Monika |
|
(19.2.2024 11:59:58) Poslední dobou na mě pořád lezou články o tom, že u nás existuje příliš velké závislost mezi rodinným zázemím (a sociálním zařazení) dětí a výsledky jejich vzdělávání. A že prý důležitým krokem pro omezení těchto rozdílů je zákaz domácích úkolů, protože těm "slabším" dětem s nimi nemá kdo pomoci. To jako fakt? Budeme omezovat rozdíly snížením té horní laťky místo zvyšování spodní? Jako mě je jasné, že okolo domácích úkolů je spousta potíží a sporných bodů a že samozřejmě rodiče by ideálně chtěli, aby se děti naučily komplet všechno ve škole včetně procvičení a doma by se nemuselo nic řešit. To je ovšem samostatné téma a mám obavu, že při 30 členných kolektivech ve třídě prostě není reálné, aby si děti dobře všechno zažily za ten krátký čas, zejména v těch zásadních předmětech - matematika, jazyky, alespoň základy přírodních věd. Plus v mnoha předmětech je domácí samostatná práce hodně užitečná podle mého (různé ty "projekty"). Takže místo zakazování domácích úkolů bych viděla pro snižování rozdílů mezi sociálními skupinami jako zásadní, aby škola poskytla (samozřejmě za dodatečné finanční zdroje od státu) prostor a možnost pomoci pro ty, kterým rodiče doma s ničím nepomůžou, případně nemají připojení k internetu a další materiální podmínky. Něco jako "doučovací družina" a to i pro 2.stupeň ZŠ. Jasně, že by učitelé neměli tu domácí práci přehánět, zejména tedy si představovat, že se doma děti komplet naučí novou látku (což tak někdy bývá), ale řešit rozdíly tím, že budou raději všichni hloupější, to mi přijde dost kalamitní metoda ...
|
Ina z Radešína |
|
(19.2.2024 12:31:10) Moniko, není to o tom, aby “byli všichni hloupější”, nýbrž o tom, aby školy učily efektivněji, nebazírovaly na margináliích a dodržovaly vlastní vzdělávací programy. Závislost mezi rodinným zázemím a školním úspěchem je u nás přímo enormní. Bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by se to v dohledné době mohlo změnit. Duch Rakousko-Uherska je nezlomný. Přicházíme tím o talenty.
|
Monika |
|
(19.2.2024 12:39:28) Ino,ale ti talenti určitě nebudou nalezení tím,že zrušíme domácí ukoly
|
susu. |
|
(19.2.2024 12:59:42) Asi tak...
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 13:18:33) když přijdeš z práce domů, jak vypadá tvoje příprava na další den do práce?
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(19.2.2024 13:30:37) V práci jsem 8 hodin, děti 5 a ještě mají přestávky. Nevím co je na úkolech tak strašného.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 13:35:06) přestávka je super argument, ty nejdeš na záchod? taky ti někdo řekne, že teď přestáváš pracovat na tomto úkolu, schovat, vytáhnout nový a pokračuj?
děti nejsou dospělí, nemají a nemůžou mít stejné dlouhou pracovní dobu
dokonce středoškolák má limit na počet hodin na praxi za den, protože není dospělý
pro mnohý z nich den ve škole začíná v půl 7 a končí v půl 5, i to je jejich práce hra je pro malý děti taky práce, ta nejdůležitější pobyt v kolektivu, v hluku, mezi jinými dětmi je únavný, můžeš si to zkusit být hodinu mezi dětmi a pak se začít soustředit
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(19.2.2024 13:41:07) Mělo by to být na učitelkách, kolik dají úkolů a jaké. Nebo to nařizuje někdo ze shora?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 13:55:13) ne, nikdo to nenařizuje a zatím ani nezakazuje, ale rodiče jsou bohužel brzdou všech změn ve škole, stejně jako potřebují známky (jedničky), tak potřebují úlohy, jsou to rodiče bezproblémových dětí
není to většina, ale jsou nejhlasitější, jak už to bývá
|
|
|
susu. |
|
(19.2.2024 13:56:24) "taky ti někdo řekne, že teď přestáváš pracovat na tomto úkolu, schovat, vytáhnout nový a pokračuj?"
No, to se mi stává docela často. Někdy přecházím z projektu na projekt i několikrát denně, i mezi 3-4 projekty, podle toho, kdo volá nebo mailuje.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 14:16:21) susu, ano, předpokládám, že máš mezi těmi projekty pár minut času, že když někdo zavolá, sice musíš zareagovat, ale zase jako dospělá osoba, pravděpodobně minimálně s maturitou a nějakou praxí to zvládneš, po náročném telefonátu si dáš třeba kafe nebo si zanadáváš s kolegou, nebo jen tak chvilku hledíš do blba, než se dáš do další práce, že pokud zrovna netelefonuneš, zajdeš si na wc, napiješ se, projdeš se. K tomu slouží přestávky. U starších dětí taky k tomu, aby přešly z jedné učebny do druhé.
|
susu. |
|
(19.2.2024 14:24:54) Yuki, někdy ten čas mám, někdy ne. Některé dny jsou hodně vyčerpávající. A pak nad tím stejně ještě přemýšlím i doma.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.2.2024 19:34:05) susu, dost podstatné ale je, že ses pro tu práci rozhodla děti si to vybrat nemůžou
|
|
|
|
|
|
|
Tatramelka+3 |
|
(19.2.2024 15:17:28) Tak já třeba přijdu z práce domů, pošolíchám domácnost, připravím večeří a vezmu si diář a proberu s rodinou co má kdo v programu a co mám já. Za svůj domácí úkol považuji rodinnou agendu. Vyřídit komunikaci s úřady, školami, tréninkových skupinami, platby, omluvenku... .
Nechápu, proč by se děti také nemohly zamyslet nad tím co je čeká další dny a připravit se?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 15:23:50) ony mají kroužky, hru, pomoc v domácnosti, pohyb a ti starší učení na plánovaný písemky, nejen úloha je přece příprava na školu. A na ty písemky se někde a někdy učit taky musí, i když většinou stačí deset minut na předmět. co je čeká zítra ve škole si musí plánovat při tom, jak si chystají aktovku, aby netahali denně všechno. Někdo to dělá, aby se chystat nemusel. Jeho aktovka pak připomíná dámskou kabelku. A stejně jako ženám nikdo nezakáže tahat v kabelce třeba ohryzek, tak i děcko si tam může tahat, co chce.
|
|
|
X__X |
|
(19.2.2024 19:15:22) když přijdeš z práce domů, jak vypadá tvoje příprava na další den do práce?
a ty si v práci vystačíš s tím, co ses naučila ve škole? žádná odborná literatura? žádné kurzy, žádné další studium? nepřemýšlíš, jestli něco v práci nešlo udělat jinak/líp? výměna zkušeností s kolegy z jiných pracovišt? žádná příprava na odborné zkoušky, prostě na ně nakráčíš a z fleku jsi schopna je složit i bez předchozí přípravy?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 19:20:02) X_X, nemůžeš srovnávat děti s dospělým člověkem, který zvládl třeba vš nebo aspoň maturitu
kolik dělníků se doma připravuje na druhý den do práce? čteš odbornou literaturu doma denně?
ale hlavně, dítě není zmenšený dospělý, potřebuje mnohem víc pohybu, spánku a taky potřebuje hru, je to součást jeho práce
|
X__X |
|
(19.2.2024 19:30:07) Yuki, ale pokud dítě naučíme, že vzdělání je věcí školy a když se učiteli nepodaří mne něco naučit, tak já sama už s tím nemůžu nic dělat... tak jak potom můžeme očekávat, že jako dospělí najednou prozřou a sami od sebe se začnou aktivně vzdělávat?
jako ano, když tak čtu netové diskuze, tak uznávám, že někteří učitelé jsou švihnutí a zahrnují děti spoustou dlouhých úkolů, nad kterými děti "stráví mládí". já sama takovou zkušenost nemám, moje děti měly úkoly přiměřené a ani ne každý den a vlastně i když vzpomínám na své dětství za minulého režimu, tak jsem nezažila, že bych kvůli úkolům neměla čas jít ven nebo na kroužek. při úkolech si člověk zopakuje látku a líp si ji udrží v hlavě.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 19:33:16) když bude děti učení bavit, budou ochotný učit se i bez školy
mimochodem, ony se děti učí mnohem dřív, než začnou do školy chodit, zajímají se o věci kolem sebe, učí se chodit, mluvit... a škola je jen jedna část jejich vzdělání
když je škola neodradí, budou v učení pokračovat, když je znechutí, budou se učení bránit
|
X__X |
|
(19.2.2024 19:49:29) když bude děti učení bavit, budou ochotný učit se i bez školy
dělám práci, kterou mám ráda a která mne baví. přesto musím překousávat i věci, které mne fakt neba a klidně bych se bez nich obešla. vlastně ve skutečnosti takovým věcem se musím věnovat o víc, protože mi nelezou do hlavy (narozdíl od věcí, které mě baví). to samé jsem se snažila předat i svým dětem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 19:52:49) samozřejmě, v každým zaměstnání najdeš něco, co tě bavit nebude, při každým studiu najdeš něco, co musíš přežít, je o ten poměr, a pak jde o přístup těch kolem tebe
|
|
Jahala. |
|
(20.2.2024 7:51:10)
dělám práci, kterou mám ráda a která mne baví. přesto musím překousávat i věci, které mne fakt neba a klidně bych se bez nich obešla. vlastně ve skutečnosti takovým věcem se musím věnovat o víc, protože mi nelezou do hlavy (narozdíl od věcí, které mě baví). to samé jsem se snažila předat i svým dětem.
No to asi každý. A musíš tu věc dělat i po práci doma? Zdejší lidi asi ne jediná kdo to přiznává je TaJ, ale já dělala po škole v laborce, pak účetní ve fabrice, po mateřské zase laboratoř. Pak jsem chvíli podnikala, teď jsem ve školství a tady je to první zaměstnání kde nemám úplně padla. V laborce i kanclu jo tam padlo převlekla jsem se a šla domů a práce mě nezajimala max jsem občas řekla vztahy na pracovišti, ale práci nikdy. Pamatuji si velmi dobře jak jsem byla překvapená kolik mám volného času a že odpoledne už nic nemusím ( myšleno do práce × škola). Vlastně jsem neměla ani práci kde když matodim nebo vemu dovolenou tak pak ba mě čeká neuděláme na stole. V laboratoři vůbec tam to nešlo a v kanclu bylo něco málo co na mě počkalo většinu někdo udělat musel.
|
|
|
|
Alena |
|
(19.2.2024 19:33:30) "ale pokud dítě naučíme, že vzdělání je věcí školy a když se učiteli nepodaří mne něco naučit, tak já sama už s tím nemůžu nic dělat..." A to souvisi s domacimi ukoly jak? Nekdo neco takoveho psal? Deti jsou vedeny k silne odpovednosti za sve vzdelavani treba v montessori systemu a tam rozhodne nikdo ukoly neresi.
|
|
Len |
|
(19.2.2024 19:44:34) Ale tohle neni nejaka prevratna vec, ktera se najednou vylihla v hlave ceskeho ministra skolstvi nebo koho, mnoho skolnich systemu to ma zavedene davno a kupodivu pak nemaji problem s nestudujicimi dospelymi, spis naopak. Jak pisu, moje deti zadne ukoly nemely, syn nikdy, protoze u autistu je to kontraproduktivni, rozdeleni domov/skola je stoprocentni a snazit se to predelat je tyrani. Dcera je mela az pri prestupu na vyssi skolu, posledni dva roky povinne skolni dochazky. No a testy ze vseho ma stale 100%, takze ji nechybely.
|
Okolík |
|
(19.2.2024 19:57:55) Len, u vás je ale dost jiný školní systém než v ČR
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 20:10:40) okolíku, a co kdyby se i náš školní systém změnil?
|
Okolík |
|
(19.2.2024 22:00:55) Yuki, to nevím. Zatím mi připadá, že změny nevedou k lepšímu - viz např. nezvládnutí inkluze. Kvalitnější školství je zároveň i dražší školství. Pár nadšenců to nezachrání...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 22:18:11) okolíku, ono je fajn to aspoň zkusit, ukázat, že to jde když by nikdo neměl odvahu začít, tak by se nezměnilo nikdy nic
a mě baví to zkoušet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katka a 2 výrostci |
|
(19.2.2024 16:21:20) No minimálně se těm sociálně znevýhodněným aspoň o trošku sníží jeden z hendikepů.
|
X__X |
|
(19.2.2024 19:09:43) No minimálně se těm sociálně znevýhodněným aspoň o trošku sníží jeden z hendikepů.
no, podle mne spíš se situace znevýhodněných zhorší. že se nůžky mezi dětmi ze znevýhodněných a motivovaných rodin mohou rozevřít ještě víc. jasně, tam, kde na domácí procvičování prdí děti i rodiče, tak je to asi šumák, jestli úkol mají či nemají. zhoršení hrozí dětem, kde se úkoly jedou aspoň z povinnosti. a naopak v rodinách, kde rodiče kladou na vzdělání důraz, stejně nějakou formu procvičování dost pravděpodobně zvolí. obdobně, jako je ten blázinec před přijímačkami, kdy rodiče za doučování nebo tréninkové testy ochotně platí tisíce. je to obdovné, jako úprk dětí na víceletá gymnázia - kolem mne vím o dvou dětech, které na 8G a 6G šly, protože samy měly pocit, že chtějí. a naprostá většina tam šla, protože rodiče nabyli dojmu, že se na ZŠ stejně jenom flákaj a nic nedělaj a je jich pro ZŠ škoda, když se mohou naučit víc.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.2.2024 19:32:42) talenti nejsou nalezeni a podporováni ani teď
|
|
|
|
Len |
|
(19.2.2024 13:27:11) Proc vsichni hloupejsi? Nemyslim, ze by ma dcera byla hloupejsi proto, ze do devate tridy (u nas devitka je ve 14+ letech) nemela nikdy zadny domaci ukol.
|
Monika |
|
(19.2.2024 14:00:41) Len, to samozřejmě nikdo neví, jestli je tvá dcera hloupější než kdyby dělala něco kromě školy i doma. Ty máš navíc nějaké speciální děti, ne?
|
Alena |
|
(19.2.2024 19:06:43) " to samozřejmě nikdo neví, jestli je tvá dcera hloupější než kdyby dělala něco kromě školy i doma." a neni prokazano, ze s mnozstvim domacihc ukolu roste uspesnost deti. Treba na tve Praze je velky rozptyl statnich zakladnich skol, od klasickych s frontalkou a ukoly po alterativni a nelze rict, ze ty prvni jsou lepsi. Nakonec je vyhrou nejaka konkretni ucitelka, ne system. Moji kluci behem skolni dochazky moc ukolu nevideli, ani se rozhodne kazdy den neuci (prepadavaci pisemky neexistuji) a nevypadaji, ze by na tom byli intelektualne biti. Zakladka fungovala dost efektivne, vicerychlostne, jeli podle sveho tempa, k cemu by jim bylo jeste neco delat doma?
|
|
|
Pavla ... |
|
(22.2.2024 18:46:08) Ale jestli to chapu spravne, zijetet v UK a co vim, mozna ne vsude, deti sjou ve skole od rana do 15-16h. Aby jeste mely ukoly, to by bylo hodne tezky. Asi tedy …
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 13:29:00) Domácí úkoly jsou z mýho pohledu blbost, za prvé spousta dětí nemá čas, protože dojíždí, mají kroužky, mají povinnosti doma. Většinou děti movitějších rodičů mají kroužky, děti movitých mají povinnosti. A nemyslím tím myčku, ale třeba převzít péči o mladší sourozence, přinést z lesa dřevo na topení, postarat se o domácnost.
Druhá věc, domácí úloha je přežitek, který nikoho nic nenaučí. Kdo pochopil už ve škole, ten to zvládne levnou zadní, kdo nepochopil, těžko pochopí sám, takže se na to buď vykašle, nebo to nějak sesmolí, zafixuje si chyby a fakt mu to nepomůže.
Třetí věc, děti nejsou blbý a umí si poradit, zvlášť v době technologií, takže jeden vypracuje, dá do skupiny, kamarádi opíšou, vyloučení z kolektivu mají smůlu.
Nemluvím teď o čtení a psaní v první třídě. Tam to bez pomoci rodiny jde fakt blbě. Ale většina rodičů aspoň ten první rok zvládá.
Co smysl má, jsou dobrovolný úkoly, něco najít, zpracovat pro ostatní, udělat něco úplně mimo obsah výuky, třeba olympiádu.
Většina normálně žijících lidí si neumí představit podmínky, ve kterých žijí některý děti. Neumí a nechce si to umět představit ani stát a jeho úředníci. Školy by potřebovaly pomoc při inkluzi sociálně znevýhodněných dětí. Z mýho pohledu by měly mít tyto děti minimálně stejnou podporu jako děti s těžkými poruchami učení, ale bohužel, nemají.
|
Monika |
|
(19.2.2024 13:57:31) Yuki, ty domácí úkoly nemají ale správně být o tom, že by se měly děti samy něco naučit, ale procvičit to, co se učily ve škole. Samozřejmě, že přežijí i bez procvičování, jenom si myslím, že v průměru toho ta třída bude umět méně než s procvičováním. Doplatí na to podle mého názoru nejvíc takové ty průměrné děti, jejichž rodiče školu moc nežerou - talentované děti procvičovat nepotřebují, aktivní rodiče zjistí bez úkolů, co jejich dítě umí a co ne a zajistí, aby to dohnalo, a ti, co nedělají nic ani teď na tom budou stejně, ale v žádném případě ne líp. To, že by se případně děti neměly školou moc přetěžovat, je určitě argument, který má svou váhu, ale je otázka, co je přetěžování a co využití kapacity mozku v dětství, kdy jsou děti schopny se učit hodně s menší námahou. Takže proč by neměly věnovat víc času třeba výuce jazyků, co největšímu základu v matematice, případně se věnovat i nějaké tvůrčí vzdělávací aktivitě, na kterou není ve škole čas. Zrovna nedávno dcera s pohoršením sdělovala, že jejich učitel španělštiny (rodilý mluvčí) dává soukromé hodiny už nevím, za kolik peněz - hned dostala poučení, že aspoň vidí, jak se jí vyplatí se co nejvíc učit teď, když to má "zadarmo" a má na to čas a někdo se jí věnuje. O strašných podmínkách v některých rodinách tu píšeš opakovaně - já ti samozřejmě věřím - ale jak těm dětem pomůže, když nebudou úkoly z matematiky nebo cvičení z jazyka na doma? Budou na tom pořád stejně a ti ostatní, co by úkoly udělaly, nejspíš hůř. A názor, že se mají děti všechno naučit ve škole tak, aby to udržely (zejména v případě předmětů, kde na sebe výuka navazuje) je samozřejmě pěkný, jenom pochybuju o realizaci, zejména v nějaké krátké době. "Zákaz domácích úkolů" se vydá hned a nic to nestojí na rozdíl od organizace takového systému, aby stát pomohl dětem ze slabých rodin se vzdělávat i bez účasti rodiny ...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 14:21:16) Moniko, já úlohy nedávám, učím matiku na druhým stupni, přesto nevidím, že by někomu úloha chyběla, tu potřebu mají někteří rodiče, ale těm nikdo nebrání, aby s dítětem doma pracovali bývají to přesně ti rodiče, i kterých píšeš děti v lepším průměru, jejich děti to nepotřebují, ale rodiče by chtěli, aby se děti doma učily, většinou proto, aby nebyly na mobilech, to ať si ale řeší sami, škola jim děti doma bavit nebude
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.2.2024 14:35:29) Yuki, nezlob se na mě, ale zrovna v matice je klíčové mít "napočítáno", mít možnost se sám svým tempem nad věcí zamyslet, hledat SVOJÍ HLAVOU cestu k řešení. A tedy je velký rozdíl, jestli má žák za sebou k danému tématu dva příklady vyřešené hromadně na tabuli na hodině ve škole, nebo ještě NAVÍC 5 dalších vyřešených samostatně, bez ruchu třídy. To se pak nedivím, jak jste tu psaly v jiné diskuzi, že za 14dní na příklad děti koukají, jako kdyby to viděly prvně a musí se vše dokolečka opakovat. Takže jsme zase u té efektivity výuky a využívání potenciálu dětí.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 14:38:11) Ivko, to si myslíš, že průměrný dítě zvládne doma vymyslet něco, co nepochopili ve škole? fakt ne, a ti podprůměrní už vůbec ne, ti lepší si vystačí s tím, co dělají ve škole, ti po prázdninách můžou klidně pokračovat, s těmi problém není akorát že většina není nad průměrem, pochopitelně
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.2.2024 15:13:03) "to si myslíš, že průměrný dítě zvládne doma vymyslet něco, co nepochopili ve škole?" ne, to si nemyslím. Od pochopení máme školu s učitelem. Doma může procvičit a zopakovat, co ve škole pochopil, upevnit, ujasnit si, v klidu, svým tempem a svojí hlavou dojít k řešení, bez toho, že do toho někdo vykřikuje "já už to mám" apod.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 15:16:59) Ivko, ne, v hodinách nemusí nikdo vykřikovat, že už to má, každý dělá to, co právě on potřebuje, tempem, jaký má právě on, poradím každýmu s tím, co on neumí, takže nemusí dělat zbytečně chyby a fixovat si je
ona už škola nemusí nutně vypadat tak, jak vypadala dřív
ve třídě mám kolem 25 dětí, někde víc, přesto to jde, a možná právě proto nevidím v domácích úlohách smysl
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.2.2024 19:37:29) Yuki, děkuju za rozumnej přístup, který máš k dětem, které učíš.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 19:44:43) Ráchel, dost mi v tom pomohlo to, že mám nestandardní děti, každý je jiný, se všemi byl ve škole problém, a tak jsem hledala cestu pro ně a u toho jsem našla cestu pro sebe a teď se snažím předávat to dál, ale není to snadný, ani v mé škole
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.2.2024 20:00:04) taky mám nestandardní děti a o to víc cením každého učitele, který neučí jak za Marie Terezie
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(20.2.2024 7:01:16) "Doma může procvičit a zopakovat, co ve škole pochopil, upevnit, ujasnit si, v klidu, svým tempem a svojí hlavou dojít k řešení, bez toho, že do toho někdo vykřikuje "já už to mám" apod."
Jo to může i dobrovolně nebo ho zaúkolují rodiče, pokud to považují za nutné. Proč to mají dělat děti, které to už umí a opakovat nepotřebují? Mě vždy stačilo, co jsem se naučila ve škole a když bylo třeba, na písemku jsem se vždy připravila. Dobrovolně.
|
TaJ |
|
(20.2.2024 7:23:45) Renko, jenže ne všechny děti jsou takové, že něco dělají samy od sebe, i když to potřebují. A zdaleka ne všem stačí jen to, co dělali ve škole. A ne všichni rodiče se o školu zajímají, aby dítě doma zaúkolovali, když je potřeba... vždyť si přečti, co tu už roky píše třeba Yuki, jak některé rodiny fungují...
|
|
|
|
|
K_at |
|
(19.2.2024 14:45:11) Ivko a někdo dětem brání v domácí přípravě a počítání?
|
Monika |
|
(19.2.2024 14:46:10) Kat, tvoje dcera by třeba něco počítala, kdyby jí to "nenařídili" ve škole, případně bys to nemanažerovala ty?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 14:51:04) Moniko, před přijímačkama většina dětí pracuje i bez přímé kontroly, do té doby jim to nedává smysl
jinak ano, sociální bublina má velký vliv, ale i u nás máme děti s nadáním, děti ambiciózních rodičů , ale taky ty bez zázemí a právě proto si uvědomuju, jak funguje rozevírání nůžek mezi nimi a co jim může pomoct a co je nesmysl
|
|
K_at |
|
(19.2.2024 15:20:57) Moniko, naše dcera se doma občas o něco snažila. Ať už s námi, nebo bez nás. Většinou úplně k prdu. Protože zrovna matika je a byla velký špatný. Rozhodně v době cvičebnic a internetu teda zadání úkolů v matice je to nejmenší.
|
|
magrata1 |
|
(19.2.2024 19:18:28) Moje dcera teda dobrovolně nepočítá, zato ji čas od času něco chytí a v tom potom "leží" každou volnou chvilku. Nastudovává vesmír, Velikonoční ostrovy, politickou situaci na Blízkém Východě... Má období, kdy sjíždí videa, období učení na písemky (je v sekundě na 8G) a kdy sama bádá o čemkoli. Úkoly běžně opisuje ve škole. Totéž jsem dělala i já.
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.2.2024 15:09:04) Nebrání, pokud dostanou přiměřené zadání (tématem a obtížností) a zpětnou vazbu, zda počítaly správně (to je, co mám na mysli domacím úkolem). Aby si samy googlily příklady na internetu a zkoukávaly videorozbory řešení, to bych opravdu na ZŠ neočekávala.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 15:14:44) za úlohu má být něco navíc, něco, co může rozvíjet zájem, ne procvičování, který se dělalo ve škole
nakonec ani v té škole nepočítáme "sloupečky", pokud za nesplněnou úlohu není žádná sankce, kdo donutí děcko, aby tu úlohu dělalo?
a že někdo umí a někdo ne, to ví učitel i děcko bez toho, aby učitel zadal domácí úlohu a děcko ji možná udělalo
kdyby to ty děcka totiž nevěděly, jak by věděly, že mají přijít na doučování? já je k tomu nenutím, to oni si řeknou, a nikdy to nejsou děcka z vyššího průměru, možná když dva týdny chybí, ale ty mívají i jiný cesty, jak to zvládnout
ale občas úlohu dám, aby si přečetly nějaký nový učivo z učebnice, na pár minut, abysme o tom pak mohli mluvit a neztráceli jsme čas tím, že každýmu trvá jinak dlouho přečíst půl stránky v učebnici, ale to je tak dvakrát za pololetí, to se nepočítá
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.2.2024 15:19:34) "procvičování, který se dělalo ve škole" je tedy přesně to neefektivní, o čem jsem psala. Počítat každý sám v třicetihlavé třídě - k čemu? To si může dělat každý doma.
"ale občas úlohu dám, aby si přečetly nějaký nový učivo z učebnice" to jako fakt?? V matice na ZŠ?? Ufff...tak tady asi další debata nemá moc smysl, promiň.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 15:24:55) Počítat každý sám v třicetihlavé třídě - k čemu? To si může dělat každý doma.
Ivko, vůbec nevíš, o čem píšeš, tím končím
|
|
Kaliope X |
|
(19.2.2024 15:28:01) Ivka: Počítat každý sám v třicetihlavé třídě - k čemu? To si může dělat každý doma.
Moje dítě tímhle systémem na prvním stupni prošlo, jen jich bylo něco nad 20 v monte třídě. Nemělo domácí úkoly ani známky, ve škole počítalo a pracovalo dle svého tempa a chuti, pak už dokonce asi jako jediné ze třídy Hejného matematiku. Za mě naprosto skvělé. Domácí úkoly mělo až na gymplu, většinou dobrovolné za známku navíc.
|
|
babi_ |
|
(19.2.2024 15:44:05) Ivko, ty čteš Yuki jen kousky nebo nevím... asi jste měli málo DÚ ze čtení
Yuki přeci jasně píše, že při procvičování ve škole žákům pomáhá.
Doma toho můžou napočítat spoustu, ale blbě, nebo se na to vykvajznou úplně či to opíšou. Co je efektivnější? Dle mého je to jednoznačné. Navíc kdo chce může si doma počítat jak je mu libo.
|
|
babi_ |
|
(19.2.2024 15:47:20) "ale občas úlohu dám, aby si přečetly nějaký nový učivo z učebnice"
pokračuje takto:
"na pár minut, abysme o tom pak mohli mluvit a neztráceli jsme čas tím, že každýmu trvá jinak dlouho přečíst půl stránky v učebnici, ale to je tak dvakrát za pololetí,"
|
|
|
Okolík |
|
(19.2.2024 15:36:27) Uf, jestli výuku matematiky na ZŠ pojímají učitele takto, pak se nedivím tomu odporu k přijímačkam a maturitě z matematiky a čím dál většímu propadu matematických znalostí a dovedností.
|
babi_ |
|
(19.2.2024 15:49:14) Okolíku, jak "takto"? Že procvičují ve škole pod vedením matikářky?
|
|
|
|
Okolík |
|
(19.2.2024 15:38:54) Ivko, tvůj přístup se mi líbí 👍
|
|
|
|
|
|
Monika |
|
(19.2.2024 14:43:25) Yuki a jaké mají děti výsledky v přijímání na SŠ? A kolik se toho tedy musí na Cermat doučovat samy doma (což se ti, myslím, taky nelíbí)? Zrovna matika je typický předmět, kde podle mého "cvičení dělá mistra" a hlavně přispěje k tom, aby se problematika v hlavě udržela déle než do doby, kdy se začne probírat další látka ... Jasně, že je rozdíl, když učitel umí látku fakt dobře a VŠEM vysvětlit než když jenom "nahodí téma" a zadá 20 příkladů na doma, kde pak rodiče bezradného dítěte vysvětlují a vlastně učí sami. Takže věřím, že jsi ten první případ a všechny děti od Tebe výklad pochopí a doma by fakt jen procvičovaly. Přesto si myslím, že průměrné děti potřebují počítat o trochu víc ...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.2.2024 14:48:12) Moniko, z mé třídy se dostaly na sš všechny kromě jedné, která nedala fyzický testy, ale tam je to jiný případ
teď mám třídy po kolegovi, který odešel, tam bude situace jiná, bohužel, oni neumí spoustu věcí
a zase platí, že sami to nezvládnou, musíme dělat ve škole, a samozřejmě nabízím doučování, a tam mi chodí buď ti, kdo potřebují kvůli přijímačkám, nebo ti, kdo nerozumí, to se týká nižších ročníků
doučování dává smysl, úlohy ne
|
Monika |
|
(19.2.2024 15:21:51) Yuki, s tím ale souhlasím, to je přesně to, co jsem psala už v zadání tématu - samotné zrušení domácích úkolů pro všechny těm dětem z nepodnětného prostředí nijak nepomůže se zlepšit - přiblíží je to možná k těm ostatním tím, že půjdou oni "dolů" k nim. Naopak možnost bezplatného doučování (nebo třeba i jen prostor, kde je klid a podmínky pro jejich samostatnou přípravu, pokud to doma nemají) je právě přesně to, co by mělo pomoct. Ale to jsem se v těch článcích o "zákazu domácích úkolů za účelem snížení rozdílů" rozhodně nedočetla. A taky je jasné, že to školy za stávajících finančních podmínek nebudou schopné ani ochotné zrealizovat.
|
|
|
|
Monika |
|
(19.2.2024 14:43:25) Yuki a jaké mají děti výsledky v přijímání na SŠ? A kolik se toho tedy musí na Cermat doučovat samy doma (což se ti, myslím, taky nelíbí)? Zrovna matika je typický předmět, kde podle mého "cvičení dělá mistra" a hlavně přispěje k tom, aby se problematika v hlavě udržela déle než do doby, kdy se začne probírat další látka ... Jasně, že je rozdíl, když učitel umí látku fakt dobře a VŠEM vysvětlit než když jenom "nahodí téma" a zadá 20 příkladů na doma, kde pak rodiče bezradného dítěte vysvětlují a vlastně učí sami. Takže věřím, že jsi ten první případ a všechny děti od Tebe výklad pochopí a doma by fakt jen procvičovaly. Přesto si myslím, že průměrné děti potřebují počítat o trochu víc ...
|
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(19.2.2024 14:02:50) Školy budou učit efektivněji, když bude čas, strávený ve škole, využit efektivněji. Co je špatného na tom, že (např. v matice) se vysvětlí látka a společně se vyřeší pár příkladů a děti si pak DOMA samy, v klidu a svým tempem ověří, že příklad zvládnou spočítat? Nebo že (např. jazyky) si děti DOMA svým tempem přečtou článek, zkouknou video, o kterém se ve škole potom debatuje? Nevím, proč by měly děti ve třicetihlavé třídě KAŽDÝ SÁM počítat nebo číst si článek. Někdo je hotov za 5min a jinému nestačí ani 20min. Plýtvá se i časem vyučujícího, který v té době dělá co? Jiná věc je, že NĚKTERÉ děti nemají doma svůj pracovní kout, internet, zázemí. Těm by měla být bez debat poskytnuta podpora a na to je třeba se zaměřit. Ale proč kvůli tomu nemá pracovat celá třída efektivně a na své maximum? Některé děti mají zase tělesný handicap, některé neumí dostatečně česky...ale efektivní řešení je vždy v kompenzování toho konkrétního handicapu, nikoli v plýtvání časem a nevyužívání potenciálu všech plošně - PRÁVĚ TÍM se trestuhodně připravujeme o talenty.
|
K_at |
|
(19.2.2024 14:09:16) Ivko, proč? Protože zrušit DÚ nic nestojí. Jinak by školství stálo ještě víc a to nelze. Mít ve třídě asistenty, mít podporu mimo výuku pro žáky, kteří to potřebují, to dělají asi jen neziskovky. Rozhodně ne "stát".
|
|
|
žiraf |
|
(19.2.2024 23:19:39) Yuki, ty přece učíš (učila jsi?) matiku. To, co teď píšeš, zní, jako bys dětem ve třídě řekla 2+3=5, ukázala to na jablíčkách, hruškách, ježcích a traktorech, všechny děti to krásně pochopí, a nemusí už xkrát spočítat 2+3, 3+2. A u starších vysvětlíš vzorce pro násobení / umocnění dvojčlenů, děti pochopí, že když si to roznásobí člen po členu, dostanou stejný výsledek jako při počítání podle vzorce, ai když si nespočítají x (a to větší x) příkladů, tak bez potíží uvidí, že trojčlen nebo čtyřlen mohou podle vzorce rozložit. A na to procvičování není ve škole dost času.
|
|
|