Soutěživá učitelka | •
|
(16.11.2011 23:39:48) Tak asi učím divné děti, tříd jsem vystřídala několik, učila jsem na II. i na I.stupni a tato hra "na krále" ať početního nebo ve slovíčkách, nebo i/y je u dětí oblíbená. Ať se vám to líbí nebo ne. Dá se hrát za jednotlivce nebo týmy, jako rozptýlení, zahřívačka, rychlé zopakování. Pravda nejsem pražská, žiju na periférii republiky a jak to tady občas čtu, tak jsem za to ráda. A k čemu je to dobré? Třeba k zautomatizování určitých operací, násobilky,dělení, páč to opravdu děti musí umět kvalitně a nepočítat na prstech, nutí je to opakovat, trénovat.Děti chtějí být první, je to adrenalin. Každý se jednou dostane na špičku, stačí děti správně kombinovat, nedávat do dvojice pořád stejné, to je hloupost.
|
Ivuljenka |
|
(17.11.2011 8:54:43) to nevysvětlíš, prostě jsou zastánci a odpůrci. Já se tu pořád dohaduji jestli je rychlost důležitá nebo není a za mě prostě je. Je fajn vědět,že 5+5 je 10,ale když to někdo bude počítat dvě minuty tak je to prostě horší... A 5+5 je jen příklad - až přijdou na řadu logaritmy a já nevím co tak se rychlá násobilka shodne
A umět pracovat rychle a přitom přesně v časovém presu je prostě k nezaplacení.
Nelíbilo by se mi to jen v případě kdyby to učitelka dělala denně na známky. Jako soutěž a zdroj cvičení to uznávám. Ta rychlost v plnění úkolů - matematických,jazykových a pod. je prostě v budoucnu důležitá.
Však si někdo běžte udělat testy na Masarykovu univerzitu v Brně - ve velkém časovém presu si musíte poradit s analýzou složitého textu, s početními úkoly, s logickými úkoly .... A ten kdo je umí rychle a správně udělat ten má šanci,ten kdo se plácá s jedním příkladem 3 minuty je v háji a v životě se na tu školu nedostane.
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 9:49:02) Mi fakt prijde, ze ja o voze, vy o koze Ivuljenko, pokud budes tu nasobilku v logaritmech pocitat rychle, ale chybne, tak se muzes jit s celou rychlosti vis co.
Ja mam porad pocit, ze je tu problem s vyrokovou logikou a pochopenim textu.
Nikde jsem nepsala, ze vyznavam POMALY zpusob pocitani - to jste si chybne odvodily z toho, ze jsem napsala, ze nevyznavam rychly zpusob (to je ta spatne pochopena vyrokova logika). Ja jsem vzdycky psala, ze vyznavam BEZCHYBNY zpusob pocitani. A ten se proste s treninkem rychlosti od prvni tridy neshoduje, je mi lito, ale je to tak. POkud budou deti formou souteze pocitat rychle, nadelaji chyb jak maku a jeste si je zafixujou. Z toho duvodu shledavam zakladatelkou popsany zpusob vyuky jako hovadinu maximalni.
Pokud nekdo pocita v prvni tride bez chyby a jeste rychle, tak aleluja, mame tu zrejme budouciho novyho Sheldona, ale neni to ta nejzasadnejsi vec na matematice. Zasadni je, aby byl vysledek spravne a aby si dite ty spravny vysledky vtlouklo do hlavy.
A znova opakuju, neznamena to, ze vzyvam pomalost.
|
Ivuljenka |
|
(17.11.2011 10:33:42) já myslím,že o koze a o voze to není, jak už jsem psala nahoře - pokud se jedná o jednoduché počty do 10 tak už se předpokládá,že děti je umí spočítat správně a chyby nedělají - takže cvičí ke správnosti ještě rychlost. Kdyby se děti učili počítat 1+1 rovnou rychlostním cvičením pak je to jistě špatně - ale to se snad neděje ne? Takže tady navazuje na dovednost - umím spočítat správně - dovednost umím to spočítat správně a rychle a až budou počítat složité příklady přidá se k tomu dovednost - umím to spočítat správně,rychle a zjednodušeně... Nikdo si snad v 9. třídě nerozepisuje rovnice do detailů,ale také je už zkracuje v hlavě
Tak když se děti naučí násobilku 3 a umí ji tak proč ji necvičit dál na rychlost...
Já myslím,že tu prostě jen spekulujeme,protože nejsme ani dotyčná učitelka ani nejsme žáci a ani jsme u toho nebyly. Takže už nekomentuju konkrétní případ,ale obecně to,že nevidím žádnou tragédii v tom,když někdo ve svých hodinách praktikuje tuto soutěž.
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 10:46:28) Ivuljenko, deti v prvni tride umej pocitat do deseti bez chyb? Je pulka listopadu. V synovo prvni tride se momentalne scita a odcita od jedne do sesti. Odcitani zacali cca pred tydnem, do ty doby scitali. Opravdu vsechny deti umej v prvni tride cesky skoly pocitat tak bezchybne do deseti, ze je mozny je uz v listopadu trenovat v rychlosti? Vetsina deti v tuhle chvili prece jede pri scitani a odcitani "v prstech". A to chvilku trva to na nich spocitat. Pokud se najde par deti, co to umej uz rychle a zpameti, tak nad nima prstaci nemaj v tuhle chvili v takovyhle nablbly soutezi vubec sanci v rychlosti zvitezit a jenom je to demotivuje.
A ze tobe se zda 1+2 primitivni, no to mne taky. Stejne tak se mi ale zdaj primitivni derivace a presto se najde mnoho dospelych, kteri s nimi budou mit problem. Proste podle toho, jak to popisuje zakladatelka v uvodnim prispevku je to cesta do pekel.
|
Ivuljenka |
|
(17.11.2011 11:27:23) my snad víme jaké příklady ta učitelka dává? a do kolika ty příklady dostávají?
|
|
|
|
petra | •
|
(17.11.2011 10:40:03) Mi fakt prijde, ze ja o voze, vy o koze Ivuljenko, pokud budes tu nasobilku v logaritmech pocitat rychle, ale chybne, tak se muzes jit s celou rychlosti vis co.
Ano, opravdu je to jako já o voze, ty o koze. Vždyť tady opakovaně padlo, že nejde o to rychle, ale rychle a správně. Takže tvůj argument "bude to sice rychle, ale chybně" je dost mimo. A zrovna na obyčejnou matiku jsem dost háklivá. Pracuju jako zdravotní sestra a není nad to, když mají ze školy čerstvě vyšlé kolegyně počítat ředění léků či desinfekce a ony vše pomalu a rozvážně dávají dohormady. OK, pokud je dost času (což při běžném provozu je málokdy, ale budiž), tak se nic neděje. Pokud by se ovšem dostaly do situace, kdy jde o život, tak než si (ve stresové situaci) rozvážně s papírkem a tužkou v ruce přepočítaj, jak docílit požadované dávky léku, tak už taky může být pro pacienta pozdě. Nevím, mně přijde, že my bývaly jiné, ve výpočtech rychlejší... ale možná že je to jenom tím, že jsme ve škole chodily na praxi na oddělení, kde jsme fakt musely kmitat a snažit se zbytečně nezdržovat, tak jsme měly natrénováno.
Výpočty na rychlost jsme dělali ve škole taky, na základní i na střední. Nemyslím, že by mě to nějak poškodilo. To, co popisuje autorka úvodního příspěvku, to mi už přijde přehnané, ale nácvik, jak se rychle a zároveň správně dobrat výsledku mi obecně vzato jako špatný nepřijde. Jenom by to neměla být jediná metoda učení/zkoušení.
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 10:47:22) Petro, ale Ivuljenka v prispevku o logaritmech vubec o spravnosti nemluvila, psala o rychlosti nasobilky. To je zas to selektivni cteni
|
Ivuljenka |
|
(17.11.2011 11:22:57) a já myslím,že to hrotíš - já jsem napsala,že při počítání logaritmů jako když najde - tím chci říct,že až bude mít to dítě v 8 třídě počítat složitý příklad a nebude zvyklé to rychle a správně zrachnout v hlavě tak se při výpočtu zdrží pomalým počítáním základního a výsledku se dobere o dost později - což v případě písemky o několika příkladech je docela průšvih. Prostě myslet správně a rychle význam má.
|
|
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 10:49:41) Petro a sama sis odpovedela, pes je zakopanej v dostatecnym treninku, ktery tem cerstve vyslym ze skoly chybi. V treninku spocivajicim v opakovani tech samych vypoctu. Ne v rychlosti. Ta prijde sama, neni potreba ji trenovat a je to i kontraproduktivni.
|
Petra | •
|
(17.11.2011 14:19:14) V treninku spocivajicim v opakovani tech samych vypoctu. Ne v rychlosti. Ta prijde sama, neni potreba ji trenovat
Jistě, pokud by se jednalo o stále ty samé výpočty, které se zautomatizují tak, že už se nemusí počítat. Ovšem málokterá z nás tak často třeba křísí, takže pokud nejsme AROvé či JIPové sestry, nemáme na zautomatizování šanci. Přesto musíme být schopné naordinovanou dávku rychle a správně spočítat, protože ke křísení se můžeme nachomýtnout všechny. Ono všdchny léky se nepočítají stejně, že, některé se dají spočítat rovnou,j iné je potřeba předem naředit, na ampulku mívají různou sílu... Však tyhle tréninky ve škole nejsou nic jiného, že právě opakování, opakování a opakování ve snaze, aby u základních matematických operací došlo k takovému zautomatizování, aby je pak člověk při rychlém výpočtu složitějších věcí dokázal využít, aniž by ztrácel čas přemýšlením a počítáním zcela základního. Ale mně přijde, že dneska se moc nenosí vyžadovat, aby se třeba školák orientoval v násobilce a i ze spaní věděl, že 3X8 je 24, jásá se nad tím, že přeci důležitější je, že není blbej a umí to logicky odvodi jako 8+8+8... a že tím ztrácí čas, no a co, k čemu je rychlost, ta je přeci nepodstatná...
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 15:00:42) Petro, nikde jsem nerekla, ze zak nema umet malou nasobilku. Pletes si pojmy s dojmy. Stejne tak jsem vsemi deseti pro to, aby si zamestnanci neustale dokola opakovali a ozivovali veci, ktere potrebuji pro svoji praci, zvlast ty, na ktere neprijde tak casto rada.
Ale trenovat to na rychlost je hovadina. Ja budu radsi, kdyz mi redeni leku sestra spocita o vterinu pozdejc, ale spravne a zamysli se nad nim - to riziko z prodleni jsem ochotna podstoupit, nez kdyz to spocita jako prvni z celyho oddeleni, ale zabije me nespravnym redenim.
Coz se malem povedlo v nejmenovane fakultce s mym synovcem, kde jemu podavany arzen do infuze jaksi zapomnel zdravotni bratr jednou naredit - asi to taky pripravoval pomoci selektivniho cteni a nedosel az na konec navodu. Ale tu infuzi mu pripravil opravdu bleskurychle i mu to neredeny bleskurychle ke kanyle pripojil, nedbajic namitek svagrove, ktera je taky zdravotni sestra, ze to neni spravne a aby jeste pockal a zkonzultoval to s doktorem nebo vrchni. Asi chtel byt mily zdravotni bratr prvni a nejrychleji a vyhrat cenu za rychlost. No na jipu synovce z otravy arzenem dostali, dnes se zda ze i bez nasledku. Od te doby mu infuze pripravovala radsi nemocnicni lekarna.
Jak rikam, prace kvapna, malo platna a mnohdy je rychlost zivotu nebezpecna.
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2011 15:06:08) qwerty, ta pořád píšeš "rychlost" a zcela pomíjíš, že v popisovaných soutěžích jde i o "správnost" chyby typu, které jsi psala 3.3 je 6 apod, dělám dodnes a to mě nikd ynikdo na rychlost počítat nenutil
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 15:18:13) Stepanko, ja to neopomijim, jenom nechapu, proc to v prvni tride trenovat, kdyz a) rychlost prijde s treninkem sama, b) tremisty to totalne rozhodi a znechuti.
|
Delete |
|
(17.11.2011 17:42:10) qwerty, a všimla sis, že všechny (snad kromě Ivuljenky), co píšeme, že nám občasné soutěže nepřijdou na škodu, jsme také napsaly, že nevidíme důvo používat je v prvních (za mě klidně v prvních třech) třídách? To je přesně ono, že se tu bavíme ve dvou rovinách. Chvíli pouze o první třídě, chvíli obecně o trénování rychlosti.... A i ty přeskakuješ mezi těmito rovinami. Většinu doby píšeš obecně pro trénování rychlosti a teď jsi najednou zase u první třídy. Ale právě o tom s tebou vlastně nikdo (kromě Ivul) nepolemizuje, ano, není důvod v první třídě řešit rychlost a už vůbec ne v půlce listopadu... Ale obecně odsoudit soutěž a trénink rychlosti i v něčem jiném než ve sportu, to bych si netroufla. Ukazuje se, že i ta rychlost je někdy potřeba a ať chceš nebo ne, i tu je potřeba natrénovat. Ne ani kvůli rychlosti samotné, spíš jako odolnost vůči stresu, který s rychlostí zejména u netrénovaných a nesoutěživých dětí, přichází. A soutěž je jedna z nejsnazších metod, jak takový umělý stres vyvolat a naučit lidi (i děti) ho zvládat. Opakuju, asi všichni nebo skoro všichni se shodneme, že není třeba toto řešit v první třídě a už vůbec ne v prvních měsících....Ale později, od té čtvrté, páté třídy, není od věci už si i takové záležitosti vyzoušet.
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 18:19:47) Ale Ivo, ja od zacatku reaguju na uvodni prispevek a dal na to, ze psala Stepanka (nebo kdo), ze na druhym stupni uz se deti stejne na nejaky soutezeni v rychlosti vybodnou.
Ja proste nevidim duvod, proc to trenovat a v prvni tride (a jeste tak, jak to psala zakldatelka) mi to prijde obzvlast skodlivy.
|
Delete |
|
(17.11.2011 18:36:45) No a totéž jsem psala i já, a spousta dalších, že opravdu není důvod to v první třídě dělat .
A tu škodlivost jsem také napsala Pilar hned v prvním svém příspěvku .
|
|
|
|
|
|
|
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2011 14:57:11) qwerty, rychlost sama nepřijde, pokud nebude "požadována" (někdy je ale na škodu - v tom s tebou souhlasím
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 15:05:09) Stepnako, prijde. Z vlastni zkusenosti muzu rict, ze treba do mysi diry mezi dvema autama zaparkuju po deseti letech cviku mnohem rychlejc, nez kdyz jsem ridit zacinala. A nikdo mi nestoji za zadama se stopkama a nepopohani me.
Proste s rutinerstvim ta rychlost roste automaticky. Neni potreba ji specialne trenovat. Porad mam pocit, ze si ucitele myslej, ze kdyz nebudou stat detem za zadama s limitama, tabulkama, metrama, stopkama, zakovskejma, znamkama, vysvedcenima a podobnyma hrozbama, tak ze ty deti nebudou pracovat.:-( Vy jim vubec neverite, to je zakladni problem a tou neduverou od prvopocatku jim to uceni hrozne znechutite. Vzdyt do prvni tridy nastupuje snad kazdej s nadsenim, ze uz je ve skole, aby nejpozdeji do Vanoc povetsinou zjistil, ze je to hroznej opruz a dalsich deset let se tesil, az ze skoly vypadne.
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2011 15:09:08) qwerty, nezapomeň, že já ty děti potkám už nejméně po 5ti leté masáži známkami, takže už s tím fakt těžko pracovat. a moje zkušenost je, že bez jedniček nepracují ještě tak možná někteří ve škole, ale doma už ne. samy se ptají - a budou za to jedničky??? u prvňáčků zase vím, co říkaly kolegyně z prvního stupně - rodiče i děti si vyžádali jedničky místo razítek, pochval a obrázků, kteé po r. 1989 chtěly kolegyně v 1. třídě zavést. Protože každého prvňáčka se všichni ptají - tak co, kolik máš jedniček? 6ádný, jak to???? přijde mi to jako tkaový začarovaný kruh....
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 15:16:17) Stepnako, sak jsem psala - jednickova droga dcera tu mela abstak po roce znamek asi ctrnact dni, v sesty tride by se ty zavislosti deti zbavily tak do Vanoc
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2011 15:37:33) qwerty, jen pokud by opustili "známekchtivé" rodiny a prostředí. Občasný trénink rychlosti v duševních schopnostech je dle mého přínosný. zdůrazňuji občasný
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 15:40:05) No ono kdyby rodicum nic jinyho nezbyvalo nez se s neexistenci znamek smirit, tak by se halt smirili. Mas ale pravdu, je to zacarovanej kolotoc. A k tomu scio testy... az se zacne testovat v patych a devatych tridach, tak to bude teprv hukot:-(
|
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 15:41:40) "Občasný trénink rychlosti v duševních schopnostech je dle mého přínosný. zdůrazňuji občasný"
Ale az na druhym stupni, rozhodne ne u prvaku zobaku.
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2011 16:09:52) o tom nechci diskutovat, nemám s prvňáčky zkušenosti. Možná sis všimla, že jsem v diskusi nepsala, že hodina popsaná zakladatelkou je super skvělá a jen tak dál
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 16:28:16) Vsimla
|
|
|
|
|
Jahala. |
|
(17.11.2011 17:55:58) qwerty, kámošky syn se vzdělává v německu a kámoška z toho nadšená není. Syn se začal vzdělávat v německu včetně školky a bez známek nemá důvod ve škole fungovat, není motivován ve třídě 28 dětí jen jednoho ročníku
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2011 18:09:02) když se neznámkuje, tak by měla fungovat jiná motivace, ne? ale nezdá se mi tak úplně, že se v Německu vůbec neznámkuje, někde známky mají, ne?
|
Delete |
|
(17.11.2011 18:12:05) qwerty psala, že o školství si rozhodují jednotlivé kantony (nebo ty kraje, co tam jsou) samy. Takže v každé části Německa je to jiné....
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 18:16:49) Spolkove zeme si samy rozhoduji o skolstvi, proto je v kazdy nemecky spolkovy zemi jiny. A znamky tu maji, ale ne v prvnich dvou tridach a to ani na vysvedceni, takze si ten navyk na jednicky nestihnou v tom nejutlejsim veku vytvorit. Prece jenom nejmin imunni proti zklamani z jiny znamky nez jednicky a nejvic bazici po jednickach byvaji prvnaci - zvlast pokud je otravuje siroke pribuzenstvo, Tak co Pepicku, uz jsi dostal svoji prvni jednicku?:-(
|
Delete |
|
(17.11.2011 18:37:30) S tímhle naprostý souhlas....
|
|
|
|
Jahala. |
|
(17.11.2011 19:19:54) Štěpánko, měla by fungovat, ale na kluka asi nefunguje či co, j to jen příspěvek aby to nevypadalo, že za hranicemi je to jen super, není, kámoška neustále něco řeší a spokojená není, ale přestup do jiné školy možný není nebo jen velmi komplikovaně. To u nás vcelku problém není, pokud nebydlíš v absolutním zapadákově s dostupnou jen jednou školou.
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2011 19:29:41) Jahalo, já vím, že v Německu (některých spolk.zemích) je ZŠ striktně spádová a i tady v diskusi to už zaznělo. Tak to u nás bývávalo taky před r. 1989, existovaly výjímky a mělo to své výhody i nevýhody (těch bych řekla, že je víc)
|
Delete |
|
(17.11.2011 19:35:28) Jo, taky si myslím, že na výběr školy by mělo mít vliv něco jiného, než kde člověk bydlí .
Opravdu nic není dokonalé a hlavně dokonale univerzální.
|
|
|
|
|
qwerty | •
|
(17.11.2011 18:23:36) Jahalo, no na nasi zakladce je nastesti tenhle experimentalni system spojenych trid. A my jsme dost casu venovali hledani bytu na dobry adrese (= dobry skoly). A navic bydlime ve spolkovy zemi, ktera si na skolstvi zaklada. Mezi jednotlivyma spolkovyma zemema jsou dost rozdily, nevim, kde tvoje kamaradka bydli.
|
Jahala. |
|
(17.11.2011 18:38:15) Qwerty, kde bydlí kámoška psát nebudu, když bude chtít, zveřejní to tu sama. Jen vím, že výběrala adresu bytu aby se dostal malý zrovna do této školy, jen prostě pověst byla lepší než zkutečnost, prostě spokojená není už se těší na třetí aby pod tlakem známek kluk začal makat Moje holka byla tři roky 5, 6,7 bez známek a žádný absťák neměla. Ale ona i ty 5 snášela dobře
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|