Modřinka |
|
(12.1.2016 9:08:44) Jak já s tebou souhlasím! Celé dětství mi vtloukali do hlavy, že musím být nejlepší a žádný jiný výsledek nepřipadá v úvahu. Věškerá kreativita ubitá, dílo vždy muselo odpovídat vzoru, představě rodičů. Celou dospělost bojuji ve všech oblastech svého života s nesmyslnou ctižádostivostí, kroutím si ruce za záda, abych dětem ten obrázek nepřemalovala, aby to zahrál tak, jak já chci... Považuji se za oběť .-). A je šílené sledovat, jak můj bratr vychovává svého syna ve zcela stejném duchu- jednička nestačí, mohla být s hvězdičkou.
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 9:18:22) Modřinko,
jo, přesně tohle jsem měla na mysli.
|
|
Monty |
|
(12.1.2016 9:19:50) Modřinko, tak já třeba vidím rozdíl mezi tím, co si dělá člověk sám pro sebe čistě pro radost, a tím, co prezentuje na veřejnosti. Než něco odfláknout a pak se tím "chlubit", tak je lepší to nedělat vůbec. Což tedy nemyslím na tu holčičku, co psala dopis, té je deset a má na nějaké emocionální výlevy nárok, i když je to stylisticky slabé. Ona to nikde nezveřejňovala a k publikování to nebylo primárně určené. Není nic ostudného přiznat si, že na něco nemám, něco neumím nebo v tom "nejlepší" prostě nejsem. Na druhé straně kult průměrnosti taky nic moc.
|
Hr.ouda |
|
(12.1.2016 9:24:27) tohle už je kult podprůměrnosti
|
Monty |
|
(12.1.2016 9:29:59) Hroudo, tak ve srovnání s tím, jak loňští maturanti šíleli na "těžkou maturitou" z češtiny (která byla podle mne tak na úrovni devátý třídy) je to ještě prd. Já osobně bych obrozence s celou češtinou poslala do prdele, ale když už ji máme - čo sa dá robiť - tak mi ta degradace jazyka na něco, co vlastně není potřeba umět vadí celkem dost. Buď ráda, že nemáš Facebook.
|
|
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 9:29:47) ale většina lidí prostě JE průměrná - není lepší si to přiznat a naučit se s tím žít, než se prsit, jak je mi to málo (ale přitom dál podávat průměrný až podprůměrný výkony, protože na víc prostě nemám a není to žádná hanba)?
|
Monty |
|
(12.1.2016 9:32:31) Kudlo, ale vždyť to píšu. Zazpívat si falešně pro radost u táboráku je OK, ale lézt s tím do Superstar (pokud to tedy není záměrná provokace) už je trapas. Být průměrný není žádná ostuda, pokud si je toho člověk vědom a neprsí se, jaký je génius. Ona te sebereflexe má něco do sebe.
|
Alraune |
|
(12.1.2016 9:34:37) No, ale tahle kauze je ten táborák. V novinách je to jako kuriozita, ne na tabuli cit, že jo :)
|
Monty |
|
(12.1.2016 9:36:06) Alraune, psala jsem, že tím nemyslím tu holčičku. Ta to nepsala s úmyslem věšet to na sociální síť nebo s tím jít do literární soutěže.
|
. . |
|
(12.1.2016 9:41:41) Monty, teď nehodnotím nic a nikoho, jen se snažím věcně zrientovat: tobě tedy připadá nevhodné to umístění na fb matkou?
Já totiž prostředí fb prakticky neznám, ale je to tam teda nějak "vyšší úroveň" než tady třeba?
|
Monty |
|
(12.1.2016 9:44:10) Slupko, ne, proč? Já se k věšení dopisu kamkoli nevyjadřovala. Hrouda se v původním příspěvku ptala, jestli je to normální vyjadřování desetiletých, podle mého je to po stránce slohu bída. Chyby a úpravu nehodnotím, je to psané v rychlosti. Ale nedělám si iluze, že by na tom většina desetiletých byla nějak výrazně líp. Už jsem viděla vyvěšené mnohem horší věci. Píšu teď čistě o té "snaze po dokonalosti".
|
. . |
|
(12.1.2016 9:48:53) Monty aha, jsem se v těch vláknech ztratila.
Jak se stavíš třeba k tomu jazyku - má člověk "nárok" snažit se mluvit s cizincem jeho jazykem, i když hodně špatně, nebo je vhodnější držet pusu?
|
Monty |
|
(12.1.2016 9:52:49) Slupko, tak já jsem z těch, co mluví i špatně a nikdy jsem s tím neměla problém. Ani ti cizinci ho nikdy neměli. Na tiskové konferenci bych si vzala samozřejmě tlumočníka, ale v normálním mezilidským styku mi to nepřijde nijak závadný. Zrovna minulý týden jsem tu měla návštěvu, Němce a Rusku, Němec neumí rusky, Ruska neumí německy (tvrdí, že rozumí, ale nemluví). Přepínat mezi dvěma jazyky při normálním hovoru u stolu v hospodě je celkem náročný, samozřejmě jsem se občas omluvila nebo požádala o radu, ale že bych mlčela jen proto, že si nevzpomenu, jak se řekne rusky "umělá hmota", to ne.
|
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 9:58:12) slupko...nejsem Monty, ale mam na to vlastni nazor. Ja si polozim otazku, jak dobre ovlada cizinec muj jazyk, a pokud vubec a my si chceme popovidat, ci si neco sdelit ci dostat nejakou informaci, pouziju ten jeho, ac v mem podani je ten jazyk nedokonaly. Nakonec jsme nadseni oba, ze jsme dosli k cili /predani informace/ a cizinec zatim vzdy ocenil mou jazykovou znalost. Pokud on muj jazyk catecne ovlada a chce ho pouzit, necham ho a jsem rada za jeho znalosti, za ktere ho patricne pochvalim. Kdybych uvazovala ve smyslu...mluvim, ale teprv, az bude jazyk dokonaly, tak se zrejme nedomluvim nikde. On se tim jazyk i dobre uci. Rozvijis ho dal, ten co ten jazyk umi te opravi a ty se uci a ucis....
|
Monty |
|
(12.1.2016 10:07:40) Anni, jo, mám na to stejný názor. A vzhledem k tomu, že jen málo cizinců mluví česky, používám jejich jazyk nebo nějaký jiný cizí, který dotyčný ovládá. Kromě Slováků tedy, ti z nějakého důvodu nemají rádi, když s nimi Češi mluví slovensky. Mně se třeba dost plete ruština s polštinou, prostě mi nějaké slovo nebo obrat naskočí první polsky a rusky ho nemůžu v hlavě vyhrabat, a kupodivu mne za to ještě žádný Rus nepraštil. Možná by to opačně bylo horší.
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:15:15) Monty...jo slovanske jazyky. Polsky, rusky, pak dole byvala Jugoslavie..to znam. Ja to v posledni dobe zaznamenala u romanskych jazyku. Ve skole jsem mela franinu, pak jsem se naucila portugalsky a nasledne italsky a rozumim a znam dost slov i ze spanelstiny...a jak to nepouzivam, mluvila jsem naposledy s Italem a par slov bylo spanelsky...ale kdyz ony jsou ty odlisnosti nekdy v radu jednoho pismenka ci vyslovnosti...takze jsme to spolu cele probrali. Me vzdycky tvrva nejakou chvili, nez se do jednoho jazyka uplne vziju...dle me uplne normalni...
|
|
|
. . |
|
(12.1.2016 10:11:15) Anni i Monty: fajn. Takže raději mluvit a dosáhnout cíle (předat si informace, pobavit se), než se snažit o dokonalost a není-li, pak neprezentovat raději nic.
V zásadě jde tedy o to, v jaké situaci je výkon prezentován. Pokud jde o přehlídku talentů, je blbost tam lézt s něčím průměrným, to je jasný. Pokud jde o neformální setkávání, fb, dělníky u vánočního stromu atd..., je možné se vytasit i s poněkud nedokonalým dílem.
Souhlasíte, nebo jak?
|
Monty |
|
(12.1.2016 10:14:20) Slupko, zhruba tak. Na druhé straně, jakkoli neformální sdělení s pěti hrubkami v jedné větě o pěti slovech (vůbec teď nemyslím dopis té holčičky!) mi o dotyčném říká něco, co není zrovna lichotivé.
|
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:19:00) slupko...no jo, ale on nas pri tom rozvovoru nikdo nesleduje, natoz zadny dav. Ten by si treba na nasich jazykovych znalostech smlsnul. Ale jinak si myslim, ze mam na celou vec stejny nazor jako Monty. Je to dite, nejaky projev a emoce, ale obsahove mi to prijde slabsi. Me 9ti lete dite se vyjadruje /pisemne/, ac v rychlosti, jinak.
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 10:22:43) Anni,
proč máš pořád potřebu opakovat, že TVÉ dítě je teda rozhodně LEPŠÍ?
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:23:24) protoze souhlasim s Monty...prijde mi to obsahove slabsi, neb soudim podle sveho ditete.
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:25:58) as..zrovna predevcirem psalo me dite cosi cesky a gramaticky spravne. Pise i v nemcine gramticky spravne. Taktez i obsahove. A rozvite uvahy. Tudiz beru v potaz holcicku na jazykove skole. Srovnavam dve stejne deti. Ac teda nase mala je o rok mladsi. Nic vic, nic min.
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 10:28:43) Ale kde tato slečna nepsala gramaticky správně?
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:30:11) Kudlo...ale ja pisu...obsahove slabsi.
|
|
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:29:45) mrakova...tady vidim problem. Ja sve dite hodnotim jako normalni dite, co prospiva dobre ve skole bez velkeho snazeni. To neni nadprumerne dite, to je dle me standart. Nadane ho mam umelecky /malovani, tvoreni/.
|
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 10:31:56) Anni, nesrovnáváš, protože je asi rozdíl, když má někdo otce Němce a část doby žije v Německu (bude mít spoustu věcí "zadarmo" a bude v nich lepší, zatímco Čechovi, kterej se to učí od píky, to dá mnohem víc práce) .
Navíc mi Tvoje potřeba "nacpat" svého malého génia do každého druhého příspěvku stylem "podívejte se, jak to moje dítě je dobrý oproti tomu druhýmu chudáčkovi" připadá poněkud úsměvná...
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:36:36) Kudlo...genia z Meho ditete delas ty. Ja mam doma standart.
|
JaninaH |
|
(12.1.2016 10:40:59) Anni, ehm, správně je "standard".
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:51:12) Janino, ja vim. Ale me tak blbne PC, ze jsem vubec rada, ze vam neco odeslu, natoz abych to stihla opravit /kdyz tam vlezu, uz nekdo prispel a tak to nejde, navic mi to porad provadi nejakou zvlastni upravu slov, takze opravuju automaticky uz, neb se to prehazuje na zu a jine dalsi mnamky/. Prave jsem ho zase restartovala.
|
. . |
|
(12.1.2016 11:09:40) Anni, ovšem standart není překlep, D a T je na všech klávesnicích dost jinde, máš to v několika příspěvcích, tvůj standard je prostě psát standard s T
Tvoje holčička je asi opravdu standartní - tedy vhodná k vyvěšování (např. na fb),
protože by napsala narozdíl od tebe a mnoha standardních holčiček opravdu standardní s D za všech okolností, a to i kdyby jen házela v rychlosti a emocích dělníkům svůj výkřik na papír, aby to měli písemně.
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 11:35:23) Slupko...holcicku nikde nevyvesuju, ani nemam fb. A holcicka by to opravdu napsala spravne, zrovna tohle slovo se ucila ve skole. Hele, me je jedno, jak tu pisu. Co muzu nasledne opravim, co ne, je mi jaksi sumak. Ale uklidnim te. Z cj jsem maturovala za 2 a co se tyce psaneho projevu rucniho, tak tam chyby nemam. Kdyz neco napisu, hned poznam, ze mi to nesedi a opravim to. A kvuli zdejsi diskusi si opravdu nebudu instalovat opravu pisma v cestine. Me staci, ze tu mam nastavenou tu nemcinu. Ac teda opravuje to divne, v nemecku se taky pise standard. Ale az napisu neco pod svym jmenem, co se nekde vyvesi pro verejnost, ver, ze tam chyby nebudou.
|
. . |
|
(12.1.2016 11:41:18) Anni, ale o to právě jde, je ti šumák, jak tu píšeš, a tedy jsou chyby. Standardně. Když to budeš psát k vyvěšení na veřejnosti, dáš si pozor.
Standardní desetileté dítě předpokládám postupuje obdobně. Kdežto standartní dítě píše rovnou tak, aby se to dalo vyvěsit.
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 11:49:34) slupko, ale chapes, ze ja pisu, ze me to prijde na 10tilete dite co se tyka obsahu slabsi? Chapes co to znamena? Me by nevadila ani ta chyba, kdyby tam nejaka byla-ja bych ceskou gramatiku predelala zu davno, kdyby to slo / a at to klidne pise pod svym jmenem a matka ji to vyvesi na fb/, ja jen pisu, ze je to obsahove slabsi.
A taky me teda rozesmalo, ze kdyz nekdo napise, ze je to obsahove slabsi, tak se dozvi, ze sam pise s chybama a co si to vubec dovoluje neco takoveho hodnotit. To je snad uplne o necem jinem.
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 12:11:53) a co to znamená v této souvislostí "obsahově slabší"?
Podstatné věci (právě nám před okny kácejí stromeček a mně moc záleží na tom, aby tam ještě chvíli zůstal, a jsem ochotna za to i něco poskytnout) tam byly všecky.
Co dalšího by tam mělo být, aby to bylo "obsahově silnější"?
|
|
. . |
|
(12.1.2016 13:42:04) Anni, "obsahově slabší"
(pokud to tak je, ale myslím, že vzhledem k účelu je to téměř dokonalé )
je dle mého stejný důsledek psaní v rychlosti, bez ambicí to někde vyvěšovat, jako gramatické chyby.
Není to něčem úplně jiném. Však naše diskuzní příspěvky tady taky nejsou obsahově zrovna vytříbené, což je samozřejmě tím, že se s tím tu nikdo nes... tebe nevyjímaje. Ovšem dát za příklad rychlého neopravovaného a nepříliš promyšleného psaní gramatické chyby je daleko snazší, než rozebírat obsahovou nedostatečnost - to bychom se nedostali v debatě již vůbec nikam.
|
Monty |
|
(12.1.2016 13:51:30) Slupko, gramatické chyby nemá člověk dělat ani v rychlosti. Napsat v sebevětší rychlosti na lísteček "PŘÝDU HNET" pokládám u člověka s dokončeným středoškolským - neřku-li vysokoškolským - vzděláním za hodně velký průser. A nerada bych tu teď četla x příspěvků o dyslekticích a dysgraficích, těch rozhodně není v populaci tolik, aby to bylo směroplatné.
|
susu. |
|
(12.1.2016 14:16:04) Monty, myslím, že běžnou gramatiku zvládám na slušné úrovni a i já občas naklepnu nebo napíšu chybu, zvláště v rychlosti, stačí se trochu zamyslet nad obsahem nebo něčím jiným. Dodnes jsem nezapomněla, jak jsem napsala, že jsme měli "rýžy". Úplně mě bolí, když to vidím, ale stejně mi to v ten moment uteklo.
|
|
. . |
|
(12.1.2016 14:16:47) Monty, v tom s tebou souhlasím. EDIT: jen tedy ty dys- poruchy, byť třeba v mírné formě, jsou daleko častější, než ty připouštíš, a hodně lidí relativně neporušených na tu gramatiku fakt není - asi jako nemaj všichni hudební sluch. Nenačtou to, nenatrénují... bez enormního úsilí, které jim nestojí za to.
A dodádávám, že zautomatizovat gramatiku, a psát tak i v rychlosti správně je jednodušší, než psát skvěle obsahově. Navíc "obsahově na úrovni" je již částečně závislé i na hodnotiteli, tedy obsah je poněkud nespolehlivá kategorie dokonalosti.
Přesto někdo ani tu gramatiku nemá tak nacvičenou, předvádí to tu (nemyslím překlepy, vynechávky apod.), a tímto nestylem píše o nízké obsahové úrovni jiného projevu.
Dle mého je to podobné - skoro každý potřebuje nad něčím, co bude vystavovat, trochu přemýšlet, opravit si to, přestylizovat, doplnit argumentaci... Pokud Anni tvrdí, že standardní 10ti leté dítě se projevuje spontánně písemně lépe, než zde prezentovaný kousek, tak je dle mého mimo, zřejmě proto, že má standartní dítě a nikoli standardní
|
Rodinová |
|
(12.1.2016 14:19:29) Nejlip se gramatika nacvici, kdyz se hodne cte. A kdyz se hodne cte, tak to vetsinou taky napomaha stylu a obsahu, nejen forme ...
|
. . |
|
(12.1.2016 14:25:09) Rodinová jo, ale přesto jsou lidi (bez diagnózy, zvlášť u těch starších se to již asi nedozvíme, zda maj poruchu), kteří hodně celý život čtou, a píšou obsahově a stylisticky velmi slušně, ovšem s gramatickými chybami.
|
Rodinová |
|
(12.1.2016 14:27:28) Slupko, tomu moc neverim. Nebo aspon ja takovy neznam, podle me se to spolu proste vaze. Váže...měla bych psát s háčkama, já vím ...
|
Chloé |
|
(12.1.2016 14:28:54) Ja takovou znam. Kamaradka, knihomol. Pise hezky, obsahove i stylisticky zajimave. Ale naseka do toho hrubice jako kr.va.
|
Rodinová |
|
(12.1.2016 14:30:44) Aha, to ale nechapu, kdyz jses knihomol, tak tu spravnou podobu slov mas preci z textu zazranou do mozku. Interpunkci bych jeste chapala, ale hrubky jako takovy ...
|
Alraune |
|
(12.1.2016 14:31:56) U někoho to prostě nefunguje. Já naopak si už nepamatuju ze školy nic, ale špatně napsané slovo je mi prostě divné. Nechám ruku psát, ona sama ví, jak je to správně :D
|
Rodinová |
|
(12.1.2016 14:32:54) Tak to presne myslim, Alraune, kdyz ctu, tak tu podobu slov znam.
|
|
Chloé |
|
(12.1.2016 14:34:36) Ja uz ziju moc dlouho v cizine, tak nekdy musim zagooglit. Hlavne ve vecech, ktere se reknou stejne a napisou jinak. Treba Silvestr a Sylvestre. Byla bych asi schopna v cestine napsat, co budete delat na Sylvestra
|
. . |
|
(12.1.2016 14:41:40) Chloé, tak u slov, která v různých řečech znějíí stejně a jinak se píšou je to jasný.
|
|
Monty |
|
(12.1.2016 14:44:03) Chloé, Sylvestr s tvrdým y se psával i v češtině, jako jméno. To zas tak hrozná hrubka není.
|
|
|
|
. . |
|
(12.1.2016 14:33:38) Rodinová, taky to moc nechápu, ale asi tu gramatiku při četbě nějak nevnímaj, nebo co. Opravdu si to vysvětluju jako ten hudební sluch - já se taky nenaučím zpívat čistě jen proto, že poslouchám spoustu čisté muziky
|
|
Slonisko |
|
(12.1.2016 14:43:02) Rodinová, hlásím se, to jsem přesně já. Do teď si pamatuju, jak mě naši nadávali že furt něco čtu a pak do diktátu klidně napíšu "vydět". Já když čtu, tak ty jednotlivý slova prostě nevnímám, vidím před sebou ten děj. A slohy mi teda nikdy nešly, z maturitní písemku jsem dokonce měla 4 a diplomka na VŠ byla utrpení. Teď už teda většinou i/y zvládám, ale mně/mě si musím furt zdůvodňovat - prostě to nevidim. A velký písmena a čárky ve větách pro mě prostě nemaj žádnou logiku a sloužej jen k exhibici gramatických šťouralů.
|
Rodinová |
|
(12.1.2016 15:28:37) Slonisko, a tebe to "vydet" neprasti do oka, uz jak ho pises?
|
Slonisko |
|
(12.1.2016 15:43:01) Rodinová, když ho píšu tak ne, musím se k tomu vrátit s aspoň malým časovým odstupem.(A psacím už vůbec ne, to nakoukaný nemám.) A dost často je to i potom tak, že vím, že je něco špatně v tý konkrétní větě, ale přesně lokalizovat chybu je docela práce - to se mi teda stává hlavně v angličtině. Ale časem se to tak nějak lepší, to "vydět" je příklad ze ZŠ, teď si na to dávám pozor.
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.1.2016 15:05:35) může mít nějakou dys.
|
|
|
. . |
|
(12.1.2016 14:31:31) Já takový znám. Bavíme se o knížkách, vím, že stále něco čtou. Píšou texty pro celotáborový hry nebo jiný takový lehce tvořivý - a je to dobrý, fakt dobrý! - ale v mejlech mi napíšou někdy děsný věci. Dva mají maturitu, ostatní jsou VŠ (technici a lékaři).
|
|
|
|
|
Monty |
|
(12.1.2016 14:40:52) Slupko, když já si fakt nemůžu pomoct, ale vidím v tom tu devalvaci "humanitních věd", resp. myslím si, že to je přímý následek. Na nějaký renesanční model všestranně rozvinutého jedince se už nehraje, spoustu rodičů nezajímá, jaké mají děti výsledky v zeměpise, dějepise, v občance... jde jim jen o to, z čeho se dělají přijímačky a pak hustí do dětí angličtinu, protože ta je důležitá. Ostatní neřeší. A těžko můžeš mít nějaký skvělý sloh, když jsi de facto pologramotný a navrčíš se jenom to, co ti pomůže prolézt na střední. Ostatně x diskusí o matice to celkem jasně potvrzují.
|
|
. . |
|
(12.1.2016 14:51:56) Monty, ale já tu neschopnost psát gramaticky správně rovnou, bez kontroly a oprav, vídám stejnou měrou u starších lidí (kolem 60) jako u mladších. Jak je to u dnešních desetiletých netuším, tam již nemám přehled.
Takže nemám pocit, že by se to zhoršovalo, docházelo k devalvaci.
A co myslíš těmi diskuzemi o matice? Ta nešla spoustě žáků a studentů co má paměť sahá. Povinná maturita z ní byla zrušena jako zbytečná zátěž pro humanitně zaměřené, a když se uvažuje o znovuzavedení, tak stejný argument proti. Přitom všeobecné vzdělání zahrnuje jak tu mateřštinu, tak tu matiku, dle mého. Co ty myslíš těmi diskuzemi?
|
Chloé |
|
(12.1.2016 14:56:35) Slupko, tak zrovna pravopis ovladaji mladsi lide mene. Ja si pisu pracovne s lidmi ruzneho veku. Prakticky bez chyby chodi maily od lidi 40+. U lidi mezi 20-40 lety jsou obrovske rozdily. Nekdo to ma v malicku, ale nekdo je schopny napsat paskvily neuveritelne. A to i VS...
|
. . |
|
(12.1.2016 15:36:07) Chloé, pracovně to také vidím, že starší lidé na to dbají více, chyb minimálně, mladší to mají více na háku. Ale psala jsem o zkušenostech ze soukromých, neformálních, "rychlých" mejlech kamarádů. Tam i ti starší píšou hrůzičky.
|
Chloé |
|
(12.1.2016 15:44:01) Slupko, nemaji to na haku, oni to neumi. Z toho pak snaha o hyperkorektnost, aby jste, aby jsi apod.
|
. . |
|
(12.1.2016 15:55:09) Chloé, ok, je to možné (že to fakt nedají, i když se snaží), v tom případě je to úpadek. Stejně si ale myslím, že to je hodně i o přístupu, protože můj dys- syn bez maturity (věk 20 let) je schopen napsat naprosto bezchybný text, pokud chce - záleží mu na tom.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(12.1.2016 15:01:01) Slupko, no, já ji vidím. Ale uznávám, že je to asi dané i tím, že to cíleně sleduji a pak taky tím, že na internet může psát každý debil. Generace dnešních šedesátiletých toho tolik na veřejný prostor v mládí nepsala. Ten rozdíl je v tom, že ještě "my" na střední měli prdel z toho, když někdo psal jako ichtyl, dneska to nikoho netankuje, protože tak píše každý druhý. "My" jsme četli, protože v TV bylo houbeles a počítače byly v plenkách. Dneska je prostě jiná doba. To je pouhé konstatování, nikoli moralita.
|
|
|
Slonisko |
|
(12.1.2016 15:04:32) Monty, tak holt má každej jiný preference. Já například považuju za důležité matematiky, fyziku, chemii a biologii. Dějepis je prostě jen takové vyprávění o minulosti a zeměpis je pomocná věda. Čeština by byla užitečná kdyby se tam právě učilo to vyjadřování - místo obskurních větných rozborů a dalších ptákovin. Já bych třeba uvítala, kdyby si člověk mohl vybrat jestli maturovat z češtiny nebo z matematiky.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.1.2016 15:06:27) "Dějepis je prostě jen takové vyprávění o minulosti" bez porozumění dějinám nelze porozumět současnému světu, to není o "preferencích"
|
Slonisko |
|
(12.1.2016 15:27:03) Rachel, jo. Ale zas na druhou stranu lidi jsou nepoučitelní. Ale taky "Každá nová dynastie píše nové dějiny." Dějepis je taky tak trochu politika. A já neříkám, že se namá učit, jen mi nepřijde nějak zásadní
|
Monty |
|
(12.1.2016 15:30:27) Slonisko, jenže historii má i ta matematika, fyzika, chemie... nesmíš chápat historii tak, jak se často podává právě ve škole - jako souhrn nějakých dat, kdy kdo vládl, kdy byla jaká válka... z toho pak právě vyplývá nechuť a neporozumění.
|
Ropucha + 2 |
|
(12.1.2016 15:37:43) Monty, díky školnímu dějepisu jsem si myslela, že mě historie nebaví. V dospělosti jsem přišla na to, že mě baví dokonce moc. Kdybych dneska měla jít něco studovat, byla by to historie.
|
|
. . |
|
(12.1.2016 15:49:51) Monty, s dějepisem mám ten problém, že to je něčí výklad, podání historie. A těch výkladů je daleko více a daleko rozdílnějších i na kupř. SŠ úrovni, než třeba v té matice. Takže jsem sice proti dějepisu jako předmětu nikdy netrpěla záští, ale brala jsem ho s rezervou (u sebe i u dětí). A pochopení současné společnosti je opravdu závislé na tom výkladu historie. Takže různé. Kdežto trojčlenka si drží tvář za všech režimů, a mám pocit že i diferenciální počet si ještě stojí na svém, narozdíl od takových husitů. Historie je zajímavá, její poznání potřebné, ale dějepis - to je jiná
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.1.2016 16:34:12) dobrý učitel umí právě vysvětlit i to, že na jednu událost lze pohlížet různým způsobem. mmch komunistický výklad dějin je v řadě lidí neuvěřitelně zažraný.
|
. . |
|
(12.1.2016 16:53:18) Ráchel "dobrý učitel umí právě vysvětlit i to, že na jednu událost lze pohlížet různým způsobem."
ano, dnes již doufám žádný dějepisář tuto okolnost netají, ovšem to na věci (různost výkladů a tedy různost "poučení" z historie) nic nemění.
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.1.2016 16:31:56) mně zase až tak zásadní nepřijde učit děti do detailů fyziku či chemii
|
Slonisko |
|
(12.1.2016 16:33:41) Já to chápu, jen mi přijde škoda, že si člověk nemůže vybrat...
|
|
|
|
|
Monty |
|
(12.1.2016 15:09:04) Slonisko, to je právě ten zažitý omyl. Historia est magistra vitae.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.1.2016 15:12:14) Monty, to podceňování dějepisu na školách mě osobně docela žere. U syna na škole mají např. v 8. a 9. třídě pouze 1(!) hodinu týdně. Přitom bez dějepisu skutečně nelze pochopit prakticky nic, co se týče fungování společnosti - protože to z něčeho vychází (no tobě to vysvětlovat nemusím). Také proto své dítě na 1. stupni učím dějepis už od třetí třídy, sice převážně jen české dějiny, ale zato na úrovni téměř druhostupňové. Protože mám obavu, že to bude možná jediný dějepis, který mu bude co kdy k čemu.
|
Monty |
|
(12.1.2016 15:15:25) Ráchel, jsem na tom stejně. Doučuju doma. Ale syn je ve škole trochu za blbce, že ho takové "nudné příběhy z minulosti" zajímají. Mmch., už jsem tu psala, že v hodinách dějepisu je ve škole největší bordel a syn si musí sedat do první lavice, aby vůbec něco slyšel.
|
|
|
.kili. |
|
(12.1.2016 20:29:43) "Historia est magistra vitae."
když už, tak "Historia magistra vitae est". Ale ono "est" je i tak syntaktický pleonasmus.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ALL |
|
(12.1.2016 10:49:14) Možná jen ty chyby nepoznáš?
|
|
|
Půlka psa |
|
(12.1.2016 10:32:42) Zase kdo ví, jestli by něčeho dosáhla, kdyby tam napsala:
Vážená pane Starosto XYZ, chtěla bych Vás požádat o laskavé přehodnocení svého stanovisko k pokácení Vánočního stromu na náměstí ABCD. Velmi oceňuji jeho krásu a ráda bych se spolužáky využila jeho blahodárného stínu v letních měsících. Prosím tímto o zachování Vánoční jedle až do prosince roku 2016.
Předem Vám děkuji za ochotu a za spolupráci. S pozdravem a s přáním úspěšného roku 2016, Kristýna Vopršálková, 10 let
Možná je to řvaní z okna a autogram údernější.
|
JaninaH |
|
(12.1.2016 10:33:41) Půlko, přesně tak.
|
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 10:34:25) Půlko, jo!
|
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:35:40) Pulko...a proc by to mela psat zrovna takhle? Proc si myslis, ze 10ti lete dite se musi vyjadruje bud jako stroj nebo jako hotentot?
|
Půlka psa |
|
(12.1.2016 10:41:49) Proč jako hotentot? Je to úderný, stručný a něčeho tím dosáhla. Mluvím teď čistě o obsahu. Gramatiku a úpravu neřeším, obsah je vždycky nad formou, protože forma bez obsahu je prázdná nádoba.
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:52:30) pulko psa..slovo hotentot jsem pouzila pro srovnani. Aby bylo jasne, o co mi jde.
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(12.1.2016 10:36:35) Uznávám, že tam mám taky překlepy a to mi ani není deset.
|
|
JaninaH |
|
(12.1.2016 10:38:47) Btw, minulý týden jsem si koupila bezvadnou knížku, je to vlastně to, co tu probíráme, naruby. Pan Syrovátka se velmi zdvořile a formálně obrací na různé instituce a jejich pracovníky s naprosto nesmyslnými dotazy, oni mu stejně korektně a vážně odpovídají. Je to skvělé, vtipné, doporučuji, smála jsem se, až jsem se za břicho popadala.
https://www.kosmas.cz/knihy/205749/dadakorespondence/
Tady ještě recenze:
http://www.iliteratura.cz/Clanek/35817/syrovatka-vladimir-dadakorespondence
|
Monty |
|
(12.1.2016 10:42:53) Janino, a tohle znáš?
V říjnu 1909 uveřejnil Hašek pod svým plným jménem v příloze Karikatur, kterou redigoval Josef Lada, článek s názvem Obchodní akademie. Kritizoval v něm poměry na staroslavném ústavu:
Poněvadž příbuzní chtěli ze mne míti obchodníka, dali mne do obchodní akademie. Mohli mne dáti stejně do podkovářské školy. To by bylo totéž.
Ředitelem ústavu je vládní rada Řežábek... Jeho vystupování připomíná náčelníka některé z ruských státních věznic… posluchače akademie z převážné většiny nemá rád, neboť oni jsou z různých společenských vrstev...dostal titul za své zásluhy a za svou činnost vychovatelskou a spisovatelskou, za to, že zná dvanáct řečí...tak např. před lety při svém jmenování ředitelem obchodní akademie napsal, že umí persky. Později se ukázalo, že persky zná jen pojmenovati některá města v Persii...
Aby mladá generace obchodní netápala ve tmách, složil ředitel Řežábek pro posluchače učebnici zeměpisu pomocí lexikonů, ve kterých kladl důraz na to, že na Sahaře panují vedra až do 40 stupňů...kdo zapomněl, jsa vyvolán říci: „Kterýžto vítr točí se směrem jihovýchodním...“ a řekl“ „Ten vítr obrací se na jihovýchod“ - dostal nedostatečně a musel platiti školní plat... 120 zlatých ročně. Kdo je nemůže zaplatit, je chudák a ten nemůže prospět českému národu jako obchodník!... Byla to a jest stále hrůzovláda, která má ten účel, dle mého zdání, aby posluchači prošli tvrdou školou života.
Aby pak při všem svém jednání nezapomněli na mravnost a nestali se padouchy, sepsal vládní rada a ředitel Řežábek humoristický obraz mravnosti zvaný Dobrověda, který přednáší místo náboženství... Zde vystupuje pan vládní rada jako svérázný filosof a do smrti nezapomenu na jednu jeho poučku z dobrovědy: Co jest dobrodiním? Koná-li někdo někomu dobro, jmenujeme onen úkon dobrodiním. Dobrodiní se nesmí vyčítat. - Ovšem, někdy zapomene i nejlepší filosof na to, co napsal, a tak se často stalo, že byl-li někdo osvobozen od placení školného, při různých příležitostech bylo mu v ředitelně řečeno: „Pamatujte, že jste osvobozen od školného platu, a proto nám jmenujte viníka!“
… Hlavní věcí bylo, aby ho posluchači zdaleka pozdravovali. Běda tomu, kdo ho neviděl... Byla mu snížena známka z mravů, viník odveden do ředitelny, kde mu bylo domluveno a o jeho neslýchaném jednání uvědoměni rodiče...
On byl, jest a bude neomylný a za jeho řízení byla, jest a bude vychovávána nejlepší generace českého obchodnictva, generace poslušných lidí, čerpajících obchodní zkušenosti z jeho zeměpisu o pasátních větrech a řídící se při obchodních manipulacích jeho „dobrovědou“.
...Profesor Pražák má stenografii a franštinu. Jednou jsme byli spolu v Nýžborku za školou. Od té doby prospíval jsem dobře ve franštině...
Korespondence česká vyučuje se tím způsobem, že posluchači musí napsat řadu dopisů: „V držení Vašeho ctěného listu, oznamuji Vám, že Váš ctěný pytel kávy došel nás v dobrém pořádku atd.“... V korespondenci německé učí se posluchači o zaslaných pytlech kávy německy a tak je zachována rovnoprávnost.
V české korespondenci učí se také psáti žádost o místa s nezbytným zakončením: „Pokud se týče mého mravního chování, račte se obrátit na ředitelství ústavu, které vydá o mně uspokojivé svědectví.“
Pak přijde účetnictví s nezbytnými pytli kávy, které účtujeme se systémem jednoduchého účetnictví, systémem podvojného i amerického. Pytle kávy se pak zúčtují ke konci roku načisto a český obchod je zachráněn. Kdo špatně zúčtoval pytle kávy, je pro život ztracen.
Národní hospodářství přednášené na obchodní akademii upozorňuje, že není vyloučena možnost přelidnění zeměkoule. Dokud však katastrofa nenastane, musí se posluchači podrobovat disciplinárnímu řádu...
Od osmi hodin do dvanácti a od dvou do pěti snaží se tak posluchače připravit se moderním způsobem pro obchod. A když tak prodělávají všechny stupně vzdělanosti, tu při rozdávání absolutoria vyloží jim pan vládní rada ředitel Řežábek, že jemu mají děkovati, jestliže připraveni pro život mohou učiniti náš národ národem dobře vychovaných obchodníků.
A skutečně po prázdninách vstupují do bank a pro obchod se nehodí, a to jedině kvůli pasátním větrům pana vládního rady.
Na ČAO vzbudil tento článek velké pozdvižení. Ředitel Řežábek „vzal věc úředně“, poradil se s učitelským sborem a advokátem Šolcem a podal na spisovatele i redaktora Karikatur žalobu za urážku na cti. K odsouzení obžalovaných nedošlo, uražená strana se spokojila s otištěním odvolání v Karikaturách. „Mladá“ polovina učitelského sboru dávala Haškovi ve vší tichosti zapravdu.
|
|
|
Renka + 3 |
|
(12.1.2016 10:45:54) Taky mi to přijde tak, jak je to napsané, údernější. Jsou v tom emoce.
Na první pohled mi ten dopis přišel strašný. Při druhém, pečlivějším čtení, už tolik ne. Podle mě je to úplně průměrné dílko desetiletého dítěte. Výroky o tom, jak ani nejhorší spolužák dítěte xx by to nenapsal takto nebo o tom, že je to mentálně na úrovni šestiletého dítěte, jsou přehnané.
Vzpomínám na období puberty, kdy jsem dostávala milostná psaníčka od spolužáků. Byli to starší kluci a napsané to nebylo o nic lépe. A dopisy od kamarádů z vojny jsem měla chuť proškrtat, ona ta úroveň nebyla zase o tolik lepší, jak si namlouváme.
|
|
|
|
mrakova |
|
(12.1.2016 10:25:24) Kudlo - protože tady, jak čteš, mají všichni děti ve všem nejlepší a nadané a zvládají školu, kde jsou nejlepší a vrcholové sporty, kde jsou také nejlepší. A až budou velké, budou také nejlepší a nejvíce vydělávat. Ale myslím, že kdyby tyto děti byly spolužáci Tvých, tak by na nich nikdo nic nadprůměrného neshledal. To víš, internet snese všechno.
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 10:29:12) Mrakova,
kdo by si to byl pomyslel, že s Tebou budu někdy souhlasit
|
mrakova |
|
(12.1.2016 10:34:39) Tady se hodnotí nějaký lísteček papíru, který byl napsán spontánně, jak kdyby šlo o maturitní písemku nebo nějaký sloh určený ke známkování. Vůbec tuto diskuzi nechápu. Možná byste se milé zlaté divily, co by takto ty vaše nadané děti zplodily. Ta holčička to psala prostě jako nějaký běžný vzkaz, ne jako úřední dopis. Ale Vaše dítě by si jistě nejdříve nalinkovalo papír, udělalo tam i okraje, napsalo to nanečisto, použilo hlavičku, datum a dopis začalo oslovením Vážený pane starosto, dovolte mi, abych se na Vás obrátila se žádostí ....atd. Klepu si při čtení této diskuze na čelo.
|
Monty |
|
(12.1.2016 10:35:29) " Ale Vaše dítě by si jistě nejdříve nalinkovalo papír, udělalo tam i okraje, napsalo to nanečisto, použilo hlavičku, datum a dopis začalo oslovením Vážený pane starosto, dovolte mi, abych se na Vás obrátila se žádostí ...."
mrakova, tak přesně o tohle myslím vůbec nešlo.
|
mrakova |
|
(12.1.2016 10:38:03) A oč v tom dopise vlastně šlo? Já tam nic hrozného nevidím. Jako po češtinářské stránce. Tahkle se dnes mladí vyjadřují a takhle mluví.
|
Monty |
|
(12.1.2016 10:40:15) mraková, no právě. Šlo o to (aspoň tedy myslím), že je to dneska bráno za standard. A někomu holt přijde tento standard nízký, to je celé.
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:41:33) presen tak monty...a kdyz to porovnam s vyjadrovanim vlastniho ditete, dozvim se, ze mam doma maleho genia. To co u Meho ditete povazuju za standart se tu hodnoti jak vykon genia...
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.1.2016 16:47:27) "Šlo o to (aspoň tedy myslím), že je to dneska bráno za standard. A někomu holt přijde tento standard nízký, to je celé."
Ano. A kdo by rád viděl standard výše, to je zapšklý idiot mrzačící dětské duše extrémními požadavky
|
|
|
|
|
Anni&Annika |
|
(12.1.2016 10:38:26) mrakova...ale tady nikdo nepise, ze by s tim neouhlasil. Je to dite, napsalo neco a matka to nekam pripichla. Je to dite, ma pravo na emoce a vidim to ja i Monty vporadku. Jen snad clovek muze napsat, ze mu to prijde obsahove slabsi na desetilete dite. Nebo nemuze?
|
ALL |
|
(12.1.2016 20:25:52) Anni, nemůžu si pomoct, ale stále znovu tu dokazuješ, že tvoje schopnosti napsat slušný text bez chyb je poněkud slabší. To mi tak nějak napovídá, že ty chyby u svého dítěte pravděpodobně nevidíš, protože je zkrátka nepoznáš. Opravdu nevím, jak si můžeš zrovna ty dovolit hodnotit text té holčičky.
|
|
LiValley |
|
(13.1.2016 6:05:58) No jak se tady rika "Jealousy will get you nowhere"! Hlavne, ze mate ty sve deticky s nekym porovnat. Cela diskuze je dost absorudni. Holcicce a snad ani mamince neslo o perfektni sloh nebo pravopis, ale slo ji o zmenu v necem co povazovala v te chvili za dulezite a v podstate to dokazala. Neni to hlavni? Je skvele, ze vase deti jsou myslitele a urcite to na neco bude, ale tahle holcicka proste je a bude cinitel a to je skvele taky.
|
|
|
Federika |
|
(12.1.2016 10:56:38) Mráková. přesně takhle to cítím taky...
|
|
Lassiesevrací |
|
(12.1.2016 11:19:18) Mrakova, ale jo, ja chapu, co chces rict. Jenze nejde ani tak o to, ze to ta holka napsala ve spechu, jako o to nasledne zverejnovani. Nebyla to sice maturitni pisemka, ale jsem si jista, ze to videlo mnohem vic lidi, nez moji maturitni pisemku. Nebo maturitni pisemku kohokoliv z nas. Mozna, ze sama ta holka neni ted nadsena, ze to lita po netu.
|
Půlka psa |
|
(12.1.2016 11:21:11) Možná to maminka dala na net proto, že má šikovnou holku, která se nebojí ozvat a dosáhla ve vyjednáváním s dospělým toho, co chtěla. Jako slohové cvičení to pravděpodobně neuveřejnila.
|
Lassiesevrací |
|
(12.1.2016 11:27:17) Mozna jo.
|
|
|
Alraune |
|
(12.1.2016 11:21:40) Holce je to úplně jedno, je jí deset, fb nemá a doufám, že diskuse nečte.
|
Lassiesevrací |
|
(12.1.2016 11:25:45) Jestli to v mediich probehlo pod jmenem, tak se to dozvi. Ale jo, je mozne, ze ji to bude fuk. Mne by mozna v tech deseti uz mama stvala, kdyby neco takoveho sdilela. Pokud se ty dve tedy nedohodly.
|
Renka + 3 |
|
(12.1.2016 11:29:08) No nevím, jestli jí to bude fuk. Moje dcera by to nesla hodně špatně. Je mi docela líto, jak ji tu lidé ztepali, že to mentálně odpovídá šestiletému dítěti a jejich dítě by nic takového nenapsalo. V té předchozí diskuzi by ji někdo snad i fackoval resp. své dítě, kdyby něco takového napsalo.
|
Alraune |
|
(12.1.2016 11:37:23) No, vzhledem k tomu, že ji znám, tak mi jí je taky líto a doufám, že to nečte.
|
Chloé |
|
(12.1.2016 11:39:42) Ja teda vubec nepobiram, co se kolem toho tady semlelo Mne to prijde jako uplne normalni vyjadreni v rychlosti napsane, veku a situaci naprosto odpovidajici.
|
|
|
Půlka psa |
|
(12.1.2016 12:02:21) Jestli si to přečte, tak se z ní stane další ze stáda těch, co se nikdy neozvou. Držet hubu a krok a hlavně mít všechno krasopisně a se správnou diakritikou.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(12.1.2016 10:31:56) mrakova, na tom něco je... když tu napíšu, že moje dítě nemá v sedmé třídě samé jedničky, je pro půlku Rodiny kandidát na pomocnou školu.
|
mrakova |
|
(12.1.2016 10:37:05) Však jo Monty, tady se dozvíš, že Tvůj syn na gymnázium rozhodně NE, není studijní typ a nesnaží se. Ale průměrné snaživé holčičky jsou zde oslavovány. I Maargit, jejíž dcera je označena za pomalou a ve škole nestíhá a úkoly píše hodinu denně, je Maargit popisována jako "inteligenční holčička" a chyba je hledána v učitelce.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(12.1.2016 9:44:59) Vyssi uroven ne, ale kdyz se to nasdili, vidi to mnohem vic lidi. Navic tam je jmeno, tady jsou diskuze anonymni.
|
. . |
|
(12.1.2016 9:46:36) Lassie, jo, jasně, díky za vysvětlení.
|
|
Alraune |
|
(12.1.2016 9:52:14) To je spíš o tom, jak kdo vnímá fb. Můj známý překladatel a nakladatelský redaktor tam třeba ob den postuje rozkládajícího se potkana. Nekdo tam dává vlastní rozpatlané jídlo, něco blikající citáty, někdo fotky hoven. Někdo zadek svý holky :D
|
|
|
Alraune |
|
(12.1.2016 9:50:10) Ne, je to nižší úroveň :)
|
. . |
|
(12.1.2016 10:00:37) Alraune, myslím, že Lassie mě upozornila na to podstatné: jednoznačně je to "vyšší úroveň" ve smyslu sebeprezentace. To, že ty (a Monty, a pro určitou skupinu lidí i já) jsi-jsme tady neanonymně (jak se to řekne "česky"?), na tom nic nemění.
Beru to tedy tak, že dělat mraky chyb tady jako nick je něco jiného, než svým jménem vyvěsit dílko svého dítěte jím podepsané.
Dále tedy odhaduji, že na fb je možné se bavit jako u táboráku nebo v hospodě - tedy zcela bez ambicí na dokonalost, "jen tak".
|
Alraune |
|
(12.1.2016 10:09:13) Slupko, opravdu jak pro koho. Musím říct, že tady se krotím mnohem víc, než na fb, protože tady "nejsem doma". Na fb mám svou zeď, kde jsem neomezeným vládcem (takřka) a v rámci pravidel fb si tam můžu dávat co chci. Být sprostá, poslat všechny do prdele... vždyť tam nemusí lézt. Tohle je společný prostor.
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(12.1.2016 9:38:13) Monty,
ale jak říká Alraune - tato kauza je jednoznačně "táborák", "superstar" se z toho pro mě nepochopitelně snaží udělat část diskutujících
|
Monty |
|
(12.1.2016 9:41:06) Kudlo, viz níže, psala jsem, že to nemyslím na toto dítě. I když to podle mne stylisticky slabý je, ale každý holt není Vančura.
|
|
|
|
|