Čokolína |
|
(26.5.2015 19:38:21) Ráda bych se zeptala, jaké píší Vaše děti diktáty v první třídě a hlavně jak je paní učitelka hodnotí? Syn není nijak extrémně šikovný psavec, ale snaží se co to jde, zapomíná ale na konci věty na tečky, potom občas tečka nad "J", velké písmeno na začátku věty.. Podle mě jsou to prkotiny, věci které se naučí časem, protože beru to, že se teprve nedávno naučili psát( tzn vůbec si vybavit písmeno) a ještě ke všemu dbát na gramatiku, že se na začátku píše velké písmeno. Dnes přinesl 5 z diktátu, protože zapomněl za každou větou tečku ( tedy 3 chyby), u věty zapomněl velké písmeno na začátku ( 2 chyby) a pak také nad J neměl tečku. Bylo to více jak 5 chyb, takže dostal 5. Mně to přijde celkem drsné. Všechna písmena jsou čitelná, kromě jednoho spleteného písmenka (B zaměnil na D) je vše dobře napsáno a přesto je to 5.. Je to běžné?? Jak hodnotí Vaše učitelka v první třídě psaní a hlavně píšete třeba celohodinový test z matematiky?
|
Lassiesevrací |
|
(26.5.2015 19:49:29) Diktát mého syna: "Auto jede po silnici. Nesu velkou tašku." Chyběl háček nad š, 1-.
|
|
sarmi |
|
(26.5.2015 19:50:10) to, co jsi vyjmenovala jsou zakladni veci, ktere si ma v 1.tride dite osvojit. proto prisne hodnoceni, v zadnem pripade nejde o prkotiny. je to prave ten "zakladni kamen", na ktery deti stavi dalsi a dalsi "cihly". kdyz je zeď spatne postavena od zakladu, nikdy nebude drzet, tak to ber a zkuste i doma trenovat.
|
Pečená sušenka |
|
(26.5.2015 19:52:59) PResne tak, plne s tim souhlasim.
|
j. | •
|
(26.5.2015 19:58:55) to snad ne! u nas 1 nebo nic...
a na vysvedceni plosne same 1 v prvni i druhe tride - a rozhodne zadne nasledky, jako ze se deti nenauci ucit, jsem nezaznamenala u zadneho a mam tech deti hodne
|
Lassiesevrací |
|
(26.5.2015 20:04:43) Souhlas. Koule prvňákům normální člověk nedává.
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 20:52:05) Normální člověk ne, že nedává koule prvňákům, ale nedává ji ani jedničky, nedává jim nic. Dokonce by normální člověk neměl dávat známky ani šesťákům a ani deváťákům. To je ten zakopaný pes. To, co zakladatelka popsala, to jsou sice opravdu ne-prkotiny, spíš to zatím svědčí o tom, že si to ještě dobře neosvojil a to je prozatím tak všechno. Pětka neřeší nic a jednička nebo nic neřeší taky nic, protože to je stejné jako buďto jednička nebo pětka. Jo je ještě přísnější a ještě škodlivější známkování než pětistupňové.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 21:00:12) hm, neni moje vule znamkovat a nemuzu si dovolit neznamkovat . mozna si muzes dovolit tenhle komentar, ja ne. jen to vytvari dojem, ze ucitelka, ktera znamkuje je zruda (to je prosim eufemismus)...
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 21:11:29) Ne, učitelka, která známkuje, není zrůda, ona většinou známkovat musí nezávisle na tom, co si o známkování myslí, a když už to dělá, tak je rozhodně správnější a poctivější známkovat pětistupňově, protože to aspoň není lež. ALE: učitelky by, dle mého přesvědčení, neměly být zticha, popř. se vymlouvat, že musí a co už s tím. Měly by říct jasně a nahlas, jak to se známkováním je, kvůli komu je, kdo ho potřebuje, proč je škodlivé a že to jde daleko lépe bez něj. NEZASTÁVAT SE HO.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 21:17:34) fajn, ale je nutne mit to komu rikat, rodice jsou desne pasivni, fakt jsem rada, ze se me za cely rok nekdo neco zepta... a to maji od zari VSICHNI rodice moje OSOBNI tel. cislo i prac. email...
|
sarmi |
|
(26.5.2015 21:19:00) mimoto, co kdyz si to nemysli? ja ted bezim, ale doctu, zajima me to
|
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 21:27:35) Ano, to je pravda a mám stejnou zkušenost. A můžeš jim horem dolem vysvětlovat, že pokud něco chtějí nebo nechtějí, tak hlavně to musejí dát vědět. Neudělají to. Chtějí jedničky a klid.
|
|
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 21:25:20) no daleko lepe bez nej /znamkovani/..jak? Mala to mela tady v Nemecku. Do druhe tridy neznamkuji. A po ni nastava takovy chaos, ze pulka tridy potrebuje doucovani. Takze 3. trida na probrani se a ve cvrte se uz rozhoduje co dal. Od 5. je gympl, realka nebo Hauptschule. Mala je ve ve 3, naposledy diktat na pul velke stranky. 1 chyba /v nadpisu zapomela pismenko/ a hned za 2. Zlata ceska skola se znamkovanim. Clovek vedel kde dite je, a dalo se s tim neco delat. A hlavne...dite si zvyklo, ze neco musi. Kdyz se ale jeste ve druhe tanci a hopsa bez znamek, je to potom tezke. Nejak si tedy nedovedu predstavit, jak to jde bez znamek. To myslis jako zakladka, stredni a pak i VS?
|
Delete |
|
(26.5.2015 22:37:00) Anni,
bez známek neznamená bez hodnocení a bez informací. Každý měsíc píšu každému dítěti hodnocení a co myslíš, že je sdělnější?
"... se naučil písmena C, H, B, Č a Ž. Zlepšuje se plynulost čtení, porozumění čtenému a orientace v textu. V psaní se objevují nesprávná napojení písmen, v opisu potom i jejich nesprávné tvary a velikost. V přepisu do psacího písma a diktátu zaměňuje písmena a vynechává čárky a tečky nad písmeny. Ovládá sčítání a odčítání do 10, v oboru do 15 bez problémů porovnává a řadí čísla vzestupně i sestupně, ale objevují se chyby z nepozornosti. Rozliší od sebe stromy, keře a byliny, pozná některé jarní květiny."
"....se naučil písmena Ř, Ch, F, G, Ď, Ť, Ň. Čte čím dál plynuleji, s dobrým porozuměním a orientací v textu. V psaní došlo ke zlepšení, někdy se vyskytne spíše jen nedotažený tvar písmene. V opisu, v přepisu a diktátu stále vynechává znaménka nad písmeny, stále zaměňuje malá a velká písmena. V matematice znalosti překračují obsah učiva prvního ročníku, nemá problém ani s náročnějšími úlohami, ale chybuje z nepozornosti. Umí pojmenovat domácí zvířata a jejich mláďata."
nebo
ČJ: 2, 2-, 2-, 2-, 2, 2-, 1, 2-, 2, 2, 3 M: 1, 1 1, 1-, 1-, 1-, 1, 1-, 1-, 1-, 1, 1- Prv: 1, 1, 1-
Obojí hodnocení je za přibližně stejné období, tedy 2 měsíce, od jednoho dítěte.
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 22:49:02) Nejhorší je, že pro většinového českého rodiče je zřejmě sdělnější varianta dvě, protože té rozumí v případě, že to není jednička, se může vydání jedničky domáhat různými způsoby. U varianty jedna je pravděpodobně text přiliš dlouhý a nesrozumitelný a nikdo neví, co si pod tím představit, jestli je to jednička nebo dvojka.......
|
Delete |
|
(26.5.2015 23:03:01) Tante,
moji rodiče si nestěžují . Vejde se akorát do vyhrazeného pole v ŽK prvňáčka.
|
Alena | •
|
(26.5.2015 23:08:58) Ses zlata, ze se s tim pises kazdy mesic, tleskam! Ucitelky nasich deti pisi nadherne dlouhe vysvedceni, krome vysoke informacni hodnoty, je uplne dojEmne to cist
|
Delete |
|
(26.5.2015 23:19:55) Aleno,
když si chci obhájit neznámkování (ale jo, mám u každého za pololetí těch cca 10 známek, ale spíš aby se neřeklo), tak to psát musím. Někdy je to náročné, třeba teď jsem dva týdny na neschopence a jaksi nemám co napsat, protože vůbec nevím, kam se ty děti posunuly. Takže až přijdu do práce, budu týden víceméně jen testovat (sama pro sebe, pro děti to budou jen další pracovní listy a cvičení, oficiálně žádné písmeky s nimi nepíšu) a slovní hodnocení dodám minimálně o týden později.
Doufám, že k vysvědčení pak stihnu alespoň krátký průvodní dopis pro každého, ale končíme už v pátek, tak přijdu o ten poslední víkend, kdy jsem to mohla stihnout dopsat .
|
Alena | •
|
(26.5.2015 23:23:48) Ja vim, je toho hrozne moc, znama ma na vysvedceni tradicne vyhrazeny vsechny cervnove vikendy. Jeji deti jsou nastesti aktivni skauti a cerven provypravuji :).
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 23:43:55) Delete, psávala jsem kdysi prvňákům slovní hodnocení z hudebky, čtvrtletně, protože byla jen jedna hodina týdně, nebyla to náročná administrativa a myslela jsem si, že dobrý. Pak mi přišla trojice maminek a takovým tím "hlavně jí nerozdráždit" mi vysvětlovaly, že to pro ně není informace, jaké budou mít děti vysvědčení. Povídala jsem jim, že na vysvědčení dostanou všichni jedničku, že jsem myslela čistě na to, že je zajímá, jak se děti na poli hudby rozvíjejí. Nejdřív žuchla radostná rána tří kamenů ze srdce a pak mi s upřímnou radostí sdělily, že je to nezajímá, ať se s tím nezdržuju, protože na tom nezáleží. Ale děti prý to baví, jen se bály, aby neměly zkažené vysvědčení.
|
Delete |
|
(26.5.2015 23:51:14) Tante,
v tohle je dobrá ta kombinace známek a slovního hodnocení....neznámkuju každý prd, ale jednou za čas oznámkuju nějakou další úroveň téhož nebo nové téma....ve slovním hodnocení se pak rozepíšu, o co šlo....rodiče si snáz představí, co mám na mysli a zároveň mají možnost s tím nějak pracovat.
V první třídě tam ty známky potřeba nejsou, ale čím vyšší ročník, tím víc mi to takhle v kombinaci vyhovuje.
No, mám kolegyně, co se chtějí zbavit i toho čtvrtletního slovního hodnocení, obtěžuje je, přijde jim zbytečné...a většinou jen "šikulkují" , takže koneckonců skutečně v jejich případě zbytečné je.
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 23:54:28) Jasan. Jenže co jim oznámkovat v první třídě na hudebce, která je jednou týdně......
|
Delete |
|
(27.5.2015 0:14:31) Tante,
nic . Ale jako jo, dalo by se, třeba rytmus, znalost textu, schopnost udržet melodii, že ví, jak chytnout který Orffův nástroj, že pozná některé nástroje sluchem, zrakem......prostě to, co je člověk učí, v čem je posouvá...
Jenže zase to by nesmělo být známkování ten strašák, co je teď.
OT: Mám hudebku i do druhé třídy . A místo přírodovědy ve čtyřce jsem vyfásla tělocvik (ten by tolik nevadil, kdyby to neznamenalo jít 20 minut do tělocvičny a 20 minut zpět...ale přírodovědu bych měla radši, no).
|
Tante Bante |
|
(27.5.2015 0:22:00) Držení činelků: 2-, slovně: navleče si to vždycky obráceně, ale trefí se, i když hraje hřbetem dlaně Ozvučná dřívka: 4, slovně: stále to drží jako prase kost, za trest si po večeři nedám viržinko Slova písní: 3, slovně: refrén od Chodím po Brodwayi udrží Rytmus: 1, slovně: každý má nějaký rytmus
|
Delete |
|
(27.5.2015 0:27:04) Tante,
no vidíš, jak ti to jde .
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(27.5.2015 9:52:16) je mi jasné, že to je něco jiného, ale když hodnotím svoje studenty na VŠ (seminárku, prezentaci apod.), tak jim vždycky dám nejen bodové, ale i slovní hodnocení. řada z nich mi za to už poděkovala, že konečně vědí, co konkrétně mohou zlepšit.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(27.5.2015 9:50:57) achjo...
|
|
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 22:49:03) Anni, ale nezapomen, ze tady taky decka chodi do skoly v prumeru o rok driv...zadny masovy odklady, jede se podle data narozeni, takze kdyz mas smulu, je diteti 6 az cca mesic po zahajeni skolniho roku, plus nektery deti se davaji predcasne, tj v 5 ti. Zejmena kluci narozeni koncem srpna jdou v CR do skoly o rok pozdeji... A spouste ceskych prvnaku tahne pomalu na 8. Tak se nemuzes divit, ze tu prvni tridu (a castecne druhou, ale tady uz ve druhy pritvrzujou) berou tak hraveji.
V dobe, kdy tady jde decko do skoly, v CR s velkou slavou konecne ziska misto ve skolce
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 22:52:01) A ze ve treti tride nastane zlom, jsme ti s qwerty rikali od zacatku, nechtelas tomu verit to hodnoceni je pomerne ostry, zadny desitky jednicek za prd... Klidne jen 2-3 znamky za pololeti, z tech prumer a nazdar... Na druhou stranu, ber to pozitivne- takhle se znamkuje az do maturity, takze uz ji zadny zasadni prekvapeni neceka
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 22:56:27) Mickey...tak my problemy nemame. Jak jsem psala...posledni diktat sice za 2, ale jedna chyba. ale ona nemela problem nikdy...byla vycvicena z Cech, ac teda...uz se aklimatizovala....zapomina, nevi co je za ukoly a je ji vsechnno sumak...a takove vzorne dite to bylo
|
|
Dana |
|
(27.5.2015 7:49:31) Rozhodně je to lepší, takto přísně známkovat od první třídy, než druhý extrém. Známkovat tak, že všem se dá jednička nebo dvojka, či slovní hodnocení, kterému rodiče pořádně nerozumí. Všichni jsou v klidu a potom ve čtvrté, páté, šesté třídě se najednou diví, když se začne známkovat přísněji. Nebo že dítě neumí základy, které se právě mělo naučit v první a druhé třídě.
|
arsiela, |
|
(27.5.2015 7:52:58) Dano to, že dítě něco neumí zjistím i bez známek, stačí si projít sešity , pracovní listy, občas se zeptat a ověřit. K tomu žádné známky nepotřebuji.
|
Dana |
|
(27.5.2015 9:54:20) Jenže ne všichni rodiče se takto zajímají. Někteří jsou naprosto v klidu, zvlášť když vidí, že dítě nosí "vylhané jedničky" nebo čtou nějaká nicneříkající jim slovní hodnocení. Pětka je sice nepříjemná, ale je to jasný vzkaz, jak pro dítě, tak pro rodiče.
|
ALena | •
|
(27.5.2015 9:55:42) " nicneříkající jim slovní hodnocení. " z toho pro me vyplyva, ze jsi slovni hodnoceni bud v zivote nevidela nebo bylo mimoradne spatne napsane.
|
|
adelaide k. |
|
(27.5.2015 10:09:57) A co ten vzkaz říká???
|
Dana |
|
(27.5.2015 10:16:13) Že je tam nějaký problém, který by se měl řešit.
|
Kapradina |
|
(27.5.2015 10:21:59) Problém by SE měl řešit ... tak ať ho paní učitelka řeší a pokud možno jinak než dáváním pětek. Se zakukleným vzkazem ať to rodič s dítětem procvičí, natrénuje a naučí ho to za ní. Jj, tyhle vzkazy pro rodiče v podobě známek dítěti jsou moc fajn.
|
Eržika. |
|
(27.5.2015 10:25:02) Kapradino přesně, SE měl řešit, znamená, ať si to rodič vyřeší. Chápavá paní učitelka vysvětlí, co má rodič s dítětem doma dělat, protože ONA to rozhodně ve škole nezvládne. Takže dítko si dává s rodičem doma druhou směnu.
Lze to i jinak, jenže se musí chtít...
|
Delete |
|
(27.5.2015 10:29:10) Eržiko,
podle toho, cos teď napsala, tak asi málo chci . Nebo jsem teda neschopná. Ale já to fakt bez pomoci rodičů nezvládám .
|
Eržika. |
|
(27.5.2015 10:36:33) Delete, ale proč každé dítko musí umět najednou to samé? To zase já po učitelce rozhodně nepožaduji - vím, že dělá maximum.
Vím, jaké jsou možnosti syna. Tímpádem mě učitelka požádá o procvičení - ale vždy jevu, kterému už rozumí a ve velmi rozumné míře.
Ano, naučil se číst v druhé třídě, diktáty píše v páté - tam jsou jeho možnosti, jde stále dopředu, rozšiřuje své dovednosti.
|
Delete |
|
(27.5.2015 10:44:18) Eržiko,
protože je to způsob, jak učit více dětí najednou....čím větší skupina, tím větší nutnost učit všechny najednou totéž, aby se dosáhlo nějakého výsledku...
Plus k tomu přidej nějaká ta ročníková minima, co tu jsou nastavená...rpstě musíš plnit ŠVP a když na to dítě nemá, opakuje, ztrácí se...
Já už tu kolikrát chválila, jak to mají v tomto směru v UK...líbí se mi, že tam může být dítě fyzicky v Year 3, ale matiku dělat na úrovni Year 6, angličtinu třeba v Year 2, vědu v Year 3....
Tady je ten systém, jaký je...a člověk se do něj musí chtíc nechtíc napasovat . Určité odchylky jsou sice možné, ale vždy jen jako výjimky a neobejdou se bez velkého nasazení na všech stranách .
|
Ráchel, 3 děti |
|
(27.5.2015 10:45:42) já teď zjistila, že oproti dřívějšku již nelze na DV rozložit ročník, což jsem tedy plánovala příští rok udělat... docela mě to štve, mohl by teda opakovat, ale to bychom museli mít bumážku od pediatry :(
|
|
Kamisi |
|
(27.5.2015 11:03:33) Delete, ono to vždy záleží na úhlu pohledu. Ano, v systému, ve kterém pracuješ ty, asi nejde brát ohled na individuální tempo dítěte, protože škola má tak nastavená pravidla. Eržika se ti snaží říct, že všechny školy takto nefungují, že to jde i jinak - tady v ČR. Taky jsem byla svědkem toho, že to jde bez známkování a stresování, jsou školy, kde to umí. Závisí to na koncepci školy, na řediteli. Pak je otázkou, jestli se učitelé, kteří to chtějí změnit, smíří s tím, co je, nebo se o nějakou změnu pokusí. Neříkám, že je to snadný. A pak jsou ti, kteří mají pocit, že takhle, jak to popisuje zakladatelka, je to správně, ti to tak budou dělat dál.
|
Eržika. |
|
(27.5.2015 11:10:27) Kamisi. Přesně tak.
Jen je ještě nutné najít (třeba v případě syna a tzv. integrace) osvícené poradenské zařízení, aby na to prásklo razítko. Podotýkám, že škola to umí i BEZ razítka, ovšem kvůli ČŠI je nutné.
|
|
Delete |
|
(27.5.2015 11:13:02) Kamisi,
evidentně jsi nečetla, co už jsem tu psala o tom, jak pracuju....třeba že píšu každý měsíc slovní hodnocení místo známek...že děti nestresuju, že prvního půl roku jsem dětem dělala individuální týdenní domácí úkoly přesně na míru...že i moje dítě prošlo alternativou...
Já pracuju tam, kde pracuju, protože jinde práce není...a pracuju tak, abych i tu klasiku udělala lidštější...
Ale padly tu otázky, proč všeobecně se dělá to nebo ono a já se snažím odpovídat, protože prostě vím a denně zakouším, že jen chtít prostě nestačí . To, co je možné v alternativách, není jen o chtění vedení...jde prostě o to, že většina společnosti o to nestojí....
Myslím, že nepotřebuju tlumočit, co chtěla Eržika říct...
Možná by ale bylo potřeba tlumočit, co chci říct já, protože i když se fakt hodně snažím, nebo možná právě proto, že se tak snažím být co nejobjektivnější, tak jsem tu za toho, kdo všechny ty hrůzy schvaluje a dokonce i páchá.
|
Kamisi |
|
(27.5.2015 12:32:08) Delete, ale to je zase nepochopení, já tě vůbec nenapadám. Naopak, strašně oceňuju, jak to děláš a je mi jasný, že to není z mnoha důvodu jednoduché.
Ale z příkladů škol, kde to jinak jde, a mnohdy jsou to i státní školy, je vidět, že to není až tak o školském systému, jako spíš o jednotlivých lidech, o ředitelích, o učitelích. Pak je otázka, jestli je možné ze své pozice něco změnit, dělat to podle svých představ.
Já teď hodně sleduju a navštěvuju školy, kde to dělají "jinak", kde je přístup přátelský k dětem a jsou to často příběhy, kdy jeden nespokojený člověk, někde rodič, někde učitel, strhnul další a společně založili školu nebo část školy podle svých představ na různých platformách. A zajímavý je, že jsou to i státní školy. Já se nějak nedokážu smířit s tím, že to nejde, tak stále hledám možnosti, jak to prolomit, jak něco udělat, aby to bylo lepší, přestože se to mých dětí už nedotkne.
|
|
|
|
|
|
Kapradina |
|
(27.5.2015 10:36:47) Delete, já jsem také rodič, co se o své děti zajímá. Zajímám se o to, co a jak se ve škole naučily, co si pamatují, co je zaujalo, jaký měly den a tak ... projdem co se jim podařilo i co se jim nepovedlo, nebo nechápou ... tak vnímám pomoc dítěti já, ale nevnímám jí tak, že mám dítěti komplet zajistit učící látku z hodiny - tady zas na oplátku očekávám pomoc učitelky, která vidí, zda je probíraná látka pro dítě těžká nebo ji může vysvětlit jinak, když ji dítě napoprvé nepochopilo - dávání pětek není dle mého jen vizitka dítěte nebo rodiče, ale i učitelky a její odvedené práce - ona by měla chtít, aby pětku nedostal v její hodině nikdo, to má být dle mého výsledek její práce.
|
Delete |
|
(27.5.2015 10:48:38) Kapradino,
a já snad někde píšu, že dám pětku a hodím učení na rodiče?
|
|
Suza007 |
|
(27.5.2015 11:35:18) Kapradino, ta učitelka má ve třídě třeba 25 dětí. Látku probrali a zopakovali. 10 chápe, další opakování je nudí; 5 nerozumí vůbec, je to na ně těžké a nebaví je to; dalších 7 to jakžtakž chápe, ale potřebuje ještě zopakovat; 2 mají specifické potřeby, ale bohužel bez asistenta a to poslední na probíranou látku chybělo. Ta učitelka se má asi rozkrájet, aby vyhověla všem?
|
Eržika. |
|
(27.5.2015 11:47:09) Suzo, z toho vychází, že stávající systém je nevyhovující, protože to v něm nelze.
Ale jak píše Kamisi, jsou i tu už školy, kde i toto LZE. Inkluzivní zařízení, i státní, i alter...
|
Suza007 |
|
(27.5.2015 11:58:35) Bohužel alternativy nejsou dostupné všude.
|
|
|
Tante Bante |
|
(27.5.2015 11:48:49) Prostě se má VÍC SNAŽIT, což to nechápeš, pane správče? Kromě toho nemá mít furt prázdniny, chodit domu ve dvě a hlavně prostě a krátce to nemá být učitelka. Nebo aspoň ne taková, co neuzná dobrovolně vlastní ubohost.
|
|
Lou+3 |
|
(27.5.2015 14:27:19) A jeste, pokud tu nekdo pise o tom, ze ve tride jsuo deti, ktere ruzne rychle chapou latku, tak vim, ze i v Cechach (i v cizine) se to obcas resi prave tim, ze tridu rozdeli ucitelka na dve skupiny podle urovne latky, pricemz jednu uci a druha pracuje samostatne a pak se vystridaji. Jde to a deti jsou spokojene.
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(27.5.2015 10:52:05) Blázínku.. Kdysi před lety, byl muž pro mě na konzervatoři, vrátil se z CERNu zrova a než jsem se vypytlíkovala, dostal se, troubík, do pole místní korepetitorky, známé znalkyně principů všehomíra, která se mu jala objasňovat, jak to je s ENERGIÍ. Chvíli jí to zkoušel vysvětlit, na což ona reagovala sdělením, že kdyby někteří lidé nebyli negativní a zacyklení, došlo by na světě k uzdravení, že bohužel právě vědci jsou velmi omezení a neschopní "pochopit souvislost". Tahle ženská dneska pořádá semináře o SEBEPOZNÁNÍ. Přičemž zde jde o paní, která se naučila alespoň podle not hrát na klavír a dvacet let vykonávala sice mechanickou, ale užitečnou práci. Ale jestli se přesto trápíš, přijď večer k nám a jako trest za všechny pětky světa si spolu nedáme to viržinko. Mně se tyhle pindy taky vždycky dotknou, to je prostě princip jedovaté sliny, vždycky pálí, když nemáš hroší kůži.
|
Kamisi |
|
(27.5.2015 10:57:36) Tante, jak tohle souvisí s tématem?
|
Tante Bante |
|
(27.5.2015 11:26:53) úzce, ale myšleno Delete osobně.
|
|
|
|
|
|
|
adelaide k. |
|
(27.5.2015 11:55:22) Co je to "by SE měl..." Kdo by ho měl řešit? A jaký problém? Ditě nedává pozor, nestíhá psát, nerozumí látce. Je pomalé, líné, nepozorné, nebo byla výuka nedostatečná?
Dost nejasný vzkaz, ne?
|
Tante Bante |
|
(27.5.2015 12:16:20) Prostě je smutným faktem, že ve třídách cca od dvaceti dětí výše, je nutné s velkým počtem prvňáků, vlastně jen s málokterým to nutné není, pracovat individuálně mimo dopolední rozvrh ve škole. I kdyby ses usnažila nebo usmažila.
|
|
|
|
|
Kapradina |
|
(27.5.2015 10:16:44) Tak já bych tedy uvítala když už má potřebu paní učitelka dávat v první (nejen) třídě pětky, aby to byl vzkaz hlavně pro ní - že asi nedělá svou práci až tak dobře - že to dítěti asi nevysvětlila takovým způsobem, že mu tu pětku musela dát. Kdyby si to tak ty "učitelky" taky ráčily uvědomit, tak by to bylo fajn.
|
zerat |
|
(27.5.2015 11:22:14) Kapradino, i při 30 prvňáčcích ve třídě?! Pořád visí na stránkách třídy prosba učitelky, že je potřeba s dětmi pracovat - číst, číst, číst... procvičovat případně to v čem má to které dítě mezery, pletou se psaná písmenka... a je spousta rodičů, kteří tuto prosbu ignorují. Na rodičovské schůzky chodí vesměs rodiče bezproblémových šikovných dětí, - ty od problémových nepřijdou - přitom učitelka předem vzkazuje, koho by ráda viděla. Chvíli po začátku roku byla schůzka hromadná a učitelka si dovolila upozornit jednoho od pohledu to byl velký businessman s prosbou o a kontrolu jeho aktovky a pomoc s písmenky... že má ve věcech šílený nepořádek... byť to paní učitelka řekla dle mého hezky, tatínek se po jejích slovech zvedl a odešel Vůbec to těm učitelkám nezávidím!
|
|
|
|
|
|
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 22:54:19) Mickey..ale to neni vsude. U nas kdyz jsi na podzim, musis zadat. Ale treba Berlin, tam je prijem pro skolni rok cely rok. Takze neter opravdu bezela v peti. Sest ji bylo den pred Vanocema. A to teda byla taky pruda. Nebyla vubec zrala a vypadalo to, ze bude opakovat. No uz je rok na gymplu a dobry / v Berline se vetsinou cchodi az od 7. tridy/. Ono to je podle republik. Ale zase...jsou sice v 6ti, ale hodne jich zase tu prvni a druhou opakuje. Takze mala mela spoluzacku o 2 roky starsi a dokonce ve druhe sedel i jeden 12ti lety chlapec...dovedes si vedle nej predstavit to nase hubene mrne?
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 22:58:50) Jo, exovo syn opakoval taky 2 krat, takze ve 4 tride byl o dva roky starsi nez ostatni, kdyz si k tomu prictes predcasnou pubertu (v 11 letech 170 cm, hlas dospelyho chlapa a musel se holit) bylo to k popukani...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sarmi |
|
(26.5.2015 20:09:47) nemyslim si, ze plosne jednicky jsou pro deti dobre. co ve treti tride, ve ctvrte... taky plosne jednicky? ten pad z jednicek na dvojky, trojky, ctverky bude obrovsky - a to zejmena u deti, ktere byly jednickou "obelhlane" . jednoduse receno, vzdycky budou deti, ktere nebudou mit s ucenim problem a deti, ktere ano. kdyz je prekazka v podobe spu nebo ADHD, tak mohou byt i ulevy a ne trestani za poruchu, za kterou dite nemuze, tam musi ucitel pomoci. pak je ale skupina deti, ktere se budou ucit spatne, protoze to tak proste je (IQ a domaci bojkot uceni... atd. atd.). a samozrejme zalezi na zkusenostech, moznostech a entusiasmu ucitelky.
|
Lassiesevrací |
|
(26.5.2015 20:13:21) Nejde o plošné jedničky. Někdo tu psal - jednička nebo nic. Nebo neznámkovat tak přísně. Tohle dítě už se pro školu nenadchne....
|
sarmi |
|
(26.5.2015 20:18:31) chapu, jak to myslis. nerikam, ze to neni dulezite, snazim se o to u deti tridnich, i u deti vlastnich, ale fakt malo deti byva obecne nadsenych. ono to proste nejde porad zabavne ... neco se musi holt i nadrit.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 20:20:07) mel tam byt tento smajlik ...
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:01:09) no, ale ty známky tomu prostě nepomáhají
|
Citronove koliesko |
|
(26.5.2015 22:23:41) Znamky su len znamky...nepomaha tomu hlavne to ako znamky vnimaju rodicia a ako znamky vnima skolstvo. Znamka je len cislo, ktore ma odrazat ako dieta v danej chvili odprezentovalo zvladnutie uciva. To ze sa matky hrutia pri trojke je proste fakt, na deti sa to prenesie. A ak by sa na konci roka neurcovali znamky stylom sucet deleno pocet ale podla skutocnych vedomosti tak by to bolo ovela jednoduchsie ale aj zlozitesie pretoze by sa stale naslo dost rodicov ktori by chceli radsej priemer ak by vysiel lepsie ako znamka ktorou by ucitel ohodnotil skutocne vedomosti ich dietata.
Ta orientacia na znamky mi je neprijemna ale problem je ze znamky sa s detmi tahaju dalej. Napr. pri prijimackach na 8 rocne gymko su zvyhodneni ti so samymi jednickami (dostanu 10 bodov, ostatni menej) a jej jedno z akej skoly prídu a ake skutocne vedomosti maju. Ak urobia prijimacky rovnako tak ten kto ma lepsie body za prospech je vyssie. Dokonca pri dcere som videla zopar pripadov kedy nizky pocet za prospech vyrazne posunul ziaka dolu pod ciaru, pritom prijimacky urobil lepsie ako ti nad ciarou. Takze trebars mna dvojka zo slovenciny u syna bude mrziet prave preto, ze ho pri prijimackach na 8r. gympel uz na zaciatku znevyhodni.
|
|
|
|
|
j. | •
|
(26.5.2015 20:49:15) deti mam 5 - v prvni a druhe tride meli same jednicky vsichni, ve treti, ctvrte atd. jenom tri z nich, v sedme atd jenom dve, na gympli uz jenom jedno
dnes: 1.dite ukoncena VS v USA, 2.dite na VS Velka Britanie, 3. a 4. na bilingv. gymplu, 5. jeste ZS
|
sarmi |
|
(26.5.2015 20:50:45) a neni to tim, ze jsou proste chytri a sikovni? gratuluju ti !
|
j. | •
|
(26.5.2015 21:30:23) dekuju, taky myslim, ze jsou sikovni :P
chtela jsem jenom rict, ze kdyz dostanou deti jednicky v prvni nebo druhe tride "plosne", tak to nemusi znamenat, ze je budou cekat naporad bez namahy nebo tak...
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 21:35:54) Když dáš všem dětem jedničku, tak je to úplně stejné, jako bys jim nedala nic. Kromě toho těm, které jedničkové výkony nepodávají, lžeš. A navrch k tomu jsi v nich rok pilně posilovala vnější motivaci, která je pro učební proces maximálně nevhodná, totiž tu, že se učí pro jedničku, či že odměnou za dobré učení je jednička.
|
j. | •
|
(26.5.2015 21:39:40) na vysvedceni muzou tezko dostat "nic", tak dostali vsichni jednicky - klidne si to nazvi " milosrdna lez" nebo jak chces :), slo mi o to, ze tohle je moje zkusenost a "nasledky" v nasem pripade jenom pozitivni - netvrdim nic vic, nic min
|
Chloé |
|
(26.5.2015 21:42:48) J. Otazkou je, proc vysvedceni se stuonici 1 az 5 ? Daleko smysluplnejsi by bylo slovni hodnoceni, co jde, co nejde, kde je treba naprava. Z cisla 2 nevyctes jako rodic prvnaka, druhaka, tretaka zcela nic.
|
j. | •
|
(26.5.2015 21:45:07) to mas pravdu, ja jenom popisuju (pro mne pozitivni) zkusenost z nasi skoly, nehajim vysvedceni 1-5 versus slovni hodnoceni
|
|
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 21:48:12) KDyž pomineme to, že škola jde dělat i bez vysvědčení, tak na vysvědčení mohly děti dostat zprávu o tom, jak se jim ve školním roce dařilo, co se naučily a na čem ještě musí pracovat.
|
j. | •
|
(26.5.2015 21:51:23) vzdyt ti rikam, souhlasim, ale to je uz jina diskuse
|
j. | •
|
(26.5.2015 21:52:46) psala jsem to, ze souhlasim, jako reakci na chloe
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:03:23) jistěže to takto jde.
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(26.5.2015 21:47:22) Tak, pravda, slovní hodnocení by bylo mnohem lepší.
|
|
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 21:36:27) no kdyz oni ti kluci jsou i malinko jini. Znam jich par, co zakladka nic moc, nejak je to nebralo...nakonec se probrali /ale o dost pozdeji/ no a nakonec maji vsichni VS a jsou pomerne uspesni.
|
Chloé |
|
(26.5.2015 21:40:33) Anni, jj, muj bratr. Ja sice vcelku flakac, ale skola bez problemu, segra vylozene sprtka, bratr se probral az na VS, ale nakonec je z nej velice uspesny jedinec.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čokolína |
|
(26.5.2015 20:01:30) Ano chápu, že je to základní kámen, ale jen nedávno se naučili psát a už musí dbát i další věci. Mě nejde o to, aby nosil jedničky, když to má špatně - to chápu a snažíme se to i doma trénovat ( i když mu říkám velké písmeno na začátku, napíše občas malé - prostě je to poděs a s pozorností je na tom špatně), ale jde mi o to hodnocení, kam má posouvat 5 z diktátu v první třídě?? On se prostě snaží, dělá co může, ale není schopen to pozornostně zvládnout.
|
Míša | •
|
(26.5.2015 21:19:27) Ale když říkáš, že mu diktuješ velké a stejně napíše malé, to už mi to přijde o docela víc než jen obyčejná nepozornost. Zkoušela jsi to s učitelkou probrat?
A dokáže vůbec při diktátu odlišit, kde je začátek a kde konec věty? Co zkusit PPP?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:04:38) to může být taky docela obyčejná únava, případně stres a obava z neúspěchu. nic neobvyklého.
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 21:58:26) je to zbytečně přísné a rozhodně to nepomáhá větší "pečlivosti" či soustředění
|
|
Alena | •
|
(26.5.2015 23:03:55) Bez urazky (a navic je to od veci, omlouvam se), me uz to ale po nekolikate prastilo do oci - ty fraze " zed se stavi od zakladu" " chtely by vsechno na stribrnem podnose" atd, se prednasi na pedagogicke fakulte? Ve me to tak strasne evokuje mravokarna socialisticka skolni leta, synteticke plaste a sezeni s rukama za zady, ze uplne prehlizim vlastni obsah prispevku.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 23:05:50) přiznám se, že mi to také činí potíže
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(27.5.2015 7:41:37) Není pravda. Nechce to každá učitelka. Naše děti píší zatím slova ( ne věty). Občas chybí háček nebo čárka, přesto mají jedničky. Učitelka to pojmenovala, ať to bereme jako "pokus o civilizovaný psaný projev" ne jako písemku. Jsem za ni moc ráda
|
Lassiesevrací |
|
(27.5.2015 7:47:59)
|
|
|
Alena+3+ |
|
(27.5.2015 10:23:48) Naštěstí učitelka mých dětí /1.-3. tř./ je toho názoru, že se to děti teprve učí a není účelem je otrávit špatnýma známkama, ale procvičováním je to naučit. V první třídě děti dostávaly jedničky, razítka s obrázky, samolepky a nebo nic (to když to bylo hodně špatně). Větší škála známek nastoupila až v druhé třídě, ale bylo nám řečeno, že trojka je nejhorší a pro nás, rodiče, by už měla být alarmující a pokyn urychleně začít řešit. Pětka by už znamenala naprostou ignoraci a nespolupráci, tu snad nikdo nedostal.
|
|
|
Jája a spol. |
|
(26.5.2015 19:50:42) Nás první tř. teď čeká a tohle mi přijde teda hodně drsné. Jsem zvědavá na ostatní.
|
|
Pečená sušenka |
|
(26.5.2015 19:51:19) Mam syna uz v 2. tide, ale je a bylo to bezne i v prvni. Co chyba, to snizena znamka. V 2. tride je dost gramatiky uz, takze pisi diktaty dost casto, ale kratke, bud jen slova nebo kratke vety. Se mas na co tesit do druhe. Tam uz aspon u nas jsou ucitelky mene tolerantni treba k vynechavani a zamene pismenek. Celohodinove pisemky z MAT nepisi, pisi petiminutovkym, ale tak 3-4x tydne. A stejne to meli i 1. tride.
|
Čokolína |
|
(26.5.2015 20:07:08) No nedávno psali písemku na celou hodinu, ani jsme to jako rodiče nevěděli, že mají psát tak velký test, to nám pí učka nesdělila.. Psali to pak opravdu celou hodinu, bylo tam asi 6 cvičení, celkem kolem 80 příkladů... Opět, na první třídu mě to přijde neadekvátní.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 20:15:38) souhlasim, ze rozsah prace je fakt narez. ze budou psat celou hodinu pisemku samozrejme jako rodic vubec nemusis vedet . nicmene ja zpravidla dopredu ohlasuju ctvrtetky + posilam i okruhy, nemam potrebu to tajit. nakonec to neni zadne prekvapeni, proste se testuje ucivo za dane ctvrtleti . pokud se pravidelne pripravuji (a kolikrat fakt staci procviceni jen domacich ukolech), tak nemuzou byt prekvapeni. no, nekteri proste jsou ... ohlasuju i diktaty, nektere testy z mat, ale "dovolim" si i neohlasenou desetiminutovku. nejde o 1.tridu.
|
Čokolína |
|
(26.5.2015 20:30:07) Ano jak píšeš, já nechci plošné jedničky, ale kule mi přijde zbytečná. Mnohem více by mě jako rodiče chytlo, kdyby mi paní učitelka napsala, že nám nejde to a to a my bychom to trénovali - efekt by byl lepší než ta koule. Ad písemky - pětiminutovky beru, ale kontrolní čtvrtletní práci alespoň s okruhy by nám mohla sdělit a i to, kdy se bude psát. Syn vůbec nechápe důležitost těchto věcí, je mu to prostě šumák a pak kouká, že to bylo na známky a ještě že je to důležité..... Kdybych o tom věděla tloukla bych mu do hlavy, aby to bral odpovědně. Možná by byl výsledek stejný, ale alespoň bych si říkala, že jsem pro to udělala co jsem mohla.. A i větší příprava by bodla. Ukoly děláme denně bez větších potíží, ale hodinový test jsme ještě nedělali..
|
sarmi |
|
(26.5.2015 20:42:35) michas dve veci - hodinovy test a diktat. to byl prvni diktat? vubec si netusila, ze pisi vety? s hodinovym testem na matematiku a 80 přiklady bych u prvnaku mela taky problem, to te plne chapu. ten diktat je podle me v norme. tri jednoduche vety v diktatu jsou v poradku. na nicem jinem se proste psat velke pismeno a uzavreni vety znemenkem nenauci. a urcite to netrenuji az naostro na diktatu...
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 20:44:27) a to vam rekl kdo, ze pisou celohodinoy test z matiky s 80 priklady?
|
Čokolína |
|
(26.5.2015 20:52:36) Jako rodič jsem musela podepsat kontrolní práci, která trvala celou hodinu, potvrdil mi to nejen syn ale i ostatní děti a rodiče. Těch příkladů tam bylo opravdu hodně.
|
|
|
Čokolína |
|
(26.5.2015 20:50:27) No tak kde a jak to trénují, to opravdu netuším. Máme jen písanku, kde se de facto vše teprve učí psát. Za DU pak máme většinou pár řádků slov. Ale na to, jak málo se toho píše v té písance, tak mám za to, že si to prostě ještě nemohli tak osvojit.. Nebo nevím, ale věty píšeme prostě jen v písance a to je opis předepsaného textu, ne diktovaný text a to je velký rozdíl.. Takže mám za to, že to prostě ještě nemají tak natrénované, nic víc nic míň a proto se mi zdá celkem zbytečné je trestat 5, když těch vět za život nenapsali stovky, ale max desitky a ještě z opisu.
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 20:53:53) A další věc ještě je, že diktát je značně přežitá didaktická metoda, nevhodná celkem univerzálně na základní škole a u prvňáků absurdně nevhodná.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 21:02:37) rika tante bante
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 21:12:23) To jsem si nevymyslela. To nás už dokonce učily i "vědkyně" z PedF.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 21:15:57) tak to maji urcite pravdu... jen by me zajimalo, kdy naposledy opravdu ucily prvnaky co clovek to nazor, to je tezke. razim heslo "zlata stredni", delam to tak, jak to umim nejlepe .
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 21:25:20) Ty pracují na PedF právě proto, že nejsou schopné učit kohokoliv. Tak se věnují výzkumu, ale tohle s těma diktátama nevybádaly ony, ale lidi, kteří učí. Prosím, neber to nijak ve zlém, protože já to tak nemyslím, vůbec ne jako nějakou kritiku tvojí práce či co.. k čemu ty potřebuješ diktát? Umožňuje ti diagnostikvat něco, co jinak nejde zjistit? K čemu podle tvého názoru potřebují diktát prvňáci?
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:06:12) a můžeš nás tedy osvítit a vysvětlit nám, k čemu je diktát jakožto učební metoda tak nezbytný?
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:06:33) a můžeš nás tedy osvítit a vysvětlit nám, k čemu je diktát jakožto učební metoda tak nezbytný?
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 22:13:40) Diktát může být tréningová metoda na vyzkoušení si práce v rychlém tempu, pod tlakem, bez možnosti zkontrolovat správnost jinak než vlastní hlavou. Ale tak pro studijně orientované děti na druhém stupni. Jinak je to čirý rudiment.
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 22:22:04) Pro prvňáka? Kde je dneska potřeba svižně a bez chyb rukou zapsat, co někdo říká?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:28:24) tři děti mé kamarádky, vzdělávané oba stupně doma, se kupodivu bez diktátů zcela obešly.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 22:33:39) tak to je padny duvod k jejich zruseni. napisme chladkovi, ten ma same bezvadne napady
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:36:06) ano, má, například chce zrušit domácí vzdělávání. pořád jsi ale neodpověděla na otázku, v čem spočívá podle tebe spásnost dikátů jakožto učební metody
|
sarmi |
|
(26.5.2015 22:39:11) a zatabletovat kazdeho prvnaka, to bude labuzo! rachel, natukla jsem to vyse (nebo nize?), nekde si to prosim dohledej...
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:41:00) nevím, proč do toho pleteš tablety?
psala jsi " ucitel z vysledku pozna, zda dite nema potize se sluchovym vnimanim (hranice slov, vynechavani pismen, spravne zafixovani tvaru pismene), cili nerozvinuta analyza a synteza, délky slabik + znalost zacatku a konce vety."
to, co popisuješ, je tedy diagnostická metoda - ale pak nedává smysl to jakkoliv hodnotit
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 22:45:41) Rachel..takhle to mela uz starsi dcera tady v Nemecku pred 20ti lety...slovni hodnoceni..1 a 2 trida. A teda...chudak prekladatel do cisel. Ona totiz potrebovala cisla do ceskeho vysvedceni.
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 22:56:02) Jinak u nas mel Misa taky jeste slovni hodnoceni, ale ucitelka k tomu rekla, jaky znamce to zhruba odpovida. Trojku z nemciny, hovadko z vlastni blbosti (na psani velkych a malych pismen ma vlastni teorii),zbytek jednicky.
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 23:00:40) my meli za 3 z nabozenstvi...psali jedinou pisemku, dite nemelo chyby, jen pani ucitelka nechtela z a, b, c, takze jako spravny ateista napsala jen jednu odpoved. Takze vyfasovala na vizo za 3..takze dostala narizeno ze musi napsat vsechno co vi, takze posledni pisemka na 110%, nejlepsi prace...napsala vsechno co vedela, i to co se neucili, dostala body navic..tak doufam, ze ji to ted vysvedceni nezkazi...vic znamek nemaji.
|
|
|
|
sarmi |
|
(26.5.2015 22:50:14) tablety byla narazka na chladkovy vymysly, rachel.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:51:38) sarmi, to jsem sice pochopila, ale nijak to nesouvisí s touto debatou
|
|
|
|
|
|
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 22:37:13) holky, nevim. ale vlastni zkusenost s obema myma detma a pak tema, co meli do druhe slovni hodnoceni /pisu o Nemecku/..tak vsichni nespokojeni. Ten prechod na znamky je pak sileny. Co jsem se kdy jak s kym bavila. Vsichni rodice touzi po znamkach od prvni tridy. Ve 3 treti jsou totiz vsichni v soku. Nejen deti, ale i rodice. Pry se znamkama by meli prehled a ty deti by meli nejakou motivaci. Takhle to je pry jako ve skolce. Vsichni tanci, hopsaji pisi jak chteji, delaji co chteji, kazdy dela neco neco jineho a pak se to cele musi v te treti srovnat. Detem vysvetlit, ze hra skoncila, ze jde o znamky a najednou se zjistuje, ze i znalosti deti jsou ruzne a rozdily mezi nima propastne. Takze nastava soukrome doucovani a hrouceni rodicu a deti. To co jsem zazila ted tady, tak to byla teda katastrofa.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:39:17) Já zažila slovní hodnocení a byli jsme spokojení. Jde o to, jak dobře se dělá a také mi připadá, že dělat ho jen ve dvou prvních letech není úplně ideální.
|
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 22:42:02) Delete..tady se kazdy mesic zasne hodnoceni nepise...tady dostanes az vysvedceni. A kazde dite ma individualni plan, co zvlada to zvlada, kazde jede jinak. Na konci roku to ucitelka slovne zhodnoti a najednou se prejde do treti, deti dostanou prvni znamky a zjisti se, ze k te a k te latce dite vubec nedoslo a ze tohle a tohle neumi...takze se premysli, ci ho strcit sdo nejake vyrovnavaci tridy, ci ho vratit zpet, ci vzit drahe doucovani. A jestli to se vubec vyplati atd...atd.... Male kamaradka nosila z diktatu pravidelne 5-6 /ted miva za 4/, pisemky z matiky ze zacatku 6, ted miva za 5. Na kazdy predmet jiny ucitel, a ten jeden ucitel nevi, co ted druhy dela, jak kdyby se vubec neznali. Otresny system.
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 23:00:28) Ja znam osobne jednoho cloveka, kterej nemel nikdy jinou znamku nez 1 (pozdej 15 bodu) a maturitni prumer 1,0, ovsem je to neco jako Sheldon Cooper pro smrtelnika nedosazitelne.
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 23:02:41) MIckey...prumer 1? No moje neter...a to se nikdy neucila....jen si obcas neco precetla...prala bych si takove dite. Fakt. A pritom je i pouzitelna v zivote.
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 23:11:00) Prumer 1,0 u maturity plus celej zivot na vysvedceni zadnou jinou znamku nez cistou 1. Jakoze 15, 14, 13 bodu jsou 1 (tusim teda ze 13 jeste taky), ale on mel vzdy tech 15.
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 23:15:49) Mickey...jo, moje neter. Ona ani zadnou jinou znamku nezna. I prijimacky mela nejlepsi. Mluvim teda o Cechach. Ale bez chyb znamena v obouch zemich bez chyb Me spis fascinuje ta kombinace...umelecky nadana, matematicky nadana, jazyky nadana...proste zadny problem. Ja ji ani nikdy nevidela ucit
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 23:19:05) Tak v cechach to neni veda, ale dotycnej to dal tady navzdory nemeckymu znamkovani...
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 23:29:17) Mickey..veda to je i Cechach. Bez chyby proste znamena bez chyby a je jedno kde zijes. Ona dava vsechno bez chyb. Ona jinou znamku ani v beznem skolni zivote nemela jinou nez tu 1. A kde neni chyba, nemuze byt nikde /ani v Cechach, ani v Nemecku/ lepsi znamka nez za jedna Nechapu, ze neco takoveho muze existovat, ale je to tak. Staci ji si neco precist, ani se nikdy klasicky neucila. Zadna sprtka.
|
|
|
TaJ |
|
(26.5.2015 23:28:39) Anni, teď jsi mi připomněla jednu mojí spolužačku ze základky...od první třídy až do osmé měla jenom samé jedničky, na gympl ji vzali bez přijímaček, hrála na klavír, chodila na angličtinu, všechno hned uměla, šlo jí to samo...ještě měla mladšího bratra, ten na tom byl podobně, maminka učila na naší škole...ale...trpěla na šílený ekzém a neměla prakticky žádné kamarádky, nikdy jsem ji neviděla na hřišti, na kole...ale to snad nebude váš případ
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 23:34:16) ne Tino...ma neter je naprosto normalni. Kamaradi, kluci, konicky. Hele, ja sve deti miluju takove jake jsou, ale fakt bych byla rada, kdyby tohle mely taky. Ja ji porad premlouvam, at si udela jeste prava ci jde studovat jeste sem do Nemecka /nemecky umi/...ale ona nechce. Dokazali bychom ji zajistit pozdeji zajimavou praci. A pritom by ji to nedelalo /studium tady/ zadny problem. co dela, tam vynika. Fakt skoda.
|
|
|
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 23:08:33) V BW je Stichtag 31.10, Berlin a Bayern jsou na tom jeste hur... Tady je prehled https://www.das.de/de/rechtsportal/schule-und-unterricht/schulpflicht/beginn.aspx
|
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 23:06:05) Tak kdyby ten muj malej supermozek nepsal zarputile dny v tydnu s malym pismenem s oduvodnenim "Keine Nomen... Man kann Dienstag weder sehen, noch anfassen" (kdysi jim kdosi rekl jako pomucku, ze podstatny jmena jsou to, co vidime nebo si na to muzeme sahnout- dotycnyho cloveka dodnes hluboce nenavidim, neb syn se te poucky drzi jako kravsky lejno holinky a jeste ji rozvedl, a nikomu se za dva roky nepovedlo mu to vymlatit z hlavy) tak by ty samy mozna i mel bohuzel ma na nemeckou gramatiku vlastni nazor
|
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 23:10:45) Mickey..s touhle pouckou dite taky prislo, asi je nejaka plosna. Takze jsem ji vysvetlila, ze podstatne jmeno je vsechno, kde si muze rict der, die, das...u sloves jsem ji zase vysvetlila, ze i nich se da rict er, sie, es.... tudiz s priruckou casto prijde, rekne mi ji a a ja ji vysvetlim ci dovysvetlim tu svou od babicky a je to super. Z prace z gramatiky nemela nikdy horsi znamku nez 2. A to byly prevazne jen tecky za vetama, kde nebylo zrejme /nejaky odstavec/ ze tam maji byt / v te posledni/.
|
Mr. Miçkey |
|
(26.5.2015 23:18:15) Za tu poucku bych dotycnou upalil na hranici, to nas bude pronasledovat minimalne do gymplu. Idealni pro decka, co ve vsem hledaji hacek. Taky dobry- psal Vorhaben zarputile s malym. Prej "haben schreibt man klein". Rikam mu, jestli je mu jako jasny, ze jsou to dva ruzny slovni druhy. Rekl, ze haben je pro nej zasadni a tim se ridi. Rikam mu, a co to vor... A on "Vor... Vor, steht einfach davor" a zaklapl sesit. To jsou chvile, kdy ma clovek chut mlatit hlavou o zed
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 23:24:05) no jo...k tomu jsi mu mel vysvetlit, at si k tomu zkusi dat to ich, du, er. Jestli to lze vysklonovat. Hele, ony jsou tu ty deti nejak palicatejsi. Nase mala dela zasadne ukoly sama. Nemuzu uz je ani kontrolovat, ani rozebirat, ve skole s ni prece nesedim. Naposledy jsem ji koukla pres rameno a rikam..hele, to mas blbe, oni po tobe chteji tohle a tohle. A ta odpoved...NE!!! Pani ucitelka rikala, ze to mame hledat tady a tady /nejaka slovesa/ a na tehle strance stoji tohle.....zaklapla sesit a prohlasila, ze o tom se mnou uz nemini diskutovat. No to vis ze jsem mela pravdu. Kdyz jsem sesit nahodou za par dni otevrela, mela to preskrtnute a napsano to co jsem rikala. Tak ji to rikam, ze jsem mela pravdu a jen po me hodila drzku...a tak je to ted u nas porad
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(26.5.2015 23:00:33) Anni,
jistě, ale to není chyba slovního hodnocení a absence známek.
Jde to i jinak a ty známky jsou dost dlouho zbytečné až nadbytečné.
|
Anni&Annika |
|
(26.5.2015 23:04:01) Delete...nechces jim to sem prijet vysvetlit? Tady se z toho skolstvi stava pomalu Kocourkov.
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 22:31:44) Šuplíku, no, právě - jak u které věkové kategorie. A také jde o to, zda je nutné se to učit právě diktáty.
|
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 22:40:15) Já bych řekla, že to je dovednost, ale otázka je, jak důležitá a pro koho důležitá. Mně se třeba hodí, jsem vycepovaná už asi jednou pro vždy a jak chodím teď do třídy s o dvacet let mladšími spolužáky, tak to vidím že staříci mají sešity a zapisují si, načež se z toho šprtají, mladí si vyžádají zaslání prezentace a dalších materiálů na email. Objektivně vzato to zapisování potřeba není. Kromě toho je jedno, jestli to je s chybami nebo bez. Mně by přišlo lepší, vzhledem k tomu, že dneska píše kdokoliv libovolný výplod kamkoliv a bez redakce, vést děti od mala k tomu, aby nevydaly z ruky nedodělanou práci, text, který nekontrolovaly atd.. čili ne diktáty a pětky, ale důsledné opravy, pižlání a pinožení, dokavad to není dobře. Ale to by se, samozřejmě prosazovalo taky velmi těžko a na diktáty jsou všichni zvyklí, i na to, že pravopis a syntaxe se používá jen při češtině ve škole a jinde ho uplatňují leda suchaři, pitomci a prudiči.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 22:46:18) tante, ale i po zapsani toho diktatu si to prece deti po sobe kontroluji znovu. pokud je ucivo radne procvicene (jsem spis porad u tech svych tretaku), tak tam chybu musi najit. pokud na uceni nekaslou a necekaji vsechno na stribrnem podnose... ja si v diktatu opravdu zkontroluju, zda gramat. jev umi nebo ne . coz muzu samozrejme i ustne, ale statne se, ze ten cas na to ustni holt nemam, deti je ve tridach hodne... ale klidne si muzete myslet, ze se vymlouvam a popijim si v hodinach kaficko (mmch, v pondeli jsme meli soutezni dopoledne, tam jsem si opravdu dovolila kafe vzit, hrali jsme riskuj!)
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 22:54:06) Já si ani omylem nemyslím, že jsi líná, protože si umím, myslím, celkem dobře představit, jak pracuješ. Kromě toho - bez legrace- oceňuju, že pracuješ, protože znám dost kolegů na prvním stupni, kteří se už s tímto nezdržují, bo pak nejsou oblíbeni. Nemyslím si o tobě vůbec nic špatného, spíš naopak, jen si myslím, že je diktování na známky didakticky přežité. Diagnostický význam jsem si neuvědomila, ten je jasný.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 22:58:00) o diky (taky bez legrace), ted uz muzu jit konecne spat (legrace jako brno!).
zitra jedeme s bandou na skolni vylet, pujdu na kute.
|
|
|
|
radka | •
|
(27.5.2015 8:28:48) tak pro mě při učení se je třeba zapisování řečeného už půlka práce s naučením se, protože už při psaní se mi to ukládá do paměti, zapisuji to v určité struktuře, dělám si k tomu svoje poznámky
|
|
|
|
sarmi |
|
(26.5.2015 22:32:39) tante, kazdy normalni ucitel (a pripoustim, ze jsou i ti mimo normu ) v prvni tride diktuje pomalu, po slovech, upozornuje na dane jevy (viz. pripominka - pozor zacina veta = velke pismeno), diktuje se snecim tempem podle nejpomalejsiho ve tride a ucitel z vysledku pozna, zda dite nema potize se sluchovym vnimanim (hranice slov, vynechavani pismen, spravne zafixovani tvaru pismene), cili nerozvinuta analyza a synteza, délky slabik + znalost zacatku a konce vety. kazdemu diktatu by mel predchazet trenink.
takova cinnost u tri vet muze vzit 15-20minut...
nedelejme z deti nebozatka, oni to zvladnou!
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 22:45:08) Díky, sluchové vnímání jsem si neuvědomila. Ale teda sluchové vnímání známkovat je podle mě na hlavu.
|
sarmi |
|
(26.5.2015 22:47:55) kristova noho!!!! to sluchove se trenuje i jinak bez znamkovani, v tom diktatu je to nasledne jako vyusteni toho treninku... a naopak takhle muzes podchytit mozneho dysortografika. ja snad pujdu spat nebo co...
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(26.5.2015 22:57:16) Ráchel,
diktát není ani v první třídě zcela zbytečný, zbytečné je ale na něm stavět jako na tom nejdůležitějším.
Je to prostě 3. level dovedností v psaní a pomáhá rozvíjet sluchovou analýzu a syntézu a zároveň i procvičovat vybavování jednotlivých písmen.
Není k ničemu na tom děti drtit, ale není zbytečné ho provádět a trénovat. Také netřeba trénovat diktováním nesmyslů, ale (a to si myslím, že se v domškole děje) třeba tím, že dítě zapisuje, co mu maminka diktuje, že je potřeba nakoupit.
Ve škole je podobných příležitostí méně, ale fakt není od věci, když můžeš dětem nadiktovat zápis do "notýsku", zadání domácího úkolu (často mám popsanou tabuli a prostě není kam to nacpat), je fa´jn, když nemusíš každé slovo z každého cvičení vypisovat...
Současně je to diagnostický nástroj, lze z diktátu poznat jiné druhé chyb a z toho odvodit, v čem má dítě problém. Z opisu poznáš, když má problém ve zrakovém vnímání nebo s pozorností. V přepisu se ukážou potíže s vybavováním si tvarů písmen, někdy záměny tvarově podobných písmen (takže zase zrakové vnímání). A právě jen u diktátu máš možnost rozpoznat potíže ve sluchovém vnímání. Psát jen diktát nemá smysl, protože nemůžeš identifikovat, proč dítě v tom nebo onom chybuje...ale když víš, že opis i přepis je bez problémů, je dost zřejmé, kde je problém. A dítě pak nemusí doma do omrzení trénovat diktát jako takový, ale můžeš doporučit cviky a hry na rozvoj toho sluchového vnímání...dítě to víc baví a většinou to pomůže víc, než diktát jako takový.
Fakt bych diktáty nezavrhovala, ani v první třídě. Tam je totiž ještě čas a prostor docvičit, a předejít tak potížím při psaní i/y. Ve 4. levelu, tedy kdy dítě píše to, co si samo diktuje (sloh), už to nenatrénuješ a hlavně už se tam vyskytují zase další chyby, takže ty obtíže se sluchovým vnímáním zapadnou. A když nevíš, kde je problém, tak těžko můžeš pomoci to napravit .
Doma v práci jeden na jednoho máš víc možností, jak typ potíží odhalit a taky je snazší ty potíže kompenzovat, případě i napravit jaksi mimoděk. Ale holt ne každý může učit doma. Takže doma si dokážu představit, že se dá bez klasického diktátu dobře obejít. Ve škole zatím nevím jak .
Ale ještě jednou napíšu...netřeba diktátem děti týrat. Což ovšem neznamená ho zcela vypustit.
|
Tante Bante |
|
(26.5.2015 23:00:13) Jo. To má cveka. Takhle.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2015 23:05:21) Delete, děkuji za vysvětlení. Jasně, diktát ve smyslu seznamu na nákup děláme. Ale to, jakým způsobem se diktát běžně provozuje v našem školství, považuji za dosti k ničemu - kromě toho, že je z ně řada dětí na nervy.
|
Delete |
|
(26.5.2015 23:15:36) Ráchel,
vzhledem k tomu, že jsem dneska byla v práci "chytrá jak rádio" a poučovala pana ředitele o tom, co by měl vědět (jako hodinové dotace předmětů, úvazky ve vztahu k rozvrhům u učitelů, co neučí jen ve své třídě, pracovní smlouva), tak se vůbec nedivím, že zase řadový učitel neumí zacházet s diktáty.
Pak je z toho to zavrhování nástrojů, které jsou funkční, ale při nesprávném využívání se s nimi nadělá víc škody než užitku .
Už asi 3 dny na FB diksutuju o dvou prostředích Hejného matematiky. Většinový názor? Hrůza. K čemu to je? Jsou to kraviny, blbosti, debility. Sláva za množiny. Všechno lepší než tohle. Chudáci děti.
Začalo to tím, že učitelka chtěla oživit matematiku a ke zvířátkům dědy Lesoně napsala čísla 1 - 8. A můžeš pak vysvětlovat horem dolem, k čemu to prostředí slouží, jak se s ním má pracovat, co rozvíjí...prostě odpor a zásek na tom, že to prostě nedává smysl...A na začátku jedna učitelka s dobrými úmysly, ale nepochopením samotné podstaty věci .
|
Ráchel, 3 děti |
|
(27.5.2015 9:46:54) Delete, mne docela fascinují argumenty typu "nojo, to na peďáku učí ti blbci, co ve skutečnosti nikdy neučili". Nijak tedy s nepolemizuji se samotným faktem, to nechám jiným, ale copak to bylo před dvaceti lety jinak? Akorát před dvaceti lety se třeba učilo, že jsou diktáty alfa a omega výuky a dnes zase něco jiného
|
Delete |
|
(27.5.2015 9:56:16) Ráchel,
máš dojem, že takto argumentuju?
Já mám zkušenost s lidmi, co opravdu celý život jen přednáší na VŠ a v praxi nikdy nebyli, i s těmi, co jsou v praxi a na fakultu dochází jen jako externisté....Těch, co část života učili třeba na ZŠ a teď své zkušenosti předávají na VŠ, ale z praxe už odešli, takže trochu ztratili kontakt, jsem potkala nejméně. A jsou mezi těmito skupinami vyučujících velké rozdíly. Bohužel často ti, co jsou celý život jen na fakultě, jsou v těch vedoucích funkcích, takže určují směr .
Nám třeba nikdo nevykládal nic o tom, jak naučit děti češtinu...ještě tak to počáteční čtení a psaní...ale jinak celá čeština byla jen bohapustá teorie českého jazyka, z didaktiky ani ťuk. Stejně tak z vlastivědy. Na specce didaktika ve speciální pedagogice byly jen plky z historie, z praxe nula.
Je to hodně o štěstí, na koho člověk narazí.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(27.5.2015 10:06:45) Delete, nemám, ty takto neargumentuješ, ale v této diskusi se tento argument vyskytl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vlad. |
|
(26.5.2015 21:21:07) Tante, stále v duchu chválím Nejvyššího, že nám seslal naší osvícenou pí.uč. V první třídě se žádné diktáty nekonaly, první dva roky slovní hodnocení. Názor měla stejný jako ty. Nenastane-li apokalypsa, měl by ji po dceři zdědit junior. Haleluja.
|
|
|