Krakatice |
|
(9.11.2012 8:57:30) Dobrý den,
prosím o váš názor na používání psacího písma v dnešní době. Náš, a nejen náš, prvňák s tím má obrovské problémy. Už nosí i trojky s vykřičníkem. Celá jeho třída je ve psaní strašně pozadu, učitelka tím pádem vynechává i méně důležité předměty (hudebka, tělocvik....i když tělocvik bych dětem dávala klidně denně) a místo toho mají psaní nebo čtení. Úkoly ze psaní nosí domů každý den a každý den je to hrozný boj, kolikrát to jde i s pláčem a nechutí, až je mi syna líto. Z matematiky a čtení nosí samé 1, ale psaní je horor.
Tiskací písmena umí všechna, sám se podepíše a zvládne i krátká slova.
Zajímá mne, zda i v dalších třídách se od dětí vyžaduje psací písmo (diktáty, sloh).
Ještě otázka na vás, dospěláky: jak často vy sami používáte psací písmo? Pokud nejste učitel nebo nemáte povolání, kde je to nutnost....já osobně jsem psacím nepsala snad 10-15 let....no, možná naposledy na učňáku a to už je skoro 20 let
Děkuji a přeji hezký den.
|
zerat |
|
(9.11.2012 9:00:01) Amando, s psacím písmem asi zápolí každý, ale já jsem pro, aby se děti učily. Nějak nechápu, proč ne? Jen proto, že dá práci se ho naučit?
|
zerat |
|
(9.11.2012 9:01:18) Ad psaní písmo, používám ho denně Skoro denně píšu vychovatelce do družiny psaní, kdy má uvolnit dcerku, dopisuju si příp. s učitelkou, čtu psací písmo po nadřízených v práci... Psát diskacím mě nebaví
|
Eliška + tříleťák |
|
(9.11.2012 9:54:07) No vidíš a já psací písmo nepoužívám nikdy. Ani při psaném projevu, před lety jsem samovolně přešla na Comenii - ještě mnohem dřív, než se o ní začalo vůbec uvažovat. Prostě mi psací nesedí. Prvňáčka zakladatelky je mi líto, přijde mi to zbytečné stresování, je daleko pravděpodobnější, že už to psací písmo nikdy nebude potřebovat, než že ho bude používat denně jako Zerat
|
|
|
Krakatice |
|
(9.11.2012 9:01:28) Zerat, rozumím Ti, ale proč se učit něco, co (skoro) nikdy nevyužiješ? Proč se nenaučit obměnu, lehčí variantu? (tiskací)
|
zerat |
|
(9.11.2012 9:02:55) Amando, třeba právě proto, že mě tiskací písmo nijak neuchvacuje a hlavně vidím v práci, jak zápolí kolegyně píšící tiskacím se čtením psacího písma - asi ten kdo píše tiskacím fakt to psací nemá tak odkoukané či jak to říct
|
|
sarmi |
|
(9.11.2012 9:03:30) psaci pismo skoro nikdy nevyuzijes? fakt?
|
Tante Ema |
|
(9.11.2012 9:17:00) Ne, když píšeš dobře verzálkou, nevyužiješ ho. Takových lidí je na světě daleko víc, než píšících spojitě a garantuju ti, že se po nich jejich ruční výtvory i lépe čtou. Spojitě píše spousta lidí ošklivě a nečitelně a že se to po nich nedá číst, to jaxi není chyba čtenáře.
|
|
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:03:57) Není to provokace?
|
Krakatice |
|
(9.11.2012 9:07:01) SUSU, ne, není to provokace. Ráda bych jen věděla, jak to chodí na jiných školách a zda je hodnocení prvňáka trojkami ze psaní normální.
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:09:23) No, podle mě není. S dcerou jsem to nezažila, celou první třídu byly u všech jen jedničky nebo dvojky. V prvním pololetí určitě jen jedničky.
|
|
|
|
ivka3 | •
|
(9.11.2012 12:08:38) Nějak nechápu, jak může být pro někoho, kdo se učil psát psace, lehčí psaní písmem tiskacím?
|
Xantipa. |
|
(9.11.2012 12:14:13) Asi je pro něj lepší a když mohl, tak na něj přešel a navykl si.
|
|
Delete |
|
(9.11.2012 13:09:53) Ve chvíli, kdy se mé psací písmo stalo i pro mě téměř nečitelné, začala jse psát tiskace, tedy nápodobou písma používaného v knihách, jen a jsem psala podobně jako psací. Pro urychlení psaní jsem potom začala tato písmena také spojovat, takže píšu takovým psakvilem. Později jsem zjistila, že totéž provedli oba mí sourozenci, manžel a v dnešní době už to tak dělá i moje nejstarší dcera. Všichni jsme se psací písmo učili, kromě mého muže s tím nikdo neměl problém (muž hlavně neumí držet tužku, jinak by byl možná i on v pohodě). Naopak, když mám napsat něco dětem na tabuli, mám velký probém udržet psací písmo a nezklouznout k tomu svému....
|
|
|
|
|
sarmi |
|
(9.11.2012 9:02:40) jak ucitelka muze vynechavat jine predmety? jak je potom bude klasifikovat? a co znamena, ze jsou v psani pozadu? dulezite je rozcvicovani ruky pred samotnym psanim, jeji uvolnovani v rameni, lokti i zapesti, spravny posed a drzeni psaciho nacini - tuzky. uvolnovanim se predejde tenzi pri psani, tlaceni tuzkou do papiru, ale je treba denodenni trenovani. neni to nic, co by zabralo hodne casu, je treba to zautomatizovat. je fakt, ze ne vsechny deti to bude bavit, je treba je motivovat nejakou odmenou.
|
lela, rosa, niki |
|
(9.11.2012 9:04:56) no tak je zacatek listopadu, takze se psani teprve uci, ne? muzou mit zvladnutych par pismenek..Vzdyt uceni je proces, nejde to hned. Ale psaci pismo bych nezatracovala, ja teda tiskycim nepisu, prijde mi to zdlouhave. Vlastne mam takove svoje pismo, neco mezi tiskacim a psacim.
|
|
zerat |
|
(9.11.2012 9:05:19) Sarmi, ono v té první třídě těch předmětů zase tolika není Jinak vím, že učitelka i u naší dcerky moc podle rozvrhu nejela - děti dělali to co ona zrovna považovala za vhodné. Když viděla, že děti se už nesoustředí, tak je poslal si lehnout na polštářky a četla jim pohádky, pak zase si šli zaběhat... ale dcerka měla opravdu výbornou učitelku! MOje starší holka taky není zrovna přeborník v krasopisu, ale přes to jsem ráda, že se psací písmo učí a učitelka hodnotila i snahu - říkala, že je jí jasné, že ne každé dítě má přímo krasopis.
|
sarmi |
|
(9.11.2012 9:11:47) zerat, vim, kolik je v prvni tride predmetu, nerikam, ze jsou si rovny, ale ucitelka by nemela naukove predmety nahrazovat ctenim ci psanim .
|
|
|
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:02:51) Trojky ze psaní, v první třídě, teď v listopadu, 2,5 měsíce po začátku školy? To není písmem, to učitelka je mimoň. Psací písmo používám normálně a běžně, ne pořád, ale často.
|
Krakatice |
|
(9.11.2012 9:05:27) Nevím, zda dítě dokáže opsat písmeno přesně podle zadání. Ale syn píše fakt tlustý, roztahaný buřty....na řádek by se mu vešly 4 písmena, on tam má 2. A za to má 3!
|
zerat |
|
(9.11.2012 9:09:13) Amando a trénuje doma? Čím píše? Maloval než šel do školy?
|
|
|
|
Xantipa. |
|
(9.11.2012 9:07:04) Já používám vlastní písmo - něco psace a něco tiskace. Starší syn píše jen tiskace - to já neumím. Ale zas po něm každý přečte všechno a já mám těsnopisný zkratky, takže po mně nepřečte nikdo nic. Ruční vzkazy píšu tiskace - když potřebuju, aby to přečetl někdo další. Psací písmo, vzhledem k tomu, co jsem o tom načetla, mi u prvního stupně nevadí, ale nesmí být vyžadován krasopis, což bohužel často je a to je jádro pudla, řekla bych. Pro děti je to hrozně těžké - ve všech těch obloučcích na různé strany a různé výšky udržet tu správnou velikost a strefovat se na linky, když to má být krasopisně a někteří nemají pak šanci se soustředit na pravopis, protože se soustřeďují na správnou velikost obloučku a správný poměr písmen. Takže za mne - psací písmo ani, ale vyžadovat jen správné napsání, ale ne krasopis.
|
Krakatice |
|
(9.11.2012 9:09:04)
Díky, to jsem potřebovala "slyšet". Kéž by takový přístup mělo více kantorů.
|
Xantipa. |
|
(9.11.2012 9:14:18) Amando - bohužel. V předchozím příspěvku jsem psala, že tento přístup uplatňovala učitelka ve třídě, kam chodil starší syn. U mladšího začaly první problémy s tím, že vyžadovala naprostý krasopis a nebyla schopná pochopit, že asi jsou děti, které na krasopis nemají. Když jsem porovnala písanku staršího syna s tím mladším, tak jsem zjistila, že mladší proti staršímu píše opravdu krásně /ale krasopis to opravdu nebyl/ a starší syn by při přístupu učitelky mladšího syna asi zažíval traumata a byl by asi na čtyřky - jen kvůli písmu. A kolikrát mladšího utěšoval, ať na ty trojky ze psaní kašle, že píše proti němu krásně a ať se soustředí spíš na pravopis - a bylo mu evidentně mladšího bráchy líto.
|
|
|
Dobra1 |
|
(9.11.2012 13:15:36) je dost možné, že je špatně rozcvičený, špatně uvolněné ruce.
Zkus to s ním doma a taky se domluvit s učitelkou. Pokud nepůjde to druhé, přesvědč ho, ať se na známky neváže a prostě procvičuj to uvolňování. Nakonec k tomu sám dospěje a půjde mu to líp. Učitelka podle mě nezvládá.
Pokud k tomu cvičení chceš nějaké podrobnosti, napiš mi na DobraH@seznam.cz, pošlu nějaké materiály a popis.
|
|
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:13:58) "To je jak kdybys napsala, že není potřeba, aby děti malovaly, protože se dá všechno vytisknou a oni můžou vymalovávat."
Nebo to přece vytvoří na počítači, proč malovat barvami přímo na papír.
Holt i ty ruce je třeba trénovat.
|
Xantipa. |
|
(9.11.2012 9:16:23) Psací písmo prý podporuje nějaké plusové činnosti v mozku dětí a je to prý pro tak malé děti přínosné - ale znovu říkám - o krasopise není řeč.
|
|
Tante Ema |
|
(9.11.2012 9:20:33) To takhle není. To přirovnání je zavádějící. Kromě toho nejde o tréning rukou, ale nervové dráhy mozek-ruka. Psaní a kreslení jsou dost odlišné kategorie.
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:22:26) Jenže trénovat je dobré obojí, nepřijde mi dobré to ošidit jen z pohodlnosti.
|
Tante Ema |
|
(9.11.2012 9:30:14) Ne, není to tak, tohle platí jen u některých dětí, pro dost jiných není spojité psaní vůbec vhodné a nepřináší jim nic než špatný návyk, ztrátu motivace a frustraci. Může se to změnit později, když nervové spoje dozrají, podaří se uvolnit zápěstí a zlepšit úchop atd.. Pak jde snadno na spojité psaní přejít.
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:33:14) Většina to zvládá, proto považuju za správné psací písmo učit. A těch pár může mít výjimku. Je nesmyslné, aby ji dostali všichni, protože je to přece tááák těžké.
|
Tante Ema |
|
(9.11.2012 9:37:00) Trochu totalitní způsob uvažování. Ono to totiž není tak, že pokud to jde tobě nebo tvému potomkovi,jde to "většině". Pokud bys náhodou měla problém, pravděpodobně bys zpívala jinou a pěkně hlasitě, to by najednou o "většinu" nešlo.
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:42:55) Tante soudím z toho, že psací písmo se u nás učí všichni a nevím, že by si stěžovali. A připouštím výjimku, pokud to někomu opravdu nejde.
Z druhé strany, ty děláš totéž, na základě toho, že to jednomu dítěti nejde, není možné usoudit, že je psací písmo nevhodné pro všechny děti.
|
Tante Ema |
|
(9.11.2012 9:45:02) Ani ne, já jsem jich v práci viděla celkem dost a mám představu, v jakém poměru jsou ty, co jim to jde k těm, co jim to nejde. Kromě toho je k tématu i ne úplně malá literatura. Ale chápu, že profesionální postřehy tu nikoho nezajímají.
|
Maťa. |
|
(9.11.2012 15:00:25) A mňa zajímají a veľmi Tie profesionální postřehy a verím tomu, čo píšeš Tante
|
|
|
Tante Ema |
|
(9.11.2012 9:45:04) Ani ne, já jsem jich v práci viděla celkem dost a mám představu, v jakém poměru jsou ty, co jim to jde k těm, co jim to nejde. Kromě toho je k tématu i ne úplně malá literatura. Ale chápu, že profesionální postřehy tu nikoho nezajímají.
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:52:23) Teď jen, jak ty osobně hodnotíš ty, co jim to jde a ty co jim to nejde. Dcera psací písmo zvládla, ale fakt to teda teda není krasopis. Já to hodnotím, že jí to jde, ty bys to možná viděla jinak, zvláště pokud si proti psacím písmu zaujatá.
|
susu. |
|
(9.11.2012 9:53:56) Sorry.
|
|
Tante Ema |
|
(9.11.2012 9:57:52) Jo,to máš vlastně pravdu, jsem zaujatá a nerozumím tomu. V další práci se touto tvojí diagnozou budu přísně řídit. Protože je jasné, že ty tomu rozumíš a máš nadhled jak z Matterhornu.
|
Xantipa. |
|
(9.11.2012 10:02:58) Tante - neber to jako narážku na Tebe - jen dotaz do diskuze. Četla jsem, že jak v případě metod čtení, tak v případě psaní, neexistuje nic univerzálního, co by vyhovovalo všem dětem. Tedy - jsou děti, kterým vyhovuje to a děti, kterým vyhovuje ono. Takže vycházím z toho, že pokud se zavede jen a pouze to "nové" písmo, tak zase budou děti, které s ním budou mít problém a zase se objeví nějaký novátor, který bude krasopis známkovat.l Takže pro to, aby se šlo vždy ve prospěch dětí, by musela být první třída tzv. profilová /nebo jedna předškolní/, kde by se děti rozdělovaly do tříd podle toho, co jim je bližší. To si ovšem neumím představit. Takže jak bys to vyřešila? Mně přijde vhodný, co jsem psala - učit psací písmo, v první třídě určitě, ale neznámkovat krasopis, čistě jen znalost toho psacího písma. Jistě by to šlo i obráceně. Ale na druhou stranu - je možné z hlediska třídy dát na výběr? Jestli jsi odborník, tak možná jste se o tom už zamýšleli.
|
Tante Ema |
|
(9.11.2012 10:16:25) Ten systém by musel být celý trochu jiný. U čtení je to ještě markantnější, než u psaní. Děti se můžou učit psát současně spojitě i verzálkou v jedné třídě, stačí, když učitel umí oboje učit a třída není příliš velká. Já nejsem vůbec proti výuce spojitého psaní, celu dobu to tu píšu. Špatný není ani systém, který je leckde teď, v prvním ročníku můžeš dát dítě do třídy se spojitým x nespojitým psaním, globálkou x slabikováním.. Jak si přeješ, ty rozhoduješ. Ono to vůbec nestojí tak, že musí být to nebo ono závazná norma pro všechny,není tpo třeba. Jen český člověk tak zhusta uvažuje, resp. bude uvažovat,dokavad budou aktivně činní lidi formovaní totalitou.
|
Lubar |
|
(9.11.2012 10:37:08) Problém je, že ono to tak není, že si můžeš vybrat. To možná platí ve velkých městech, ale když máš reálně dostupnou jednu, dvě, tři základky, které navíc netrpí nouzí o děti, tak volbu nějakého postupu prostě nemáš. Kdybych dítě dala do jedné ze dvou místních škol, tak si nevyberu, ač je tu letos 9 tříd prvňáků, tak všichni se učí slabikovat, všichni se učí klasické psací písmo, všichni učí matematiku klasicky, všichni se učí prvouku podle učebnic, a tak dále... Není tu ani jedna jediná třída, kde by se učilo čtení geneticky, matematika z učebnic prof. Hejného, prvouka projektově (o psaní ani nemluvě). Jedna škola je vstřícnější a jedou s minimem úkolů a pomaleji, druhá je drsnější a jedou rychle a od druhého týdne se dvěma až třemi úkoly denně (a ředitelka se vyjádřila v místním zpravodaji, že iniciativa, že by úkoly být neměly, je špatná).
Já jsem sama u svého syna vypozorovala, že genetická metoda mu nesedí, a došla jsem k tomu, že pro něj bude lepší klasické psací písmo, než Comenius... ne proto, že by mi to někdo nařídil, ale proto, že mám takové dítě...
Ale je fakt, že zrovna psaní by se , třeba narozdíl od techniky čtení, určitě dalo učit individuálně i v poměrně velké třídě, protože to je stejně založené na samostatné práci dítěte...
A úča, která dává v listopadu prvňákům ze psaní trojky je na
|
krupice. |
|
(9.11.2012 10:39:14) U nás je ve třídě 24 žáků a jak jsem psala, učitelka učí každého, které písmo chce.
|
|
|
Xantipa. |
|
(9.11.2012 11:40:35) No a jsme u toho - ve třídě s téměř třiceti dětmi není na individuální přístup místo - všechno se musí narvat do šablon. Takže jistě - ono se to dá, ale ne v našich podmínkách.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kamisi |
|
(9.11.2012 10:01:57) Ale jo, já jsem taky pro to, ať se děti psané písmo učí. Otázkou je, jakým způsobem a kdy. Psané písmo v dnešní době taky nepovažuju za natolik důležité, aby se kvůli němu dělaly takové obstrukce, jak se někde dělají. Učení a poznávání nových věci by mělo přinášet, obzvlášť malým dětem, radost, ne stres. Jaký smysl má po dvou měsících snažení rozdávat za psaní trojky? To je jako namotivuje k lepší práci? Neznám člověka, pro kterého by takový přístup byl motivující. Není to jedno, jestli děti psací písmo zvládnou o pár měsíců později?
Třeba syn psací písmo úlně nezvládl doteď, v jedenácti letech učitel ČJ skonstatoval dysgrafii, byť před tím učitelky dávaly ze psaní snížené známky. Teď na 8G ve většině předmětech píše tiskace, jde mu to rychlejc.
Naučit se psát - to je jen jeden z prostředků ke komunikaci, jenže mám dojem, že si to hodně učitelů plete a vidí to jako to nejdůležitější. Přesto psací písmo nezavrhuju, jen ho považuju za jeden z prostředků psaní, v pozdějším věku je pak na každém, co si vybere.
|
susu. |
|
(9.11.2012 10:07:54) Kamisi, já tady určitě nemíním obhajovat krasopis a nesmyslnou buzeraci kvůli nedotaženým kličkám a přečmrknutému půlmilimetru pod řádek. To opravdu ne. Ale psací písmo docela jo, přijde mi fajn.
|
|
|
|
|