| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Děti znechucené výukou hry na nástroj

 Celkem 92 názorů.
 Vítr z hor 


Téma: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 10:50:24)
Včerejší diskuze mě inspirovala k otevření nové. V životě jsem potkala hodně dospělých, jinak rozumných a vyrovnaných lidí, kteří byli v dětství léta nuceni hrát na různé hudební nástroje a znechutilo je to tak, že dnes nejen nehrají, ale ještě na to mají mimořádně nepříjemné vzpomínky a odsuzují jinak patrně dobře míněnou snahu svých rodičů.

Vzhledem k tomu, že u nás je hudební výuka jednou z nejrozvinutějších na světě, něco musí být zákonitě špatně. Připomínám, že málokdy je přijato k výuce dítě beze stopy talentu, takže podle mě byl tento talent promrhán. Musí snad být takový talent vybaven ještě nadprůměrnou odolností a vytrvalostí, či jsou na vině neschopní učitelé, rodiče nerespektující osobnost dítěte? Nebo oplýváme tak mizernými charaktery, že si nedokážeme vážit šance, kterou má ve světovém měřítku jen velmi málo dětí?

Učili jste se v dětství hrát na hudební nástroj a bavilo/nebavilo vás to? Hrajete dodnes? Nakolik a čím vám pomohli nebo "pomohli" vaši rodiče?
(jdu vyvenčit "útvar", do dikuze se zapojím tak za půl hodinky)
 Bystrouška + liščátko 9/11 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 10:53:56)
Veveru, já na nic nehrála. Rodiče nás k tomu nevedli a doteď jim to mám za zlé. Chybí mi to a moc bych chtěla.... a moje děti to budou muset přetrpět, třeba mi to vyčtou, ale dám jim šanci se něco naučit.
 . 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 10:57:51)
Já chtěla, ale nesměla jsem, nemám hudební sluch. Nevzali mě do hudebky.:-)Přišlo mi to jako diskriminace, přece učit se na klavír by měl mít možnost i člověk bez hud. sluchu, stejně jako do sportovního kroužku má právo jít i sportovně nenadaný dítě, ne?
 *Niki* 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 10:58:54)
Musela jsem hrát, bavilo mě to první roky, pak ne. Musela jsem vytrvat do skončení základní školy... talent jsem měla, velký, účastnila jsem se i celorepublikových soutěží... co z toho ale, prostě mě to netěšilo ~a~
První zádrhel byl asi v tom, že jsem chtěla klavír a jen klavír, byl mi kvůli velikosti a ceně rozmluven, a hrála na flétnu... prostě to nešlo, jiskra nepřeskočila ~;)
Druhý zádrhel byl v tom, že rodiče měli zvláštní představu o tom, jak učit děti vytrvalosti - prostě řvi si jak chceš, jak v 6-ti něco začneš, musíš to dělat i ve 14-ti. Když se rozhodneš blbě, musíš pokračovat.
Svým dětem tohle fakt neudělám. Nebudou moct skákat od jednoho k druhému co půl roku, ale neočekávám, že puberťáka musí bavit stále to, co si třebas i nadšeně vybral v 5-6 letech...

Takže nehraju, občas něco písknu dětem. Zapomněla jsem definitivně noty.Třeba se ale na ten klavír jednou doučím.
 vendyna (Janinka + Alenka) 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:00:17)
Co se hudby týče, rodiče mě nevedli naprosto k ničemu. Na klavír a na flétnu jsem se začala učit až ve dvaceti letech v rámci VŠ a bylo to ukrutně těžký. Soukromá učitelka se nadřela, ale byla výborná a za tři roky jsem vše dotáhla. Bohužel během MD opět téměř vše zapomněla~n~.

Taky zkusím malou dát někam do hudebky, zatím dělá tanyny na každou melodii, co slyší, tak to vypadá nadějně. Ale když ji to nebude těšit, co nadělám, nebudu to hrotit.
 Šešule 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:00:19)
Nebyla jsem vyloženě nucená, ale ze svého pohledu mi připadá, že dítě se těší, že bude na něco hrát, že bude něco hezkého umět. Nastoupí do ZUŠky a tam to začne. Hudební teorie, kterou nevyužije ještě několik let, ale učit se to musí (a je to brutální nuda~:(), na nástroj se hrají stupnice a etudy, které zní dost neatraktivně a učitelky často taky nejsou nic moc.
Učitelé na ZUŠce mi přišli jako skupina zneuznaných konzervatoristů, kteří měli nějaké ambice, ale nevyšlo jim to, tak učí. Samozřejmě nejsou všichni stejní. Měla jsem rok fajn učitelku, ale ta pak ze školy odešla~d~
 Líza 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:02:39)
Veveru, mně to šlo naštěstí víceméně samo, ale hodně mě otravovaly osnovy v LŠU. Byla bych, jak dnes vím, ocenila mnohem víc volnosti, kreativity, méně klasiky a víc moderny nebo nějakých lehčích žánrů - výuka tehdy byla zaměřena tak, jako by z nás všech měli být koncertní virtuosové, a kdo to nedokáže, nebo koho to nebaví, ať si trhne ploutví. To bylo podle mě špatně. Takové až příliš konzervativní prostředí, jedna linie výuky (ale jistě záleželo i na učiteli). Pro mě se tohle zlepšilo až někdy na střední škole, kdy jsem chodila druhý cyklus a kdy už jsem si uměla prosadit, abych hrála, co mě zajímá.
 Dani.K, K 05, P 09 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:25:47)
Hrála jsem na klavír cca osm let. Přiznám se, že mě musela mamka honit cvičit, ale vždycky jsem měla radost, když jsem se dobře naučila nějakou skladbu.
Ale aby malé děti hrály Bacha ~a~. Toho jsem naprosto nesnášela a na chuť jsem mu přišla až v dospělosti.
Ještě mně vadilo, že mě profesorka nevedla k improvizaci. Tuším, že v osnovách měla improvizaci nebo čtyřruční hru. Tak jsem hrála s o rok starší holčinou čtyřručky, bavilo to nás obě, ale ta improvizace mi fakt chyběla a chybí.
Jinak naučit se základům hry na klavír byla pro mě prospěšná věc - nebyl problém naučit se trochu brnkat na kytaru a už vůbec nebyl problém naučit se psát na stroji (PC) všemi deseti ~;).
 Molly. 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:14:23)
Hrála jsem na flétnu, první rok a kousek jsem měla takového mladého, fešného, ale unylého učitele, žádná sranda. Pak mě dostal jakýsi starý bodrý učitel, který mě neustále přesvědčoval na trubku do své kapely, hrála jsem díky němu na spoustě koncertů (omluvil mě dokonce na jeden celý rok z nauky, to byla paráda).
Poslední rok (čtvrtý) mě zase převzal ten mlaďoch, tak jsem skončila. Za půlrok už mamka platila 1300 Kč (bylo to před 12 lety) a mi to přišlo líto, vyhazovat tolik peněz za něco, co mě nebere.
 hrúda 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:17:14)
Já chtěla hrát... na housle- drahé, na klavír- drahý, velký. Chtěla jsem hrát tenis- nebylo na raketu. Chtěla jsem kreslit, ale měla jsem období princezen, bylo mi cca 10 let a matka mi to vyčítala, že stále čmárám to samé, že je to k ničemu. Znechutila mi co šlo a mně z toho dodnes haraší. Mám například ještě dnes ´´ořezávátkový syndrom´´ Máti mi totiž nekoupila ani to a radši mě nechala týrat učitelem za nesprávně ořezané tužky. ~;) Takže já bych nějak extrémně nenutila, ale zase nechci dětem zadupat všechny sny.
 Pikkola 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:27:37)
Jo. Přesně takhle mi babička zdupala to, že se zaručeně nedostanu na výtvarnou školu. Udělala jsem přijímačky jako nejlepší, ale tohle mi řekla někdy ve dvanácti a já to tenkrát obrečela a sebevědomí šlo do háje. Myl to můj sen od dětství. Tenkrát mi řekla, ať se vyučím prodavačkou. Já sice samý jedničky neměla, většinou trojku z fyziky a tak tři dvojky, ale to přece není na učňák ~o~
 hrúda 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:29:13)
A kreslíš dnes, maluješ?
 Pikkola 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:23:45)
Hrála jsem, ale na všechno jsem se učila sama, nikdo mě nenutil. Naopak mě teď trochu mrzí, že jsem nikam nechodila. Celkem slušně jsem se naučila hrát na kytaru, mandolínu, různé flétny vč. příčné a violu (ta je asi nejtěžší). Pak základy na klavír (měla ho jen babička, ale proseděla jsem u něj vždycky věčnost). Chodila jsem vždycky akorát na výtvarku, to jsem moc chtěla a na hudebku už naši neměli peníze... Přitom oba moji pradědové byli muzikanti (odtud to množství nástrojů).
 Kliková hřídel 4/08+2/09+2/13 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:32:52)
V dětství jsem se na žádný nástroj hrát neučila, rodiče mě k hudbě nevedli. Sice bych ráda uměla na něco hrát, ale u svých vrstevnic jsem viděla, jaká je hra na nástroj dřina - hodiny nástroje, k smrti nudná nauka. Po škole musely cvičit, i když se jim nechtělo a co hůř, všechny musely hrát na "večírcích" pořádaných LŠU, i když se styděly, nechtěly, bály se. Litovala jsem je.

Problém vidím v osnovách LŠU, které jsou, jak už název LŠU napovídá - školní. Vyhovíš, postoupíš. Nevyhovíš, propadneš. Kde je radost, kde je kreativita??

Sama jsem se začala učit ve 12ti na zobcovku, ve 14ti na kytaru. Neměla jsem žádné základy ani nikoho, kdo by poradil. Umím pár akordů a na flétnu Štědrý večer nastal... ;-)

Svým dětem bych ráda dopřála základní hudební vzdělání na úrovni "nadšený muzikant". Chtěla bych, aby se uměly připojit k písni na svůj nástroj, aby měly hudební představivost, aby si dokázaly zahrát, co se jim honí v hlavě. Pochybuji, že se toto dá nacvičit nekonečným opakováním technických cvičení prstů, etud a klasických skladeb. Chtěla bych, aby se učily hrát písničky, žertovné skladbičky, rozvíjely si fantazii a hlavně radost ze hry. V součastnosti lze tohoto dosáhnout leda s pečlivě vybraným soukromým učitelem. LŠU nemá pro "hrátky s hudbou" prostor, kvůli osnovám a nalajnovaným postupům. Učitel může být zlatý svatý, ale osnovám dítě musí vyhovět. Na závěrečném ročníkovém koncertě se "technická dovednost" žáčka ukáže. Šmouhy na duši se objeví až poději.
 Půlka psa 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:25:09)
Musela jsem hrát cca od 6 do 16 let. Nebavilo mě to nikdy,nešlo me to a bolely mě z toho záda, ale musela jsem. Od tě doby jsem spokojeně vše zapoměla a je mi lépe. Problém byl částečně asi i ve stylu vedení výuky, ale hlavně v tom, že jsem od počátku chtěla kreslit a chodit na keramiku, ale musela jsem hrát, protože ve slušných rodinách se to tak dělá. :)
 Půlka psa 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:28:09)
Jinak můj muž zase strašně chtěl hrát a nebyly na to peníze, takže nemohl. Dodnes toho lituje. Problém je ale v tom, že om má sluch a talent, zatímco já ne. Každý z nás měl přesně to, co nechtěl. Já hrála a chtěla kreslit. On chtěl hrát a nemohl.
 Katka 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:35:49)
Stejně jak Helena - jsem výtvarně nadaná a chtěla jsem výtvarku, rodiče ale usoudili, že "čmárání na papíře" je k ničemu a ve slušných rodinách se hraje na hudební nástroj. Ani ten jsem si nemohla vybrat - doma byl klavír, tak to bude klavír. Začalo mi 7 let mučení, jinak to nazvat nemůžu. Klavír jsem nenáviděla, jsem kreativní člověk a do zblbnutí cvičit a opakovat ty samé pasáže a skladby mě ubíjelo. Výsledek je ten, že dnes hrát neumím, nepoznám jedinou notu a ke klavíru mám odpor. Dnes už je to lepší, ale léta jsem nemohla slyšet klavír ani v televizi, na CD, naskakovala mi husí kůže - slušná fobie. Svým dětem nikdy nic takového neprovedu, ve svém volném čase budou dělat pouze to, co se jim bude líbit a co budou dělat s radostí.
 Půlka psa 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:58:00)
Nemáš náhodou moje rodiče? Že bych měla sestru, o které jsem netušila? U nás to byl taky klavír, protože byl doma.
 Mirka 2 deti 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(1.12.2010 20:43:03)
Jo,jo presne. Velmi som chcela kreslit, malovat, cmarala som na kazdy list papiera, na kazde volne miesto. Ale na vytvarku som nesmela, "naco tam budes 100x kreslit nohu?" boli mamine slova. Nechapala ze kludne by som tu nohu kreslila aj 1000x ale nie, nemala som sancu kedze na LSU ma museli vozit autom.
Na klavir som musela chodit 7 rokov. Moj najstastnejsi den bol koniec LSU, nasi neverili, ze na klavir uz nesahnem. Tym dnom som na neho fakt nesahla, nikdy. Talent som mala ale zufalo ma to nebavilo a nebola som "predvadzaci typ". Kazdu navstevu som trpla aby mama nezahlasila "Mirka, noze nam nieco zahraj" to aby vsetci videli aka sme dobra rodina. A ja ruky studene, spotene, trema... som musela nieco trieskat do klavira. Mama ma donutila poriadne sa naucit "Pre Elišku", dnes je to moja najneoblubenejsia skladba, vypinam alebo odchadzam ked ju pocujem. Neznasala som LSU a klavir, neznasam to ani teraz, ked to pisem jezia sa mi vsetky chlpy a oblieva ma pot.
 ErikaB 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:30:54)
Já jsem chodila 7 let na housle a poslední 2 roky to byl boj mezi mnou, rodiči a učitelkou. Absolutně mě to nebavilo, vymýšlela jsem si, že mi je špatně, jen ať tam nemusím chodit. Necvičila jsem, takže jsem pořád dokola hrála ty samé etudy. Děs. Teď rodičům vyčítám, že mě měli dát na něco praktičtějšího ( klavír, kytara), prostě housle v kolektivu člověk neužije, jsou dost nudné. A rodiče říkají, že jsem si přece housle vybrala sama. No jó, ale v 6 letech!!!~a~
 *Niki* 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:48:09)
Eriko, přesně. Taky mi bylo argumentováno, že jsem si to sama vybrala. Ale v 6 letech! Mě fakt ve 14-ti nebavilo to, co v 6-ti...
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 13:03:11)
Co myslíš, co jednou řekne dcera? Bude jí líto, že přestala nebo si řekne, fajn, nechtělo se mi, tak jsem se na to vybodla?
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 13:21:03)
Stejně je ta příčná pro takhle malé dítě trochu úlet....
 Nítěnka 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 14:16:03)
Já jsem hrála na zobcovou od 7, na příčnou od 10 asi do 19 let. Až na ten poslední rok mě to celkem bavilo. Vystoupení mi nevadily, ale nesnášela jsem takové to - zahraj návštěvě něco a nebo když jsem jela na tábor nebo jsme jeli na jarní prázdniny apod. - tak vezmi si s sebou flétnu (stejně jsem jí vytáhla z kufru málokdy)
Trochu lepší to bylo ve skautu kolem 16, ale teď už spoustu let vůbec nemám chuť si zahrát.
A v posledních letech to přešlo ze strany mých rodičů do etapy "a hraješ jim někdy (dětem)?... ale to bys měla!"
 Nítěnka 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 14:18:05)
A ještě - mnohem víc mě to pak bavilo na piáno a na kytaru, to jsem tedy samouk, žádná sláva.
 Shisha 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:35:02)
Máma byla spíš přes sport, do hudebky jsem nikdy nechodila, na nástroj nehrála... Asi dvakrát jsem měla půl roku soukr. učitele na piáno, dokonce jsme měli piáno doma, ale byla jsem hrozně líná a nikdo mě nenutil. Nevim jestli napsat bohužel nebo bohudík, protože dneska mám k hudbě pozitivní vztah a třeba je to právě tim, že jsem k tomu dozrála sama. Umim základy not, na piáno a na flétnu zvládnu jednodušší písničky. Mám hodně hudební kamarády, skoro každej v mym okolí na něco hraje, občas je mi líto, že já ne... Teď ve 20 se začínám učit na kytaru, dál mám vymyšlenou basovku, za rok, dva... jsem rozhodnutá si vynahradit svoje nehudební dětství a mládí ~j~
 Eržika. 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:50:51)
Jo, jo...

Dítě chodí na zobcocou a příčnou a samozřejmě na nauku. Pořád jede podle Daniela, a nic dalšího. Moc záživný to teda néni.

A setkala jsem se o prázdninách s mladou holkou, co učí v hudebce a jde to učit jinak. Kreativně, vymýšlet si variace, vlastní písničky, zkoušet
Leč u nás je jedna lšu, ale jsem ráda, že ji to baví i tak.
 žanika 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:53:22)
Já jsem začala chodit do hudebky na klavír jako malá a šlo mi to - tedy měla jsem údajně talent, ale byla jsem děsný lajdák, to přiznám otevřeně. Takže tím, že mi to šlo, tak jsem věděla, že některé věci prostě zvládnu nacvičit jen těsně před hudebkou nebo vůbec... No učitelka to jistě poznala:-) Maminka mne nikdy do ničeho nenutila, co si pamatuji - sama vyučovala soukromně klavír. Jen mi připomněla občas, zda jsem cvičila. Učitelka mi jen připomínala, že hřeším na svůj talent, že kdybych cvičila atd atd... já hrála jen to, co jsem vždy musela, žádné písně nebo tak. ...když potom v devítce maminka odjela do zahraničí , tak jsem okamžitě ukončila chození do hudebky a pak cestovala za ní. No a teď jsem se rozehrála, jak přišly děti. Myslím písničky atd atd. Bez problému. Jsem moc ráda, že maminka prostě brala za samozřejmost (jako vyžadovala), že chodím do hudebky, ale nikdy mne nedrtila - nepamatuji si. Mimochodem moje pilná starší sestřička byla pravý opak, myslím v přípravě na hodiny a dnes je paní učitekou klavíru:-) Takže dnes to vidím tak: Neotravovat dítě, ale neustále motivačně vyžadovat pokrok.... Jestli to tedy někdo pochopil~z~
 albert1 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:18:14)
V hudebce jsem stravila mladi, jsem ze sportovne-hudebni rodiny, tedy od prvni tridy zubcovka, pry kvuli zlepseni mych prudusek, hra na ni me docela bavila, rodice mi koupili skvelou koncertni drevenou fletnu, ktera mela krasny prijemne mekky ton, bohuzel fletnicka byla brana v ZUS pouze jako priprava na "skutecne" nastroje, dokonce jsem musela odvracet "napad" hrat na trubku, pro me silena predstava, sama jsem snila o harfe, pripadne o klaviru, nakonec jsem pokracovala na pricnou fletnu, tu jsem ale nemela moc v lasce, ten kovovy zvuk proste nemusim, nejak jsem to doklepala do ukonceni cyklu, dal uz jsem hrala pouze pro radost s doprovodem klaviru(sestrenice).
Moje klavirni touha a docela uspesne samoucke pokusy nakonec oblomily rodice, pianino mi opatrili, opet si nemohu stezovat, byl a je to skvelej nastroj, zacala jsem az skoro ve 13letech, hudebka mi umoznila "hrnout" 2 rocniky najednou, dostala jsem se nakonec k nejlepsi pani ucitelce ve meste, na hodiny s ni nikdy nezapomenu, byla skvely psycholog, hodne mi dala do zivota, jsem s ni v kontaktu dodnes.

Kdyz bych to mela shrnout, jsem moc rada, ze mi rodina umoznila hru na nastroje, je smutne, kdyz zde tolikrat zaznelo, ze nekdo chtel hrat a z financnich duvodu to nevyslo, v mem pripade byla z meho pohledu jen chyba, vnucovat mi tu pricnou flenu, s panem ucitelem jsme planovali prechod na altovou, pripadne zalozit maly soubor, ale nakonec to z organizacnich duvodu nevyslo. Casove to bylo narocne, do lidovky jsem litala 4x v tydnu, fletna, 2x klavir, nauka, k tomu skola, zavodni sport ... vubec nechapu, jak jsem to zvladla, byl to fofr, vsechno jsem musela mit na minuty naplanovane.

To bych ani svym detem neprala, pokud ale budou jevit zajem, urcite je podporim, klavir mam, tu prokletou pricnou fletnu taky, jen tu milovanou zobcovku mi sezral cervotoc, divala jsem se ted, kolik by stala nova, tenkrat 1000Kcs, nyni pouhych 23000Kc, furt lepsi jak harfa - 150000, ta je mym nesplnenym snem ...
 hrúda 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:28:52)
V mém případě peníze byly... na cigarety apod, pro dítě na nástroj nikoli. ~;)
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:58:47)
~n~ ~n~ ~n~
to je fakt smutný
 Vítr z hor 


Albert, 

(10.11.2009 12:44:20)
to jsi teda příklad dalšího neuvěřitelného talentu. Ale možná v tom taky hraje roli to, že tě nutili do něčeho jiného, a ty sis pak mohla (o 6 let později než je normální) prosadit to, co tě opravdu bavilo. A navíc ta učitelka, to je vyloženě klika (ale jak znám učitele nástrojů, do třináctiletého dítěte by se jen tak nepustili, leda že má talent nebo rodiče platí jak mourovatí).
~R^
 Natanela 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:47:09)
Manžel hrál na bubny jako samouk, já nemám hudební sluch a nikdy mě ani hudební nástroje nelákaly. Syn zašal chodit do hudebky ve druhé třídě, přál si hrát na kytaru. V ZUŠ dostal učitele, který byl sice výborný hudebník, ale jako pedagog si cestu k synovi nenašel a ani asi nehledal~d~. Po roce a půl mi volal, že už dál nemůže, ať ho dáme k někomu jinýmu, že on s ním končí. Znechucení ze hry bylo i na straně syna. Do ZUŠ už chodit nechtěl. Asi v pátý třídě jeme objevili kroužek - hra na kytaru k ohni a to ho chytlo a asi po roce a půl zase začal chodit do ZUŠ, ale už na el. kytaru. Je teď nadšený kytarista a hraje kde a kdy může.
Tak já si myslím, že je důležité dítě k něčemu nasměrovat, ale mělo by ho to bavit a pak ho v tom podpořit. Je důležité rozeznat, zda se jedná o dočasnou nechuť a nebo o skutečný odpor, pak bych dítě nenutila.
 Teraza Horáková 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:55:14)
manžel je muzikant, tělem i duší, jen ta výdrž chybí. Sluch má a talent taktéž.

Jedno dítě je talent, ale líné až hrůza, druhé není talentované, ale snažívé.

Po roce mi práskly s klavírem obě děti, ač je učitelka nemlátila ukazovátkem přes prsty jako ta naše. Klavír jsem neprodala, vyčkávám, jestli je to třeba nechytne samo a znovu, šanci mají, ale znovu už to nevydržím přes jejich odpor já :-)))
 Kliková hřídel 4/08+2/09+2/13 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:58:46)
Naprosto souhlasím:
-na kytaru K OHNI
-na klavír PRO RADOST a DOPROVOD všemožných PÍSNÍ, lidových, moderních, reprodukce filmové hudby, kterou má člověk rád.. Které dítě chápe a má rádo na 1. stupni Bacha???
-na flétnu jako PTÁCI, VLAK, tajemná hudba z filmu..
-na saxofon k balení kluků a holek...
Víte, jak to myslím. Prostě míň techniky a drilu, více radosti a fantasie. A konkrétní cíl - umět hrát v s kamarády v kapele, umět se přidat, reprodukovat co se mi líbí. Základní technika je jistě nutná, ale ne na úrovni, vyžadované na 2. stupni LŠU.
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:04:45)
Nevím, jak je to teď, ale dřív byly hudebky výběrové. Učitelé si vybírali žáky. U nás to bylo dokonce dvoustupňové, nejdřív přijímačky do hudebky, po půl roce rozhodnutí, na jaký nástroj chodit (důrazné upozornění "nevybírejte si klavír, je tam narváno, nevezmou vás") a po dalším půlroce skupinového docházení na konkrétní nástroj vždy dva ze skupinky vyhozeni, jeden přijat.

Danielo, možná není tak špatné, že s tebou "zametli" hned na začátku. Asi to bolí, ale jak to tady tak čtu (a žiju a vidím kolem sebe), mohla jsi dopadout daleko hůř ~;((

 tinas 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:44:51)
Kdoto,
ono asi záleží v jaké lokalitě ta ZUŠka je. Třeba u nás je takový nával,že musejí odmítat,takže u nás se podle talentovek(zkoušek) jelo.
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 13:06:27)
Kdyby to byla aspoň punkerka, tak by ta vaše ZUŠka mohla mít docela šmrnc ~;)

Moji učitelé byli až na jednu světlou výjimku velmi nudné bytosti.
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 13:19:58)
Škoda.... ale taková punkerka by se mohla přece projevit i ve výtvarce! A dcera by pak nadělovala pod stromeček odznáčky "punk"s not dead" ~;) a museli byste je povinně nosit, jinak by to dcerce bylo líto ~t~ ~t~ ~t~
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 13:31:43)
A tahle existence fakt učí tvoje děti????
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 13:43:20)
Paradoxně klika ~R^
 Vítr z hor 


Kdoto, 

(10.11.2009 12:57:31)
neděs mě, jak za ty peníze? Kolik to dneska stojí? Stránky naší nejbližší ZUŠky ceny cudně tají. Leda bych založila to spořko ~;)
 Vítr z hor 


Re: Kdoto, 

(10.11.2009 13:29:21)
Díky!
Je to síla, ale zase ve srovnání se zahraničím pohoda. Když jsem se chtěla v bezpečné vzdálenosti od rodiny trochu pocvičit v jedné jinak velmi levné zemi ve Střední Americe ve hře na klavír (to jsem doufala, že jsem to ještě nezapomněla), jediná nalezená učitelka chtěla 50 dolarů za hodinu!!!!
V GB pod 20 liber za hodinu neučí ani studenti....
 Vítr z hor 


Re: Kdoto, 

(10.11.2009 15:32:11)
Zní to šíleně, ale já vím, kolik u vás stojí třeba sejra, takže mě to nepřekvapuje a nepřipadá mi to ani přehnaný - zejména když to z nemajetný platí město. Hlavně když si spočítám, kolik peněz u nás vyházíš celkem, když narazíš na neschopnýho učitele. A to fakt vyházíš - zatímco to tvoje je v případě kvalitního učitele investice.

Představuju si, jak by se tvářila naše starostka, kdyby za ní někdo zašel, aby mu přidala něco málo na kroužky pro děti ~t~
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 11:58:33)
Hm, tak jak to tak čtu, tak i tady převládá "musela jsem", "nutili mě" a podobně. Občas se, stejně jako v životě, vyskytne "zazlívám rodičům, že mě nenechali učit".
Jakoby, co se hudby týče, měli rodiče předprogramováno zvorat všechno. Nebo je na vině nějaká zlovolná, zákeřná a hrůzná speciálně česká hudební pedagogika?
To je fakt tak málo lidí, kteří se od dětství učili, byli dobře vedeni, hrají dodnes a rádi??? Pomíjím jestli dobře nebo špatně, naprosto se podepisuju pod Mechtyldino:

"Svým dětem bych ráda dopřála základní hudební vzdělání na úrovni "nadšený muzikant"."

Moje děti mají evidentně hudební talent, mám v úmyslu ho rozvíjet, ale nechci, aby musely zažít tu hrůzu, kterou jsem musela projít já.

 Líza 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:02:31)
Veveru, těžko říct, možná ti ostatní nenapíšou, protože nerozkliknou název tématu ;)
Mě taky nutili - do hudebky k přijímačkám mě máma odvlíkla za flígr, já se staršně styděla. A jak jsem jí vděčná. Přesto na hudebce ty negativa vidím (chodila jsem tam 13 let, byla jsem celkem dobrá, kromě klavíru jsem se jako samouk naučila na X dalších nástrojů, hrála v kapele atd atd...). Ale ono je to těžký. Málokdo je ochoten cvičit jen tak, ono to nějakou tu nezábavnou námahu přece jen chce, jinak se člověk přes určitou laťku nedostane. Dcera hraje na housle, to je nástroj, kde to skutečně nejde samo. Moc chce hrát, ale frekvenci hraní nemůžu nechat na ní - to by hrála třikrát do roka a přitom by jí bylo líto, že to neumí. Tak holt zjišťuje, že bez práce to nejde.~d~
 Vítr z hor 


Lízo, 

(10.11.2009 12:11:06)
tak zatím jsi snad fakt jediná. Čím myslíš, že to je? Měla jsi super učitele? Nebo máš pocit, že s tebou rodiče jednali jinak než s jiní rodiče s ostatními dětmi? Jakou formou tě nutili do hraní?
Evidentně máš talentu a chuti na rozdávání, když ses naučila na tolik nástrojů...
Poraď nám, jak na to! ~x~
 Líza 


Re: Lízo, 

(10.11.2009 20:35:15)
Já nevím. Jednak hrála starší ségra, hodně se u nás zpívalo, hudba byla doma furt (aktivně, ne jen pasivně). Učitelku jsem na začátku měla dost drsnou, ale ta mě málem odradila někdy ve čtvrtý třídě - pak jsem pro ni nebyla dost perspektivní (dlabala jsem na to, co mám hrát za stupnice a za etudy jsem vždycky zjišťovala až těsně před hodinou, pokud jsem se nezapomněla podívat do žákovský...), tak se mě zbavila. Další učitelku jsem měla moc ráda, byla hodně mateřská, hodně jsme si povídaly, víc taky brala ohled na to, co mě baví hrát... myslím, že u ní jsem překonala takový to období, kdy už to nejde samospádem a cvičení je otrava (a taky jsem měla chuť tý předchozí ukázat, že byla chyba se mě zbavit - což se povedlo, hned ten další rok jsem vyhrála nějakou soutěž). Ale já fakt nikdy nehrála denně, doma hafo not po ségře, takže jsem furt měla co hrát (co nebylo do hudebky za úkol)... na tý střední jsem začala zkoušet hrát jazz, blues nebo nějakou vážnou modernu, to mě fakt hodně bavilo...

 Líza 


Re: Lízo, 

(10.11.2009 20:36:00)
Jo a rodiče mě nenutili hrát, nebo možná první rok máma dohlížela na to, abych cvičila, ale pak jsem už chodila sama a naši mi do toho nekecali, já stejně u piána seděla furt - a oni houby věděli, že hraju něco úplně jinýho, než mám hrát ;)
 Vítr z hor 


Re: Lízo, 

(10.11.2009 20:47:45)
No takhle nějak bych to viděla. Ideálně pokud by se přitom ještě děti praly o piáno a křičely "maminko, já chci cvičit" ~t~
Je otázka, kolik dětí by dobrovolně cvičilo, pokud by je rodiče nechali jako tebe. Jestli je to totiž normální stav nebo jestli my ostatní opravdu nejsme líní flinkové a ty mimořádný nadšenec...
 Líza 


Re: Lízo, 

(10.11.2009 21:22:08)
Veveru, já hrála. Ale že bych cvičila (to, co jsem měla cvičit), to je trochu nadsazený - s tím jsem to nikdy nepřeháněla. Mlátila jsem do toho ale furt, a to bylo asi nejdůležitější.
 Cow :-) 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:03:30)
Ahoj, už jsem to psala na rodinu asi 100x, ale my se "neznáme"
Můj prvorozený po MŠ nastoupil do ZŠ s rozšířenou hudební výchovou.
Děti tam měly skvělý tým učitelů, diregentku, manažerku, bezvadná parta rodičů, prostě ráda vzpomínám a mohu mluvit jen v superlativech.
Děti se věnovaly hudbě od první třídy, zpívaly a hrály na flétnu.
Od pololetí všichni nastoupili na "svůj hudební nástroj do ZUŠ. Pak poskládaly ve třídě školenou kapelu.
Jezdilo se na koncerty, soustředění, natáčeli CD...koncerty byly úžasné zážitky, které mi teď chybí, když už synek je na SŠ a hraje solově.
Tyhle děti byly rozumné, neměly čas na alotria, hudba jim pomáhala v celkovém zrání, což je taky dokázané, že umění pomáhá rozvoji IQ a EQ. Byla to na prospěch a kolektiv vynikající třída.
Synek hrál do 7.třídy na housle, pak přišel na to, že pro něj nejsou housle v pubertě IN, ale než by měl přestat hrát, řekla jsem mu, že si má najít jiný nástroj. Tak sáhl po bicích. Fajn. Koupili jsme bicí soupravu.
Na Janáčka nešel, studuje nyní elektrotechniku a hraje s mým mužem veřejně tak 1x-2x týdně.

Doporučuji dítě podržet a motivovat vhodným způsobem, aby se muzice věnovalo a v budoucnu u ní zůstalo. Na jeho celkový vývoj to má velice kladný vliv.
 Vítr z hor 


CroWKo, 

(10.11.2009 12:07:46)
můžeš prosím, rozvinout myšlenku

"podržet a motivovat vhodným způsobem"? A na jakou školu syn chodil?
 Teraza Horáková 


Re: CroWKo, 

(10.11.2009 12:08:57)
ano, prosíííííím.
 Cow :-) 


Re: CroWKo, 

(10.11.2009 12:19:31)
Veveru a Terez,
synek chodil v opavě na tuto školu http://www.zsochranova.cz/p%C4%9Bveck%C3%A9_sbory.htm

ad motivace, tak to je hodně individ.záležitost jako každé jedno dítě samo.
Na každého platí něco jiného, možná, že na někoho NIC.


U nás to byla souhra třídního kolektivu, práce dirigentky, manažerky.
Potlesk po koncertu, přidávat zpěv pro velký ohlas. Dát babičce k Vánocům vlastní DVD, jet na zájezd do ciziny, koncertovat v katedrále sv. Víta v Praze, přivítat sbor z Izraela a hostit je týden.
Mít radost z týmové práce atd. atd. Ale nejlepší je, když to dělá dítě pro radost...sobě i druhým.
Jsou lidé, kteří nemají dobrý hud. sluch, nezpívají zrovna čistě a přece je radost se na ně dívat při zpěvu, protože mají úžasný výraz.~;)
 Vítr z hor 


Re: CroWKo, 

(10.11.2009 12:49:11)
Tiše závidím, Opava je pro nás z ruky, ale o podobné škole v Praze jsem neslyšela ~a~

Taky tu někdo psal o sboru, do kterého chodí děti od školky, ale to bylo snad v Hradci Králové
 Cow :-) 


Re: CroWKo, 

(10.11.2009 13:03:17)
Veveru, zkus něco pohledat, třeba přes vyhledávač nebo se poptej v ZUŠ nebo někoho, kdo se muzice více věnuje.
Ono by stačila i nějaká menší skupinka lidí, která má srdce pro muziku a dokáže druhé nadchnout a pomůže druhým objevit tu krásu věci.
Naše prostřední dcerka třeba u flétny nevydržela, celkově je v zájmech nestálá a vyzkoušela kde co.
pro ni je zase důležitý tanec, pohyb a výtvarno. Takže chodí třetím rokem do mažoretek /kvůli šikaně jsme změnili i klub a dojíždí, ale stojí nám to za to/.
V tomto čase natáčí DVD s Míšou z ČT1, křest DVD bude 21.11. a to víš, že se holky těší, už mám koupené dva lístky, půjdu tu "slávu" zkouknout.
No a v úterky chodí dcerka do keramiky, aby to měla celkově vyvážené a taky má k výtvarničení předpoklady po biootci.

jo a mnoho věcí se dá naučit, nemusí být hned každý genius.~;)
 Vítr z hor 


Re: CroWKo, 

(10.11.2009 13:17:23)
Jsem pod svícnem, takže je tu děsná tma. Tj. v podstatě celá rodina jsou hudební pedagogové, učitelé hudebních pedagogů, učitelé hry na nástroj, profesionální hudebníci - a z těch učitelů NIKOMU děti nesvěřím a probírat s nimi, že chci jednou nechat děti učit hudbě, kde a jak, by mohlo skončit rodinnou bitkou ~;)
(U nás jsou všichni úplně střelení - zrovna nedávno jsem se mámy ptala, proč si myslí, že všechny její děti mají odpor ke hře na nástroj, jen abych si ověřila, jestli je schopná to po letech s odstupem zhodnotit - úplně klidně mi řekla, že proto, že jsme měli nedostatek talentu!!!!! Přitom si pamatuju, že třeba k nám do školy přišel nějaký "soudruh" z Bambini di Praga, prozkoušel asi 120 dětí a vybral 2 - jednoho kluka a mě. Takže určitý talent patrně byl, i když ani z jeho nedostatku nechuť k nástroji přece neplyne.)
Takže hledám info na internetu a zatím jsem nic vhodného nenašla ~a~ teda tvoje škola a ta v Hradci se mi líbí, ale to je úplně mimo.
 Cow :-) 


Re: CroWKo, 

(10.11.2009 13:23:57)
Vever a Katko, to je strašně smutné.
Škoda, fakt strašná škoda. Ale jedno pozituvum to určitě má...chybama se člověk učí. Své děti všanc podivným pedagogum jistě nedáte.
Tak přeji hodně štěstí.
 Vítr z hor 


Re: CroWKo, 

(10.11.2009 13:31:03)
Jasně, jsem zvědavá, jestli to děti jednou ocení ~;)
 Teraza Horáková 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:08:20)
jo, Crowko, motivovat, to se ti řekne:-))

oni byli po každé hodině nadšení, co všechno umějí, večer tu byly koncerty...... a pak se vzájemně prostě pošťuchovali, že ne. Jeden brácha by se dal, je měkčí, aby nám vyhověl, ale druhý funguje jako zpětný chod :-)))
 Cow :-) 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:22:16)
Terez,rozdělit je.
Toho, který by i šel podpořit a druhého stopnout, ale jít s ním na bráchovo vystoupení. A neboj, až budou všichni bráchovi tleskat a chválit ho, jak hezky mu to šlo, že by to tomu druhému nešroubovalo v hlavičce.
Navíc takové dvojčecí dueta můžou být docela originální záležitost~t~
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:53:38)
Úplně jsem se zasnila...dvojčecí dueta... u nás je ale každá úplně jiná, takže bych to spíš viděla tak, že jedna bude zpívat a ta druhá k tomu tancovat ~t~
ale zase nevím, jestli se shodnou na žánru - jedna je prozatím spíš tvrdá rockerka, druhá jde do popu.
U vážné hudby se neprojevují, nebo maximálně dědovi přeladí rádio ~t~

 babi_ 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:04:37)
Přidám sem zkušenost se 14tiletým synem:
Od 7mi chodil na klavír (chtěl sám, inspirace starší sestrou). Po dvou letech ho to přestalo bavit, takže v 9ti ho manžel (ten je u nás přes hudbu) ukecal, že by měl odpor překonat a vydržet, aby pak nelitoval, že toho nechal (to se stalo manželovi, teď to dohání ~t~ ). Synek si přidal (o své vůli) kytaru, chodil ještě rok na oboje, ale pak obojího zanechal. Nenutili jsme ho (jenom jsme chtěli, aby dokonnčil ročník, že se rozhodne pak). Problém byl taky v tom, že syn je mírný dyslektik dysgrafik, což se při hraní na klavír projevovalo negativně v tom, že nestíhal "číst" noty a hrát podle nich. Takže dokud zvládl vše zpaměti, šlo to - v hodině učitelka zahrála, on to odposlechl, našli to na klávesách, doma pak cvičil zpaměti. Složitější skladby ale už takto nedal, a z not taky ne. Byla by to dřina, na kterou neměl morál.

Ale má to happyend. O posledních prázdninách synek přišel s tím, že by se ke klavíru vrátil. A chodí, a hraje. Až tak moc hraje a cvičí pořád dokola (ono to fakt jinak nejde), že jsme pořídili ke klasickému piánu ještě keyboard, aby mohl cvičit neslyšně, jinak bychom se zbláznili nejdřív my doma, a pak sousedi (nebo opačně) - bydlíme v paneláku.

Dcera (skoro 16) hraje od 5ti, baví ji to. Jako malá si piáno vydyndala - nejdřív cvičila rok jen na školkovém piánu, až po tomto ověření zájmu jsme ho koupili domů. Má k tomu ještě flétny. Nikdy jsme ji nutit nemuseli.


 tinas 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:22:22)
Moje děti obě chodili do ZUŠky několik let. Nejdříve na flétnu,potom na klávesy,syn koketoval z kytarou,ale ta ho nechytla,tak teď skončil u bicích a je naprosto spokojený.
Má soukromého učitele,kluka,který má vystudovanou konzervatoř a sám hraje. ZUŠku jsem zrušila i když mě to moc mrzí. Děti chtěli hrát,ale oba strašně neradi chodili na ty teorie.
Já z nich nechci mít profesionální hudebníky,ale chci,aby měli možnost pokud budou jednou chtít si zahráli,takže je rozhodně nenutím,ale podporuji je v jejich zájmech. Nerada bych,aby mi jednou vyčetli,že tu možnost neměli. Zkoušelo je několikrát pár lidí z konzervatoře i z té ZUŠky a tvrdili,že talent a sluch mají,tak ať hrají. Nevím sice,kde to vzali,ale,když talent mají je škoda ho nepodpořit. Lepší,když synek doma bude mlátit do bicích,než,aby se mi někde flákal.
No a malá se snad ke klávesám zase vrátí. Zatím občas s bráchou tříská do bicích a jde jim to hezky. Já,když do toho mydlím,tak nestíhám kopák,hitku a ještě ten další buben,prostě mi to ten rytmus nedá a jim krásně. :-)~R^
 Cow :-) 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 12:27:07)
tinas, no přesně. já taky nechápu tu koordinaci rukou a nohou, když každá končetina dělá něco jiného a dohromady je to harmonické.
Psaní na stroji všema deseti je proti tomu nic.
 Vítr z hor 


Tinas 

(10.11.2009 12:56:01)
~R^
Taky bych si moc přála jednou vidět moje děti na něco hrát - ale SPOKOJENÝ
 Mikulka+3 ratolesti 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 14:09:45)
Ačkoliv naši nikdy na žádný nástroj nehráli mě nebránili a přihlásili mě na kytaru. Chodila jsem dva roky, ale pak mě to přestalo bavit a už jsem na nic hrát nechtěla. Nenutili mě. Dodneška pár akordů zahraju,ale není to žádná sláva.
Manžel chodil v první a druhé třídě na klavír, ale šíleně ho to nebavilo, tak ho rodiče přestali nutit (starší sestra vydržela na klavír osm let, ale ted už bohužel vůbec nehraje). Před rokem jsme se rozhodli, že si koupíme digitální piáno a manžel ted každou volnou chvilku sedí a hraje. Prostě ho to baví a chce umět. Oprášil základy a pomalu to zdokonaluje.Já abych nezahálela a využila toho, tak jsem se skoro ve třiceti letech rozhodla naučit na klavír taky a začala jsem chodit do ZUŠ. Paní učitelka na mě koukala a ptala se, jestli jdu přihlásit dítko - tak jsem s usměvem řekla, že ne, že bych ráda sebe :-))))) Legrace:-)))) Klavír se mi vždycky strašně líbil a přijde mi, že je to nejhezčí nástroj ze všech. Nikdy dřív by mě nenapadlo, že bych na něj někdy mohla hrát a ted jsem na sebe neskutečně pyšná. Hraju sice teprve druhý pulrok, ale doufám, že vydržím~;)
 Winky 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 15:29:53)
Na LŠU jsem chodila myslím hned od 1. třídy asi do šesté-sedmé? První rok nebo možná i dva zobcovka, bezpodmínečně nutné. Nicméně mě aspoň bavila. Pak kytara. Učitel děsnej. Pořád dokola nekonečný etudy, často mě tam nechal hrát a odešel do kabinetu ke kolegovi, já byla skoro i ráda protože mě aspoň nebuzeroval jak to sedím a jak mám ruce apod. K akordům jsem se dostala až v tom posledním roce, ale to už jsem byla jaksi "přetažená", prostě i když se pak už asi kapku snažil, já jsem ho už dost nesnášela a nechtěla jsem tam chodit. Naši nutili, ale "přebrečela" jsem je. Na vystoupení mě nikdy nevzal, nikdy jsem nesměla ani pomyslet na to že bych si sáhla třeba na elektrickou kytaru, dvanáctistrunku, jumbo nebo mandolínku co tam měl porůznu na stojanech :-/ Dril a dril, nuda a nuda.
Ségra chodila na tu samou hudebku, na klavír. Učitelku měla moc ráda, sedly si, ségra si zase "vybrečela" že chce začít fakt s klavírem, ne přes zobcovku, nevím jak to tenkrát udělali, ale ségře to bylo umožněno. Hrála celých 8 let, došla až do nejvyššího "levelu". Hraje krásně. Ale je to šílená trémistka, každý sebemenší vystoupení prozvracela a proprůjmovala, stresovalo ji to. Jenže ta její učitelka měla radost že má nejlepší žačku tak ji vždycky uprosila ať vystoupí......
Dneska sestra nehraje, klavír sice máme doma, ale není chuť a čas. Já kytaru prodala, tátovi to bylo líto (on mě k ní přivedl, když jsem byla malá hrával mi "protestsongy"). Tak jsem mu ji k jedněm Vánocům koupila, no stojí tam ještě s mašlí za skříní dodnes :-( Jednu dobu jsem se zase vrátila k flétně, dneska nevím kde bych ji měla hledat.
Jo a zpívání mě bavilo, ale naši říkali že "békám jak koza", takže na zpěv jsem nechodila, teď se tak 1-2x za léto "vybékám" u táboráku a jsem spokojená :-)
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 15:35:13)
Já se zas vybékám, když se vracím z mejdanu ~t~ ale to pak zpívám rusky, nevím proč ~d~
 hrúda 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 15:36:36)
~t~~t~~t~~v~
 Dáňula 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 16:22:50)
Já hrála na flétnu, pak na klavír a nakonec na housle po celou dobu ZŠ. Pak už ne. Od mala jsem toužila hrát na basu, ale rodiče odmítli, že jsem moc malá a tak ... a nikdy už k tomu vysněnému nástroji nedošlo a asi ani nedojde.
Co se rodičů týče, máma nehrála na nic, otec byl samouk na kytaru - hrál pěkně u táboráku a tak. Co se hudebky týče u nás byl problém v tom, že všechny nástroje (učily se tady tehdá jen klavír, flétna a lesní roh) učila jedna jedniná učitelka, to samé hudební nauku. Učitelku jsem ráda neměla, ale hraní mě bavilo (doma, bez obecenstva, jinak ne). Jsem introvert, ale hudbu a hraní na něco mě baví, jen je mi úzko, když mě někdo poslouchá, nemám to ráda. Na housle jsem pak jezdila jinam, učitelku jsem měla ráda a moc, takže když se po 2 letech odstěhovala, už jsem nechtěla hledat jiného učitele, který by mi aspoň trochu "sednul".
Jesti ještě sem tam na něco hraju ... no klavír máme doma rozladěnej a už nejde sladit (je komplet ve dřevě, i rám ... bohužel a holt po naladění se do 14dnů zase rozladí, říkáme mu : náš velký muzejní exponát ...zabírá docela dost místa, mezek jeden krásnej), ale toužím po "novém" piánu, ale jaksi není za co. Na flétnu zapískám ještě leccos, na sopránku i altku a housle se prodaly, ale ty základy bych z nich snad ještě vyloudila.

Co se důvodu, proč děti na hudebku nevzpomínají moc rády ... nevím, beru ze svého pohledu, že nás rodiče nutili chodit tam, kde bylo nejblíž i když uč. byla pěkná megera a pedagogický talent fakt neměla, takže možná kdyby hledali aspoň trochu, byli ochotní nás třeba jednou týdně dovést tam a zase zpátky, případně nechat jet vlakem - byl to kousek do další hudebky, ale chápu, byli jsme tenrát malí. U nás to opravdu hodně pohnojila ta učitelka, i když sestra hrála ještě dlouho na příčnou flétnu, ale to pak taky dojížděla jinam a nemohla si přístup jinde vynachválit, holt tady bylo malé město, tak jsme asi měli být vděční aspoň za něco.
A v mém případě mě draly veškerá vystoupení a přezkoušení v pololetí a na konci roku. Já se chtěla naučit hrát, protože se mi to líbilo a né, aby mě ještě někdo hodnotil. A výběr - buď pujdeš na koncert a převedeš tam to a to, nebo holt přezkoušení před komisí, aby mohla být známka ... to bych klidně vynechala. Aspoň u těch, kdo by svatosvatě prohlásil, že tam fakt nechodí, aby za pár let oslňoval v koncertních síních svým géniem.
 Žžena 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 16:34:50)
V dětství jsem na hudební nástroj chodila, k smrti mne to s.alo.
Ze strany mé mámy to bylo tehdy částečně určitě i saturování vlastních nesplněných tužeb (musela se kdysi vzdát milovaného piááána...).
Z mé strany byl problém v tom, že kromě vrzání etud můj nástroj (violoncello) k ničemu jinému použitelný nebyl (mne zajímal folk), resp. na ZUŠ se nic jiného nedělá a neučí. Takže to bylo takové čistě moje soukromé moření - hlavně cvičení jsem sabotovala.
Škola pořádala pravidelné vánoční aj. koncerty, tak tam člověk něco odfidlal, babičky zaslzely a bylo.
Ke konci jsem chodila už i hrát s kvartetem, to bylo asi celkem fajn.
Jak já jsem byla šťastná, když jsem s mámou vyhandlovala obchod "když tě přijmou na osmiletý gympl, můžeš s cellem praštit"...

K cellu jsem se vrátila o 10 let později, již ze své iniciativy a s tím, že jsem již natolik asertivní, abych si na cello hrála to co se mi líbí, abychom třeba mohli muzicírovat společně s manželem, a proto, že miluju hlas toho nástroje... taky je to o něčem jiném, když člověk není do ničeho tlačen.
Učila jsem se zase úplně od začátku, na cvičení taky moc nebyl čas, ale dost brzy jsem se dostala k hraní skladeb, které se mi vážně líbily, takže spokojenost (a ano, bylo to taky o tom, že jsem už taky měla co kecat do toho, CO budu hrát...). Chodila jsem na ZUŠ normálně tam co malý děcka, samozřejmě už jenom na ty samotné hodiny k pí učce, ne na hromadnou nauku a spol. Co se týče učení se na nástroj v tomto věku musím říct, že to byla těžká pohoda, jelikož hlava mi už s přehledem brala různé tóniny, polohy, transponování... no věci které jsem coby děcko naprosto nechápala... a děcka nechápou standardně, jak mi říkala učitelka. V podstatě problém byl jen s rukama, hlava brala noty, rytmy atd. bez problémů. Ještě tak začít společně něco s mužem hrát, no ale teď nemám nástroj (měla jsem cello půjčený ze ZUŠ), ani ten čas.

Já do budoucna ve vztahu ke svým dětem to vidím následujícně:
- pokud rodina hudbou nežije, je posílání dítěte na hudebku o ničem - je ve svém "koníčku" osamoceno, když jeho fidlání rodiče stejně nerozumí, oni ani neví co a jak je potřeba cvičit, takže dítě když nechce cvičit, tak to doma očůrá, nikdo ho nedokáže kontrolovat...
- ZUŠky které jsem zažila furt jedou podle těch starých etud, co jsou pro děti a mladistvé v podstatě nezáživným balastem... já si třeba ze svého dětství nepamatuju už jedinou skladbu co bych hrála... žádná se mi nelíbila, nehrála jsem s potěšením
- jako ideální model, a takový který bych chtěla praktikovat u sebe v rodině, je, že hudbu budeme provozovat společně a přirozeně... a to třeba i tak, že bych na hudebku chodila zároveň s dětmi, hráli bychom všichni na něco, vybírali si společné skladby, mohli cvičit dohromady, navzájem si pomáhat atd. No a na to si ale asi budem muset taky najít jinou hudební školu, než je běžné, nebo soukromého učitele.
 Vítr z hor 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 18:14:10)
Ten poslední odstavec je dobrej plán. Ale s tím, že dítě musí být z hudebnické rodiny, bych o tak horký neviděla....
 Žžena 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 19:45:31)
Já jsem to nemyslela jako "hudebnickou rodinu", teda já si pod hudebnickou rodinou představuju něco jako psala tady myslím Crowka... a to my zdaleka nejsme.
Jsme hodně introvertní a třeba ta část s vystupováním, to je pro mne teda naprosto někde jinde, osobně jsem ráda, že už nemusím a nikdy nebudu. Hudba je pro mne hodně intimní věc, provozuju ji jen v úzkém kruhu.
No ale myslela jsem to tak, že když ani rodiče k hudbě nemají vyloženě vztah, na nic nehráli, z hudby ví akorát o tom, co zrovna frčí na Impulsu a akorát mají za to, že by děcko teda mělo fidlat na housličky, ale oni sami ani nejsou schopni a ochotni ani kouknout do not aby viděli, jestli dítě cvičí co má, nebo dokola přehrává falešně "kočka leze dírou" aby to vypadalo že něco dělá... tak pak se nedá očekávat automatické nadšení u potomka.
U nás se nehrálo na nic a zpívaly mi akorát babičky.
Takže zážitky jako Ty nemám.
No a někdy v 17 jsem se taky naučila nějaký ty akordy na kytaře (kdo ne? :o)))

Jenom prostě vidím, jak je to bezva a propastnej rozdíl, když člověk hraje aspoň částečně to co ho zajímá a baví a když je to třeba i příležitost ke sdílení s někým blízkým. A třeba naučit dítě ten nástroj použít i v normálních situacích... zahrát i soudobou muziku, popík nebo já nevím co... aby na táboře nebylo za blba, že sice na něco hraje, ale jenom stupnice, etudy a občas sonátu, takže večer na pařbě si neškrtne...
 Winky 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 21:08:48)
docela souhlasím. Hlavně s tím, že ta hudba by měla být POUŽITELNÁ.

Já to vnímám jako paralelu s tím, když učím (soukromě) jazyk. A když jde ke mě nějaká náctiletá nešŤastnice který hrozí učitelka nepřipuštěním k maturitě, nebo 4 roky "proflákala" na SŠ a teď si umanula že by ráda odjela do cizí ciziny a ejhle - nedomluví se. To je podle mého dost stejný, jako že někdo chodí do hudebky x-let a pak stejně nezahraje. Ve školách (ne ve všech pochopitelně ale ve značném měřítku) se jazyky učí dost "odpuzujícím" způsobem: 1) gramatická struktura, 2) cvičení, 3) předžvýkané věty 4) slovíčka sólo, a testy testy testy obvykle s jedinou správnou odpovědí vylučující vlastní způsob vyjádření.... začátečníci se první rok dva nehnou z přítomného času, neumí povyprávět o minulosti ani o budoucnosti, driluje se postavení podmětu, předložky a jiný "technický" a ten kdo není vyloženě hrr se to učit sám (takoví bývají utlučeni argumenty že "k tomu se dostaneme později") nakonec dělá pouze to, co je bezpodmínečně nutné aby prolezl (výrok jedné studentky: mě stačí umět AJ na 3 - říkám co to je???), a pak za 5 let ZŠ + 4 roky SŠ zjistí že na víc než objednání pití v hospodě to nestačí (a to pouze když je extrovert)... Moji studenti jsou hodně překvapení, když chci aby mluvili i s tím co mají, aby si pomáhali oslími můstky, aby vydolovali z hlubin svého mozku taková slovíčka která jim sice nikdo do učebnice nenapsal ale přeci se s nimi museli setkat (názvy, pojmy, z různých balení potravin, názvů obchodů, písniček apod)., snažím se jim povykládat souvislosti o původu slova a jeho odvození tak, aby si to mohli příště na jiném odvodit taky sami, pak s překvapením zjišťují takové "banality" jako že třeba jeden tvar slovíčka odpovídá slovesu i podstatnému jménu a dá se z něj krásně udělat zájmeno či příslovce, nebo např. postavička "Gedžitka" (z Chip a Dale) je od slova "gadget" což je technická hračička.... docvakne jim to a najdou si způsob jak vyjít s tím co umím, jak se nezhroutit z vodopádu slov který na mě někdo chrlí protože ho dokážou zastavit, to že řeč není monotonní ale značně intonační a tím se dá dohnat hodně, že po otázce nemusí následovat odpověď ale třeba protiotázka, že zkrátka podstatná je chuť se domluvit.

A to jsem vlastně chtěla říct i o té hudbě. Že by nezaškodil přístup učitele, který studenta povede směrem: i z pár tónů se dá složit písnička, hlavní je chuť si zahrát a možnost se přidat, že nemusím přehrát přesně to co napsal někdy někdo na papír ale můžu si to poupravit podle svého cítění, že když mi nevyhovuje tónina tak si můžu vybrat jinou, nebo třeba že i na housle se dá zahrát rock a na klavír vlastně taky...... Podobně nás vyšpekoval na SŠ jeden spolužák, takový tichý kluk, ze slušné rodiny... když se nějak prokecnul že hrál dlouho v ZUŠce na klavír, dotáhli ho kluci do jedné třídy kde byl klavír, a on do té doby až stydlivě se chovající sednul na štokrle, nadechnul se a spustil vypalovačky až nám lezly oči a uši ven... (kluci právě mysleli že se "zmůže" tak na nějakou etudu¨)
 učitelka hudby 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(10.11.2009 21:17:43)
Nedá mi to, abych nereagovala. Učím na zušce a mám to nejlepší hudební vzdělání a rozhodně se necítím zneuznaná :o) Práce ve škole mě moc baví. Jako dítě mě taky mnohdy nebavilo cvičit, asi tak do 7 let občas nějaké slzy u cvičení byly - pak už ne. Hrála jsem samou klasiku - tenkrát opravdu nehrozilo nějaké vybočení.
Dnes je to opravdu jiné. Osnovy samozřejmě existují, ale málokdo je splní - v tom případě bych musela vyhodit tak 80%žáků. S nástrojem Snažím se jim vyjít vstříct jak jen to jde. Ti, co chtějí hrát písničky, tak je hrají a k tomu krátké etudy, nebo prstová cvičení - bez toho to opravdu nejde. Je mylná představa, že někdo bude jen improvizovat a hrát si, co ho napadne.Na to vám musí dobře fungovat uši, hlava a v neposlední řadě vycvičené uši... Osobně mám velkou radost, když dítě přijde a něco bez not zahraje, ale pro většinu je skoro jednodušší hrát z not :o( Nicméně je k tomu co nejčastěji vybízím. Ti, co jsou šikovnější - tak na ty mám daleko větší nároky - zkrátka je to individuální. Každé dítko ale je schopné zahrát nějakou písničku na vystoupení. Vím, že se cvičením bojují - někdy je to baví, jindy ne, zkušenost mám takovou, že pokud dítě vedu od raného věku, samo se naučí, že je třeba k nástroji přijít co nejčastěji, pokud možno každý den a nejlépe hned ten den, kdy je po vyučování. Vidím, že jsem se zase moc rozepsala - to je totiž věčné téma a stále nad tím přemýšlím, jak dětem a rodičům vysvětlit, že bez domácí přípravy to opravdu nejde a že radost přináší hlavně úspěch z toho, že dělám pokrok. Zárověň chci, aby to děti bavilo, ale také přinášelo ještě něco "navíc" než jen to, že si pak v dospělosti zabrnkají nějakou písničku. V zásadě říkám nenutit, ale vhodně a citlivě dítě ke cvičení nasměrovat. Každý den 20 minut by mělo být u malých dětí minimum.
Doufám, že se mi to alespon z části daří.
 Žžena 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(11.11.2009 9:46:21)
Učitelko hudby,
mne jako dítě nebavilo cvičit, ale ne DO 7 let, nýbrž OD 7 let, kdy jsem začala rozum brát a začalo mi být jasný, že bych ráda dělala úplně jiné věci... když začaly tak nějak krystalizovat moje skutečné zájmy a já jsem chtěla chodit do skauta nebo na stolní tenis a ne vrzat etudy (kdyby tehdá byl učitel co k čemu a nechal mne hrát i něco použitelného, asi bychom byli někde dost jinde, ale to se, jak jsi sama řekla, nestávalo). Ta nechuť narůstala s mým pocitem, že zatímco přehrávám stupnice, utíká mi čas, někde jinde probíhají aktivity, jichž bych se ráda účastnila... no a vzhledem k tomu, že jsem pak chodila do hudebky 3-4x týdně (nauka, dvakrát týdně hodina cella, pak třeba to kvarteto), tak provozovat jiné aktivity bylo naprosto nemožné, jiné kroužky se kryly s mou výukou cella atd.
Pro koho jsou ty osnovy? Ty jsou snad psané na pilně cvičící žáky, kteří když ty osnovy dodrží, budou moct pak přelézt na konzervatoř... ale jistě nejsou psané na normálního člověka, který si prostě chce (nebo ani nechce) zahrát pro radost, rozhodně nemá v plánu koncertovat, stát se virtuosem, nebo nějak hudbu spojit se svojí profesí. Já právě myslím, že pro takovéto lidi jsou osnovy bezpředmětné.
Jistě že i technická cvičení jsou potřeba, ale jde o to najít správnou vyváženost tak, aby to nebylo odrazující.
Já taky vidím paralelu s jazyky jako psala myslím Winky (mimochodem taky učím angličtinu a v dost podobném duchu jako jsi popsala) a měla bych ještě jednu paralelu, a sice sport u dětí. Taky už tu proběhly diskuse na to téma, dneska když chtějí rodiče dát kluka na fotbal aby se vylítal, našel si kamarády a získal kladný vztah k pohybu, tak jsou většinou hned vtáhnuti do té mašinérie výkonnostního sportu - dítě musí začít chodit v pěti letech, protože pak už je pozdě (u hudebních nástrojů to samé... u nás na ZUŠ nebylo jediný dítě, co by začalo chodit třeba až od 3., 5. nebo jiné třídy... prostě buď od první nebo je pozdě), klub okamžitě nárokuje volný čas dítěte a potažmo i rodičů - třikrát týdně trénink (cvičit - ne hrát pro radost! - 20 minut denně), pravidelné zápasy (koncerty) a už to frčí. Nechceš? Říkáš že si chceš jen začutat pro pobavení? Ale my se tady nebavíme, my musíme podávat výkony a objíždět okresní přebory! Nechceš vystupovat na koncertech? Nechceš jet podle osnov? Ale to pak není to "správné" hraní, to my moc rádi nevidíme, my bychom chtěli, aby sis od nás odnesl něco jiného než že budeš umět hrát u táboráku...
Já tím učitelko neříkám nic proti Tobě, můj vztah k hře na hudební nástroje je diametrálně odlišný od toho Tvého, moje očekávání i penzum energie a angažovanosti, které jsem hudbě ochotna věnovat jsou taky a priori jiné, takže nelze absolutně srovnávat.
No ale problém je asi v tom, že lidí "jako já" je většina, a učí je ta "druhá sorta lidí", která ale soudí podle sebe a snaží se je napasovat do svých osnov.

K Tvému "radost přináší hlavně úspěch z toho, že dělám pokrok" já za sebe říkám, že dítě jako já nevidělo radost z pokroku když pokročilo od durových stupnic k mollovým. Já jsem zažívala radost tehdy, když jsem hrála to co jsem měla ráda (a u kytary jsem pak trávila hodiny a celé dny) a sama jsem měla zájem na tom, abych hrála co nejlépe.
 Winky 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(11.11.2009 13:24:52)
Žženo souhlas, myslím že jsi na to kápla v tom posledním řádku - když jsem chtěla hrát to co se mi líbilo, snažila jsem se sama aby to bylo co nejlépe.....
Prostě v učení musí být vidět smysl. Stejně jako ve zmíněných paralelách - jazycích a sportu (a jistě by se našlo spousta dalších - viz témata o (ne)zbytečnosti některých předmětů na ZŠ apod). A když ten student/dítě ten smysl vidí, dokáže se víceméně sám namotivovat k tomu, aby vydržel i kus toho nezbytného drilu/nácviku pod vedením někoho zkušeného. Takové to "když je žák připraven, učitel se najde".
 sedamyska 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(12.11.2009 12:19:12)
Zabrousila jsem na tuhle diskuzi, protože také musím neustále nutit svou dceru cvičit na housle. Ty si sama vybrala a i když mě to stojí nervy ji k tomu neustále nutit, přestat s tím nechce. Nicméně, musím říct, že teď po roce už se to trochu zlomilo, jak zjistila že je schopná vyloudit nějakou melodii, tak se chuť ke cvičení malinko zlepšuje.

Já jsem se ale chtěla vyjádřit k Winky k výuce na ZŠ. S mnohým cos napsala souhlasím, ale dovolím si oponovat k otázce kvality výuky na ZŠ. Ano, v mnoha školách je to tak, jak jsi popsala, ale já jsem měla tu čest pracovat ve škole, kde hodiny mých kolegyň (aj) byly úplně o něčem jiném. Aktivní přístup k řeči, mluvení, hry apod. Myslím, že takových učitelů je víc, ale kámen úrazu vězí v počtu dětí ve třídě a školních plánech. Pokud mám běžně 15-20 dětí ve třídě, výuka jazyka prostě nebude tak kavlitní, jako když někdo chodí soukromě k učiteli, který má ČAS. Ano, musím se řídit podle plánu, který musím za školní rok splnit, jinak je vyloučena návaznost na další ročníky. Proberu přítomný čas a zjistím, že půlka třídy ho po nějaké době stále neumí. Nic, procvičuju, ale jedu dál, na minulý čas a dál na budoucí čas. A zjišťuju, že nakonec opravdu ta dejme tomu půlka neumí dobře ani jedno. Co teď? Uůstanu dýl u jedné látky, dokud to neumí 90 procent (nad zbytkem musím zlomit hůl) a ejhle, nestíhám dál.
Vůbec se nechci hádat, jenom poukázat na to, že to s velkou skupinou, hlavně když jsou různě schopní, to není vůbec jednoduché. pro ty, kteří zájem mají nosím extra věci a zajímavosti, ale ne vždy to oni chtějí a ač bych ráda, ne vždy se jim můžu pravidelně věnovat. A výsledky - ti musí mít všichni.
 Jedůfka / 99,00 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(14.11.2009 18:10:59)
U nás je to v AJ naprosto stejné. Učitelce to taky nevyhovuje, že tam má děti různých schopností a znalostí, ale nic s tím dělat nejde. Narozdíl od tvého dítěte, to moje na hodině nespí, ale vyrušuje a nejednou skončilo v ředitelně. Co s tím ale mám dělat? ~d~ Rodiče si ještě pro děti domluvili kroužek na opakování AJ navíc, neumím si představit, co opakují, když ve čtvrté třídě neumí téměř nic. Zrovna v pátek říkal syn, že začali probírat nové slovíčko that. To je teda fakt tempo. A není to bohužel jen v AJ, ale to už je opravdu na jinou diskusi.
 sedamyska 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(14.11.2009 23:24:46)
Milado, ono je to fakt těžké a moc dobře vím, že se to liší od školy ke škole. Řeknu ti, že jsem měla třídu, kde bylo 20 dětí, akademicky půl na půl. Celý rok jsem prosila vedení, aby je rozdělili, rodiče jsem posílala orodovat. Další rok je rozdělili, jásala jsem. každá půlka měla stejné učebnice, ale ta "schopnější" mohla mít víc extra věcí, bavilo je to a mě taky. U pomalejších jsem se zaměřila víc na základy a jednodušší texty apod. Hádej co se stalo letos - opět je promíchali, protože po roce najednou zjistili, že to přece nejde, aby jedna skupina byl někde dál... Bojovat s větrnými mlýny je velmi vysilující. když ti vedení řekne, že škola je hlavně byznys, co na to říct. Nadšení, chuť, síla o odhodlání jdou do kelu pomalu ale jistě. Odešla jsem. Doufám ale, že se vrátím, až zase tu sílu, odhodlání a chuť naberu.
 Jedůfka / 99,00 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(14.11.2009 23:42:42)
Nejspíš proto, že v zájmu základek není nadanější děti podporovat, aby se na ty gymply nedostaly? Jinak si to fakt neumím vysvětlit.
 sedamyska 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(14.11.2009 23:56:08)
Já nevím proč to nejde. Za sebe mám jedinou odpověď - člověk, který o tom rozhoduje tam nemá co dělat. Ale holt je tam, už pár let a kdysi vyhlášená škola je dnes úplně někde jinde. A jak to změnit? Nijak. Musela bys být nachystaná jít do boje a přitom být dostatečně silná na to ustát následnou "perzekuci" A bonbonek - je to jazykovka
 Jedůfka / 99,00 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(14.11.2009 23:40:25)
Tak u nás se AJ učí ve dvaceti dětech v jedné skupině a nikoho ani nenapadlo je dělit. ~d~ Je to fakt na pytel, já z tohohle důvodu ani nechci dávat dítě do nějakého kurzu, kde by ten jazyk měl nějaký smysl, protože to pak nevím, co by v té škole dělal. ~d~ A vloni páťák chodil 1x týdně na AJ do sedmičky a stejně se tam nudil, prý tam nic nového nedělají, a to nikam mimo školu na AJ nechodil.
 Jedůfka / 99,00 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(15.11.2009 0:20:04)
No oni sice synovi to chození do jiné třídy povolili, protože na to měl papír, ale jen 1x týdně a 2x týdně byl ve své třídě a stejně se tam nic nového nedozvěděl, takže efekt žádný. A to ta škola má ve svých propozicích, že podporuje nadané žáky. Už jsem ztratila veškeré iluze.
 Jedůfka / 99,00 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(11.11.2009 21:49:57)
Řekla bych, že už je to dýl, cos chodila do ZUŠky. Myslím si, že se mnohde změnila spousta věcí, ale především záleží na učiteli. Správný učitel odhadne schopnosti svého žáka a vyslyší, kam by žák chtěl směřovat.

Já jsem jako dítě hrozně chtěla hrát na klavír nebo na kytaru a bohužel to nešlo, ze strany rodičů to bylo zbytečné. Manžel hrál šest let na klavír, jako dítě ho to příliš nebavilo, ono to cvičení je opravdu často nudná a útrpná práce, bohužel ale jako lidi jsme nastavení tak, že pokud to jako děti nepřekonáme nebo nemáme štěstí na učitele, v dospělosti se to už dohnat nedá. Manžel zálibu ve hraní našel až v pubertě, což už bylo taky dost pozdě, evidentně má ale talent, co mu bohužel chybí, je píle a trpělivost. Postupně se vybavil různými nástroji, na které hraje jen pro svoje potěšení a naše děti nějak přirozeně od cca šesti let začaly zkoušet postupně taky. Až poté, co se samy naučily spoustu písniček na klavír a hlavně na kytaru, kdy nadšeně vyhledávaly akordy a učily se písničky, poté co mladší v sedmi letech "vyfik" téměř v dokonalém, svižném rytmu Slavíky z Madridu, jsme si řekli, že by to chtělo nějakou cílenou výuku. Bohužel v ZUŠce je kytara výhradně klasická, nicméně na začátek je to určitě důležité, učitelka občas pro zpestření zapojí nějakou písničku a později může syn přejít třeba na elektrickou kytaru (zatím by jí neunes), která se v ZUŠce vyučuje taky. Ještě víc ho baví bicí, to mu jde naprosto samo. Přestože ho hra na nástroje baví, v momentě, kdy se ze hry stala povinnost ve formě pravidelného cvičení, už ho do toho někdy trochu tlačit musím. Nicméně jiná cesta není a když si pak s tátou společně zahrajou Deep Purply nebo Kryštofa, ještě si mezi sebou prohazují kytaru s bicíma, to je absolutní bomba a určitá satisfakce za tu "dřinu" v hudebce.

 učitelka hudby 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(13.11.2009 11:03:14)
Kateřino, Žženo - absolutní nepochopení....
Osnovy jsou opravdu bezpředmětné - každý žák je individuální, má svůj plán. Stupnice hrajeme - každý podle svých schopností. Je to naprosto samozřejmé - je to naše rozcvička, není to nic nenormálního. To že děti dvakrát do roka na třídní přehrávce předvedou co se naučily nechápu jako torturu a nucení k vystupování. Ano, každý žák je schopen zahrát písničku - nebo sonátu - dle svých schopností, to je snad cílem výuky, ne? Kdo nechce vystupovat, nevystupuje - ale jsou to tak 1-2 žáci ze 30 které učím. Samozřejmě někteří mají trému, někteří i velkou, ale je na nás učitelích jim pomoci ji úspěšně zvládnout. Chápu to jako velké plus do života. Když dítě pokazí vystoupení nechápu to jako svoji ostudu, to se může stát a každý má pro to pochopení. Ostuda učitele je pouze špatně vedený žák a to tedy opravdu není můj případ :o)
 Jedůfka / 99,00 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(13.11.2009 17:08:23)
Souhlasím, nějaký řád a plán výuka mít musí, stejně jako by se mělo přihlížet k individualitě dítěte. Vystoupení i soutěže k tomu patří, ale samozřejmě taky s ohledem k tomu konkrétnímu dítěti. Učit se vhodně vystupovat a překonávat trému k životu patří, navíc je to jakési zhodnocení práce dítěte. Stejně tak si myslím, že když se dítě dobrovolně rozhodne ke hře na nástroj, není vhodné připustit, aby po třetí hodině řeklo, že to dělat nechce. Samozřejmě z dlouhodobého hlediska bych nenutila, ale v případě talentovaného dítěte bych se mu snažila nabídnout jiný nástroj, nebo třeba zpěv.

Já osobně jsem u dětí s výukou v ZUŠce celkem spokojená, všechno je to o učitelích. Se starším synem jsem měla u klavíru velké obavy, protože je hůř přizpůsobivý, ale s učitelkou si opravdu "sedli" a je to super. Trošku mi vadí půlené hodiny u kytary z důvodu velkého převisu dětí - 20 min. týdně mi přijde na devítileté dítě málo a u dalšího nástroje by syn mohl evidentně postupovat rychleji, ale učitel je jediný na škole, tak není na výběr. Nicméně kluky hraní baví, i když cvičit se jim taky vždycky nechce. Co je ale hrozně nebaví, je nauka. Částečně se učí doma, mladší letos na nauku chodí do ZUŠ, ale velmi nerad.
 učitelka hudby 
  • 

Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(13.11.2009 20:47:22)
Souhlas - hezky napsáno...
 Jedůfka / 99,00 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(14.11.2009 18:13:19)
Jinak na nauce u nás se jede podle učebnice, která je zase utvořená podle nejslabších. Takže se pořád opakujou noty, stupnice, hrajou a zpívají se lidové písničky, které jsou pro naše kluky bohužel OUT.
 Rachelka 


Re: Děti znechucené výukou hry na nástroj 

(27.4.2010 19:46:27)
Odpovím na základě trojí zkušenosti:
1) já - přiměli mne hrát na klavír, ale já se ani moc nebránila. Nicméně cvičení každý den mne fakt štvalo, až do doby, kdy jsem sama objevila schopnost zahrát a doprovodit pomocí jednoduchý akordů písničku. tuto schopnost jsem sama prohlubovala a cvičila, v ZUŠ mne k ničemu podobnému nevedli. Ani jsme netušila, že jednou budu studovat 1. stupeň ZŠ na PedFUk - a tam jsem byla podku jde o klavír za hvězdu. Dnes mne to živí, neboť učím na ZŠ hudebku a vedu sbor. Nicméně to jsem kdysi fakt netušila.
2) Dcera, dnes 15 let. Začátky kolem 7 let - do 10 let různé pokusy, nadání ano, trpělivost ne. Třískala do klavíru a nakonec toho nechala. Pak se dostala na křesťanské gymnázium a tam ji inspirovaly a zpátky ke klavíru přivedly kamarádky. Dnes mi ve sboru pomáhá, skládá si písničky atd. taky jsem před pár lety netušila, co z toho vzejde.
3) Syn11 let.Tři roky se trápil s klavírem, až bylo doporučeno ZUŠkou, aby odešel. Nyní nehräje, ale naše stále zapojené klávesy túruje pěkně. Hraje si se zvuky, různé melodice (nevím, co, má sluchátka) - a já doufám, že časem dojde zase k něčemu užitečnému.

Tak si z toho, holky, něco vyberte.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.