daba+holčička |
|
(21.5.2020 13:30:05) no já se nejvíc bojím, že příští rok nebude, ale soukromýmu sektoru už dojde trpělivost, nebude už tolerovat HO a OČR a ty děti budou ještě víc v háji než teď
|
Delete |
|
(21.5.2020 18:57:55) 1234 1234,
ředitel bude tlačit, pokud bude tlačit někdo jeho. Teď tím, že to vzniklo ze dne na den, bylo dané, že nebyla možnost ten stav, který byl na té které škole, nějak změnit.
Ale právě proto píšu, že školy místo tohto blázince, který fakt výuku nespasí, měly dostat čas se připravit na září.
Ale ono je lepší dopředu školám nasazovat psí hlavu a očekávat jen to nejhorší .
|
Delete |
|
(21.5.2020 19:37:12) 1234 1234,
předpokládáš a předjímáš, že ředitelé nebudou mít zájem tlačit na zkvalitnění, že od září bude všechno stejně špatné...
Ano, teď výuka na dálku často nefunguje, ale příčina je jasná, nikdo na ni nebyl připraven a nikoho nenapadlo se na ni připravovat, takže každá škola vychází z toho, co měla ze dne na den k dispozici, včteně lidí. Pokud škola neměla schopného ajťáka, tak neměla jak toto řešit jako celek.
Pokud se ale očekávají problémy i nadále, a ony se očekávají, je do září čas a prostor se na ně připravit.
Ale ne, i když tu s Yuki a dalšími píšeme, co všechno se v našich školách děje a co a jak by se dalo dělat, tak ne, pořád dokola, učitelé budou očekávat, že to děti budou umět, nadávat rodičům, když nebudou, nikdo nebude dělat správně distanční výuku, protože teď to také nedělá správně, ředitelé nic nebudou chtít, nic nebudou dělat, všechno bude špatně, protože když děti do školy půjdou, nikdo je tam nic nenaučí, protože stejně nikdy nic nenaučí, a když nepůjdou, tak to bude ještě horší a hlavně se budou flákat a dělat všechno špatně...
|
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 19:47:13) Delete a co se teda chystá ve vaší škole na září? Budete mít plnohodnotnou online výuku? tím myslím každý den, dle rozvrhu? Všechny předměty?
|
Delete |
|
(21.5.2020 20:19:55) dabo,
to bych nikomu nepřála . Ne, fakt bych nechtěla, aby děti trávily od 8:00 do 15:20 čas u PC.
Nemyslím, že zrovna tohle je ta správná cesta.
Ale chystá (a možná už je zaplacená) multilicence na některý z nástrojů (myslím, že nakonec vybral pan ředitel zoom), mělo by dojít k obnově techniky pro vyučující, posiluje se datový přenos. Prostě se připravují nástroje pro výuku na dálku. Ale to nestačí.
Pak by měla přijít na řadu ta organizace a tohle už není věc jednoho ředitele. Zatím není uzákoněná možnost plůnit povinnou školní docházku distančním způsobem, ale očekávám, že právě něco takového budou muset schválit...a pak bude zase záležet na tom, jaká pravidla budou platit. Musí se podle toho nastavit pravidla pro plnění, předávání, hodnocení...
Už jsem to psala, to, co sem dávala sally, nebo jak pracuje Březová, je normálně realizovatelné, funguje to, děti o nic nepřichází, i když nesedí celé dny u počítače. Je to ale něco, co se nepřipraví ze dne na den a nedokáže to zařídit běžný učitel. To fakt není jeho obor. Proto je nutné poskytnout školám čas to nachystat. Ale není důvod, proč to nechtít a dopředu vymýšlet, že to stejně školy dělat nebudou. Budou. jen ne samy od sebe a hodně z toho nemohou ani při dobré vůli bez "požehnání shora".
Přitom to fungovat může. Jako dobrý příklad mi přišlo to, jak se postupovalo ohledně nařízení způsobu výuky a hodnocení. ČŠI poměrně rychle získala data, jak na tom která škola je s podmínkami, a podle nich nastavila pravidla velmi příznivá právě pro děti a rodiče. Současně školy musely prokázat, že opravdu nějakým způsobem v rámci těch pravidel pracují. Stačí tedy poměrně málo, ale to je právě proto, že to bylo tak náhlé a krátkodobé. Rozhodně si nemyslím, že by to takto bylo trvale.
Kdyby to nevynucování úkolů a vlastně zákaz hodnocení výsledků výuky na dálky nevydali, tak jasně, že většina škol skončí u zasílání zadání a vyhrožování pětkami za neudělanou a neodevzdanou práci. Takhle se většina zamyslela a hledala jiný způsob, jak mít alespoň nějaký kontakt s dětmi, jak je udržet v činnosti...každý se s tím popral po svém a podle svých možností, často ne ideálně, ale aspoň opadnul ten stres z toho trestu za něco, za co třeba nemůžeš. A pokud někde ne, je právě chyba rodičů, že se neozvali, protože existuje jasný podklad, který školy musí dodržet. Je čerstvý, ví se o něm, vymahatelnost je snazší než obvykle.
A fakt si myslím, že v tomto směru se dělo vše ve prospěch dětí (myslím ty nařízení pro školy, ne jednotlivé školy a učitele), takže když se začne předjímat, že se to najednou zase obrátí a všichni půjdou proti nim, mi přijde nefér.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 20:21:25) Proč? teď to tráví u mobilu, ale samy.. Navíc obvykle mají jen do 5-6 hodin denně.
|
Delete |
|
(21.5.2020 20:44:48) dabo,
výuka ve škole probíhá (nebo by měla probíhat) jiným způsobem, než sezeníma posloucháním, co vykládá jeden člověk u tabule. Na to není třeba chodit do školy. A chtít něco takového na několik hodin denně a ještě přes obrazovku, to mi přijde nepochopitelné.
Být závislý na předžvejkání čehokoliv a jen pasivně přijímat, nepovažuju za výuku.
Sem tam nějaký vysvětlovací lekce, aktivní komunikace v cizích jazycích, to je super. Ale postavit na tom všechno a přikovat všechny děti a učitele k obrazovkám, i kdyby "jen" na 6 hodin, to si nedokážu vůbec představit. A ani nikoho, kdo by to chtěl.
Při podobných požadavcích bych samozřejmě přestala učit. neumím učit výhradně výkladem.
Nehledě na to, že tak, jak si to představuješ, to předpokládá schopnost připojit a udržet připojení několika stovek lidí současně na celou tu dobu. To jsou sakra vysoké technické nároky. Předpokládám, že taková výuka by probíhala ze školy, ne z obýváku.
Existuje řada škol a dětí vzdělávaných jinak než šesti až osmihodinovým sezením u počítače. Znovu připomenu sally a jejich školu. V USA je to zcela běžné, a vzhledem k obrovským vzdálenostem se ani není co divit, že řada dětí fakt nemůže denně do školy chodit.
Proč u nás přenášet do výuky na dálku to nejméně efektivní pro naučení něčeho pro většinu dětí?
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 20:55:19) Tak videokonference funguje obousměrně, dají se sdílet obrazovy, chatovat... Zrobna jsem měli dost náročné školení pro 50 lidí přes teamsy, probíhalo to jako by to bylo v zasedačce, možná líp, protože z projektoru je to někdy blbě vidět. Jedinej problém je, že to byly skoro 3 hodiny a nebyla čůrpauza..
|
A. Andrs |
|
(21.5.2020 20:58:15) moje dite jde zitra podruhy do skoly, pristi tyden zase dvakrat
|
Stáňa * |
|
(21.5.2020 21:20:29) To Ar,
jak to vlastně mají mámy prvostupňových dětí teď v Německu? Tady mohou být na ošetřování, ale to předpokládá, že dítě je po celou dobu doma. U vás, jak jsem pochopila, chodí do školy např. dvakrát týdně. Mají matky taky nějaké ošetřování nebo chodí do práce a děti jsou doma samotné?
|
|
|
Delete |
|
(21.5.2020 21:15:23) dabo,
ale 50 lidí je sakra rozdíl proti několika stovkám, že? O škola opravdu vyučuje najednou několik stovek dětí.
A fakt mi nemusíš vysvětlovat, jak probíhá videokonforence a co všechno umí, to já vím. Ale většina lidí moc neví, jak se dá učit jinak, než nalejvárnou. A v tom je ten problém.
Zkusila sis někdy rýsovat na sdílené obrazovce? Doporučuju. Co mi na tabuli trvá 3 minuty, na papíře minutu, tak na obrazovce dělám minimálně 10 minut. Když bych k tomu potřebovala nspat ještě zápis, jsme na dvojnásobku, ta myš má hodně omezené možnosti proti dvěma rukám. Takže ztrácíš hromadu času na jiné věci, které ve škole v pohodě stíháš. Navíc u toho musí všichni sedět a koukat, jak ty se pachtíš, nemají šanci to v tu chvíli dělat s tebou, nebo tedy jo, každý svým tempem, čímž se celý ten čas nathuje.
Když pošlu video, které si mohopu kdykoliv zastavit a pustit znovu, každý si může pracovat kdy chce a jak dlouho chce, tak pak můžeš s každým strávit čas individuální konzultací nad tím, s čím má problém. To dává smysl mnohem víc, než společná výkladová hodina podle rozvrhu. Ve škole taky často jednou ukážeš, pak je necháš řešit samostatně, obcházíš a radíš. Ale je to o tom čase. Když většinu hodiny zabere klikání mezi úhloměrem, pravítkem, kružítkem a tužkou, na nějaké indivindy dotazy už jaksi není kdy.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 21:23:02) Tak můžeš rýsovat na papíře a namířit na to kameru navíc proč bys nemohla natáčet ve škole rýsování na tabuli, pokud to potřebuješ?
JJ, zrovna vyučuju trojuhelníky, výšky a tečny, moje děcko to z papíru nedává.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 21:30:47) neumí ani kružítkem určit střed úsečky, to by už měla v 6. umět, ne? Takže jsem to narýsovala já, na to nějak nemám nervy.
|
Delete |
|
(21.5.2020 21:34:32) dabo,
střed úsečky pomocí kružítka se učí na prvním stupni, většinou ve čtvrté třídě.
Ale já to na začátku šestky s dětmi opakovala a taky to všichni neuměli, většinou to stihli zapomenout.
Teď na konci, když jsme dělali osy stran už na dálku, tak ti, co komunikují, tak zvládali bez problémů...myslím, že jsem jim na to ale vkládala nějaké video na připomenutí.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 21:36:47) Ona dostala papír, kde je ten trojuhleník a napsáno, že tečna spojuje střed strany a vrcholu a narýsuj...
|
Lída+4 |
|
(21.5.2020 21:54:19) Dabo, to teda doufám, že takhle to tam napsaný nebylo, že ses upsala.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 22:02:12) sem to zestručnila, podstatný je, že o postupu rýsování žádný isntrukce...
|
Delete |
|
(21.5.2020 22:18:07) dabo,
řekla bych, že Lída narážela na slovo tečna místo těžnice, ne na stručnost.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 22:22:19) jo, tak to jsem popletla.To názvosloví už moc zažité nemám, princip ještě jo.
|
Delete |
|
(21.5.2020 22:34:05) dabo,
jo, to se stane. Já to názvosloví zažité mám a co myslíš, že jsem napsala v předchozím příspěvku místo výklad o těžnici?
Naštěstí si každou větu v hlavě několikrát přehraju, tak mě to po chvíli trklo.
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(21.5.2020 22:29:35) dabo,
pak ji buď posadíš na chvilku k youtube, kde na heslo střed strany najede dostatek odkazů, jak narýsovat střed úsečky, nebo napíšeš (nebo ona) učiteli, že nevíte, jak narýsovat střed strany. Ve škole by zvedla ruku a zeptala se. Nebo by se zeptal někdo jiný.
Ani ve škole by výklad o těžnici nezačal opakováním, jak se rýsuje střed úsečky, protože znalost se v šesté třídě předpokládá. Když není, musíš buď zkusit najít sám nebo se zeptat.
Jenže to je přesně to, co lidem uniká. Že i v té škole se děti na spoustu věcí stokrát ptají, že jim všechno učitel neservíruje stokrát a jednou, aniž by k tomu měl důvod.
A pro jistotu: Nepovažuju za dostačující, že dostala jen papír s pokynem. Ale ten učitel díky odezvě (splněným úkolům bez dotazů) dostává informaci, že to všichni zvládli bez jeho pomoci a není tedy žádný důvod způsob zadávání práce měnit.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 22:37:02) Jasně, ale pokud jí s dotazem, jak se tohle dělá pošlu do tmy, ať pošle mail paní učitelce, tak 1. budu zlá matka, což jsem byla stejně protože jsem opět ztratila nervy... 2. všechno bude děsně trvat, protože každý takový zásek se bude řešit několik dní, až se jí vrátí odpověď,bude znova zjišťovat, co se po ní vlastně chce, aby zjistila, že neví něco dalšího... 3. nejspíš to rovnou vzdá, papír někam založí a bude po trojuhelníkách
Pokud by měli on-line, mohal by se normálně zeptat učitele, který je v obraze, neb to zrovna probírá, ne jako já, která jsem to probírala před 30 lety
|
K_at |
|
(21.5.2020 22:41:02) Dabo, tak ale tady asi není pomoci.... Pokud cokoliv jiného, než online, není vyhovující, poslat dotaz, stížnost, atd, je ztráta času, tak asi fakt není jiné řešení. Ale v tom případě ten problém je i u vás, tedy u tebe. Nejde o život. Opravdu ne.
|
K_at |
|
(21.5.2020 22:42:16) Mmch dotaz učiteli = ztracení nervů? 😲
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 22:47:22) ne, nervy jsem ztratila, když jsem se snažila to tomu mému natvrdlému dítku vysvětlit, my nějak nejsme v tomhle směru kompatibilní
|
|
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 22:45:40) Kat, ty bys to řešila jak? poslala bys učitelce e-mail, ať laskavě naučí děcko korespondenčně narýsovat střed strany, že na to nemáš náladu? Nebo bys tou korespondencí zaúkolovala to děcko? Hledání videa na youtube mě zabere víc času než jí to ukázat. Můžu jí k tomu připsat poznámku, až to budu posílat oskenované, že by to chtělo podrobněji.
|
K_at |
|
(21.5.2020 22:52:12) Dabo, no ale ty se tu x týdnů vztekáš na školu (ano, asi právem), ale na druhou stranu jsi srazila paty a odmitas teda vlastně s tou školou problém řešit. Tak ok. Ale skoro mám chuť říct, ať si nestěžuješ.... Promiň, ale řešit nevyhovující komunikaci, nevysvetleni učiva, klidně můžeš i tehdy, když teda tu látku vysvětlíš ty! Vezmi si, že 90% rodičů to udělá stejně. Neozvou se, ale nadávají bokem. Ale kde je ta zásadní informace pro tu školu?
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 22:58:15) Kat, ano, nevyhovuje mě písemné vysvětlování nového učiva. Ale to asi nikomu a škola by to mohla tušit. Učitelka je prý starší ročník, projektor ve třídě jí spouští někdo ze žáků. Co mám požadovat, když online ne?
|
|
|
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 22:51:01) Ne, o život nejde, ale tohle je příklad toho, jak nám ta distační výuka krásně funguje. A to není žádná tragedie jako píše 1234, tato učitelka posílá speciálně k tomu vypracované materiály a posílá pak každému zpětnou vazbu mailem, to jí musí podle mě stát větší úsilí, než kdyby to s nima probrala v Teamsech. Ale stejně to není dostačující.
|
K_at |
|
(21.5.2020 22:55:49) Dabo, takže ta učitelka se pravidelně PTÁ, projevuje zájem, a ty držíš ústa, jsi naštvaná, přetížená, ale neřekneš ani Ň. Mmch jsme zpět na začátku, ta učitelka tohle dělá taky poprvé. A v tuto chvíli může mít oprávněný dojem, že tvá dcera skvělé zvládá samostudium.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 22:59:48) Ona se neptá a už vůbec mě, ona pošle holce výpis chyb, které byly v těch vypracovaných cvičeních a jak to má být správně.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 23:19:04) Dabo, a co je špatně na tom, že učitelka pošle dítěti seznam chyb a jak to má být správně? tomu nerozumím, to je snad v pořádku, nebo co má dělat?
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 23:25:43) Komunikace je už moc zamotaná... to byla odpověď na to, že se učitelka ptá na zpětnou vazbu a my jí žádnou nedáváme. Ona se neptá, jen opravuje.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 23:37:01) Dabo, ono se blbě ptá pořád dokola stovky dětí, já už mám zmatek v tom, kdo z těch 130 mi posílá nějakou opravu a kdo chce poradit, a to si všechno píšu
občas se mi povede odpověď smazat místo poslat, občas neuhodnu jméno, protože mail je na maminku a dítě nemá stejný příjmení a občas nenapíšou autora někdy zase nevím, který kuba mi píše, napíšu si k sobě, že splnil jeden, on to byl druhý, ale bez podpisu je to problém, když si shodou okolností tři Jakubové dají v mailu kuba a číslo, denně kolem 50 mailů, vysvětlovat, opakovat, ani my to nemáme lehký, takto učit neumíme, co řeknu za minutu a přitom ukážu mi trvá napsat deset minut, a ještě opravit překlepy, přemýšlet, jestli to pochopí, názvosloví v chemii je dost hrozný pro tento způsob, rovnice nejsou o nic lepší jenže já už to tak dokončit musím, na tu chemii mají aspoň knížky, začínat s organikou, taky bych si nepomohla
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 23:49:34) Yuki, proto tu opořád melu o té on-line škole, když si dáš s děckama sraz na hodinu, řekneš jim jak to mělo být a proč a ti kdo to stejně nepochopili se postupně zeptaj, budeš mnohem efektivnější. Ty co se nebudou moct připojit vyřeším tím mailem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 23:54:01) Dabo, děti, který jsou nejslabší u nás to připojení na online nemají, dokonce v jedné vesnici děti na kopci mají, pod kopcem vypadávají během výuky potom ne všichni mají počítač pro sebe, někdy je to rodičů na ho nebo v práci, doma jenom odpoledne no a samozřejmě zájem, opravdu by chtěla jedna, dvěma je to jedno, dva o to nestojí a zbytek mi na ten dotaz ani neodpověděl
takže teď nic
mají tak češtinu, nadšení žádný
až budu ve škole a budu s nima mluvit, vysvětlíme si, proč se jim čeština nelíbí a co dělat jinak v mých hodinách, a můžeme to příšfě zkusit, teď to nemá smysl
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 23:59:30) tak ono se to dá i z mobilu, smartphone a wifi doma má už dneska většina školáků. Rodiče budou muset pomoct s instalací, ale používat to pak zvládaj sami.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(21.5.2020 21:35:36) Dabo, asi jo, tohle dělal syn zrovna nedávno, v 5.třídě...akorát já jsem na to musela kouknout v učebnici, jak se to vlastně má dělat, ani nevím, jestli jsme se to takhle kdysi učili a nikdy jsem to k ničemu nepotřebovala...ale to se mi stává často, že když mu něco vysvětluju, tak že se na to musím nejdřív sama do té učebnice kouknout...ale zas že bych to studovala po večerech, jak tu občas někdo píše, to ne...prostě když děláme věci do školy, tak mu na rovinu řeknu, že jsme to brali jinak a nebo že už jsem to za ty léta zapomněla a nastudujeme to spolu
|
|
|
|
|
|
|
sally |
|
(21.5.2020 21:19:35) Delete, ani v USA není distanční vzdělávání "běžné". Běžné je odložit děti do školy, kde jsou od první třídy řádově 7 hodin denně. Když to dál takhle nešlo, tak jsme zvažovali mezi soukromou školou, domácí školou a distančním vzděláváním a vyhrála ta online škola. Třeba kvůli jazyku (anglicky umím slušně, ale je to můj pátý jazyk, naučila jsem se anglicky až v dospělosti - a třeba vysvětlovat fyziku nebo chemii anglicky bych fakt nezvládla / nechtěla). Takže jsme volili školu, kde látku odučí učitel - a zároveň je to škola státní, což znamená, že děti píšou všechny testy a mají vysvědčení "srozumitelné" (tj. stejný systém hodnocení, známek, průměrů a kreditů jako děti z kamenné školy) širému okolí. Tím, že je to "státní" škola, tak za dětma jdou jejich "peníze" - pro ilustraci, bývalo to asi 6-7 tisíc dolarů za školní rok na prvním stupni(ale to jsem hledala někdy před deseti lety, tak nevím, kolik je to teď). Ty peníze dostane škola - a z toho platí učitele, učebnice, pomůcky. Děti dostaly laptopy s nainstalovaným školním softwarem, myš, sluchátka, tiskárnu / scanner. My platíme internetové připojení (kdybychom byli v hmotné nouzi, tak na to dostaneme příspěvek), a věci jako tužky a sešity.
To si myslím, že je hrozně důležité - že učitelé VĚDÍ, co mají děti k dispozici a ty děti to skutečně k dispozici MAJÍ (jednotné počítačové vybavení).
Škola je zastřešená federálně - na té úrovni dělají zápisy, přehazují ty peníze, rozesílají pomůcky, mají tech support atd. Na regionální úrovni jsou pak jednotlivé státní školy, které poskytují kontkrétní výuku dle platných osnov toho kterého státu (do té míry, že i naše virutální škola musela kvůli koronaviru "zavřít" - protože je státní škola - tři týdny měly děti vyučování "dobrovolné", nesmělo se známkovat atd. - totální šaškárna, protože se vědělo, že po třech třech týdnech se zase "otevře" a bude se předpokládat, že děti odevzdají všechny práce, úkoly, dopíšou testy atd. - tj. naše děti fungovaly více méně normálně, aby toho pak neměly moc).
Já si myslím, že je bláhové očekávat, že do toho systému budou schopné nastoupit všechny školy a všechny děti - ať už v Česku nebo v USA. Už jen kvůli tomu technickému vybavení - k tomu, aby se dala dělat práce pořádně je třeba mít funkční systém (v kterém se třeba píšou a vyhodnocují testy), studenti potřebují přístup k tiskárně a skanneru, výuková platforma je přizpůsobená výuce (psala jsem jinde - nejsou videa, ale jsou třeba chatty, dítě se může zeptat veřejně, nebo jen pingnout učiteli, děti můžou "psát" na tabuli, učitel ovládá mikrofony - tj. většinou mají všichni mikrofon vypnutý a zapíná se, jen když dotyčný hovoří, takže není slyšet kde štěká pes a tříská nádobí a brečí mimino). Od rodiny je to taky hodně přizpůsobování - marná sláva, na prvním stupni je spousta práce na rodičích (všechno to procvičování a memorování), a učitel to více méně jen "dozoruje", na druhém stupni učitelé už hodně učí, a rodiče dozorují, ale pořád to není o tom, že by rodiče mohli oba na plný úvazek do práce a nechali děti doma celý den každý den samotné 10-12 hodin... Třetí stupeň je už velmi samostatný, tam už více méně do toho nezasahuju (už i s tou technikou si poradí líp než já )
Básník tím chtěl říct, že mu přijde nefér očekávat, že kamenná škola bude fungovat jako distanční a naopak - a že bude schopná mezi těmito dvěma systémy plynule přecházet ze dne na den - jsou to dva různé systémy a samozřejmě, že je fajn, když se jeden od druhého poučí a převezme si to pozitivní - ale přepínat mezi nimi chvíli tak a chvíli onak, moc dobře nejde. Protože bu´d teda škola investuje do techniky pro každého - nebo investuje do tříd, laboratoří atd. Podobně učitelé - někdo bude lepší na živou výuku, někdo na tu distanční - a někdo bude skvělý na všechno (a někdo bude příšerný na všechno, ale to je jiná kapitola) - ale myslím si, že očekávat, že všichni jsou osobnostně vhodní na všechno, je poněkud nefér.
Pokud bude kamenná škola nucená dělat distanční výuku, vždycky to bude kompromis. A kompromisy mají vadu v tom, že jsou to kompromisy - takoví kočkopsi - není to ani pořádná kočka, ani pořádný pes.
|
Delete |
|
(21.5.2020 21:32:16) sally,
i proto jsem tu jako druhou možnost uváděla tu Březovou. To je malá škola, která bojovala o přežití kvůli malému počtu do ní docházejících žáků, takže využila možnosti při pilotování individuálního vzdělávání a postupně vybudovali systém, který jim nyní umožnil kvalitně na dálku vyučovat nejen domškoláky, ale i ty děti, které do školy běžně docházejí.
Ani v takové škole ale nikdo neočekával, že budou denně učit formou videorozhovorů podle rozvrhu.
A o tom tu píšu, o tom, že každá škola je schopná takové připravenosti. Ne že musí zajistit to samé, co zajišťuje při běžné docházce.
Taky píšu, že to není jen tak, ale chce to čas a peníze, které se někde musejí najít.
Nevím, proč oponuješ mně, když se snažím vysvětlit, že to není až taková sranda,ale zase si nemyslím, že by něco takového jako u vás nebo v té Březové nešlo, zatímco když tu někdo napíše o permanentní online výuce podle rozvrhu, tak to vypadá, že je to vlastně požadavek v pořádku.
|
sally |
|
(21.5.2020 23:03:22) Delete, ale já ti neoponuju.... to je tvůj problém, že všechno bereš jako útok na sebe.... já jsem podávala doplňující informace... je mi líto, že se s tebou nedá diskutovat jinak než v úrovni "kdo má pravdu" - když to o tom vůbec není - o tom, že by někdo měl pravdu a někdo neměl pravdu...je to jen o různých a různorodých informacích, které nejsou černobílé, ani v sekci "správné" a "nesprávné".
|
Delete |
|
(21.5.2020 23:18:47) sally,
a jak si mám domyslet, že jde o doplnění?
Vzhledem k nastavení celé diskuze, kde já se právě z počátku snařila o hledání možností, bez nějakého hodnocení, ale byla jsem překlopena do "všechno špatně a nic nepůjde", už se těžko bez nastavení z druhé strany přepnu do jiného módu...
A věta "s tebou nedá diskutovat jinak než v úrovni kdo má pravdu" překlopení jinam moc nepomáhá.
Moje chyba je, že bych fakt moc chtěla, aby to fungovalo. Zajímá mě to, a proto se moc angažuju. i v diskuzích.
Kdybych sem nelezla, bylo by všem lépe.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 23:22:51) Delete, já si myslím, že v týhle provizorní podobě to fungovat nemůže, proto by se měly v září školy normálně otevřít. Vytvořit jednotnou on-line školu jako popisuje Sally, nebo jako mají v Borové pro celou republiku se do září nepovede, za tu dobu na to státní aparát nevytvoří ani smlouvy.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 23:29:54) dabo,ono to jednotný být nemůže už proto, že na to nikdo nedá peníze, nemůžeme po rodičích chtít, aby cokoliv zajistili, nemáme na to, abysme to dodali my
každý má něco jinýho a do září se to nezmění
ale ono vůbec nejde o změny v používání techniky, pochybuju, že učitel neumí používat mail, to je blbost, ale je líný cokoliv dělat, s tím by měl hnout ředitel, pokud o tom ale ví
co můžou dělat učitelé ještě je třeba změna plánů, já bych teď v šesté třídě měla dělat geometrii, nechci, nebudu, s kolegou jsme se shodli, že to nemá smysl, takže teď skočím na učivo sedmičky a prostě to vyměním, o nic nejde, nikdo nás nenutí držet se teď čehokoliv
ale ani takové volnosti neumí nebo nechce spousta učitelů využít, a samozřejmě zadat strany v učebnici jim dá nejmíň práce
co by se mělo změnit pro příští distanční výuku je právě toto, víc přemýšlet o tom, co kdy a jak učit, zakázat zadávání stran a samostudia, ještě bez kontroly a zpětné vazby ale to by měli hlídat ředitelé
|
Delete |
|
(21.5.2020 23:45:12) Yuki,
čistě zájem jiné matikářky, žádné šťourání..raději dopředu upozorňuju, aby to zase nedopadlo blbě...
Proč teď nechceš učit geometrii?
Mně se takhle učila lépe než aritmetika a chodí mi skvělé výsledky i od těch nejslabších žáků. Přijde mi to pro ně jednodušší, než to počítání, kde bych potřebovala mnohem aktivnější a rychlejší komunikaci, mnohem obtížněji se mi odhaluje příčina chyby a tak...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 23:50:18) Delete, já jsem učila předloni šesťáky, oni neuměli vzít ani kružítko, možná je to chyba našeho prvního stupně, říká to ale i kolega, a úhloměr poprvé, oni vůbec nevěděli, jak ho položit, online výuku nemám, není zájem, a to bych teda jen tak v textu nedal asi by to šlo, spousta obrázků, ale líp se mi budou vysvětlovat zlomky, začínáme opakováním toho, co znají, pomalu se posuneme, v září na to navážu a geometrii si nechám na podzim, pod to nedopadne zase stejně
|
Delete |
|
(22.5.2020 0:55:05) Yuki,
aha. Úhloměr je jasný, ten se na prvním stupni nepoužívá. Kružítko by umět měli, takže asi problém na tom prvním stupni.
Ale je spousta skvělých videí i s tím vysvětlením přiložení úhloměru a postupy, jak měřit, jak odečítat ze stupnice...všechno o trojúhelníku, kružnice opsaná, vepsaná, těžnice, výšky, střední příčky, v sedmičce komplet čtyřúhelníky....
Jen text a obrázky je málo, to je jasné.
Já jsem měla rozjetý začátek těsně před zavřením škol, proto se mi nechtělo zase s tím přestat, tak jsem to zkusila a ono to šlo lépe, než jsem čekala.
Být to o týden dříve, tak bych taky volila počítání a nad geometrií vůbec neuvažovala .
Já díky objevování těch videí objevila i Geogebru, tedy věděla jsem, že existuje, ale objevuju jaké dává možnosti.....to je pro mě "hračka na později"....není to nic, co bych zvládla v běžném provozu, ale hodně mě láká...pro základy rýsování to není (není tam kružítko), ale pak na to naučení třeba rýsování podle zápisu, nebo psaní zápisu a rozfázování konstrukční úlohy na jednotlivé kroky mi přijde fajn. Takže se to chci naučit.
|
|
Lada2 |
|
(22.5.2020 7:50:20) Na prvním stupni ani nevědí, že nějaký uhlomer existuje. Není to vůbec v osnovach. Kruzitko sice jo, ale i když se s tím běžné pracuje, někteří jsou děsně gramlavi, prostě píchnout ho, kam je napadne, nesejde se jim to atd.
|
|
|
|
|
Delete |
|
(21.5.2020 23:39:49) dabo,
ale to píšu celou dobu, že tahle podoba je neudržitelná. Ale že existují příklady dobré praxe, které ukazují, že na provizorium v lepší podobě se připravit jde.
Vůbec mě nenapdlo, že by se nemělo od září učit, ale celou dobu píšu o tom, že by školy měly být lépe připravené na situaci, jako nastala teď. Tedy že najednou do té školy nepůjde nějakou dobu chodit. A na to se připravit jde.
Teď prostě nešlo učitelům a rodičům ze dne na den nařídit používat něco, co do té doby nepoužívali. Když se od září ale něco začne používat jako běžná součást běžné výuky, tak v případě výpadku bude existovat fungující a všemi ovládaný nástroj.
Jako v té Březové.
Ani tam ta výuka na dálku není ideální pro všechny, i tam je to provizorium, ale pořád je to na míle vzdálené tomu učebnice ta a ta, strana ta a ta...Mají narvaný moodle výukovými materiály, mají funkční techniku, mají učitele zvyklé ji používat...
O tomhle celou dobu píšu...o připravenosti.
|
|
|
sally |
|
(22.5.2020 0:32:49) Delete, mě přijde, že jsi prostě "v zákopech" a přehlídneš i když někdo kope za tvou stranu ) Prostě už to rovnou bereš jako "odpor"...
Aby fungovalo virtuální vyučování, tak je potřeba mít v tom nějaký systém - třeba nějakou slušnou platformu, na které se dá učit (a ne, zoom to fakt není). Potřebuješ sjednotit vybavení žáků (a třeba i mít školní emailovou adresu, což ale znamená i mít školní email jako takový) - jinak jsou to pořád kompromisy, které prostě... jsou kompromisy.
Jinak u nás teda běží povinné virtuální hodiny v určené časy - takže děti u toho počítače sedí. Na druhém stupni tak 2-3 hodiny denně, na třetím 3-4, plus pak samostatná práce. Hodiny se nahrávají, dají se přehrát dodatečně, ale pak nejsou interaktivní (dítě se nemůže zeptat na to, co potřebuje). Pak jsou hodiny nepovinné, a je na dětech, jestli půjdou do hodiny, kde se dělá opakování před písemkou, nebo se dovysvětluje látka pro ty, kteří to nedali na první dobrou. A pak mají učitelé konzultační hodiny, kdy může kdoliv přijít a ptát se. Mým dětem přijde, že ve virtuální škole jsou učitelé "dosažitelnější" - v kamenné škole, když se chtějí zeptat, tak se musí hlásit, musí je ten učitel vyvolat, a musí být v té hodině čas a prostor na zodpovězení otázky. Často ale učitelé řekli "přijď po vyučování" - a pak v kabinetě nejsou. Ve virtuální škole můžou nacvakat otázku do chatu, a bu´d učitel zodpoví nebo pošle email... a učitelé reagují na emaily, plus mají ty konzultační hodiny, které vyjíždějí jako součást rozvrhu. Normální učitelé nemají na tolik kontaktu čas - učí víc hodin, opravují víc písemek (virtuální škola má hodně písemek virutálních, opravovaných automatem)....
|
sally |
|
(22.5.2020 0:42:59) Ale abych teda fakt "odporovala"
Někdy to není o tom, že lidi nechtějí změnu - někdy je to o tom, že nemůžou... vím o lidech, kterým firma zakázala Zoom, kvůli bezpečnosti. Kdyby škola vyžadovala, abych si na náš počítač dala zoom nebo WA, tak má prostě smůlu. Tohle jsou softy s velkými problémy a pouštět si je do počítače, na kterém mám pracovní věci, bankovní účty atd. - to prostě ne.
|
Delete |
|
(22.5.2020 1:26:13) sally,
no jasně, že někde se něco nesmí.
Tohle jsme tu s Yuki psaly od začátku, že nejde nutit někoho, kdo doma používá počítač rodičů, aby si tam nainstaloval nějakou aplikaci, kterou se učitel rozhodne zrovna používat.
A byly jsme "smetené" s tím, že jen hledáme výmluvy...
Jestli je WA WhatsApp a Zoom, je paradox, že jsou tady všude kolem nejpoužívanější, i když různá varování ohledně bezpečnosti už jsem zaznamenala.
Já nepoužívám ani jedno. Co se týče důvěry, mám osobní problém i se vším od Google, ale nejsem znalec a rozhodně se nehodlám míchat vedení školy do výběru. To fakt není moje starost. Tohle si právě myslím, že by měli řešit ti nahoře, doporučit vhodné platformy, aplikace, ne to nechávat úplně na školách, kde není nikdo, kdo by to mohl opravdu kvalifikovaně posoudit. Ať dají možnosti z nichž si už škola může vybrat, nějakou záruku pro rodiče, že doporučené systémy jsou bezpečné, termín, do kdy to má škola vyřešit...
|
sally |
|
(22.5.2020 1:52:31) Delete, jůůůů, domluvily jsme se, uf
Zoom je jedna z věcí, které mají (alespoň u nás) někteří vysloveně zakázáno od zaměstnavatele (zvlášť pokud ten zaměstnavatel je, nebo je nějak napojený, na vládní organizace). To, že to "všichni používají" není žádná záruka bezpečnosti (tedy je, nejspíš v tom, že kdo bude hledat mezi miliony hodinami prvouky nějaká tajná data určité osoby, že). Ale prostě bezpečné to není. Naše škola používá Blackboard - ale pže je to na jejich počítačích, tak to prostě neřeším. Ani nevím, jestli je to přímo jejich aplikace, nebo jestli používají něco, co je běžně / komerčně k dostání. Ale je to šité na míru na vyučování (už ten název "tabule" - ve smyslu školní tabule). Do "třídy" se děti dostanou kliknutím na rozvrh - v rozvrhu mají všechno - termíny odevzdávání / písemek, učební materiály (pokud nejsou v papírové učebnici), rozpisy hodin (co se kdy bude dělat), známky, odevzdané práce.... ale i třeba přehled, kolik z látky už bylo probráno a tak. To je samozřejmě nedosažitelné pro běžnou školu, která byla vržena do distančního vyučování.
Určitě by bylo dobré, kdyby ministerstvo školství mělo přímo platformu šitou na míru školství (předpokládám, že bakaláři jsou taky dělaní na míru školství) - která by se dala používat..... zoom a whats app jsou dělané na něco trochu jiného než výuku....
|
Delete |
|
(22.5.2020 2:34:01) No já vím, že to nebylo určeno pro výuku, ale každý chňapnul po tom, co znal, k čemu se dostal, co měl k dispozici.
Bakaláři jsou jen školní administrační systém, který umožňuje i obousměrnou komunikaci škola - rodič, škola - dítě. Takže k předávání informací dobrý, na výuku k ničemu. Ale pro řadu škol jedna z mála možností, jak v současné situaci předat všem zprávu alespoň s nějakým tím zadáním ve stylu "nastuduj, vypracuj".
Na výuku se využívají různé systémy jako Google Classroom, Moodle, Microsoft Teams, přímo jako reakce na zavření škol vznikla Škola v pyžamu....každá ta platforma má něco, co láká, i co odrazuje, ale pro všechny je společné to, že to doteď skoro nikdo nevyužíval, takže nejsou reference, srovnání...to by se teď mohlo změnit.
|
|
|
daba+holčička |
|
(22.5.2020 9:20:53) NO tak zase když něco chci, musím vytvořit podmínky, taky jsme první hodinu zpěvu měli nejdří já a pan učitel, než jsme se úspěšně propojili on chtěl původně přes whatsup, jenže desktopová verze video nemá, tak jsem narychlo isntalovala skype, kteréžto ale sežral Microsoft, a ten chtěl po mě jak registraci dítěte, tak ještě rodiče, celkem pakárna. Alepan učitel nemá Maca, ani Teamsy.Na Zoom nedošlo, ale mohli bysme ho zkusit kvli tomu klavíru. Kdo ho používáte - jsou slyšet oba hovořící najednou, nebo se to střídá?
|
Federika |
|
(22.5.2020 9:44:48) Na Zoom je to podle toho, jak si to nastavíš.Dcera si při online trénincích občas vypínala svůj mikrofon,aby ji neslyšely trenérky, jak fňuká, když šlo o něco náročnýho A pak si o zase pustila.Je slyšela pořád.
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(22.5.2020 4:44:15) sally, manžel zrovna říkal před měsícem-či dvěma, že jestli zjistí, že to někdo používal a služebním PC, že ho přerazí a myslel zmíněné zoom nebo WA. A když tuhle našel u někoho ve vráceném mobilu WA. Tak měl s dotyčným 15 minutovou přednášku o bezpečnosti a vztah k firemním věcem. a to on tyhle přednášky umí. Kluci doteď vzpomínají na rozhovory, když něco provedli. Starší říkal, že na tohle jsem byla lepší, že jsem to vyřešila rychle a rázně.
Jinak teda ty jeho uživatelé si sami ani nezaktualizují NIC. Na vše to chce správce, ale většinou se to zvládne na dálku, připojí a udělá.
Takže pokud by dítku půjčili PC a škola chtěla cokoliv instalit smůla.
Ale Teams, tam mají všichni a nepoužívali je kloudně do března. Pokud na tom jedou něčí děti výuku mu vůbec nevadí. Ještě se smiloval a kdo zavolal a poprosil,že by škola chtěla Skype, že to udělal a nainstaloval. To totiž rok taky NIKDo nepoužívá.
A to manžel rozpůjčoval kompletně co měli ve firmě volného,aby se děti zaměstnanců mohli učit a doufá, že se s tím ještě shledá. A tam si teda mohli v těch vyřazených dát co chtěli.
A třeba strejda si koupil v březnu nový NB i když to plánovala až na podzim a jeho starý putoval jedné slečně studující gympl, kde mají 4 děti na jeden PC. Dověděl se to od zeťě, tak prostě s tím něco rychle udělal. Vzal si nějakou skladovku někde a bylo.
|
|
|
Delete |
|
(22.5.2020 1:10:54) sally,
já vím, že Zoom není platforma, je to nástroj umožňující ten videochat nebo jak to nazvat. Muž ho běžně používá, sedím s ním v pracovně. Ale sláva za něj ve chvíli, kdy nemáš ve škole nic, než Bakaláře, které na něco jiného než zapsání tématu hodiny na jedné straně, a na podívání se na známky na straně druhé, umí použít sotva polovina těch, kterým by měli sloužit a že možnosti tam jsou, ne že ne. Jinak školní email máme už dlouhá léta (každá škola má povinně), pro děti se u nás ve škole ale využívá jen v hodinách informatiky, bohužel...ale jinak je to otázka hodin, takže žádný problém.
Březová používá Moodle, to už platforma je. Je tam všechno, výukové materiály, portfolia dětí, komunikace s učiteli. Nevím, přes co mají vedené online hodiny, nevyužívali jsme je tehdy. Ale běžně to fungovalo tak, že se děti připojovaly do běžně vyučované hodiny, kde jakoby seděly v té třídě, kde se učilo běžným způsobem. Teď už snad mají i jen svoje hodiny, jak počet vzdálených školáků narostl. Je to 4 roky, tak už to tolik nesleduju.
A s tou dosažitelností to vnímám podobně. V běžné škole na nějaké "povídání" není vůbec kdy. Nejde ani u výuku a věci s tím spojené (opravování a tak), ale všechny ty dozory a lítání po celé budově... A po vyučování se zase moc dětem chodit nechce.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 20:26:23) Tak dobrovolná domácí škola je něco jiného než tohle. Obvykle jí vyhledávají děti, pro které je přínosnější než normální a rodiče počítají s významným zapojením a mají na to čas.
|
Delete |
|
(21.5.2020 20:51:36) dabo,
ale houbeles, sally psala jasně, že se o nic z dětí školy nemusí starat a já měla rok dítě doma samotné (prvostupňové) a také jsem se nemusela o nic starat. Učila jsem ve škole na plný úvazek plus vedla kroužky, domů jezdila večer, stejně tak manžel, měli jsme čas maximálně o víkendu. Tomu neříkám významnější zapojení. A to Břazová s online přenosy teprve začínala, takže byla maximálně 1 hodina týdně.
Naopak tu čtu, kolik lidí několik hodin denně dělá s dětmi úkoly, když děti normálně chodí do školy.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 20:59:07) Jasně, pokud by to byla kombinace živé výuky a nějakých interaktivních programů, bylo by to lepší, ale za 2 měsíce na to neproběhne ani tendr ;) Styl zadání ve wordu a pošli oskenované zpět a já ti pošlu mailem vypsané chyby není interaktivní výuka.
|
Delete |
|
(21.5.2020 21:24:16) dabo,
to není a taky to netvrdím.
Jen říkám, že tohle je následek toho, že nebylo jak se na něco jiného připravit.
Dva měsíce taky nejsou nic moc, ale kdyby se teď netlačilo na ten první (a možná i druhý) stupeň, bylo času dvojnásobek. A za tu dobu už se dá udělat hodně.
Ty interaktivní videa, testy, procvičování a tak existují a houfně vznikají, jsou i nástroje, jak s tím pracovat. Zatím nic nenutilo učitele takhle pracovat, takže teď je to na nadšencích.
Ukazuje se, co funguje a co ne, to je dobré, protože je z čeho vybírat. Na přípravu toho, aby něco nutilo školy něco z toho používat, je času dost.
Ono totiž i školství jako celek funguje jinak, když se ukáže, že je něco skutečně potřeba, než když se to prostě jen nařídí. To je stejné, jako u těch dětí ve škole. Když vědí, proč to dělají, naučí snáz, rychleji a lépe. A většina učitelů fakt nejsou zákeřní líní kreténi, takže myslím, že i vyučovat efektvně na dálku postupně zvládnou.
|
daba+holčička |
|
(21.5.2020 21:35:47) NO za mě by ta videokonference byla pro učitele nejjednodušší, dělali by vlastně to co obvykle akorát na kameru a museli by se naučit ovládat jeden program.
|
Delete |
|
(21.5.2020 21:56:44) dabo,
asi si každá představujeme úplně něco jiného pod tím "co učitelé dělají obvykle".
|
|
|
|
|
|
|
|
|