Líza |
|
(7.6.2013 13:32:39) Kolektivní trest jako forma tmelení kolektivu? To snad ne. A kolektiv zpracuje narušitele? Jako že ho třeba zmlátí do bezvědomí nebo vyhodí z okna? PB kázeňské prohřešky nemůžeme nechat řešit děti mezi sebou, to může skončit strašně nebezpečně. A aby mi někdo čtvrťáka nechával podepisovat zodpovědnost za něco, to bych asi nenechala jenom tak. Tohle je prostě naprosto uhozenej způsob řešení (i to vyhrožování tím, že to budou platit ze svého a budou mít dvojky z chování, přestože jde o klukovinu a škola je pojištěná). Vidím tam docela jinej problém než to, jestli spolužáci někoho napráskají nebo se pod tlakem přiznají k něčemu co neudělali. Vidím tam problém kompetence dozoru na té švp...
|
Raduna |
|
(7.6.2013 15:18:09) A co když se ve třídě nikdy nepřiznává nikdo k ničemu, i když jde o prkotinu, tak uděláš co?
Já jsem jednou řešila při odchodu ze třídy, že na jedné lavici někdo nechal svačinu a nevyhodil nebo neuklidil jí. A co myslíš? 20 minut výslechu a nevedlo to vůbec k ničemu a přitom jsem jenom chtěla, aby dotyčný bordelář uklidil svůj bordel. A když se stane něco horšího, tak už vyšetřuju skoro jako profesionální FBI vyšetřovatel, a stejně se mnohokrát stane, že se nikdo nepřizná a ani nikdo neřekne, kdo to byl. Takže nezlob se na mě, za tuhle zbabělost a držení s viníky za každou cenu, si občas nějaký ten kolektivní trest holt zaslouží.
|
Líza |
|
(7.6.2013 15:32:09) LoraX, přsně. Ztráta měřítek...
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 15:40:24) Lorax,
ty asi nečteš pořádně. Já jsem jim nedala kolektivní trest za nevyhozenou svačinu. Jen se na tý svačině pěkně demonstrovalo, jak to tam funguje. A takhle to bohužel funguje v mnoha třídách i v závažnějších věcech. Nikdo nic neprovedl a pak to za ně uklidí hodná spolužačka. Jenže já nechci, aby to uklízeli hodní spolužáci, ale aby si to bordeláři uklidili sami. Proto jsem to vyšetřovala. To je totiž děsně výchovný nechat děti, aby po nich ti hodní uklízeli.
Když se děje nějaká neplecha ve třídě, tak buďto přímo vidím, kdo to udělal nebo to vyšetřuju, dokud na to nepřijdu. Za kecání při hodině, kdy zároveň mluví 5 lidí a jsou mnohokrát upozorněni, dávám trestné písemky z probírané látky. U tohodle provinění se totiž nedá už vůbec zjistit, kdo konkrétně to byl. Je to sice nespravedlivé vůči těm hodným, ale potrestaní být prostě musí, jinak by mi za chvíli skákali při hodinách po hlavě. Ty písemky jsou samozřejmě normální a ne nějak obzvlášť těžké, aby měli šanci to napsat.
|
|
|
Líza |
|
(7.6.2013 15:34:30) Raduno, tím výrokem, že za zbabělost si to zaslouží, jsi mě fakt nadzvedla. Takže na hrubej pytel hrubá záplata: Až VY učitelé zajistíte bezpečnost před šikanou pro děti, které nebudou "zbabělé" a budou ochotné se nahlas ozvat proti třídním grázlům, pak si kecejte žvásty o ZBABĚLOSTI těch dětí.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 15:44:59) Lízo,
já ale slabé děti chráním a jakýkoliv pokus o šikanu tvrdě řeším. Horší je to v tom, že to neřeší sociálka a policajti, takže učitelé jsou často dost bezmocní, když se jedná o opravdové grázly. Naštěstí u nás šikana není nijak častá.
Mluvím o nepleše typu ukradené či zlomené pero nebo rozházený něčí penál či vyrušování při hodině či slovní útoky a podobně.
|
Líza |
|
(7.6.2013 15:48:24) Raduno, mně je jasné, že mluvíš o drobnostech, ale pokud tu drobnost udělá právě někdo z toho tvrdého jádra, je naprosto nesmyslné označovat ostatní za zbabělce, když ho nenapráskaj. Ano, bylo by to krásný, kdyby všichni byli stateční, čestní a hrdí. Ale protože s nima domů nepůjdeš a za tím kontejnerem na sídlišti, kde si na práskače počkaj, ho fyzicky bránit nebudeš, je tvůj soud zbytečně ostrý. Ne každý, kdo má strach, musí být zbabělec. A i když zachovat se statečně je dobré, není to něco, co můžeme nárokovat po ostatních.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 15:53:21) Lízo,
nezlob se na mě, ale přiznat se, že jsem tam tu svačinu nechal já přeci snad nemůže bejt takovej problém. Stejně tak, že jsem spolužákovi omylem schodil penál z lavice. To prostě zbabělost je. Kdyby šlo o 2 z chování či průšvih při kterém by se volali policajti, tak to ani nebudu řešit sama, protože stejně potřebuju svědky a stejně pravda vyjde najevo. Ale to musí být dobré vedení, co takové věci řešit chce a udělá si na to čas.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 15:58:13) Raduno, já myslím, že došlo k mýlce - ža za zbabělce označuješ ty, kteří to viděli a "nenahlásili" - což doufám jsi tka nemyslela? Zbabělci, kteří neřeknou - jo tohle jsme udělal já - to beru jako zbabělost...
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:00:05) Štěpánko,
jasně. Jenže když jde o svačinu, považuju za zbabělce toho, kdo se nepřizná. Když jde o šikanu či krádež, považuju za zbabělce i toho, kdo to nenahlásí, protože tím tu šikanu i krádež schvaluje. U nás ale opravdu nejsou ve třídách vztahy založené na strachu ze silnějšího, takže tohle naštěstí nemusím řešit.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:02:10) aha. problém je, že v mnoha školách není dodržena anonymita toho, kdo se nebál a nahlásil to, takže se z něj poměrně snadno může stát oběť. Možná zbabělost, nevím. nebyla bych tak přímočará v tom odsuzování.
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 16:04:46) Ne, to je tím, že mnoho škol (spíš většina) neumí/nechce se šikanou zacházet. A pak v české víře "my už to nějak zplichtíme po našem, však to taky půjde". Jenže nejde.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:07:43) Jo, Tante, souhlasím. Úplně rostu, když tady někdy maminky píšou, jak jejich děti - oběti byly donuceny "vyříkat si to" s agresory z očí do očí, nebo dokonce za účasti agresorových rodičů - to mě úplně bere čert. A dokonce to někdy vidím i ve filmech či seriálech za školního prostředí, kde to snad ještě ukazují jako "správný návod" Že se přihlížející bojí šikanu nahlásit se naopak nedivím vůbec, ale označit diváky za zabbělce nějak nemůžu
|
Ráchel, 3 děti |
|
(7.6.2013 16:34:08) ježkovy voči, to dokonce i moji studenti vědí, že je to jedna z největších chyb!
|
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 16:39:37) Ano. A je to strašlivé. Ve mně se to vždycky hne, i když už jsem pár let ze školy.
|
|
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:05:47) Štěpánko,
kdyby bylo po mém, tak by se šikanovaný povinně odsunul na jinou školu a měl by povinný sociální dozor. Ne aby oběti radši odcházely a šikanující zůstavali a škola s tím naprosto nemohla nic dělat :(
Jak říkám, u nás nikdy žádná šikana toho typu, že by všichni ze strachu mlčeli, nenastala a doufám, že to včas zarazíme, kdyby něco takového snad chtělo vzniknout.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:09:10) asi ses spletla - myslela jsi aby se agresor odsunul povinně jinam - doufám. za dohledu odborného dozoru já bych dokonce i zainteresovala rodiče - aby byli nuceni spolupracovat s s´psychology a soc.pracovníky
|
Brunhilda |
|
(7.6.2013 16:11:01) Štěpánko, a jak bys toho chtěla docílit? Představ si, že rodiče se dítěte zastávají a jeho vinu neuznávají? Lze je donutit vůbec k něčemu?
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:13:17) Brunhildo,
šikanu řeší policie (či by měla řešit), takže tam bych se neobávala, že někdo může neuznávat vinnu či co.
|
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:27:39) bohužel v současné době je moc donutit nelze, ale právě proto by se měly změnit předpisy a pravidla. jinak šikanu řeší policie, ale bohužel až "těžší kalibr" a mnoho rodičů tu vinu neuzná ani potom a myslí si, že na jejich dítě to "hodili"
|
Brunhilda |
|
(7.6.2013 16:40:11) Štěpánko, no právě. :-(
|
|
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:12:18) Štěpánko,
to by bylo super, kdyby to takhle fungovalo. Protože bohužel teď to je tak, že agresor má právo zůstat tam, kde je, a obětem škodit dál. Je to smutný.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:30:45) souhlas, raduno, JE to smutný
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(7.6.2013 16:39:46) Nedomnívám se, že by odsunutí kohokoli kamkoli vyřešilo problém se šikanou.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:47:53) nikod nepsal POUZE odsunutí - to je řešením pro oběť a zbývajíví děti. pro agresora je řešení, že s e mu dostane odborné péče, dohledu a může začít s čistým štítem, kde ho nikod nezná. To je ale utopie. Většinou je řešením odchod oběti, agresor si rychle najde novou obět
|
|
|
|
|
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 16:02:46) Raduno, to je ale, co se týče patologické dynamiky vztahů ve třídě metodická chyba. U šikany a jejích předstupňů to takhle nefunguje. Od stupně tři (podle Koláře) přinejmenším, ti neřekne nikdo nic.
|
|
|
Brunhilda |
|
(7.6.2013 16:02:06) Štěpánko, to já taky. Jen znám případy, kdy učitel sprdne za drobnosti a děti se pak bojí přiznat, protože jsou náležitě poníženi nebo seřváni.
|
|
|
Brunhilda |
|
(7.6.2013 15:58:30) Možná se tě bojí, proto se nepřiznají.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:03:03) Brunhildo,
no rákosku, bičík ani latexový korzet si do třídy fakt neberu :) Spíš se doma naučili, že zatloukat, zatloukat a zatloukat se jim dlouhodobě vyplatilo a maminka ten bordel po nich uklidila.
|
|
|
Líza |
|
(7.6.2013 16:51:36) Raduno, neotáčej to. Ty jsi za zbabělce neoznačila ty, kdo se nepřiznají, ale ty, kdo kryjí viníka.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:52:36) lízo, to ale přiznala, oboje to já se ujišťovala, jak to vlastně myslí
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:54:55) Lízo,
ano, ti kdo kryjí viníka, jsou v mých očích taky zbabělci. Hlavně ti, kdo kryjí agresory či zloděje. Jak ale říkám, zatím jsme to u nás neřešili a pokud by se něco takového řešilo, tak se to bude řešit hned s vedením a policií.
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:01:39) Raduno, tak si do prčit otevři ty Kolářovy stránky o šikaně, jak ti tu holky píšou. Já nejsem učitelka, ale tohle vím, že prostě ti lidi mají dost oprávněný strach. A ty jako dospělý, který by měl (byť často nemůže) zajišťovat bezpečí, ale není toho schopen, jim to nemáš co vyčítat.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:06:48) Lízo,
cože? Lidi mají oprávněný strach se přiznat k odhozený svačině?
Nebo mluvíš o šikaně? Ano, i u šikany to považuju za zbabělost, ale dá se to pochopit, pokud už jsou ty vztahy ve třídě tak špatné díky těm agresorům. Snad mám nárok na svůj názor, ne? PB
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:07:38) Nepřekrucuj zase. Mluvím o šikaně a jasně to tam píšu. A mluvím o tom, že oprávněný strach mají lidi označit viníka čehokoli - i zlámaný tužky, je-li tím viníkem třídní kápo.
|
Delete |
|
(7.6.2013 17:15:53) Lízo, ale Raduna tu neřeší šikanu , k té se vyjádřila jasně, že by do toho nešla sama, ale s vedením, případně policií....ona tu celoud obu píše o zapomenuté svačině a o tom, že jí přijde srabácké, když nehrozí nic víc, než že "viník" bude muset tu svačinu vzít a vyhodit, že nejen, že se nepřizná dotyčný, ale ani nikdo neřekne: "Hele, Franto, ta to ukliď, když je to tvoje, a jdeme." A že v téhle situaci to prostě nechápe.... Zatímco u šikany jí to sice přijde také zbabělé, ale pochopitelné....on prostě každý nemá na to být za hrdinu a někdy na to opravdu nejsou okolnosti....což Raduna nemá problém pochopit, ale nic to nemění na tom, že by byla radši, kdyby někdo tu odvahu sebral a (třeba přes schránku důvěry) šikanování napráskal...
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:19:31) Delete, nemáš pravdu. Reagovala jsem a nadále reaguju na toto: "když se stane něco horšího, tak už vyšetřuju skoro jako profesionální FBI vyšetřovatel, a stejně se mnohokrát stane, že se nikdo nepřizná a ani nikdo neřekne, kdo to byl. Takže nezlob se na mě, za tuhle zbabělost a držení s viníky za každou cenu, si občas nějaký ten kolektivní trest holt zaslouží." To není o svačinách. To je o pohrdání dětma, který se bojí konfrontovat s viníkem, protože vědí, že proti němu nemají ochranu.
|
Delete |
|
(7.6.2013 17:27:50) Lízo, ale mezi svačinou a šikanou je ještě hafo prohřešků, které už postrádají banalitu svačiny, ale zase nedosahují síly šikany....třeba to rozbité okno....takže já jsem z tohoto příspěvku pochopila, že Rduna myslí třeba to okno...tam je sice většinou jeden viník, který hodil něčím, co to okno rozbilo (ale taky mohl někdo někoho strčit, ten strčený něco shodil, rozbil....ale kdo za to může?)...to jsou prostě situace, nad kterými nemůžeš mávnout rukou, ale zase nejde o šikanu....a jde o zbabělost se nepřiznat, i když víš, že ti hrozí trest, protože nejspíš budeš muset zaplatit škodu....a ano, pokud v takovém případě třída drží basu a nechci to být já, kdo bude platit, tak co pak?
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:29:43) Lízo,
o jakém strachu to mluvíš? O strachu ze spolužáka Pepíčka, když na něj nabonzuju, že schodil Aničce penál? Strach ale funguje jen ve třídách, kde už nějaký kápo je. Ve většině tříd, ale žádný kápo není, tak nechápu o jakém strachu to furt mluvíš.
Strach na někkoho bonznout šikanu sice fakt považuju za zbabělost, ale chápu to. Už jsem to tu řekla mnohokrát.
Kolektivní trest mi přijde fér i v situaci, kdy je viníků víc a hážou vinu na sebe navzájem a přitom je jasné, že na tom podíl měli všichni (viz. ta zmáčená třída).
|
Brunhilda |
|
(7.6.2013 17:44:36) Raduno - "Kolektivní trest mi přijde fér i v situaci, kdy je viníků víc a hážou vinu na sebe navzájem a přitom je jasné, že na tom podíl měli všichni (viz. ta zmáčená třída)." Jak může být jasné, že na zmáčené třídě měli podíl všichni? Já byla v kolektivu, kde bylo několik prudičů. Jeden byl kápo, dva byli podobného ražení (dělat blbosti, vyrušovat, vytáčet učitele, atp.) a pár dalších kluků se přidalo, aby dokázali, že na to taky mají (imponovalo jim, že jsou ti prudiči takoví "stateční"). No a věčně byl bordel v celé třídě, hluk, pomalované zdi, polámané věci, házelo se tam křídami, atd. Ovšem viníky bylo vždy těch x dětí (ačkoli to byla skoro půlka třídy). Kdyby házeli houbou, stříkali vodu nebo chodili se štětcem po třídě, bude zmáčená nebo zmalovaná taky celá třída.. Tady ti přijde taky fér potrestat všechny?
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:47:54) Brunhildo,
mokří byli všichni a taky jsem tam načapala všechny. Akorát se pak začali dohadovat, kdo s tím začal, ale to jaksi relevatní nebylo. Ano, přesně taková třída to je. Jsou tam asi jen 4 děti, které se těmhle věcem úmyslně vyhýbají. Ostatní jsou vyložení miláčci, tak jak jsi to popsala.
|
Brunhilda |
|
(7.6.2013 17:50:22) Raduno, aha. A jak bys řešila, kdyby do nějakého incidentu bylo zamotaných hodně dětí (ne všichni) ale nevědělo by se, kdo? Řekněme půl na půl..
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:53:57) Brunhildo,
za prvé bych tam dovedla jejich třídní, aby to viděla na vlastní oči a pak bychom to řešily spolu. Pokud by to bylo na mě a viděla bych, že hrozí nějaká nespravedlnost, tak bych asi bohužel zase musela ztrácet čas a vyšetřovat a pak rozdat ty tresty. Ale to je fakt složitý. Já se opravdu snažím být za všech okolností fér, ale u některých tříd to téměř nejde, protože tam není ani nikdo důvěryhodný, komu bych opravdu mohla věřit, že to bylo tak nebo tak.
|
Brunhilda |
|
(7.6.2013 18:07:12) Raduno, vím že to je těžký. Představ si, že jsi jejich třídní, oni něco provedou na škole v přírodě (poničí cizí majetek), nevíš, kdo to udělal, jen je jasné, že to nebyl jen jeden člověk. Jak bys to řešila?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:08:46) No, pokud bys tím názorem přímo nedemonstrovala to, že až ve třídě budeš mít takovou situaci, budeš ji pravděpodobně řešit špatně, protože nerozumíš tomu, co se tam děje, tak ano. Jenže ty tam jsi za profesionála, a s tímhle názorem profesionálně řešit šikanu nemůžeš.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:11:34) Aha, takže protože si myslím, že je zbabělé krýt šikanu, tak jí nejsem schopná řešit????? Už jsem tu psala mnohokrát, že bych jí řešila s vedením, policií atd. a to velmi rychle a moje třída to moc dobře ví.
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:17:32) Ne, problém je v postoji. Pokud člověka, který se bojí, že se mu stane totéž, co někomu dalšímu (jehož jste jako dospělí neochránili, tak proč by měl věřit, že jeho samého někdo ochrání), označíš opovržlivě zbabělcem, vypovídá to o tvém postoji k němu. Mluvíš o policii... ale policajti šikanu ještě nikdy doopravdy nevyřešili. A jsem přesvědčená, že když budeš přesvědčena, že máš ve třídě jednoho nebo několik agresorů, jednu oběť a hromadu zbabělců, tak je tvůj vztah k třídě v háji a neupracuješ s nima nic.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 17:20:14) Lízo, to je hrozně těžký. Člověk prostě má NĚJAKÉ POSTOJE NÁZORY A PREFERENCE a jen proto, že je učitel je přeci těžko může "zrušit". To máš jako protěžování žáků. Každému učiteli je některý žák symtatičtější než jiný. Ale profík to nesmí dát nijak najevo, neprofík se sníží k protěžování. Zrovna tak tady, raduna ví, jaký má postoj a (nejen) proto k řešení šikany povolá odborníky
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:25:44) Štěpánko, některý postoje by v rámci profese podle mě přehodnotit měl.
Dám příklad ze svojí práce: domácí násilí, týraný ženy. Typicky pětkrát, desetkrát vyhledají odbornou pomoc, něco nakousnou, ale leknou se a vrátí se zpátky k násilníkovi, než po šesté, jedenácté konečně dotáhnou svůj odchod od něj do zdárného konce (a některé taky nedotáhnou). Kolegové, kteří mají tendenci zjednodušeně tvrdit, že si za to můžou samy a dělá jim to dobře a stejně nemá cenu jim pomáhat, protože stejně zase odtáhnou za tou svojí mlátičkou, by s nimi neměli pracovat - tento jejich postoj přímo narušuje jejich schopnost jim pomoct. Pokud chtějí být schopni s nimi pracovat, musí ho změnit.
Podobně to vnímám s šikanou. To je hodně psychologická záležitost, hodně o moci a strachu a skupinové dynamice, učitel se toho asi ve své profesní přípravě o tomhle moc nedozví, ale nic to nemění na tom, že pokud budu vnímat svědky násilí na jedinci, kteří sami mají hrůzu z toho vystoupit z mlčícího davu a ukázat na agresora, jako zbabělce, nemůžu s tím kolektivem pracovat, protože můj přístup k těm lidem mi to sám o sobě znemožňuje. Umožní mi možná tak tu policejní represi. Jenže ta to ve skutečnosti neřeší.
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:27:47) ... a abych řekla, jak to souvisí s tou svačinou - tak pokud třídní kápo bude autorem těch drobných lumpáren, tak se není co divit, že ho nikdo neoznačí, protože oni vědí, proč se ho bojí.
|
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 17:28:10) Lízo, možná máš pravdu, možná ne. Já si též o některých studentech a jejich rodičích myslím leccos, ale oni by to nepoznali. ale tohle je dost speciální věc.
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:32:35) Lízo, takže k šikaně podle tebe nemám volat policii? No já osobně a tajně bych agresorovi nejradši zmalovala řemenem prdel tak, že by si 14 nesedl a ono by ho to už přešlo. Ale to jaksi nemůžu, takže jediná represe, která je proti tomu agresorovi i jeho většinou nespolupracujícím rodičům dost silná, je prostě ta policie. A je to fakt to jediný, co s tím učitel může dělat, když to zjistí. Já se snažím, aby to ani nikoho v mé třídě nenanapadlo dělat.
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:34:08) No řekněme, že bys ji měla poznat dávno předtím, než přeroste do podoby hodné volání policie. V těch fázích, kdy se s třídou dá ještě bez policie pracovat. Až už to bouchne, je policie v pořádku, ale znamená to, že něco selhalo předtím.
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 21:56:51) Lízo, ono je to s těmi šikanami tak, že někdy se na to přijde pozdě, i když se všechno dělá jak má, učitelé jsou angažovaní i empatičtí atd. Je to strašně ošemetné. Proto je potřeba - pro učitele- správně diagnostikovat pokročilost šikany, když se provalí, třeba podle té Kolářovy stupnice a vědět, co se má dělat při jakém stupni. Není to úplně tak, že když se na to přijde pozdě, jistě někdo někde selhal, i když často to tak je. Drtivou většinou se o věci ví, signály, že se něco děje, není zase tak těžké číst. Jenže většinou to nikdo nechce/neumí řešit, tak to radši sám kryje. Já jsemto s jednou třídou zažila, dostala jsem ji, když už to běželo, což mi samozřejmě neřekli, než jsem se já zorientovala, byla to podle Koláře dvojka, takže ještě celkem dobrý. Jenže vedení všechno bagatelizovalo, dělali ze mě agilního blbečka, který neví,o čem je život atd. blabla..rvala jsem se s tím sama, jak to šlo, nakonec jsem to, protože to ještě nebylo tak strašné, sanovala díky tomu,že se mi povedlo získat důvěru rodičů a pomohli mi oni. Byl to ale obrovský stres a dřina. A když bylo všechno hotovo, tak šéfka na konci roku třídu jako "problémovou" rozpustila do dvou paralelek, kdy byla patologie pěkně upevněná a kratá tříďasy.
|
Líza |
|
(7.6.2013 21:59:23) Tante, dobře že tě tam měli. I když závěr byl takovej, jako píšeš.
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 22:11:21) Dík , jsem se tak rozohnila, že jsem zapomněla uvést pointu, totiž že tohle může být jeden z důvodů, proč učitelé bagatelizují či kryjí šikanu, i když ji třeba rozpoznají. Protože když se zachovají tak, jak by bylo třeba, bude jim to výsledně přičteno k tíži. Taky si to berou osobně. Je to prostě na hlavu a upřímě musím říct, že mě se to nejdřív taky dost dotklo, než jsem se od toho nějak odpoutala. Čekala jsem aspoň poplácání po ramínku po schůzi a prd ho..
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 22:18:48) mě bylo (dávno již tomu) sníženo na 0 osobní ohodnocení, protože jsem řekla, že v mé třídě vidím prvky šikany a požaduji, aby třídu navštívil psycholog a začalo se s ní pracovat. důvod 0,-kč: nezvládnutí práce se třídou. v jiných třídách to bylo i o dost horší, ale třídní se o to nezajímali, nestarali, tak tam bylo vše OK ředitel ale potřeboval říkat rodičům, že na JEHO škole žádná šikana není když jsem si teď přečetla toho koláře, tak šlo o stupeň 2, díky práci se třídou se vytvořila ta pozitivní skupina, přestali ostrakizovat vyčnívající studenty a snad se to zklidnilo (odešla jsem asi v půlce jejich studia...). V jiné třídě jsem naopak dostala podporu vedení (jiného) a podařilo se to, že ten 2. stupeň se nestihl rozvinout....
|
|
Martina, 3 synové |
|
(7.6.2013 22:24:26) To je stejné jako s alkoholismem: kdo se léčí, má negativní nálepku, zatímco jiný, který chlastá stejně, je přijímán lépe. Pokud se o nějaké škole rozkřikne, že je tam šikana, ztratí důvěru rodičů.
|
Líza |
|
(7.6.2013 22:26:31) Moji důvěru ztratí škola, která tvrdí, že u nich šikanu nikdy neměli. Ne škola, která například ve výroční zprávě popíše, jak přistupovali k problémům v třídních kolektivech - tam je jasný, že to zametat pod koberec nebudou.
|
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 22:26:54) šiakana a drogy. spousta lidí věří tomu, že když ředitel řekne, že to tam není, tak opravdu není. spíše by měli rodiče ocenit, když ředitel přizná, že to řešili a jak to řešili
|
|
|
|
|
Delete |
|
(7.6.2013 22:11:20) Pročetla jsem si to dělení podle Koláře....evidentně jsem si na dvou místech zároveň prošla všemi pěti stupni .
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 22:14:32) Však... Kolář je velmi dobrej a knížka by měla být základní výbava každého učitele. Ovšem poněkud příznačně je pedagogickou veřejností spíše opomíjen až posmíván.
|
Líza |
|
(7.6.2013 22:17:25) Tante, pro mě bylo docela poučný jako pro člověka z jinýho prostředí, když jsem si přečetla někde na webu, co psala ředitelka naší školy o svým postoji k programům na minimalizaci šikany. Oni u nich jeli nějakej pilotní projekt, školili se, opakovaně, všichni... a ona psala, jak zpočátku měla pocit nedůvěry, jak jí připadalo, že pokud jde o práci s těmi časnými stádii, tak že se dělá z prdu kulička, protože tohle je přece všude a je to normální... a ten vývoj postupně k tomu, že když začali nějaký ty věci uplatňovat, tak pochopila, jak dobře to může fungovat. To se mi líbilo, takový nahlédnutí do procesu, jakým prochází profesionál, když se v tomhle vzdělává...
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 22:32:00) JJ, tak by to mělo být. A kdyby se to tak dělalo, bude mnohem míň vážných malérů. Fajn, že máte tak osvícenou řídu.
|
|
|
Delete |
|
(7.6.2013 22:20:39) Tante, no já Koláře neznala (na druhou stranu šikanu dost dobře, na to se zapomenout nedá, takže jednak ji vycítím na sto honů a pak asi intuitivně jednám díky tomu správně) a nevím tedy ani o nikom, kdo by se mu vysmíval....ale dere mě, že jsme se k téhle problematice nedostali ani v rámci etopedie na specce....hlavně, že na zápočet bylo nutné vypracovat program primární prevence jednoho z patologických jevů....ale ty patologcké jevy jsme si stihli stova vyjmenovat .
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 22:25:51) no, hodně lidéí ten první stupeň bagatelizuje a říká to o té kuličce z prdu, jak psala líza. a bohužel méně osvícení pedagogové dál nedohlédnou. to je super na té ředitelce, že se přes tento náhled dostala
|
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 22:39:24) Já jsem byla šikanované dítě na základní i na střední škole. To je, pokud to pak nějak zpracuješ, dost dobrá průprava, a jak píšeš, antény máš jednou pro vždy a fungují až zarážejícně spolehlivě. Dělala jsem na škole, kde Kolář školil než jsem tam přišla, já už jsem zažila jen jak se mu chechtají a parodují ho. Byla to škola, kde třeba šest kluků zabalilo sedmého do koberce, nejdřív do něj kopali a pak ho pustili ze schodů (takové klukovské škádlení) a x dalších věcí. Pedagogiku jsem nestudovala, pokud nepočítám začátek "doplňujícího studia",o tom už jsem tu psala mockrát, tam jsme řešili shodu podmětu s přísudkem a že máme nejlepší školství na světě anenecháme si ho škarohlídy kazit.
|
Delete |
|
(7.6.2013 22:54:16) Tante,
tak v HK se učí obstojně, jde se hodně do praxe, ale té etopedie jsme měli jen 10 hodin, přičemž mně přijde, že by si to zasloužilo vlastní obor....
Já zažila dvě formy současně....na druhém stupni základky to byla ta skrytá, v Sokole šlo o otevřenou a všemi tolerovanou formu, moje sestra byla neoblíbená cvičitelka, na ni nemohli, já byla dobrý náhradní terč...a vše tam začalo u jiné cvičitelky, která mou ségru a celou naši rodinu "nenáviděla" jako třídní nepřátele...její dcera byla má spolužačka na prvním stupni, takže první třídu jsem prožila v kopancích, ve škole i venku....pak jsem to ve škole díky jedné kamarádce zvládla, ona s ní chodila do školky a se mnou zase bydlela v jedné ulici, tak i když na začátku byla taky ta, co kopala a mlátila, tak postupně přešla přes tajné kamarádství do otevřeného a tu druhou holku utlumila...ale právě se to přeneslo do toho Sokola . A asi díky ségře, jak mi naši nechávali volnost ve výběru kroužků, tak do Sokola jsem prostě chodit musela . A jedinou moji kamarádku tamodtud zase nemusela moje ségra (opět spíš její mámu a opět šlo o politické názory), takže mi zakazovali s ní kamarádit....
Na gymplu skoro paráda, kdyby se tam nedostala spolužačka ze základky....než jsem se rozkoukala, byla jsem tam, kde na té základce...ale postupně se to zlepšovalo, nebyla jsem nijak oblíbená, ale měla jsem svou cenu....
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 22:57:56) Ach jo. Těch příběhů je tolik všelijakejch. Je to smutný.
|
Delete |
|
(7.6.2013 22:59:48)
A pak ti někdo řekne, že si za to můžeš sama, že....
Opakuje se to pořád dokola.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(7.6.2013 17:38:04) Raduno,
copak to nechápeš? Bez ohledu na to, jestli ti tvůj postup zafungoval, bez ohledu na to, jaké máš vztahy ve třídě a se třídou, bez ohledu na to, kolikrát jsi to tu popsala (a já i štěpánka něja nemáme problém chápat, ale smůla, ani jedna z nás o tom, jak to ve škole funguje, nic nevíme, protože jsem jen úči), prostě všechno je špatně. Měla jsi to uklidit a přejít na pozici uklízečky, protože zastrašuješ děti a až se u tebe ve třídě rozjede šikana, tak to buď nepoznáš, nebo zvoráš .
Prostě všechno špatně .
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:39:55) Delete,
já vím Dík.
Já jsem asi vůbec trochu masochistka, že to povolání dělám. Kupodivu mě rodiče i děti mají rádi a funguje to u nás v pohodě.
|
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 17:40:49) delete, souhlasím ale souhlasím i s jinými názory v diskusi, protože, jak mě život naučil, nic není černobílé a v mezilidksých vztazích především.
|
Delete |
|
(7.6.2013 17:47:27) štěpánko, však jo, já jsem psala přímo Z+2, že to, co píše o tom otupění vůči nátlaku, je dost dobře možné, že nastane...a ne vždy se dá odhadnout, kdy už to hrozí....navíc třeba já často i doma bojuju s tím, že na začátku udělám jeden špatný krok (jdu na věc třeba příliš hrrrr) a pak nevím, ja z toho zpět....a ve škole s třiceti puberťáky je to ještě o něco těžší, protože doma si to v nejhorším "ošéfuju" silou, ale v té škole to tak řešit nechci.....
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(7.6.2013 17:40:52) Jako nejlepší řešení šikany vidíš násilí na dítěti?
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:42:47) Martino,
ano, jsem totiž bachařka a když je někdo hajzlík, který ubližuje jiným, tak potřebuje pár na prdel, aby věděl, jak to chutná a odnaučil se to. Bohužel šikanují většinou děti z tzv. dobrých rodin, které mají volnou výchovu a absolutně žádné ohledy ke svému okolí.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:43:53) Kdybych se dověděla, že moje dítě někomu ubližuje, tak to taky pěkně schytá. A tím nemyslím, že mu zakážu počítač.
|
|
Delete |
|
(7.6.2013 17:49:32) Raduno, ale tady pozor, on totiž většinou agresor je ten, kdo nic jiného než bití nezná . A s tím mám tedy zkušenost dostetčnou.....
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:50:55) Delete,
bohužel já mám naprosto opačnou zkušenost. Agresoři či největší sígři jsou naopak ti, kteří mají protektivní rodiče, kteří nám do kola tvrdí, že to přeci Pepíček nemůže dělat.
|
Martina, 3 synové |
|
(7.6.2013 18:00:53) Z vlastní zkušenosti vím, že Pepíček může být doma docela zvládnutelné dítě, zatímco ve škole jsou z něj na mrtvici.
U nás se scházela parta Pepíčků sdružená kolem jednoho z našich synů a byli jak miliusové, rozhodně nám nedemolovali barák ani se s nikým nehádali a neprali: ve škole to bylo mnohem, mnohem horší.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 18:03:03) Martino, to je pravda. ale někdy to také může být naopak
|
Martina, 3 synové |
|
(7.6.2013 18:08:32) Tak to zpravidla učitelky netrápí.
Rozhodně je důležité si uvědomit, že děti - zvlášť v malé obci - spolu netráví jen pár hodin ve škole a mají vztahy i s dalšími členy rodin svých spolužáků apod.
Takže okolností, které utvářejí jejich postoj ke kolektivu a naopak je celá řada, učitel je často ani nezná a tím je jeho pozice značně ztížená.
|
Martina, 3 synové |
|
(7.6.2013 18:09:48) Například:
http://www.novinky.cz/krimi/304264-patnactileta-divka-z-hlucina-porodila-na-skolnim-vylete.html
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 18:24:01) to je síla
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(7.6.2013 18:02:52) Raduno, no moje děti týral kluk, který byl bez maminky (odešla), "vychovával" ho otec a jeho matka....otec znal od své matky jediný výchovný prostředek...výprask...tak ho aplikoval na synovi...babička na vnukovi....vědělo se to, řešil to psycholog, byl přímo ve školce...kluk opravdu nevěděl jak se má chovat....aby získal pozornost, tak děti kolem sebe bil...pak zjistil, že některé mu to vrací a jiné se bojí....tak už si vybíral jen ty a bavil se tím, protože jinak se moc bavit neuměl...no a jak reagovaly moje děti? Jedna začala týrat mladší ségru a druhá, když si šla hrát, tak nejdřív hračkám naplácala, aby byly hodné.... A pak jsem asistovala v jedné třídě.....tam byl kluk, sígr, je slabé slovo...učitelka všechno řešila poznámkou a on už jen při té představě reagoval afektem a to do té míry, že začal házet židlemi....pak pláč....on byl kápo ve třídě, byl hodně chytrý a taky silný a navíc měl staršího bráchu a jeho partu....no a pak jsem jednou suplovala místo učitelky....a já poznámky nedávám z principu, a tady jsem se navíc necítila "povolaná", prostě jsem učila, ale kázeň řešila po svém....a on to na mě zkoušel, provokoval...až vyprovokoval k "řevu"....a už čekal, že přijde poznámka a začal se připravovat k "akci...a když pak zjistil, že poznámka nebude, sám se omluvil, byl najednou jak sluníčko....a později mi řekl, že ho táta doma mlátí, že za každou poznámku ho zmlátí....neměla jsem důvod mu nevěřit, ty reakce tomu odpovídaly . Řešila jsem to s vedením, evidentně se nic nestalo, já byla brzy potom odojeita, protože jsem měla "nevhodné" názory ohledně přístupu k tomuto klukovi a ještě k jednomu autistovi...
|
Raduna |
|
(7.6.2013 18:26:46) Delete,
u nás je jedna taková třída, která je celá hodně zvláštní. Ale nikdo z těch dětí není týraný, jen jsou zanedbávány, to znamená, že se vlastně vychovávají samy, rodiče na ně nemají čas. A podle toho pak vypadá A neplatí na ně vůbec nic, ale fakt vůbec nic. Ani po dobrém a ani po zlém. Chovají se podle toho, jakou mají zrovna náladu.
Jenže tenhle nedostatek pozornosti rodičů my ve škole nejsme schopní nijak nahradit ani napravit. I když budu sebevíc chápat, že štěká, protože se mu v útlém dětství nedostávalo lásky, tak to stejně bude ostatní rušit a on sám se taky nic nenaučí. Bohužel tenhle nedostatek výchovy či pozornosti je dneska velmi častá věc.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:23:19) Lízo,
ty prostě asi fakt nechápeš. Proč bych ve třídě, kde dojde k šikaně, nadávala dětem do zbabělců? Hlavně bych to okamžitě řešila s vedením a poslechli bychom si verzi všech dětí jednotlivě. Takže by ani nikdo vlastně neměl důvod nějak zapírat či krýt viníka.
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:26:40) Nejde o nadávání, ostatně o tom nepíšu. Ty nicméně píšeš, že si to o nich myslíš. To samo o sobě stačí. Pokud špatně chápu, byla bych jen ráda.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ananta |
|
(7.6.2013 16:56:28) Lízo, šikana může nastat i v případě, že někdo něco provede a kolektiv ukáže na nejslabšího, který to vůbec neudělal. Je to složitější a učitel může být kompetentní jak chce...
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:00:35) Nejhorší na situaci v dnešních školách ale je, že opravdu dobře a slušně vychovaných dětí je v každé třídě minimum a většinu času učitelé tráví tím, že děti učí naprostým základům slušného chování, které by už měly dávno znát z rodiny. Mnoho rodičů ale velmi nerado slyší či dokonce ani nechce slyšet, že se jejich dítě chová jakkoliv nevhodně, i když jim to říká třeba několik učitelů zároveň. To, že chlapeček mluví jako kanál a nadává sprostě spolužačkám, je totiž nejspíš náš problém
|
Ananta |
|
(7.6.2013 17:11:58) S tím souhlasím, mám v rodině dost učitelů a ti starší říkají, že to co se děje ted nikdy nezažili, netýká se to přímo šikany, ale spíš nevychovanosti, drzosti a protektivity rodičů.
|
|
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:00:41) Ananto, no o tomhle ani nemluvím - že pokud má kápo ten kolektiv zmáknutej dobře, tak dosáhne falešnýho obvinění nejslabšího jedince...
|
Ananta |
|
(7.6.2013 17:10:13) Nejsem odborník na šikanu, ale za mě, učitel (třídní) nebo ten kdo má na starosti dlouhodobě nějakou skupinu by měl mít důvěru dětí, měl být schopen detekovat co se v kolektivu děje, teda v rámci možností, nechat skupinu fungovat a dát ji prostor to řešit. Pokud to nefunguje, měl by zasáhnout a hlavně, každé dítě by mělo vědět, že se v případě šikany na dospělého může obrátit a taky vědět co to šikana je.
Já jsem sama šikanu zažila a když jsem šla za učitelkou, protože jsem už nevěděla kudy kam, tak mi řekla, že se musím snažit zařadit do kolektivu a do posudku mi napsala, že jsem nepřizpůsobivá, nebyl nikdo, kdo by mi věřil co se děje.
|
|
|
|
|
|
|
Vaitea |
|
(7.6.2013 15:53:04) "20 minut výslechu" "za tuhle zbabělostů
Hm, Tobě asi určitě přezdívaj Bachařka. PB
|
Raduna |
|
(7.6.2013 15:55:15) Vaitea,
nojo, pořádek musí bejt, kluci ušatý
|
Vaitea |
|
(7.6.2013 16:08:17) Raduno, nedělám si iluze, že učit a zodpovídat za "bandu" dětí je procházka růžovou zahradou. Ale kdyby si moje dítě vyslýchala 20 minut kvůli neuklizené svačině....nevím, nevím. Já bych si to líbit nenechala.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:10:03) a dítě bys pochválila, jak tam tu svačinu hezky zapomnělo? Nebo bys očekávala, že svačinu uklidí učitelka? Nebo kdo jako?
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:10:51) Vaiteo,
já jsem vyslýchala během těch 20 minut celou třídu a vysvětlovala jsem jim asi 5x, proč to dělám a proč chci vědět, kdo tu svačinu tam nechal a že ho nečeká žádný trest kromě toho, že si jí do toho koše bude muset hodit sám a né jeho obětavá spolužačka. Chtěla bych vidět, jak bys teda zařídila, aby byl ve třídě po odchodu dětí pořádek. Asi bys to teda nechala na těch pár obětavých chudácích, co?
|
Vaitea |
|
(7.6.2013 16:18:04) Chtěla bych vidět, jak bys teda zařídila, aby byl ve třídě po odchodu dětí pořádek. Asi bys to teda nechala na těch pár obětavých chudácích, co?
Hele, já Ti nevím. Zapomenutá svačina? Ničí není? Šup s ní do koše. Rozhodně bych kvůli takovýhle kravině neztrácela 20 minut času ani těch děti, natož svýho. A nevěřím, že od zapomenuté svačiny už je jen krůček k demolici školního majetku apod.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:29:27) to šup do koše udělá kdo, podle tebe? učitelka? dnes je tam jedna, za týden jeich bude 10... jídlo do koše? no nevím. Já tedy na nějaké vyslíchání nemám, ale po pravdě, Radunin způsob se mi líbí a je výchovný.... jenomže ono je taky velký rozdíl, KDE člověk učí
|
Z+2 |
|
(7.6.2013 16:40:12) Šup do koše může udělat kdokoliv od posledního odcházejícího žáka, přes učitelku po uklizečku.
Že tam dnes byla jedna zapomenutá svačina, rozhodně neznamená, že příště jich tam bude deset a tudíž není třeba to řešit, jakoby jich tam už těch deset bylo. A ano nedojedené jídlo patří do koše. Pokud škola nechová prasata, pak jde použít u nich.
|
|
|
|
|
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 15:56:50) Vaiteo,
ty snad zbabělost a neschopnost vzít zodpovědnost za své činy schvaluješ? Já teda ne, tak pardon, že se snažím k tomu děti vychovávat. Třeba je tím vlastně kazím v dnešní době....
|
Ananta |
|
(7.6.2013 17:17:44) Já se obávám, že když je nevychovají doma, tak ty už toho moc nezmůžeš.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 17:21:12) Ananto,
to se ani nemusíš obávat, to je dost realita. Ono je mi některých dětí vyloženě líto, že musí sedět ve třídě s jinými, kteří považují za normální o hodinu pobíhat po třídě, nevybíravě pokřikovat po spolužácích či vydávát zvířecí skřeky. Tohle jsou bohužel dost běžné jevy a pokud chceš alespoň probrat nějakou látku a nemůžeš jen stát nad nimi a hlídat, tak prostě tohle musíš ignorovat (i když to jde teda špatně).
|
|
|
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 15:59:40) Vaiteo, tak na jednu stranu se zde řeší nevhodnost kolektivních trestů, na druhou stranu, když se některá učitelka "výslechem" snaží dobrat skutečné pravdy, nazveš ji bachařkou. není v tom jistá rozpolcenost? Jinak já mám též kolegu, který je takový "bachař" a skoro vždy skoro všechno vypátrá. já na to nějak nemám buňky a nervy
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:01:49) štěpánko,
mě to taky příliš nebaví si neustále hrát na Muldra a Scullyovou, ale v zájmu spravedlnosti to dělám. Nebo se aspoň snažím.
|
Vaitea |
|
(7.6.2013 16:13:18) Raduno, a co kdyby sis přestala hrát na FBI, Muldera a Scullyovou, Cataniho apod. a přečetla si něco o psychologii dětského kolektivu, o možných patologických vazbách a závislostech. Učitel by měl asi víc než jen vyšetřit, potrestat, konec, finíto splněno.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:15:28) Vaiteo,
učitel by měl podle mě hlavně učit, ne? Kromě toho by měl i tak trochu ukazovat, co je správné chování ve společnost a co ne, takže i vychovávat. Takže mi chceš říct, že trvat na tom, že bordelář se má přihlásit a uklidit si bordel sám, je nevýchovné a nepsychologické či co?
|
Z+2 |
|
(7.6.2013 16:30:41) Bordelář? Zapomětlivec?
Učitel by měl dokázat poznat co jak je důležité. Z mého pohledu svačina na stole za 20 minut vyšetřování nestojí. Zvlášť když je jasné, že pokud se viník nepřizná hned, tak se už později těžko přizná. Zvlášť po nějakém urážlivém projevu na jeho osobu od učitelky. Takže z mého pohledu, je takhle k tomu nepřiznávání, paradoxně vychováváš ty. Ač rozhodně ne úmyslně.
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:48:04) Z,
jenže incident se svačinou se udála právě hned po hodině, kdy jsme celou dobu rozebírali vztahy ve třídě a jak by se měli děti k sobě chovat a proč je potřeba se se k takovým věcem přiznávat. A že je to ve výsledku výhodnější než zapírat a mlčet a proč atd. Takže proto jsem je vyslýchala 20 minut, protože jinak by ta předchozí hodina byla úplně k ničemu. Teď už jim to došlo a k takovým věcem se raději přiznají sami, protože je za to fakt nikdo nepotrestá. Jen si to teda musí uklidit sami.
|
|
|
Delete |
|
(7.6.2013 16:35:46) Učitel(ka) by měl(a) hlavně držet hubu a krok, stejně nikdy nic neudělá správně a dětem jenom ubližuje .
Mně se Raduny způsob nelíbí (protože si nedokážu představit, že bych měla tu trpělivost to dvacet minut vyšetřovat ), ale nevím o žádném lepším .
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:38:32) podle píšící většiny je lepší, aby to uklidila nějaká hodná spolužačka, nebo spolužák, nebo někdo kdo spěchá a nechce tam trčet, dokud si viník svačinu nesebere a aneuklidí. Ideálně by to měla uklidit učitelka, stejně se fláká, tak proč by takovou maličkost nemohla udělat místo aby stresovala děti domlouváním a vyšetřováním. Mě se Raduny způsob líbí, ale neměla bych na to... sranda je, že na jednu stranu se tu odsuzuje kolektivní trest a na druhou stranu se odsuzuje "vyšetřování" - kdo to udělal
|
Z+2 |
|
(7.6.2013 16:45:09) Ono je třeba chápat důležitost prohřešku a dle toho s nimi nakládat. Vyšetřování banalit podle mne rozhodně není nejlepší cesta. Kromě ztráty času, to vede k otupění dětí, případně jiných vyšetřovaných k zbytečné nepohodě v kolektivu a nakonec i k tomu, že si vyšetřovaní zvyknou systematicky zapírat za všech okolností.
|
Delete |
|
(7.6.2013 16:50:40) Z+2, jenže právě ve škole z takovýchto banalit velmi snadno sklouzneš k schválnostem a provokacím...za hrdinu je ten, kdo poníží učitele, ať už tím, že si od něj nechá sloužit nebo ho vytočí doběla... Na jednu stranu opravdu zbytečných 20 minut kvůli svačině, ale když ukážeš, co může být kvůli blbosti, většinou pak nemají potřebu zkoušet to s něčím závažnějším....na druhou stranu, jak píšeš, to riziko, že otupí a prostě si to "odstojí"...ale odhadnout, kde je ta hranice, ač se to může zdát jednoduché, tak to vůbec jednoduché není.... A kdo v posledních pěti letech za katedrou nestál, tak to bude dost těžko posuzovat .
|
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:51:19) neznáš souvislosti (ani já ne), kde bereš podklad pro takové jednoznačné závěry?
já tedY ani doma neuklízím po dětech jejich bordel. počkám si, až přijdou domů a pak si každý uklidí co kde "zanechal". Čekám od toho to, že se dožiju okamžiku, kdy to udělají rovnou a bordel roztrouč´šený po bytě nebude
pravda, v práci jsem unavená a laxní, u nás toto řeší naštěstí uklízečky. Děti nám tak kolují v učebnách, že je naprostý nesmysl řešit zrovna toto. navíc máme ve škole takovou atmosféru, že třeba k rozlitému pití se majitel obvykle rovnou přizná a ihned řeší úklid, nečeká až dorazí "vyšetřovatel". akorát primány to musíme nejdříve naučit.
|
Z+2 |
|
(7.6.2013 16:55:40) Protože neznám souvislosti, tak se nejedná o závěry, ale o obecná konstatování.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 16:58:57) zkus si přečíst doplňující informace. Obecné závěry - promiň - jsou v konkrétní situaci celkem na nic
|
Z+2 |
|
(7.6.2013 17:02:08) To si nemyslím.
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 17:06:33) podívej - obecně platí, že krást se nemá. odsoudíšě i někoho, kdo konkrétně 3 dny nejedl a ukradne chleba?
|
|
|
|
|
Líza |
|
(7.6.2013 16:59:54) Štěpánko, já ani doma nepátrám, co kdo kde zanechal. Prostě někdo dostane za úkol uklidit v kuchyni a tak odnosí papírky a nedojedky zanechané kýmkoli, jinej dětskej pokoj, taky uklidí po všech, někdo sundat prádlo ze šňůry a taky si nedělá jen to svoje - to ani ve dvou dětech nelze vypátrat, i kdybych pátrala ne 20 minut, ale 20 hodin. - Já to sem nedala. - Já taky ne. Co si na tom vezmeš? Co navyšetřuješ? Dneska to uklidí jedna, zejtra druhá. Ve škole je nějaká služba, která se po tejdnu střídá, aspoň bejvalo to tak, tak to uklidí, a mezitím se lze koukat, kdo to tam nechává, a trochu ho zbuzerovat při přistižení - ale i já si myslím, že svačina na stole nestojí za dvacet minut buzerace třídy. A ještě půjdu dál: možná nebýt předtím toho, že hodinu mleli o tom, jak je potřeba se ke všemu přiznávat a nemít toho všeho už plný zuby, tak by ten dotyčnej zapomnětlivec se chytil za hlavu a řek nojo, já zapomněl - a šel by to vyhodit. Takhle už byl třeba jen zpruzelej tématem...
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 17:04:49) tak já nepsala o posbírání prádla ze šňůry nebo naskládání myčky po obědě, vytření podlahy, apod. kdy to jeden z rodiny prostě sklidí a je to. Mluvím o nevybalených svačinách a tělocvicích (poznám čí je), neuklizeném nádobí ze stolu (nepoznám), neodneseném špinavém prádel (poznám). Ve výjímečných případech to udělám sama a je to, jinak trvám na tom, že si to uklidí ten kdo to tam nechal. "vyšetřuju" asi není dobrý termín, když povětšinou vím, kdo svinčíka zanechal
|
Líza |
|
(7.6.2013 17:06:58) Já to nevím. Prostě to jeden uklidí. A druhej zase příště. Nevyšetřuju, nezjišťuju, na to nemám čas ani nervy. Ve výsledku je to jedno, každá někdy uklízí bordel za tu druhou.
|
|
|
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 19:31:09) zvednutý prkýnko taky neřeším a navíc je málokdy... jenomže když slyším - já na ty jeho "zbytky" (posmrkaný kapesníčky, zbytky jídla, smrduté oblečení) šasat nebudu, uznávám, že má pravdu a nutím majitele do úklidu. myslím, že rozdíl je v počtu dětí, kdybych jich měla tolik co ty, asi bych zvolila jinou strategii moje matka to například řeší tak, že vše uklidí za kluky - to nechci, tak mám nějaku zlatou střední cestu
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 19:39:47) šahat nebudu...
|
|
štěpánka | •
|
(7.6.2013 19:51:14) chápu tě, ze stolu po jídle též sklízí jeden člověk, bez ohledu na to, čí je talíř. Ale když se čuňátko napapá (svačinku, kdy dospělí ještě nejsou doma) u stolu a neuklidí, tak trvám na tom, aby si to odklidilo prasátko, apod.... navíc - mě by vadilo, kdyby mi někdo vlítnul do věcí a začal mi je uklízet. proto volím tŕaději - aby i každý svoje uklidil sám. ono to funguje, jen zřídka je nutno zjišťovat, čí to vlastně je bordel někdy úklid vypadá tak, že jedne kluk svoje věci uklidí a bráchovy mu narovná na stůl, ten si to uklidí následně (ale ne špinavé prádlo, nádobí, kapesníky)
|
|
|
|
|
|
Z. | •
|
(8.6.2013 14:05:34) Myslím, že se pleteš. Naopak, pokud dětem neprojde tato "banalita", budou vědět, že by jim neprošly horší věci. Chápu, že z vašeho pohledu jde o blbost, ale děti si tohle ve škole jednoduše dovolovat nemohou. Ve školním kolektivu platí jistá pravidla a jsou možná přísnější jak domácí právě proto, že se jedná o více lidí na jednom prostoru. To, co projde doma, ve škole ovlivní dalších x lidí.
|
Líza |
|
(8.6.2013 16:47:55) Z, domnívám se, že se pleteš ty. Už Šlitr to věděl: Malé věci řešte ruky mávnutím, nedopadnete tak jako Škrhola, nebudou vás považovat.... ... za císaře pána."
|
|
|
|
|
Raduna |
|
(7.6.2013 16:51:06) "Učitel(ka) by měl(a) hlavně držet hubu a krok, stejně nikdy nic neudělá správně a dětem jenom ubližuje ."
Delete,
tak tak, a ještě je přeplacená. Takhle je to na všech diskuzích o škole tady na rodině.
|
|
|
|
|
|
Ananta |
|
(7.6.2013 17:19:17) Dnes učitel nemůže skoro nic, protože má hned za krkem protektivního rodiče, dost učitelů nějaké vychovávání vzdalo, protože si akorát dělali problémy.
|
Tante Ema |
|
(7.6.2013 21:41:34) Ananto, jenže když to vychovávání vzdáš, tak je pro všechny lepší, abys tam nebyl, protože i když stokrát nechceš, můžeš tak jen škodit. Škola je především výchova, resp. výchova a vzdělávání jsou věci, které ve skutečnosti ve škole nejde oddělit. Pravda je, že situace se čím dál víc vyostřuje a učitelé se dostávají do situace, že o když nakrásně umí a chtějí, tak nemohou, nebo mohou čím dál míň. Čeká se od nich víceméně formální úřednická činnost, někdy možná ještě hybridizovaná magií. Na druhém stupni ZŠ to jde na dřeň.
|
|
|
|