je vybrat takového, který tomu rozumí, nebo je schopen si najít někoho, kdo tomu rozumí.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:38:24)
u nás švp schvaluje Školská rada, kde je i zástupce zřizovatele
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 18:26:22)
Školská rada je max. poradní orgán. Ředitel je jediná odpovědná osoba.

ŠVP (a RVP) jsou další oblast, kterou jsou čerstvé absolventi fakult poměrně nepolíbení. Jedna absolventka aspoň tušila, prý měla výběrový seminář (vybrala si ho mezi několika nabízenými, takže ho měl jen někdo). Pro většinu kolegů je děsné překvapení, že to, co je v ŠVP, je možné měnit, že si mohou učivo srovnat, jak jim vyhovuje, a nemusí kopírovat temaťáky, které se dědí desítky let.

Když jsem letos koordinovala implementaci digitálních kompetencí, pro mnohé bylo překvapením, co za výstupy v tom ŠVP vlastně máme. A to každý nahlížel výhradně do svého předmětu.
 K_at 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 18:40:23)
Delete, tak třeba ŠVP i TVP - ještě jsem nenarazila na někoho, kdo by mi vysvětlil,co přesně po mě chce. A čeho se držet. Stávající ŠVP mi vyvolává tik v oku a číst hlavně nejlépe s lupou v ruce. Vypadá velice profesionálně. Ale .....
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 19:02:27)
Kat,

měla jsem teď o víkendu poprvé čest s RVP PV. Doteď jsem neměla důvod do něj nahlížet, ne že by to nešlo ~;).

A přišel mi jednoduchý, srozumitelný, jako něco, s čím se dá dobře pracovat. Třeba budu mluvit jinak, až začnu tvořit ŠVP pro přípravku, ale ve srovnání se RVP ZV je to fakt pohoda.

V každé škole by měl být někdo, kdo to má na starosti a tedy o tom ví víc. Obecně platí, že ŠVP je závazný a co je v něm, to se musí dodržet. Musí být v souladu s RVP (to je starost vedení nebo koordinátora ŠVP) a měl by říkat, prostřednictvím čeho máš naplňovat výstupy a rozvíjet kompetence. Čím je konkrétnější, tím přesněji každý ví, co dělat, ale tím svázanější jsi. A když máš v ŠVP hry na sněhu a sníh ti nenapadne, jsi v háji ~d~.

Právě ŠVP je prostředek, který přetavuje znalosti učitelů do toho, jak bude vypadat výuka. V tom vašem RVP je krásně rozepsáno, co je cílem, co můžeš nabídnout pro dosažení cíle, co se očekává, že dítě zvládne, pokud byl cíl naplněn. Do ŠVP pak stačí, a ne nějak moc, konkretizovat, podle podmínek a zvyklostí. Někde se pro daný účel využívá divadlo, jinde projekt, jinde třeba výtvarné činnosti...jak moc to školka rozepíše, co máš pro který výstup použít, je čistě na ní, ale pokud máš napsáno, že ten výstup plníte návštěvou divadla a nic jiného, tak holt musí být návštěva divadla.

Super právě je, že díky tomu se může školka nebo škola profilovat, někdo jede v projektech, někdo v klasice, někdo to kombinuje. Ve škole můžeš mít na něco speciální předmět nebo to můžeš zakomponovat do různých, můžeš předměty spojovat podle oblastí i napříč, nemusíš mít předměty vůbec. Jen v ŠVP popíšeš, co a jak děláš.
 K_at 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 19:21:42)
Delete, RVP PV je naštěstí použitelný dokument. To máš úplně pravdu. No a takové krásné praktické informace k ŠVP mi nikdo nedal. Ani ve škole. ~t~ Myslím, že současné vedení má dobře podchyceno, jak mají mít zpracovaný ŠVP. Pouze to tedy není úplně user friendly dokument. Ale my máme teď takový vůbec výživný školní rok. Předpokládám, že dojde ještě na další konzultace ohledně ŠVP.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 20:27:16)
Delete, v tom případě dělá naše škola něco blbě, ale já nejsem ve vedení, tak netuším co, protože změny v švp nemůžeme dělat během roku, ale jen do určitýho termínu, právě kvůli schvalování mimo školu, no nic, u vás je to jinak
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 20:40:47)
Není to proto, že je to u nás jinak, je to tak ze zákona.

Školský zákon
§5 Školní vzdělávací programy

(3) Školní vzdělávací program vydává ředitel školy nebo školského zařízení. Školní vzdělávací program ředitel školy nebo školského zařízení zveřejní na přístupném místě ve škole nebo školském zařízení; do školního vzdělávacího programu může každý nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy, anebo za cenu v místě obvyklou může obdržet jeho kopii. Poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím tím není dotčeno.

§ 168
(1) Školská rada
a) vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování,
b) schvaluje výroční zprávu o činnosti školy,
c) schvaluje školní řád, ve středních a vyšších odborných školách stipendijní řád, a navrhuje jejich změny,
d) schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních a středních školách,
e) podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy,
f) projednává návrh rozpočtu právnické osoby na další rok, a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření,
g) projednává inspekční zprávy České školní inspekce,
h) podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu ve školství a dalším orgánům státní správy,
i) podává návrh na vyhlášení konkursu na ředitele školy.

Změny se nemají dělat během roku proto, že ŠVP je na každý školní rok daný. Takže ŠVP se mění většinou během léta a platnost má od 1. 9., i když se školská rada sejde třeba až na konci září.

 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 21:00:05)
asi je u nás to "vyjadřování se" důležitý, rádi by věděli, jaký máme švp, akorát by bylo fajn, kdyby tomu i rozuměli

a to he to, o co mi šlo, že pokud zřizovatelem je malá obec, kde není moc těch, kdo rozumí školství, ve školské radě není kde vzít víc učitelů než jsou ti, kdo na škole učí, pak se veškerý vyjadřování k švp míjí účinkem
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 21:20:25)
Ono by stačilo, kdyby ŠVP rozuměli učitelé.

Zástupce za zřizovatele se může zajímat o to, jestli je ŠVP v souladu s RVP (ne to zkoumat, to je věc ČŠI, ale chtít to po řediteli a očekávat splnění), může si nechat vyložit, co konkrétně se dělá v té nebo oné oblasti a k tomu se pak vyjádřit. To je jeho práce. Učitelé by měli být schopni na tyto otázky reagovat. Rodiče by pak měli mít možnost porovnat to s tím, co znají od svých dětí. Tak nějak by měla vypadat diskuze školské rady nad ŠVP (a ano, byla jsem ve školské radě, vím, jak to tam funguje).

Školské radě může být úplně jedno, ve kterém ročníku se učí předpřítomný čas. Ale mělo by ji zajímat, že když je dlouhodobě problém s úrovní angličtiny u deváťáků, tak co se bude dělat jinak, aby došlo je zlepšení, a jak je to v tom ŠVP ošetřené.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 21:44:02)
to by ovšem školská rada musela vědět, o čem mluví
 sally 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 22:36:20)
Yuki,
proto si myslím, že by se to mělo celý zahodit a začít znovu... po staletí se učí plus mínus stejným způsobem a výsledek je ten, že je to čím dál tím horší... takže by bylo dobré přestat opakovat ten samý postup a čekat jiný výsledek - a začít úplně znovu.

Plus tvrdě decentralizovat - zrušit zřizovatele a školské rady a cermaty a podobné instituce - otevřít možnosti všech variant domácího a pološkolního vzdělávání - od čistě domácí výuky, přes co-opy (kde se schází skupina rodičů s dětmi - a třeba jeden rodič učí matiku, druhý češtinu, pořádají společné výlety atd.), přes částečnou docházku (že se třeba chodí do školy dva dny v týdnu a zbytek je doma) až po klasickou školu, případně klasickou školu v online vyučování. S tím, že by za dětmi šly "jejich peníze" - tj. třeba ta rodičovská skupina by měla peníze na pořízení pomůcek a učebnic, případně vstupů do zoo a podobných věcí.

V klasické škole je milion dospělých, ale nedostatek učitelů - pro všechny hospodářky, školníky, asistenty, družinářky, psychology, sekretářky, ředitele, zástupce atd. - protože ve velké škole holt musí někdo zařizovat tvorbu rozvrhů, papíry, jednání s úřady - až po ten úklid a zamykání školy a prošťuchování ucpaných záchodů....a pořád jsou třídy po třiceti dětech, a když pět z nich má IVP nebo nějakou diagnózu, tak učitelka nemá vůbec kapacitu na to, aby se věnovala zbylým pětadvaceti... když by byly malé lokální školy, malotřídky atd, tak když má z patnácti dětí diagnózu dvě, tak se to dá lépe zvládnout, než pět. A uklidit jednu dvě třídy není takový problém, aby na to musely padnout finance na plný úvazek dvou tří uklízeček...
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 23:52:22)
jj, taky mi tento systém nevyhovuje, nelíbí se mi spousta věcí, cermat je jenom špička ledovce, aprobace vedou k tomu, že děti v chemii nechtějí počítat, protože počítání patří do matematiky, v přírodopisu se jim nelíbí, když mají napsat sloveso, protože přece není čeština, dělení na předměty je nesmysl

mně by se líbilo mít téma, který by se táhlo celým školním rokem a když už chceme předměty, tak ale aby se aspoň týkaly tématu, aby se doplňovaly, aby se počítat učili proto, že to potřebují v chemii a znalost češtiny hned využili jinde

u toho by byl prostor na vlastní kreativitu, omezení časem by nebylo tak striktní, známky by nebyly jen za to, co napsali do testu, ten by vůbec nebyl, zato by se hodnotilo, jak k práci přistupovali, jak komunikovali, jak dokázali využít svoje silný stránky a jak překonali sami sebe v tom, co jim nejde a co je nebaví

přijímačky by byly pro gymnázia klidně stejný jak dnes, ale pro to ostatní by byly hlavně pohovory, kde by sice zjistili, jak reagují na znalosti, ale hlavně jestli se hodí k té profesi, zdravotní sestra by měla znát lidský tělo, aspoň na úrovni zš, ona i kuchař by měli být komunikativní, kuchař by měl umět připravit aspoň nějaký pokrm nebo nápoj, automechanik by třeba mohl poznat nějakou součástku a umět použít nářadí

ono by to trvalo asi trochu dýl, ale mělo by to smysl, ta oprava testů taky nějaký čas zabere

rodiče by byli součástí školy, od školky by věděli, co jejich děti umí a kde potřebují pomoct, slavný ospod by pomáhal místo buzerace

Na vš by se budoucí i současní učitelé učili svůj předmět třeba tři roky, už přitom ale s rozhleden do ostatních předmětů, potom už by šlo hlavně o psychologii, didaktiku, etiku, komunikaci

no jo, představy by byly, ale na mšmt nesedím
 Delete 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 1:07:40)
"mně by se líbilo mít téma, který by se táhlo celým školním rokem a když už chceme předměty, tak ale aby se aspoň týkaly tématu, aby se doplňovaly, aby se počítat učili proto, že to potřebují v chemii a znalost češtiny hned využili jinde

u toho by byl prostor na vlastní kreativitu, omezení časem by nebylo tak striktní, známky by nebyly jen za to, co napsali do testu, ten by vůbec nebyl, zato by se hodnotilo, jak k práci přistupovali, jak komunikovali, jak dokázali využít svoje silný stránky a jak překonali sami sebe v tom, co jim nejde a co je nebaví"

Tohle všechno dávno jde a na některých školách existuje. Problém je v lidech, hlavně dospělých, jsou strašně konzervativní a mají strach z nepoznaného. Je poměrně snadné s tím začít při založení nové školy, změnit jakoukoliv fungující v tomto duchu je skoro nemožné.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 17:59:06)
Delete, já vím, že to jde, znám i školu, která něco z toho aspoň v některých třídách pokusně dělá, ale jak píšeš, problém jsou ti dospělí
nejdřív by to muselo připustit vedení školy, potom by museli učitelé mít odvahu udělat změnu, což je to nejtěžší, museli by začít jinak a toho se bojí a nechtějí, no a nakonec přesvědčit rodiče, že se nemají bát o děti v takové škole
děti by to zvládly, já bych byla nadšená 😁
 sally 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 1:17:46)
Yuki,
dáme to dohromady, provedeme defenestraci na ministerstvu školství a bude to všechno super.... (škoda, že to nejde)...
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 18:00:57)
Sally, mám dojem že by mi stačila defenestrace u nás v ředitelně, možná i ve sborovně by to chtělo trochu, aby se dalo aspoň něco zkusit 🤔
 Alena 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 7:50:38)
"ale na mšmt nesedím" tak pro radu techto veci nemusis sedet na ministerstvu, ledaze bys to chtela vsem naridit befelem. Existuji skoly (i statni), kde je rada predmetu spojenych, tak jak skole vyhovuje, kde nejsou trictvrtehodinovky, kde je velka cast projektoveho vyucovani, nekde je zas vic manualnich cinnosti. Pokud hodnotite zaky jen za testy bude to veci vasi skoly, formativni hodnoceni neni zakazane. Nasi kluci vzdy chodili do skol, jejichz soucasti byli rodice (msmt nic takoveho nezakazuje) ale je to pro rodiny casove narocne a rade rodicu a ucitelu to nevyhovuje - a pokud mas pocit, ze by to vedlo k diametralne odlisnemu fungovani problematickych rodicu, tak si myslim, ze se mylis. Myslim, ze spousta rodicu by ocenila aspon respekt skoly.
Ad prijimaci zkousky, doufam, ze neceho takoveho se nase deti/vnoucata nedockaji. Zakladni vzdelani by melo poskytovat opravdu vseobecny zaklad, nevim proc by mel budouci automechanik u zkousky prokazovat, ze pozna naradi a kuchar varit, jdou tam proto, aby se to naucili, spousta deti je nevyhranenych. Pohovory mohou skoly poradat i ted a take je poradaji. Uchazeci o maturitni vzdelani a pravdepodobne pokracovatele na vysoke skoly (jako je zdravotni sestra) bych urcite dovednosti ze zakladni skoly nechala prokazovat radeji nez je testovala na "komunikativnost" (proc by melo byt prislusne vzdelavani zapovezeno lidem, kteri v patnacti neprokazuji nejake vlastnosti - i vlivem nezralosti - nechapu)
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 18:08:55)
Aleno, když bude někdo tvrdit, že chce být kuchař a v 15 neumí uvařit ani čaj (nebo cokoliv jinýho), proč chce být tím kuchařem?
můj syn chce na kuchaře a musím říct, že toho zvládá už dost, je vidět, že zájem má
Kluk ze školy chce na automechanika, ve fyzice prý diskutoval s učitelem o motorech, nemusí umět a znát všechno, ale zájem se pozná
a ten by na těch učňácích měl být
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 20:23:02)
nevím, ale možná že by nebylo tolik nerozhodnutých, kdyby si zkusili i něco jinýho než běžnou výuku, třeba by přišli na to, že je něco zajímá

v rámci takové výuky by se víc jezdilo na exkurze, jenže to je drahý, od nás z vesnice je to problém, autobusy jedou dvakrát za dopoledne, třikrát odpoledne, nevejdeme se do nich a navíc nejedou, kam bysme potřebovali, a objednat autobus je hrozně drahý,
navíc kvůli hodině někde ztratíme celý den ze školy

kvůli tomu skoro nikam nemůžeme, to je taky věc, která by se měla změnit, toto by chtělo teda změny od mšmt, aby i školy z hůř dostupných míst mohly kamkoliv, tím by se hodně zlepšilo povědomí dětí o možnostech zaměstnání, ale taky by se jim líp učilo, kdyby mohli občas do muzea, kina, na přednášku...
zrovna s tímto by měl asi pomoct spíš stát než zřizovatel

všechno je to provázaný, nedá se udělat změna snadno bez spousty dalších zajištěných kroků
 Pole levandulové 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 17:11:04)
Yuki, přesně takhle to funguje na naší vesnické základce. Druhý stupeň nemá rozdělené předměty na chemii, fyziku, biologii a zeměpis, ale spadá to dohromady pod předmět "Věda". Každý měsíc mají jedno téma, které proberou ze všech stran, vždy týden výuka v lavicích a týden tzv. centra, kde dělají praktické věci a učí se toleranci při práci v týmech. Na konci měsíce tvoří výstupy, které přednesou a pak se jde na další téma. Proberou tak plno věcí v souvislostech, dá jim to lepší přehled celkově. Moc se nám to líbí.
 K_at 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 6:12:45)
Sally, jenom tě uvedu do reálu. U nás uklízečky mají cca 16.000 čistého. Jejich platy fakt školství nevytrhnou. Decentralizace znamená, že bohatí se zařídí a nebo budou mnohem více buzerovat a vyžadovat ohledy. Malé školy? Takže by u mě bylo třeba 20 malých škol v městské části? Budeš udržovat desítky budov místo pár. Jinak jo, menší třídy a více personálu, to říkám už roky. A u nás naopak zcela chybí administrativní síly ve škole. 1 ekonomka to nevytrhne.
 sally 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 17:02:19)
Kat,
proč udržovat desítky budov? Různým variantám vzdělávání s rodiči by stačilo pronajmout jednou týdně na pár hodin např. prostor v knihovně... sál v kulturáku... přednáškovou místnost v muzeu... spousta z těchto prostor je ve všední den dopoledne nevyužívaná... salónek v kavárně (když tam navíc pak zůstanou ty rodiny na svačinu / oběd / kafe...?)...

Proto píšu, že by to chtělo celé překopat - právě kvůli téhle představě, že škola je především budova s lavicema a školníkem a hospodářkou a šatnama a ředitelnou a normovanýma záchodama... přitom je spousta míst, kde třeba mají potřebný počet záchodů atd., ale ta místa se využívají jen pár hodin denně... Dále třeba škola, která by měla střídavou docházku (že třeba žáci dochází 2x týdně na celý den, kde berou klíčové předměty - matika, čeština, ale ostatní učí rodiče), by mohla mít tu docházku stylem že jedna skupina v pondělí a středu, druhá v úterý a čtvrtek, a laborky / maturanti / doučování / specializace v pátek jako doplněk k těm dvěma dnům (takovou školu znám) - rázem potřebuješ polovinu tříd než když všichni chodí každý den...

Jako ono pořád nadpoloviční většina dětí bude chodit do normoškoly - ale kdyby se otevřely dveře alternativám, podpořily se malotřídky a malé školy tam, kde jsou (u nás na chalupě je školní budova se čtyřmi učebnami, myslím, že tam byla i školka).... ono jestli půjde vývoj tak, jak to vypadá, tak kdo si bude moct dovolit dojíždět? Navíc teď jsou lidi "naučení" podílet se na vyučování dětí + spousta učitelů (jak píše Delete) odešla a učí skoukromě - chybí jen ten legální rámec...
 K_at 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 17:11:46)
Sally, jo takhle. Už rozumím. Jenom vůbec nevím, jestli je cesta ke vzdělání to více a více předat do rukou rodičů.... Když neumíme naopak dostat ke vzdělání, a podpořit ve vzdělávání, děti že slabých rodin nebo úplně dysfunkčních, negramotných rodin. Myslím, že zatím by byl dost ohromující krok směrem k lepšímu vzdělávání pedagogů plus překopání učiva tak,aby děti dostaly a zažily ty základy a ještě k tomu pokud možno trochu hravě. Plus mohly být více aktivní a akční i ve škole. Už to by bylo dost dobrý.
 sally 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 17:51:38)
Nevím Kat... u nás, v USA se furt operuje s dětma ze špatných podmínek a vzdělání se podřizuje jim - a výsledek je tragickej... všichni do osmnácti sesypaní do školy dle bydliště (v podstatě i třetí stupeň je podobný českému druhému) - a výsledek je, že ti slabší žáci jsou otrávení, protože musí do osmnácti sedět ve škole ve všeobecném vzdělávání a opakují láčkovce - než můžou jít na nějakou trade school nebo tak - a ti dobří žáci jsou taky otrávení, protože jedou všeobecné vzdělávání, upravené tak, aby tím prošli i ti horší žáci.
Jako jo, ty předměty jsou dělené podle úrovní, a je možné na jednu stranu začít s praktickými věcmi (třeba základy na automechanika, svářeče) na druhou je možné dělat některé předměty na úrovni college (matika, biologie) - ale ten systém, že všichni z jedné čtvrti chodí do stejné školy, a udržuje se provoz školy pro klidně tisíce žáků (dva tisíce žáků v high school není vyjímka), aby nikdo nebyl "ošizenej" - i s těmi extrašpeky jako že škola má autodílnu i profesora biologie, miliony výchovných poradců a psychologů, ohromné hřiště i halu, desítky tříd a laboratoří - je imho děsně neekonomický, a ve výsledku je z toho totální masová výroba, která nebere ohledy na individualitu.

Myslím, že i těm dětem z problematického prostředí by bylo lépe v menších kolektivech - když má učitelka patnáct dětí, tak může řešit, jestli Pepíček neudělal úkol z matiky proto, že tomu vůbec nerozumí, proto, že musel odpoledne hlídat mladší sourozence, protože jeho máma je samoživitelka a byla v práci, nebo proto, že lítal s klukama po lese, nebo proto, že celý odpoledne pařil hry na počítači, nebo proto, že na to prostě zapomněl, protože má ADHD a tyhle věci zkrátka neudrží. Ve velkoškole Pepíček dostane pětku z úkolu a nazadar... po třetí, páté, desáté pětce se to začne složitě řešit s rodiči a PPP a celou mašinérií a začnou se hledat důvody a poučení z krizového vývoje - který nemusel vůbec nastat, kdyby učitelka látku zopakovala, nedávala úkoly ze dne na den, promluvila s matkou, dohlídla, že si Pepíček úkol někam poznamená atd... jenomže když má učitelka třicet dětí ve třídě, z toho pět s "diagnózou", tak je ráda, že si zapamatuje Pepíčkovo jméno - ale už neví, v jaké situaci je Pepíček a jeho rodina, a problémy se řeší "podle předpisů", nikoliv podle situace.
 sally 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 18:06:01)
Kat,
jinak jsem nemyslela, že od teď se o vzdělání starají výhradně rodiče - to nejde, rodiče na to nemají čas / vzdělání / atd... nakonec i před těmi stopadesáti lety se to řešilo vznikem škol - aby bylo místo, kde se ty děti vzdělávají i v něčem jiném než jak podojit krávu... ale imho se to vymklo... tenkrát obec zaměstnávala učitele, který tam bydlel, znal rodiče a rodiče znali jeho... spousta věcí se řešila na místě, případně se dala vyřešit "v hospodě u piva"... (a ne, nechci zpět systém fyzických trestů, a šrocení se nazpaměť atd.) - ale některé věci v tomhle systému byly dobré...
Před (uf, mnoha to lety) přišel ředitel malotřídky ve vsi, kde bydlela moje vzdálená sestřenice, za jejími rodiči a domluvil, že holka je šikovná (znal jí ze školky, která byla ve stejné budově) a může nastoupit do první třídy v pěti letech (byla narozená v září, takže šlo o pár dní) - a že tenhle rok je tam málo dětí, tak se jí budou moct věnovat, kdežto další rok jim nastupuje spousta prvňáčků a bude se zavádět nová koncepce, takže budou zmatky - a holka nastoupila do školy dřív.
Prostě bych nějak chtěla z toho vyloučit ten šílený aparát - který akorát všechno zatěžuje a komplikuje a zpomaluje... schválně, kolik máte dětí, které nemají diagnózu / IVP atd. proto, že rodičům je to šumák / nemají čas "obíhat doktory a úřady"? Kdybys měla možnost těmhle dětem udělat nějaké úlevy i "bez papíru", nebylo by to jednodušší? A milosrdnější pro to dítě?
 Aninabe 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 18:11:31)
Na základní podpůrná opatření už papír není potřeba. I opatření u našeho vlastního dítěte mi učitelka jen oznámila. Nadání - ale tohle fakt nechci obíhat + vím, že sociálně napřed není. Úplně mu stačí, když dostane trochu jinou práci než ostatní. Ale celkově na 1. stupeň opatření už není nutný papír.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 18:13:14)
Sally, my máme možnost dát PO1 bez Ppp, máme možnost doučování, to všechno jde, učitel klidně může v rámci po1 zkrátit diktát, dát jinou práci, dát jiný množství práce, není to až tak zlý, učitelé to moc často nedělají, trochu se bojí a trochu se jim nechce, mění se to hodně pomalu, je potřeba jim dodat odvahu a poradit, vzít na sebe zodpovědnost, té se bojí nejvíc
 Aninabe 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 18:14:21)
Sally, v USA to má celkem tradici. Tady je to už celkem dost rozvolněné, kdo chce, ten si individuál zařídí. Ale chce opravdu málo lidí. Ono to pro ně moc není a já to chápu, je to psychicky náročné. Když učím vlastní děti, tak mě iritují, s cizími to beru s odstupem a na nervy mi nejdou ~t~. Většinou učitelky tohle poznání potvrzují.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 18:16:32)
Aninabe ano, jak já jsem se těšila, až bude po přijímačkách, a to je jeden, za rok jich budou dvě třídy a nebude to tak náročný na nervy 😁
 sally 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 21:18:44)
Aninabe,
ale ty jsi zaseklá v tom, že když ne klasická škola, tak je jediné řešení že učí rodiče... ale mezi těmito dvěma extrémy, je padesát odstínů šedi... moje děti dělají od sedmé třídy online školu... ale byla v úvaze i ta škola se dvěma třema dny týdně, i klasická domškola, i charter school, i privátní instituce, i varianta, že budou dělat poslední dva roky hs celé na college...

Jinak je mi šumák, co je americká tradice - je to čím dál tím horší, a vešekerá vylepšení typu "no child left behind" a nová koncepce matematiky a podobné věci vedou k tomu, že jsou žáci čím dál tím negramotnější a demotivovanější.
 Aninabe 


Re: Učit může každej  

(19.4.2022 21:38:21)
Sally, celkově jde o to, že tady tohle nemá velkou podporu. Sama jsem měla děti pár let v domškole, vím, co to obnáší. A není to pro každého, rodič se musí angažovat, starat se, zajímat. I kdyby tohle (chodit 2-3 dny do školy) byly regulérní možnosti, tak s typickou zaměstnaností rodičů na plné úvazky to tady neprorazí. Bylo by to ale zajímavé téma na sociologické šetření ~t~. Tady průměrný rodič slavnostně předá dítě škole a očekává, že z ní vyleze socializované a vzdělané. Spolupracuje různou měrou, často spíš míň než víc. A jestli něco nechce, tak nést tu vzdělávací zodpovědnost na svém hrbu. Čest výjimkám - jsou, ale není to ani polovina, ani třetina rodičů. Odhaduju, že bychom se pohybovali v jednotkách % maximálně.
 sally 


Re: Učit může každej  

(20.4.2022 0:59:34)
Anibabe,
to je pořád dokola - ty se pohybuješ v tom, že dítě buď chodí do školy, kam ho rodiče v šesti letech odevzdají a děj se co děj, nebo že mají dítě doma.
Já píšu o malotřídkách, alternativních školách, různé docházce... jasně, že ne každá rodinu může obětovat jeden příjem na to, aby byl někdo s dětma dvanáct let doma - ale zároveň to, že je dítě ve škole + družině každý den do pěti šesti, je prostě ŠPATNĚ.
 Aninabe 


Re: Učit může každej  

(20.4.2022 6:24:59)
Tak v naší škole je třeba družina jen do 16, takže do 18 tam nikdo být nemůže.

Já osobně jsem příznivcem různých alternativ. Jenže jak to vidím, tak množina rodičů, kteří to mají podobně, je velice malá (já jsem za exota, byla jsem doma do 7 let nejmladšího z našich 5 dětí, byl tam tedy homeschooling). Oficiální umožnění různých hybridních přístupů by přineslo řešení pro zlomeček dětí. To je jak jeden o voze, druhý o koze... Já ti na jednu stranu rozumím, na druhou stranu nevidím zásadní zájem rodičů angažovat se (jakkoli, i jen časem, dovážením někam, zajištěním stravy pro dny, kdy by dítě bylo jen online...). Navíc není to chci / nechci ale zvládnu / nezvládnu, když jsou od 7 do 17 pryč (třeba s nějakou dopravou do práce), tak toho moc nevymyslí.~d~
 Vážný2 


Re: Učit může každej  

(21.4.2022 21:40:56)
Tohle všechno u nás existuje, existují ZŠ a SŠ, které jedou online - asi 2 ZŠ v republice. Exituje řada škol, které podporují domškoláky, ale dostávají na ně výrazně snížené dotace, čili nechtějí je tam mít 2 dny v týdnu. Navíc by to bylo organizačně velmi náročné, protože ty školy musí fungovat samy i pro nedomškolské děti. Takže je cesta to založit soukromě a zaplatit si to. 40 000 Kč za rok odhadem.

Naopak chybí školy, které zvládají a vědomě CHTĚJÍ zvládat integrované děti. Nikoli, že musí. Zvláště pokud jsou to děti chytré, ale třeba ADHD. Nás posílali s dítětem, které se dostalo prakticky na 3 8letá gymply do zvláštní školy, že na jeho poruchu (ADHD, extrémně impulsivní, hyperkinetický, nervové poruchy, extrémně dygrafický, dyslektický, dyspraktický) prostě není školský systém připravený. Nakonec se nad ním slitoval mladý nadšený učitel v jedné církevní škole a byl to takový skautský typ, nadšený, ale hodně liberální, nic ho nerozhodilo, kromě projevů zla a zášti. A pak nám doporučil 8l gympl. Protože uměl individualizovat což směl na základě papíru z PPP.

Jenže ten papír si většina rodičů nevyběhá. Už v MŠ je problém poslat děti k doktorovi a do poradny. I když je tu očividně důvod (podezření na vady zraku, sluchu, autismus, ...).
 Vážný2 


Re: Učit může každej  

(21.4.2022 21:23:55)
Sally: V klasické škole je milion dospělých, ale nedostatek učitelů - pro všechny hospodářky, školníky, asistenty, družinářky, psychology, sekretářky, ředitele, zástupce atd.

Právě že ve škole je málo těch nepedagogických rolí. Chybí lidi, co by místo učitelů dělali dozory v jídelně, na chodbě, atd. aby se učitel mohl aspoň vyčůrat a v klidu najíst.

ŠKolník bývá jeden a někdo tu budovu uklidit musí. To je jako doma, buď to udělá člověk sám, nebo někdo jiný z rodiny, případně pracovní síla. Pokud na to člověk má peníze a dá se to svěřit jiné osobě.

Asistentů je spíš málo, protože prostě je to tak, že 20% dětí potřebuje částečnou pomoc a tak 5-10% plnou. Třídu s 15 dětmi jsem neviděl, protože by se to nezaplatilo v době, kdy peníze šly za dítětem. Ty peníze horkotěžko zaplatí vodu, proud a učitele. Zbytek musí dát zřizovatel (obec, nebo soukromník).

Školství je u nás dvoujzdrojové: Peníze na provoz dostávají státní a církevní školy ze 100% a soukromé ze 60-90% od státu (přes krajské rozpočty a normativy). Investiční peníze = rekonstrukce, opravy, nábytek, dražší pomůcky, ... jdou od zřizovatele, ale ten je taky nějak, ale nenárokově, dostává od krajů a státu. Církevní a soukromé školy si to musí zařídit samy.

Nově jsou dotace na třídu a na 1, max. dva asistenty s tím, že ředitel "se musí postarat" aby neměl víc postižených dětí, ale nesmí je zároveň diskriminovat. Prý mu má pomoci zřizovatel a případně dítě přesunout (což ale bez souhlasu rodiče nelze) a přinejhorším ze svého doplatit dalšího asistenta. Což vede k tomu, že zřizovatelé tlačí na jimi zřizovaná školská poradenská zařízení (v podobném postavení jako školy, také placené z normativu), aby neschvalovaly asistenty. A pro jistotu, pokud by to rodič nějak obešel (svobodná volba zařízení), tak se nastaví pravidla, že to nakonec řediteli stejně musí schválit místní SPC.

Ty papíry musí vyplňovat ředitel státní i soukromé školy, ta je na tom ještě hůře, protože jedině jí může inspekce ublížit snížením známky a tím i procenta peněz z normativu. Ale běžně školu kontroluje ještě hygiena a to nejen kvůli dětem, ale třeba i nakládání s odpady, finanční úřad (jak pracuje se státními penězi a zda ke všem ipadům jsou evidovány a očíslovány i nabíječky a kabely), samozřejmě i sociálka, úřad práce, obec, ... Kdyby ředitel neodevzdal papíry na MŠMT, nebo nevyplnil data do školské matriky online, tak ho mohou asi i popravit... ~:-D

Ty papíry se samozřejmě na evidující škole musí vést i pro děti na domácí škole, pro děti v cizině atd.

Ale ředitel přesto učí a zástupci už mají sníženou pedagogickou povinnost jen o něco málo. Psychologové ve školách nejsou a byli by třeba, stejně jako zdravotní sestry.Díky tomu vznikají neřešitelné situace kolem dětí na prvním stupni, které musí trvale brát léky, inzulín apod. SPíše než asistentku má škola hospodářku. Družináři jsou nutní, protože škola je zároveň hlídárna a často odesílárna do kroužků Atd.
 Delete 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 22:56:04)
Bylo to tak i před 25 lety, akorát kolem toho nebyl takový humbuk.

Nastupovala jsem nekvalifikovaná, těsně po VŠ (zemědělka ~l~), jako třídní čtvrťáků (mimo jiné ČJ ~;)), k tomu ještě F, CH a INF na druhém stupni, protože ani tehdy nebyl nikdo, kdo by tu informatiku byl schopný učit.

Ped. minimum jsem si dodělávala až o 8 let později.

Dodnes jsem podle zákona neplnohodnotný pedagog, neplatí mi absolvované kurzy v rámci DVPP.

Po tom, co začal platit současný zákon o ped. pracovnících odešla řada zkušených pedagogů. Že si mohli dodělat vzdělání je jen teorie, kdo nezažil buzeraci padesátiletých od třicetiletých, těžko pochopí. Vznikaly paradoxy, jako že speciální pedagožka s 30 lety praxe na 1. stupni měla na výběr, jestli 5 let buzerace (a ano, někdy to bylo hodně za hranou, lidi, co nikdy nestáli před prvňáky, ji buzerovali ohledně toho, co a jak dělat, když přijela 100 km na zkoušku, tak tam prostě nebyli a ani nedali náhradní termín atd.), nebo úplně skončit s prací, a to jen proto, že do stanoveného věkového limitu jí chyběly 2 roky.

Za zamyšlení stojí, že ti, co takhle byli nuceni odejít, už se do školství nevrátili, i když v dnešní době učí opravdu kdokoliv.

Situace je taková, že chybí především učitelé matematiky a fyziky. Kdo vystuduje fyziku, tak ji rozhodně nejde učit, ale on tu učitelskou ani nikdo moc nestuduje. Když i vystudovaní matikáři odmítají mít s fyzikou cokoliv společného, je fyzika odsouzena k vyučování kýmkoliv, na koho zbyde. Pokud to tak půjde dál, může právě probíhající revize RVP ZV tento obor vyškrtnout úplně.

Dokud nebudou ped. fakulty vzdělávat tak, aby absolventi byli schopni po jejich absolvování vyučovat, je zbytečné trvat na jejich absolvování. Ne že by studium nebylo náročné, sice se traduje, že jde o nejtěžší střední školu, ale to je pravda jen z podhledu buzerace (málokde jednají se studenty jako s dospělými lidmi s vlastním rozumem) a nucení učit se zpaměti poznatky z jednotlivých oborů do hloubky, která je potřeba pro vědeckou kariéru daného oboru. Místo didaktiky předmětu se pak tato hloubka ještě víc prohlubuje. Ale jak, a proč právě tak ano a tak ne, naučit děti násobit, to se na fakultě většinou student nedozví ~:(.

Předpokládám, že stejně nakonec vyhraje, že jenom s tím správným papírem je člověk dobrý učitel, takže si v padesáti zabalím raneček a půjdu. Naštěstí se asi uživím, můžu doučovat matematiku a fyziku, zdá se, že zákazníků bude dost a dost ~l~.
 Alena 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 23:23:55)
Souhlasim s Delete, vzdyt to tu leta bylo. Je potreba rozhodne zlepsit pripravu ucitelu a zvysit platy, ale nevim proc by nemohli ucit lide z praxe a studium si doplnit.
Nepamatuji se, ze bych kdy resila, jake ma ucitel vzdelani, ale jestli je schopny nebo ne. Cili si uvedomuji jenom dva "nepedagogicke" ucitele - a oba byli/jsou vyborni.

Pedagogickou komoru neberu vazne, prezentuje dost divne rigidni nazory (ostane jeji prestiz vyjadrujeji cele 3 tisice clenu v zemi, kde je vic nez 150 tis. ucitelu )

Jsem presvedcena, ze kdyby se delal zebricek nejocenovanejsich ucitelek tady na Rodine, vyhrala by ho Delete.
 Delete 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 23:39:50)
Kuš s žebříčky.

Bývala tady spousta dobrých učitelek, za mě byla nejlepší JENA, ale i od dalších bylo co se učit. Jsou pryč, většina to tu vzdala.
 Okolík 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 23:47:18)
Jo, Delete, to je pravda. Ono, číst to tu pořád dokola, jak jsou učitelky neschopné, týrají žáky, houfují se v útocích na rodiče, furt řvou, že mají málo peněz a podobné perly, co se tu píšou, to holt každýho nebaví.
Díky těm učitelkám, které vytrvají jak na rodina.cz, tak ve školství.~x~
 Okolík 


Re: Učit může každej  

(17.4.2022 23:50:23)
Jinak teda ještě dodám, že s neučiteli ve školách mám výhradně špatné zkušenosti.
To se ovšem netýká ani tebe, Delete, ani těm mnohaletých dobrých učitelek, které byly nuceny že školství odejít, o kterých jsi psala.
Myslím tím ty, kteří se chystají přijít si do škol "odpočinout na stará kolena"...
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 0:10:40)
Ale právě tohle je pak o řediteli.

Není třeba a ani nevidím důvod dávat hned smlouvu na dobu neurčitou. A za rok už se pozná, jestli ten člověk má nebo nemá potenciál učit.

U nás to teď tak dopadlo, že jsme ani nečekali do konce školního roku, ale tam byl ještě faktor navíc. Jinak šlo o člověka, co si to vzdělání doplňoval, jevil se didakticky velmi schopně, ale ukázalo se, že mu naprosto chybí lidská stránka. No a to žádná fakulta stejně nezajistí ~d~.
 Okolík 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 0:16:34)
Nojo, teď jde o to, kolik ředitelů škol je schopno poznat kvalitu učitele a kolik je schopno případně přijmout a následně vyhodit kámoše...~d~
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 0:42:33)
Jo, kamarádíčkování je problém, ale ředitel, který se kamarádíčkuje, rychle ztrácí tvář a pevnou půdu pod nohama.

Ona to není úplně sranda a je téměř nemožné být kamarád na všechny strany, takže i ten ředitel si musí vybrat. Nejhorší varianta je, když ten dosazený člověk je kámoš zřizovatele. To je pak rozhodování mezi vlastním a jeho místem. Pokud je to jen kámoš ředitelův, je nejjednodušší cesta toho kámoše usměrnit do patřičných mezí, a ano, to se dá, s tím máme také osobní zkušenost. Sice jsem si na začátku nedokázala představit, že bych s dotyčnou byla schopná setrvat v jedné budově déle než pár dnů, ale nakonec....no, znamená to permanentní kontrolu a usměrňování, ale prostě to jde. A mimochodem, opět v obou případech absolventi ped. fakulty v řádném magisterském programu, takže "nedotknutelní".

Většina těch, co jdou "na stará kolena" učit, nejsou ničí kámoši. Jen to chtějí zkusit jinde. Někdo má ambice zkusit to dělat jinak, než byl zvyklý u svých dětí (a většinou to nejsou úplně dobré zkušenosti, takže dělat to lépe není až tak těžké), u řady z nich hrají roli benefity v podobě prázdnin a volnější pracovní doby. S těmi se pak dá i dobře pracovat, mají motivaci si tu práci udržet.

Ono stejně nejvíc je to o povaze. Jako znalosti a nějakou teoretickou průpravu to chce, ale protože učení není jen těch 22 x 45 minut ve třídě, tak se dřív nebo později ukáže, jestli to člověku stojí za to. A když nemáš ty znalosti, tak se rodiče ozvou hodně brzy. A pak je pro školu mnohem výhodnější, když dotyčný to vzdělání nemá, protože se ho zbavíš snáz, než když ti šermuje před očima papírem. A protože se už nehraje na aprobace, tak i učitel dějepisu je kvalifikován vyučovat fyziku. Když to neumí, mohou se rodiče na hlavu stavět, a neudělají s tím nic, protože má správné lejstro.

A aby nedošlo k mýlce, já jsem taky pro, aby učitelé měli nějakou kvalifikaci, mně vadí, že existuje jen jediná správná cesta, že třeba 10, 15 nebo 20 let praxe nemůže nahradit ten jediný správný papír, nebo hlavně těch 5 let na fakultě. Proč třeba není možné se jen přihlásit ke státnicím z pedagogiky a psychologie, když už všechny ty psychologie, pedagogiky a didaktiky mám 3x absolvované a v praxi jsem se za těch 10 let osvědčila?
 Markéta 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 8:10:54)
Muj syn ma hodne kamaradu mezi absolventy pedagogicke fakulty. Vsichni svorne tvrdi, ze se tam vubec neuci, jak ucit.Neco na tom asi bude. Nebo jake jsou vase zkusenosti? A pokud to tak je, pak je asi jedno, jakou vs ucitel ma.
 Kopřiva Dvoudomá 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 9:13:58)
Učit určitě nemůže každej. Ale učí kde kdo.

Nejhorší pedagogická selhání, která jsem zažila, byla ze strany kvalifikovaných a zkušených pedagogů. Nejlepší kantoři, které znám, jsou taky kvalifikovaní a zkušení (s jednou výjimkou, a tou je výkonný umělec, který zároveň taky učí).

Strašně bych ocenila, kdyby se učitelé učili, jak učit. Kdyby měli smysluplné celoživotní vzdělávání a supervize. Zatím se to nejspíš moc neděje. Zato se už na fakultě podle studentů předávají všecky stereotypy o příšerných dětech, kterým rodiče vyběhají papír, aby nemusely nic dělat, etc. etc.
 kosatka2 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 11:21:03)
Podepisuji, potvrzuji.
Před koronou jsem byla na informační schůzce pro zájemce - doktorandy na Pedf UK a za něco stála jen p. Straková, ten zbytek vedoucích, to by člověk brečel. Prý se nechtějí věnovat zkoumání inkluze, protože je to moc kontroverzní. A pak se báby srotily okolo chlapa-pana ředitele nějaké základky a začaly ho opečovavat, že je jediný chlap. Před námi zájemci se vedoucí oborů hádali, jak se vlastně téma zadává a jaký je správný postup. Nikdo nevěděl. Hlavně se nesmí nikomu psát maily. Šla jsem domů.
 Konzerva 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 11:23:11)
Nebude se to zkoumat,protože je to kontroverzní?!
Jasně, mohlo by se totiž ukázat,že to nefunguje.~q~
 monam 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 11:02:39)
To je otázka. Myslím ale, že málokterý ředitel přijme kohokoli.
 Bouřka 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 11:20:58)
Já nevím, obecně je odborné vzdělání ku prospěchu, ale jak ve školství tak jinde jsem měla jsem tu čest s lidma, co danou oblast nevystudovali, a byli skvělí, a s lidma, co to sice vystudovali, ale byli úplně k ničemu. Zdravej rozum bývá lepší než rigidní pravidla, ale jak zajistit zdravej rozum, to netuším.
 babi_ 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 14:53:43)
Zrovna jsem o víkendu hovořila se zemědělcem, který by patrně kvalitně učil dějepis. Vztah k dětem a k historii daleko lepší, než mnohé učitelky dějepisu, které znám.


Souhlasím s Delete.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 15:13:33)
Někomu nepomůžou ani 3 pedaky, jinej je talent i bez školy.

V naší rodině jsme při nějaké sešlosti jako na pedagogické radě ~;), předává se to po generace. Myslím, že na práci s detmi máme buňky, ale samozřejmě i skoly~;).

K otázce, ne, učit nemůže každej.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 15:15:45)
Nás třeba učili půlku studia lékaři, v medicíně se vyznali perfektně, ale byl velký rozdíl ve výuce.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 15:53:51)
ano, v tom bývá ten rozdíl, oni tomu rozumí a nechápou, že někdo jiný tomu nerozumí, že třeba děti neznají odborný termíny nebo jen nemají dostatečnou slovní zásobu, nemají ještě logický myšlení, a celkově učení dospělých a dětí probíhá jiným způsobem

neříkám, že nemůže zemědělec být perfektní znalec dějin, ale zajímalo by mě, který období ovládá, uni vysvětlit všechno? možná že jo, ale co s ním udělá nezájem dvacetihlavé saně?
 babi_ 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:16:11)
Dvacetihlavá saň ~d~
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:25:02)
babi, co myslíš, že je spolek puberťáků, kteří by byli radši někde úplně jinde? 😁
 babi_ 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:42:57)
Yuki, učila jsem. Ovšem krátce. Možná by měl učit jenom ten, kdo (ještě) ve skupině dospívajících s různorodými zájmy nevidí draka. Peďák to evidentně nezajistí.
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:44:29)
babi, a o tom to je, nemyslím si, že říct o třídě, že je to dvacetihlavá saň znamená, že je nesnáším, ale pokud si to myslíš, tvoje věc

prostě do školy nepatřím, asi se nad sebou hluboce zamtslím a začnu hledat něco jinýho, odborníci na Ridině to totiž poznali
 babi_ 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:46:10)
Yuki, nepíšu přeci, že je nesnášíš.

EDIT: ale že v té třídě vidíš jeden organismus, se kterým musíš bojovat.
 Bouřka 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 18:00:33)
Já vidím organismus se kterým je třeba bojovat i ve vlastních dětech :-)
 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 20:25:01)
babi, na kterým stupni jsi učila?
samozřejmě že je ve třídě kolem 20 individualit, jenže na druhým stupni se, vzhledem k učiteli, chovají jako smečka, to je prostě fakt - a ne, není to můj názor, je to prostě vývojová psychologie
Není o to bojovat s nimi, to jen výjimečně, jsou třídy, kde to opravu je boj, a jsou učitelé, kteří bojují o každou hodinu

ale nemá smysl cokoliv psát, předpokládám, že tu z toho někdo zase udělá něco, co jsem tím říct nechtěla

 K_at 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:55:20)
Babi, já si hlavně myslím, že by neskodilo trochu humoru. 20hlavá saň mě pobavila. Je to na úrovni "pytel blech" nebo "hejna turbomyšek". A mmch i já občas nám den, kdy bojuju. Protože se zrovna nedaří domluvit a je to někdy zkrátka trochu boj..... Zrovna zítra, po 4 dnech volna, a mnoha sladkostech, to zítra bude asi vydatné dopoledne.
 babi_ 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 18:17:35)
Boj možná, ale se sebou.

Já bych to chápala jako nadsázku (a čtu to tam), ale Yuki to použila jako argument pro to, že člověk, který má rád děti, umí to s nimi, a má rád svůj obor, nejspíš pak ve škole v praxi narazí, až se setká s dvacetihlavým nezájmem. Pak už to není zas až taková legrace, protože to apriori znevažuje pedagogické schopnosti někoho, koho ani nezná.

Ale jo, tak je to všechno jedna velká bžunda, a není co řešit ~:-D Že já si tu plácám játra, když už neučím, a děti mám velké. Vnučka má zatím na pedagožstvo štěstí ~R^ ~;((

 sovice 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:56:51)
babi,

mně to označení "dvacetihlavá saň" přišlo jako hezká nadsázka. Taky své děti nazývám hady a kočky bestiemi karbanozskymi.

Ačkoliv s Yuki dost nesouhlasim,tedy s jejím postojem k nevystudovanym; myslím, že je to vysoce individuální. Ostatne i na VŠ, kde pedagogicke vzdělání podmínkou není, je vidět, že někteří Prof učí skvěle a jiní hovoří jako zaklínači hadů a zkouší zcela zcestne. Ano, základky jsou jiné kafe, tam by se zaklínači hadů uchytit neměli,což by mělo zajistit vedení školy.Ty pedagogické nároky by měly být řádově vyšší. Nicméně se zdá, že naše pedagogické VŠ se právě s výukou pedagogickych disciplín nepretrhnou...
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:33:08)
Jakože peďák tě naučí ten nezájem řešit? Nebo dokonce všechny zaujmout?

Jinak právě to ponížení se na úroveň dítěte (v úrovni myšlení, pochopit, že něco nechápe a co na tom nechápe) je největší bolest právě čerstvých absolventů peďáku. Je to důsledek toho, co jsem popisovala, jdou v předmětech, které mají vyučovat, do takové hloubky a podrobností, že ztratí schopnost vnímat tu běžnou úroveň. Když se k tomu přidá, že místo oborové didaktiky jsou zase ještě hlouběji, valí pak dětem klíny do hlavy, aniž tuší, že jsou úplně mimo. Většinou nemají ani vlastní děti, takže opravdu nemají čím se srovnat. Tohle ale může ovlivnit uvádějící učitel.

Ale nepřestane mě překvapovat, že studující a vystudovaný češtinář pořád nerozumí podstatě dysortografie a netuší souvislost s ADHD. Máme zrovna dvě mladé kolegyně, nějak jsme se bavily o dětech a došlo i na toto téma, protože učí děti, které jsem měla jako malé. No byly hodně překvapené a obě reagovaly, že nic takového jim nikdo ve škole neřekl (jedna Olomouc, druhá Praha).

Nebo jak píše Evžíček, že jediným univerzálním opatřením je místo diktátu doplňovačka a a v matice vynechaný jeden příklad. Co když to bude zrovna ten, který by dítěti sednul? A doplňovačky jsou u dětí s poruchou pozornosti často spíš pro zlost, většinou nedokážou usoustředit doplňování jednotlivých písmenek a flákají tam, co je napadne. Někomu vyhovuje doplňovat celá slova, někomu psát každou druhou větu, někomu třeba jen půlku diktátu, někomu celý, ale netrvat na psacím písmu (a velká písmena odlišit opravdu zvětšením)...

Dojala mě další studovaná kolegyně, když na ped. radě pronesla větu, že dítě je z cizojazyčného prostředí, ale z prvouky je na čtyřku, protože tam to rozhodně nemůže mít vliv a rodiče ho to odmítají naučit.

Ale hlavně, že se fakulta pyšní tím, že od státnic vyhazuje za neznalosti těch nejmenších detailů, a nikoho nezajímá, že ten někdo ten zeměpis už několik let učí a učí ho dobře. Zkušenost další naší kolegyně, která je kromě toho i výborná angličtinářka, zejména pro první stupeň, k dokončení studia jí chybí poslední státnice a i když obecně neměla se studiem problém, tak tady šílí, protože ta fakulta je tím vyhlášená po celé republice, že vyhazuje "za nic". Proč?
Přitom se prý za celých pět let nedozvěděla, jak ten zeměpis učit. Myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, elektronické verze učebnic, cestovatelské průvodce tvořené dětmi jako formu prezentace....to se dozvěděla ode mě při předhospitačním pohovoru, když šílela, že se chci přijít podívat právě na ten a že vůbec neví. Tak co se v té didaktice teda učí?

 Yuki 00,03,07 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 17:43:30)
ale jo, pajdy bych taky změnila, akorát to asi těžko ovlivníme, že jsou vš blbý se ví, nic novýho,
problém jsou i školy, který umlátí nadšenýho začátečníka

já mám prostě blbou zkušenost, několikanásobnou, s inženýrem nad 50 let, který si jde do školy odpočinout

teď mám mladou ještě studující kolegyni a přestože prý jim to k didaktice moc neříkají, ona učit chce, snaží se hledat si sama, učím se od ní taky, ona zase ode mě něco o dětech, je to super spolupráce

 Aninabe 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 18:56:53)
To ti povím velmi přesně, aktuálně pedf UK. V oborové didaktice se neučí ten obor, ale jak učit, kde brát materiály na laborky, jaké učebnice jsou, co je ve kterém ročníku a že je možné to měnit... I otázky k SZZ jsou tohohle ražení. Ale je to profesní doplňovací program, pro lidi, co mají obor vystudovaný, takže cca psycho-pedo-socio a didatika. Speciální pedagogika, motivace atd. jsou součástí. Vlastně mě překvapuje, že co na fakultě slyšíme, to jsou právě moderní přístupy, ne tyhle nerespektující ~d~.
 Delete 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 19:05:07)
Aninabe,

mám stejnou zkušenost z těch DVPP (mám za sebou 3 různé programy na dvou různých fakultách).

Proto mě nepřestává překvapovat, že v řádném magisterském programu (denní i kombinované pětileté studium) je to prostě jinak ~d~.
 Aninabe 


Re: Učit může každej  

(18.4.2022 15:07:47)
Ředitelé neradi berou někoho, kdo nemá tu správnou aprobaci. ~d~ A to mluvím o lidech s pedagogickou klasifikací, jen na jiný obor. Takže všichni v okolí shání češtináře a angličtináře, ale třeba občankáře vzít nechtějí. Jinak než rozvolněním aprobací se to těžko vyřeší, ačkoli matikář asi s dějepisem neoslní a naopak dtto.
 daba+holčička 


Re: Deprofesionalizace školství 

(18.4.2022 20:01:00)
Tak učit je přece příšerná práce, děti jsou líté saně, za ty peníze to nestojí... Takže ti, co o to budou stát, i když se můžou živit svou profesí, budou mít nejspíš pozitivní motivaci. To nemůže uškodit. Stejně jako konkurenční prostředí.
Jinak jsem nikdy nezjišťovala na základě jakého diplomu učitelé učí. Mám pocit, že na gymplu už z peďáku většinou nebyli.
 Bouřka 


Re: Deprofesionalizace školství 

(18.4.2022 20:02:35)
Zrovna se tu potýkáme s výsledkem pedagogického umu vystudovanè osoby, pravda asi ne aprobované...výuka hudební výchovy zhusta spočívá v přepisování textu písní z učebnice. Naše dítě má hudebku coby nejnenáviděnější předmět...to už je pomalu umění, umět to takhle otrávit ~2~
 daba+holčička 


Re: Deprofesionalizace školství 

(18.4.2022 20:04:40)
Mě zas překvapilo, že u nás na ZŠ brali noty hodně do hloubky, prakticky jak v ZUŠ. Naštěstí dcera to už z té ZUŠ uměla.
 daba+holčička 


Re: Deprofesionalizace školství 

(18.4.2022 20:06:19)
K čemu je absolventovi ZŠ, že zvládne notový zápis včetně béček a křížků?

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.