Koníček mořský |
|
(25.7.2022 11:21:21) Já bych ve škole vychovávala mnohem víc. Když tak koukám na lidi, rozvíjela bych děti mnohem víc ke kultuře, sportu, ohleduplnosti, praktickým dovednostem a tak. Výchovy formují člověka mnohem víc než třeba matika, fyzika a chemie. Škola by měla vzdělávat, ale taky zkulturňovat. Takže za mě to krávoviny určitě nejsou. Formují osobnost, nechají vynikat, rozvolňují a zpestřují výuku a povinnosti, motivují, pro žáky mohou být úlevné, víc pracují s nadáním, přinášejí praktické dovednosti... Záleží samozřejmě na učitelích a jejich přístupu, výchovy by měly přinášet žákům radost nebo je alespoň nestresovat. Mě ale výuky bavily, šly mi. Dávala bych z nich zásadně za jedna všem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 11:39:30) rodiče některých dětí ale požadují výkon, a je fakt těžký jim vysvětlit, že děti nemůže základní škola připravit na státnice z angličtiny, speciálně ta angličtina je na naší škole problém
kolegyně je úžasná, má výsledky i u hodně slabých žáků, děti jsou spokojené, a rodiče si stěžují, že děti neumí tolik, kolik by si oni představovali, z jazykovky toho umí víc, a škola musí obhajovat, že fakt nebudou děti po základní škole na úrovni B2
|
monam |
|
(25.7.2022 12:00:50) no jo yuki, jenže proč by to tak nemělo být? většina dětí má aj od první třídy, všechny pak od třetí v minimálním rozsahu 3h týdně... proč by v devítce neměly být na úrovni B2? Všechny ne, samozřejmě, ale ty nejlepší? Tak budou na provni A2/B1 a ve druhém jazyce tak na úrovni A1. To je fakt na draka. Rodič, který chce aby dítě něco umělo si holt platí doučování - tzn. matiku, před přijímačkami češtinu, jazyk... supluje školní výuku a ročně nějakých 15 tisíc navíc?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 12:11:52) monam, protože jsme základní škola, která učí základy všeho a všechny
máme ve třídách děti od iq 70 do 170, nemůžeme úplně všechny dostat na jejich maxima, pokud máme třídy 25 a víc dětí, navíc z různých sociálních prostředí a s různou výchovou
stejně jako neumí děti po základní škole matematiku na maturitní úrovni, a že se občas někdo s talentem najde, neumí ani angličtinu
výhoda angličtiny je v tom, že se dá rozvíjet v jazykovce, s matikou je to horší
ani děti s hudebním, výtvarným nebo pohybovým nadáním nerozvíjí základní škola, od toho jsou jiný instituce, mimochodem zušku a sportovní kroužky si rodiče taky musí platit
|
monam |
|
(25.7.2022 12:35:02) ale já netvrdím, že by na úroveň B2 měli dosáhnout všichni, že to by mělo být cílem. Aůle ti s IQ v průměru (který je většina) a kteří zároveň chtějí!!!!! by tu možnost mít měli, bez toho, aby je to stálo hodiny soukromé výuky a desetitisíce navíc. Prostě jednou z dovedností běžného absolventa ZŠ by mělo být domluvit se v jazyce, který se učí od první třídy.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 12:43:09) monam, a proč by mělo být tak dobří zrovna v angličtině a ne v matematice, kterou mají od první třídy taky? nebo v přírodovědě? tu mají taky od první třídy proč by nemohli jít rovnou na vš po základní škole?
a proč mají chodit do zušky, když se ve škole učí hudebka a výtvarka a spousta dětí má talent a chce, jinak by je do té zušky nevzali
|
monam |
|
(25.7.2022 12:44:42) yuki, to jsem ale nepsala, ne? V matematice mají šanci být dobří také, minimálně tak, aby udělali přijímačky na střední školu, totéž v češtině. To je hodnotící kritérium výuky.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 12:54:16) přijímačky jsou nesmyslný hodnocení výuky
právě proto, že vyžaduje často znalosti, se kterými se na zš nepočítá, a hlavně který jsou pro život absolutně k ničemu
navíc jak vyhodnotíš kvalitu výuky v souvislosti s přijímačkama, když máš ve třídě 25 dětí, různých?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 12:55:30) příprava k přijímačkám není navíc v povinnostech školy, většinou je to odpoledne po vyučování jako kroužek navíc 😉
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:22:45) vrrtaku, o tom si najdi diskusi kolem přijímaček, co v nich bývá, po 5. třídě je to ještě horší, po 9. ale taky, cermat moc nezohledňuje rvp
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:45:58) vrrtaku, to není schválně, učivo prvního stupně opravdu není vždycky v souladu s přijímačkama, kolegyně češtinářka to hodně řešila, co všechno patří na druhý stupeň
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:05:34) jo, ale opravdu není a nemůže být povinností školy dělat všechno kvůli přijímačkám,
kdo na to má, zvládne si doučit něco málo i bez školy, pokud chce někdo na gympl, asi by měl tuto schopnost mít
máme taky hromadu dětí, jejichž šílení rodiče je nutí dělat testy už od začátku osmé třídy, přestože spoustu učiva ještě nemůžou znát, taky se to většina z nich doučí, bohužel někdo blbě a někoho to úplně odradí, ale rodiče to považují za správný přístup
|
|
|
|
|
*Hany |
|
(25.7.2022 13:44:52) A co tedy nebylo v RVP a objevilo se nečekaně v přijímačkách? Zlomky, rovnice, úpravy výrazů podle vzorců, procenta, objem? I když nejsem obhájcem Cermatu, pořád tápu, co tam tedy zločinně dali navíc. Pokud budou nějaké nové RVP, asi se to netýkalo letošních deváťáků.
|
Okolík |
|
(25.7.2022 13:48:37) Hany, to by mě také zajímalo.
|
|
monam |
|
(25.7.2022 13:50:02) Pokud to je na mě, šlo o objem kvádru. Podle ŠVP to měli brát v šestce ve fyzice a v sedmičce v matice. Brali až po přijímačkách na 6g, nepochopila jsem to.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:52:51) monam, třeba fyzika a matika jsou dost často docela mimo, po dětech se chce zvládnutí rovnic ve fyzice minimálně o rok dřív, než to uvidí v matice
je dobrý toto změnit a může to každá škola udělat, pokud chce
|
monam |
|
(25.7.2022 14:13:42) dcera v osmičce ve fyzice dosud nevypočítala ani jeden vzoreček. Jo, vlastně loni řešila hustotu. Ale tu fyziákřku už nemá. Za sebe jako rodiče nerada přebírám roli učitele ale začíná mi být jasné, že aby udělala přijímačky, budu se s ní muset učit a to učení bude obnášet zopakovat případně naučit vše co se bralo v matice na druhém stupni, spojit to s fyzikou apod. A tzo mi vadí, protože nejsem učitel, neumím učit matiku, nevím co se kdy bere a zrovna teď se tím prokousávám, neznám souvislosti apod. Matiku umím, mám za sebou i tu vysokoškolskou, ovšem dovednost učit 15 leté dítě mi to nedává. Tak k čemu tedy je škola, pokud mám doma založit doučovací kroužek?
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:16:36) V PZK je fyziky naprosté minimum. Přijímačkové testy pro devítku bývají opravdu dost lehké. To "tohle ještě nebrali" se týká výhradně 8g a 6g. Zkuste si ty testy projít, je to spíš o porozumění způsobu zadávání (čtenářská gramotnost - i v matice), než že by to bylo obtížné.
|
|
monam |
|
(25.7.2022 14:58:17) jazyky řeší moje kamarádka, ona ani její manžel neumějí anglicky vůbec a vědí, že by jejich děti měly. Jenže tím, že oni jsou angličtinou opravdu nepolíbení nemají vůbec představu co a jak, co děti ve škole berou, jak jim pomoci a tak. Když mi to říkala poprvé přišlo mi to nemožné ale pak jsem si uvědomila, že pro ně je problém vysvětlit či procvičit s dětmi cokoli. Našli jim nějaké doučování ale stejně - stále bádají, zda by se děti měly učit to, co se učí a tak stále dokola. Moje děti mají také soukromě angličtinu, ale tím, že my oba rodiče umíme, tak nám stačí k nějaké základní orientaci strašně málo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:03:20) monam, tak ať se zeptají ve škole, na jakou úroveň se jejich děti dostanou a jak jim to jde
a nebo ať najdou takovou školu, které budou věřit, že učí to, co učit má
ale nemůžou chtít, aby škola učila něco, co nemá v rvp, může být, ale formou kroužku nebo třeba třídy pro nadané, jazyková škola, ale jinak ne
|
|
|
|
|
Rigel |
|
(25.7.2022 16:46:30) "monam, třeba fyzika a matika jsou dost často docela mimo, po dětech se chce zvládnutí rovnic ve fyzice minimálně o rok dřív, než to uvidí v matice
je dobrý toto změnit a může to každá škola udělat, pokud chce"
nevím, jestli je dobrý, že s věcí podstatnou pro chápání učiva je to tak, že ji může udělat škola, pokud chce ( takže možná... ) . to je docela vybabrání se vzděláním.¨ to mi teda připadá fakt brutální ignorace. Přístup k vzdělání a chápání věcí závisí na tom jestli škola chce ( nebo je jí to u pr..) a to píšu jako bejvalej nadanej žák, který za socíku mezi 40 lidma neměl šanci na něco extra. Takhle to ale vypadá, že systém není ani pro ty nadaný ( kterým možná dovolí aby si jeli po svým , když budou hodní ) ani pro průměr - když těm předkládá souvislosti dřív, než proberou základ .
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 17:42:28) rigel, s tím navazováním učiva je to tak, že pokud škola používá doporučený schválený učebnice, přesně takto to v nich je, proto se i škola musí zajímat o to, co učí kdo z kolegů a dát to dohromady
možná proto není každá škola stejná, že tento zájem nemá
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 17:43:19) že je blbý systém není přece žádná novinka naštěstí mají školy docela volnost
|
|
|
|
K_at |
|
(25.7.2022 13:56:39) Lepím se: on bude problém ale i v tom, že tu vznikl jakýsi pocit nároku zvládnout přijímačky. Za nás na gymply šly děti, který prostě na gympl měly potenciál. Nikdo se s tím extra necrcal. Možná, že kdyby odpadl ten hon na přípravu, že by se snížila celkově laťka. A dostal se prostě ten "top ten". Jenže - problém je opět úroveň ZŠ. Kdy děti nemají často jinou volbu než zdrhat aspoň na 8g, jiná alternativa není v dosahu.
|
monam |
|
(25.7.2022 14:09:56) Kat, ale doba se změnila.
za nás šla na maturitní obory tak půlka třídy, možná o něco maličko méně
dneska 3/4
ale nemyslím, že je to špatně, protože nároky na to, co by člověk znát, aby obstál na pracovním trhu a měl šanci si najít práci, která pro něj bude mít smysl, se zvyšují. I automechanik by se měl být schopen orientovat v novinkách, tzn umět s počítači, jazyk....
|
K_at |
|
(25.7.2022 14:13:41) Monam, myslím, že je blbost chtít cermat téměř na všech školách. A myslím, že naopak mnoho učebních oborů by právě potřebovalo příliv dětí. Zvedlo by to prestiž a význam.
|
monam |
|
(25.7.2022 14:15:21) kat, ale cermatí přijímačky učňákům vůbec nevadí. Tak tam přijmou děti které mají třeba 10 bodů a v další části si zohlední třeba školní výsledky nebo pohovor apod. Ten level který cermat nastavil je podle mě špatně, protože nikdo neví co čekat. Ale smysl jednotné zkoušky chápu.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:16:55) monam, ale to není tím, že by se o tolik zlepšily schopnosti dětí, ono jich jde víc na maturitní obory, protože ty tak slevily ze svých nároků
opravdu je potřeba, aby měl kuchař nebo automechanik maturitu?
|
monam |
|
(25.7.2022 14:20:06) yuki, tak automechanik si může chtít dodělat bakaláře, oborů s tím spojených je dost, tak proč ne? Jsou tříleté i čtyřleté oboroy automechanik, takže na tom, že některý bude mít maturitu a některý ne nic špatného nevidím. Mohou si vybrat, na co mají a co chtějí.
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:24:05) Tak za normálních okolností stačí vybrat si nějakou řadu učebnic a tu pro 6. až 9. třídu si koupit. Tak se za pár stovek dozvíš, co a v jakém pořadí se bere. Ačkoliv - to technické kreslení ve Fortuně v devítce nemyslej vážně, že ne? - nic proti půdorysu a bokorysu, ale pokud to není povinné, tak tohle zkrouhneme.
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:38:23) Vrtáku - plus mínus. A ano, my jsme se učili na ZŠ věci, co jsou teď poctivá střední škola. Aktuální učebnice odpovídají RVP a bude tam tedy cca to, co se má brát. A opět - je to přesunutelné mezi ročníky, ale to, co by do konce devítky mělo být probrané, to se z toho vyčte.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:38:24) distančka zamávala zvládáním učiva hrozně, já jsem měla skluz až do června, myslela jsem, že ani nestihnu dokončit ročník, nakonec dostala matematika přednost před jiným, nepřijímačkovým předmětem, tak matiku máme, ale máme zpoždění jinde, tam ale nevadí tak moc a navíc se snadněji dožene
|
|
Delete |
|
(26.7.2022 0:09:42) Není třeba nic kupovat. Každá škola má své ŠVP, což je pro školu závazný dokument, který musí být v souladu s RVP. Není třeba žádné hloubkové studování, v obsahu najdu předmět a stránku, na od příslušné stránky dohledám popis předmětu a rozložení do ročníků, většinou jde o seznam výstupů a učiva v tabulce, pro každý ročník cca jedna stránka. Otázka tak na dvě minuty, protože většina škol má ŠVP na webu.
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(25.7.2022 14:21:44) Vrrrtaku, já to vím.
|
|
|
|
Aninabe |
|
(25.7.2022 14:10:42) Když jsou šikovné děti, dá se to brát ke konci 5. třídy (objem kvádru), tady by měl naskočit rodič. Podstava x výška...vysvětlení na 5 minut.
|
monam |
|
(25.7.2022 14:18:34) anibabe to není o šikovných dětech spíše jako o tom, co ti má jako rodiči dojít, že by dítě mělo umět. Já v šesté třídě už určitě brala pythagorovu větu. Dcera ji brala v osmičce. Kdy mě má napadnout, že by to měla umět???
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:26:59) monam, pokud není dcera v 9. třídě, nedělej nic pokud už je, pořiď si nějaký testy k přijímačkám, kde jsou nějaké strany s procvičováním podle tématu a potom nějaké testy, včetně zápisových archů, hodí se s tím děti seznámit aspoň měsíc před termínem a počítej s tím, že všechno ještě nedělali, takže se podívej do učebnice pro devítku a srovnej to s tím, co je v té testové učebnici
pochybuju, že jste dělali Pythagorovu větu v 6. třídě, to jste ještě neměli probrané mocniny, dokud je nedělali, tak nemůžou počítat Pythagora, navíc to je primitivní a většina dětí tu potom zvládá velice snadno, není nutný se stresovat už teď, v listopadu nenápadně začít, od ledna tvrdě makat a ono se to zvládne
|
monam |
|
(25.7.2022 14:32:19) yuki, dcera jde do devítky
jo, my jsme fakt měli Pythagorovu větu v šestce. Proč to nevím a souvislosti si nepamatuju.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 14:35:59) pokud jste dělali v šesté mocniny a třeba procenta až po nich, proč ne, ale ono je to snad úplně jedno, jak to bylo za nás, ne? já jsem byla v matematické, dělali jsme na konci šesté pravděpodobnost a kombinatorikua hrozně nás to bavilo, v osmičce kvadratické rovnice teď se to nedělá a nikomu to nechybí
|
monam |
|
(25.7.2022 15:06:31) yuki psala jsem to v souvislosti s tím, jak má rodič mít odhad, co by děti měly ve škole brát. Dcera teď měla problémy s informatikou. Fakt jsem nastudovala ŠVP a šla na třídní schůzky (problém tím zmizel). Jenže fakt se má rodič probírat RVP a ŠVP, aby dítě udělalo přijímačky?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:12:48) monam, musím říct, že jsem nikdy nesledovala, co se kluci učí ve fyzice, jediný švp, který mě ale zajímalo pozdě, bylo před 4 lety chemie kvůli šikaně spojené s neklasifikací, jinak vůbec nevím, proč bych měla toto sledovat,
a že by škola neodučila v devítce matiku nebo češtinu, to fakt nevěřím
|
|
L+3 |
|
(25.7.2022 15:51:08) Asi jsem se ztratila v diskuzi... Proč by měl člověk zkoumat RVP a ŠVP? V souvislosti s přijímačkami na SŠ? Jako nejefektivnější mi přijde projít oficiální testy CERMAT z minulých let a zaměřit se cíleně na látku, kterou dítě nezvládá (ať již proto, že ji neprobíralo nebo ji nemá zažitou).
|
Okolík |
|
(25.7.2022 16:25:44) L+3, v posledních dvou dnech se tu několikrát vyskytlo tvrzení, že cermat se při tvorbě přijímačkových testů nedrží platného RVP. Já si to nemyslím, tak jsem se ptala na konkrétní příklady. No a žádný tu uveden nebyl.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:29:49) nebyl konkrétní příklad, nejsem učitel češtiny a ani mě to nezajímalo, protože to není ani můj obor ani nemám děti toho věku, doma ani ve škole ale kolegyni věřím, ona je češtinář a zajímá se o to
ale jinak mi to připomíná nedůvěru v existenci žraloka, taky jsem ho neviděla a jinde než tady mě důkaz nezajímá
|
Okolík |
|
(25.7.2022 16:31:09) yuki
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:35:44) Yuki, tak na exaktní záležitosti používám metodu "zjistím si fakta - vyvodím závěr" a nikoli "věřím někomu, kdo věří kolegyni, která věří..." Tedy jednoznačně nastuduji oficiální dokumenty (RVP + Specifikace požadavků k JPZ) a jednoznačně pročtu použité testy...tak jako není úplně prostor pro "víru"
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 17:40:25) Ivko, kdyby mě osobně to zajímalo, tak bych si to zjistila, ale mně osobně je to opravdu jedno
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 18:10:41) Já vím, psala jsi, že nejsi češtinář a že tě přijímačky osobně nezajímají, ale pak je z tvé strany poněkud zavádějící a matoucí pro ostatní diskutující, když píšeš (opakovaně v níže v této diskuzi): "přijímačky ...vyžadují často znalosti, se kterými se na zš nepočítá, a hlavně který jsou pro život absolutně k ničemu" "cermat moc nezohledňuje rvp" "učivo prvního stupně opravdu není vždycky v souladu s přijímačkama" " nedělali ve škole to, co bylo v př zk je o tom, že jsou blbě ty testy, neodpovídají rvp a cermat to zdůvodňuje tím, že tak rozliší, kdo má zájem dělat něco navíc" Bohužel tyto tvé příspěvky v rodičích (kteří tyto příspěvky čtou) podporují nesmyslnou hysterii okolo přijímaček - "bububu, na přijímačky je potřeba znát něco speciálního, co se ve škole neučí a je potřeba kupovat nějaké speciální brožurky a kurzy" a také to nenápadně odvrací pozornost od špatných škol nebo učitelů, kteří nenaučili děti to, co měli, směrem k "za všechno může zlý Cermat"
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 18:14:24) a větný rozbor je k čemu? o tom se tu mluví opakovaně, nejen já, tolik k případnýmu obsahu, víc se mi nechce
nezajímají me přijímačky z češtiny, zajímá mě matika po 9.
pokud někdo chce přesnější informace, ať si je zjistí, je to lepší než tvrdit, že je všechno v nejlepším pořádku
milí rodičové, udělejte něco pro svoje děti, zajděte si za učitelem a ptejte se, kupte si učebnici testů, hledejte na stránkách cermatu a podpořte svoje děti
Místo nadávání na školu
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 18:19:47) Jestli to je reakce na mě,tak jsem ted trochu zmatena-větnému rozboru se školní výuka věnuje velmi podrobně a dlouho(což je tu na diskuzích často kritizováno), zatímco v přijímačkách je toto téma zastoupeno velmi okrajově/1 otázka za 1bod/nebo vůbec. Jak jsi to Yuki myslela?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 18:25:14) tam, že se mi nechce už zase opakovat něco, co se tu omílá pořád dokola
|
|
|
*Hany |
|
(25.7.2022 18:27:56) Já jsem to chtěla vědět konkrétně, kdyby se mi po delší době dostal do ruky nějaký páťák. No a zas nevím nic nového.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 18:45:15) Hany, ja taky tak…filtruju si jen příspěvky o přijímačkách v naději,že je tady fůra zš učitelek a že se třeba od nich dozvím něco nového, ale opět jen domněnky, pocity, “jedna paní povídala” a “hlavně nic nechtějte a neočekávejte od školy”
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 19:03:47) Hany,ptej se učitele češtiny, existuje jich moc, ode mě máš informaci, že je dobrý si to zjistit.
nemusím znát všechny podrobnosti, ale vím, o čem se mluví, podrobnosti at si zjisti ten, kdo o ně stojí
|
Okolík |
|
(25.7.2022 19:41:15) Znám několik učitelů češtiny i matematiky ZŠ i SŠ, ale nic takového nepotvrzují. Proto mě zajímal ASPOŇ JEDEN konkrétní příklad.
|
L+3 |
|
(25.7.2022 21:17:36) Okolíku, a co i/y u přídavných jmen privlastnovacich v prijimackach na 8G? Už je to x let zpátky, co jsem prijimacky řešila, ale matně si vzpomínám, ze to moje děti na prvním stupni neprobirali a v testech to bylo běžně a chyboval v tom. Do RVP jsem se ale nekoukala.
|
L+3 |
|
(25.7.2022 21:20:55) děti neprobíralY samozřejmě , nestihla jsem příspěvek zeditovat
|
|
Hana36 |
|
(25.7.2022 21:25:33) Sklonovani pridavnych jmen deti braly ve skole az v obdobi prijimacek nebo dokonce po. To je vec, kterou jsem se snazila syna doucit pred prijimackami. RVP funguje do cervna, prijimacky jsou bohuzel uz v dubnu a kazda skola si sve tematicke plany sestavuje sama, to je nejvetsi prusvih dnesni doby. Decko se prestehuje a vypadne z uciva cela Evropa v zemepise. V matematice zase jiny celek.
|
L+3 |
|
(25.7.2022 21:28:42) Otevřela jsem si na netu RVP a podle mě to tam opravdu není https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10576
- viz Indikátory očekávaných výstupů "3. používá v mluveném i psaném projevu náležité tvary podstatných a přídavných jmen (kromě pravopisu přídavných jmen přivlastňovacích)"
|
Hana36 |
|
(25.7.2022 23:39:01) Z toho plyne, ze tvrde a mekke vzory pridavnych jmen ma na 1. stupni zvladnout.
|
|
monam |
|
(25.7.2022 23:44:12) L+3 dcera se tohle učila ve 4 třídě. Vím to jistě.
|
|
*Hany |
|
(25.7.2022 23:50:36) Ale ve Specifikacích u Cermatu je uvedeno:
"ovládá základy pravopisu morfologického (koncovky podstatných jmen a přídavných jmen tvrdých a měkkých, tvary zájmena já)"
Takže přivlastňovací by v testech být neměly. Bylo to tenkrát ve cvičných testech nebo v těch ostrých?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(25.7.2022 18:57:20) Ivko, to jsi shrnula celkem přesně. Vůbec nechápu, co Yuki vede k takovým příspěvkům, které jsou naprosto nepodložené. V rodičích žáků ZŠ to akorát vyvolá hysterické ataky směrem k cermatu, protože to tu píše zkušená učitelka.
|
|
sylvaina |
|
(25.7.2022 19:05:49) Já to celé absolvovala 2x na 8G a troufám si tvrdit, že v přijímačkách byly věci, které holky ve škole neprobíraly. Ale upřímně, jak bys ty děti chtěla rozlišit, pokud se na jedno místo hlásí 4 děti. A někde to klidně múže být víc. Takže ano, jako rodič jsem byla hysterická. A podle mně z dobrého důhodu. A jestli mi holky dnes kvůli tomu něco vyčítají, je, že jsem je netlačila na nějaký prestižnější gympl do Prahy. To bych ovšem musela být ještě hysteričtější, aby se tam dostaly...
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 19:32:26) “V příjímačkách byly věci,které holky ve škole neprobíraly” souhlas,ale diskuze byla o tom,jestli je to proto, ze Cermat si vymýšlí kdovíjaké zlomyslné specialitky nad rámec RVP (tvrdí Yuki) nebo jestli jejichškola/učitel je něco nenaučily (tvrdím já,protože JINÉ děti z JINÝCH škol žádná neprobraná látka nebo dovednost nepřekvapila (mluvím o Č i M))
|
|
|
|
|
|
Hana36 |
|
(25.7.2022 21:19:45) Tak treba tam je slovo - odborny termin, ktery jsrm v zivote neslysela. To slovo je definovano, uveden priklad a dite ma podle jineho tvrzeni urcit, zda to odpovida definici. Hloupejsi rodic sili, ze toto slovo v cestine nebrali. Inteligentni dite pochopi definici slova a spravne urci odpoved.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 13:50:29) Hany, po 9. jen něco v češtině, nevím, ale po 5 a 7 je to běžný
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:07:32) Yuki, no, po 5. a ještě spíš po 7. třídě se toto může stát snadno, protože něco co je v přijímačkách se v té dané škole (ZŠ) bude probírat později... Nemluvě tedy o ZŠ, kde to dělají i záměrně...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:09:27) Okolíku, nemění by se to stát, ze strany cermatu určitě ne, protože je v rvp, co se má zvládnout na prvním stupni
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:10:50) A konkrétní příklad? Z matiky? V čj se ztrácím...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:13:54) nevím konkrétně, ale kolegyně češtinářka to řešila kolem přijímaček, mně to bylo jedno, co konkrétního tam dali z druhýho stupně
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:31:56) No, takže nic....
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:39:47) ptej se učitelů češtiny
|
Okolík |
|
(25.7.2022 15:43:40) Yuki, ale pak bys o tom neměla psát, že se cermat nedrží RVP. A už vůbec ne to tak kategoricky psát jako kritiku. Možná jo, možná ne, ale když není příklad, nějak tomu moc nevěřím.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 15:49:22) nevěř, nebo si zjisti víc, já kolegyni věřím
|
|
Delete |
|
(26.7.2022 0:30:55) Já osobně si myslím, že CERMAT RVP dodržuje, výstupy jsou hodně obecné a učivo v RVP je jen doporučené, závazné se stává zapsáním do ŠVP a to jen pro školu, která si ho tam napíše.
To, že je v každých přijímačkách něco, co někdo neprobíral, je ponejvíce způsobeno tím, že přijímačky jsou před koncem dubna, ale školní rok končí až 30. červa. I kdyby se v červnu už jen opakovalo, což se poslední roky rozhodně nezvládá kvůli zavírání škol a karanténám, tak je tam 6 týdnů na probírání nového učiva. Pro představu, u mě to třeba v sedmé třídě znamenalo probrání poměru, přímé a nepřímé úměrnosti včetně trojčlenky, komplet procenta, konstrukce trojúhelníků včetně geometrického zápisu a komplet čtyřúhelníky (plus jejich obsah a konstrukce a obsah trojúhelníku v červnu). Za šest týdnů se toho probere hrozně moc a taky by se mohl někdo rozčilovat, že tohle vše neměli probráno do dubna. To jsem je sice já ještě neučila, ale i kdyby, co by se tedy mělo nechat na květen a červen? Celá čísla? Zlomky? Racionální čísla? Shodnost a shodná zobrazení? (osová i středová souměrnost v přijímačkách bývá)
Čeština mi přijde čím dál víc spíše o čtenářské gramotnosti a pravopisu, tam už vůbec nevím, co by mohlo být mimo RVP. Ale přijde mi, že kvůli všem těm vedlejším větám a teorii jazyka, co se leckde úplně zbytečně učí, děti právě nezvládají ani to čtení, ani ten pravopis. A protože ty úkoly se zadáním hodně liší od toho, co běžně ve škole dělají, mají pak pocit, že to nebo ono nebraly. Všechny cizí pojmy jsou v těch přijímačkách vysvětlené.
|
|
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 15:55:36) Yuki, to je pořád pláč na špatném hrobě…Cermat opravdu nerozhoduje o tom “co tam dá” tedy o obsahové stránce testů.Cermat má za úkol POUZE sestavit testy podle specifikace zadané MŠMT (v zadání je i v jakém poměru mají být dané okruhy zastoupeny a jakou mají mít váhu při bodování) a Cermat zodpovídá za to,aby otázky byly jednoznačné,srozumitelné,jednoznačně bodovatelné a ve všech termínech srovnatelně obtížné. Je hezké, že “nevěříš,že by školy vše neodučily” ale bohužel moje zkušenosti z dětmi z různých zš potvrzují opak…nebo školy “odučily”,ale děti neprocvičily a nepochopily…jako příklad (celkem masově zastoupený),co mě napadá spatra, jsou v matice konstrukční úlohy a obecně cokoliv,kde se musí MYSLET a nikoli jen mechanicky dosadit do nějakého otrockého postupu nebo vzorce(tedy teorii škola “odučila”,ale dítě nástroj neumí použít). Kdo chce mít jistotu, že dítě ovládá,co má,doporučuji na webu Cermatu dokument Specifikace požadavků k JPZ, kde je podrobně vypsano,co vše mají páťáci,sedmáci a deváťáci znát (to je to zadání od MŠMT, jakou látku má Cermat zahrnout do testů).To se mi právě líbí,že jsou ty seznamy požadavků i ty testy z minilých let dostupné VŠEM a ZDARMA,ať má dítě jakékoli zázemí a přichází z jakékoli zš…
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:05:04) Ivko, samozřejmě nestačí všem dětem procvičování ve škole s mnohé si vůbec nepamatují, že se něco učili třeba v šesté nebo sedmé třídě, přestože tebkrát s tím problém neměly
taky jsem letos se synem narážela na tento problém, ale nedivím se, on až do začátku devítky vůbec nestál o přijímačky a já taky ne
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:07:26) To je jasné, ale to jaksi není problém Cermatu ani MŠMT ani přijímaček, že si dítě něco nepamatuje
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:10:47) jasně, taky o tom nepíšu jako o problému
a taky jsem se snažila na příkladu ukázat, že přijímačky ani žádný jiný takto stavěný test nejsou hodnotící kritérium kvality školy
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:18:22) Aha, já bych právě řekla, že škola (tedy učitel) by měla dítěti ty aplikace ukazovat, znalosti propojovat a průběžně oprašovat...a neberu to jakou nějakou specifickou přípravu k PZ, ale jako primární a zásadní výstup...že bude dítě schopné na vyšším stupni na učivo navázat. A ano, některé školy (učitelé) toto prostě dělají lépe a někteří hůře a u PZ (jelikož jsou jednotné) se toto ukáže v celé své nahotě...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:27:41) jo, můžeš oprašovat, ale děcko bez zájmu zapomíná opravdu rychle
|
|
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(25.7.2022 16:11:18) Faktem prostě je, že (obzvlášť v matematice) na sebe látka navazuje...kdo chce studovat na SŠ, měl by si ve vlastním zájmu (nejen kvůli přijímačkám, ale právě kvůli pokračování ve studiu!!) ty základy ze zš oprášit a upevnit, jinak dřív nebo později narazí...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.7.2022 16:13:58) jo, to souhlasím
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(25.7.2022 13:25:18) Vrrrtaku, otázka spíš zní, jestli ZŠ mají být de facto klienty cermatu, nebo ne. Já myslím, že ne.
|
|
|
|
|