12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 13:45:16) Bavila jsem se na téma "nadaných" dětí s příbuznými, které pracují nebo pracovaly jako učitelky ve školce. Některé uměly ve školce písmena (ostatně dnes se to snad učí už všude), i něco přečetly a spočítaly (v rámci té dvacítky). Ale tohle prý vůbec nevypodívá o nějaké vyšší inteligenci dítěte. To, že dítě umí o něco dříve číst nebo počítat vůbec neznamená, že má vyšší IQ nebo že bude ve škole vždy lepší. Často je to prý případ holčiček. Tyto věci se totiž dají naučit celkem mechanicky. Takže tyto snaživé holčičky se mohou zdát oproti neposedným chlapečkům jako chytřejší, ale není to tak, a kolem páté třídy se karta často obrací ve prospěch chlapečků. Jde také o to, co dítě zajímá, některé děti ve věku 6 let čtení nebo počítání nezajímá, ale to neznamená, že jsou méně inteligentní než děti, které to již umí. Většinou jsou to jen přání ambiciozních rodičů, kteří si myslí, že když dítě něco přečtě a sečte a odečte v rámci 20, tak je studijní typ a bude pokračovat na nějaké VŠ. Takže bych se uklidnila a nezabývala se tím. Ve škole ji brzy ostatní děti doženou, ten náskok není nijak velký.
|
Fren |
|
(19.8.2015 13:54:55) jojo,mámetaky ve vzdálenější rodině pár takových případů,kdy "holčičky" měly samé 1 na základce - a dnes? Jsou rády,že sehnaly místo uklízečky.Některé se ani na učnáku nedoučily.často a zvláště u holek se v pubertě či nejpozději na sš ty jejich geniální ambinace nějak potichu a nepozorovaně ztratí.
|
magrata1 |
|
(19.8.2015 16:59:57) A u kluků se neztratí nikdy, hoši jsou čím dál inteligentnější a holky blbé, jejich záchrana je, když jsou pohledné a udělají kariéru přes postel. Třeba jako sekretářka generálního a tak
|
Fren |
|
(19.8.2015 17:21:22) Jenom ukazuješ,jak si hloupá;kluci,alespon ti naši a nejen naši,na základce tak normál,samé jedničky jim byly ukradeny a ani jsme je po nich nevyžadovali,dělali i přijímačky na gympl po 5.tř.a teda bylo jim to šumafuk,nějak vůbec nechápali asi a i to tak dopadlo-naštěstí je nevzali. Začali se formovat až koncem zš,během sš si ujasnili další směr,co vlastně budou dělat,co je baví, no a závěrem - mohla by sis gratulovat,kdyby tvé děti byly alespon z poloviny tak úspěšné profesně,jako ty moje!
|
magrata1 |
|
(19.8.2015 19:40:40) moje děti jsou úspěšné, gratuluji si, jsou to sice holky, ale umí kreslit, jezdit na kole a dělat bábovky. Já znám dost ženských, které byly vynikající žačky (nemyslím šprtky), studentky a jsou i profesně úspěšné. Znám i nějaké, kterým to bylo šumák a úspěšné jsou taky. Dále znám hochy, kteří neměli sice nikdy samé jedničky a pak utekli z gymplu a jsou to budižkničemu, jiné, co mají učňák a jsou šikovní řemeslníci, pár samojedničkářů, co neměli dvojku na ZŠ ani na gymplu a jsou úspěšní, p bratranec měl v 7. tř. čtyřku z matiky a teď učí fyziku na VŠ- to teda jen tak bokem při skutečné kariéře. Prostě se mi hnusí paušalizování, že holky, co jsou chytré na ZŠ, jsou v podstatě jen tupé šprtky, zato hoši jsou prostě lepší i přes tupost na ZŠ. Každý se vyvíjí jinak. Já, kdybych byla chlap se stejnými schopnostmi, jsem naprosto jinde. Možná, kdyby tví hoši byli holky a měly stejné schopnosti jako kluci, tu kariéru by neměli tak skvělou. A to proto, že by je naše společnost na ta místa nepustila.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.8.2015 14:02:01) To je zjednodušený pohled. I neposedný chlapeček může v pěti letech číst a počítat. I velmi neposedný a i v mladším věku. To není nic mechanického, to je prostě jeho zájem a tempo jeho vývoje. O inteligenci a nadání to rozhodně svědčí, o úspěších v budoucím životě to ovšem nevypovídá nic.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 14:05:36) O inteligenci a nadání to rozhodně svědčí - Proč myslíš, že počítání v rámci 20 a čtení v 6 letech svědčí o inteligenci a nadání?
|
Ropucha + 2 |
|
(19.8.2015 14:14:48) "počítání v rámci 20 a čtení v 6 letech"
V šesti letech je toto přirozená schopnost úměrná věku, ale naučí-li se tomu dítě samo, aniž by ho k tomu někdo vedl, o inteligenci to podle mě svědčí. Mluvíme-li tedy o opravdovém čtení, kdy dítě si čte knihu jako dospělý, a o schopnosti provádět zpaměti matematické operace. Měla jsem ale za to, že je řeč o dětech předškolních, pět let nebo méně, a k těm se vztahoval můj komentář.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 14:18:43) Tak co já vidím kolem sebe, tak matky různě zkoušejí to počítání nebo čtení dětem nabízet. Hravou formou. A potom stejně řeknou, že se to dítě naučilo samo. Mám sousedku, co má chlapečka, který jde do první třídy v 7 letech, umí písmena a sčítat a odčítat v rámci 5. Prostě ho to sama neučí, že na to je škola a on se o to nijak nezajímá. A přímo ve školce mají na nástěnce napsáno, neučte děti před nástupem do ZŠ číst, od toho jsme ve škole my, abychom je to naučili.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.8.2015 14:28:10) diskuterko, věřím, že jsou ambiciózní rodiče, kteří dítě sami učí. Vidím takové kolem sebe také. Ale vím na sto procent, že existují i děti, které nikdo neučí a ony se stejně zajímají a naučí se samy. Už se tu o tom ostatně opakovaně diskutovalo. Já sama jsem se naučila písmena ve dvou letech, protože kolem našeho domu byla ohrada s plakáty a já jsem se ptala rodičů na jednotlivá písmena. Jako se dítě ptá na cokoliv jiného - co je tohle? Spojit si je do slov, to už jsem si odvodila sama. Moje dítě to ve stejném věku dělalo zrovna tak: chodilo kolem zaparkovaných aut a ptalo se na espézetky. Napřed na písmena, pak na čísla. Dlouho jsem mu říkala jen: to jsou písmena, to se budeš učit ve škole, až budeš velký. Tušila jsem, že nastává problém, ale dítě se odbýt nenechá, jak známo, ptá se pořád dokola. Takže holt se ta písmena naučilo a že umí číst, to jsme poznali, když prostě najednou leželo a četlo si časopis Takhle to prostě část dětí má.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(19.8.2015 14:35:39) Kdyby tomu dítěti nikdo neřekl jak se to písmeno jmenuje, tak se "samo" nenaučí nic.
|
Monty |
|
(19.8.2015 14:36:01) Inko, přesně tak.
|
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 14:38:25) Já to znám asi takto - Sofinko, podívej, toto je A, co je to Sofinko, ano to je A. A potom venku, když vidí A, tak zase Sofinko, co je to za písmenko, no ty jsi ale šikulka. A takhle do nich nahustí celou abecedu, ale Sofinka chtěla a zajímala se sama. Ano, Sofinka se potom ptala, aby udělala mamince radost. Ale naučení se písmen je normální mechanická věc, na tom není nic těžkého.
|
Ropucha + 2 |
|
(19.8.2015 14:42:59) diskuterko, no tak dobře, tak holt je to takhle. Máš pravdu, jsi nejchytřejší ze všech a nejlépe všechno víš.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 14:45:52) Nevím, jen píši, že takové děti, jak popisuješ, neznám. Ale nevylučuji, že existují. Asi existují a je jich hodně, když to tu na rodině píšete. Já mám kolem sebe spíše běžné děti a potom ty "nadané", do kterých vše hustí rodiče a matky neustále čtou knihy či na internetu o tom, jak správně rozvíjet dítě.
|
Monty |
|
(19.8.2015 14:46:45) "Já mám kolem sebe spíše běžné děti a potom ty "nadané", do kterých vše hustí rodiče a matky neustále čtou knihy či na internetu o tom, jak správně rozvíjet dítě."
diskutérko, tak to budeme sousedky.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(19.8.2015 15:07:25) No a já se zase snažím sdělit, že existují i děti, do kterých nikdo nehustí a zajímají se samy. Každé dítě se zajímá o něco, jak už tady někdo správně poznamenal. A jak už také zaznělo, děti mají schopnost intenzivně nasávat informace. Existuje tedy skupinka dětí, které se zajímají zrovna o písmena a čtení. Tak se holt naučí číst, aniž by do nich někdo aktivně hustil. K tomu stačí dobrá paměť na ta písmena, která jim někdo přeříká, a pak dobré logické kombinační schopnosti, aby si to spojili do textu. A ano, projev nadání a inteligence to je, projev geniality nikoliv.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:14:35) Já jsem třeba překvapena, kolik rodičů nechalo svým dětem ještě na prvním stupni testovat IQ nebo navštívili různé poradny, aby zjistili "nadání" svých dětí a podle toho je rozvíjeli. Aspoň ale mohou vznikat stále nová povolání psychologů a různých podobných, kteří se musejí také nějak živit. Rodiče rádi zaplatí.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:25:09) Milada - to by asi měli vědět učitelky na ZŠ nebo rodiče, co je pro syna vhodné a co ne. A ne psycholožka, která ho vůbec nezná a vyhodnotí na základě dvou hodin nějakých testů nebo pohovorů...To potom dáš přednost hodnocení této osoby, pro kterou je tvé dítě naprosto cizí před vlastním úsudkem a úsudkem učitelů, kteří ho znají několik let? Někdy se nestačím divit.
|
Monty |
|
(19.8.2015 15:26:25) diskuterko, jo, mám tentýž názor a udivuje mne, kolik lidí věří víc psychologovi, který vidí dítě pár minut, než sám sobě a učitelům, co ho vidí denně...
|
JaninaH |
|
(19.8.2015 15:28:12) Počkejte, ale lidi přece věří ne tomu cizímu člověku, ale těm testům.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:32:09) Lidé věří testům, to je také dobré. Myslíš si, že lidi jde takto plošně pořád testovat, že studijní přepoklady nebo zájem o nějaký obor jde posoudit na základě nějakého testu během jednoho dne a na základě toho se rozhodnout, co budeš nebo nebudeš studovat? My byli na gymnáziu se třídou také v psychologické poradně ohledně volby povolání. Mnohým z nás to vůbec nepomohlo. Paní psycholožka nám v podstatě neřekla vůbec nic. Řekla nám nějaké povahové rysy, které ji vzešly z různých otázek, které nám často ani nedávaly smysl - Bavilo by vás opravovat elektrospotřebiče? Odcházíte z večírku mezi prvními? Chtěli jste někdy spáchat sebevraždu? Odpovídejte ano, spíše ano, ne, spíše ne apod. Je to pavěda.
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(19.8.2015 15:32:28) Názor učitelů je kupodivu leckdy naprosto mylnej. Tak třeba moje babička, původním povoláním učitelka, si o mým bráchovi v jeho dětství myslela, že sotva dodělá základku. To se teda krapítek spletla, no. Má dvě VŠ a k tomu PhD, pracuje v Akademii věd.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:34:54) Lído - on může být názor všech lidí mylný, protože lidská osobnost se nedá přesně vyhodnotit na základě nějakých testů nebo pozorování ve škole či v rodině. Proto bych raději nic nehodnotila. Život je jedno velké překvapení. U nás na ZŠ byli také žáci, kterým se přepovídala špatná budoucnost a dnes jsou úspěšní.
|
|
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:45:41) Milada - máš pravdu, dnes je spíše boj o žáky, aby školy dostávali peníze. Co s nimi bude, to už potom nikoho nezajímá. To se týká také studentů VŠ, nabrat co nejvíce lidí, je to dobré pro univerzity a pro její zaměstnance. Budoucnost absolventů nikoho nezajímá. U víceletých gymnázií je to složité. Člověk neví, zda tam dítě dát či ne. Protože je to příprava na VŠ. Ale snad můžeš i z toho gymnázia v 8 třídě odejít na průmyslovku nebo ne? Sama nevím, jestli bych chtěla mít dítě, hlavně kluka, na víceletém gymnáziu. Co když dodělá v 18 gymnázium a nebude studijní typ? Co bude s takovým vzděláním dělat? Půjde potom znovu na průmyslovku nebo do učení nebo na nějaký pofiderní VŠ obor, se kterým stejně práci nesežene? Tyto otázky si často kladu už teď.
|
Monty |
|
(19.8.2015 15:48:40) diskutérko, mno, to, že je někdo kluk neznamená, že bude celý natěšený na průmyslovku nebo cokoli technického. I dítě mužského pohlaví může být tzv. "humanitní typ".
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:51:17) Monty - to já vím. Ale pokud má kluk gymnázium, tak mi to přijde horší, než pokud má gymnázium holka. Ta může jít dělat nějakou administrativu, i když i těchto míst už ubývá. Dříve se klidně mohla holka s gymnáziem vypracovat od nějaké sektretářky, asistentky, zvláště, když uměla cizí jazyky. Ale tyto doby jsou už asi dávno pryč.
|
Monty |
|
(19.8.2015 15:54:33) diskutérko, no a co má ten kluk - humanitní typ dělat? Jít na zdrávku? Ono moc jiných možností než gympl není. Upřímně, já si neumím moc představit, co by syn dělal, kdyby nešel na gympl. A to on má ještě výhodu, že může na výtvarnou školu; když si představím kluka, který by měl tuhle "vzdělávací orientaci" a neměl žádný umělecký nadání, nevím, kam by měl chudák jít na školu.
|
|
Lída+4 |
|
(19.8.2015 15:55:14) Ale božínku, však i kluk může dělat v administrativě, proč by nemohl? Nebo je i dost jinejch pozic, kde VŠ ani odbornou SŠ nepotřebuješ.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:58:23) Ano, kluk může dělat v administrativě, ale obávám se, že zaměstnavatelé tam preferují ženy.
|
Lída+4 |
|
(19.8.2015 16:00:04) Jak píšu, je i dost jinejch pozic, kde není potřeba odborný vzdělání.
|
|
Alena | •
|
(19.8.2015 16:04:17) Slusny klise.
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena | •
|
(19.8.2015 15:55:21) Pokud dodela osmilete gymnazium patrne bude studijni typ. "VS bez uplatneni" to je oblibene zaklinadlo, ale statistiky jsou jasne - VS jsou nezamestnanosti ohrozeni nejmene.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 16:01:20) Ano, dle statistik je u VS nejnižší nezaměstnanost. Ale ti VŠ z těch méně uplatnitelných oborů pracují často na pozicích, kde by stačila SŠ nebo za středoškolský plat. Hodně z nich také ve státní správě či v jiných organizacích přisátých na státní rozpočet. Je jasné, že v ČR nemůže tolik absolventů oborů historie, estetika, sociologie apod. najít práci v oboru. Tolik míst tam prostě není. Tak pracují buď v různých "neziskových" organizacích, ve státní správě nebo třeba i v call centru, pokud umějí jazyky. Ano, práci mají, ale myslím, že si to často představovali jinak.
|
Monty |
|
(19.8.2015 16:03:34) diskutérko, to si představoval kdekdo - ale reálně, co tedy s takovým dítětem, které nebude naprosto nadané na techniku, ale bude ho třeba zajímat ta historie, jako tvého syna. Budeš ho dávat na průmyslovku?
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 16:07:12) Vůbec nevím, ale budu se mu snažit podle situace vysvětlit, jak je to s uplatněním a najít něco, co ho bude aspoň trochu bavit, ale bude mít i uplatnění. On si člověk snad vždy v tom oboru může najít něco, co ho baví. Aspoň doufám. Studium historie bych mu ale určitě nedoporučovala.
|
Monty |
|
(19.8.2015 16:08:49) diskutérko, tak to přeju hodně štěstí, já už vysvětluju dost dlouho a zatím marně.
|
|
Lída+4 |
|
(19.8.2015 16:10:11) Proč by ne, pokud je to něco, co ho skutečně baví nejvíc, a je ochotnej pro to něco udělat? Mýho bráchu to živí, a ne zrovna špatně. Dělat práci, co tě baví, je úžasná věc.
|
|
Alena | •
|
(19.8.2015 16:12:57) Neni vubec dulezity obor, ale schopnost se prosadit. Ti co delaji se zapalem a s nasazenim maji v soucasnosti obrovskou vyhodu. Tvoje uvahy o volbe povolani mi pripadaji jak z osmdesatych let. Vzdyt soucasnosti vubec nevis, co bude potreba za pet let. A mmch muj kamarad historik si dokazal v oboru vyelat na RD v Praze, tak to vazne bude spis o te vuli.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 16:16:37) Já rozumím, že vše se mění. Ale asi bude jednodušší vydělat si na ten dům jako lékař, soudce či IT než jako historik. A tak to asi bude i nadále. Ty humanitní obory jsou často přisáté na státní rozpočet. Tak to bohužel je. Dívala jsem se třeba na seznam úspěšných absolventů Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, snad 80 procent z nich pracovala pro nějakou státní instituci a byla živa z peněz daňových poplatníků. Nevím, jestli je tohle normální. Jestli už to nepřesáhlo určitou míru. Tito lidé v podstatě nic neprodukují, ale spotřebovávají. To je neudržitelné.
|
Lída+4 |
|
(19.8.2015 16:17:28) Ovšem například soudci taky žijou ze státního rozpočtu.
|
. . |
|
(19.8.2015 16:20:18) ...a mnoho lékařů též z peněz daňových poplatníků...
|
|
|
. . |
|
(19.8.2015 16:19:35) Diskutérko, "seznam úspěšných absolventů Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, snad 80 procent z nich pracovala pro nějakou státní instituci a byla živa z peněz daňových poplatníků. ... Tito lidé v podstatě nic neprodukují, ale spotřebovávají. To je neudržitelné."
To myslíš vážně? Státní instituce jsou zbytečné, není potřeba, aby v nich někdo pracoval? Ty jsi anarchista?
|
Lída+4 |
|
(19.8.2015 16:23:48) Jojo, státní instituce, jako třeba školy
|
|
|
|
JaninaH |
|
(19.8.2015 16:20:53) Aleno, souhlas. Diskutérko, fakt, co názor, to klišé. Dívky se můžou živit administrativou, nadání je v uvozovkách, psychologie je pavěda, historik se neuplatní...
|
. . |
|
(19.8.2015 16:23:29) ...a zaměstnanci státních institucí jsou nic nevytváří, jen spotřebovávají... Školy bychom také měli zrušit, však jsou to rozpočtovky (nebo se pletu?)
|
|
Alena | •
|
(19.8.2015 16:25:17) :) tak snad v realu zadnemu ditku s povolanim neradi, no nastesti si soucasna generace nenecha moc radit :)
|
JaninaH |
|
(19.8.2015 16:33:43) Aleno, to je fakt, moje děti si s výběrem VŠ moc poradit nenechaly. Hlavně měly proti mým radám jeden zásadní argument - že dělám něco úplně jiného, než jsem vystudovala. Jako starostlivá máma jsem samozřejmě vedla řeči o uplatnění a tak. Ale stejně si myslím, že je nejlepší studovat to, co člověka baví. Mě studium bavilo hodně a moje současná práce mě baví taky. Přála bych to dětem taky.
|
Monty |
|
(19.8.2015 16:36:54) Janino, jistě, nejlepší je studovat to, co člověka baví. Na tom se asi většina z nás shodne. O to víc mne štve, že sama mám dítě, který není ochotný pro to budoucí "bavení" překonat současný "nebavení".
|
|
|
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 16:32:27) Janino - tak samozřejmě, že se i kluci uplatní v administrativě, ale prostě stále je tam asi více děvčat, to mi nikdo nevymluví. A stále se asi více uplatní absolventi technických nebo lékařských škol než historici. Hodně z těch absolventů politologie nebo historie dělá doktorát, aby vůbec měli co dělat. Potom se snaží uchytit na škole. Někteří potom zůstávají na škole na pozicích studijní referent nebo třeba referent pro zahraniční vztahy a jsou rádi, že mají zaměstnání. Vždyť je to holky celosvětový trend, že absolventi humanitních oborů se čím dále hůře uplatňují. Ono bylo něco jiného vystudovat humanitní obor někdy do roku 2000, kdy bylo absolventů málo. To vám potvdí snad každý. Já mám také humanitní obory a nepracuji v oboru. I spolužáci mi říkají, že dnešní absolventi to mají horší, než jsme měli my.
|
JaninaH |
|
(19.8.2015 16:39:44) Diskutérko, jasně. Ale já znám lidi, kteří na politologii šli proto, že "tam není matika". To je špatně. Ale když se tvůj syn bude od malička do hloubky zajímat o historii, bude mít už na SŠ hluboké znalosti oboru, tak budeš mít to srdce hnát ho na VŠE? (nehledě na to, že, jak píšu výše, dvacetiletý člověk už na maminku moc nedá).
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 16:41:57) Vůbec nevím, co bude. Myslím si, že ho ten zájem přejde. Já jsem třeba neměla nějaké vyhraněné zájmy. Pokud někdo nemá nějaký takový zájem, tak tam je možné ho nějak nasměrovat a poradit mu, ne?
|
Monty |
|
(19.8.2015 16:44:13) "Myslím si, že ho ten zájem přejde...."
Diskutérko, cha, to jsme si doma mysleli taky. Nepřešlo. A bude mu třináct. Letos na táboře trávil volný čas popisem prehistorických živočichů, které si kreslil do sešitu. A nemyslím tím brontosaura. Co když nepřejde?
|
TaJ |
|
(19.8.2015 17:01:57) Monty, u nás to spěje k něčemu podobnému, akorát v zájmu o dopravu a všechno okolo toho...začalo to před druhým rokem, teď mu je 7,5 a zájem neopadá, naopak spíš se postupně pořád prohlubuje a jde do detailů, tak uvidíme, momentálně k tomu tedy teď ještě přidal dinosaury, takže tady pořád nějaké maluje, píše si k tomu ty jejich dlouhé názvy a zajímá se o všechno k tématu...
|
Monty |
|
(19.8.2015 17:02:36) Tino, zájem o dopravu je ovšem daleko praktičtější.
|
TaJ |
|
(19.8.2015 17:39:52) Monty, no, to asi je...jinak on už několik let trvá na svém, že bude řídit autobus MHD, ten dálkový prý ne...je fakt, že o dopravní značky a pravidla se taky zajímá už dlouho, na dopravním hřišti pořád všechny děti upozorňuje, že jeli na červenou, nedali přednost v jízdě a nezastavili na stopce, k tomu má rychlé reakce a velmi dobrého pamatováka na trasy kudy jedeme a celkově orientační smysl výborný....takže svým způsobem má všechny předpoklady, aby z něj jednou byl skvělý řidič toho autobusu....dřív chtěl řídit vlak, ale to už před nějakou dobou zavrhl a chce jen autobus
|
Monty |
|
(19.8.2015 17:46:09) Tino, vlak bych chtěla řídit já. Ale ten starej, parní.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(19.8.2015 16:13:02) Val, však já nepíšu nic jiného. Mmch., byla jsem o víkendu u příbuzných, kde mi čtyřletý kluk celou dobu vysvětloval, jak funguje filtr v bazénu, jak kotel, jak mají vyřešený nějaký osvětlení... u toho si troufnu tipovat, že bude technický typ, protože to v něm je, rozhodně ho k tomu nikdo cíleně "nevede". Ale jsou i kluci, kteří to v sobě nemají, nezajímá je to, tak co s nimi? Jo, asi by bylo praktičtější, kdyby moje dítě bavila matika a ne větný rozbor, ale tohle nastavení se změnit prostě nedá.
|
|
Alena | •
|
(19.8.2015 16:30:38) Velka cast mych spoluzaku ma humanitni vzdelani a ziji si velmi dobre. Ja myslim, ze predstavy, ze nejlepe dat pepicka na prumku, to je takove klucici uz nebuji ani na vsich.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 16:34:40) Alena - tak já mám třeba kolegyni, jejíž syn šel studovat do Německa na VŠ, nějaký obor v automobilovém průmyslu. Nebavilo ho to a nyní se učí pro firmu Ford. A víš co je paradoxní? Že na tu VŠ ho vzali bez přijímaček, ale k tomu Fordovi přijímačky byly. U Oplu je neudělal. A teď se učí pro Ford, dostává už plat a po ukončení si ho tam nechají. S hodně lidma jsme se shodli, že je to lepší, než hledat po škole práci bez praxe. Tohle je podle mne nejlepší možnost pro ty, kteří nechtějí na VŠ. A když bude chtít, tak si VŠ také dodělá.
|
|
|
|
|
|
Alena | •
|
(19.8.2015 16:07:45) Praci maji a ty s nIzsim vzdelanim ji holt nemaji.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 16:10:47) Alena - je to možné, že lidi budou nuceni dělat si i pofiderní VŠ, aby měli vůbec nějaký titul, protože jinak nebudou moct dělat ani to, na co stačilo dříve učiliště. Pokud ovšem vláda nějak studium na VŠ nezačne omezovat. S výjimkou špiček v oboru se rozdíly v platech mezi VŠ a SŠ dosti stírají. Navyšují to profese jako soudci, lékaři, IT a potom různí úředníci.
|
Alena | •
|
(19.8.2015 16:22:02) A jak tyto litanie souvisi s tvym tvrzenim ze je lepSi prumyslovka nez vs vzdelani? Ze statistickeho pohledu proste neni.
|
|
Alena | •
|
(19.8.2015 16:22:04) A jak tyto litanie souvisi s tvym tvrzenim ze je lepSi prumyslovka nez vs vzdelani? Ze statistickeho pohledu proste neni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JaninaH |
|
(19.8.2015 15:24:10) Diskutérko, proč dáváš slovo nadání do uvozovek?
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:28:15) Nadání dávám do uvozovek asi už ze zvyku, že zde je každé dítě nadané. Jak jsem psala, kde jsou potom rodiče těch dětí, které neudělají maturitu, když jsou zde matky samých nadaných dětí? Asi tu opravdu diskutují jen rodiče dětí s nadprůměrnými studijními výsledky. I ta dcera od Zufi má vlastně IQ 140 nebo kolik to jednou psala. Já třeba vůbec nevím, jestli je mé dítě nadané nebo není a ani nevím, podle čeho bych to měla teď v necelých 6 letech poznat. Když to tu čtu, tak bych se přiklonila spíše k tomu, že nadané není. A VŠ máme oba rodiče, ještě ze starých dob, kdy brali třeba každého dvacátého, tak snad nejsme úplně hloupí a syn se snad v životě nějak prosadí.
|
JaninaH |
|
(19.8.2015 15:30:28) Diskutérko, tak s ním zajdi do nějaké poradny, oni ti to zjistí.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:32:57) Jenže já těm poradnám nevěřím a raději se nechám překvapit.
|
Monty |
|
(19.8.2015 15:38:43) diskutérko, pokud to neznáš, mohu doporučit tuto knihu:
http://www.databazeknih.cz/knihy/jak-nemerit-cloveka-30182
|
|
|
|
JaninaH |
|
(19.8.2015 15:33:08) Diskutérko, ale za to ty děti (dcera Zufi, syn Lídy atd.) zato přece nemůžou, že jsou nadané.
|
Monty |
|
(19.8.2015 15:36:48) Janino, upřímně, já bych tedy měla radši dítě samostatné a nenadané, než nadané, ale neschopné, které by mi viselo na krku ještě ve třiceti (s dvěma malými dětmi jako bonus).
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:40:44) Asi tak Monty. Zufi má nadané dcery s červenými diplomy z Karlovy univerzity a nač jim to nakonec je? Kdyby nebylo maminky a zděděného činžáku, tak se o sebe jedna ani nepostará.
|
Lucie | •
|
(19.8.2015 15:42:24) Máš pravdu, má obě nadané, ale přesně jak píšeš, k čemu jim to je, když osobní život mají na ho*no a matku psychicky nemocnou a ještě trapnou a zlou, nikomu by nepomohla, myslí jen na sebe a ještě reje do nicků zde.
|
|
Lída+4 |
|
(19.8.2015 15:53:50) Jedna věc je nadání, druhá věc další osobnostní vlastnosti. Znám povícero lidí s výrazně vysokým IQ, který kvůli určitýmu nastavení osobnosti například nedokážou vystudovat, vydržet v zaměstnání... Prostě nadání nerovná se automaticky úspěch.
|
Monty |
|
(19.8.2015 15:55:50) Lído, vždyť jo. Taky mi kdysi naměřili vysoký IQ a je mi to zcela k prdu... a vždycky bylo.
|
|
|
|
|
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:39:18) Já ale nevím, jestli jsou ty děti od Zufi a Lídy nadané nebo nevím, jestli je to jejich nadání v hodnotě IQ v životě nějaká velká výhoda. Já se dívám na celkovou osobu člověka, to je asi pro život důležitější. Někdy je to vidět třeba v tom, jak se kdo chová k ostatním. Můžeš mít hodné dítě s dobrými známkami a potom dítě, které je neposedné a nemá tak dobré známky, jaké má IQ netuším. Viděla jsem to u souseda a synovce. Soused je neposedný, jde mi i na nervy, bude mu 7 let, chodí si hrát občas za našim 6 letým. Dle zdejších kritérií čtení a psaní a počítání nadaný není. Ale dokáže si zase vše vyřídit, nebojí se diskutovat s dospělými a vše organizuje, dokonce už mi to někdy přijde jak psychologický nátlak. A dokáže takto organizovat i toho mého 15 tiletého synovce, který ho normálně poslouchá a nechá se jim komandovat. Potom si říkám, kdo z nich se třeba bude umět v životě lépe prosadit. Jestli můj odrzlý malý soused nebo hodný, flegmatičtější a poslušný synovec. Zatím bych sázela na toho souseda.
|
Lucie | •
|
(19.8.2015 15:40:47) Psala, že má 144 a je v Mense a studuje 2 Vš, tuším, že je ,,magor,,. Ale k čemu? 2 nemanželské děti, bůhví s kým?
|
|
. . |
|
(19.8.2015 15:48:01) "jestli je to jejich nadání v hodnotě IQ v životě nějaká velká výhoda. "
Ale tady nejde o to, zda to je nějaká výhoda, ale že to je jedna z vlastností člověka. Stejně jako je vhodné využít jiného nadání - manuální zručnosti, komunikativnosti, soustředěnosti, organizačních schopností... čehokoli, čím člověk může být sobě a společnosti ku prospěchu spíše, než něčím jiným, čím nadán není, je vhodné využít vysokého IQ. Není to nutné, samozřejmě, nešika se může živit řemeslem, hlupák nesnášející děti může učit na ZŠ, atd...
|
|
|
|
|
Lucie | •
|
(19.8.2015 15:39:24) Jenže k čemu to dceři Zufi je, když je naprosto nemožná, stejně jako její máma? Neumí se o sebe postarat, dávno už měla makat. Neléčí se zufi na psychiatrii?
|
|
|
. . |
|
(19.8.2015 15:37:48) Diskutérko: "Jak jsem psala, kde jsou potom rodiče těch dětí, které neudělají maturitu, když jsou zde matky samých nadaných dětí?" Dovolím si jen malou poznámku do již tradičně zacyklené "diskuze" na téma (ne)nadaných dětí: Jsem matka "nadaného dítěte" (diagnostikován testem Mensy v páté třídě, jelikož dosažení určitého výsledku v tomto testu bylo podmínkou přijetí na 8l. gymnázium Mensy), které ovšem (zatím?) neudělalo maturitu, ač se v maturitním ročníku nacházelo ve šk. roce 2014/2015. Prostě se to "nadané dítě" - nyní tedy již mladý muž - rozhodlo, že maturitní vysvědčení je zbytečný papír, a navíc má momentálně jiné životní zájmy, než maturovat... ...to jen na odlehčení.
|
12.11diskuterka15 |
|
(19.8.2015 15:41:52) Tak vidíš Slupko, jak vše může dopadnout. Proto je to celé testování směšné. K ničemu to nevede.
|
. . |
|
(19.8.2015 15:52:28) Diskutérko ano, vše může dopadnout podle představ dítěte, tedy dobře (pokud je tedy jakžtakž soudné). Testování vedlo v daném případě k tomu, že nadané dítě většinu gympláckých let strávilo jemu přiměřeným vzděláváním, které mu již nikdo nevezme, a přitom neničilo nervy pedagogům, kteří (by) takový týpek na jiném gymplu (škole) těžko snášeli Pokud by testování neproběhlo, zanevřelo by toto dítě na školský systém daleko dříve, stejně jako systém na něj.
Jinak tedy formální vzdělání opravdu není jedinou (ani dost spolehlivou) cestou, jak být v životě úspěšný. Dítě sice neodmaturovalo, ale mladý muž se zatím živí způsobem, který ho naplňuje, rozvíjí, baví, okolí je ku prospěchu...
|
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(19.8.2015 15:28:04) Tak například pro dřívější nástup do školy to vyšetření přímo vyžadovali. Stejně tak pro přeskočení ročníku. Nevím, co je na tom divnýho. Ostatně u známý psycholožky jsme s klukem byli už v jeho třech letech, právě proto, jak se projevoval. Prostě nás zajímalo, jestli se nám to jen nezdá, případně jestli za tím někde není schovanej nějakej problém. A jen tak mimochodem, zrovna za tohle vyšetření jsme neplatili nic, ta paní totiž podobný děti cíleně zkoumala, prostě ji to zajímalo.
|
Monty |
|
(19.8.2015 15:35:09) Lído, tak já naopak tohle zcela záměrně odmítala, i když jsem to poslouchala od školky, jak máme jít k psychologovi. Pak dělali ve školce nějaké testy, v rámci nějakého výzkumu, týkalo se to posledních dvou ročníků, předškoláků a o rok mladších. Taky pak učitelky přišly, že by bylo dobrý zajít k psychologovi, kvůli výsledkům těch testů, ale s díky jsem to odmítla. A když pak někdy ve druhý nebo třetí třídě chtěl syn nechat změřit IQ, tak jsem ho s tím poslala někam taky.
|
sovice |
|
(19.8.2015 15:38:03) MOnty,
ale to je v pořádku, jsi si sebou a svým přístupem a tak jistá - nebo si jsi jistá, že by žádné stanovené "diagnózy" na tvém přístupu nic nezměnily - tak proč se někam trmácet.
Jsou ale lidi, kteří si sami jistí nejsou, vidí pro a proti v rámci chování svého dítěte, neshodnou se třeba s učitelkou, tak mi připadá docela logické, že vyhledají další názor a pohled.
|
|
|
|
|
|