Pawlla |
|
(27.5.2011 18:34:31) Oslovuji tímto všechny rodiče těchto dětí,pokud jste ochotni se podělit o Vaše zkušenosti s našim školstvím a pokud vám nevadí,když bude váš názor či příběh součástí dopisu na ministerstvo školství-samozřejmě bez jména a jakékoliv identifikace,napište tady nebo na email v nicku.Tohle téma dávám za všechny holky z diskuse Hyperaktivita,s nápadem přišla Slepenina,já se přidávám a doufám,že nás bude víc.
|
binaryy szuká ovci |
|
(27.5.2011 18:39:15) já bych řekla, že školství tomu nakloněno chce být,ale neumí to, hlavně to neumí rodiče ,,zdravých dětí"
|
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 18:40:32) Ona je hlavně otázka, co si rodiče pod tím vstřícným prostředím představují a jestli je to vůbec reálné. Škola samozřejmě ze všech Einsteiny neudělá, to nejde a nikdy to nešlo.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 18:47:47) Buchlovanko,promiň,ale proto jsem oslovila rodiče těchto dětí,pokud vůbec nerozumíš ani tomu o co rodičům jde,tak je těžko diskutovat.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:05:32) Pawllo, promiň, ale mám taky děti, jak víš, jestli nemají speciální vzdělávací potřeby? Jedno z nich určitě, má problém s řečí. Druhé má zase odklad školní docházky, určitě to nebude standardní. A to třetí vlastně taky, pokud budeme mluvit o dětech velmi nadprůměrně nadaných.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:07:24) Buchlovanko,nevím o Tobě nic,reaguju na to co napíšeš a když mi napíšeš,že škola neumí udělat z dětí Einštainy,tak co si mám myslet?Když takové dítě máš musíš vědět,že to je to poslední o co tady jde.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:10:12) Oni se občas najdou rodiče, kteří mají spoustu požadavků a ve finále se zjistí, že oni pro zdar věci nejsou ochotni dělat absolutně vůbec nic. To jen pohled z druhé strany.
|
slepenina |
|
(27.5.2011 19:12:20) Jo věřím, je velký rozdíl i v rodičích to asi nikdo nepopírá. Já učila dceru dva roky doma a plně to dceři vyhovovalo a byla perfektní spolupráce s paní učitekou a i nyní po 4 letech jsme stále v kontaktu.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:18:11) Já jsem velmi vděčná, že učitelé jsou schopni brát dceřino omezení s pochopením a taktem. Taky naprosto chápu, že škola pro mého naprůměrně nadaného syna nemůže udělat víc, než dělá. Stejně tak akceptuji, že v případě nejmladšího, který se naprosto nejeví jako studijní typ, bude hlavně na nás jako rodičích, co se nám z něj podaří vykřesat. A do jaké míry na to budeme tlačit.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:24:43) Tak nevím kolik toho chci já,asi hodně.Chtěla bych rovné šance pro všechny děti.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:26:20) Nikdy nebudou rovné šance. Lidi prostě mají od přírody jiné vlohy, jsou jinak chytří a jinak zdraví. S tím se nic nedá dělat.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:28:29) Ale,já nemluvím o šancích,které nám dala příroda,já mluvím o šancích,které má dát škola a ta je má dát rovné,dokonce i ze zákona.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:30:29) To škola nedokáže. Pokud nebude individuální vyučování, tak to nedokáže. Odborníci otevřeně říkají, že jako učitel prostě nemůžeš dělat nic jiného, než "vypustit" ty tři, čtyři nejslabší. Jinak nic nenaučíš ten zbytek. Asi se to musí řešit jinak, individuálním doučováním atd. V běžné škole to nejde.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:33:57) Buchlovanko,nezlob se na mě,ale když to jde jinde,tak to může jít i tady.V zahraničí se integrují i děti opravdu vážně postižené,možná se objeví Aida nebo Len a napíšou to konkrétně,jako už nejednou.Jestliže končí na specce dítě s ADHD je to o pohodlnosti,to není nevzdělatelné dítě.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:34:50) Jasně,v našich poměrech je časté a oblíbené říct"nejde to".
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:37:13) Pawllo, promiň, ale nevíš, o čem mluvíš, nemůžeš udržet dané tempo výuky a naučit děti to, co by měly znát, kdyby ses u toho měla věnovat dítěti, které potřebuje opravdu hodně asistence. Jsme jen lidi. Prostě to tak je, přijď si to vyzkoušet.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:42:44) Buchlovanko,nevyjížděj na mě,pojď si zkusit moji práci,podobný argument,jakože žádný.Ber to z které strany chceš,dítě které má poruchu učení nebo ADHD nepatří na specku.Jinak jsou pedagogičtí asistenti,právě proto,aby se věnovali žákovi individuálně,ale o to nejde,jde o to,že to dítě nedostane tu šanci kolikrát už dopředu,ještě ho ani v té škole nevidí.
|
slepenina |
|
(27.5.2011 19:45:48) Bohužel pak končí mezi jinými, kteří dělají jen problémy, určitě tam nepatří.
|
|
Mlada |
|
(27.5.2011 19:51:21) Pawllo, ono ne vždy jsou pedagogičtí asistenti. Právě takováto podpora ze strany státu mi přijde naprosto zoufalá - dostatek prostředků na asistenty, ale i pomůcky, na prostor ve školách.
Jinak kolem sebe vidím široké spektrum. Učitele, kteří s dítětem pracují ať má či nemá papír a kteří tu podporu strašně potřebují, učitele, kteří hledí, aby vše bylo dobré papírově a jinak na vyčnívající kašlou, rodiče, kteří mají skutečnou snahu dítěti pomoci, rodiče, kteří si chodí vyřvávat úlevy, protože jejich dítě "má ten papír" (ale učit se víc nebude, proč taky).
Dítě, které má jen specifickou porouchu, nemá na speciální škole co dělat, to je bez debat. U nás vsi jsem jistá, že by ho tam nevzali. Speciální školu tu navštěvují děti s opravdu závažnými stupni postižení.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:57:39) Bohužel to vždy o penězích není,my jsme odešli ze školy,která se docela hezky vybavila na dotacích,učitelé dostali zaplaceno několik vzdělávacích programů o problematice a stejně katastrofální přístup,hlavně ze strany vedení školy a na to se navaluije to ostatní.Jo a i asistentky byly,tak kde je chyba?
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 20:00:11) Tak to je mi líto, jestli je to tak, máme tady jednu základku, která má asistenty, fuguje to dobře. Druhá to nevede. Musím se přiznat, že jsem malého napsala na tu první, protože vidím, že s ním budou problémy a věřím, že s tím budou umět pracovat. Ty dva starší jsem ale dala na tu druhou, protože vím, že tam prostě do nich víc nabuší...
|
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(27.5.2011 20:06:49) Pawllo, vím přesně jak to myslíš, taky jsme si takhle naběhli. Jasně, že je to hlavně v lidech. Já jsem přesvědčená, že spoustu věcí by mohl učitel vypozorovat sám a zvolit k dítěti jiný přístup i bez papírování v PPP, kde ti stejně nakonec nepomůžou. Problém nejspíš začíná už na fakultách, kde by se učitelé měli daleko víc zaměřovat na psychologii, obzvláště prvostupňoví učitelé, tam to není o odborných znalostech učiva, ale o schopnosti předávat vědomosti, zaujmout a najít k dítěti správnou cestu. Znovu zdůrazňuju, že píšu o učitelích prvního stupně, tam zatím vnímám problémy největší.
Já teď nechci házet všechny učitele do jednoho pytle, ale bohužel moje osobní špatné zkušenosti převyšují nad těmi dobrými.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 20:07:41) Ano i u mě převažují špatné zkušenosti a setkávám se s tím docela často,což už o něčem vypovídá.
|
*Aida* |
|
(27.5.2011 22:04:25) Pawlo, chybi zakony, chybi propracovany system, chybi skoleni. Neni na cem stavet, pokud k tomu neni legislativa. Kdybys mela zajem, muzu popsat, jak system funguje v Anglii (pro predstavu). Pokud nekam chcete psat, tak jenom si stezovat nestaci. Chce to mit pripravene navrhy reseni. Spolehat se, ze tam nahore neco vymyslej, je bohuzel naivni.
|
Pawlla |
|
(28.5.2011 5:26:56) Ano,buď tak hodná,už jsem Tě tady zmiňovala.Nejde ani tak o stížnost,ale popsat různé příběhy z praxe,která se tolik liší od teorie,protože tohle většina lidí neví.Já když jsem se kdysi rozhodovala,kam dám svého syna do školy,paní z SPC mi předestřela takové možnosti a vize,že jsem zírala a děkovala bohu,že žiju v této době,bohužel během krátké doby jsem spadla na ústa a zjistila,že to co je na papíře,není v žádném případě realita.A jště tady napíšu jednu věc,synova diagnoza mě hodně změnila,ne diagnoza samotná,s tím jsem se myslím smířila,přesto,že podle mě to taky tak nemuselo dopadnout,ale nejvíc mě změnil každodenní boj za své dítě.Já jsem dva roky v kuse chodila do školy ve stresu,dvy roky jsem neslyšela kladné slovo,třeba hloupost,že namaloval hezký obrázek,jen negativa.Stála za mnou celá rodina,ale z odborníků,ani slavného SPC nikdo a to mě hodně změnilo,hodně jsem se zatvrdila,neříkám,že je to dobře,ale jinak to nejde,protože jinak vás ten systém semele.A jsou tady lidi,kteří na tomhle vydělávají a děti,které na to dolácejí,dovedu pochopit,když integraci nezvládne škola,která nedostane asistenta a dítě dají do třídy 30 dětí,i když v tom případě by neměli integrovat,ale pochopím.Ale pokud škola nabere x autistů,dostane všechno,dotace,asistenty,školení a dneska jsou všichni na speckách,tak je asi něco špatně.
|
Pawlla |
|
(28.5.2011 5:44:51) Budu celý den v práci,večer Ti pošlu email a uvidíme co by se dalo použít.
|
|
*Aida* |
|
(28.5.2011 10:34:18) Pawlo, pokusim se popsat to nejak zjednodusene. Deti, ktere maji nejaky specificky problem, se deli do 3 kategorii a jsou podle toho umisteny do ruznych skolnich ""planu"". Kazda skola dostava od statu dany rozpocet primo pro deti se specifickymi potrebami. 1. School Action Plan Tady jsou deti, ktere maji nejaky mensi problem (nestihaji ucivo, jejich prvnim jazykem neni jazyk dane zeme a nemluvi jim, nektere dys poruchy). Skola tento problem zvlada v ramci vyuky sama, deti maji ruzne male skupinky, kam dochazi atd. 2. School Action Plan Plus Tady jsou deti, ktere uz maji nejaky vetsi problem (spadaji sem treba deti s ADHD, AS, nektere autisticke deti). U techto deti jsou do pece zapojeni odbornici, kteri nesidli primo ve skole (logopedie, psycholog...). Tyto deti mohou mit i asistenta na par hodin tydne. Tyto dve kategorie deti dotuje skola ze sveho rozpoctu.
3. Statement of Special Educational Needs Tohle je papir o nekolika strankach, je pravne platny, jeho dodrzovani je chranene zakonem. Vydava se pro deti, ktere vyuku nezvladaji a potrebuji asistenta na minimalne 15 hodin tydne. ""Skolsky urad MUSI identifikovat a RADNE POSOUDIT deti, za ktere je zodpovedny a ktere maji specificke potreby a ktere pravdepodobne budou potrebovat Statement."" (Education Act 1996, Section 321 and 323) Na vydani Statementu je legalni ""procedura"". Zazadat si o posudek muze skola (skolka), rodice, lekar... Skolsky urad MUSI odpovedet, zda posudek budou delat (pokud ne, zadatel se muze odvolat). Urad si pak vyzada posudek od skoly (skolky), rodicu, lekare a vsech odborniku pracujicich s ditetem ci takovych, kteri v pripade stejne diagnozy ditete s jinymi detmi pracuji. Vse se pak shromazdi a posuzuje. Na vsechno jsou dane casove limity. Urad pak vyda ten Statement (provizorne), rozdeleny do nekolika casti. Hlavni casti jsou potreby ditete a jak je skola musi zajistit. Jmenovany je vzdy reditel(ka) skoly jako clovek pravne zodpovedny za dodrzovani Statementu. Rodice maji moznost pozadovat dalsi zmeny, ktere urad opet musi posoudit, nez vyda Statement oficialni. Cele to trva cca 6 mesicu, zalezi, jestli se kde rodice s uradem neshodnou a odvolavaji se. Deti, ktere maji Statement, prinasi skole svuj vlastni ""balik penez"", tyto penize jsou urceny pro toto dite. Ale skolam byla pred nekolika lety dana pravomoc utratit tyto penize tak, jak nejlepe vyhovuje diteti a skole. To u nas napriklad znamenalo, ze muj syn pak nemel asistenta jen sam pro sebe na par hodin denne, ale delil se o asistenta s dalsim klukem ve tride (ktery tez ma Statement). Ovsem asistent tam pak mohl zustat jeden a po celou dobu vyucovani. Spokojenost na vsech stranach.
|
*Aida* |
|
(28.5.2011 10:57:10) Statement ma nekolik casti. Budu uvadet priklady (ne cely Statement, to je moc dlouhy) toho, co mam doma, tedy Statement pro autisticke dite. I. Uvod Jmeno ditete Jmena rodicu Adresa Narodnost...
II. SPECIFICKE POTREBY Sami je srdecne dite s diagnozou Autismu, spojenych socialne-komunikacnich problemu, ma stale problemy s reci a ODD.
Komunikace: V mluvenem jazyce pouziva zakladni slova, mluvi v kratkych vetach, vetsinou gramaticky spravne. Rad si povida o vecech, ktere zajimaji jeho. Casto klade otazky, ktere ovsem nemusi byt vubec vhodne k tematu hovoru. Nezvlada odpovidat na slozitejsi otazky k tematu.... Obcas ma problem odpovidat na jednoduche otazky, protoze se jeste pred dokoncenim otazky rozhodne, co odpovi. Sami potrebuje extra cas na to, aby si zorganizoval myslenky. Recene bere vzdy doslova.
Zpusoby uceni: Tady nasleduje detailni popis toho, co zvlada a jakym zpusobem, napr Sami nerad pise sam od sebe. Kreativni psani nezvlada. Dokaze psat ve vetach s interpunkci a delit text do paragrafu.... Tenhle paragraf je hoodne dlouhy.
Osobni, Emocionalni a Socialni: Sami casto pouziva nevhodny ton hlasu, potrebuje caste upozornovani, aby toto nedelal. Pokud ho nekdo usmernuje, casto je z toho rozcileny. Toto casto vede k tomu, ze odmita spolupracovat a komunikovat. Casto se nevhodne smeje chovani spoluzaku a pokud se oni chovaji nevhodne, muze to u nej vyustit az v hysterii. O prestavkach ma casto problem, protoze pokud dojde k nejakemu incidentu, nedokaze toto prekonat a casto pak tyto scenare prinasi zpet do vyucovani.
Fyzicke, Vjemove a Lekarske: Sami udelal velky pokrok v oblasti jemne motoriky, obzvlaste od te doby, co hraje na kytaru. Jeho psani se hodne zlepsilo jak ve velikosti, tak v prezentaci. Rad sije a chodi na psani na pocitaci.
|
*Aida* |
|
(28.5.2011 11:24:22) Postupne to posilam, aby mi to nahodou nezmizelo. PART III 1 Cile Sami potrebuje;
a) podilet se plne ve vsech oblastech osnov b) rozvijet expresivni a receptivni jazykove znalosti c) rozvijet jeho socialni komunikaci a dovednost ve cteni socialnich situaci d) dale rozvijet literarni dovednosti e) dale rozvijet matematicke dovednosti f) rozvijet udrzovani pozornosti a dovednost poslouchat (prijimat slysene) g) rozvijet IT dovednosti a schopnosti aplikovane na cele skolni osnovy ......je to az do m)
2 Skola, zajistovani techto cilu
Sami by mel chodit do bezne (mainstream) skoly, ktera mu zajisti:
a) 12 a 1/2 hodiny Asistenta v dobe vyucovani, ktery bude asistovat uciteli a zajisti implementaci Individualniho Ucebniho Planu, pod vedenim SENCO (Special Educational Needs Co-ordinator, clovek, ktery ma na starosti vsechny deti se specifickymi potrebami a ktery se nachazi v kazde skole)
b) 7 a 1/2 hodiny supervize pri obede (mysleno obed plus prestavka)
c) pestry a balncovany skolni program, vcetne Statnich Skolnich Osnov, s metodami, pristupem a zdroji diferencovanymi tak, aby pokryly jeho potreby, zajistujice pritom postupne zobtiznovani a consolidaci
d) podporu skupiny vyskolenych a zkusenych pracovniku skoly takovou, aby bylo docileno nejlepsich moznych vysledku
e) denni program jazyka a komunikace pod vedenim logopeda, implementovany skolnimi zamestnanci ve spolupraci s rodici a dalsimi odborniky
f) visualni podpora k tomu, aby pochopil ucivo, napr podpora pri zmenach tridnich rutin
.....opet je tam toho hodne
MONITOROVANI Individualni Ucebni Plan (presny popis co tam musi byt). Samiho progres oproti dohodnutym dosazitelnym cilum bude pravidelne monitorovan relevantnim skolnim zamestnancem. Minimalne jednou za term (ty jsou 3 za rok) bude IUP aktualizovan v konzultaci s rodici a vsemi zamestnanci skoly, kteri se Samim pracuji. On sam by mel byt zahrnut ve zhodnocovani sveho planu a tez v tom, jake dalsi cile by mely byt urceny.
SKOLA: Adresa skoly a jmeno reditele
POTREBY NETYKAJICI SE VZDELAVANI Sami je na vegetarianske, bezmlecne diete.
OPATRENI NETYKAJICI SE VZDELAVANI Sami potrebuje monitorovani a zajistovani adekvatni lekarske pece, vcetne doporuceni od Klinickeho Psychologa, Dietologa a Pediatra.
Appendix: Rady, kterych se dostalo Skolskemu Uradu od posledniho vydaneho Statementu: Skolni Kazdorocni Revize Statementu
|
*Aida* |
|
(28.5.2011 11:29:55) Ten Statement se dle zakona musi kazdorocne obnovovat. Tedy na konci skolniho roku si sednou zakonem dani lide (rodice, SENCO, ucitel/ka, jednou za 3 roky tusim i skolni psycholog) a dalsi relevantni odbornici a cely Statement se projde a udelaji se potrebne zmeny. Na dalsi skolni rok se pak vyda novy Statement.
Narychlo jsem to prekladal z anglictiny, takze pokud neco neni srozumitelne, tak dejte vedet. Funguju bud v cestine nebo anglictine, ale jelikoz jsem se jazyk naucila az tady, tak zadne spojitosti proste nemam a preklady mi delaji celkem problem.
Osobne muzu rict, ze popis na moje dite sedi, se Statementem jsem spokojena. Taky uz je to jeho 6ty Statement, takze je radne vypilovany.
Dokud v CR nebude fungovat neco podobneho, co je pravne vymahatelne, tak to bude vypadat tak, jak to vypada ted.
|
Pawlla |
|
(29.5.2011 5:11:16) Děkuji moc za obsáhlý příspěvek a doufám,že si to přečetli všichni,kteří vědí dopředu,že to nejde a já nevím o čem mluvím.Uvědomuju si samozřejmě,že finančně je naše společnost úplně jinde a o penězích to taky je,ale měli bychom jít aspoň tímhle směrem,ne opačným.
|
slepenina |
|
(29.5.2011 10:15:47) Také si myslím, že by se to mohlo ubírat takto. tady je to spíš asi vše o penězích, ale když pak člověk vidí jak někteří učitelé mají dvě hodiny volno a opravují si sešity tak by mohli věnovat péči právě takovým dětem. Vše by se dalo skloubit a pokud vím tak škola pak i díky integraci určitého dítěte dostává větší příspěvek na jeho péči a i pomůcky, bývá pak i třída naplněná i když je tam míň dětí. Nevím už přesně jak to bylo, ale vím, že u dcery v první třídě bylo jen 11 dětí a byla ta třída braná jako plná a podle toho dostávala škola příděl peněz.
|
Zufi. |
|
(29.5.2011 18:10:40) Slepenino, možná tomu nerozumím, ale podle tebe by učitelé ve volných hodinách měli dělat asistenty?
|
slepenina |
|
(29.5.2011 18:19:08) Je to jedna z možností a ohledně těch ped. asistentů jsem i četla, že by se měli využívat třeba vychovatelky v družinách. Ono jde spíš o to, že opravdu některé ty děti potřebují tu ped. asistenci třeba jen na matematiku a češtinu což je tak dvě hodiny denně.
|
Mlada |
|
(29.5.2011 18:25:06) Sleepenino, ale i ty dvě hodiny denně se musí těm lidem zaplatit. Učitel nemá hodinu volnou - jakože nemá co dělat, jen v tu dobu nemá přímou vyučovací povinnost, oprava sešitů je práce nutná a je náplní toho času po - mimo vlastní(m) učení.
|
slepenina |
|
(29.5.2011 18:37:44) Určitě toho jsme si vědoma, já jen co jsme viděla tady ve škole, byla jsme tam každý den jak ráno tak v poledne. To samozřejmě jsme myslela tak, že by byli placení v té době jako ped. asistent. Konkrétně paní učitelka na matematiku chodila každý den na devátou a nebyla to důchodkyně. Já spíš hledám nějaké možnosti jak najít lidi na vykonávání té funkce na zkrácenou dobu, na tělocvik a jiné předměty tam ten asistent nemusí být spíš tak jsem to myslela.
|
slepenina |
|
(29.5.2011 18:40:06) Ohledně školství toho vím hodně, matka je učitelkou a i můj děda jím byl a tak v takovém prostředí jsem vyrůstala. Děda písemky opravoval zásadně doma, měl na to lepší klid než ve sborovně a to samé matka.
|
Mlada |
|
(29.5.2011 18:54:56) Také udělám hodně práce doma - ale nevyužít volnou hodinu je v podstatě plýtvání časem, který mohu věnovat své rodině.
|
slepenina |
|
(29.5.2011 18:58:28) To určitě máš pravdu a nevím jak učil děda, byl profesorem tělocviku a matematiky na gymnáziu, matka pro změnu zas první stupeň a tak to ve škole neměla žádnou volnou hodinu mezi vyučováním.
|
Pawlla |
|
(30.5.2011 7:02:13) Nevím,nemyslím si,že to je hlavní problém,jo pokud ten asistent není je to problém,ale on kolikrát je a stejně to krachne.Aida psala zajímavou věc,všechno je ošetřeno zákonem a ta škola i kraj musí být nakloněni integraci.U nás tohle není,takže pak jen stačí hledat důvody proč ne.A to není o asistentech a učitelkách,to je o celém systému,který není propracovaný.I ty školy se nijak nepřipravují,ony vědí a souhlasí s integrací a potom kolikrát vyjde najevo,že vůbec nevytvořili podmínky,nemají přístup atd.A nic z toho zřejmě nevěděli dopředu.A znovu opakuju,ne vždy je to o penězích,znám školy,které na tohle dostali hodně peněz a nepomohlo to.
|
slepenina |
|
(30.5.2011 8:26:16) To máš určitě pravdu, je asistent a nefunguje to, protože učitelé na to nejsou připraveni mít někoho ještě dospělého ve třídě. Také znám případ kdy asistent selhal takovým závažným způsobem, že by to bylo i na trestní stíhání, učitelé nedokázali se k tomu postavit čelem a z toho pak vyplynulo skoro bych řekla týrání toho dítěte.
|
Zufi. |
|
(30.5.2011 16:06:11) ,,protože učitelé na to nejsou připraveni mít někoho ještě dospělého ve třídě.,, Prosím tě, jak kdo a jak kde, nepaušalizuj. A autistickým chlapcem byla asistentka od 5. do 9., už je na gymplu. Celkově máme na škole v pěti třídách asistentky, já jsem zvyklá už dlouho.
|
Mlada |
|
(30.5.2011 16:44:37) Zufi, vy se máte.
|
slepenina |
|
(30.5.2011 16:49:52) Však já si nemyslím, že to je tak všude, ale jak dcera chodila do klasické školy tak první učitelka s tím asistentem neměla problém a pak v té páté dcera nemohla být s asistentem při vyučování a musela být ve stísněných podmínkách v kabinetu, tím myslím, že si ani nemohla pořádně připravit učení. Později ještě od učitelky kreslení jsem slyšela jak ji asistent u dívky po LMO velmi vadí.
|
Zufi. |
|
(30.5.2011 16:53:46) Aha.
|
|
Pawlla |
|
(31.5.2011 7:41:45) A to je ten problém,že to je o dobrovolnosti,jestli učitelka chce nebo nechce,jestli rodiče ostatních dětí chcou nebo nechcou,pořád se máme někoho ptát a proč?Problémy nepochází z toho,že nejsou peníze,ale z toho,že pořád tohle není pro nás přirozené a bereme to jako nějaký ústupek,že dítě s postižením může chodit do školy a to je špatně a to je ten rozdíl mezi integrací u nás a tím co psala Aida.
|
*Aida* |
|
(31.5.2011 9:05:39) Pawlo, pamatuju si, kdyz syn nastoupil do skoly. Neuimel mluvit a tak kdyz si chtel hrat s detma, tak sel ado nekoho trosku strcil, nebo bral deti za ruce. V zime si pak vynalezl dalsi vec a to, ze braldetem cepice z hlavy (byly mu 4 roky podotykam). Jedna maminka za mnou prisla, jestli bych mu nemohla rict, aby jejimu synovi nebral porad cepici. Tak jsem ji rekla, ze mu to vyridim, ale ze on to nechape, ze je postizeny. Matka koukala a citila se celkem trapne, hned se omlouvala, ze to nevedela. Dneska je klukum 10 let, jsou porad spolu ve tride a nekdy se nesnasej a jindy jsou nejvetsi kamosi (momentalne kamosi ) a s matkou jsem si zrovna minulej ctvrtek hezky pokecala u barbeque na nasem skolnim Mezinarodnim Vecirku. Ze by nekdo z rodicu rikal neco o tom, ze by muj syn snad nemel byt ve tride, to by tedy opravdu nikoho ani nenapadlo. Ono jim do toho taky nic neni. V synove rocniku je u nej ve tride on a jeste jeden kluk se Statementem a vedle ve tride taky dve deti. U dcery je jeden autisticky klucina u ni ve tride a vedle ve tride nikdo, takze to neni tak, ze by tridy byly plne postizenych deti zase.
|
Pawlla |
|
(31.5.2011 9:08:20) Aido,psala jsem Ti na mail,došel Ti?
|
|
|
|
|
Zufi. |
|
(30.5.2011 16:58:38) Majkaf, já vím, hlavně ty děti, ale počátky byly krušné, to nepopírám. Napíšu jednu příhodu, v páté (kam přešel malý autista) jsem učila vlastivědu, asistentka si odskočila na WC a bohužel chlapec /nemohl za to, to vím, byl tam nový a děti si zvykaly) dívce sedící před sebou sebral penál a začal házet tužky po všem, vzala jsem mu penál z ruky a on se rozčílil, vyskočil na židli a strašně křičel, děti zmkly, já ztuhla, opravdu ječel, naštěstí příběhla asistentka a laskavým slovem mu domluvila a šli se projít po chodbě, nevím, co bylo špatně a nevím, co bych tenkrát dělala... Stejný hošík v devítce při suplované angličtině zvedl na mě židli a to si dovoluji tvrdit, že vztahy jsme měly 5 len nadstandartní v mezích možností...
|
Zufi. |
|
(30.5.2011 17:00:09) let
A proč ji zvedl? Chtěla jsem, aby si zapsal slovíčka a on neměl zrovna sešit.
|
slepenina |
|
(30.5.2011 17:32:18) Bohužel to někdy u takových dětí je, tohle naštěstí dcera nedělá, ale nyní díky stresu ve škole si velmi poškrábala ruku, mám velké obavy jak to bude pokračovat dál. Vím jak jedna asistenstka si musí stále dávat na ruku plastovou láhev, chlapec ji neustále štípal, je také autista a nevidomý.
|
|
|
Mlada |
|
(30.5.2011 17:30:20) Zufi, ano, hlavně ty děti. U nás bude asistent první příští rok - zatím je spousta kolegyň ve fázi "proč" a "nechci".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mlada |
|
(29.5.2011 17:59:46) Pawlo, pokládám Aidin příspěvek za velmi užitečný. Ano, ráda bych, aby naše školství šlo tímto směrem - napadá mě jen, že bez peněz to opravdu nejde. O asistenta se žádá na krajském úřadě - a pak doufáš, že mu úřad zaplatí takový úvazek, jaký škola požaduje (nebo tedy musíš pátrat po nadacích či jiném financování), školní psycholog není zdaleka obvyklou součástí školy, dozor na obědě či o přestávce pro tyto žáky - kdo?. Snížený počet žáků ve třídě, pokud je tam znevýhodněné dítě? Dokonce na 11? Uff, to u nás té 26 členné třídě přijde jako utopie. Uznávám, že píšu z pozice toho, kdo je ochoten vzdělávat se a pracovat jinak - i s asistentem. A vím, že spousta kolegyň se takovýchto změn obává, nechce si jim do toho, je to pro ně práce navíc. Ale kdo ví, zda s větší podporou by nezvládaly snáz.
|
slepenina |
|
(29.5.2011 18:17:10) Majkaf, to přesně je o penězích a nejsou všichni učitelé vstřícní k ped. asistenci. Ono spíš u mé dcery to bylo tak, že všeobecně bylo míň žáků v té době a otvírala se jen jedna první třída, nyní jsou tam už dvě plně naplněné, tak to nějak šlo. Ovšem když bylo napsáno z PPP nebo SPC, že se ji mají kupovat speciální pomůcky z těch peněz co dostávají víc díky její integraci tak to bylo tak, že já kupovala bzučák na dlouhé samouhlásky, různé podpůrné knížky na čtení pro dislektiky. Učitelka ovšem bezvadná a i ona chtěla toho asistenta a nedělalo ji to problém, že by ho tam při vyučování měla. Na kraj jsem i psala a stejně ho dcera nedostala a nyní psycholožka u které jsem byly tak byla zděšená jak je to vůbec možné, dcera má napsáno, že je normálně vzdělatelná, jen potřebuje právě takovou oporu v pobídkách k činnosti, případně dovysvětlit co nepochopila při normálním vyučování, tohle vše jsem musela suplovat já, paní učitelka se zaměřila spíš jen pak na postřehování a nějaký krátký diktát. Tohle téma bylo založeno na základě toho, aby další děti co jsou malé a ještě se jich to netýká byly nějak už na tom líp, než naše dítka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
slepenina |
|
(27.5.2011 19:58:55) Je to také o penězích, dcera měla doporučeného ped. asistenta od první třídy a nedostala ho a tak po domluvě s paní učitelkou jsme ji učila doma s požehnáním PPP. Od třetí se snažila vše nějak opět tedy s velkou domácí přípravou zvládnout sama a pak jsme i napsala na kraj a bylo mi odpovězeno, že na dceru nezbyly peníze. V páté jsem si platila osobní asistenci na ČJ, která vykonávala tu padagogickou, nemohla být ve třídě, protože učitelům to vadilo. Pak jsem i slyšela od jiných, že ta ped. asistentka co byla u té dívky na vozíčku jim hodně vadila. Navrhovala sjem ředitelce, že bych tu ped. asistenci dělala dceři já, odpověď moc by jsi viděla učitelům pod prsty a to je spolužačka a velká kamarádka.
|
|
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 20:01:45) Pawllo, já ale tvoji práci nezpochybňuji a neříkám ti, jak to dělat jinak a líp. Jinak, co vlastně děláš? Něco o péči o handicapované? Nevím.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 20:06:48) Ano pracuju s lidmi s mentálním postižením,ale moje reakce byla na větu"pojď si to zkusit"na to jsem docela alergická.Je fakt,že učit není lehké,ale to neznamená,že nemůžeme oprávněně kritizovat.Další věc pak je,že podle mě je špatný celý systém tzv."integrace",který nikdo nepropracoval a teď se v tom všichni plácají,takže to není jen o učitelích,jako všechno jde od shora.
|
|
|
|
|
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:35:59) Jistě jde integrovat dítě na vozíčku, měli jsme, pomáhali spolužáci a kluk, co byl u nás na náhradní vojenské službě. Ale k určitým typům postižení už potřebuješ minimálně asistenta. To už je problém, který škola samotná těžko řeší, když na to nejsou prostředky.
|
|
slepenina |
|
(27.5.2011 19:40:50) Přesně tak a i to mi řekla psycholožka.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:45:20) Ano,protože je to pravda,jen u nás to málokdo chce slyšet.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(27.5.2011 19:56:22) Náš školský systém ustrnul v polovině minulého století. Současná generace dětí se posunula jinam, jsou jiné, než jsme byli my, jsou daleko větší individuality, ale naše a minulá generace si to jen těžko uvědomuje. Nemají to s námi lehké naše děti .
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:58:52) Jedůvko, houby, děti jsou pořád stejné, jen my si z nich děláme polobohy a rozmazlujeme je.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(27.5.2011 20:10:04) No jo, Buchlovanko, čekala jsem, že něco podobného napíšeš. Děti JSOU obecně jiné.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 20:10:57) To je názor proti názoru. Ano, jsou jiné, ale děláme to my výchovou.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(27.5.2011 20:27:18) Je to vývojem lidstva jako takového, my jsme jím ovlivnění taky, tudíž i naše výchova, to je ale jen jeden aspekt. Dětí různě vybočujících z jakési normy, která nám byla vštěpovaná, je daleko víc, často ve spojení s průměrnou i nadprůměrnou inteligencí. Když děti obecně pozoruju, co zvládají, čím se zabývají, říkám si, co jsem dělala v jejich věku já? Jaké jsem měla starosti? Dovolím si říct, že nejsem žádný blbec, ale třeba otázky typu "co je ve vesmíru, proč jsme na světě, jak vznikl život, co je po smrti" jsem si začala klást o pěkných pár let později, než naše děti. Nemůžu si pomoct, ale dnešní děti jsou jiné.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 20:28:01) Nevím, já jsem si je kladla tak od čtyř let.
|
|
|
|
štěpánkaa |
|
(27.5.2011 21:39:15) ale di ty, děti jsou pořád stejné. Mají jen jiné možnosti a jinou výchovu, než bylo běžné "za nás", takže jejich chování a vjiné vnější projevy se liší. a není pravda, že děti s problémy se mají hůře než před r. 1989, s tím fakt nemohu souhlasit (ale dnes to tu zatím nikdo nepsal). Na druhou stranu JE PRAVDA, že v ČR stojí pokusy o integraci za prd. Nikdo na ni není připraven, hlavně učitelé, ale i budovy, učebny, rodiče dětí bez problémů. Kupodivu nejlíp se s integrací vyrovnávají děti (jak ty "zdravé" tak ty, které mají problémy).
|
Pawlla |
|
(28.5.2011 5:14:52) "Kupodivu nejlíp se s integrací vyrovnávají děti (jak ty "zdravé" tak ty, které mají problémy)"
Štěpánko,souhlasím,taky mám takové zkušenosti,v dětech je problém málokdy a když,tak za tím zase stojí někdo dospělý.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(27.5.2011 19:35:08) A to je právě ten rozdíl ve smýšlení. Měly by se hledat cesty, jak to může jít a ne si říkat, to nejde. Ano, tak, je školský systém momentálně nastavený, je to velmi složité, protože podpora není systémová, je to jen na jednotlivcích, závislých (nejen) na financích.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:43:46) Já si taky myslím,že systém je špatný od základů a hlavně je to pohodlnější.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:18:06) Tak to je asi o regionu,tady u nás jsou rodiče spíš rádi,že vůbec dítě může na té škole být,nevím,ještě jsem se s tímhle nesetkala,neříkám,že se to nemůže stát,ale že by to byl rozšířený problém,to se mi nezdá.
|
|
|
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:09:10) Jinak, pokud jde o dceru, musím říct, že zatím nám jak základní škola, tak gymnázium vycházejí maximálně vstříc a její vada (je balbutik) je při hodnocení vždy zohledňována. Bojím se ovšem trošku doby, až přijde ústní maturita, i když na to je ještě moře let času.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:13:14) Prostě koktá. Někdy vůbec, někdy šíleně. Vyzkoušeli jsme vše možné, bez výsledku. A nemá to žádnou logiku. Koktá třeba doma, když je v klidu, veselá. Potom taky vznesla dotaz v kinosálu plném lidí, seděla úplně jinde než já, přiznám se, že jsem ji po hlase nepoznala, ona totiž ani jednou nekoktala, i když dotaz byl poměrně dlouhý. Ve škole na to při ústním zkoušení přihlížejí. A spolužáci si museli zvyknout. Jednoduché to holka ale nemá.
|
slepenina |
|
(27.5.2011 19:21:27) To určitě nemá jednoduché a je důležité, že je v takovém kolektivu který dokáže respektovat jeji problém. Měla jsme spolužáka co také při běžné řeči koktal a hrál na kytaru, zpíval a nebylo nic poznat.
|
Tvoje horší já |
|
(27.5.2011 19:25:34) Při zpěvu tento problém většinou mizí. Ale ani jsem o tom nechtěla mluvit. Trošku jsem se nechala vyprovokovat. O svých dětech totiž zásadně přemýšlím jako o zdravých a normálních, i když upřímně řečeno i zdravotní handicapy by se tam našly, běžně takové záležitosti neventiluji, příčí se to mé životní filizofii. Každý má nějaký ten nedostatek, ale to je normální a lidské.
|
slepenina |
|
(27.5.2011 19:29:56) Určitě máš pravdu, ale tady spíš se jedná ne o to jak kdo je postižený, ale jak se k nim chovají ve škole. Někde to funguje, ale bohužel ve více případech prostě ne a je potřeba to nějak změnit, vím, že mé dceři to nepomůže ale mohlo by dalším takovým dítkům to pomoct.
|
Pawlla |
|
(27.5.2011 19:30:40) Ano,tak to bylo myšleno.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|